• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 02-12 14:42

Komt dat zien: demo-avond Nokia N8 en Symbian^3

In september komt hij eindelijk uit: de Nokia N8, het nieuwe paradepaardje van Nokia met het gloedjenieuwe opensource besturingssysteem Symbian^3. Bijna niemand heeft er tot nu toe mee kunnen spelen, maar daar gaat verandering in komen, want....

Tweakers.net en Nokia houden op dinsdag 24 augustus van 19.45u tot 22.00u in Seats2Meet in Utrecht (Hoog Catharijne, bij Centraal Station) een demo-avond voor 25 tweakers die graag kennis willen maken met de N8 en met Symbian^3. Het is voor het eerst dat Tweakers.net zo'n avond organiseert en we zijn uiteraard benieuwd of er veel tweakers zijn die het durven om achter hun beeldscherm vandaan te komen (en eerlijk gezegd vinden we dat zelf ook een beetje eng :P)

Wat gaan we doen?
Het is een demo-avond van de Nokia N8 én Symbian^3. Katrien de Mey, services manager van Nokia zal uitleggen hoe de sdk werkt en hoe je makkelijk applicaties kan maken voor Symbian^3. Ook zullen er mensen van Nokia zijn om het toestel te demonstreren.

Hmmz, is er ook een agenda met wat we precies gaan doen?
Jazekers, en de agenda ziet er zo uit
  • 19.30u. Locatie open
  • 19.45u. Welkomstwoord: (Arnoud Wokke) vertelt kort over het hoe, waarom en wat van deze avond. Mocht je nog even bij willen slapen, heb je er tijdens dit verhaal nog wat tijd voor :P
  • 20.00u. Software-ontwikkelingen bij Nokia: (Katrien De Mey, services manager Nokia, vertelt over de strategie van Nokia, waarom Nokia met Symbian open source is gegaan, waarom Maemo MeeGo moest worden en waarom Qt volgens haar helemaal de bom is. Waarschuwing: deze presentatie is not 4 n00bs ;)
  • 20.45u. Korte pauze
  • 21.00u. Exclusieve N8 demo: (Jurgen Thysmans, communicatiemanager Nokia showt het nieuwe topmodel van Nokia.
  • 22.00 u. Einde

Voor wie is het?
In de zaal is plek voor 25 tweakers. De avond is het meest geschikt voor ontwikkelaars die interesse hebben in Symbian/Qt, omdat we het veel daarover zullen hebben. Nokia stuurt ook mensen die daar verstand van hebben richting dit evenement.
Het is een avond alleen voor tweakers: er zullen mensen van Nokia aanwezig zijn, wellicht wat luitjes van de Tweakers.net Crew, uiteraard de 25 geluksvogels die erbij mogen zijn. Verder niemand :)

Hoe kan ik mij aanmelden?
Simpel: even een mailtje sturen met echte naam en nick naar n8preview@tweakers.net. Een mail sturen kan tot donderdag 12 augustus 12.00u. Daarna gooien we alle aanmeldingen op een grote virtuele hoop en beslist het lot wie de 25 genodigden zullen zijn.
Check wel even in je agenda dat je echt kan. Val je buiten de boot? Dan kun je hopen dat 1 van de eerste 25 afzegt, want dan kom je wellicht alsnog in aanmerking. En 1 van de 25 geluksvogels bedreigen om alsnog een uitnodiging te bemachtigen, is uiteraard niet toegestaan (dus zorg ervoor dat wij dat niet merken :P)
In dit topic onder deze post kun je al je vragen stellen over de N8, de strategie van Nokia of alles wat de ontwikkeling van applicaties voor Symbian/MeeGo te maken. Nokia leest mee en hopelijk worden vragen in de presentaties beantwoord :)

Quanta costa?
Nada. Voor niets gaat de zon op, en voor niets mag je naar binnen tijdens dit Tweakers.net-event. Okee, je moet zelf nog wel naar Utrecht zien te komen. En terug naar huis :)

Refresh my memory: wat is de Nokia N8 ook alweer?
Remember de N95? N96? N97? De N8 is de volgende in die serie en wordt voor 2010 het toptoestel van Nokia met Symbian. Daarvoor heeft Nokia heel wat uit de kast getrokken: de N8 heeft een 12-megapixelcamera met groothoeklens en mogelijkheid tot 720p-video-opname. Het is bovendien een van de eerste toestellen met een hdmi-uitgang, om beelden vanaf de N8 op je hdtv te toveren. Om daar goed geluid bij te leveren is Dolby Digital Plus toegevoegd.
Verder heeft de N8 een 3,5"-amoled-touchscreen, een 680MHz ARM11-cpu met dedicated gpu (Broadcom BCM2727). Afijn, wil je meer weten, lees dan gerust nog eens de uitgebreide preview die we in april hebben gepubliceerd.

En wat is dat Symbian-dakje-drie dan precies?
Symbian^3, uitgesproken als Symbian Three of Symbian Drie, is de eerste opensourceversie van het welbekende Symbian, dat al sinds jaar en dag op Nokia-smartphones staat. Apps die werkten op Symbian S60v5, het OS van de 5800 XpressMusic en N97, werken ook gewoon op Symbian^3. De interface ziet er ook goeddeels hetzelfde uit. Wat er dan wel allemaal is veranderd, zal Nokia uiteraard graag laten zien :)
Nokia is ook begonnen met het uitrusten van toestellen met ondersteuning voor Qt, een cross-platform ontwikkelomgeving. Applicaties die met Qt zijn gemaakt, werken niet alleen op Symbian^3-toestellen, maar ook met weinig aanpassing op MeeGo (en ook op Windows en Mac OS X). Over Qt gaan we het ook nog hebben tijdens het event.

Wat is het addertje onder het gras?
Die is er niet. Ja, we verwachten dat je écht komt als je je aanmeldt. Ook hopen we dat je een kleine vragenlijst wilt invullen na afloop, zodat we weten wat we de volgende keer beter kunnen doen :)

Krijg ik een toestel mee naar huis?
Sorry, helaas niet :s

En waarom doen jullie dit?
Omdat we denken dat we er jullie een plezier mee doen. Omdat veel tweakers het aardig vinden om met de nieuwste hardware te spelen, liefst nog voordat het in de winkel ligt. Omdat... nou ja, eigenlijk vooral omdat het leuk is :)
Nokia doet dit, omdat ze graag in gesprek gaan en graag horen wat júllie vinden van de N8 en Symbian^3.

Help, ik wil wel, maar ik kan niet 24 augustus!
Helaas, pindakaas. Hopelijk een volgende keer beter.

Huh? Sinds wanneer houdt Tweakers.net events?
Sinds ehhh... 24 augustus ;) Het is voor ons de eerste keer dat we dit doen en we zien het ook een beetje als experiment. Als het allemaal goed bevalt en iedereen vindt het leuk, dan zijn we van plan vaker dit soort dingen te doen. Mocht je een idee hebben rondom welk product/OS/dienst we zo'n event ook kunnen organiseren, dan horen we dat graag en gaan we kijken of we dat voor elkaar kunnen krijgen :)

[Voor 98% gewijzigd door arnoudwokke op 10-08-2010 08:57]

• arnoudwokke
De aanmelding is nu officieel geopend \0/

[Voor 82% gewijzigd door RoD op 07-08-2010 12:46]

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:10
Klinkt erg leuk :)
Maar even een vraagje: in de inleiding heb je "Bijna niemand heeft er tot nu toe mee kunnen spelen, maar daar gaat verandering in komen, want...." staan, dus lijkt het me dat de mensen die hieraan mee doen zelf ook even met de N8 kunnen spelen. Dit zie ik alleen in de agenda niet terug. Is het nu wel of niet mogelijk om zelf even met de N8 aan de slag te gaan?

• Wilbert de Vries
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 29-11 22:22

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Zo rond de klok van 21 uur denk ik dat daar wel ruimte voor is ;)

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:25
Leuk idee!

Ik heb wel een vraagje over Symbian^3: Is er in deze nieuwe versie van Symbian een screenreader/magnifier aanwezig (ala Voice over)?

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe "future-proof" het ontwikkelen voor Symbian^3 nu is. Stel ik maak een applicatie voor de huidige versie van Symbian, is er dan een garantie dat de applicatie bij toekomstige versies van Symbian^3 ook goed blijft werken? Bij de huidige versie van Symbian was dat namelijk niet altijd het geval :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:18
Helaas ben ik 24 augustus op vakantie, anders was ik graag gekomen ;).

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zijn jullie op zoek naar 'specifieke' tweakers / doelgroepen tweakers? Daarmee doel ik eigenlijk op wat voor mensen jullie zoeken. Mensen die into mobiele telefonie zijn kan best handig zijn, of programmeurs. Of maakt het in deze niets uit, omdat het gewoon voor t.net is om te kijken wat een real life event doet?

Dan is het voor Nokia op zich misschien ook wel interessant om daarop de presentatie van mevrouw de Mey daar op aan te passen.

Anders kan zij wel wat vertellen over de SDK, maar als er geen programmeurs komen zullen die er niets of weinig van begrijpen en zich alleen maar vervelen, wat me ook niet de bedoeling lijkt.

* CptChaos twijfelt nog, woon er in de buurt en werk in Utrecht... :)

[Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 07-08-2010 16:22]

• nixjuh
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-12 16:28
Wat CptChaos vroeg ik me inderdaad ook af.

Ik woon zelf ook niet zo bijzonder ver van Utrecht, en zit in de (reparatie van) mobiele telefonie, lijkt me ook wel leuk om daar misschien wat vragen over te kunnen stellen, of misschien zelfs wat tips te kunnen geven aan Nokia. Maar ze moeten niet beginnen over programmeren van die dingen.. daar weet ik dan weer niets vanaf. En zou er beter iemand op die stoel kunnen zitten die er wel wat aan heeft :)

Eigenaar van:https://www.feestlijstjes.nl | https://www.vakantie-check.nl | http://www.dereuverwebbeheer.nl/ | https://5top.nl

• theblindman
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:25
In de zaal is plek voor 25 tweakers. De avond is het meest geschikt voor ontwikkelaars die interesse hebben in Symbian/QT, omdat we het veel daarover zullen hebben. Nokia stuurt ook mensen die daar verstand van hebben richting dit evenement.
Dus zou ik zeggen dat het wel gewaardeerd wordt als je (een beetje) kennis van zaken hebt...

[Voor 15% gewijzigd door theblindman op 07-08-2010 17:30]

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:35

Bolletje

Moderator Harde Waren
Leuk, leuk :)

Helaas pindakaas kan ik dan niet. Sowieso zit ik niet echt in die branche, maar het lijkt me wel leuk voor andere mensen die er wat meer verstand van hebben.

Zo te zien werken mevrouw De Mey en meneer Thysmans ook al een tijdje voor Nokia, dus die zullen wel een deftige presentatie kunnen geven :)

Ik wens de mensen die gaan al veel plezier toe :)

[Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 07-08-2010 17:50]

• Dutchmega
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
BastiaanN schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 14:18:
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoe "future-proof" het ontwikkelen voor Symbian^3 nu is. Stel ik maak een applicatie voor de huidige versie van Symbian, is er dan een garantie dat de applicatie bij toekomstige versies van Symbian^3 ook goed blijft werken? Bij de huidige versie van Symbian was dat namelijk niet altijd het geval :)
Tegenwoordig gaat alle Symbian development op het Qt framework, een doorontwikkelde cross platform framework dat bekend staat om zijn goede backwards compatibility.

• Danfoss
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:26

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Leuk initiatief!
1 vraagje: Gaan jullie het ook opnemen zodat de rest van de tweakers de volgende dag de presentatie kunnen bekijken?

Sys Specs

• 304782
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-05-2014
Ik zit idd ook met dezelfde vraag als CptCaos.
Ik heb best interesse in dit gebied van programmeren en zou er zeker wel meer over willen weten.

Verder leuk initiatief hoop dat dit soort events vaker zullen worden georganiseerd.

• arnoudwokke
We wilden geen harde eisen stellen, maar je hebt er het meest aan als je een meer dan gemiddelde interesse in software ontwikkeling heb. Anders kan die eerste presentatie misschien wat minder interessant voor je zijn :) maar dat staat volgens mijn ook wel in de TS

• MorosMyrddin
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 13:41

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

damn herexamens en net iets te ver (belgie-oostende), veel plezier alvast aan diegene die verkozen worden :p

en een leuk initiatief van Tweakers, hopelijk komen er meer van zulke events !

Raspberry Pi - Dell M1330 - Dell XPS L502x - Surface Pro 4 i5 - Lumia 950xl - Microsoft Band

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-05 22:54
Prima idee en hopelijk voor herhaling vatbaar ! Ook nog over het onderwerp, waar ik het meeste vanaf weet (smartphones), maar jammer, jammer, jammer, voor mij op een werkdag te ver reizen, vanuit Zuid-Limburg, hoewel Utrecht best wel centraal ligt.
Misschien een andere keer eens tijdens het weekend :) ?

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:50
Ach, wie weet komen er over een paar jaar een paar honderdduizend man naar het t.net event in de jaarbeurshallen, en krijgen alle computertotaal lezers kortingsbonnen om naar het t.net event te gaan, en komen alle gadget journalisten uit de hele wereld naar het t.net event om verslag te doen van alle laatste/nieuwste gadgets en primeurs.

...think big.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• YellowOnline
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 13-11 23:47

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Dit zegt me niets, maar dat kan wel interessant zijn voor toekomstige dingen. Alleen spijtig dat als Belg deze dingen nogal moeilijk te bereiken zijn - zeker met het OV. Maar ja, we zijn hier een minderheid natuurlijk.

Intel i7 8700K | G.Skill SniperX 3200MHz 2x8GB | MSI Z370 PC Pro | Gainward GTX 1070 | Fractal Design Define XL | LG BH10LS30 | Cherry MX Red | Logitech G500 | Thermaltake Smart M850W | Logitech X-530 | LG 34UM58 | Samsung EVO 500GB | 2x Seagate 4TB

• slijkie
  • Laatst online: 30-11 12:30
Gaaf, ik hoop een plaatsje te bemachtigen, kijk al tijden uit naar de N8! :)

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:46

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Mogen mods zich ook aanmelden? O-)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• Haan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 03-12 08:41

Haan

dotnetter

Medewerkers van T.Net, in welke vorm dan ook, alsmede hun familie en vrienden, zijn uitgesloten van deelname >:)

Helaas ben ik dan op vakantie, anders had ik ook wel met de N8 willen spelen. Hopelijk bevalt het concept en komen er meer van dit soort events :)

Kater? Eerst water, de rest komt later
Last.fm profiel

• djneo-nl
  • Laatst online: 30-11 21:18
Haan schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 10:38:

Medewerkers van T.Net, in welke vorm dan ook, alsmede hun familie en vrienden, zijn uitgesloten van deelname >:)
Mijn neef is een redacteur geweest.

Ben ik dan ook uitgesloten ?

• Stukfruit
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online
Ik heb wel verstand van Qt, maar geen interesse in Symbian, dus ik vrees dat ik er niet heen hoef te gaan, maar mag ik heel snel tussendoor even opmerken dat de meneer in de startpost spreekt over QuickTime ipv Qt? ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• NetAmp
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-12 18:53

NetAmp

it's-a me

Leuk idee! Direct aangemeld voor een kansje in de loting *nu duimen*. d:)b

<beetje off-topic maar wel Nokia-gerelateerd: >
Nu dacht alvast eens wat met Qt te proberen... (ik ken het wel een beetje van o.a. de Sharp Zaurus PDA's waarop een Qt-gebaseerde GUI omgeving draait).

Helaas blijft een hekel punt van de N97 dat, zowel de opslagruimte op C: als ook het automatische beheer daarvan te beperkt zijn. Ik trachtte op E: (massa-geheugen 32GB!) te installeren, maar had moeten weten dat hij de systeembestanden alsnog op C wilt plaatsen. 8)7 Dat paste dus niet en nu kan ik het ook niet meer de-installeren.

Over 't algemeen vind ik de N97 trouwens een prima toestel, op een aantal tekortkomingen na (Welke (smart)phone heeft daar geen last van...). Het is een 'alles'kunner 8)

Daarom ben ik wel erg benieuwd hoe de N8 het gaat doen. (En stiekem ook de N9 met Linux-achtig besturingssysteem MeeGo, de 'opvolger' van Maemo).
Met HD video opname+afspelen (HDMI), etc. (de rest van de features is hier op Tweakers.net wel terug te vinden ;))

Ik zou nog wel wat suggesties willen meegeven aan Nokia (mocht het nog enige invloed hebben in dit stadium van ontwikkeling... anders misschien voor een volgend toestel).

Voor de programmeurs onder ons: de Nokia Qt SDK -met Qt Creator- is een aanrader wat mij betreft. Wel een flink groot pakket (installatie ~1GB, uitgepakt zo'n 4,5GB) maarja in mijn ervaring zijn de meeste SDK's vrij groot :)
< / beetje off-topic maar wel Nokia-gerelateerd: >

• 366966
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07-09-2010
Op hardware en softwaregebied loopt de N8 flink achter op de Iphone en Desire, afgezien van de camera. Voor mij is 5MP echter genoeg. Vooral het kleine scherm, de lage resolutie (640x360), de trage processor, slechte webbrowser, het gebrek aan goede apps en een verouderde UI is een dooddoener. Trouwens, beter een goede camera met minder MP dan andersom. Ik laat deze dan ook fijn passeren. Vanaf ^4 of MeeGo wordt het pas leuk. En laten we niet alle problemen en bugs uit de N96, N97 serie vergeten.

[Voor 21% gewijzigd door 366966 op 10-08-2010 19:08]

• lohost
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 10:30

lohost

iemand had al localhost :-(

bobwarley schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:06:
Op hardware en softwaregebied loopt de N8 flink achter op de Iphone en Desire, afgezien van de camera. Voor mij is 5MP echter genoeg. Vooral het kleine scherm, de lage resolutie (640x360), de trage processor, slechte webbrowser, het gebrek aan goede apps en een verouderde UI is een dooddoener. Trouwens, beter een goede camera met minder MP dan andersom. Ik laat deze dan ook fijn passeren. Vanaf ^4 of MeeGo wordt het pas leuk. En laten we niet alle problemen en bugs uit de N96, N97 serie vergeten.
Mooi dat je er zo over denkt ;) , dan is er meer plek voor anderen om te komen kijken. Ik ben in elk geval zeer benieuwd hoe het ervoor staat.

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• NetAmp

NetAmp

it's-a me

bobwarley schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:06:
Op hardware en softwaregebied loopt de N8 flink achter op de Iphone en Desire, afgezien van de camera. [...] Vanaf ^4 of MeeGo wordt het pas leuk. En laten we niet alle problemen en bugs uit de N96, N97 serie vergeten.
Deels geef ik je gelijk... zelf heb ik een N97, en vraag me -net als vele anderen- op sommige punten echt af, hoe ze het zo hebben kunnen uitbrengen (Maar dat kan je ook zeggen over een iPhone en (bijna?) elke smartphone - no flame intended!). Met name software problemen. (Behalve het camera-schuifklepje dat krassen maakt heb ik weinig hardware problemen kunnen ontdekken. Langzame GPS fix is met een software update helemaal goed gekomen. De beperkte opslagruimte op C: helaas niet :|).

Voor de rest doet de N97 echter ook heel veel dingen wèl goed. :)

De N8 schijnt wel een behoorlijk goede camera te gaan krijgen, als we o.a. dit interview met Damian Dinning (Senior Manager Solutions Planning bij Nokia) mogen geloven.

Zo'n compact mobiel toestel is altijd een compromis, tussen technische mogelijkheden en waarvoor er (fysieke) ruimte is in het ontwerp.

De software kan inderdaad nog op diverse punten verbeterd worden. Er is nog een weg te gaan, maar S^3 is al weer een stap in de goede richting.

Mij lijkt het juist weleens interessant om daar met (deze 'delegatie' van) Nokia over te praten. En de N8 in het echt te ervaren om een eigen oordeel te kunnen vormen. B)

Ik vind niet dat je het toestel bij voorbaat al kan afbranden. "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst" kan ook in positieve zin gelden. Misschien hebben ze, na een aantal 'missers' op bepaalde vlakken (hoewel dat subjectief is), met de N8 wel een klapper te pakken waar ze er enorm veel van verkopen aan -vervolgens- tevreden gebruikers. En zelfs dan blijven er natuurlijk altijd critici opstaan.

Wat betreft Symbian^4 en MeeGo: ook ik ben daar erg benieuwd naar. Naast de N8 houd ik de ontwikkelingen rondom de N9 scherp in de gaten. Stiekem hoop ik dat ze daar bij deze bijeenkomst al iets over willen loslaten :Y (Al geldt vast het algemene beleid ook bij Nokia dat ze geen uitspraken doen over niet-aangekondigde toestellen. En dat is de N9 volgens mij officieel nog)

Na de betreffende preview-avond ben ik dan ook wel benieuwd naar de meningen van de aanwezige Tweakers, over de N8.

@redactie: handig om achteraf een forum topic (naast de in te vullen formulieren door deelnemers) te openen voor evaluatie van de bijeenkomst én de N8?
Wat RoD hieronder zegt:

[Voor 7% gewijzigd door NetAmp op 13-08-2010 09:27. Reden: tekstuele aanpassing]

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Er is ongetwijfeld gelegenheid op het forum om je opmerkingen/ervaringen/evaluatie achteraf te posten :)

• arnoudwokke
Aanmelding is gesloten :) Dank iedereen voor de reacties en aanmeldingen. De gelukkigen krijgen binnenkort bericht :)

• Krusher
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

Waar blijft die berichtgeving *O*

[Voor 7% gewijzigd door Krusher op 13-08-2010 01:13]

:+

• Wilbert de Vries
  • Laatst online: 29-11 22:22

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
De gelukkigen krijgen binnenkort bericht :)
Geduld is een schone zaak...

• slijkie
  • Laatst online: 30-11 12:30
Ben benieuwd!

*F5't nog eens 100x in z'n inbox!*

:D
NetAmp schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 11:27:
[...]

Deels geef ik je gelijk... zelf heb ik een N97, en vraag me -net als vele anderen- op sommige punten echt af, hoe ze het zo hebben kunnen uitbrengen (Maar dat kan je ook zeggen over een iPhone en (bijna?) elke smartphone - no flame intended!). Met name software problemen. (Behalve het camera-schuifklepje dat krassen maakt heb ik weinig hardware problemen kunnen ontdekken. Langzame GPS fix is met een software update helemaal goed gekomen. De beperkte opslagruimte op C: helaas niet :|).

Voor de rest doet de N97 echter ook heel veel dingen wèl goed. :)

De N8 schijnt wel een behoorlijk goede camera te gaan krijgen, als we o.a. dit interview met Damian Dinning (Senior Manager Solutions Planning bij Nokia) mogen geloven.

Zo'n compact mobiel toestel is altijd een compromis, tussen technische mogelijkheden en waarvoor er (fysieke) ruimte is in het ontwerp.

De software kan inderdaad nog op diverse punten verbeterd worden. Er is nog een weg te gaan, maar S^3 is al weer een stap in de goede richting.

Mij lijkt het juist weleens interessant om daar met (deze 'delegatie' van) Nokia over te praten. En de N8 in het echt te ervaren om een eigen oordeel te kunnen vormen. B)

Ik vind niet dat je het toestel bij voorbaat al kan afbranden. "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst" kan ook in positieve zin gelden. Misschien hebben ze, na een aantal 'missers' op bepaalde vlakken (hoewel dat subjectief is), met de N8 wel een klapper te pakken waar ze er enorm veel van verkopen aan -vervolgens- tevreden gebruikers. En zelfs dan blijven er natuurlijk altijd critici opstaan.

Wat betreft Symbian^4 en MeeGo: ook ik ben daar erg benieuwd naar. Naast de N8 houd ik de ontwikkelingen rondom de N9 scherp in de gaten. Stiekem hoop ik dat ze daar bij deze bijeenkomst al iets over willen loslaten :Y (Al geldt vast het algemene beleid ook bij Nokia dat ze geen uitspraken doen over niet-aangekondigde toestellen. En dat is de N9 volgens mij officieel nog)

Na de betreffende preview-avond ben ik dan ook wel benieuwd naar de meningen van de aanwezige Tweakers, over de N8.

@redactie: handig om achteraf een forum topic (naast de in te vullen formulieren door deelnemers) te openen voor evaluatie van de bijeenkomst én de N8?
Wat RoD hieronder zegt:
Zelf heb ik ook de N97 als een van de eerste, en ook heb ik dat krasje met nu het gevolg dat de linker kant van mijn fotos zwaar overbelicht zijn met flits aan. Nu kan ik dus helaas alleen overdag foto's schieten voor dergelijke kwaliteit. Alhoewel ik voornamelijk een persoon ben die video's schiet ipv foto's (zegt meer voor mij) is het toch jammer. Want je betaalt tenslotte voor kwaliteit en om mijn telefoon voor weken in te sturen om het te laten repareren is voor mij ook niet te doen.

Maargoed zoals je ook al zei, er zijn genoeg positieve punten ook bij deze telefoon. Bij het begin baalde ik nogal van de softwarematige kant maar nu moet ik zeggen dat hebben ze goed opgelost met de updates die er daarop volgde. Alleen ben ik nu wel benieuwd of het met de N8 ook hetzelfde zal zijn als met de N97, dat bij de launch de software kant zo lek als een vergiet is en dan in de loop van de maanden daarna alles pas gedicht word. of dat er nu extra zorgvuldig op gelet is. Ben daar zeer benieuwd naar.

Al om al, ik ben zeer gespannen op de N8 als zowel de aankomende nieuwe aankondigingen van evt. N9 :9~

[Voor 97% gewijzigd door slijkie op 16-08-2010 13:59]

• NetAmp

NetAmp

it's-a me

slijkie schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:47:
[...] Alhoewel ik voornamelijk een persoon ben die video's schiet ipv foto's (zegt meer voor mij) is het toch jammer. Want je betaalt tenslotte voor kwaliteit en om mijn telefoon voor weken in te sturen om het te laten repareren is voor mij ook niet te doen.

Maargoed zoals je ook al zei, er zijn genoeg positieve punten ook bij deze telefoon. Bij het begin baalde ik nogal van de softwarematige kant maar nu moet ik zeggen dat hebben ze goed opgelost met de updates die er daarop volgde. Alleen ben ik nu wel benieuwd of het met de N8 ook hetzelfde zal zijn als met de N97, dat bij de launch de software kant zo lek als een vergiet is en dan in de loop van de maanden daarna alles pas gedicht word. of dat er nu extra zorgvuldig op gelet is. Ben daar zeer benieuwd naar.

Al om al, ik ben zeer gespannen op de N8 als zowel de aankomende nieuwe aankondigingen van evt. N9 :9~
Het is inderdaad zonde van de krassen door dat camera-klepje. :N
N8 heeft geen schuifje. De lens wordt beschermt door de sluiter en het harde glas ervoor. N9 wellicht ook geen klepje... heb nog geen foto van de achterkant gezien.

Bij de N8 ligt de nadruk wat meer op de camera (12MP en Xenon flitser) t.o.v. de N9 (8MP en LED flitser).

Hier vind je een vergelijking tussen N8 en N9 op GSM Arena.

Misschien is de LED 'flitser' voor jou interessant omdat die ook enigszins als "video lampje" gebruikt kan worden. Wel zal de N9 wat groter zijn, doordat hij een fysiek QWERTY toetsenbord heeft, net als de N97. :)

En ja, ik hoop ook dat Symbian^3 nu wat beter doorgetest is. Het lijkt alsof S60v5 met de N97 te snel uitgebracht zijn. Hoewel er een behoorlijke tijd zat tussen de aankondiging en dat hij in de winkels kwam.

Iets anders: ik verwachtte dat de N9 op het besturingssysteem MeeGo zou draaien. Bij GsmArena staat echter weer Symbian^3.
Nu wordt toch weer o.a. hier en hier bevestigd dat de N9 op MeeGo zal draaien.

[Voor 6% gewijzigd door NetAmp op 20-08-2010 10:00]

• arnoudwokke
It is done :)

Onze virtuele bingomachine heeft 25 balletjes getrokken en er ligt een mail in ieders mailbox met een uitnodiging :)

Mocht je een mail hebben gekregen: gefeliciteerd!

Mocht je geen mail hebben gekregen: jammer. Je kunt nog hopen dat iemand afzegt, dan krijgt iemand anders de kans :)

Edit: geen nda. Je mag twitteren, hyven, bloggen op posten op GoT wat je wil hierover. Live of later, maakt niet uit :)

[Voor 16% gewijzigd door arnoudwokke op 17-08-2010 11:59]

• JapyDooge
  • Laatst online: 10:12

JapyDooge

NoxiousPluK

Ik ben erbij *O* O+

Klein vraagje nog, is er al iets bekend of er een NDA is? Of kan ik m'n vrienden veilig vertellen over de N8 na afloop :+

• Krusher
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

Helaas pindakaas -O-

Veel plezier gelukkigen! *O*

:+

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 03-12 14:05
Seats2Meet heeft best wel een redelijke internetpijp liggen (8mbit volgens mij). Is het een idee om een stream op te zetten? Kan easy-peasy via uStream of een andere webdienst en Tweakers-waardig via een mooie VLC stream ofzo.

• lohost

lohost

Yes, mag ook komen. :*)

---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---

• lexi1986
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08-03 10:48
Ik ben er ook bij :) ben zeer benieuwd

• Julian
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 05-11 22:49
Yay, ik ben er ook bij!

Het lijkt me leuk om de N8 naast mijn Samsung I8910 te houden. Die heeft een net wat groter scherm (ook amoled) en een net wat snellere chipset, en sinds kort ook support voor Qt. Ik mag hopen dat de 2 jaar (!) jongere N8 genoeg te bieden heeft om de overstap te rechtvaardigen.........

Sowieso ben ik erg benieuwd naar de strategiën voor het aantrekken van developers en het verkopen van software. Wat dat betreft heeft Nokia de bal wel enorm laten liggen t.o.v. de bekende concurrenten. Naast het feit dat de hardware niet meer altijd Top of the bill is (zie mijn 2 jaar oudere Samsung) is dat toch denk ik wel de belangrijkste reden dat de winst van Nokia op smartphones (niet de totale omzet maar de winst) zo dramatisch aan het zakken is de laatste jaren.

En streamen doen we natuurlijk gewoon via Qik! Liefst vanaf een N8 natuurlijk.

• NickM89
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-03 06:55
Ik mag mij zelf als een van de gelukkige prijzen,

Mijn verstand van programmeren met de Nokia SDK = "0"
Ik ben wel heeeeeel erg benieuwt wat ze precies in petto hebben om hun plaats te verbeteren.

Maar omdat mijn kennis niet optimaal is zou ik graag een aantal vragen mee willen nemen.
Ik zal de volgende dag verslag brengen van de antwoorden.

(Ik ga trouwens naar deze bijeenkomst om me zelf te oriënteren, wil al heel lang beginnen met het schrijven van mobile apps maar kan geen keuze tussen die van de Iphone / Windows Mobile en Symbia maken)

[Voor 6% gewijzigd door NickM89 op 17-08-2010 13:58]

• Jaap-Jan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13:08

Jaap-Jan

Geen IPv6- ready check meer :(

Vergeet ook Android niet. ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• NickM89
Ik wil Android als eerst zien overleven.
Als ze dat lukken dan zal ik deze bij mijn opties zetten.

(Toekomst + tijd zet je niet op het spel voor een nieuw komende mobile OS die gelijk claims aan ze *** heb hangen :) )

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ach, Android is imo al behoorlijk volwassen en er zijn tientallen (honderden? als je de chinese kloontjes meetelt) modellen toestellen die er op draaien.
Claims of niet, een applicatie kun je altijd herschrijven voor een ander OS. Het gaat meer om het idee achter je applicatie.
En je kan het uiteraard voor meerdere OSen uitbrengen.

Maargoed, om even terug ontopic te komen: Ik heb d'r zin an :Y)

• NickM89
JapyDooge schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:04:
...
Maargoed, om even terug ontopic te komen: Ik heb d'r zin an :Y)
Laten we dat vooral voorop zetten !

• NetAmp

NetAmp

it's-a me

Ik ook! d:)b

Met de nieuwe Qt SDK krijg ik wel zin om wat in elkaar te knutselen. Wat me nog tegenhoudt is 1: tijdgebrek (ja cliché :9) en 2: het feit dat ik Qt op mijn N97 nog niet geïnstalleerd krijg (door ruimtegebrek op C:).

Tot ziens op 24 augustus :w

• souheil
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-11 09:45
Ben benieuwd, Merci! :)

• KC27
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
_/-\o_ ik mag ook komen :P
Ben benieuwd of die N8 net zo tweakbaar is als m'n N900 (vrees van niet).
Ben ook benieuwd naar tipjes onder de sluier van de N9.
Qt creator op Linux (Ubuntu) is een verademing om mee te programmeren.

wp Alpha Innotec MSW2-6S, pv 20 x 300 Wp AEG

• Sharkey1802
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 02-12 13:59
Maar goed dat ik mijn Junk folder af en toe in de gaten houd want daar zat vandaag mijn uitnodiging in!

Supergaaf!
Ik wil aan de slag gaan met Qt op mijn N900 maar veel verder dan het installeren van de SDK ben ik nog niet gekomen.
Hopelijk kan ik dinsdag een hoop opsteken.

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Het eerste mailtje is zeker met een iPhone verstuurd :+

Maar ik ben heel erg benieuwd, Symbian^3 interesseert mij niet, maar ik wil de N8 wel eens goed bekijken en kijken wat hij kan (of die 12MP camera echt zo goed is, en hoe de geluidskwaliteit is, en het algemene bedieningsgemak, en.. en... )

Ik zat al vanaf februari te springen om de N8, maar helaas kwam hij te laat en doe ik het nu maar met een N86 8MP. Maar ik val denk ik wel in de doelgroep, mijn vorige telefoon was een N95 8GB :P

[Voor 24% gewijzigd door Resistor op 17-08-2010 17:42]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• trenchcoat78
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 24-08-2010
iemand al de nokia n8 geprobeerd > heb hem net gereserveerd

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

trenchcoat78 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:23:
iemand al de nokia n8 geprobeerd > heb hem net gereserveerd
Ik denk dat je hier moet zijn: Nokia N8 :P

• bwt
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 30-11 10:06

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Damn, helaas geen mail gehad.
Have fun voor de lucky few.

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Niet schrikken als ik er vanavond behoorlijk wasted uit zie :P ik heb een nacht geslapen zonder kussen, die lag vanmorgen naast m'n bed :') ik kan niet eens mn nek omdraaien :+

• Paul01
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 10:56
Ik ben benieuwd wat nou de release datum wordt in Nederland. Als je op internet ziet hoeveel van toestellen er al in omloop zijn, zou je denken dat de productie toch onderhand op gang moet komen. Er wordt gezegd dat via webshops de verkoop eerder begint dan in de winkel, maar zie op websites ook releasedata van begin oktober staan.

Ik ben benieuwd of iemand vanavond hier achter kan komen.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro

• etalien
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Vanavond is het zover *O* Ben benieuwd naar het eerste T.net offline event :)

X360 Gamertag

• Glaanie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:20

Glaanie

Medewerker Product Content

All your content belong to us

Ik ben er vanavond niet bij, maar lijkt me wel reuze interessant om 'mee te maken' dmv een stream oid. Het is al een keer geopperd in dit topic, maar wordt daar nog iets mee gedaan? :)

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Dan zou het niet meer zo exclusief zijn natuurlijk :P :+

• Glaanie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:20

Glaanie

Medewerker Product Content

All your content belong to us

Mwah, ik denk dat het exclusieve meer om de hands-on gaat en om het feit dat dit het eerste offline-event voor gebruikers gaat, georganiseerd door T.net. Ik noemde een stream, maar kan ook net zo goed worden opgenomen en van de week gepubliceerd natuurlijk, of een soort live foto-log.

• RoD
  • Niet online

RoD

* RoD maakt wel wat foto's :P

• HyperBart
  • Laatst online: 15:05

HyperBart

Huge Ego, Sorry

offtopic:
RoD, dude wat een titels heb jij zeg, patser :P

Kan iemand mij even het nummer van T.net per DM doorsturen, ik zit met een probleempje :)
(en ik ben bij de gelukkigen)

Vandaag even niets

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

*O* :9

• SanderTje!
  • Niet online
Over een half uurtje de demo, zit te wachten en ben erg benieuwd :) Ik ben vooral benieuwd of Nokia het waar kan maken er weer bij te gaan horen. Voor de rest ga ik erg op de GUI letten i.c.m. user friendlyness en natuurlijk de SDK. Verslag(je!) volgt later.

(Waar WiFi in de McDomo al niet goed voor is)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• iklucas
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 00:21
en, was het een geslaagd avondje?

• Julian
ja was mooi. Interessante info over app-strategie. Toestel zelf heeft enkele zeer fijne eigenschappen, m.n. de snelle camera die ook bij weinig licht goede foto's maakt, usb- host en support voor .mkv @ 720p over hdmi =D. Scherm en OS waren niet revolutionair.

• iklucas
hoe zag het OS eruit tegenover oude? S60v5

• Julian
hetzelfde, maar dan net iets soepeler. Wel goed dat er overal single tap is nu. Ook veel long press, maar dat deed het niet overal, bv in de agenda niet.

• arnoudwokke
iedereen die er was: bedankt voor een heel fijne avond :) Hopelijk kan iedereen zich nu een goed oordeel vormen over de developmentstrategie van Nokia en de N8 :)
ik hoop dat mensen de tijd vinden om hier neer te pennen wat ze ervan denken :)

• iklucas
okee, pronkten ze ook nog met iets speciaals nieuw in Symb. 3?

• Resistor
  • Niet online
Cute! ehm... ik bedoel Qt :P

Mooi toestel, indrukwekkende mogelijkheden (muis aansluiten, BT toetsenbord, en via HDMI op de beamer een spelletje spelen :P )... Dit was niet gedemonstreerd, maar ik verwacht wel een rits goede emulatoren die hier volop gebruik van gaan maken.

Ik ga er nog even een nachtje over :Z en :z

[Voor 21% gewijzigd door Resistor op 25-08-2010 00:04]

• Julian
Eigenlijk niet nee, afgezien van de dingen die ik noemde. Qt is natuurlijk geïntegreerd, dat is wel een verschil, magoed dat wordt vrijwel automatisch geïnstalleerd op oudere Symbian-toestellen straks bij Qt-apps die je download van de Ovi-store. Belangrijkste verschil vond ik verder dat er 3 makkelijk te customizen homescreens zijn, zoals bij de N900. Maar misschien hebben andere nog aanvullingen...

Arnoud, onwijs bedankt voor het regelen!

• Resistor
  • Niet online
En over een paar maanden kunnen we een stortvloed van flauwe filmpjes verwachten van de N8.

Ik weet niet meer hoe die app heette, maar als je een 'X' opplakt kan je N8 dat gebruiken als aanhechtingspunt voor 'special effects'. Zag er ook wel grappig uit.

• lexi1986
Resistor schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:07:
En over een paar maanden kunnen we een stortvloed van flauwe filmpjes verwachten van de N8.

Ik weet niet meer hoe die app heette, maar als je een 'X' opplakt kan je N8 dat gebruiken als aanhechtingspunt voor 'special effects'. Zag er ook wel grappig uit.
Dat was inderdaad wel gaaf om te zien :) verder vond ik de N8 een beetje tegenvallen. Ik heb zelf een HTC Desire en merk toch dat die een stuk sneller is met browsen en gebruik bij applicaties. Ik zal nog een uitgebreide review van vanavond gaan schrijven voor mijn website.

Wel opvallend dat Ovi Maps niet naar de N900 gaat komen, een van de duurste Nokia toestellen.

• Creepy
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:46

Creepy

Moderator Devschuur®

Tactical Espionage Splatterer

Geslaag avondje indeed. Goed om te horen dat er nu 1 SDK is waar alles in zit en waarme je voor verschillende OS'en (Symbian S60, Symbian^2, Symbian^3, Meego) direct kan ontwikkelen. Ow, en gratis ontwikkelen en apps signen!

[Voor 10% gewijzigd door Creepy op 25-08-2010 00:24]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have star problems" --Kevlin Henney

• Julian
Maar waarschijnlijk wel naar de N9 =)

Hehe, eindelijk thuis... Heb twee keer vanuit de trein gepost en één keer vanaf werk. Nu weer achter mijn eigen fijne bak.

Ik vond hem niet tegenvallen, althans niet qua hardware. Het OS is een tikkie gedateerd, maar dat boeit mij persoonlijk eigenlijk helemaal niet. Het gaat uiteindelijk om de apps, en dat gaat nu (eindelijk) de goede kant op. Niet alleen dankzij Qt maar er is duidelijk beter nagedacht over hoe het de ontwikkelaar makkelijker te maken. Alleen de store kan nog veel beter imho.

Mensen van Nokia, jullie ook erg bedankt, het was, zoals gezegd, mooi. =)

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

N8 was inderdaad minder leuk dan ik verwacht had. De multimediaprestaties van het toestel zijn zonder twijfel erg leuk. Mooie camera (dat vond ook de professionele fotograaf die er bij was), goed in low light, HDMI out (vooral leuk voor spelletjes, video, foto's kijken - zelfs met dolby digital surround), multitouch zoom (helaas geen andere functionaliteit zoals draaien enzo) (bijv. in de Nokia browser, foto's, smsjes, mailtjes, enz.. Maar werkte helaas niet in Opera die ik even sneaky uit de appstore had geplukt), USB host support voor usbsticks, toetsenborden, muizen, enz (was niet bekend of het ook werkte met een hubje), bluetooth toetsenbord ondersteunt (muis niet bekend), behoorlijk krasvast glas (Nokia-dude zat er lekker met z'n sleutels op te krassen, niets te zien), grote camerasensor (grootste tot nu toe in smartphones), semi-groothoek lens zodat je geen meter ruimte nodig hebt in de kroeg om een leuke foto van je dronken vrienden te maken, wat grappige apps, enz...

Tegenvallers voor mij:
- lage resolutie (640x480)
- max 3 homescreens, je kan er niet toevoegen of verwijderen
- je kan bijv. je mailwidget niet uitrekken over 2 homescreen blocks om meer te zien, niet erg soepel die interface
- reageerde soms traag, al weet ik niet of de software nog beta is
- ik heb geen N8 gescoort :P
- de prijs tov de specificaties
- vast nog een paar waar ik nu te slaperig voor ben

Overall: de presentatie van het hele gebeuren was erg tof en semi-informeel wat het boeiender maakte :Y ik miste een beetje de geluidsversterking bij de presentaties en de cola was halverwege op, maar verder; top!
Hopelijk mogen er nog veel T.net offline events volgen :D
Creepy schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:23:
[...] Ow, en gratis ontwikkelen en apps signen!
Daar zit nog een klein addertje onder het gras, je hebt namelijk wel een eenmalige registration fee van 50 euro :P

[Voor 7% gewijzigd door JapyDooge op 25-08-2010 00:35]

• Julian
En het laten signen voor gebruik buiten de ovi store is ook niet gratis, wat misschien wel weer begrijpelijk is.

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ze willen idd het ovistore gebruik boosten zodat mensen niet meer naar getjar enzo gaan.

• RoD
  • Niet online

RoD

Het was leuk :)

Ik verwachtte weinig van Symbian^3 en de N8, maar ze hebben toch leuke dingen ingebouwd zoals JapyDooge al aanhaalt. Daarnaast ook een aantal broodnodige veranderingen om de concurrentie met andere mobiele besturingssystemen aan te gaan. Het is allemaal minder flashy dan Android en de iPhone, maar het is wel een goede stap vooruit.

De mensen van Nokia spraken over een evolutie, dat lijkt me wel een juiste term. Revolutionair is het niet, beter is het wel.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Met velen hierboven. :)

Ik had Symbian bijna opgegeven en voor Android ingeruild, maar nu ik dit heb gezien begin ik toch weer erg te twijfelen. Symbian voelt idd wat oubollig aan, maar dat is ook juist de kracht van Symbian omdat het ook stabiel aanvoelt en herkenbaar is. Het idee achter Symbian^3 is erg goed, daarbij verwacht ik dat er veel meer apps beschikbaar zullen komen door Qt Quick. Zelf ben ik bang dat de kwaliteit kan lijden doordat het, relatief, erg simpel wordt om een app te maken en doordat Nokia het allemaal toelaat in de Ovi Store. Maar goed: de tijd zal het leren. Wat ook interessant is is dat dus bijna alles toe wordt gestaan in de Ovi Store (de uitzonderingen kan je zelf bedenken). Stel dat iemand een gratis navigatieprogramma maakt welke direct concurreert met Ovi Maps, dan wordt dat gewoon toegestaan. Wat er (nog?) niet in zit is dat Nokia 'kwaadaardige' programma's op afstand van je telefoon kan verwijdreren.

Die special effects die je erg snel toe kan voegen zijn idd erg leuk (let op: komt later beschikbaar), helaas kan ik het demo-filmpje zo snel niet op YouTube vinden. :)

Ik vergeet vast om het een-en-ander nog te melden, maar daar komen anderen dan wel weer op terug. :)

Kortom: al-met-al erg geslaagd! _O_

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• Sharkey1802
lexi1986 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:17:
Wel opvallend dat Ovi Maps niet naar de N900 gaat komen, een van de duurste Nokia toestellen.
Ja dat vond ik ook. Vooral omdat ze eerst een aantal keer benadrukken dat je met Qt in 1x kan ontwikkelen voor Symbian, Maemo en Meego. Dus dan snap ik het probleem niet om Ovi Maps uit te brengen voor Maemo (Ik neem tenminste aan dat het met Qt gemaakt is).

Ik begreep wel dat Nokia niets meer gaat doen voor Maemo. Ze hebben het gebruikt als testlab voor Symbian^3 (Ik zag ook veel Maemo UI features op de N8) . Maar nu ze Meego hebben hoeven we vanuit Nokia niets meer te verwachten voor Maemo.
Viel me ook op dat de Ovi store voor de N8 nu al voller is dan de Ovi store voor de N900 (al moet ik toegeven dat ik al een tijdje niet meer in de Ovi store gekeken heb).

De N8 is een erg mooi toestel. Ik vond de UI wel minder flexibel als ik had verwacht. Desktop widget zijn aan een vast formaat gebonden (Vrij laag en breed rechthoek). Een widget dat de komende 10 agenda items laat zien is bijvoorbeeld niet mogelijk. Een buienradar widget ook niet.

• pven
  • Niet online
Vergeten: het wordt mogelijk om keyboard-apps uit te brengen, waarmee je dus het softwarematige keyboard kunt vervangen.

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

• lohost

lohost

Ik vond het ook een zeer geslaagde informatie. Er werd niet heel veel nieuws verteld wat niet al over internet zwerft, maar het is altijd leuk het zelf te ervaren. Ik was, in tegenstelling tot sommige, wel onder de indruk van het werken van Symbian^3. Zeker vergeleken met S60v5. Maar ook vergeleken met bijvoorbeeld de Galaxy. Het OS werkt soepel, je krijgt voldoende feedback als er iets gebeurt. Bijvoorbeeld als je een applicatie start die even laadtijd nodig heeft, denk aan Ovi Maps, dan dimt het scherm iets. Hierdoor weet je dat het toestel de actie heeft begrepen en aan het laden is. Bij S60 was dat vaak een groot raadsel.

Ook de meerdere homescreens. Fijn dat het er meer dan 1 is nu. Lees nu al dat mensen 3 te weinig vinden. Tja, je kunt niet alles hebben. Als je beseft dat je daarmee theoretisch 18 losse widgets kunt koppelen die allemaal in de achtergrond content van sites of mail aan het binnenharken zijn, dan vind ik het wel voldoende. Het kost allemaal toch geheugen, processorkracht en vooral stroom.

De longpress werkt heel intuïtief. Maar helaas niet altijd overal, zoals de hierboven genoemde agenda. Ook de browser is nog niet wat het moet zijn. De snelheid en flash lite 4 zijn zeer welkom. De interface is nog steeds verre van ideaal. En het ontbreken van een fysiek toetsenbord maakt het invoeren van een adres omslachtig. Ter vergelijking. Op de N97 kun je direct na het starten van de browser een adres inkloppen. Op de N8 open je de browser, klik je op het icoon 'adres invoeren', vervolgens het balkje 'url' (of zoeken) en dan wordt het toetsenbord geopend. Dit openen is ook nog eens in een nieuw venster, dus je hebt geen mogelijkheid om bij het intikken van het adres te kiezen uit de browsergeschiedenis. Hier is dus nog veel verbetering mogelijk.

Maar al met al ben ik overtuigd. Ik overwoog om over te gaan op Android, maar na het zien en spelen met de N8 weet ik dat ik bij Nokia blijf. Nu wordt het alleen nog tijd om me verder te verdiepen in Qt. De WRT-drempel (ovi app wizard ;-) ) heb ik al genomen, nu wordt het tijd voor het echte werk.

• pven
  • Niet online
JapyDooge schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 00:33:
USB host support voor usbsticks, toetsenborden, muizen, enz
Nokia hanteert de term 'usb-on-the-go'. :Y)

Grappig trouwens dat deze term in 2002 al wordt genoemd: nieuws: "USB On-The-Go nog dit jaar op de markt"

[Voor 31% gewijzigd door pven op 25-08-2010 08:54]

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Lees hierboven inderdaad wat puntjes die ik nog vergeten was te vermelden. Cover flow in de mediaplayer is daar een van, bij de opmerking van iemand dat dat wel heel veel leek op een feature van een niet nader te noemen concurent was het antwoord dat je het wiel niet opnieuw moest uitvinden. :+

Daarnaast Flash Lite in de browser en de belofte niets te weigeren uit de Ovi store met uitzondering van 'expliciete applicaties'. Op de vraag van een medeTweaker of 'ie pr0n apps zou mogen uitbrengen kreeg hij als antwoord dat hij weinig kans maakte. :Y)

• BastiaanN
  • Niet online
Het was een erg leuke avond, er hing een leuke,gezellige informele sfeer en ik vond het erg leuk om op die manier te babbelen met het personeel van Nokia (en natuurlijk de andere tweakers ;))

Wat mij is opgevallen:

+ Dolby surround, mkv support en een hdmi aansluiting is gaaaf! :)
+ USB on-the-go
+ Het toestel ligt *erg* lekker in de hand.
+ Het toestel is erg licht.
+ Symbian lijkt een stuk stabieler en sneller te zijn dan de versie die op de N97 draait.
+ Angry Birds is gaaf :+
+ De camera met een sensor die qua sensor-grootte kan meten aan een compactcamera en die *zeer* nette foto's maakt.
+ FX studio is gaaf.
+ De usb on-the-go feature ondersteund ook toetsenborden en muizen.
+ Amoled (En volgens Nokia géén leveringsproblemen)
+ De OVI-Store is enorm verbeterd nu bijv. onderverdeeld per categorie
+ Nu nog maar een SDK downloaden als je applicaties wilt maken voor veel verschillende Nokia toestellen
+ Het toestel voelt erg solide aan, dus echt als een high-end telefoon. Ook het ongrendel-knopje voelt een stuk degelijker dan die van de N97.
+ De batterijduur beloofd veel goeds, bijvoorbeeld 50 uur non-stop muziek afspelen. Of het echt zo is valt natuurlijk nog te bezien :)
+ Pinch-to-Zoom
+ Mooie nieuwe mediaspeler
+ Leuke presentatie met veel informatie over QT.

- Het touchscreen leek mij wat ongevoelig aan de onderkant, wellicht is dat te wijten aan de huidige software versie?
- Widgets nemen altijd een vaste hoeveelheid ruimte in
- Ik moest omlopen om in de parkeergarage te komen :(

Wat mij betreft voor herhaling vatbaar d:)b

• Paul01
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 03-12 10:56
Mooie reviews allemaal van gisteravond. Ik ben zeer nieuwsgierig naar de phone. Is er gisteren ook meer duidelijkheid over de releasedatum gegeven?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro

• lexi1986
Zo net weer wakker :) ook ik zal hier even posten wat ik van de avond vond en van de N8 natuurlijk. De presentatie van Katrien de Mey was wel erg interessant en ging voornamelijk over Qt en de OVI Store. Je merkt dat Nokia probeert zoveel mogelijk developers naar de OVI Store probeert te halen omdat het nu mogelijk is gratis je apps hierin te plaatsen.

QT Presentatie:

De Symbian^3 telefoons en Meego toestellen zullen Qt standaard al aan boord hebben. De Meego UI is zelfs in Qt gemaakt en beloofd dan ook iets nieuws te worden. Het beste vind ik nog dat Qt backwards compatible is met oudere toetstellen waardoor je straks ook van nieuwe applicaties kunt gaan genieten op je oudere Nokia.

Het fijne voor de Devs is dat er gewoon 1 SDK is voor Qt en je dus zonder gekke omwegen bezig kunt gaan met het programmeren van een leuk stukje software. De SDK is verkrijgbaar voor Linux, OS X, Windows alleen de OS X SDK is nog in Beta echter zal deze snel klaar zijn. Via de Qt simulator kun je de geschreven software testen op elke willekeurige telefoon zoals bijv. de N900, N97, N97 mini. Dit door simpel in de simulator aan te geven op welke telefoon je wilt gaan testen. Ook is het direct testen op de telefoon mogelijk doormiddel van een debug modus.

Met QT Quick is het voor de mensen die niet zoveel kennis van C++ hebben mogelijk om toch een nette UI te bouwen door simpelweg icoontjes te slepen en te plaatsen op je scherm.

Nokia N8

Tijdens de presentatie van de N8 werd duidelijk gemaakt dat de N8 vanaf vandaag in de nokia shop te koop is en hij in Week 37 en 38 geleverd gaat worden door Nokia zelf. Pas daarna kunnen de telecom shops de toestellen gaan leveren. Dus als je het toetsel snel wilt hebben is de Nokia shop de snelste manier. Ook zijn er in de shop meer kleuren te verkrijgen als in de telecom winkels.

De Nokia N8 is qua multimedia echt super, tijdens de presentatie kregen we een leuk HD filmpje te zien welke ook dolby geluid had. Erg gaaf om te zien dat ding uit een telefoon komt. Echter vond ik dat ook het enige leuke aan het toestel. Ik had echt iets meer verwacht van Symbian^3 en de N8. Wat mij tegenviel was de snelheid van het toestel en de resolutie. Ook reageerde het scherm af en toe niet erg lekker. Echter kan dit ook aan de software versie liggen die op het toestel staat.

De N8 maakt wel erg prachtige foto's voor een telefoon, en heeft dan ook de grootste sensor die er in een telefoon te krijgen is. Filmpjes kunnen in HD opgenomen worden en worden afgespeeld. En de mooiste feature van het toestel vind ik Usb-on-the-go oftewel gewoon even een flashdrive inprikken en je kunt je data overzetten, erg handig als je veel foto's maakt met dit toestel.

De N8 ondersteund zo'n beetje alle mail servers en heeft een leuke widget waarin je kan zien of je nieuwe mail hebt of niet. Je kunt 10 mailboxen aan de N8 koppelen ( genoeg dus ). De MP3 speler zag er netjes uit met de coverflow en leek op het eerste gezicht erg goed.

De N8 heeft Full OVI Maps dus je kan lekker navigeren met dit toestel zonder dat het wat kost. Ook de extra services als file informatie en flitspaal informatie zijn gratis. Je hebt alleen je data kosten die je betaald dus als je op vakantie gaat zul je liever geen file en flitspaal informatie aan willen zetten.

De leukste applicatie die er aan zit te komen vond ik de FX applicatie, hiermee kun je door een kruis op iemand te plakken erg leuke special effects in je filmpjes toevoegen echt gaaf om te zien.

Al met al is de N8 een leuk toestel maar zeker niet revolutionair, de specificaties zijn goed alleen de processor en de resolutie 640x320 vielen me tegen. Aan de andere kant als je van foto's/filmpjes/muziek houd is dit een top toestel met als handige feature een HDMI aansluiting om hem op je TV aan te sluiten.

Tweakers.net

Het was een erg gezellige avond en erg netjes geregeld, drankjes en hapjes stonden er meer als genoeg en ook de andere tweakers waren erg gezellig. Ik heb een leuke avond gehad en hoop dat tweakers.net meer van zulke avonden/uitjes organiseert _/-\o_ Nokia en Tweakers bedankt _/-\o_

Ow ja mocht je 15% korting willen als je de N8 koopt via Nokia zelf stuur me dan een PM O-)

• Julian
lexi, goeie samenvatting, alleen je noemt de N97 om Qt op te testen (geëmuleerd), echter de N97 heeft te weinig ruimte op C: om Qt te draaien =P

Ik vond het ook wel mooi dat je per mailbox een widget kan draaien. Ik zal daar zeker gebruik van maken, en drie aparte widgets gebruiken voor mijn belangrijkste mailboxen.

• HyperBart
  • Laatst online: 15:05

HyperBart

Huge Ego, Sorry

blijf het nog altijd kut vinden dat ik niet kon gaan :(
* HyperBart mompelt iets over onbetrouwbaar Duits merk dat begint met een O (contradictio in terminis :o , Duits en onbetrouwbaar)

[Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 25-08-2010 10:47]

Vandaag even niets

• Sharkey1802
JapyDooge schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 09:28:
... Daarnaast Flash Lite in de browser ...
Wel jammer dat tweakers.net gelijk doorgelinkt wordt naar tweakers.mobi en ook voor nu.nl kreeg ik de mobiele versie. Heb je een mooie telefoon met Flash krijg je nog de mobiele sites voorgeschoteld. Kan je nog geen iPhone fanboys/girls de ogen uitsteken.

Bij de N900 gaat dit gelukkig wel goed, al krijg ik sinds kort voor hotmail.com en hyves.nl ook automatisch de mobiele versie terwijl ik altijd de volledige versie kreeg.

• pven
  • Niet online
Sharkey1802 schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:48:
[...]

Wel jammer dat tweakers.net gelijk doorgelinkt wordt naar tweakers.mobi en ook voor nu.nl kreeg ik de mobiele versie. Heb je een mooie telefoon met Flash krijg je nog de mobiele sites voorgeschoteld. Kan je nog geen iPhone fanboys/girls de ogen uitsteken.
Dat kan je aanpassen, ik ben alleen even kwijt via welke URL ook al weer. :)

• Julian
Je zou eigenlijk de browser-ID aan moeten passen, dat kan met de N900 vast wel. Met oudere Symbian toestellen heb ik het ook wel eens gedaan, dan ben je dus meteen van alle mobiele site verlost.

• BastiaanN
  • Niet online
pven schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 10:50:
[...]

Dat kan je aanpassen, ik ben alleen even kwijt via welke URL ook al weer. :)
http://tweakers.net/devicedetect :)

• NickM89
Iemand al de fotos gezien ?

• arnoudwokke
nope, als ik ze heb, zal ik ze hier posten :)

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ik begreep dat ze ook hier komen te staan: http://www.facebook.com/NokiaNederland

Maar ze staan er nog niet :P :+

Edit: oh en :Y) er is al een Swype-compatible app uit voor o.a. de N8 :9 :9

[Voor 13% gewijzigd door JapyDooge op 25-08-2010 11:37]

• NetAmp

NetAmp

it's-a me

Bedankt allemaal voor de geslaagde avond! d:)b

Alle (opvallende) punten zijn zo'n beetje genoemd hierboven ;) Nette reviews.

Ben al met al wel onder de indruk van de N8, vooral de multimedia prestaties. Maar heb er even over nagedacht en ik ga -na mijn N97- liever niet meer zonder (fysiek) toetsenbord, als ik die keuze heb.

Zal waarschijnlijk de N9 afwachten. Al is dat de eerste met MeeGo... en daarom misschien met de nodige 'kinderziektes' a-la N97. Ik hoop dat dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden 8)7 om een goede basis voor MeeGo neer te zetten.

Enige jammere is dat ik dan -op de N97- nog niet serieus met Qt aan de slag kan (natuurlijk wel met de Simulator testen maar da's minder leuk :P). Gek genoeg blijkt de N97, wat Nokia ook toegaf, het enige toestel waar (door een gebrek aan opslagruimte op de 'C-schijf') dit problemen geeft :N

Ohja: na afloop was er voor de deelnemers een coupon voor 15% korting op aanschaf van de N8 in de online Shop van Nokia. Als iemand anders daar serieus gebruik van wilt maken om het toestel te kopen, kan ik wellicht (neem aan dat Nokia daar niets op tegen heeft? Zonde als-ie niet gebruikt wordt?) mijn couponcode aan een ander geven. Laat maar weten als je interesse hebt.

edit: coupon is inmiddels vergeven! correctie: ik heb 'm nog, voor wie een N8 wil kopen

[Voor 4% gewijzigd door NetAmp op 31-08-2010 11:01. Reden: couponcode toch nog beschikbaar]

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee