Toon posts:

[MacBook Pro] verschillende pre-aankoop vragen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat vragen aan de MacBook Pro gebruikers:

Achtergrond:
Ik heb zojuist twee jaar lang een onwijs crappy (maar best dure) Acer laptop gehad.
Na veel problemen, vaak terugsturen, gezeik etc. heb ik nu gelukkig eindelijk de koop ongedaan weten te krijgen. Ik mag dus een nieuwe laptop uitzoeken. Omdat ik ook al goede ervaringen met mijn Iphone heb overweeg ik nu dus ook een MacBook.

Wat ik ermee ga doen:
Nu ben ik eigenlijk al lang niet meer bezig met veel ingewikkelde dingen op de computer.
Voornamelijk E-mailen en downloaden (meestal via torrents). Verder browse ik meestal "personal multi-tasking" (dus met een hoop webpagina's tegelijk open) en installeer/probeer ik graag een nieuw programmaatje uit. Eigenlijk niet veel anders als anderen dus.
Wat ik WEL graag heb is ruim genoeg rekenkracht/snelheid om HD-films af te spelen of af en toe eens te gamen.

Nou weet ik dus wel naar wat voor specs ik naar moet zoeken bij Windows-PC's maar van een MacBook heb ik (nog) geen kaas gegeten.

Mijn MacBook Kandidaat:
MacBook Pro 17 inch met een Core i5 (2.54Ghz geloof ik) en 4GB Ram. Oh ja, het apparaat heeft ook een tweede Nvidia 330M videokaart.

Nou heb ik natuurlijk geen flauw benul hoe macbook gebruikers de "snelheid" ervaren tov verwende windows gebruikers als ik dus o.a daarover wat vragen om tot een beter oordeel te komen:

De vragen:
- Hoe gaat Leopard om met veel belasting? (dus veel vensters open, meerdere programma's open en dan nog eens snel tussendoor wat andere taken doen).
- MOVIES/AUDIO: Speelt het standaard alle codecs af? Zo niet, zijn er codecpacks die je (gratis) kunt downloaden/installeren?
- GPU: Kan je de grafische processor later upgraden?
- RAM: Loont een upgrade van 4Gb > 8Gb of is het verschil marginaal?
- Wie heeft weleens gespeeld met de dualboot (windows) optie? Draait Windows op native net zo snel als op een vergelijkbare PC?
- Hoe draait Windows gesimuleerd onder Leopard? Gaat het opstarten snel of duurt zoiets best lang?
- HARDDISK: Kan je de interne schijf (nu 500GB, SATA, 5400rpm) zonder technische problemen vervangen met bijvoorbeeld een SATA-300 van 1TB?
- Wordt er een losse installatie-disk van Leopard meegeleverd en is herinstallatie (bijv. op een lege schijf) makkelijk te doen?
- LED SCHERM: Anti-glare scherm als optie... Is dat nodig/handig of juist ongewenst?
en tenslotte:
- CPU: Upgrade van dualcore i5 2.53Mhz naar dualcore "i7" op 2.66Mhz... is dat nou vééél sneller of is het meer "onnodig geld weggooien"?

Als je maar een deel van de vragen kan beantwoorden ben ik ook al blij :)

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:56

polthemol

Moderator General Chat
over de zware belasting en hoe osx daarmee omgaat kan ik je genoeg vertellen :P Ik ben het persoon die bijna nooit iets afsluit, dus zelfs films kunnen soms weken aan een stuk op pauze staan, lightroom stond standaard aan, browservensters, office. Klapte mijn macbook gewoon altijd dicht en klaar.

Osx gaat er erg goed mee om in ieder geval. Het enige waar ik af en toe problemen mee kreeg was met firefox (hoofdzakelijk flash), maar dat heeft meer te maken met firefox dan met osx imo (firefox is toch al een memory hog).

movies/audio: dit werkt hetzelfde als onder windows ;) Installeren van codexpacks, of je gebruikt een all-in-one speler zoals VLC (mijn favoriet, doet het goed)

ram: depends wat je doet. Ik doe voor mijn opleiding veel virtual machine toestanden en vaker heb je opeens een 8tal tegelijk draaien. Dan is ram geheugen echt wel lekker om te hebben. Voor het gebruik wat jij beschrijft zou ik zeggen dat zelfs 2 gig al voldoet, 4 gig dan al helemaal ;) Anders als je ontdekt dat het wat sneller zou moeten: koop je tegen dan zelf wat memory bij en klaar. het is user replaceble en het scheelt je een sloot centen weer.

cpu: in de regel lonen die upgrades zich nauwelijks, tenzij je zo op de marge van het kunnen van die cpu aan het werken bent. De wiskundige regel is trouwens dat een gebruiker effectief merkt dat iets sneller is, als het een dikke 20% (of 30 was het zelfs?) sneller is dan eerst. Ik ben dan ook niet zo van de high-end cpu's halen. Wat het kost stijgt immens veel harder dan de prestaties die je ermee wint is mijn ervaring en gezien het geplande gebruik ga je die cpupower nu niet echt nodig hebben ook niet.

installatie: ja je krijgt 2 dvd's erbij, 1 met software, 1 met installatie.

windows simulatie: hangt af van welk virtual machine systeem je gebruikt. Vmware, parallels, .... you name it.

windows dual boot: werkt vrij soepel, maar je merkt dan wel dat de hardware iets trager is dan bij veel andere laptops (in mijn geval was een dual boot vanwege ene totale verslaging aan total war spelen, maar dat viel vies tegen op mijn macbookje van destijds).

harddisk: is goed te upgraden. Bedenk wel dat het waarschijnlijk een impact op je accuduur heeft. En vanuit een safety idee: beter is het om een aparte (of meerdere) externe hdd's te halen voor dataopslag ;) Altijd veiliger dan een laptop ervoor te gebruiken.

led scherm: ik vond de glare wel meevallen, maar gebruikte hem meestal binnen. Buiten is de leesbaarheid erg slecht (maar dat is niet erg representatief, zit op curacao, ietsie meer zon en ik denk dat met het licht hier het echt niet het enige scherm is dat door het ijs zakt). Ik zou iig. kijken voor die anti-glare als het niet te veel geld kost.

GPU upgraden: zover ik weet niet, vandaar ook dat je regelmatig een hele berg mensen zite upgraden als er nieuwe gpu's in macbooks zitten die bv. HD-content beter afspelen (was voor mij een rede om van mac mini naar mac book te gaan).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:36
Ik heb zelf een Macbook van 3.5 jaar oud, dus je kunt bedenken dat bij de nieuwe alles nog sneller gaat.
De vragen:
- Hoe gaat Leopard om met veel belasting? (dus veel vensters open, meerdere programma's open en dan nog eens snel tussendoor wat andere taken doen).

Geen enkel probleem. Mac OS werkt anders dan Windows. Je moet "moeite" doen om programma's af te sluiten. Ik zelf sluit bijna nooit iets af.

- MOVIES/AUDIO: Speelt het standaard alle codecs af? Zo niet, zijn er codecpacks die je (gratis) kunt downloaden/installeren?

VLC speelt alles af. Daarnaast kan je nog voor Quicktime Perian (voor de meeste containers/codecs) en flip4mac (WMV) installeren

- GPU: Kan je de grafische processor later upgraden?

Nee maar volgens mij kan dat bij de meeste laptops niet.

- RAM: Loont een upgrade van 4Gb > 8Gb of is het verschil marginaal?

Afhankelijk wat je gaat doen. Veel video bewerken dan wel anders niet echt.

- Wie heeft weleens gespeeld met de dualboot (windows) optie? Draait Windows op native net zo snel als op een vergelijkbare PC?

MacBook Pro is zelfs beoordeeld als beste windows laptop (klinkt stom maar: http://gizmodo.com/317060...st-windows-vista-notebook)

- Hoe draait Windows gesimuleerd onder Leopard? Gaat het opstarten snel of duurt zoiets best lang?

Opstarten geen probleem. Het vertraagd je mac wel (logisch want je hardware moet 2 OSen draaien)

- HARDDISK: Kan je de interne schijf (nu 500GB, SATA, 5400rpm) zonder technische problemen vervangen met bijvoorbeeld een SATA-300 van 1TB?

Ja zie ifixit.com voor een handleiding

- Wordt er een losse installatie-disk van Leopard meegeleverd en is herinstallatie (bijv. op een lege schijf) makkelijk te doen?

Ja eitje. Of je gebruikt Time Machine en restored je oude installatie. Ook updaten naar een nieuw OS is geen probleem. Zelf ben ik nu van Tiger naar Leopard naar Snow Leopard gegaan zonder een lege installatie.

- LED SCHERM: Anti-glare scherm als optie... Is dat nodig/handig of juist ongewenst?

Geen idee
en tenslotte:

- CPU: Upgrade van dualcore i5 2.53Mhz naar dualcore "i7" op 2.66Mhz... is dat nou vééél sneller of is het meer "onnodig geld weggooien"?
Afhankelijk wat je gaat doen.

Als je veel programma's uitprobeert download dan een programma als Appzipper, Cleanapp. Mac OS kent voor de meeste applicaties geen installatie en dus ook geen uninstall. Geen probleem maar daardoor blijven er wat voorkeuren bestanden staan.

Oh en de belangrijkste tip:
Vervangen is ook echt vervangen in Mac OS X. En dus niet zoals bij windows samenvoegen.

Verwijderd

Topicstarter
Nice! Bedankt voor de goede adviezen heren. Ik ga zo even bij een mac-shop om de hoek kijken naar dat anti-glare en even met de macbook spelen.
Zoals het er nu uitziet ga ik 'm morgenochtend bestellen (ben dus al voor 95% overtuigd) ;)

• Wut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-04-2025

Wut

Anti-glare is zeker een must have, glossy ziet er misschien in de winkel leuk uit maar bij direct zonlicht is alles zeer slecht leesbaar.
Niet alleen als je buiten bent maar ook als de zon door het raam naar binnen schijnt zul je of de gordijnen dicht moeten doen of ergens anders gaan zitten, terwijl je juist een laptop koopt om er overal mee te kunnen werken.

Verwijderd

Wut schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 18:20:
ergens anders gaan zitten, terwijl je juist een laptop koopt om er overal mee te kunnen werken.
Hmmmmmmm..

Ik zit met dezelfde vragen als de TS, en voornamelijk over de HDD grootte (heb nog een externe van 500GB bus-powered) en processortype breek ik mijn hoofd. 1799 of 1999 15"..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2010 19:16 ]

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:57
Koop gewoon de Macbook met de kleinste harde schijf die ze er in kunnen zetten, en vervang ze daarna zelf door een grote (ik heb er 500 gig in zitten). Dat komt goedkoper uit.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-01 22:15
Wut schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 18:20:
Anti-glare is zeker een must have, glossy ziet er misschien in de winkel leuk uit maar bij direct zonlicht is alles zeer slecht leesbaar.
Ik heb een 15" MacBook Pro met glimmend scherm en moet zeggen dat dat eigenlijk wel meevalt. Het heeft niet zozeer te maken met de hoeveelheid omgevingslicht (de achtergrondverlichting van het scherm kan hard genoeg) maar meer met de omgeving zelf. Je ziet op het glimmende scherm zeker wel reflecties, maar zolang je omgeving redelijk egaal is (groen/tuin of een muur, bijvoorbeeld) dan heb je nergens last van. Van heel veel losse (en vooral bewegende) reflecties worden je ogen wel degelijk moe. Bij anti-glare (normale laptops) heb je geen last van individuele reflecties, maar juist wél last van omgevingslicht, dat wordt dan namelijk een grote waas over je scherm. Het is maar net wat je fijner vindt, echt ideaal is het allebei niet natuurlijk.

Het glanzende scherm heeft trouwens wel een ander nadeel, en dat is dat het nauwelijks schoon te houden is. Het werkt als een soort stof-magneet (zeker hier in studentenhuis). Ik weet niet of dat bij anti-glare minder is (maar moet haast wel).

In beide gevallen is de hi-res optie (voor 90 euro ofzo) trouwens aan te raden!

[ Voor 6% gewijzigd door MisterData op 15-07-2010 19:57 ]

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
NjitsSs schreef op donderdag 15 juli 2010 @ 19:27:
Koop gewoon de Macbook met de kleinste harde schijf die ze er in kunnen zetten, en vervang ze daarna zelf door een grote (ik heb er 500 gig in zitten). Dat komt goedkoper uit.
Vervalt je garantie dan niet?
En wat voor schijven kunnen er in?

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
Triple-D schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 18:59:
[...]

Vervalt je garantie dan niet?
bumb

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02 21:09
Misschien heeft iemand anders dat al wel eens gevraagt: [Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 21:36
Nee, je garantie vervalt dan niet. In de manual staan zelfs instructies om het zelf kunt doen. Je garantie vervalt natuurlijk wel als je de vervanging verkeerd uitvoert.
Triple-D schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 18:59:
Er gaan 2,5" SATA-II schijven in.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 22:25
Let wel op: er kunnen maar 2,5 inch sata harddisken in de 9,5 mm hoog zijn dus niet die van 12,5 mm.

Verwijderd

Ik ben van plan een Macbook Pro aan te schaffen. Maar wat is verstandig, online via de Apple shop, bij de Mediamarkt of bij de Apple Store? Kun je wanneer je hem online aanschaft ook gewoon bij de Apple Store brengen indien er problemen zijn tijdens de garantieperiode?

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 14:52:
Kun je wanneer je hem online aanschaft ook gewoon bij de Apple Store brengen indien er problemen zijn tijdens de garantieperiode?
Ja dat kan, ik weet het uit eigen ervaring :+ . Heb hem zelf online gekocht bij apple ivm back to school en studentenkorting

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:43
joke_name schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 20:06:
Let wel op: er kunnen maar 2,5 inch sata harddisken in de 9,5 mm hoog zijn dus niet die van 12,5 mm.
Als ik de laatste CT! mag geloven kunnen er wel degelijk 12,5 HD's in.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-02 22:25
@cornelisprul.

Ik weet in ieder geval dat in de mid2009 versie die ik zelf bezit alleen maar eentje kan van 9,5 mm.
Dus ik weet niet hoeveel er aan de laatste behuizing veranderd is.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:36
Alleen de macbook pro 17" kan 12.5 aan. De rest max 9.5

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 14:52:
Ik ben van plan een Macbook Pro aan te schaffen. Maar wat is verstandig, online via de Apple shop, bij de Mediamarkt of bij de Apple Store? Kun je wanneer je hem online aanschaft ook gewoon bij de Apple Store brengen indien er problemen zijn tijdens de garantieperiode?
Ik zeg: online. Vaak meer studentenkorting én als er iets niet goed is kun je 'm zonder problemen terug sturen. Of Apple stuurt gewoon een nieuw exemplaar en komt als dat is afgeleverd de eerste zending ophalen. Als je bij de MM koopt is dat vaak wat lastiger.

Overigens geen probleem om hem bij een shop te brengen als er iets mee is, dat moet dan wel een Apple Authorized Service Provider zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:01:
[...]

Ik zeg: online. Vaak meer studentenkorting én als er iets niet goed is kun je 'm zonder problemen terug sturen. Of Apple stuurt gewoon een nieuw exemplaar en komt als dat is afgeleverd de eerste zending ophalen. Als je bij de MM koopt is dat vaak wat lastiger.

Overigens geen probleem om hem bij een shop te brengen als er iets mee is, dat moet dan wel een Apple Authorized Service Provider zijn.
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Ik zou hem bij de shop halen, omdat je daar meer zekerheid hebt van de zaak. Daar zie je wat je aanschaft, en hoe er mee gehandeldt wordt. Het is altijd handig op de service van de APR back-up te hebben. Ik zeg: 'Heb grip op je zaak' ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:09:
[...]

Ik ben het daar totaal niet mee eens. Ik zou hem bij de shop halen, omdat je daar meer zekerheid hebt van de zaak. Daar zie je wat je aanschaft, en hoe er mee gehandeldt wordt. Het is altijd handig op de service van de APR back-up te hebben. Ik zeg: 'Heb grip op je zaak' ;)
Die service van een APR, daar kun je altijd gebruik van maken. Ook als je online koopt. Punt is gewoon dat je sterker staat als je online hebt gekocht, als je een dode pixel hebt (ik noem maar iets) dan laat je gewoon een nieuwe komen. Dat lukt je niet als je in een winkel de Macbook koopt.

Er is voor beide opties wel iets te zeggen, een "foute" keuze is er niet . .

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:11:
[...]

Die service van een APR, daar kun je altijd gebruik van maken. Ook als je online koopt. Punt is gewoon dat je sterker staat als je online hebt gekocht, als je een dode pixel hebt (ik noem maar iets) dan laat je gewoon een nieuwe komen. Dat lukt je niet als je in een winkel de Macbook koopt.

#$(&@#()$, kon je dat niet 3 maandjes eerder vertellen? Had ik ook nog een nieuwe iPod Touch! 8)7

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:15:
[...]

#$(&@#()$, kon je dat niet 3 maandjes eerder vertellen? Had ik ook nog een nieuwe iPod Touch! 8)7
Dat is gewoon de Wet Koop op Afstand... Niets vreemds aan. Dit had je ook kunnen weten als je meer research zou doen en niet voor elk kleinigheidje een nieuwe topic opent. Beetje initiatief kan geen kwaad.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:11:
[...]
Morgen wordt de dag dat ik naar de winkel ga en mijn eerste MacBook Pro ga kopen. :*) Wil gewoon met de doos de winkel uitlopen en niet wachten tot hij geleverd wordt. Want ik neem aan dat ze hem bij de Apple Store op voorraad hebben?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 18:49:
[...]

Morgen wordt de dag dat ik naar de winkel ga en mijn eerste MacBook Pro ga kopen. :*) Wil gewoon met de doos de winkel uitlopen en niet wachten tot hij geleverd wordt. Want ik neem aan dat ze hem bij de Apple Store op voorraad hebben?
Dat hangt van de configuratie af. Als je een "standaard" model wil zullen ze hem wel op voorraad hebben. Ik ben echter voor een US keyboard (NL layout van de standaard uitvoering is echt drama imho) en hi-res antiglare scherm gegaan, die CTO orders moeten uit China komen. Ook Apple winkels in NL hebben die niet op voorraad.

Verwijderd

Ik ga voor de "standaard" :)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Vergeet MacBook uit het buitenland niet. Voor het model dat ik heb betaal je in Nederland 1800,-, ik was 1400,- kwijt.

• Mooody
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Je hoeft je niet druk te maken over het open hebben van veel vensters. MacOS wordt gebruikt door grafici die vaak 3 of 4 geheugenslurpende programma's open hebben (Photoshop, Illustrator, InDesign etc.). Ikzelf heb vaak deze 3 programma's open met een paar GB aan bestanden. Tegelijkertijd Mail, webbrowser, iTunes, 5-10 vensters etc. Nooit een vastloper gehad in de afgelopen 4 Mac-jaren. Het is geen Windows ;)

Daarbij werkt het OS veel intuïtiever dan Windows. De 2-vinger-swipe om te scrollen is onmisbaar geworden. Als ik nu achter een Windows PC zit, vind ik het lelijk en houterig werken. Wel ben je bij een Mac uiteraard beperkt qua hardware en moet je geen die-hard gamer zijn (de videokaarten zijn niet snel voor een notebook van deze prijs).

Je kan het OS natuurlijk ook even een tijdje uitproberen, dan heb je antwoord op het meeste van je vragen :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Ik heb hem, mijn eerste MacBook Pro 15-inch, 2.4GHz :*)

Net de doos uitgepakt, wat een feest!

In de winkel werd mij verteld dat ik hem eerst drie keer volledig op moet laden en leeg moet laten lopen voordat ik er mee aan de slag kan. Hij ligt nu aan de oplader, maar moet dat echt drie keer??! Want dan moet ik wel erg lang wachten voordat ik er mee aan de slag kan...

Wat zijn jullie ervaringen?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 14:49:
Ik heb hem, mijn eerste MacBook Pro 15-inch, 2.4GHz :*)

Net de doos uitgepakt, wat een feest!

In de winkel werd mij verteld dat ik hem eerst drie keer volledig op moet laden en leeg moet laten lopen voordat ik er mee aan de slag kan. Hij ligt nu aan de oplader, maar moet dat echt drie keer??! Want dan moet ik wel erg lang wachten voordat ik er mee aan de slag kan...

Wat zijn jullie ervaringen?
Onzin, gewoon 1x opladen en dan beginnen.... :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:03
Mooooody schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 15:09:
[...]

Onzin, gewoon 1x opladen en dan beginnen.... :)
Idd en 1x in de maand je batt volledig leeg laten lopen en weer volledig opladen!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Huh? Zit er dan niet eens Li-ion in zo'n MBP? Je mag namelijk een Li-ion niet volledig ontladen, het beste is zo koel mogelijk en 40-50% vol te laten. Dan gaat een Li-ion het langste mee. Een Li-ion heeft ook een beperkt aantal laad cycli die rond de 500 x 0-100% of 1000 x 50-100% ligt.

Verder heeft een li-ion ook geen last van het geheugeneffect zoals bij NiCd dus dat ontladen/opladen zou ook nergens voor nodig zijn.
Mooooody schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:11:
Daarbij werkt het OS veel intuïtiever dan Windows. De 2-vinger-swipe om te scrollen is onmisbaar geworden. Als ik nu achter een Windows PC zit, vind ik het lelijk en houterig werken.
Bij apple is het 1 bedrijf dat de hardware en software maakt. Bij een 'normale pc' zijn het de fabrikanten van de hardware die de driver schrijven. Dit is 1 veel moeilijker om Windows daar betere ondersteuning voor te implementeren omdat je met veel meer factoren rekening moet houden en 2 het kan evengoed aan de driver liggen dat iets niet 'intuïtief' werkt dus dan kan MS er in Windows ook niets aan veranderen.

Ik heb nooit met een MB gewerkt, alleen ervaring met een iMac. Die had nu toevallig wel een probleem met de indexering functie die fouten veroorzaakte en in een oneindige lus bleef draaien en zo 200% (dual core) cpu power gebruikte. Ik kan je verzekeren dat dan OSX ook op de knieën gaat. Als alles normaal werkt is het wel een fijn systeem maar of het beter is als een Windows. Mijn huidig systeem geeft ook nooit problemen. al moet ik zeggen dat de 12GB aan ram die mijn i7 920 kan gebruiken er voor iets tussen zit.

[ Voor 83% gewijzigd door kluyze op 25-08-2010 16:50 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

kluyze schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 16:39:
[...]
Bij apple is het 1 bedrijf dat de hardware en software maakt. Bij een 'normale pc' zijn het de fabrikanten van de hardware die de driver schrijven. Dit is 1 veel moeilijker om Windows daar betere ondersteuning voor te implementeren omdat je met veel meer factoren rekening moet houden en 2 het kan evengoed aan de driver liggen dat iets niet 'intuïtief' werkt dus dan kan MS er in Windows ook niets aan veranderen.
Uiteindelijk draait het om het eindresultaat. Als het ene OS fijner, sneller en stabieler werkt dan het ander heeft het mijn voorkeur. Hoe we bij dat resultaat komen is niet interessant.
Je betaalt meer voor een Mac en dat zie je (meestal) ook wel terug. Ik heb jarenlang met Windows PC's gewerkt zonder grote problemen, maar een Mac (vooral de nieuwere) werkt gewoon beter in mijn geval (vormgever).

Verwijderd

Ik ben ook pas overgestapt, maar het is heel wat makkelijker, je hoeft nooit je computer te onderhouden, want je hebt geen last van virussen etc.... ook vind ik de animaties bij het openen van bv stacks veel mooier dan bij windows :D
Pagina: 1