Schaapmed schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:01:
Leuke vergelijking Grolsch, echter vind ik het totaal niet onderbouwd om met n=10 je conclusie te trekken dat alle WO-ers geen leiders zijn in het algemeen. Wellicht dat jij toevallig 10 WO-ers kent die een "sociale-tik" hebben maar dat kan ook een reflectie zijn op het soort mensen waar jij mee omgaat.
Ik zeg niet dat WO'ers geen leiders kunnen zijn.
Ik zeg alleen dat WO'ers niet per definitie goede leiders zijn. Ze bezitten "gemiddeld" meer IQ als EQ.
De WO'ers welke ik ken zijn allemaal uitzonderlijk goed in hun vakgebied, maar "toevallig" hebben ze geen van allen leiding over een grote groep mensen.
Als ze bijvoorbeeld op een verjaardag, of in het café over hun werk beginnen, dan kan bijna niemand het volgen, omdat de gemiddelde nederlander niet op dat niveau zit.
Over het algemeen hebben WO'ers ook veel minder leiding nodig, omdat ze erg goed (vaak zelfs alleen maar) zelfstandig kunnen werken.
Leiderschap kan je zeker tot op een zekere hoogte leren. Door middel van ervaring, trainingen, cursussen etc zal je vaardigheden opdoen die je helpen om het leiderschap (goed) te kunnen uitvoeren.
Je kan mij ook een wedstrijdbaan geven, een jaar laten trainen, en op cursus sturen, maar ik zal nooit een olympische plak winnen met zwemmen.
Je kunt inderdaad één en ander bijschaven op het gebied van leiderschap, maar ik ben van mening dat het in je moet zitten.
Een goede "leider" krijgt veel respect, en respect verdien je niet door veel te leren, of theoretische modellen toe te passen maar door hard werken, en de juiste maatregelen op het juiste moment.
Als je geen ervaring hebt, geen studie gedaan hebt en geen kennis hebt dan zal jij nooit, omdat je toevallig geboren bent met "leidend talent", een leider worden.
Er bestaan geboren "leiders" welke daar niet voor geleerd hebben.
Neem Hennie van der Most, 3 jaar LTS, that's it.
Een kleine uitspraak van Hennie:
Managers moeten leren, ondernemers niet. Ondernemen zit in het bloed. Als u teveel leert krijgt u eerder oogkleppen op dan dat het u vrij laat denken
De DGA van mijn vorige werkgever (ca. 300 werknemers) had ook geen opleiding, en een geboren leider.
In 2006 stelde hij een algemeen directeur aan welk alle papieren in huis had, maar na 2 jaar (en 200 werknemers minder) heeft de DGA maar besloten dat hij zelf het roer weer in handen nam.