Midden blijven hangen heeft weinig te maken met de regels niet kennen. Dat je zo veel mogelijk rechts moet houden is niet iets van redelijk korte tijd geleden. Veel mensen rijden op 'gemakzucht'.wildhagen schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 14:46:
Ik ben ook wel voorstander van een jaarlijkse verplichte herexamen voor theorie, want wat je op de weg af en toe ziet is idd verschrikkelijk.... hoeveel types gaan op een 3-baans weg in het midden hangen bijvoorbeeld, terwijl er rechts helemaal niks rijd, of pas een kilometer verderop?
Kijk op een ring/rondweg eens naar hoeveel mensen al heel vroeg op de linkerbaan gaan 'hangen' omdat ze verderop (soms 1+ km) op het eerst volgende kruispunt links af moeten. Gemakzucht; 'ow straks kom ik er misschien wel niet tussen' (voor mijn voorbeeld gebruik ik even regio Groningen waar over 't algemeen toch echt wel genoeg ruimte is om van baan te wisselen, zonder dat je, je er tussen moet wringen).
Voor een aantal mensen inderdaad ja.En dat is maar één voorbeeld, er zijn er wel genoeg. Is het nu écht teveel moeite om je gewoon aan de (geleerde) verkeersregels te houden?
Denk dat zonder directe aanleiding een praktijk herexamen niet zoveel uitricht. Men zal zich toch beter 'gedragen' dan normaliter. (om even elke automobilist over één kam te scheren).Een praktijk-herexamen mag volgens mij ook wel verplicht gesteld worden. Elk jaar zal idd niet te doen zijn, maar elke 5 jaar ofzo moet wel kunnen lijkt me?
En als je één van beide niet haalt, rijbewijs inleveren en herexamen doen, pas als je die haalt krijg je je rijbewijs weer.
Met dezelfde in het achterhoofd roepen even zo velen dus ook; praktijk herexamen? da's ja nergens voor nodig.Als mensen werkelijk zo goed rijden als ze zelf denken, moet dat toch geen probleem zijn zou je zeggen, dan zou je die herexamens met vlag en wimpel moeten halen.
Ik betrap mij er ook wel op dat veranderde wegbeelden (belijning op de weg die een bepaalde betekenis heeft) bij mij verbazing oproepen en vraagtekens. De direct hier aangehaalde belijning is dan ook nog direct een voorbeeld waar je (voor zover ik nu weet) geen eenduidig antwoord op kan krijgen omdat zowel de rijksoverheid als de locale overheden verschillend hierover denken.
BMW 535D