Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:36
Ik open toch maar even een topic, na gisteravond tig topics hier doorgelezen te hebben kom ik er niet uit.

Situatie:
Externe (Lacie) HDD van een kennis liep vast en werd na een reboot niet meer herkend in Windows 7. De externe HDD op mijn eigen PC aangesloten en werd netjes herkend. Oke, even het een en ander backuppen.

Na misschien 5% gebackuped te hebben werd de externe HDD ook op mijn PC niet meer herkend. De HDD (IDE) uit de behuizing gehaald in me PC gestopt, jumpers veranderd, kabels veranderd, niks. De IDE drive wordt niet herkend in de BIOS.

Overigens heb ik de schijf aangesloten op een Windows 7, XP, Ubuntu en 'Hackintosh' systeem...

Schijf hoor je draaien, maar tijdens het opstarten, dus in de BIOS, hoor je licht tikkende geluiden....niet goed! Echter na het doorstarten loopt de schijf voor zover ik kan inschatten smooth...

Zelf reeds gedaan:
- Bovenstaande acties
- Search gebruikt
- Google: software: programma's gevonden zoals OnTrack etc, hardware: platters fixen :'( ?
- Thematopic: Datarecovery doorgelezen
- OM FAQ doorgelezen

Vragen:
- Is de schijf nu dood? Mede door waarschijnlijk een aantal schrijfacties ernaartoe op het verkeerde moment...
- Waarom wordt de schijf niet herkend in de BIOS ondanks dat hij fysiek wel (lijkt te) werken...
- Zijn softwarematige programma's zoals HDD Regenerator een uitkomst? (Lijkt me niet, schijf wordt niet herkend in de BIOS 8)7 )
- Professionele data recovery laatste/enige optie? Wellicht iemand ervaring met een GOEDKOPE goede professional :+

[ Voor 3% gewijzigd door Gusev op 26-07-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit klinkt als een fysieke fout van de HDD. Een schijf in "degraded" staat, een schijf die dus onder je handen overleden is....
Tip: als de data erop je iets waard is: niet meer onder spanning brengen. als inderdaad het bijv. een headcrash is kan je daardoor alleen nog meer interne schade krijgen. Iets wat fysieke data recovery moeilijker maakt, maar wellicht belangrijker: de kans op data recovery kleiner.

Professionele data recovery is dan inderdaad de enige optie. En daarvoor geldt: als het "goedkoop" moet, doen ze dan wel alles om je data terug te halen? Goedkoop is dan natuurlijk relatief en gebaseerd wat jij goedkoop vind, een fysieke data recovery neemt toch al snel 2-3 dagen in beslag als de spareparts direct voor handen zijn en dan heb ik het nog niet over een uitgebreide data check. Laat nu eens een autodealer 2-3 dagen aan je auto werken, dan ben je ook niet voor €200,- klaar... Maar dan kan je wel weer rijden. (hopelijk) ;)
Alles valt en staat met het feit: wat kost het jou om de data opnieuw te "produceren" (indien dat al mogelijk is)

Maar zoals jij omschrijft: een fysieke fout dus, daar kan je meestal zelf niets aan doen. De schade zit in de schijf zelf en zou dus behandeld moeten worden in een cleanroom.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2010 08:47 . Reden: Typo correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:36
Thanks! Helemaal correct! Eigenlijk bevestig jij het verhaal wat ik van een tweetal verschillende professionals heb gehoord. De data is echt super belangrijk: van emotionele waarde (voornamelijk foto's).

Goedkoop is inderdaad van mindere waarde, zolang de data maar hersteld kan worden.

Wellicht interessant voor anderen, maar wij hebben na advies gekozen voor i365. Ik ga hier geen reclame maken, maar het is een Seagate Company. Kwam bij ons het meest professioneel over.

Een lijst met andere data recovery professionals in Nederland kan hier worden gevonden:

http://www.vergelijkbacku...rashed-data-recovery.html

Wordt vervolgd...