Nou het was zover: na bijna twee weken gebruik is mijn telefoon gelockt op het
bekende beruchte ontgrendelscherm, waarbij je kunt inloggen op Google. Niks aan de hand, zo lijkt het; toch zit er hier een bug in het systeem: na het invoeren van de juiste inloggegevens geeft het systeem geen porum en zonder te verifiëren op het internet wordt je teruggestuurd: je zit dus muurvast. Op dat moment kon ik dus ook maar weinig met het toestel: gebeld worden, en zien dat sms'jes in de wachtrij staan.
Dit kon nog:
Maar daarna het gevreesde scherm:
Alleen het Snel zoeken-menu werkte vanuit het Noodoproep-scherm:
Ik heb ondertussen een tijdje lopen rondgoogelen, en het blijkt dat ik
zeker niet de enige ben met dit probleem. Wel waarschijnlijk een van de eerste waarbij dit probleem optreedt op een i5800 Apollo en daar zit nu de crux.
Uiteraard heb ik eerst druk gegoogeld over dit probleem.
De meest uitgebreide pagina over deze bug staat op Google's Android codebase, aangemeld onder id
3006. Door Google is deze bug al afgemeld; echter gaan de meeste reacties toch over het verhelpen van het 'unlock pattern screen'. Ongeveer alle tips ben ik afgelopen:
• Laten bellen, en ondertussen op Home drukken
• Laten bellen, aan de andere kant ophangen en snel op Home drukken
• Mijn gebruikersnaam op Google variëren met @gmail.com, @googlemail.com en zonder een domeinnaam
• Wachtwoord 'null' en 'NULL' ingevoerd
• Diverse reset-codes als
*2767*3855# ingevoerd in het Noodoproep-scherm
• Naar het Noodoproep-scherm gaan, en dan proberen de Notificatie-balk uit te rekken, daarbij snel op Home drukkend
Toen hiermee niet lukte de telefoon weer normaal te laten functioneren, ben ik overgegaan op drastischere maatregelen met een poging tot factory reset. Hiertoe heb ik de volgende combo's geprobeerd die ik inhield, voor ik de power-knop indrukte:
• Home-knop: doet ogenschijnlijk niets, en na loslaten start de telefoon 'normaal' op
• Home + volume op: gaf
FORCED UPLOAD by KEY PRESSING en een klein Android-logootje [zie:
http://www.android-hilfe....own-home-power-kombi.html]. Verder reageerde de telefoon nergens op, lang de power-knop inhouden zette hem weer uit.
• Home + volume neer: gaf
Downloading [zie:
http://www.android-hilfe....own-home-power-kombi.html]. Ook hier was lang inhouden van de power-knop de enige oplossing.
Voor zover ik weet heb ik hiermee alle mogelijke oplossingen wel gehad. Het grootste probleem is de korte tijd dat dit toestel pas in de handel is: er is weinig specifiek bekend over het probleem op de i5800 specifiek, en daarom ben ik gaan shoppen voor tips bij broertjes als i5700 (Spica) en S (i9000). Ook komt hierbij dat dit toestel met dezelfde specificaties ook bekend is als i5801 (waarop
in het algemeen meer resultaten in zoekmachines verschijnen).
Waarschuwing: deze handleiding voer je op eigen risico uit! Daarnaast raak je al je gegevens kwijt, maar als je synct met Google komt dat praktisch neer op het ontbreken van instellingen, apps en (sms/mms)-berichten. De apps staan nog in de Market onder Downloads, maar nadat je wat apps installeert, en het menu herlaadt (door bijvoorbeeld te draaien met het scherm) zijn de eerder geïnstalleerde apps uit de lijst verwijderd, omdat deze door zo'n actie opnieuw wordt gegenereerd.
Uiteindelijk heb ik per ongeluk de oplossing gevonden om te resetten, alsnog: Home + volume op (of, heel misschien neer: ik drukte met een hand, omdat ik foto's aan het maken was, ervanuitgaande dat het niet zou lukken) en power-knop gaf uiteindelijk het beloofde recovery menu. Hoe lang het precies duurde weet ik niet, maar ik was blij dat ik daar gekomen was

In het begin zie je het normale bootmenu met GI-5800 (als het niet goed gaat ontstaan situaties zoals hierboven al beschreven), maar daarna kom je bij dit menu terecht:
Om door het menu te scrollen gebruik je vervolgens de volumeknoppen, om te bevestigen Home + terug (gebaseerd op
YouTube: How To Reset G1 - Wipe Corrupted T-Mobile HTC G1 Phone - Easily Restore To Factory en ook een aanrader om te kijken hoe het menu
ongeveer functioneert). Als je een driehoek met uitroepteken ziet en Android-logo moet je nogmaals bevestigen.
Na het bevestigen wil Google blijkbaar niet dat je Yes kies (wellicht is dit at random, en moet je dus ergens anders een poging doen). Bevestig nogmaals.
De handeling zelf duurt enkele seconden, dus als er niks gebeurt moet je even nogmaals bevestigen.
Als het gelukt is vraagt de telefoon onder andere te rebooten. Kies voor deze optie:
Vervolgens herstart je telefoon. Nu start hij alsof hij net uit de fabriek komt: zelfs Google Maps moet opnieuw geupdatet worden.
Het duurt deze keer ook langer om te starten, maar uiteindelijk komt er dan het bekende landschap!
Succes met het zelf oplossen van dit probleem!