Same dus, ik ga 'm vrijwel zeker toch niet kopen.NetAmp schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:56:[...]
Ohja: na afloop was er voor de deelnemers een coupon voor 15% korting op aanschaf van de N8 in de online Shop van Nokia. Als iemand anders daar serieus gebruik van wilt maken om het toestel te kopen, kan ik wellicht (neem aan dat Nokia daar niets op tegen heeft? Zonde als-ie niet gebruikt wordt?) mijn couponcode aan een ander geven. Laat maar weten als je interesse hebt.
Mooie impressies 
Ik volg de N8 al een tijd en werd op dit topic gewezen. Jammer dat ik te laat was om mezelf aan te melden (event was al zowat bezig).
Persoonlijk wacht ik tot ik er eentje kan nemen bij het verlengen van mijn abonnement omdat dit gewoonweg goedkoper is. Die drie extra weken kan ik nog wel wachten
Ik volg de N8 al een tijd en werd op dit topic gewezen. Jammer dat ik te laat was om mezelf aan te melden (event was al zowat bezig).
Persoonlijk wacht ik tot ik er eentje kan nemen bij het verlengen van mijn abonnement omdat dit gewoonweg goedkoper is. Die drie extra weken kan ik nog wel wachten
Mijn coupon is ook beschikbaar, ik kan hem onmogelijk betalen als hij net uit is. Ik zal sowieso enkele maanden moeten wachten tot hij wat goedkoper wordt, en waarschijnlijk koop ik hem dan 'op afbetaling' met een abbootje erbij. En héééél misschien wordt het wel de N9 voor mij, ik mis na anderhalf jaar full touch wel de fysieke toetsen. Maar de camera blijft voor mij wel een hele goede reden om misschien toch voor de N8 te gaan.
edit: coupon is inmiddels vergeven!
edit: coupon is inmiddels vergeven!
[ Voor 5% gewijzigd door Julian op 25-08-2010 13:01 ]
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ook ik heb gisteren een erg leuke en verassend gezellige avond gehad. Seats2Meet is een goede plek om samen te komen en de verzorging was prima in orde. Ik had onderweg al gegeten, maar dat had ik duidelijk niet hoeven doen, want er lag genoeg om je buikje rond te kunnen eten.
De eerste presentatie over Qt leek vooral om de promotie van Qt te gaan en minder om specifieke technische details. Nou ben ik niet in eerste instantie een ontwikkelaar, maar iets meer technische achtergrondinformatie had ik best leuk gevonden. Ik had er dus meer van verwacht. Er is niet veel verteld wat ik nog niet wist. Maar onderhoudend was het wel.
Daarna de demo van het toestel zelf. Die was overtuigend genoeg. Er zit een hoop leuke techniek verstopt in de N8 die je niet zo snel in vergelijkbare apparaten zal terugvinden. En dat werd goed gebracht. Met surroundinstallatie en de demo op de HD beamer voelde je als in een bioscoop. Afspelen van HD content met 5.1 geluid via HDMI op je telefoon is toch wel een stapje verder. En met de mogelijkheid om randapparatuur aan te sluiten op de USB poort ontstaan er nieuwe creatieve mogelijkheden om met je telefoon om te gaan. Zo kan je een toetsenbord en muis aansluiten (via USB of Bluetooth), en een groot scherm (via HDMI) en zo een soort van draagbare computer realiseren. Of je net opgenomen HD filmpjes op een USB stickje zetten.
Na de presentatie konden we de N8 zelf proberen. Het apparaat voelt degelijk aan en heeft een prachtig scherm. Even met Symbian^3 kunnen spelen, en wat mij als 5800 gebruiker opvalt is eigenlijk dat er niet heel veel is veranderd. Er zijn veel kleine verbeteringen, maar het is geen sprong in ervaring. Zoals door Nokia zelf ook al werd aangegeven, eerder een evolutie dan een revolutie. Vergeleken met de sexy interfaces van Android en de iPhone voelt het allemaal wat houterig aan. Sterke punten van Symbian zijn natuurlijk de vele in-depth instellingen. Dit is een Nokia, dus vind je alle mogelijke opties qua telefonie gewoon op de vertrouwde plekken terug.
Wat irriteerde was de response op het aanraakscherm. Dit was gewoon was niet goed – het leek net alsof het apparaat soms niet door had dat je het wilde bedienen. Ik vind dat toch jammer, hopelijk doet Nokia daar nog iets aan voordat het in de markt ligt. En waarom de menuknop helemaal links? Ik houd een toestel graag in één hand en die knop ligt dat voor de duim net iets te ver. En ik mis de groene en rode knop. Nokia hou je aan je ergonomie. Die was goed.
De N8 moet het vooral hebben van de hardware. Een geweldige camera, HD content opnemen, afspelen, bewerken, het aansluiten van randapparatuur, dat zijn de sterke punten van de N8. Daar moet het toestel het van hebben. En daarom zal dit toestel ook succesvol zijn.
En dan: zal ik het toestel aanschaffen? Ik merk dat ik als ik een foto wil nemen, ik vaak mijn camera niet bij me heb en dus maar een foto maak met mijn telefoon. Ik heb daarom besloten geen digicam meer aan te schaffen, maar een telefoon met een zeer goede camera. Nu heeft de N8 die, dus is dit een goede kandidaat. Ook een belangrijke pre vind ik de HD video opnames, en heel belangrijk voor mij, stereo geluid bij het opnemen van video. HD opnemen kunnen al een heel aantal smartphones, maar de N8 is de eerste die dit combineert met stereo geluid, en dat is voor mij zeker als muzikant een belangrijke pre. De kans is dus groot dat dit mijn nieuwe telefoon wordt. Echter: Android lokt, met sexy interface en veel betere kalendermogelijkheden.
Dank aan Nokia voor het welkom gevoel en de fijne en ontspannen presentaties en natuurlijk dank aan Tweakers.net voor dit fijne evenement en hopelijk volgen er meer!
En dan nog iets wat ik eigenlijk aan de Nokia browser experts moet vragen, maar ik post het hier toch ook maar even. In Symbian^3 is het nog steeds niet veranderd, vandaar de aandacht. Namelijk: in de hele UI van Symbian is font anti-aliasing ingeschakeld, behalve in de browser (en op andere plekken waar HTML wordt gerenderd). Anti-aliasing van fonts is vooral prettig als het kleine letters zijn, en juist tijdens het browsen lees je vaak kleine letters. De vraag is eigenlijk: waarom is dit zo? Technisch is er geen belemmering, sterker nog, als je een oude versie van X-Plore installeert dan is er binnen de browser wel anti-aliasing actief. Ter illustratie het verschil – links of boven zonder anti-aliasing, rechts of onder met.
De eerste presentatie over Qt leek vooral om de promotie van Qt te gaan en minder om specifieke technische details. Nou ben ik niet in eerste instantie een ontwikkelaar, maar iets meer technische achtergrondinformatie had ik best leuk gevonden. Ik had er dus meer van verwacht. Er is niet veel verteld wat ik nog niet wist. Maar onderhoudend was het wel.
Daarna de demo van het toestel zelf. Die was overtuigend genoeg. Er zit een hoop leuke techniek verstopt in de N8 die je niet zo snel in vergelijkbare apparaten zal terugvinden. En dat werd goed gebracht. Met surroundinstallatie en de demo op de HD beamer voelde je als in een bioscoop. Afspelen van HD content met 5.1 geluid via HDMI op je telefoon is toch wel een stapje verder. En met de mogelijkheid om randapparatuur aan te sluiten op de USB poort ontstaan er nieuwe creatieve mogelijkheden om met je telefoon om te gaan. Zo kan je een toetsenbord en muis aansluiten (via USB of Bluetooth), en een groot scherm (via HDMI) en zo een soort van draagbare computer realiseren. Of je net opgenomen HD filmpjes op een USB stickje zetten.
Na de presentatie konden we de N8 zelf proberen. Het apparaat voelt degelijk aan en heeft een prachtig scherm. Even met Symbian^3 kunnen spelen, en wat mij als 5800 gebruiker opvalt is eigenlijk dat er niet heel veel is veranderd. Er zijn veel kleine verbeteringen, maar het is geen sprong in ervaring. Zoals door Nokia zelf ook al werd aangegeven, eerder een evolutie dan een revolutie. Vergeleken met de sexy interfaces van Android en de iPhone voelt het allemaal wat houterig aan. Sterke punten van Symbian zijn natuurlijk de vele in-depth instellingen. Dit is een Nokia, dus vind je alle mogelijke opties qua telefonie gewoon op de vertrouwde plekken terug.
Wat irriteerde was de response op het aanraakscherm. Dit was gewoon was niet goed – het leek net alsof het apparaat soms niet door had dat je het wilde bedienen. Ik vind dat toch jammer, hopelijk doet Nokia daar nog iets aan voordat het in de markt ligt. En waarom de menuknop helemaal links? Ik houd een toestel graag in één hand en die knop ligt dat voor de duim net iets te ver. En ik mis de groene en rode knop. Nokia hou je aan je ergonomie. Die was goed.
De N8 moet het vooral hebben van de hardware. Een geweldige camera, HD content opnemen, afspelen, bewerken, het aansluiten van randapparatuur, dat zijn de sterke punten van de N8. Daar moet het toestel het van hebben. En daarom zal dit toestel ook succesvol zijn.
En dan: zal ik het toestel aanschaffen? Ik merk dat ik als ik een foto wil nemen, ik vaak mijn camera niet bij me heb en dus maar een foto maak met mijn telefoon. Ik heb daarom besloten geen digicam meer aan te schaffen, maar een telefoon met een zeer goede camera. Nu heeft de N8 die, dus is dit een goede kandidaat. Ook een belangrijke pre vind ik de HD video opnames, en heel belangrijk voor mij, stereo geluid bij het opnemen van video. HD opnemen kunnen al een heel aantal smartphones, maar de N8 is de eerste die dit combineert met stereo geluid, en dat is voor mij zeker als muzikant een belangrijke pre. De kans is dus groot dat dit mijn nieuwe telefoon wordt. Echter: Android lokt, met sexy interface en veel betere kalendermogelijkheden.
Dank aan Nokia voor het welkom gevoel en de fijne en ontspannen presentaties en natuurlijk dank aan Tweakers.net voor dit fijne evenement en hopelijk volgen er meer!
En dan nog iets wat ik eigenlijk aan de Nokia browser experts moet vragen, maar ik post het hier toch ook maar even. In Symbian^3 is het nog steeds niet veranderd, vandaar de aandacht. Namelijk: in de hele UI van Symbian is font anti-aliasing ingeschakeld, behalve in de browser (en op andere plekken waar HTML wordt gerenderd). Anti-aliasing van fonts is vooral prettig als het kleine letters zijn, en juist tijdens het browsen lees je vaak kleine letters. De vraag is eigenlijk: waarom is dit zo? Technisch is er geen belemmering, sterker nog, als je een oude versie van X-Plore installeert dan is er binnen de browser wel anti-aliasing actief. Ter illustratie het verschil – links of boven zonder anti-aliasing, rechts of onder met.

Goed verhaal Raka. Alleen één correctie; de N8 is niet de eerste met stereo geluid opnemen bij het filmen, dat was de N93 (die ik overigens nog steeds heb liggen). Die heeft zelfs links en rechts een microfoon, ipv aan de voor'en achterkant zoals de N8. Ik vind bij filmen in de praktijk het geluid eigenlijk belangrijker dan het beeld. De stereo microfoons van de N93 maakte echt veel verschil bij de gemaakte filmpjes. Hier nog een filmpje waar je de geluidskwaliteit kan beoordelen (welliswaar zonder al te interessant stereo-effect).
Ik ben benieuwd hoe de voor-achter-configuratie van de N8 in de praktijk bevalt.
edit: Je post nog eens beter lezend heb je wel gelijk dat de N8 de eerste is die HD combineert met stereo geluid.
Ik ben benieuwd hoe de voor-achter-configuratie van de N8 in de praktijk bevalt.
edit: Je post nog eens beter lezend heb je wel gelijk dat de N8 de eerste is die HD combineert met stereo geluid.
[ Voor 8% gewijzigd door Julian op 25-08-2010 13:02 ]
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Overigens kan die 2e microfoon ook gebruikt worden om achtergrondgeluid te filteren tijdens een gesprek, alleen weet ik niet of Nokia ook gebruik maakt van deze techniek.
Ik ben ook nieuwsgierig. Ik kan me er geluidstechnisch niet zoveel bij voorstellen zonder dat er een hoop audioprocessing bij gebeurt. Mijn oren zitten tenslotte ook niet voor en achter.Julian schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 12:55:
Het geluid bij de N93 overtuigt, alleen dat beeld hè!

Zo, hierbij mijn verslag, inclusief foto's en filmpjes (gemaakt door Geert de Jong in opdracht van Nokia; de camera was - uiteraard - een N8
)
)
Ik kwam - als eerste vertegenwoordiger van Tweakers.net - rond kwart voor zeven binnengezeild in de zaal bij Utrecht Centraal. Op dat moment was alles al opgebouwd en werden nog even de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' gezet.
Katrien de Mey van Nokia showt de N8 aan Linda en Stella, dames van het pr-bureau van Nokia
Vlak na mij kwamen - zoals afgesproken - de moderators binnen. Vervolgens kwamen de eerste mensen die ingeloot waren door de virtuele bingomachine binnen en eigenlijk was de sfeer vanaf het begin prima. Nokia had ook aan de interne tweaker gedacht en hapjes en drankjes geregeld.

De badges voor alle bezoekers: bijna alle badges werden gebruikt: slechts een paar tweakers kwamen niet. Het is nog onbekend of zij de roe krijgen of in de zak mee moeten naar Finland Spanje

Korte uitleg van het programma.
Daarna begonnen we met het inhoudelijke deel van het programma. Omdat niet alle aanwezigen thuis zijn in C++, had Katrien besloten om niet te diep in te gaan op het programmeren zelf, maar ze richtte zich in de presentatie op de diverse manieren van programmeren en distribueren van applicaties. Een stukje van de presentatie staat ook op film.
Na de presentatie was het tijd voor een versnapering, waarna Marc Driessen van Nokia naast het podium ging staan om een presentatie te geven van de belangrijkste features van de N8. Daarvoor was een hele opstelling gemaakt, met onder meer een hd-beamer en Dolby Surround-set om de zaal te veranderen in een bioscoop. Hoe dat eruitzag, zie je hier.

Marc Driessen laat de features van het toestel zien.
Aan de reacties achteraf te horen maakten de demo met de film in HD met Dolby Surround-geluid, de video-FX-applicatie (om video's te voorzien van special effects) en de USB-on-the-go-functie (om de N8 te laten dienen als usb host) de meeste indruk.
Daarna had Nokia nog een klein aardigheidje voor een van de aanwezige tweakers. Hoewel klein... via een verloting kreeg een van de aanwezigen een exemplaar van N8. De gelukkige was Sebastiaan Mennen. Gefeliciteerd Sebastiaan!

Vervolgens restte er nog een onderdeel: het spelen met de N8. Er waren een stuk of zeven exemplaren aanwezig, waardoor iedereen tijd kon doorbrengen met het toestel. Bovendien waren er mensen van Nokia om vragen te beantwoorden.
Veel mensen bleken dat leuk te vinden. Hoewel sommigen al naar huis gingen vanwege het late tijdstip, moest Seats2Meet uiteindelijk met security dreigen om de laatste tweakers het pand uit te jagen
Het hele feest eindigde uiteindelijk rond kwart over elf. En dat is best laat als de planning was om om kwart over tien klaar te zijn 

Demo-time!
Wie nog meer foto's heeft gemaakt, kan die uiteraard ook in dit topic plaatsen
Update: Moderator BastiaanN heeft alle foto's in een fotoboekje geplaatst. Wel zo overzichtelijk
Ontvangst
De avond begon voor de mensen van Nokia al 's middags om vier uur. Er moest uiteraard in Seats2Meet het nodige worden opgebouwd voor de presentaties, alle kabels moeten werken (iets dat niet altijd het geval schijnt te zijnIk kwam - als eerste vertegenwoordiger van Tweakers.net - rond kwart voor zeven binnengezeild in de zaal bij Utrecht Centraal. Op dat moment was alles al opgebouwd en werden nog even de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' gezet.

Vlak na mij kwamen - zoals afgesproken - de moderators binnen. Vervolgens kwamen de eerste mensen die ingeloot waren door de virtuele bingomachine binnen en eigenlijk was de sfeer vanaf het begin prima. Nokia had ook aan de interne tweaker gedacht en hapjes en drankjes geregeld.

De badges voor alle bezoekers: bijna alle badges werden gebruikt: slechts een paar tweakers kwamen niet. Het is nog onbekend of zij de roe krijgen of in de zak mee moeten naar Finland Spanje

Programma
Nadat (bijna) iedereen binnen was, begonnen we om klokslag 19:53u met het programma. Ondergetekende nam plaats op het podium om iedereen welkom te heten en uit te leggen wat we zouden gaan doen. Tot grote opluchting van iedereen duurde dat maar een paar minuten.
Korte uitleg van het programma.
Daarna begonnen we met het inhoudelijke deel van het programma. Omdat niet alle aanwezigen thuis zijn in C++, had Katrien besloten om niet te diep in te gaan op het programmeren zelf, maar ze richtte zich in de presentatie op de diverse manieren van programmeren en distribueren van applicaties. Een stukje van de presentatie staat ook op film.
Na de presentatie was het tijd voor een versnapering, waarna Marc Driessen van Nokia naast het podium ging staan om een presentatie te geven van de belangrijkste features van de N8. Daarvoor was een hele opstelling gemaakt, met onder meer een hd-beamer en Dolby Surround-set om de zaal te veranderen in een bioscoop. Hoe dat eruitzag, zie je hier.

Marc Driessen laat de features van het toestel zien.
Aan de reacties achteraf te horen maakten de demo met de film in HD met Dolby Surround-geluid, de video-FX-applicatie (om video's te voorzien van special effects) en de USB-on-the-go-functie (om de N8 te laten dienen als usb host) de meeste indruk.
Daarna had Nokia nog een klein aardigheidje voor een van de aanwezige tweakers. Hoewel klein... via een verloting kreeg een van de aanwezigen een exemplaar van N8. De gelukkige was Sebastiaan Mennen. Gefeliciteerd Sebastiaan!

Vervolgens restte er nog een onderdeel: het spelen met de N8. Er waren een stuk of zeven exemplaren aanwezig, waardoor iedereen tijd kon doorbrengen met het toestel. Bovendien waren er mensen van Nokia om vragen te beantwoorden.
Veel mensen bleken dat leuk te vinden. Hoewel sommigen al naar huis gingen vanwege het late tijdstip, moest Seats2Meet uiteindelijk met security dreigen om de laatste tweakers het pand uit te jagen

Demo-time!
En nu? Komen er meer van dit soort evenementjes?
Dat weten we serieus nog niet. Deze week nog gaan we de aanwezigen vragen een vragenlijstje in te vullen om de boel te evalueren. Daarna beslissen we pas of en hoe we dit in de toekomst gaan aanpakken. Ook moeten andere fabrikanten het natuurlijk aandurven om oog in oog te gaan staan met al die kritische tweakers
Hee, dat zijn vast niet alle foto's!
Nope. Er zijn er nog meer. Een zorvuldig gemaakte selectie vind je hier. Heb je zin om 450MB te downen, dan kun je ook nog deze file ophalen. Waarschuwing: daar zitten nogal wat blurry foto's en filmpjes bij, maar dan heb je wel alle foto's die Nokia heeft laten maken compleet.Wie nog meer foto's heeft gemaakt, kan die uiteraard ook in dit topic plaatsen
Update: Moderator BastiaanN heeft alle foto's in een fotoboekje geplaatst. Wel zo overzichtelijk
Het was absoluut een geslaagde avond! Het open karakter van de avond en van Nokia als bedrijf was erg plezierig! Ik was in het bijzonder erg onder de indruk van de HD afspeelmogelijkheden en zo te zien zijn de foto's ook goed gelukt.
Uiteraard was de avond voor mij nog eens extra leuk, omdat ik de gelukkige winnaar ben van de N8!! Tweakers.net en Nokia bedankt!
Als ik het toestel binnen heb dan zal ik uiteraard een mooie review schrijven!
Uiteraard was de avond voor mij nog eens extra leuk, omdat ik de gelukkige winnaar ben van de N8!! Tweakers.net en Nokia bedankt!
Heej! De fotograaf heeft de camera op de 16:9 stand (9 MP) laten staan... Daar stond hij inderdaad standaard op, maar dat benut natuurlijk niet de hele (12 MP) sensor.
Ik kan het 'm niet kwalijk nemen, hij was niet reuzehandig met telefoons gaf 'ie zelf al aan
.
Desontdanks denk ik ook niet dat dat veel verschil gaat maken
Desontdanks denk ik ook niet dat dat veel verschil gaat maken
Voor de luie tweaker onder ons heb ik de fotos even in een fotoboekje gedumpt
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Ja, die heb ik geprobeerd. Dat gaat goed op die pagina, klik je daarna naar home, dan kreeg je weer de mobile site.
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
iemand nog zoń 15 % bonnetje? Ga hem op zeker halen als ik dit zo zie! (eerste fotoś die gewoon binnen zijn gemaakt zijn super zeg!) graag een pm!
hehe, de standaard browser wordt herkend als een Mozilla 5.0 Maemo Browser Gecko/Firefox, en classificeert de n900 dan als een Grade A device. geen concessies dus, en dat is prima.Julian schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 11:05:
Je zou eigenlijk de browser-ID aan moeten passen, dat kan met de N900 vast wel. Met oudere Symbian toestellen heb ik het ook wel eens gedaan, dan ben je dus meteen van alle mobiele site verlost.
mocht je toch je user agent switchen, dan kan dat met ‘Hide User Agent’ uit de N900 Extras-Devel repositories. enneh, ovi maps zit trouwens standaard in de image van de n900, en hoeft dus niet "gratis" gedownload te worden.
maar dat symbian^3 .. werkt het mooi genog om een overstap te wagen, over een paar maanden zodra het weer tijd is om een abo wissel uit te voeren? ik ben wel benieuwd =)
Ook ik mocht er gisteren bij aanwezig zijn en dat was echt helemaal geweldig. De organisatie was geweldig, goede ruimte, alles voor elkaar en ook lekkere hapjes: complimenten aan Tweakers en Nokia
Heel fijn dat een dergelijk evenement is georganiseerd! Natuurlijk was het ook heel gezellig!
Voor de presentatie had ik behoorlijk hoge verwachtingen van de N8. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat Apple (o.a.) de markt voor mobiele telefonie even goed heeft wakker geschud en ook bij Nokia zie je dat een beetje terug. Waar ik positief door was verrast waren de goede afspeelmogelijkheden voor HD video inclusief het 5.1 geluid. Nog veel beter was dat de HDMI-standaard is geimplementeerd en dat je gewoon netjes een verloopkabeltje bij het apparaat geleverd krijgt van mini HDMI naar HDMI. Ook de USB to Host is interessant, eindelijk gewoon een normaal toetsenbord kunnen aansluiten. De optie voor storage of een muis is er ook natuurlijk.
De SDK zou ook behoorlijk verbeterd zijn; het is makkelijker om ervoor te ontwikkelen doordat je met 1 package kunt gaan ontwikkelen. Vanaf Symbian 3.1 zou je gebruik kunnen maken van applicaties ontwikkeld in Qt. Devices die nog geen native ondersteuning hebben voor Qt kunnen de ondersteuning daarvoor automatisch installeren als je de developer een smart installer package meelevert die is ingebakken in de applicatie. Deze wordt dan vanzelf geinstalleerd op je telefoon als je nog geen libraries e.d. daarvoor hebt. Een pluspunt dus.
Waar ik vooral heel erg benieuwd naar was, en dat is voor mij key of ik wel of geen N8 zal aanschaffen: de UI. Raka zei het hier al, maar de UI is allesbehalve verrassend eerlijk gezegd als je de 5800 kent. Dit toestel heb ik overigens zelf niet, maar ken het wel. Op gebied van User Friendlyness kan er nog veel gescoord worden met Symbian^3 op de N8. Ik vond het niet per se traag, maar het voelt niet altijd intuïtief aan naar mijn idee. Tot de hands on vond ik de N8 dan ook erg verrassend, maar toen ik er zelf even mee mocht spelen kwam ik erachter dat het nog wel ietsje beter kan allemaal en eigenlijk qua basis (menu met name) niet erg verrassend was. Support om PDF files te lezen is er verder ook, maar helaas niet zo mooi als de iPhone.
Wat ik wel heel goed vond was de body van het toestel: het ligt lekker in de hand en hij is lekker plat. Het voelt degelijk aan en het scherm is geweldig. Ok, het heeft niet de hoogste resolutie van toestellen in deze prijsrange, maar het heeft wel een amoled scherm - zwart is dan natuurlijk gewoon zwart wat heel gaaf beeld oplevert.
Conclusie
Geweldig toestel, maar helaas te weinig vernieuwend voor mij om deze aan te gaan schaffen denk ik. Nokia is zich er volgens mij ook wel van bewust en timmert hard aan de weg waarbij Symbian^4 meer revolutionair zou moeten zijn dan Symbian^3. Ik heb lang gewacht met een nieuw toestel, want ik wilde afwachten wat Nokia ging doen (nu nog een N95 8GB) maar als het geen MeeGo wordt, wordt het waarschijnlijk toch es een keer Android of iOs...
Voor de presentatie had ik behoorlijk hoge verwachtingen van de N8. Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat Apple (o.a.) de markt voor mobiele telefonie even goed heeft wakker geschud en ook bij Nokia zie je dat een beetje terug. Waar ik positief door was verrast waren de goede afspeelmogelijkheden voor HD video inclusief het 5.1 geluid. Nog veel beter was dat de HDMI-standaard is geimplementeerd en dat je gewoon netjes een verloopkabeltje bij het apparaat geleverd krijgt van mini HDMI naar HDMI. Ook de USB to Host is interessant, eindelijk gewoon een normaal toetsenbord kunnen aansluiten. De optie voor storage of een muis is er ook natuurlijk.
De SDK zou ook behoorlijk verbeterd zijn; het is makkelijker om ervoor te ontwikkelen doordat je met 1 package kunt gaan ontwikkelen. Vanaf Symbian 3.1 zou je gebruik kunnen maken van applicaties ontwikkeld in Qt. Devices die nog geen native ondersteuning hebben voor Qt kunnen de ondersteuning daarvoor automatisch installeren als je de developer een smart installer package meelevert die is ingebakken in de applicatie. Deze wordt dan vanzelf geinstalleerd op je telefoon als je nog geen libraries e.d. daarvoor hebt. Een pluspunt dus.
Waar ik vooral heel erg benieuwd naar was, en dat is voor mij key of ik wel of geen N8 zal aanschaffen: de UI. Raka zei het hier al, maar de UI is allesbehalve verrassend eerlijk gezegd als je de 5800 kent. Dit toestel heb ik overigens zelf niet, maar ken het wel. Op gebied van User Friendlyness kan er nog veel gescoord worden met Symbian^3 op de N8. Ik vond het niet per se traag, maar het voelt niet altijd intuïtief aan naar mijn idee. Tot de hands on vond ik de N8 dan ook erg verrassend, maar toen ik er zelf even mee mocht spelen kwam ik erachter dat het nog wel ietsje beter kan allemaal en eigenlijk qua basis (menu met name) niet erg verrassend was. Support om PDF files te lezen is er verder ook, maar helaas niet zo mooi als de iPhone.
Wat ik wel heel goed vond was de body van het toestel: het ligt lekker in de hand en hij is lekker plat. Het voelt degelijk aan en het scherm is geweldig. Ok, het heeft niet de hoogste resolutie van toestellen in deze prijsrange, maar het heeft wel een amoled scherm - zwart is dan natuurlijk gewoon zwart wat heel gaaf beeld oplevert.
Conclusie
Geweldig toestel, maar helaas te weinig vernieuwend voor mij om deze aan te gaan schaffen denk ik. Nokia is zich er volgens mij ook wel van bewust en timmert hard aan de weg waarbij Symbian^4 meer revolutionair zou moeten zijn dan Symbian^3. Ik heb lang gewacht met een nieuw toestel, want ik wilde afwachten wat Nokia ging doen (nu nog een N95 8GB) maar als het geen MeeGo wordt, wordt het waarschijnlijk toch es een keer Android of iOs...
i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080
Leuke/interessante berichten! 
Wat ik ook erg prettig vond is dat er antwoord werd gegeven op je vragen. Als de betreffende medewerker het niet wist, dan werd er ergens een medewerker vandaan getoverd die je wel antwoord kon geven.
Wat ik ook erg prettig vond is dat er antwoord werd gegeven op je vragen. Als de betreffende medewerker het niet wist, dan werd er ergens een medewerker vandaan getoverd die je wel antwoord kon geven.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Het initiatief is echt geweldig. Ik ben er (helaas) niet bijgeweest omdat ik hier niet van op de hoogte was. Maar de volgende keer wil ik wel eens zo'n event mee maken.
Overigens, de Moderators van T.net, deden die hier ook IRL security?
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Hey DrClaw, "user agent" was het woord dat ik zocht inderdaad, "browser ID" bestaat niet.
Of Symbian^3 de moeite is om over te stappen van Maemo 5 (wat jij hebt op je N900)... Wat ik heb geleerd van de presentatie is dat Symbian^3 of Maemo niet zo gek veel meer uit moet maken in de toekomst, in ieder geval niet qua apps. Dankzij Qt zullen steeds meer apps voor beide OS'en tegelijk uitkomen, dus dat verschil wordt steeds minder interessant. Desalniettemin zal je op Maemo / Meego toch altijd meer extra apps hebben uit de Linux wereld.
Qua UI zou het evt. de moeite waard kunnen zijn, Symbian^3 is naar wat ik van Maemo 5 heb gezien wel verder doorontwikkeld.
Ik denk dat de hardware toch het belangrijkste zal zijn. Wil je de beste camera? Neem dan de N8.Wil je een hardware toetsenbord? Neem dan de N9. Ik neem daarbij wel aan dat USB-host ook op de N9 zal zitten, en dat het scherm en de processorkracht vergelijkbaar zullen zijn.
Daarnaast blijft toch het verschil bestaan dat Nokia aanduidde als het verschil tussen een smartphone en een 'mobile computer'. In de praktijk is dat verschil denk ik niet zo heel groot, maar een N900 of een N9 zal toch altijd iets meer vrijheid, maar ook iets meer complexiteit en wellicht iets minder gebruiksvriendelijkheid met zich meebrengen.
Of Symbian^3 de moeite is om over te stappen van Maemo 5 (wat jij hebt op je N900)... Wat ik heb geleerd van de presentatie is dat Symbian^3 of Maemo niet zo gek veel meer uit moet maken in de toekomst, in ieder geval niet qua apps. Dankzij Qt zullen steeds meer apps voor beide OS'en tegelijk uitkomen, dus dat verschil wordt steeds minder interessant. Desalniettemin zal je op Maemo / Meego toch altijd meer extra apps hebben uit de Linux wereld.
Qua UI zou het evt. de moeite waard kunnen zijn, Symbian^3 is naar wat ik van Maemo 5 heb gezien wel verder doorontwikkeld.
Ik denk dat de hardware toch het belangrijkste zal zijn. Wil je de beste camera? Neem dan de N8.Wil je een hardware toetsenbord? Neem dan de N9. Ik neem daarbij wel aan dat USB-host ook op de N9 zal zitten, en dat het scherm en de processorkracht vergelijkbaar zullen zijn.
Daarnaast blijft toch het verschil bestaan dat Nokia aanduidde als het verschil tussen een smartphone en een 'mobile computer'. In de praktijk is dat verschil denk ik niet zo heel groot, maar een N900 of een N9 zal toch altijd iets meer vrijheid, maar ook iets meer complexiteit en wellicht iets minder gebruiksvriendelijkheid met zich meebrengen.
Daar waren natuurlijk anderen voor ingehuurd (lees: mijn IRL-banknop werkte nietKecin schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:10:

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Ik was m'n slotjes vergeten mee te nemen

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Maar dat is een hele oude versie van ovi maps. Zonder offline kaarten en gesproken navigatie. Offline kaarten zouden toch wel heel handig zijn heb ik gemerkt in Frankrijk. Even snel kijken of ik wel de goede kant op ging en ik zat gelijk aan 15MB data. Dat tikt flink aan als je aan het roamen bent en is dus feitelijk onbruikbaar. Het is dat ik echt niet meer wist waar ik was en de tank bijna leeg was dat het een gepeperde telefoon rekening wel waard was.DrClaw schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 21:28:
enneh, ovi maps zit trouwens standaard in de image van de n900, en hoeft dus niet "gratis" gedownload te worden.
Dinsdag werd vermeld dat alle huidige Nokia's de nieuwste versie zullen krijgen of al hebben behalve dus de N900. Reden daarvoor: De N900 is zo'n nicheproduct en er zijn er zo weinig van verkocht dat het niet de moeite waard is een update te maken.
Meego zal de nieuwe versie wel krijgen dus ik vraag me af hoeveel moeite het dan kost om het ook geschikt te maken voor Maemo5. Beiden zijn immers linux OS'en. En volgens het Nokia Qt praatje moet het heel simpel zijn om in een keer te ontwikkelen voor zowel Symbian, Maemo en Meego.
Weet er iemand wat er gebeurd zodra Symbian^4 uitkomt? Krijgt de N8 dan ook een update? Of kan dat niet? Ik ben dat vergeten te vragen tijdens het event.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Damn , ik lees werkelijk OVERAL een steeds terugkomend nadeel van de N8 : de 'responsiveness' van het touch-scherm. Is dit werkelijk zoveel slechter als op een iPhone/Pod ? Dit zou voor mij toch een no-go zijn dan.
Ik las juist dat ze bepaalde vertragingen in het touchscreen bijv. bij de homescreens ingebouwd hebben om te voorkomen dat het toestel bij een aanraking die niet bedoeld was, gelijk tot actie over gaat.
Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12
Haha Symbian^3 ligt nog niet eens in de winkels... Begin jij alweer over ^4Creepy schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:00:
Weet er iemand wat er gebeurd zodra Symbian^4 uitkomt? Krijgt de N8 dan ook een update? Of kan dat niet? Ik ben dat vergeten te vragen tijdens het event.
Ik verwacht dat Nokia dezelfde policy hanteert als bij Maemo5->Meego
Ik heb een Samsung Omnia Qwerty wat nou ook niet echt een toptoestel was qua touchscreen maar ik vond de Nokia ook serieus tegenvallen. Niet extreem, maar wel merkbaar.BoXie schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:07:
Damn , ik lees werkelijk OVERAL een steeds terugkomend nadeel van de N8 : de 'responsiveness' van het touch-scherm. Is dit werkelijk zoveel slechter als op een iPhone/Pod ? Dit zou voor mij toch een no-go zijn dan.
Overigens blijf ik wel bij m'n punt dat ik niet zeker wist of de definitieve software er op staat.
Op het event begonnen ze van Nokia er zelf overSharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
Haha Symbian^3 ligt nog niet eens in de winkels... Begin jij alweer over ^4
Definitieve software of niet, Nokia kennende zal de definitieve versie geen groot verschil maken zo vlak voor de launch.Noxious schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:23:
[...]
Ik heb een Samsung Omnia Qwerty wat nou ook niet echt een toptoestel was qua touchscreen maar ik vond de Nokia ook serieus tegenvallen. Niet extreem, maar wel merkbaar.
Overigens blijf ik wel bij m'n punt dat ik niet zeker wist of de definitieve software er op staat.
Nou, deze info miste ik ook al, heeft iemand Nokia daarover gesproken?Creepy schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 12:00:
Dat heb ik ook gelezen, bij foto's met muziek is er geen vertraging oid maar bij het startscherm wel.Telfordia schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:21:
Ik las juist dat ze bepaalde vertragingen in het touchscreen bijv. bij de homescreens ingebouwd hebben om te voorkomen dat het toestel bij een aanraking die niet bedoeld was, gelijk tot actie over gaat.
De n8 wordt wel mijn ding hoor, camera is voor mij essentieel. en daar blinkt dit dingetje wel in uit. Ik wacht nog effe tot er meer combi abonnementen zijn via t-mobile. dat gratis internet spreekt me wel aan.
Gratis internet. Yeah right
Check de voorwaarden .. niks is gratis. Je betaalt er nu alleen via een omweg voor.
Als ik de reacties zo lees ga ik toch maar niet over op de N8. Ik houw wel van de wat meer blinkende homescreens enzo. De Galaxy S zal mijn voorkeur nog genieten tot ik echt een nieuw toestel mag uitkiezen in September.
Verwijderd
Of Windows Phone 7. Grootste nadeel is dat WP7 geen real-time multiplayer games zal ondersteunen, maar enkel turn-based. Dus dat wordt niet vet racen of FPS tegen elkaar, maar enkel singleplayer.technoaddict schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:39:
Als ik de reacties zo lees ga ik toch maar niet over op de N8. Ik houw wel van de wat meer blinkende homescreens enzo. De Galaxy S zal mijn voorkeur nog genieten tot ik echt een nieuw toestel mag uitkiezen in September.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2010 22:52 ]
Verwijderd
Hetgeen ik het meest ga missen bij de N8 is het gebrek aan google goggles, alle andere interessante apps waar ik van weet zijn er alternatieven voor op symbian. In het andere N8 topic is er al tamelijk wat duidelijkheid geweest: De fabrikant moet een keuze maken: OF een fysiek toetsenbord OF een indrukwekende camera. Beide kunnen niet in 1 toestel gepropt worden. Ik ga de N8 zo snel mogelijk bestellen en de eventuele ergernissen van een touchscreen dat niet steeds reageert zal ik er bij moeten nemen. Elke telefoon heeft zo zijn tekortkomingen.
boehoe, geen updateSharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:35:
[...]
Maar dat is een hele oude versie van ovi maps. Zonder offline kaarten en gesproken navigatie. Offline kaarten zouden toch wel heel handig zijn heb ik gemerkt in Frankrijk. Even snel kijken of ik wel de goede kant op ging en ik zat gelijk aan 15MB data. Dat tikt flink aan als je aan het roamen bent en is dus feitelijk onbruikbaar. Het is dat ik echt niet meer wist waar ik was en de tank bijna leeg was dat het een gepeperde telefoon rekening wel waard was.
Dinsdag werd vermeld dat alle huidige Nokia's de nieuwste versie zullen krijgen of al hebben behalve dus de N900. Reden daarvoor: De N900 is zo'n nicheproduct en er zijn er zo weinig van verkocht dat het niet de moeite waard is een update te maken.
Meego zal de nieuwe versie wel krijgen dus ik vraag me af hoeveel moeite het dan kost om het ook geschikt te maken voor Maemo5. Beiden zijn immers linux OS'en. En volgens het Nokia Qt praatje moet het heel simpel zijn om in een keer te ontwikkelen voor zowel Symbian, Maemo en Meego.
maar ja, ik was ook op vakantie met de n900, en omdt ik al wist dat mn data connectie bij de grens zou ophouden heb ik geprobeerd om de offline kaarten op de n900 te installeren. dat was nog niet zo eenvoudig, maar het is gelukt; heel europa staat nu gewoon op mn foontje. weet anders toch niet wat ik met die ruimte op de flashdrive moet doen =)
hmm, ik zie niks in de voorwaarden, behalve dat ik 10 euro goedkoper uit ben dan mijn huidige inet abonnement.BoXie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:05:
Gratis internet. Yeah rightCheck de voorwaarden .. niks is gratis. Je betaalt er nu alleen via een omweg voor.
Nokia doet van oudsher niet aan het upgraden naar nieuwere versies van het OS, in elk geval niet bij Symbian. Het zou me sterk verbazen als het straks wel mogelijk is om je N8 te voorzien van Symbian^4.Sharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 14:33:
[...]
Haha Symbian^3 ligt nog niet eens in de winkels... Begin jij alweer over ^4
Ik verwacht dat Nokia dezelfde policy hanteert als bij Maemo5->Meego
---People who say it can't be done, should not interrupt those who are doing it.---
Het zou me eigenlijk niet verbazen als ze het nu wel gaan doen gezien de concurrenten. Ze proberen met dit toestel toch echt markt te veroveren op Andriod toestellen en de iPhone, en een hoop van die toestellen krijgen OS updates.
Toch denk ik dat zolang Nokia niet duidelijk zegt dat de N8 de update naar Symbian^4 zal krijgen je er gewoon vanuit moet gaan dat dat dus niet zal gebeuren. Ik ben met je eens dat het wel een groot pluspunt zou zijn als het wel mogelijk wordt gemaakt, maar zolang het niet bevestigd wordt moet je er zeker niet vanuit gaan.Creepy schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 14:28:
Het zou me eigenlijk niet verbazen als ze het nu wel gaan doen gezien de concurrenten. Ze proberen met dit toestel toch echt markt te veroveren op Andriod toestellen en de iPhone, en een hoop van die toestellen krijgen OS updates.
Op allaboutsymbian staat nog een stukkie over dat FX studio, met filmpje ervan draaiend op de N8 http://www.allaboutsymbia..._on_the_Nokia_N8_look.php
Verwijderd
Maar gaat symbian^4 zoveel anders/beter zijn dan ^3? Voor programma's hoeft het niet veel uit te maken, ik heb zelf sinds de E50 Symbian toestellen en de programma's die daarop werken doen het ook op de E72 (dat is dan v3 vs. v3 FP2). Bij de overgang v2 -> v3 zijn er natuurlijk grote verschillen geweest maar dat betrof met name het signen van installers en niet de structuur van het programmeren zelf.
Als ik het goed heb is Symbian^4 een veel grondiger vernieuwing dan Symbian^3. ^3 is meer heel hard poetsen tot het weer mee kan met de huidige markt terwijl ^4 meer richt op vernieuwing. Zeker qua UI.Verwijderd schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 13:32:
Maar gaat symbian^4 zoveel anders/beter zijn dan ^3?
Voor wie nog een N8 met 15% korting wilt bestellen: mijn couponcode is nog beschikbaar (de mede-tweaker aan wie ik 'm gaf had intussen al een code van iemand anders gekregen).
Al weer iemand blij mee gemaakt
Al weer iemand blij mee gemaakt
[ Voor 10% gewijzigd door NetAmp op 01-09-2010 10:15 . Reden: coupon vergeven ]
Verwijderd
NetAmp, zeer bedankt! Is bestelt.
Ik ben bovendien best te spreken over de Nokia QT Creator. Ik heb verder (nog) 0 ervaring met QT, maar in vergelijking met dat CarbideC++ is het echt een verademing. Zeker ook omdat het gewoon één kant en klaar pakket is wat je direct kunt gebruiken. Geen gezeur meer met specifieke compilers en allerlei componenten toevoegen en instellen etc!
Ik ben bovendien best te spreken over de Nokia QT Creator. Ik heb verder (nog) 0 ervaring met QT, maar in vergelijking met dat CarbideC++ is het echt een verademing. Zeker ook omdat het gewoon één kant en klaar pakket is wat je direct kunt gebruiken. Geen gezeur meer met specifieke compilers en allerlei componenten toevoegen en instellen etc!