Ben benieuwd, Merci!
Ben benieuwd of die N8 net zo tweakbaar is als m'n N900 (vrees van niet).
Ben ook benieuwd naar tipjes onder de sluier van de N9.
Qt creator op Linux (Ubuntu) is een verademing om mee te programmeren.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Maar goed dat ik mijn Junk folder af en toe in de gaten houd want daar zat vandaag mijn uitnodiging in!
Supergaaf!
Ik wil aan de slag gaan met Qt op mijn N900 maar veel verder dan het installeren van de SDK ben ik nog niet gekomen.
Hopelijk kan ik dinsdag een hoop opsteken.
Supergaaf!
Ik wil aan de slag gaan met Qt op mijn N900 maar veel verder dan het installeren van de SDK ben ik nog niet gekomen.
Hopelijk kan ik dinsdag een hoop opsteken.
Het eerste mailtje is zeker met een iPhone verstuurd 
Maar ik ben heel erg benieuwd, Symbian^3 interesseert mij niet, maar ik wil de N8 wel eens goed bekijken en kijken wat hij kan (of die 12MP camera echt zo goed is, en hoe de geluidskwaliteit is, en het algemene bedieningsgemak, en.. en... )
Ik zat al vanaf februari te springen om de N8, maar helaas kwam hij te laat en doe ik het nu maar met een N86 8MP. Maar ik val denk ik wel in de doelgroep, mijn vorige telefoon was een N95 8GB
Maar ik ben heel erg benieuwd, Symbian^3 interesseert mij niet, maar ik wil de N8 wel eens goed bekijken en kijken wat hij kan (of die 12MP camera echt zo goed is, en hoe de geluidskwaliteit is, en het algemene bedieningsgemak, en.. en... )
Ik zat al vanaf februari te springen om de N8, maar helaas kwam hij te laat en doe ik het nu maar met een N86 8MP. Maar ik val denk ik wel in de doelgroep, mijn vorige telefoon was een N95 8GB
[ Voor 24% gewijzigd door Resistor op 17-08-2010 17:42 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ik denk dat je hier moet zijn: Nokia N8Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:23:
iemand al de nokia n8 geprobeerd > heb hem net gereserveerd
Damn, helaas geen mail gehad.
Have fun voor de lucky few.
Have fun voor de lucky few.
My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330
Niet schrikken als ik er vanavond behoorlijk wasted uit zie
ik heb een nacht geslapen zonder kussen, die lag vanmorgen naast m'n bed
ik kan niet eens mn nek omdraaien
Ik ben benieuwd wat nou de release datum wordt in Nederland. Als je op internet ziet hoeveel van toestellen er al in omloop zijn, zou je denken dat de productie toch onderhand op gang moet komen. Er wordt gezegd dat via webshops de verkoop eerder begint dan in de winkel, maar zie op websites ook releasedata van begin oktober staan.
Ik ben benieuwd of iemand vanavond hier achter kan komen.
Ik ben benieuwd of iemand vanavond hier achter kan komen.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Ik ben er vanavond niet bij, maar lijkt me wel reuze interessant om 'mee te maken' dmv een stream oid. Het is al een keer geopperd in dit topic, maar wordt daar nog iets mee gedaan?
Dan zou het niet meer zo exclusief zijn natuurlijk
Mwah, ik denk dat het exclusieve meer om de hands-on gaat en om het feit dat dit het eerste offline-event voor gebruikers gaat, georganiseerd door T.net. Ik noemde een stream, maar kan ook net zo goed worden opgenomen en van de week gepubliceerd natuurlijk, of een soort live foto-log.
offtopic:
RoD, dude wat een titels heb jij zeg, patser
RoD, dude wat een titels heb jij zeg, patser
Kan iemand mij even het nummer van T.net per DM doorsturen, ik zit met een probleempje
(en ik ben bij de gelukkigen)
Over een half uurtje de demo, zit te wachten en ben erg benieuwd
Ik ben vooral benieuwd of Nokia het waar kan maken er weer bij te gaan horen. Voor de rest ga ik erg op de GUI letten i.c.m. user friendlyness en natuurlijk de SDK. Verslag(je!) volgt later.
(Waar WiFi in de McDomo al niet goed voor is)
(Waar WiFi in de McDomo al niet goed voor is)
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
ja was mooi. Interessante info over app-strategie. Toestel zelf heeft enkele zeer fijne eigenschappen, m.n. de snelle camera die ook bij weinig licht goede foto's maakt, usb- host en support voor .mkv @ 720p over hdmi =D. Scherm en OS waren niet revolutionair.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
hetzelfde, maar dan net iets soepeler. Wel goed dat er overal single tap is nu. Ook veel long press, maar dat deed het niet overal, bv in de agenda niet.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
iedereen die er was: bedankt voor een heel fijne avond
Hopelijk kan iedereen zich nu een goed oordeel vormen over de developmentstrategie van Nokia en de N8 
ik hoop dat mensen de tijd vinden om hier neer te pennen wat ze ervan denken
ik hoop dat mensen de tijd vinden om hier neer te pennen wat ze ervan denken
okee, pronkten ze ook nog met iets speciaals nieuw in Symb. 3?
Cute! ehm... ik bedoel Qt 
Mooi toestel, indrukwekkende mogelijkheden (muis aansluiten, BT toetsenbord, en via HDMI op de beamer een spelletje spelen
)... Dit was niet gedemonstreerd, maar ik verwacht wel een rits goede emulatoren die hier volop gebruik van gaan maken.
Ik ga er nog even een nachtje over
en
Mooi toestel, indrukwekkende mogelijkheden (muis aansluiten, BT toetsenbord, en via HDMI op de beamer een spelletje spelen
Ik ga er nog even een nachtje over

[ Voor 21% gewijzigd door Resistor op 25-08-2010 00:04 ]
Eigenlijk niet nee, afgezien van de dingen die ik noemde. Qt is natuurlijk geïntegreerd, dat is wel een verschil, magoed dat wordt vrijwel automatisch geïnstalleerd op oudere Symbian-toestellen straks bij Qt-apps die je download van de Ovi-store. Belangrijkste verschil vond ik verder dat er 3 makkelijk te customizen homescreens zijn, zoals bij de N900. Maar misschien hebben andere nog aanvullingen...
Arnoud, onwijs bedankt voor het regelen!
Arnoud, onwijs bedankt voor het regelen!
En over een paar maanden kunnen we een stortvloed van flauwe filmpjes verwachten van de N8.
Ik weet niet meer hoe die app heette, maar als je een 'X' opplakt kan je N8 dat gebruiken als aanhechtingspunt voor 'special effects'. Zag er ook wel grappig uit.
Ik weet niet meer hoe die app heette, maar als je een 'X' opplakt kan je N8 dat gebruiken als aanhechtingspunt voor 'special effects'. Zag er ook wel grappig uit.
Dat was inderdaad wel gaaf om te zienResistor schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:07:
En over een paar maanden kunnen we een stortvloed van flauwe filmpjes verwachten van de N8.
Wel opvallend dat Ovi Maps niet naar de N900 gaat komen, een van de duurste Nokia toestellen.
Geslaag avondje indeed. Goed om te horen dat er nu 1 SDK is waar alles in zit en waarme je voor verschillende OS'en (Symbian S60, Symbian^2, Symbian^3, Meego) direct kan ontwikkelen. Ow, en gratis ontwikkelen en apps signen!
[ Voor 10% gewijzigd door Creepy op 25-08-2010 00:24 ]
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Maar waarschijnlijk wel naar de N9 =)
Hehe, eindelijk thuis... Heb twee keer vanuit de trein gepost en één keer vanaf werk. Nu weer achter mijn eigen fijne bak.
Ik vond hem niet tegenvallen, althans niet qua hardware. Het OS is een tikkie gedateerd, maar dat boeit mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet. Het gaat uiteindelijk om de apps, en dat gaat nu (eindelijk) de goede kant op. Niet alleen dankzij Qt maar er is duidelijk beter nagedacht over hoe het de ontwikkelaar makkelijker te maken. Alleen de store kan nog veel beter imho.
Mensen van Nokia, jullie ook erg bedankt, het was, zoals gezegd, mooi. =)
Hehe, eindelijk thuis... Heb twee keer vanuit de trein gepost en één keer vanaf werk. Nu weer achter mijn eigen fijne bak.
Ik vond hem niet tegenvallen, althans niet qua hardware. Het OS is een tikkie gedateerd, maar dat boeit mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet. Het gaat uiteindelijk om de apps, en dat gaat nu (eindelijk) de goede kant op. Niet alleen dankzij Qt maar er is duidelijk beter nagedacht over hoe het de ontwikkelaar makkelijker te maken. Alleen de store kan nog veel beter imho.
Mensen van Nokia, jullie ook erg bedankt, het was, zoals gezegd, mooi. =)
N8 was inderdaad minder leuk dan ik verwacht had. De multimediaprestaties van het toestel zijn zonder twijfel erg leuk. Mooie camera (dat vond ook de professionele fotograaf die er bij was), goed in low light, HDMI out (vooral leuk voor spelletjes, video, foto's kijken - zelfs met dolby digital surround), multitouch zoom (helaas geen andere functionaliteit zoals draaien enzo) (bijv. in de Nokia browser, foto's, smsjes, mailtjes, enz.. Maar werkte helaas niet in Opera die ik even sneaky uit de appstore had geplukt), USB host support voor usbsticks, toetsenborden, muizen, enz (was niet bekend of het ook werkte met een hubje), bluetooth toetsenbord ondersteunt (muis niet bekend), behoorlijk krasvast glas (Nokia-dude zat er lekker met z'n sleutels op te krassen, niets te zien), grote camerasensor (grootste tot nu toe in smartphones), semi-groothoek lens zodat je geen meter ruimte nodig hebt in de kroeg om een leuke foto van je dronken vrienden te maken, wat grappige apps, enz...
Tegenvallers voor mij:
- lage resolutie (640x480)
- max 3 homescreens, je kan er niet toevoegen of verwijderen
- je kan bijv. je mailwidget niet uitrekken over 2 homescreen blocks om meer te zien, niet erg soepel die interface
- reageerde soms traag, al weet ik niet of de software nog beta is
- ik heb geen N8 gescoort
- de prijs tov de specificaties
- vast nog een paar waar ik nu te slaperig voor ben
Overall: de presentatie van het hele gebeuren was erg tof en semi-informeel wat het boeiender maakte
ik miste een beetje de geluidsversterking bij de presentaties en de cola was halverwege op, maar verder; top!
Hopelijk mogen er nog veel T.net offline events volgen
Tegenvallers voor mij:
- lage resolutie (640x480)
- max 3 homescreens, je kan er niet toevoegen of verwijderen
- je kan bijv. je mailwidget niet uitrekken over 2 homescreen blocks om meer te zien, niet erg soepel die interface
- reageerde soms traag, al weet ik niet of de software nog beta is
- ik heb geen N8 gescoort
- de prijs tov de specificaties
- vast nog een paar waar ik nu te slaperig voor ben
Overall: de presentatie van het hele gebeuren was erg tof en semi-informeel wat het boeiender maakte

Hopelijk mogen er nog veel T.net offline events volgen
Daar zit nog een klein addertje onder het gras, je hebt namelijk wel een eenmalige registration fee van 50 euroCreepy schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:23:
[...] Ow, en gratis ontwikkelen en apps signen!
[ Voor 7% gewijzigd door Noxious op 25-08-2010 00:35 ]
En het laten signen voor gebruik buiten de ovi store is ook niet gratis, wat misschien wel weer begrijpelijk is.
Ze willen idd het ovistore gebruik boosten zodat mensen niet meer naar getjar enzo gaan.
Het was leuk 
Ik verwachtte weinig van Symbian^3 en de N8, maar ze hebben toch leuke dingen ingebouwd zoals JapyDooge al aanhaalt. Daarnaast ook een aantal broodnodige veranderingen om de concurrentie met andere mobiele besturingssystemen aan te gaan. Het is allemaal minder flashy dan Android en de iPhone, maar het is wel een goede stap vooruit.
De mensen van Nokia spraken over een evolutie, dat lijkt me wel een juiste term. Revolutionair is het niet, beter is het wel.
Ik verwachtte weinig van Symbian^3 en de N8, maar ze hebben toch leuke dingen ingebouwd zoals JapyDooge al aanhaalt. Daarnaast ook een aantal broodnodige veranderingen om de concurrentie met andere mobiele besturingssystemen aan te gaan. Het is allemaal minder flashy dan Android en de iPhone, maar het is wel een goede stap vooruit.
De mensen van Nokia spraken over een evolutie, dat lijkt me wel een juiste term. Revolutionair is het niet, beter is het wel.
Met velen hierboven. 
Ik had Symbian bijna opgegeven en voor Android ingeruild, maar nu ik dit heb gezien begin ik toch weer erg te twijfelen. Symbian voelt idd wat oubollig aan, maar dat is ook juist de kracht van Symbian omdat het ook stabiel aanvoelt en herkenbaar is. Het idee achter Symbian^3 is erg goed, daarbij verwacht ik dat er veel meer apps beschikbaar zullen komen door Qt Quick. Zelf ben ik bang dat de kwaliteit kan lijden doordat het, relatief, erg simpel wordt om een app te maken en doordat Nokia het allemaal toelaat in de Ovi Store. Maar goed: de tijd zal het leren. Wat ook interessant is is dat dus bijna alles toe wordt gestaan in de Ovi Store (de uitzonderingen kan je zelf bedenken). Stel dat iemand een gratis navigatieprogramma maakt welke direct concurreert met Ovi Maps, dan wordt dat gewoon toegestaan. Wat er (nog?) niet in zit is dat Nokia 'kwaadaardige' programma's op afstand van je telefoon kan verwijdreren.
Die special effects die je erg snel toe kan voegen zijn idd erg leuk (let op: komt later beschikbaar), helaas kan ik het demo-filmpje zo snel niet op YouTube vinden.
Ik vergeet vast om het een-en-ander nog te melden, maar daar komen anderen dan wel weer op terug.
Kortom: al-met-al erg geslaagd!
Ik had Symbian bijna opgegeven en voor Android ingeruild, maar nu ik dit heb gezien begin ik toch weer erg te twijfelen. Symbian voelt idd wat oubollig aan, maar dat is ook juist de kracht van Symbian omdat het ook stabiel aanvoelt en herkenbaar is. Het idee achter Symbian^3 is erg goed, daarbij verwacht ik dat er veel meer apps beschikbaar zullen komen door Qt Quick. Zelf ben ik bang dat de kwaliteit kan lijden doordat het, relatief, erg simpel wordt om een app te maken en doordat Nokia het allemaal toelaat in de Ovi Store. Maar goed: de tijd zal het leren. Wat ook interessant is is dat dus bijna alles toe wordt gestaan in de Ovi Store (de uitzonderingen kan je zelf bedenken). Stel dat iemand een gratis navigatieprogramma maakt welke direct concurreert met Ovi Maps, dan wordt dat gewoon toegestaan. Wat er (nog?) niet in zit is dat Nokia 'kwaadaardige' programma's op afstand van je telefoon kan verwijdreren.
Die special effects die je erg snel toe kan voegen zijn idd erg leuk (let op: komt later beschikbaar), helaas kan ik het demo-filmpje zo snel niet op YouTube vinden.
Ik vergeet vast om het een-en-ander nog te melden, maar daar komen anderen dan wel weer op terug.
Kortom: al-met-al erg geslaagd!
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ja dat vond ik ook. Vooral omdat ze eerst een aantal keer benadrukken dat je met Qt in 1x kan ontwikkelen voor Symbian, Maemo en Meego. Dus dan snap ik het probleem niet om Ovi Maps uit te brengen voor Maemo (Ik neem tenminste aan dat het met Qt gemaakt is).lexi1986 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:17:
Wel opvallend dat Ovi Maps niet naar de N900 gaat komen, een van de duurste Nokia toestellen.
Ik begreep wel dat Nokia niets meer gaat doen voor Maemo. Ze hebben het gebruikt als testlab voor Symbian^3 (Ik zag ook veel Maemo UI features op de N8) . Maar nu ze Meego hebben hoeven we vanuit Nokia niets meer te verwachten voor Maemo.
Viel me ook op dat de Ovi store voor de N8 nu al voller is dan de Ovi store voor de N900 (al moet ik toegeven dat ik al een tijdje niet meer in de Ovi store gekeken heb).
De N8 is een erg mooi toestel. Ik vond de UI wel minder flexibel als ik had verwacht. Desktop widget zijn aan een vast formaat gebonden (Vrij laag en breed rechthoek). Een widget dat de komende 10 agenda items laat zien is bijvoorbeeld niet mogelijk. Een buienradar widget ook niet.
Vergeten: het wordt mogelijk om keyboard-apps uit te brengen, waarmee je dus het softwarematige keyboard kunt vervangen.
Ik vond het ook een zeer geslaagde informatie. Er werd niet heel veel nieuws verteld wat niet al over internet zwerft, maar het is altijd leuk het zelf te ervaren. Ik was, in tegenstelling tot sommige, wel onder de indruk van het werken van Symbian^3. Zeker vergeleken met S60v5. Maar ook vergeleken met bijvoorbeeld de Galaxy. Het OS werkt soepel, je krijgt voldoende feedback als er iets gebeurt. Bijvoorbeeld als je een applicatie start die even laadtijd nodig heeft, denk aan Ovi Maps, dan dimt het scherm iets. Hierdoor weet je dat het toestel de actie heeft begrepen en aan het laden is. Bij S60 was dat vaak een groot raadsel.
Ook de meerdere homescreens. Fijn dat het er meer dan 1 is nu. Lees nu al dat mensen 3 te weinig vinden. Tja, je kunt niet alles hebben. Als je beseft dat je daarmee theoretisch 18 losse widgets kunt koppelen die allemaal in de achtergrond content van sites of mail aan het binnenharken zijn, dan vind ik het wel voldoende. Het kost allemaal toch geheugen, processorkracht en vooral stroom.
De longpress werkt heel intuïtief. Maar helaas niet altijd overal, zoals de hierboven genoemde agenda. Ook de browser is nog niet wat het moet zijn. De snelheid en flash lite 4 zijn zeer welkom. De interface is nog steeds verre van ideaal. En het ontbreken van een fysiek toetsenbord maakt het invoeren van een adres omslachtig. Ter vergelijking. Op de N97 kun je direct na het starten van de browser een adres inkloppen. Op de N8 open je de browser, klik je op het icoon 'adres invoeren', vervolgens het balkje 'url' (of zoeken) en dan wordt het toetsenbord geopend. Dit openen is ook nog eens in een nieuw venster, dus je hebt geen mogelijkheid om bij het intikken van het adres te kiezen uit de browsergeschiedenis. Hier is dus nog veel verbetering mogelijk.
Maar al met al ben ik overtuigd. Ik overwoog om over te gaan op Android, maar na het zien en spelen met de N8 weet ik dat ik bij Nokia blijf. Nu wordt het alleen nog tijd om me verder te verdiepen in Qt. De WRT-drempel (ovi app wizard ;-) ) heb ik al genomen, nu wordt het tijd voor het echte werk.
Ook de meerdere homescreens. Fijn dat het er meer dan 1 is nu. Lees nu al dat mensen 3 te weinig vinden. Tja, je kunt niet alles hebben. Als je beseft dat je daarmee theoretisch 18 losse widgets kunt koppelen die allemaal in de achtergrond content van sites of mail aan het binnenharken zijn, dan vind ik het wel voldoende. Het kost allemaal toch geheugen, processorkracht en vooral stroom.
De longpress werkt heel intuïtief. Maar helaas niet altijd overal, zoals de hierboven genoemde agenda. Ook de browser is nog niet wat het moet zijn. De snelheid en flash lite 4 zijn zeer welkom. De interface is nog steeds verre van ideaal. En het ontbreken van een fysiek toetsenbord maakt het invoeren van een adres omslachtig. Ter vergelijking. Op de N97 kun je direct na het starten van de browser een adres inkloppen. Op de N8 open je de browser, klik je op het icoon 'adres invoeren', vervolgens het balkje 'url' (of zoeken) en dan wordt het toetsenbord geopend. Dit openen is ook nog eens in een nieuw venster, dus je hebt geen mogelijkheid om bij het intikken van het adres te kiezen uit de browsergeschiedenis. Hier is dus nog veel verbetering mogelijk.
Maar al met al ben ik overtuigd. Ik overwoog om over te gaan op Android, maar na het zien en spelen met de N8 weet ik dat ik bij Nokia blijf. Nu wordt het alleen nog tijd om me verder te verdiepen in Qt. De WRT-drempel (ovi app wizard ;-) ) heb ik al genomen, nu wordt het tijd voor het echte werk.
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Nokia hanteert de term 'usb-on-the-go'.Noxious schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:33:
USB host support voor usbsticks, toetsenborden, muizen, enz
Grappig trouwens dat deze term in 2002 al wordt genoemd: nieuws: "USB On-The-Go nog dit jaar op de markt"
[ Voor 31% gewijzigd door pven op 25-08-2010 08:54 ]
Lees hierboven inderdaad wat puntjes die ik nog vergeten was te vermelden. Cover flow in de mediaplayer is daar een van, bij de opmerking van iemand dat dat wel heel veel leek op een feature van een niet nader te noemen concurent was het antwoord dat je het wiel niet opnieuw moest uitvinden. 
Daarnaast Flash Lite in de browser en de belofte niets te weigeren uit de Ovi store met uitzondering van 'expliciete applicaties'. Op de vraag van een medeTweaker of 'ie pr0n apps zou mogen uitbrengen kreeg hij als antwoord dat hij weinig kans maakte.
Daarnaast Flash Lite in de browser en de belofte niets te weigeren uit de Ovi store met uitzondering van 'expliciete applicaties'. Op de vraag van een medeTweaker of 'ie pr0n apps zou mogen uitbrengen kreeg hij als antwoord dat hij weinig kans maakte.
Het was een erg leuke avond, er hing een leuke,gezellige informele sfeer en ik vond het erg leuk om op die manier te babbelen met het personeel van Nokia (en natuurlijk de andere tweakers
)
Wat mij is opgevallen:
+ Dolby surround, mkv support en een hdmi aansluiting is gaaaf!
+ USB on-the-go
+ Het toestel ligt *erg* lekker in de hand.
+ Het toestel is erg licht.
+ Symbian lijkt een stuk stabieler en sneller te zijn dan de versie die op de N97 draait.
+ Angry Birds is gaaf
+ De camera met een sensor die qua sensor-grootte kan meten aan een compactcamera en die *zeer* nette foto's maakt.
+ FX studio is gaaf.
+ De usb on-the-go feature ondersteund ook toetsenborden en muizen.
+ Amoled (En volgens Nokia géén leveringsproblemen)
+ De OVI-Store is enorm verbeterd nu bijv. onderverdeeld per categorie
+ Nu nog maar een SDK downloaden als je applicaties wilt maken voor veel verschillende Nokia toestellen
+ Het toestel voelt erg solide aan, dus echt als een high-end telefoon. Ook het ongrendel-knopje voelt een stuk degelijker dan die van de N97.
+ De batterijduur beloofd veel goeds, bijvoorbeeld 50 uur non-stop muziek afspelen. Of het echt zo is valt natuurlijk nog te bezien
+ Pinch-to-Zoom
+ Mooie nieuwe mediaspeler
+ Leuke presentatie met veel informatie over QT.
- Het touchscreen leek mij wat ongevoelig aan de onderkant, wellicht is dat te wijten aan de huidige software versie?
- Widgets nemen altijd een vaste hoeveelheid ruimte in
- Ik moest omlopen om in de parkeergarage te komen
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar
Wat mij is opgevallen:
+ Dolby surround, mkv support en een hdmi aansluiting is gaaaf!
+ USB on-the-go
+ Het toestel ligt *erg* lekker in de hand.
+ Het toestel is erg licht.
+ Symbian lijkt een stuk stabieler en sneller te zijn dan de versie die op de N97 draait.
+ Angry Birds is gaaf
+ De camera met een sensor die qua sensor-grootte kan meten aan een compactcamera en die *zeer* nette foto's maakt.
+ FX studio is gaaf.
+ De usb on-the-go feature ondersteund ook toetsenborden en muizen.
+ Amoled (En volgens Nokia géén leveringsproblemen)
+ De OVI-Store is enorm verbeterd nu bijv. onderverdeeld per categorie
+ Nu nog maar een SDK downloaden als je applicaties wilt maken voor veel verschillende Nokia toestellen
+ Het toestel voelt erg solide aan, dus echt als een high-end telefoon. Ook het ongrendel-knopje voelt een stuk degelijker dan die van de N97.
+ De batterijduur beloofd veel goeds, bijvoorbeeld 50 uur non-stop muziek afspelen. Of het echt zo is valt natuurlijk nog te bezien
+ Pinch-to-Zoom
+ Mooie nieuwe mediaspeler
+ Leuke presentatie met veel informatie over QT.
- Het touchscreen leek mij wat ongevoelig aan de onderkant, wellicht is dat te wijten aan de huidige software versie?
- Widgets nemen altijd een vaste hoeveelheid ruimte in
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Mooie reviews allemaal van gisteravond. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de phone. Is er gisteren ook meer duidelijkheid over de releasedatum gegeven?
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Idd.BastiaanN schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:45:
Zo net weer wakker
ook ik zal hier even posten wat ik van de avond vond en van de N8 natuurlijk. De presentatie van Katrien de Mey was wel erg interessant en ging voornamelijk over Qt en de OVI Store. Je merkt dat Nokia probeert zoveel mogelijk developers naar de OVI Store probeert te halen omdat het nu mogelijk is gratis je apps hierin te plaatsen.
QT Presentatie:
De Symbian^3 telefoons en Meego toestellen zullen Qt standaard al aan boord hebben. De Meego UI is zelfs in Qt gemaakt en beloofd dan ook iets nieuws te worden. Het beste vind ik nog dat Qt backwards compatible is met oudere toetstellen waardoor je straks ook van nieuwe applicaties kunt gaan genieten op je oudere Nokia.
Het fijne voor de Devs is dat er gewoon 1 SDK is voor Qt en je dus zonder gekke omwegen bezig kunt gaan met het programmeren van een leuk stukje software. De SDK is verkrijgbaar voor Linux, OS X, Windows alleen de OS X SDK is nog in Beta echter zal deze snel klaar zijn. Via de Qt simulator kun je de geschreven software testen op elke willekeurige telefoon zoals bijv. de N900, N97, N97 mini. Dit door simpel in de simulator aan te geven op welke telefoon je wilt gaan testen. Ook is het direct testen op de telefoon mogelijk doormiddel van een debug modus.
Met QT Quick is het voor de mensen die niet zoveel kennis van C++ hebben mogelijk om toch een nette UI te bouwen door simpelweg icoontjes te slepen en te plaatsen op je scherm.
Nokia N8
Tijdens de presentatie van de N8 werd duidelijk gemaakt dat de N8 vanaf vandaag in de nokia shop te koop is en hij in Week 37 en 38 geleverd gaat worden door Nokia zelf. Pas daarna kunnen de telecom shops de toestellen gaan leveren. Dus als je het toetsel snel wilt hebben is de Nokia shop de snelste manier. Ook zijn er in de shop meer kleuren te verkrijgen als in de telecom winkels.
De Nokia N8 is qua multimedia echt super, tijdens de presentatie kregen we een leuk HD filmpje te zien welke ook dolby geluid had. Erg gaaf om te zien dat ding uit een telefoon komt. Echter vond ik dat ook het enige leuke aan het toestel. Ik had echt iets meer verwacht van Symbian^3 en de N8. Wat mij tegenviel was de snelheid van het toestel en de resolutie. Ook reageerde het scherm af en toe niet erg lekker. Echter kan dit ook aan de software versie liggen die op het toestel staat.
De N8 maakt wel erg prachtige foto's voor een telefoon, en heeft dan ook de grootste sensor die er in een telefoon te krijgen is. Filmpjes kunnen in HD opgenomen worden en worden afgespeeld. En de mooiste feature van het toestel vind ik Usb-on-the-go oftewel gewoon even een flashdrive inprikken en je kunt je data overzetten, erg handig als je veel foto's maakt met dit toestel.
De N8 ondersteund zo'n beetje alle mail servers en heeft een leuke widget waarin je kan zien of je nieuwe mail hebt of niet. Je kunt 10 mailboxen aan de N8 koppelen ( genoeg dus ). De MP3 speler zag er netjes uit met de coverflow en leek op het eerste gezicht erg goed.
De N8 heeft Full OVI Maps dus je kan lekker navigeren met dit toestel zonder dat het wat kost. Ook de extra services als file informatie en flitspaal informatie zijn gratis. Je hebt alleen je data kosten die je betaald dus als je op vakantie gaat zul je liever geen file en flitspaal informatie aan willen zetten.
De leukste applicatie die er aan zit te komen vond ik de FX applicatie, hiermee kun je door een kruis op iemand te plakken erg leuke special effects in je filmpjes toevoegen echt gaaf om te zien.
Al met al is de N8 een leuk toestel maar zeker niet revolutionair, de specificaties zijn goed alleen de processor en de resolutie 640x320 vielen me tegen. Aan de andere kant als je van foto's/filmpjes/muziek houd is dit een top toestel met als handige feature een HDMI aansluiting om hem op je TV aan te sluiten.
Tweakers.net
Het was een erg gezellige avond en erg netjes geregeld, drankjes en hapjes stonden er meer als genoeg en ook de andere tweakers waren erg gezellig. Ik heb een leuke avond gehad en hoop dat tweakers.net meer van zulke avonden/uitjes organiseert
Nokia en Tweakers bedankt 
Ow ja mocht je 15% korting willen als je de N8 koopt via Nokia zelf stuur me dan een PM
QT Presentatie:
De Symbian^3 telefoons en Meego toestellen zullen Qt standaard al aan boord hebben. De Meego UI is zelfs in Qt gemaakt en beloofd dan ook iets nieuws te worden. Het beste vind ik nog dat Qt backwards compatible is met oudere toetstellen waardoor je straks ook van nieuwe applicaties kunt gaan genieten op je oudere Nokia.
Het fijne voor de Devs is dat er gewoon 1 SDK is voor Qt en je dus zonder gekke omwegen bezig kunt gaan met het programmeren van een leuk stukje software. De SDK is verkrijgbaar voor Linux, OS X, Windows alleen de OS X SDK is nog in Beta echter zal deze snel klaar zijn. Via de Qt simulator kun je de geschreven software testen op elke willekeurige telefoon zoals bijv. de N900, N97, N97 mini. Dit door simpel in de simulator aan te geven op welke telefoon je wilt gaan testen. Ook is het direct testen op de telefoon mogelijk doormiddel van een debug modus.
Met QT Quick is het voor de mensen die niet zoveel kennis van C++ hebben mogelijk om toch een nette UI te bouwen door simpelweg icoontjes te slepen en te plaatsen op je scherm.
Nokia N8
Tijdens de presentatie van de N8 werd duidelijk gemaakt dat de N8 vanaf vandaag in de nokia shop te koop is en hij in Week 37 en 38 geleverd gaat worden door Nokia zelf. Pas daarna kunnen de telecom shops de toestellen gaan leveren. Dus als je het toetsel snel wilt hebben is de Nokia shop de snelste manier. Ook zijn er in de shop meer kleuren te verkrijgen als in de telecom winkels.
De Nokia N8 is qua multimedia echt super, tijdens de presentatie kregen we een leuk HD filmpje te zien welke ook dolby geluid had. Erg gaaf om te zien dat ding uit een telefoon komt. Echter vond ik dat ook het enige leuke aan het toestel. Ik had echt iets meer verwacht van Symbian^3 en de N8. Wat mij tegenviel was de snelheid van het toestel en de resolutie. Ook reageerde het scherm af en toe niet erg lekker. Echter kan dit ook aan de software versie liggen die op het toestel staat.
De N8 maakt wel erg prachtige foto's voor een telefoon, en heeft dan ook de grootste sensor die er in een telefoon te krijgen is. Filmpjes kunnen in HD opgenomen worden en worden afgespeeld. En de mooiste feature van het toestel vind ik Usb-on-the-go oftewel gewoon even een flashdrive inprikken en je kunt je data overzetten, erg handig als je veel foto's maakt met dit toestel.
De N8 ondersteund zo'n beetje alle mail servers en heeft een leuke widget waarin je kan zien of je nieuwe mail hebt of niet. Je kunt 10 mailboxen aan de N8 koppelen ( genoeg dus ). De MP3 speler zag er netjes uit met de coverflow en leek op het eerste gezicht erg goed.
De N8 heeft Full OVI Maps dus je kan lekker navigeren met dit toestel zonder dat het wat kost. Ook de extra services als file informatie en flitspaal informatie zijn gratis. Je hebt alleen je data kosten die je betaald dus als je op vakantie gaat zul je liever geen file en flitspaal informatie aan willen zetten.
De leukste applicatie die er aan zit te komen vond ik de FX applicatie, hiermee kun je door een kruis op iemand te plakken erg leuke special effects in je filmpjes toevoegen echt gaaf om te zien.
Al met al is de N8 een leuk toestel maar zeker niet revolutionair, de specificaties zijn goed alleen de processor en de resolutie 640x320 vielen me tegen. Aan de andere kant als je van foto's/filmpjes/muziek houd is dit een top toestel met als handige feature een HDMI aansluiting om hem op je TV aan te sluiten.
Tweakers.net
Het was een erg gezellige avond en erg netjes geregeld, drankjes en hapjes stonden er meer als genoeg en ook de andere tweakers waren erg gezellig. Ik heb een leuke avond gehad en hoop dat tweakers.net meer van zulke avonden/uitjes organiseert
Ow ja mocht je 15% korting willen als je de N8 koopt via Nokia zelf stuur me dan een PM

lexi, goeie samenvatting, alleen je noemt de N97 om Qt op te testen (geëmuleerd), echter de N97 heeft te weinig ruimte op C: om Qt te draaien =P
Ik vond het ook wel mooi dat je per mailbox een widget kan draaien. Ik zal daar zeker gebruik van maken, en drie aparte widgets gebruiken voor mijn belangrijkste mailboxen.
Ik vond het ook wel mooi dat je per mailbox een widget kan draaien. Ik zal daar zeker gebruik van maken, en drie aparte widgets gebruiken voor mijn belangrijkste mailboxen.
blijf het nog altijd kut vinden dat ik niet kon gaan 
* HyperBart mompelt iets over onbetrouwbaar Duits merk dat begint met een O (contradictio in terminis
, Duits en onbetrouwbaar)
* HyperBart mompelt iets over onbetrouwbaar Duits merk dat begint met een O (contradictio in terminis
[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2010 10:47 ]
Wel jammer dat tweakers.net gelijk doorgelinkt wordt naar tweakers.mobi en ook voor nu.nl kreeg ik de mobiele versie. Heb je een mooie telefoon met Flash krijg je nog de mobiele sites voorgeschoteld. Kan je nog geen iPhone fanboys/girls de ogen uitsteken.Noxious schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:28:
... Daarnaast Flash Lite in de browser ...
Bij de N900 gaat dit gelukkig wel goed, al krijg ik sinds kort voor hotmail.com en hyves.nl ook automatisch de mobiele versie terwijl ik altijd de volledige versie kreeg.
Dat kan je aanpassen, ik ben alleen even kwijt via welke URL ook al weer.Sharkey1802 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:48:
[...]
Wel jammer dat tweakers.net gelijk doorgelinkt wordt naar tweakers.mobi en ook voor nu.nl kreeg ik de mobiele versie. Heb je een mooie telefoon met Flash krijg je nog de mobiele sites voorgeschoteld. Kan je nog geen iPhone fanboys/girls de ogen uitsteken.
Je zou eigenlijk de browser-ID aan moeten passen, dat kan met de N900 vast wel. Met oudere Symbian toestellen heb ik het ook wel eens gedaan, dan ben je dus meteen van alle mobiele site verlost.
http://tweakers.net/devicedetectpven schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:50:
[...]
Dat kan je aanpassen, ik ben alleen even kwijt via welke URL ook al weer.
nope, als ik ze heb, zal ik ze hier posten
Ik begreep dat ze ook hier komen te staan: http://www.facebook.com/NokiaNederlandmetalme schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:30:
Iemand al de fotos gezien ?
Maar ze staan er nog niet
Edit: oh en
[ Voor 13% gewijzigd door Noxious op 25-08-2010 11:37 ]
Bedankt allemaal voor de geslaagde avond! 
Alle (opvallende) punten zijn zo'n beetje genoemd hierboven
Nette reviews.
Ben al met al wel onder de indruk van de N8, vooral de multimedia prestaties. Maar heb er even over nagedacht en ik ga -na mijn N97- liever niet meer zonder (fysiek) toetsenbord, als ik die keuze heb.
Zal waarschijnlijk de N9 afwachten. Al is dat de eerste met MeeGo... en daarom misschien met de nodige 'kinderziektes' a-la N97. Ik hoop dat dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden
om een goede basis voor MeeGo neer te zetten.
Enige jammere is dat ik dan -op de N97- nog niet serieus met Qt aan de slag kan (natuurlijk wel met de Simulator testen maar da's minder leuk
). Gek genoeg blijkt de N97, wat Nokia ook toegaf, het enige toestel waar (door een gebrek aan opslagruimte op de 'C-schijf') dit problemen geeft 
Ohja: na afloop was er voor de deelnemers een coupon voor 15% korting op aanschaf van de N8 in de online Shop van Nokia. Als iemand anders daar serieus gebruik van wilt maken om het toestel te kopen, kan ik wellicht (neem aan dat Nokia daar niets op tegen heeft? Zonde als-ie niet gebruikt wordt?) mijn couponcode aan een ander geven. Laat maar weten als je interesse hebt.
edit: coupon is inmiddels vergeven! correctie: ik heb 'm nog, voor wie een N8 wil kopen
Alle (opvallende) punten zijn zo'n beetje genoemd hierboven
Ben al met al wel onder de indruk van de N8, vooral de multimedia prestaties. Maar heb er even over nagedacht en ik ga -na mijn N97- liever niet meer zonder (fysiek) toetsenbord, als ik die keuze heb.
Zal waarschijnlijk de N9 afwachten. Al is dat de eerste met MeeGo... en daarom misschien met de nodige 'kinderziektes' a-la N97. Ik hoop dat dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden

Enige jammere is dat ik dan -op de N97- nog niet serieus met Qt aan de slag kan (natuurlijk wel met de Simulator testen maar da's minder leuk

Ohja: na afloop was er voor de deelnemers een coupon voor 15% korting op aanschaf van de N8 in de online Shop van Nokia. Als iemand anders daar serieus gebruik van wilt maken om het toestel te kopen, kan ik wellicht (neem aan dat Nokia daar niets op tegen heeft? Zonde als-ie niet gebruikt wordt?) mijn couponcode aan een ander geven. Laat maar weten als je interesse hebt.
edit: coupon is inmiddels vergeven! correctie: ik heb 'm nog, voor wie een N8 wil kopen
[ Voor 4% gewijzigd door NetAmp op 31-08-2010 11:01 . Reden: couponcode toch nog beschikbaar ]
Same dus, ik ga 'm vrijwel zeker toch niet kopen.NetAmp schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:56:[...]
Mooie impressies 
Ik volg de N8 al een tijd en werd op dit topic gewezen. Jammer dat ik te laat was om mezelf aan te melden (event was al zowat bezig).
Persoonlijk wacht ik tot ik er eentje kan nemen bij het verlengen van mijn abonnement omdat dit gewoonweg goedkoper is. Die drie extra weken kan ik nog wel wachten
Ik volg de N8 al een tijd en werd op dit topic gewezen. Jammer dat ik te laat was om mezelf aan te melden (event was al zowat bezig).
Persoonlijk wacht ik tot ik er eentje kan nemen bij het verlengen van mijn abonnement omdat dit gewoonweg goedkoper is. Die drie extra weken kan ik nog wel wachten
Mijn coupon is ook beschikbaar, ik kan hem onmogelijk betalen als hij net uit is. Ik zal sowieso enkele maanden moeten wachten tot hij wat goedkoper wordt, en waarschijnlijk koop ik hem dan 'op afbetaling' met een abbootje erbij. En héééél misschien wordt het wel de N9 voor mij, ik mis na anderhalf jaar full touch wel de fysieke toetsen. Maar de camera blijft voor mij wel een hele goede reden om misschien toch voor de N8 te gaan.
edit: coupon is inmiddels vergeven!
edit: coupon is inmiddels vergeven!
[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 25-08-2010 13:01 ]
Ook ik heb gisteren een erg leuke en verassend gezellige avond gehad. Seats2Meet is een goede plek om samen te komen en de verzorging was prima in orde. Ik had onderweg al gegeten, maar dat had ik duidelijk niet hoeven doen, want er lag genoeg om je buikje rond te kunnen eten.
De eerste presentatie over Qt leek vooral om de promotie van Qt te gaan en minder om specifieke technische details. Nou ben ik niet in eerste instantie een ontwikkelaar, maar iets meer technische achtergrondinformatie had ik best leuk gevonden. Ik had er dus meer van verwacht. Er is niet veel verteld wat ik nog niet wist. Maar onderhoudend was het wel.
Daarna de demo van het toestel zelf. Die was overtuigend genoeg. Er zit een hoop leuke techniek verstopt in de N8 die je niet zo snel in vergelijkbare apparaten zal terugvinden. En dat werd goed gebracht. Met surroundinstallatie en de demo op de HD beamer voelde je als in een bioscoop. Afspelen van HD content met 5.1 geluid via HDMI op je telefoon is toch wel een stapje verder. En met de mogelijkheid om randapparatuur aan te sluiten op de USB poort ontstaan er nieuwe creatieve mogelijkheden om met je telefoon om te gaan. Zo kan je een toetsenbord en muis aansluiten (via USB of Bluetooth), en een groot scherm (via HDMI) en zo een soort van draagbare computer realiseren. Of je net opgenomen HD filmpjes op een USB stickje zetten.
Na de presentatie konden we de N8 zelf proberen. Het apparaat voelt degelijk aan en heeft een prachtig scherm. Even met Symbian^3 kunnen spelen, en wat mij als 5800 gebruiker opvalt is eigenlijk dat er niet heel veel is veranderd. Er zijn veel kleine verbeteringen, maar het is geen sprong in ervaring. Zoals door Nokia zelf ook al werd aangegeven, eerder een evolutie dan een revolutie. Vergeleken met de sexy interfaces van Android en de iPhone voelt het allemaal wat houterig aan. Sterke punten van Symbian zijn natuurlijk de vele in-depth instellingen. Dit is een Nokia, dus vind je alle mogelijke opties qua telefonie gewoon op de vertrouwde plekken terug.
Wat irriteerde was de response op het aanraakscherm. Dit was gewoon was niet goed – het leek net alsof het apparaat soms niet door had dat je het wilde bedienen. Ik vind dat toch jammer, hopelijk doet Nokia daar nog iets aan voordat het in de markt ligt. En waarom de menuknop helemaal links? Ik houd een toestel graag in één hand en die knop ligt dat voor de duim net iets te ver. En ik mis de groene en rode knop. Nokia hou je aan je ergonomie. Die was goed.
De N8 moet het vooral hebben van de hardware. Een geweldige camera, HD content opnemen, afspelen, bewerken, het aansluiten van randapparatuur, dat zijn de sterke punten van de N8. Daar moet het toestel het van hebben. En daarom zal dit toestel ook succesvol zijn.
En dan: zal ik het toestel aanschaffen? Ik merk dat ik als ik een foto wil nemen, ik vaak mijn camera niet bij me heb en dus maar een foto maak met mijn telefoon. Ik heb daarom besloten geen digicam meer aan te schaffen, maar een telefoon met een zeer goede camera. Nu heeft de N8 die, dus is dit een goede kandidaat. Ook een belangrijke pre vind ik de HD video opnames, en heel belangrijk voor mij, stereo geluid bij het opnemen van video. HD opnemen kunnen al een heel aantal smartphones, maar de N8 is de eerste die dit combineert met stereo geluid, en dat is voor mij zeker als muzikant een belangrijke pre. De kans is dus groot dat dit mijn nieuwe telefoon wordt. Echter: Android lokt, met sexy interface en veel betere kalendermogelijkheden.
Dank aan Nokia voor het welkom gevoel en de fijne en ontspannen presentaties en natuurlijk dank aan Tweakers.net voor dit fijne evenement en hopelijk volgen er meer!
En dan nog iets wat ik eigenlijk aan de Nokia browser experts moet vragen, maar ik post het hier toch ook maar even. In Symbian^3 is het nog steeds niet veranderd, vandaar de aandacht. Namelijk: in de hele UI van Symbian is font anti-aliasing ingeschakeld, behalve in de browser (en op andere plekken waar HTML wordt gerenderd). Anti-aliasing van fonts is vooral prettig als het kleine letters zijn, en juist tijdens het browsen lees je vaak kleine letters. De vraag is eigenlijk: waarom is dit zo? Technisch is er geen belemmering, sterker nog, als je een oude versie van X-Plore installeert dan is er binnen de browser wel anti-aliasing actief. Ter illustratie het verschil – links of boven zonder anti-aliasing, rechts of onder met.
De eerste presentatie over Qt leek vooral om de promotie van Qt te gaan en minder om specifieke technische details. Nou ben ik niet in eerste instantie een ontwikkelaar, maar iets meer technische achtergrondinformatie had ik best leuk gevonden. Ik had er dus meer van verwacht. Er is niet veel verteld wat ik nog niet wist. Maar onderhoudend was het wel.
Daarna de demo van het toestel zelf. Die was overtuigend genoeg. Er zit een hoop leuke techniek verstopt in de N8 die je niet zo snel in vergelijkbare apparaten zal terugvinden. En dat werd goed gebracht. Met surroundinstallatie en de demo op de HD beamer voelde je als in een bioscoop. Afspelen van HD content met 5.1 geluid via HDMI op je telefoon is toch wel een stapje verder. En met de mogelijkheid om randapparatuur aan te sluiten op de USB poort ontstaan er nieuwe creatieve mogelijkheden om met je telefoon om te gaan. Zo kan je een toetsenbord en muis aansluiten (via USB of Bluetooth), en een groot scherm (via HDMI) en zo een soort van draagbare computer realiseren. Of je net opgenomen HD filmpjes op een USB stickje zetten.
Na de presentatie konden we de N8 zelf proberen. Het apparaat voelt degelijk aan en heeft een prachtig scherm. Even met Symbian^3 kunnen spelen, en wat mij als 5800 gebruiker opvalt is eigenlijk dat er niet heel veel is veranderd. Er zijn veel kleine verbeteringen, maar het is geen sprong in ervaring. Zoals door Nokia zelf ook al werd aangegeven, eerder een evolutie dan een revolutie. Vergeleken met de sexy interfaces van Android en de iPhone voelt het allemaal wat houterig aan. Sterke punten van Symbian zijn natuurlijk de vele in-depth instellingen. Dit is een Nokia, dus vind je alle mogelijke opties qua telefonie gewoon op de vertrouwde plekken terug.
Wat irriteerde was de response op het aanraakscherm. Dit was gewoon was niet goed – het leek net alsof het apparaat soms niet door had dat je het wilde bedienen. Ik vind dat toch jammer, hopelijk doet Nokia daar nog iets aan voordat het in de markt ligt. En waarom de menuknop helemaal links? Ik houd een toestel graag in één hand en die knop ligt dat voor de duim net iets te ver. En ik mis de groene en rode knop. Nokia hou je aan je ergonomie. Die was goed.
De N8 moet het vooral hebben van de hardware. Een geweldige camera, HD content opnemen, afspelen, bewerken, het aansluiten van randapparatuur, dat zijn de sterke punten van de N8. Daar moet het toestel het van hebben. En daarom zal dit toestel ook succesvol zijn.
En dan: zal ik het toestel aanschaffen? Ik merk dat ik als ik een foto wil nemen, ik vaak mijn camera niet bij me heb en dus maar een foto maak met mijn telefoon. Ik heb daarom besloten geen digicam meer aan te schaffen, maar een telefoon met een zeer goede camera. Nu heeft de N8 die, dus is dit een goede kandidaat. Ook een belangrijke pre vind ik de HD video opnames, en heel belangrijk voor mij, stereo geluid bij het opnemen van video. HD opnemen kunnen al een heel aantal smartphones, maar de N8 is de eerste die dit combineert met stereo geluid, en dat is voor mij zeker als muzikant een belangrijke pre. De kans is dus groot dat dit mijn nieuwe telefoon wordt. Echter: Android lokt, met sexy interface en veel betere kalendermogelijkheden.
Dank aan Nokia voor het welkom gevoel en de fijne en ontspannen presentaties en natuurlijk dank aan Tweakers.net voor dit fijne evenement en hopelijk volgen er meer!
En dan nog iets wat ik eigenlijk aan de Nokia browser experts moet vragen, maar ik post het hier toch ook maar even. In Symbian^3 is het nog steeds niet veranderd, vandaar de aandacht. Namelijk: in de hele UI van Symbian is font anti-aliasing ingeschakeld, behalve in de browser (en op andere plekken waar HTML wordt gerenderd). Anti-aliasing van fonts is vooral prettig als het kleine letters zijn, en juist tijdens het browsen lees je vaak kleine letters. De vraag is eigenlijk: waarom is dit zo? Technisch is er geen belemmering, sterker nog, als je een oude versie van X-Plore installeert dan is er binnen de browser wel anti-aliasing actief. Ter illustratie het verschil – links of boven zonder anti-aliasing, rechts of onder met.

Goed verhaal Raka. Alleen één correctie; de N8 is niet de eerste met stereo geluid opnemen bij het filmen, dat was de N93 (die ik overigens nog steeds heb liggen). Die heeft zelfs links en rechts een microfoon, ipv aan de voor'en achterkant zoals de N8. Ik vind bij filmen in de praktijk het geluid eigenlijk belangrijker dan het beeld. De stereo microfoons van de N93 maakte echt veel verschil bij de gemaakte filmpjes. Hier nog een filmpje waar je de geluidskwaliteit kan beoordelen (welliswaar zonder al te interessant stereo-effect).
Ik ben benieuwd hoe de voor-achter-configuratie van de N8 in de praktijk bevalt.
edit: Je post nog eens beter lezend heb je wel gelijk dat de N8 de eerste is die HD combineert met stereo geluid.
Ik ben benieuwd hoe de voor-achter-configuratie van de N8 in de praktijk bevalt.
edit: Je post nog eens beter lezend heb je wel gelijk dat de N8 de eerste is die HD combineert met stereo geluid.
[ Voor 8% gewijzigd door Julian op 25-08-2010 13:02 ]
Overigens kan die 2e microfoon ook gebruikt worden om achtergrondgeluid te filteren tijdens een gesprek, alleen weet ik niet of Nokia ook gebruik maakt van deze techniek.
Ik ben ook nieuwsgierig. Ik kan me er geluidstechnisch niet zoveel bij voorstellen zonder dat er een hoop audioprocessing bij gebeurt. Mijn oren zitten tenslotte ook niet voor en achter.Julian schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 12:55:
Het geluid bij de N93 overtuigt, alleen dat beeld hè!

Zo, hierbij mijn verslag, inclusief foto's en filmpjes (gemaakt door Geert de Jong in opdracht van Nokia; de camera was - uiteraard - een N8
)
)
Ik kwam - als eerste vertegenwoordiger van Tweakers.net - rond kwart voor zeven binnengezeild in de zaal bij Utrecht Centraal. Op dat moment was alles al opgebouwd en werden nog even de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' gezet.
Katrien de Mey van Nokia showt de N8 aan Linda en Stella, dames van het pr-bureau van Nokia
Vlak na mij kwamen - zoals afgesproken - de moderators binnen. Vervolgens kwamen de eerste mensen die ingeloot waren door de virtuele bingomachine binnen en eigenlijk was de sfeer vanaf het begin prima. Nokia had ook aan de interne tweaker gedacht en hapjes en drankjes geregeld.

De badges voor alle bezoekers: bijna alle badges werden gebruikt: slechts een paar tweakers kwamen niet. Het is nog onbekend of zij de roe krijgen of in de zak mee moeten naar Finland Spanje

Korte uitleg van het programma.
Daarna begonnen we met het inhoudelijke deel van het programma. Omdat niet alle aanwezigen thuis zijn in C++, had Katrien besloten om niet te diep in te gaan op het programmeren zelf, maar ze richtte zich in de presentatie op de diverse manieren van programmeren en distribueren van applicaties. Een stukje van de presentatie staat ook op film.
Na de presentatie was het tijd voor een versnapering, waarna Marc Driessen van Nokia naast het podium ging staan om een presentatie te geven van de belangrijkste features van de N8. Daarvoor was een hele opstelling gemaakt, met onder meer een hd-beamer en Dolby Surround-set om de zaal te veranderen in een bioscoop. Hoe dat eruitzag, zie je hier.

Marc Driessen laat de features van het toestel zien.
Aan de reacties achteraf te horen maakten de demo met de film in HD met Dolby Surround-geluid, de video-FX-applicatie (om video's te voorzien van special effects) en de USB-on-the-go-functie (om de N8 te laten dienen als usb host) de meeste indruk.
Daarna had Nokia nog een klein aardigheidje voor een van de aanwezige tweakers. Hoewel klein... via een verloting kreeg een van de aanwezigen een exemplaar van N8. De gelukkige was Sebastiaan Mennen. Gefeliciteerd Sebastiaan!

Vervolgens restte er nog een onderdeel: het spelen met de N8. Er waren een stuk of zeven exemplaren aanwezig, waardoor iedereen tijd kon doorbrengen met het toestel. Bovendien waren er mensen van Nokia om vragen te beantwoorden.
Veel mensen bleken dat leuk te vinden. Hoewel sommigen al naar huis gingen vanwege het late tijdstip, moest Seats2Meet uiteindelijk met security dreigen om de laatste tweakers het pand uit te jagen
Het hele feest eindigde uiteindelijk rond kwart over elf. En dat is best laat als de planning was om om kwart over tien klaar te zijn 

Demo-time!
Wie nog meer foto's heeft gemaakt, kan die uiteraard ook in dit topic plaatsen
Update: Moderator BastiaanN heeft alle foto's in een fotoboekje geplaatst. Wel zo overzichtelijk
Ontvangst
De avond begon voor de mensen van Nokia al 's middags om vier uur. Er moest uiteraard in Seats2Meet het nodige worden opgebouwd voor de presentaties, alle kabels moeten werken (iets dat niet altijd het geval schijnt te zijnIk kwam - als eerste vertegenwoordiger van Tweakers.net - rond kwart voor zeven binnengezeild in de zaal bij Utrecht Centraal. Op dat moment was alles al opgebouwd en werden nog even de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' gezet.

Vlak na mij kwamen - zoals afgesproken - de moderators binnen. Vervolgens kwamen de eerste mensen die ingeloot waren door de virtuele bingomachine binnen en eigenlijk was de sfeer vanaf het begin prima. Nokia had ook aan de interne tweaker gedacht en hapjes en drankjes geregeld.

De badges voor alle bezoekers: bijna alle badges werden gebruikt: slechts een paar tweakers kwamen niet. Het is nog onbekend of zij de roe krijgen of in de zak mee moeten naar Finland Spanje

Programma
Nadat (bijna) iedereen binnen was, begonnen we om klokslag 19:53u met het programma. Ondergetekende nam plaats op het podium om iedereen welkom te heten en uit te leggen wat we zouden gaan doen. Tot grote opluchting van iedereen duurde dat maar een paar minuten.
Korte uitleg van het programma.
Daarna begonnen we met het inhoudelijke deel van het programma. Omdat niet alle aanwezigen thuis zijn in C++, had Katrien besloten om niet te diep in te gaan op het programmeren zelf, maar ze richtte zich in de presentatie op de diverse manieren van programmeren en distribueren van applicaties. Een stukje van de presentatie staat ook op film.
Na de presentatie was het tijd voor een versnapering, waarna Marc Driessen van Nokia naast het podium ging staan om een presentatie te geven van de belangrijkste features van de N8. Daarvoor was een hele opstelling gemaakt, met onder meer een hd-beamer en Dolby Surround-set om de zaal te veranderen in een bioscoop. Hoe dat eruitzag, zie je hier.

Marc Driessen laat de features van het toestel zien.
Aan de reacties achteraf te horen maakten de demo met de film in HD met Dolby Surround-geluid, de video-FX-applicatie (om video's te voorzien van special effects) en de USB-on-the-go-functie (om de N8 te laten dienen als usb host) de meeste indruk.
Daarna had Nokia nog een klein aardigheidje voor een van de aanwezige tweakers. Hoewel klein... via een verloting kreeg een van de aanwezigen een exemplaar van N8. De gelukkige was Sebastiaan Mennen. Gefeliciteerd Sebastiaan!

Vervolgens restte er nog een onderdeel: het spelen met de N8. Er waren een stuk of zeven exemplaren aanwezig, waardoor iedereen tijd kon doorbrengen met het toestel. Bovendien waren er mensen van Nokia om vragen te beantwoorden.
Veel mensen bleken dat leuk te vinden. Hoewel sommigen al naar huis gingen vanwege het late tijdstip, moest Seats2Meet uiteindelijk met security dreigen om de laatste tweakers het pand uit te jagen

Demo-time!
En nu? Komen er meer van dit soort evenementjes?
Dat weten we serieus nog niet. Deze week nog gaan we de aanwezigen vragen een vragenlijstje in te vullen om de boel te evalueren. Daarna beslissen we pas of en hoe we dit in de toekomst gaan aanpakken. Ook moeten andere fabrikanten het natuurlijk aandurven om oog in oog te gaan staan met al die kritische tweakers
Hee, dat zijn vast niet alle foto's!
Nope. Er zijn er nog meer. Een zorvuldig gemaakte selectie vind je hier. Heb je zin om 450MB te downen, dan kun je ook nog deze file ophalen. Waarschuwing: daar zitten nogal wat blurry foto's en filmpjes bij, maar dan heb je wel alle foto's die Nokia heeft laten maken compleet.Wie nog meer foto's heeft gemaakt, kan die uiteraard ook in dit topic plaatsen
Update: Moderator BastiaanN heeft alle foto's in een fotoboekje geplaatst. Wel zo overzichtelijk
Het was absoluut een geslaagde avond! Het open karakter van de avond en van Nokia als bedrijf was erg plezierig! Ik was in het bijzonder erg onder de indruk van de HD afspeelmogelijkheden en zo te zien zijn de foto's ook goed gelukt.
Uiteraard was de avond voor mij nog eens extra leuk, omdat ik de gelukkige winnaar ben van de N8!! Tweakers.net en Nokia bedankt!
Als ik het toestel binnen heb dan zal ik uiteraard een mooie review schrijven!
Uiteraard was de avond voor mij nog eens extra leuk, omdat ik de gelukkige winnaar ben van de N8!! Tweakers.net en Nokia bedankt!
Heej! De fotograaf heeft de camera op de 16:9 stand (9 MP) laten staan... Daar stond hij inderdaad standaard op, maar dat benut natuurlijk niet de hele (12 MP) sensor.
Ik kan het 'm niet kwalijk nemen, hij was niet reuzehandig met telefoons gaf 'ie zelf al aan
.
Desontdanks denk ik ook niet dat dat veel verschil gaat maken
Desontdanks denk ik ook niet dat dat veel verschil gaat maken
Voor de luie tweaker onder ons heb ik de fotos even in een fotoboekje gedumpt
Ja, die heb ik geprobeerd. Dat gaat goed op die pagina, klik je daarna naar home, dan kreeg je weer de mobile site.
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
iemand nog zoń 15 % bonnetje? Ga hem op zeker halen als ik dit zo zie! (eerste fotoś die gewoon binnen zijn gemaakt zijn super zeg!) graag een pm!
hehe, de standaard browser wordt herkend als een Mozilla 5.0 Maemo Browser Gecko/Firefox, en classificeert de n900 dan als een Grade A device. geen concessies dus, en dat is prima.Julian schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:05:
Je zou eigenlijk de browser-ID aan moeten passen, dat kan met de N900 vast wel. Met oudere Symbian toestellen heb ik het ook wel eens gedaan, dan ben je dus meteen van alle mobiele site verlost.
mocht je toch je user agent switchen, dan kan dat met ‘Hide User Agent’ uit de N900 Extras-Devel repositories. enneh, ovi maps zit trouwens standaard in de image van de n900, en hoeft dus niet "gratis" gedownload te worden.
maar dat symbian^3 .. werkt het mooi genog om een overstap te wagen, over een paar maanden zodra het weer tijd is om een abo wissel uit te voeren? ik ben wel benieuwd =)
Ook ik mocht er gisteren bij aanwezig zijn en dat was echt helemaal geweldig. De organisatie was geweldig, goede ruimte, alles voor elkaar en ook lekkere hapjes: complimenten aan Tweakers en Nokia
Heel fijn dat een dergelijk evenement is georganiseerd! Natuurlijk was het ook heel gezellig!
Voor de presentatie had ik behoorlijk hoge verwachtingen van de N8. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat Apple (o.a.) de markt voor mobiele telefonie even goed heeft wakker geschud en ook bij Nokia zie je dat een beetje terug. Waar ik positief door was verrast waren de goede afspeelmogelijkheden voor HD video inclusief het 5.1 geluid. Nog veel beter was dat de HDMI-standaard is geimplementeerd en dat je gewoon netjes een verloopkabeltje bij het apparaat geleverd krijgt van mini HDMI naar HDMI. Ook de USB to Host is interessant, eindelijk gewoon een normaal toetsenbord kunnen aansluiten. De optie voor storage of een muis is er ook natuurlijk.
De SDK zou ook behoorlijk verbeterd zijn; het is makkelijker om ervoor te ontwikkelen doordat je met 1 package kunt gaan ontwikkelen. Vanaf Symbian 3.1 zou je gebruik kunnen maken van applicaties ontwikkeld in Qt. Devices die nog geen native ondersteuning hebben voor Qt kunnen de ondersteuning daarvoor automatisch installeren als je de developer een smart installer package meelevert die is ingebakken in de applicatie. Deze wordt dan vanzelf geinstalleerd op je telefoon als je nog geen libraries e.d. daarvoor hebt. Een pluspunt dus.
Waar ik vooral heel erg benieuwd naar was, en dat is voor mij key of ik wel of geen N8 zal aanschaffen: de UI. Raka zei het hier al, maar de UI is allesbehalve verrassend eerlijk gezegd als je de 5800 kent. Dit toestel heb ik overigens zelf niet, maar ken het wel. Op gebied van User Friendlyness kan er nog veel gescoord worden met Symbian^3 op de N8. Ik vond het niet per se traag, maar het voelt niet altijd intuïtief aan naar mijn idee. Tot de hands on vond ik de N8 dan ook erg verrassend, maar toen ik er zelf even mee mocht spelen kwam ik erachter dat het nog wel ietsje beter kan allemaal en eigenlijk qua basis (menu met name) niet erg verrassend was. Support om PDF files te lezen is er verder ook, maar helaas niet zo mooi als de iPhone.
Wat ik wel heel goed vond was de body van het toestel: het ligt lekker in de hand en hij is lekker plat. Het voelt degelijk aan en het scherm is geweldig. Ok, het heeft niet de hoogste resolutie van toestellen in deze prijsrange, maar het heeft wel een amoled scherm - zwart is dan natuurlijk gewoon zwart wat heel gaaf beeld oplevert.
Conclusie
Geweldig toestel, maar helaas te weinig vernieuwend voor mij om deze aan te gaan schaffen denk ik. Nokia is zich er volgens mij ook wel van bewust en timmert hard aan de weg waarbij Symbian^4 meer revolutionair zou moeten zijn dan Symbian^3. Ik heb lang gewacht met een nieuw toestel, want ik wilde afwachten wat Nokia ging doen (nu nog een N95 8GB) maar als het geen MeeGo wordt, wordt het waarschijnlijk toch es een keer Android of iOs...
Voor de presentatie had ik behoorlijk hoge verwachtingen van de N8. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat Apple (o.a.) de markt voor mobiele telefonie even goed heeft wakker geschud en ook bij Nokia zie je dat een beetje terug. Waar ik positief door was verrast waren de goede afspeelmogelijkheden voor HD video inclusief het 5.1 geluid. Nog veel beter was dat de HDMI-standaard is geimplementeerd en dat je gewoon netjes een verloopkabeltje bij het apparaat geleverd krijgt van mini HDMI naar HDMI. Ook de USB to Host is interessant, eindelijk gewoon een normaal toetsenbord kunnen aansluiten. De optie voor storage of een muis is er ook natuurlijk.
De SDK zou ook behoorlijk verbeterd zijn; het is makkelijker om ervoor te ontwikkelen doordat je met 1 package kunt gaan ontwikkelen. Vanaf Symbian 3.1 zou je gebruik kunnen maken van applicaties ontwikkeld in Qt. Devices die nog geen native ondersteuning hebben voor Qt kunnen de ondersteuning daarvoor automatisch installeren als je de developer een smart installer package meelevert die is ingebakken in de applicatie. Deze wordt dan vanzelf geinstalleerd op je telefoon als je nog geen libraries e.d. daarvoor hebt. Een pluspunt dus.
Waar ik vooral heel erg benieuwd naar was, en dat is voor mij key of ik wel of geen N8 zal aanschaffen: de UI. Raka zei het hier al, maar de UI is allesbehalve verrassend eerlijk gezegd als je de 5800 kent. Dit toestel heb ik overigens zelf niet, maar ken het wel. Op gebied van User Friendlyness kan er nog veel gescoord worden met Symbian^3 op de N8. Ik vond het niet per se traag, maar het voelt niet altijd intuïtief aan naar mijn idee. Tot de hands on vond ik de N8 dan ook erg verrassend, maar toen ik er zelf even mee mocht spelen kwam ik erachter dat het nog wel ietsje beter kan allemaal en eigenlijk qua basis (menu met name) niet erg verrassend was. Support om PDF files te lezen is er verder ook, maar helaas niet zo mooi als de iPhone.
Wat ik wel heel goed vond was de body van het toestel: het ligt lekker in de hand en hij is lekker plat. Het voelt degelijk aan en het scherm is geweldig. Ok, het heeft niet de hoogste resolutie van toestellen in deze prijsrange, maar het heeft wel een amoled scherm - zwart is dan natuurlijk gewoon zwart wat heel gaaf beeld oplevert.
Conclusie
Geweldig toestel, maar helaas te weinig vernieuwend voor mij om deze aan te gaan schaffen denk ik. Nokia is zich er volgens mij ook wel van bewust en timmert hard aan de weg waarbij Symbian^4 meer revolutionair zou moeten zijn dan Symbian^3. Ik heb lang gewacht met een nieuw toestel, want ik wilde afwachten wat Nokia ging doen (nu nog een N95 8GB) maar als het geen MeeGo wordt, wordt het waarschijnlijk toch es een keer Android of iOs...
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
Leuke/interessante berichten! 
Wat ik ook erg prettig vond is dat er antwoord werd gegeven op je vragen. Als de betreffende medewerker het niet wist, dan werd er ergens een medewerker vandaan getoverd die je wel antwoord kon geven.
Wat ik ook erg prettig vond is dat er antwoord werd gegeven op je vragen. Als de betreffende medewerker het niet wist, dan werd er ergens een medewerker vandaan getoverd die je wel antwoord kon geven.
Het initiatief is echt geweldig. Ik ben er (helaas) niet bijgeweest omdat ik hier niet van op de hoogte was. Maar de volgende keer wil ik wel eens zo'n event mee maken.
Overigens, de Moderators van T.net, deden die hier ook IRL security?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hey DrClaw, "user agent" was het woord dat ik zocht inderdaad, "browser ID" bestaat niet.
Of Symbian^3 de moeite is om over te stappen van Maemo 5 (wat jij hebt op je N900)... Wat ik heb geleerd van de presentatie is dat Symbian^3 of Maemo niet zo gek veel meer uit moet maken in de toekomst, in ieder geval niet qua apps. Dankzij Qt zullen steeds meer apps voor beide OS'en tegelijk uitkomen, dus dat verschil wordt steeds minder interessant. Desalniettemin zal je op Maemo / Meego toch altijd meer extra apps hebben uit de Linux wereld.
Qua UI zou het evt. de moeite waard kunnen zijn, Symbian^3 is naar wat ik van Maemo 5 heb gezien wel verder doorontwikkeld.
Ik denk dat de hardware toch het belangrijkste zal zijn. Wil je de beste camera? Neem dan de N8.Wil je een hardware toetsenbord? Neem dan de N9. Ik neem daarbij wel aan dat USB-host ook op de N9 zal zitten, en dat het scherm en de processorkracht vergelijkbaar zullen zijn.
Daarnaast blijft toch het verschil bestaan dat Nokia aanduidde als het verschil tussen een smartphone en een 'mobile computer'. In de praktijk is dat verschil denk ik niet zo heel groot, maar een N900 of een N9 zal toch altijd iets meer vrijheid, maar ook iets meer complexiteit en wellicht iets minder gebruiksvriendelijkheid met zich meebrengen.
Of Symbian^3 de moeite is om over te stappen van Maemo 5 (wat jij hebt op je N900)... Wat ik heb geleerd van de presentatie is dat Symbian^3 of Maemo niet zo gek veel meer uit moet maken in de toekomst, in ieder geval niet qua apps. Dankzij Qt zullen steeds meer apps voor beide OS'en tegelijk uitkomen, dus dat verschil wordt steeds minder interessant. Desalniettemin zal je op Maemo / Meego toch altijd meer extra apps hebben uit de Linux wereld.
Qua UI zou het evt. de moeite waard kunnen zijn, Symbian^3 is naar wat ik van Maemo 5 heb gezien wel verder doorontwikkeld.
Ik denk dat de hardware toch het belangrijkste zal zijn. Wil je de beste camera? Neem dan de N8.Wil je een hardware toetsenbord? Neem dan de N9. Ik neem daarbij wel aan dat USB-host ook op de N9 zal zitten, en dat het scherm en de processorkracht vergelijkbaar zullen zijn.
Daarnaast blijft toch het verschil bestaan dat Nokia aanduidde als het verschil tussen een smartphone en een 'mobile computer'. In de praktijk is dat verschil denk ik niet zo heel groot, maar een N900 of een N9 zal toch altijd iets meer vrijheid, maar ook iets meer complexiteit en wellicht iets minder gebruiksvriendelijkheid met zich meebrengen.
Daar waren natuurlijk anderen voor ingehuurd (lees: mijn IRL-banknop werkte nietKecin schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:10:

Ik was m'n slotjes vergeten mee te nemen

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Maar dat is een hele oude versie van ovi maps. Zonder offline kaarten en gesproken navigatie. Offline kaarten zouden toch wel heel handig zijn heb ik gemerkt in Frankrijk. Even snel kijken of ik wel de goede kant op ging en ik zat gelijk aan 15MB data. Dat tikt flink aan als je aan het roamen bent en is dus feitelijk onbruikbaar. Het is dat ik echt niet meer wist waar ik was en de tank bijna leeg was dat het een gepeperde telefoon rekening wel waard was.DrClaw schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:28:
enneh, ovi maps zit trouwens standaard in de image van de n900, en hoeft dus niet "gratis" gedownload te worden.
Dinsdag werd vermeld dat alle huidige Nokia's de nieuwste versie zullen krijgen of al hebben behalve dus de N900. Reden daarvoor: De N900 is zo'n nicheproduct en er zijn er zo weinig van verkocht dat het niet de moeite waard is een update te maken.
Meego zal de nieuwe versie wel krijgen dus ik vraag me af hoeveel moeite het dan kost om het ook geschikt te maken voor Maemo5. Beiden zijn immers linux OS'en. En volgens het Nokia Qt praatje moet het heel simpel zijn om in een keer te ontwikkelen voor zowel Symbian, Maemo en Meego.
Weet er iemand wat er gebeurd zodra Symbian^4 uitkomt? Krijgt de N8 dan ook een update? Of kan dat niet? Ik ben dat vergeten te vragen tijdens het event.
Damn , ik lees werkelijk OVERAL een steeds terugkomend nadeel van de N8 : de 'responsiveness' van het touch-scherm. Is dit werkelijk zoveel slechter als op een iPhone/Pod ? Dit zou voor mij toch een no-go zijn dan.
Ik las juist dat ze bepaalde vertragingen in het touchscreen bijv. bij de homescreens ingebouwd hebben om te voorkomen dat het toestel bij een aanraking die niet bedoeld was, gelijk tot actie over gaat.
Haha Symbian^3 ligt nog niet eens in de winkels... Begin jij alweer over ^4Creepy schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:00:
Weet er iemand wat er gebeurd zodra Symbian^4 uitkomt? Krijgt de N8 dan ook een update? Of kan dat niet? Ik ben dat vergeten te vragen tijdens het event.
Ik verwacht dat Nokia dezelfde policy hanteert als bij Maemo5->Meego
Ik heb een Samsung Omnia Qwerty wat nou ook niet echt een toptoestel was qua touchscreen maar ik vond de Nokia ook serieus tegenvallen. Niet extreem, maar wel merkbaar.BoXie schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:07:
Damn , ik lees werkelijk OVERAL een steeds terugkomend nadeel van de N8 : de 'responsiveness' van het touch-scherm. Is dit werkelijk zoveel slechter als op een iPhone/Pod ? Dit zou voor mij toch een no-go zijn dan.
Overigens blijf ik wel bij m'n punt dat ik niet zeker wist of de definitieve software er op staat.
Op het event begonnen ze van Nokia er zelf overSharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
Haha Symbian^3 ligt nog niet eens in de winkels... Begin jij alweer over ^4
Definitieve software of niet, Nokia kennende zal de definitieve versie geen groot verschil maken zo vlak voor de launch.Noxious schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:23:
[...]
Ik heb een Samsung Omnia Qwerty wat nou ook niet echt een toptoestel was qua touchscreen maar ik vond de Nokia ook serieus tegenvallen. Niet extreem, maar wel merkbaar.
Overigens blijf ik wel bij m'n punt dat ik niet zeker wist of de definitieve software er op staat.
Nou, deze info miste ik ook al, heeft iemand Nokia daarover gesproken?Creepy schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:00:
Dat heb ik ook gelezen, bij foto's met muziek is er geen vertraging oid maar bij het startscherm wel.Telfordia schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:21:
Ik las juist dat ze bepaalde vertragingen in het touchscreen bijv. bij de homescreens ingebouwd hebben om te voorkomen dat het toestel bij een aanraking die niet bedoeld was, gelijk tot actie over gaat.
De n8 wordt wel mijn ding hoor, camera is voor mij essentieel. en daar blinkt dit dingetje wel in uit. Ik wacht nog effe tot er meer combi abonnementen zijn via t-mobile. dat gratis internet spreekt me wel aan.
Gratis internet. Yeah right
Check de voorwaarden .. niks is gratis. Je betaalt er nu alleen via een omweg voor.
Als ik de reacties zo lees ga ik toch maar niet over op de N8. Ik houw wel van de wat meer blinkende homescreens enzo. De Galaxy S zal mijn voorkeur nog genieten tot ik echt een nieuw toestel mag uitkiezen in September.
Verwijderd
Of Windows Phone 7. Grootste nadeel is dat WP7 geen real-time multiplayer games zal ondersteunen, maar enkel turn-based. Dus dat wordt niet vet racen of FPS tegen elkaar, maar enkel singleplayer.technoaddict schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:39:
Als ik de reacties zo lees ga ik toch maar niet over op de N8. Ik houw wel van de wat meer blinkende homescreens enzo. De Galaxy S zal mijn voorkeur nog genieten tot ik echt een nieuw toestel mag uitkiezen in September.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 22:52 ]
Verwijderd
Hetgeen ik het meest ga missen bij de N8 is het gebrek aan google goggles, alle andere interessante apps waar ik van weet zijn er alternatieven voor op symbian. In het andere N8 topic is er al tamelijk wat duidelijkheid geweest: De fabrikant moet een keuze maken: OF een fysiek toetsenbord OF een indrukwekende camera. Beide kunnen niet in 1 toestel gepropt worden. Ik ga de N8 zo snel mogelijk bestellen en de eventuele ergernissen van een touchscreen dat niet steeds reageert zal ik er bij moeten nemen. Elke telefoon heeft zo zijn tekortkomingen.
boehoe, geen updateSharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:35:
[...]
Maar dat is een hele oude versie van ovi maps. Zonder offline kaarten en gesproken navigatie. Offline kaarten zouden toch wel heel handig zijn heb ik gemerkt in Frankrijk. Even snel kijken of ik wel de goede kant op ging en ik zat gelijk aan 15MB data. Dat tikt flink aan als je aan het roamen bent en is dus feitelijk onbruikbaar. Het is dat ik echt niet meer wist waar ik was en de tank bijna leeg was dat het een gepeperde telefoon rekening wel waard was.
Dinsdag werd vermeld dat alle huidige Nokia's de nieuwste versie zullen krijgen of al hebben behalve dus de N900. Reden daarvoor: De N900 is zo'n nicheproduct en er zijn er zo weinig van verkocht dat het niet de moeite waard is een update te maken.
Meego zal de nieuwe versie wel krijgen dus ik vraag me af hoeveel moeite het dan kost om het ook geschikt te maken voor Maemo5. Beiden zijn immers linux OS'en. En volgens het Nokia Qt praatje moet het heel simpel zijn om in een keer te ontwikkelen voor zowel Symbian, Maemo en Meego.
maar ja, ik was ook op vakantie met de n900, en omdt ik al wist dat mn data connectie bij de grens zou ophouden heb ik geprobeerd om de offline kaarten op de n900 te installeren. dat was nog niet zo eenvoudig, maar het is gelukt; heel europa staat nu gewoon op mn foontje. weet anders toch niet wat ik met die ruimte op de flashdrive moet doen =)
hmm, ik zie niks in de voorwaarden, behalve dat ik 10 euro goedkoper uit ben dan mijn huidige inet abonnement.BoXie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:05:
Gratis internet. Yeah rightCheck de voorwaarden .. niks is gratis. Je betaalt er nu alleen via een omweg voor.
Nokia doet van oudsher niet aan het upgraden naar nieuwere versies van het OS, in elk geval niet bij Symbian. Het zou me sterk verbazen als het straks wel mogelijk is om je N8 te voorzien van Symbian^4.Sharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
Haha Symbian^3 ligt nog niet eens in de winkels... Begin jij alweer over ^4
Ik verwacht dat Nokia dezelfde policy hanteert als bij Maemo5->Meego
Het zou me eigenlijk niet verbazen als ze het nu wel gaan doen gezien de concurrenten. Ze proberen met dit toestel toch echt markt te veroveren op Andriod toestellen en de iPhone, en een hoop van die toestellen krijgen OS updates.
Toch denk ik dat zolang Nokia niet duidelijk zegt dat de N8 de update naar Symbian^4 zal krijgen je er gewoon vanuit moet gaan dat dat dus niet zal gebeuren. Ik ben met je eens dat het wel een groot pluspunt zou zijn als het wel mogelijk wordt gemaakt, maar zolang het niet bevestigd wordt moet je er zeker niet vanuit gaan.Creepy schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:28:
Het zou me eigenlijk niet verbazen als ze het nu wel gaan doen gezien de concurrenten. Ze proberen met dit toestel toch echt markt te veroveren op Andriod toestellen en de iPhone, en een hoop van die toestellen krijgen OS updates.
Op allaboutsymbian staat nog een stukkie over dat FX studio, met filmpje ervan draaiend op de N8 http://www.allaboutsymbia..._on_the_Nokia_N8_look.php
Verwijderd
Maar gaat symbian^4 zoveel anders/beter zijn dan ^3? Voor programma's hoeft het niet veel uit te maken, ik heb zelf sinds de E50 Symbian toestellen en de programma's die daarop werken doen het ook op de E72 (dat is dan v3 vs. v3 FP2). Bij de overgang v2 -> v3 zijn er natuurlijk grote verschillen geweest maar dat betrof met name het signen van installers en niet de structuur van het programmeren zelf.
Als ik het goed heb is Symbian^4 een veel grondiger vernieuwing dan Symbian^3. ^3 is meer heel hard poetsen tot het weer mee kan met de huidige markt terwijl ^4 meer richt op vernieuwing. Zeker qua UI.Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:32:
Maar gaat symbian^4 zoveel anders/beter zijn dan ^3?
Voor wie nog een N8 met 15% korting wilt bestellen: mijn couponcode is nog beschikbaar (de mede-tweaker aan wie ik 'm gaf had intussen al een code van iemand anders gekregen).
Al weer iemand blij mee gemaakt
Al weer iemand blij mee gemaakt
[ Voor 10% gewijzigd door NetAmp op 01-09-2010 10:15 . Reden: coupon vergeven ]
Verwijderd
NetAmp, zeer bedankt! Is bestelt.
Ik ben bovendien best te spreken over de Nokia QT Creator. Ik heb verder (nog) 0 ervaring met QT, maar in vergelijking met dat CarbideC++ is het echt een verademing. Zeker ook omdat het gewoon één kant en klaar pakket is wat je direct kunt gebruiken. Geen gezeur meer met specifieke compilers en allerlei componenten toevoegen en instellen etc!
Ik ben bovendien best te spreken over de Nokia QT Creator. Ik heb verder (nog) 0 ervaring met QT, maar in vergelijking met dat CarbideC++ is het echt een verademing. Zeker ook omdat het gewoon één kant en klaar pakket is wat je direct kunt gebruiken. Geen gezeur meer met specifieke compilers en allerlei componenten toevoegen en instellen etc!