Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Zoijar schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:06:
[...]

(bovendien vind ik het geen bijzonder hoog getal: 38 procent van de topondernemers heeft niet gestudeerd, klinkt toch al heel anders)
Dat is niet waar :P 62 heeft uni gedaan dus die 38% is hbo, mbo, etc, geen opleiding.

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Schaapmed schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:22:
[...]

Dat is niet waar :P 62 heeft uni gedaan dus die 38% is hbo, mbo, etc, geen opleiding.
Bovendien doet slechts ongeveer 5% van de bevolking WO.
Dus die 5% van de bevolking is goed voor 62% van de topmanagers.
En 95% van de bevolking levert de overige 38%.

Even een getallenvoorbeeldje: populatie van 1000 mensen, 50 daarvan gaan naar de universiteit en 950 niet.
Van die 50 worden er 2 topmanager en 1 van de 950 niet-academici wordt dat ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Canaria op 20-07-2010 15:36 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 14:57:
[...]

Mijn ervaring is dat jouw doemscenario wel aardig overeenkomt met de realiteit. :) Maar ik denk ook dat jouw instelling niet goed aansluit op het universiteitswezen. Door de bank genomen gaat het er bij een universiteit namelijk niet om wát je leert, maar dát je leert. Of je nou informatica studeert of taalwetenschappen, kunstgeschiedenis of kunstmatige intelligentie, het gaat er uiteindelijk om dat je kunt omgaan met grote hoeveelheden informatie, daar de juiste conclusies uit kunt trekken en op basis daarvan iets nieuws kunt bedenken, zonder dat je bij iedere stap aan het handje wordt gehouden door groepsgenoten of docenten.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen op deze stelregel (bijv. geneeskunde), maar in principe zijn de vaardigheden die je ontwikkelt het belangrijkst, en niet zozeer de kennis die je opdoet.
Nou hoopte ik toch zo dat mijn doemscenario volledig ontkracht zou worden :(

Maar goed, ik ga er vooralsnog vanuit dat er in het werkveld na hbo ook voldoende te leren zal zijn om toch vooral verder te blijven leren maar dan doelgerichter waardoor verdere diepgang er alsnog komt. Daarnaast zijn er ook genoeg mogelijkheden om jezelf dingen te leren tegenwoordig.

En ach, tussen eerste jaar hbo en afstuderen ligt ook nog een lange weg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 16:18

BKJ

Hier een uni drop-out ;).

10 jaar lang econometrie gestudeerd en veel geleerd, helaas geen papiertje (behalve mijn P). Laat ik vooropstellen dat ik ook HBO had kunnen doen maar dat bood mij (persoonlijk) te weinig uitdaging.

Met als vooropleiding VWO (met 2 vingers in mijn neus) heb ik een goeie basis en icm de uni ben ik wel ervan overtuigd dat mijn analytisch denkvermogen op zijn max zit ;). (Dit vind ik persoonlijk belangrijker dan bewijzen dat wortel 2 een irrationeel getal is)

Probleem was discipline en ondernemersbloed. Waarom zou ik al die administratieve dingen doen (scriptie schrijven etc) als de meerwaarde nihil is als je zover in je studie bent dat je de principes snapt? Ik kan prima een probleem academisch benaderen, doorgronden en oplossen. No offence, maar mensen met een HBO diploma hebben dit toch minder meegekregen. Daarom is WO na HBO zeker nuttig (salaris lijkt me geen goed primair signaal) om de voorgaande reden. Hierbij is er verschil tussen de route HAVO - HBO of VWO - HBO.

Anyway: in 2007 bedrijf gestart, opgebouwd tot 8 mensen en op 1 juli j.l. verkocht aan Amerikaanse partij. Hoef nu geen zorgen meer te maken over financien maar alweer druk aan het pionieren. Ik blijf de komende 2 jaar werken bij mijn oude bedrijf en aan mijn internationale carriere werken (management ervaring, netwerk, etc). Zo wordt het nut van een WO opleiding ook daadwerkelijk afronden steeds minder, hoewel ik me terdege besef dat mijn situatie uitzonderlijk is.

Tot zover my 2 cents ;)

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Wat je later bereikt ligt meer aan jezelf dan aan het papiertje dat je hebt, denk ik. Een goede ambitieuze hbo'er kan het ongetwijfeld verder schoppen dan een middelmatige wo'er, hoewel het met een wo-papiertje misschien makkelijker is om ergens bij een bedrijf binnen te komen. Wat mij in de afgelopen vier jaar dat ik studeer is opgevallen, is dat er ook bij een universitaire opleiding een groot verschil is tussen de studenten wat betreft niveau en inzet. Je hebt verschillende types studenten.
  • Studenten die er honderd procent voor gaan en erg geïnteresseerd zijn in het vak, maar toch wel moeite hebben met de studie (tentamens halen). Bij onderzoek en projecten zijn ze juist weer erg sterk.
  • Studenten die de opleiding als bijzaak zien en tevreden zijn met alleen het behalen van de studiepunten, ongeacht het resultaat.
  • Zij die zich volledig inzetten, maar toch wel worden uitgedaagd door de studie en nette cijfers als gevolg daarvan halen.
  • De "hoogbegaafden": met weinig moeite zeer goede resultaten behalen.
Uiteraard zit daar ook nog vanalles tussenin. Het diploma alleen zegt dus niet alles, vind ik. Inhoudelijk verschilt een hbo- toch aanzienlijk van een wo-opleiding, want bij universitair ligt de nadruk veel meer op het hoe en waarom. Daardoor hebben mensen die na het hbo alsnog een master gaan doen het soms wel moeilijk met het halen van vakken, omdat er nu bijvoorbeeld opeens formules en relaties moeten worden afgeleid vanuit een aantal basisprincipes. Dan heb ik het wel over natuur-/scheikunde, dus in hoeverre dat van belang kan zijn, weet ik niet. Aan de andere kant hoeven ze bij een schakelprogramma niet de hele bachelor opnieuw te doen, waardoor ze toch een aantal theoretisch lastige vakken niet hoeven te volgen.

Als je het hbo goed hebt kunnen afronden en voldoende geïnteresseerd bent in het vakgebied, dan moet de overstap zeker mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Grolsch schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 13:21:
Ik zeg niet dat WO'ers geen leiders kunnen zijn.
Ik zeg alleen dat WO'ers niet per definitie goede leiders zijn. Ze bezitten "gemiddeld" meer IQ als EQ.
In tegenstelling tot wat je graag wilt denken, heb ik dan ook nergens beweerd dat WO'ers per definitie leidend zijn.

edit: @Canaria: Wat noem je een topmanager? CEO's en ander executive managementspul? Bepaalde headcount?

Wat ik ook wel grappig vind zijn de mensen die leidend vrij snel interpreteren als managers.

[ Voor 21% gewijzigd door Hillie op 20-07-2010 19:38 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Hillie schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:35:
[...]
edit: @Canaria: Wat noem je een topmanager? CEO's en ander executive managementspul? Bepaalde headcount?
Ik bedoelde topondernemers zoals in het onderzoek :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Ik vermaak me overigens wel in dit topic met de opmerkingen waaruit toch wel blijkt dat de begrippen theorie & praktijk door heel veel mensen niet begrepen worden. Sommige mensen gaan zelfs zo ver om daar 1 dimensie van te maken, terwijl dat geenszins het geval hoeft te zijn.

Sowieso, uitspraken doen over de typische WO'er of HBO'er is gewoon vreemd, dat gemiddelde bestaat namelijk niet. Vervolgens krijg je allemaal illustraties van mensen zonder diploma die succesvol zijn, prachtig maar het bewijst helemaal niks.

Ik denk dat vooral persoonlijke ervaringen van mensen in de desbetreffende studie en arbeidssector van waarde zullen zijn voor de TS.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

Grappig om dit topic te lezen aangezien ik op dit moment met dezelfde vraag zit. Weliswaar in een andere tak (Luchtvaart/Logistiek), maar niet minder relevant. Ik heb het traject HAVO (NT) - VWO - HBO gedaan omdat ik liever bezig ben, en ik absoluut geen dingen uit een boek kan leren (nog steeds niet overigens. Daarnaast was Logistieke en Technische Vervoerskunde alleen op het HBO te volgen.

met de VWO achtergrond heb ik het HBO redelijk eenvoudig (lees: 2 vingers in de neus) doorlopen, maar ik heb zeker niet het idee dat ik er weinig geleerd heb. Daarom heb ik het idee dat er zeker nog meer in zit dan ik er tot nu toe uitgehaald heb. Ik ben voor de zomer blijven hangen bij mijn afstudeerbedrijf en ik merk dat ik er totaal geen problemen mee heb om aan het werk te gaan. Om eerlijk te zijn voel ik me in een werkomgeving meer op mijn plek dan tijdens mijn studietijd.

Ik zit me dan ook af te vragen wat een WO Master me meer gaat opleveren tegenover HBO + wat meer werkervaring. Één studie zie ik zowiezo zitten, maar dat is nog afwachten of ik daarvoor wordt toegelaten dit jaar. Als dat niet het geval is zit ik sterk te twijfelen tussen werken of een master waar ik niet 100% van overtuigd ben. Het is zeker dat ik er meer uit kan halen, maar ga ik het volhouden om 2 jaar een (pre)master te doen waar ik niet van overtuigd ben? Het is en blijft een lastige keuze die je alleen zelf kan maken, helaas...

Overigens zie ik HBO/WO (net als HAVO/VWO) niet als hele verschillende dingen. Ja de opzet is anders, en de gemiddelde motivatie verschilt, maar met beide kan je er prima komen. Grootste differentiërende factor is de persoon zelf, en niet het opleidingsniveau. WO'ers die neerbuigend kijken op HBO'ers heb ik totaal niets mee, en hetzelfde geld voor de verhouding HBO/MBO. Werkgevers als McKinsey zijn dan ook niet mijn soort werkgevers, al vermoed ik dat zij bijvoorbeeld ook op WO'ers selecteren puur omdat de klantenkring (een 'old boys' netwerk?) dat verwacht. Zet ik mezelf daar enigsinds mee buitenspel? Waarschijnlijk wel, maar dat hou je toch. Ik heb liever een bedrijfscultuur waar je er ook kan komen als je gedreven bent en de juiste capaciteiten bezig, en waar een papiertje wat meer bijzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 08:39
mocht je toch op zoek gaan naar een master, de faculteit CiTG in Delft geeft Transport, Infrastructuur en Logistiek (TIL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Het belangrijkste verschil voor mij tussen HBO en WO zou zijn dat ze op de universiteit nog enigzins integer zijn. Als je niet goed genoeg ben haal je het niet, klaar. Op de HBO is dat alles behalve waar, zeer storend. Ik zie gigantische prutsers uiteindelijk (wel wat later) weglopen met hetzelfde diploma. Dat doet allemaal afbreuk aan de status van een HBO-er. Ik heb wel meerdere mensen gesproken die al 20 jaar of meer in het vak zitten (welk vak dan ook), en stellen dat het HBO diploma niet zoveel meer zegt. En tja, van wat ik zelf heb gezien kan ik ze alleen maar gelijk geven. Dat gedoe heb je op de universiteiten niet.

Zelf ben ik overigens gewoon gaan werken na m'n HBO. Genoeg van school en studentenbestaan voor mij.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste verschil voor mij tussen HBO en WO zou zijn dat ze op de universiteit nog enigzins integer zijn. Als je niet goed genoeg ben haal je het niet, klaar.
Alleen aan het begin, voordat de universiteit teveel in je heeft geinvesteerd. Als je een beetje door je eerste- en tweedejaars bachelorvakken heen komt met discipline en doorzettingsvermogen, al doe je elk tentamen 5 keer, dan rol je ook wel door je afstudeervakken heen en wordt daar ook door universiteiten wel aan getrokken. Ook universiteiten worden immers gefinancierd naar output en hebben er dus belang bij om zoveel mogelijk studenten te laten slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:32

Spotter

Lichtnicht

Truss schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 07:54:
[...]

mocht je toch op zoek gaan naar een master, de faculteit CiTG in Delft geeft Transport, Infrastructuur en Logistiek (TIL)
Dankjewel, maar ik wil meer de luchtvaart managment/operations kant op, of iets als Business Administration. ik heb naar AMO (of hoe het ook heet tegenwoordig) van L&R gekeken maar ik vertik het om eerst vakken als aerodynamica te volgen voor een managementopleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:37

Markie

Voorheen BBE

Misschien te off-topic, maar mijn ervaringen met mbo-hbo-wo zijn dat hoe hoger het niveau, hoe capabeler de docenten. Met zelfs nog een schril contrast tussen hbo en wo. Let wel: n=1.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hillie schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:35:
[...]

In tegenstelling tot wat je graag wilt denken, heb ik dan ook nergens beweerd dat WO'ers per definitie leidend zijn.

Wat ik ook wel grappig vind zijn de mensen die leidend vrij snel interpreteren als managers.
Als medewerker van de enige universitaire instelling in Nederland waar leiderschap centraal staat, wil ik onderstrepen dat een hogere opleiding (ongeacht WO of HBO) niet gelijk staat aan leiderschapskwaliteiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:14

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Uiteraard, en ook dat heb ik dan weer niet gezegd. :)

Bij welke instelling zit je, als ik vragen mag?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nederlandse Defensie Academie. Sinds dit jaar geaccrediteerd na visitatie door QANU.
Pagina: 1 2 Laatste