Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

Introductie

Een belangrijk onderdeel van fotografie is hoe je je foto's presenteert. De meesten maken de foto's niet puur voor zichzelf en willen dus ook graag dat hun foto's gezien worden. Sinds de digitale fotografie is het internet natuurlijk de plek bij uitstek om je foto's te delen, waar vanzelfsprekend veel gebruik van wordt gemaakt.

Dit topic is bedoeld om een discussieplek te zijn voor mensen die hun foto's op een leuke manier proberen te presenteren. Dus voor diegene die een mooie wordpress install custom heeft gethemed, of die gallery2 op een fijne manier heeft gebruikt. Een plek waar je je vragen ook kan stellen over de lightbox of smoothgallery eye candy, of om je grote updates te melden. En om commentaar op die updates te vragen. Dit topic is een herleving van een topic dat ik in een ver ver verleden gestart ben, waarin het tot een "post hier je linkje zodat mensen je site bekijken"-topic is verworden. Dat is nu dus niet het doel van dit topic, dus dit is geen plek om je picasa- of flickr-link te delen. Probeer als je je website deelt, ook te zeggen wat voor applicatie je gebruikt, welke plugins of waar je je theme hebt gevonden, zodat andere mensen die mogelijk problemen hebben met het perfectioneren van hun website hier hulp aan hebben.

De startpost is als volgt opgebouwd:
  • Overwegingen mbt Portfolio Software
  • Overwegingen mbt vormgeving
  • Erepodium Tweaker-portfolio's
Verder is mijn kennis (best wel erg) beperkt, dus er zullen ongetwijfeld dingen ontbreken. Als je zelf nog ervaring hebt met een web-app die hierbij goed kan helpen, of als je nuttige plugins wilt delen, schroom niet om het te delen zodat het in de startpost kan worden opgenomen. Deze startpost is ook verre van bedoeld om af te zijn, maar zal geupdate worden als in het draadje bepaalde punten naar voren komen.

Wat voor applicatie?

Er zijn twee overwegingen die je moet maken. Als eerste de backend: hoe je je foto's organiseert en opslaat. En daarnaast de front-end, hoe de website waarop je je foto's toont eruit gaat zien. Veelal zijn front- en backend geen onafhankelijke keuzes, daar de backend die je kiest je ook enigszins beperkt in hoe je je foto's kan tonen. In deze post zal ik eerst verschillende opties aan backend tonen en daarna wat overwegingen qua vormgeving.

Statische HTML
De allersimpelste optie is natuurlijk gewoon in html je foto's ergens online zetten. Niet eens een gekke gedachte voor iemand die via zijn internetprovider wat gratis webspace krijgt, maar daarop geen webapplicatie kan draaien.

Het nadeel van ruwe html is dat het niet dynamisch is. Zodra je nieuwe foto's aan je website wilt toevoegen, moet er een groot deel (zo niet alles) meegewijzigd worden. Het voordeel is dat het wel gemakkelijk kan zijn, met bijvoorbeeld de optie in lightoom om foto's naar galleries te exporteren.

Zelfgeschreven applicatie
Als je zelf handig bent met PHP of ASP én je hebt je eigen script-enabled webspace, kan je ervoor kiezen je eigen applicatietje te bouwen. Voor het meest basic heb je slechts 3 dingen nodig. Een database waar je je foto's in op kan slaan. Een pagina waarop de foto's uit de database getoond worden en een pagina waarmee je foto's de database in kan gooien. Als je het wat uitgebreider doet kan je ervoor kiezen om foto's in albums te categoriseren, waardoor het wel ingewikkelder wordt.

Het voordeel hiervan is dat je precies weet wat er gebeurt en je volledige vrijheid hebt in de vormgeving. Het nadeel is dat het gewoon erg veel werk is, helemaal gezien het feit dat er al honderden zijn die dit al hebben gedaan en deze applicaties delen.
Eigen script met flickr/picasa
Als je gebruik maakt van flickr of picasa dan is het vrij gemakkelijk om een feed te syndicaten naar je eigen website. Ook hiervoor zijn voorgebakken scriptjes te downloaden zoals photostack. Even googlen naar XML photo gallery levert genoeg hits op.

Fotogallery
Er zijn al tal van webapplicaties die je in staat stellen om je foto's te delen. Sommigen zijn uitgebreider dan anderen, maar uiteindelijk kunnen ze allemaal hetzelfde: foto's op een geordende manier opslaan en tonen.
Gallery
Afbeeldingslocatie: http://gallery.menalto.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=104776&g2_serialNumber=2

De meestgebruikte gallery-app is Gallery, een PHP script wat nu op versie 3.0 zit. Het is erg uitgebreid en biedt naast de basis-functionaliteit plugins om bijvoorbeeld je foto's via shutterbug te koop aan te bieden.

Gallery heeft als voordeel dat het gewoon heel erg uitgebreid is en een grote, actieve userbase heeft. Dit betekent dat er veel skins te vinden zijn en voor elke wens die je hebt wel een plugin te vinden is. Daarnaast is het vanzelfsprekend mogelijk om je eigen plugins te schrijven. Nadelen van gallery zijn dat het scripten en skinnen toch best lastig is.

Weblog
Weblogs zijn natuurlijk applicaties die bij uitstek gemaakt zijn om op een georganiseerde manier content te delen met anderen, zoals het doel is van een portfolio. Het grote voordeel van weblogsoftware is dat je naast puur alleen je foto's delen, je ook gewoon kan bloggen. Dus als je je website als podium voor zowel je fotografie als je schrijfkunsten of andere uitingen wilt gebruiken, is blogsoftware ideaal.
Wordpress
Sinds versie 2.0 heeft Wordpress gallery support. Dit houdt zoveel in dat het mogelijk is om aan een blogpost foto's toe te voegen die dan in een gallery weergegeven worden, wat het erg makkelijk maakt om je foto's te organiseren.

Content Management System
Je kan nog een stapje verder en een CMS als joomla of drupal gebruiken. Dit zijn webapplicaties waarmee je een volledige website in elkaar kan draaien. Drupal heeft bijvoorbeeld duizenden modules die varieren van webshops tot fora, wat mogelijk een overkill is aan functionaliteit voor iets waar je je foto's mee wil delen. Maar aan de andere kant, als je er al mee overweg kan, waarom zou je het niet gebruiken?

Wat voor uiterlijk?

Als je je applicatie online hebt gezet is waarschijnlijk het eerste wat je wilt doen de website een ander uiterlijk geven. Ik vind persoonlijk niets zo zonde als iemand die mooie foto's maakt, maar die op een hele alledaagse wijze laat zien.

Je hebt grofweg twee opties om het uiterlijk aan te passen, je kan ervoor kiezen om een theme ie iemand gemaakt heeft te gebruiken of je kan zelf iets bouwen. Het laatste is vaak erg veel werk, maar zeker als je goeie ideeen hebt en handig bent met scripten kan het heel erg de moeite lonen omdat je wel iets unieks neerzet. Een goed begin is om afhankelijk van de applicatie die je hebt te googlen naar 'skins' of 'themes' en te kijken of je er iets leuks tussen vindt zitten. Je kan natuurlijk ook een skin downloaden en deze zelf wat aanpassen. Voor het aanpassen of van de grond af maken van een skin komt best veel kijken. Een relatief uitgebreide kennis van HTML of een scripttaal en CSS is toch wel echt noodzakelijk.

De belangrijkste overweging in je ontwerp is dat de nadruk moet liggen op je foto's. Helemaal als je ook andere content plaatst, wil je niet dat als mensen naar je foto's kijken ze afgeleid worden door je blogposts. Verder is het vaak de moeite om een neutrale achtergrond te gebruiken. Als je naar een foto-expositie gaat staan de foto's meestal ook tentoongesteld met neutrale passepartouts en geen animated gif wallpapers.

Eye candy
De kers op de slagroom is natuurlijk het opleuken van je portfolio met dingen die het net iets flashier maken. De effecten die je eigenlijk op elke website tegenkomt zijn geanimeerde galleries en lightbox. Als je gebruik maakt van een webapp is het erg de moeite om te zoeken voor plugins die het gewenste effect toevoegen, daar dat nogal veel werk kan schelen.
Geanimeerde galleries
Bezoekers van websites zijn vaak lui, dus geanimeerde slideshows zijn een ideale manier om ze meerdere foto's te laten zien zonder dat ze moeite hoeven te doen. Twee voorbeelden van geanimeerde galleries zijn SimpleViewer en Smoothgallery. De eerste is flash-based, de tweede is javascript-based (mootools om precies te zijn). Het heeft allebei zijn voor- en nadelen, de keuze is aan jou.

Je kan deze scripts dus gebruiken om meerdere galleries op één pagina te toveren. Als je dus bij elke blogpost een eigen album maakt, kan je op je frontpage meerdere albums tegelijkertijd af laten draaien. Je kan er echter ook voor kiezen om deze galleries full-screen te laten draaien, waardoor mensen één foto tegelijkertijd zien.
Lightbox
Lightbox is een effect dat veel internetgebruikers kennen: het naar de voorgrond brengen van een plaatje en het dimmen van de achtergrond. Voor foto's is dit ideaal omdat het de aandacht naar de foto forceert, zodat de overige content niet afleidt. Voor het lightbox-effect zijn verschillende opties. Een kleine opsomming (met achter de naam welke libraries gebruikt worden) is:Deze hebben allemaal vrijwel hetzelfde effect, maar verschillen in de javascript libraries waar gebruik van wordt gemaakt. Bij het gebruik maken van software kan het gebeuren dat deze draait op andere libraries dan het lightbox effect, wat voor problemen kan zorgen. Daarom is het de moeite om als je lightbox niet werkt zoals je wilt, te kijken voor alternatieven die gebruik maken van andere libraries. (Zie voor een uitgebreidere lijst: link)

Erepodium

Het lijkt me niet meer dan gepast om de mensen die echt die extra mile gaan en hun foto's op zo'n originele manier presenteren een mooi aandachtsplekje in dit forum te geven. Hiervoor lijkt het me goed als mensen via DM andere mensen kunnen nomineren, zodat mensen niet hun eigen website op de voorgrond proberen te zetten. Bij een nominatie zal ik dan de startpost aanpassen met een screenshot en linkje. Middels DMs zorgen we ervoor dat het topic niet volloopt met "ik nomineer [X]"-posts. Mocht blijken dat bij 1 nominatie de startpost snel volstroomt met portfolio's, dan zal het vereiste aantal verhoogd worden. Verder wil ik niet meer dan 5 portfolio's tegelijk in de startpost hebben, dus zodra we op 5 zitten zal de laatst toegevoegde plaats maken voor nieuwe links.

Modjes, bedankt voor het commentaar op de startpost.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
ik zie mensen altijd reserveren, dus dat doe ik ook maar

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 15:07
Valt een beetje op het randje, maarja daar gaat tie :P

http://www.livebooks.com/
http://www.wix.com/

Voor de gene die niet zelf alles willen opzetten en onderhouden :)
Der zullen er vast ook nog wel meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:42
Ik gebruik zelf Lightroom i.c.m. met een aantal plugins om mijn portfoliowebsite te onderhouden. Het ideale is, is dat de verschillende onderdelen van de site verwijzen naar Flickr sets: die werk ik geregeld bij en daardoor is mijn portfolio site ook altijd uptodate, ik heb hem een keer gemaakt in Lightroon en daarna geen omkijken meer naar :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Zo, de eerste posts zijn geweest, dan doe ik mn eigen websiteje maar pluggen... nu mag het.

Afbeeldingslocatie: http://www.marrk.nl/GoT/marrk.nl.jpg

Ik wil mijn eigen website naast voor fotografie ook gebruiken als weblog voor dingen met mijn studie. Daarom heb ik zelf gekozen voor wordpress. In eerste instantie met de options theme, maar op een gegeven moment vond ik daar de scheiding tussen foto's en restdingen te klein, dus heb ik een eigen theme gebouwd. Doormiddel van een horizontal accordeon probeer ik ervoor te zorgen dat mensen of naar foto's kijken, of naar leesdingen. Verder ben ik erg te spreken over die smoothgallery, dus die heb ik maar toegevoegd met de plugin smooth gallery replacement.

[ Voor 7% gewijzigd door marrk op 14-07-2010 10:56 . Reden: link toevoegen ]

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-08 10:35

M.E.Amrani

...heeft honger

Goede openingpost. Ikzelf heb sinds kort een eigen site. Voorlopig ziet het er zo uit:

http://www.amraniphotography.com

Bewust heel simplistisch gehouden. Gemaakt met photoshop en bewerkt met kladblok. Dat is nog het enige wat ik kan wat betreft het bouwen van websites (html geleerd op middelbare school, zo´n 10 jaar geleden)
Portfolio zelf heb ik gemaakt met een programma, genaamd Jalbum. Je portfolio (in flash) kun je gelijk uploaden naar je webspace.

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11

qless

...vraag maar...

[knip]

zoals in de startpost te lezen valt, is dit niet een "noteer hier je website link"
Dat is nu dus niet het doel van dit topic, dus dit is geen plek om je picasa- of flickr-link te delen. Probeer als je je website deelt, ook te zeggen wat voor applicatie je gebruikt, welke plugins of waar je je theme hebt gevonden, zodat andere mensen die mogelijk problemen hebben met het perfectioneren van hun website hier hulp aan hebben.

[ Voor 88% gewijzigd door Nomad op 13-07-2010 13:44 . Reden: niet de bedoeling ]

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
vandermark schreef op maandag 12 juli 2010 @ 22:34:
Ik gebruik zelf Lightroom i.c.m. met een aantal plugins om mijn portfoliowebsite te onderhouden. Het ideale is, is dat de verschillende onderdelen van de site verwijzen naar Flickr sets: die werk ik geregeld bij en daardoor is mijn portfolio site ook altijd uptodate, ik heb hem een keer gemaakt in Lightroon en daarna geen omkijken meer naar :)
Welke plugins voor Lightroom gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Wolfensteijn schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:08:
[...]

Welke plugins voor Lightroom gebruik je?
TTG simpleviewer
TTG Stage
Airtight simpleviewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
qless schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 10:37:
[knip]

zoals in de startpost te lezen valt, is dit niet een "noteer hier je website link"

[...]
Maar voel je wel vrij om je website te melden en een beetje uit te leggen hoe hij in elkaar steekt en hoe je hem beheert en dergelijke. Overigens is het wel gemakkelijk om even een linkje naar je website in je post te zetten, om te klikken.

@vandemark en eejtje: hoevaak voegen jullie foto's toe aan jullie sites?

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 plaatst vooral losse galleries vanuit Lightroom om vervolgens linkjes te verspreiden onder geïnteresseerden (vaak betreft het namelijk series die gemaakt zijn bij een bepaalde activiteit of zo).

Een tijdje geleden heb ik echter ook maar eens een simpele site in elkaar gezet met een soort portfolio van wat highlights en links naar sommige van de losse galleries en externe websites waar mijn foto's terug te vinden zijn. Dit naar aanleiding van een evenement waar ik een van de fotografen was en waarbij na afloop gevraagd werd om url van website voor in het colofon van de foto DVD.

Ik had op dat moment al wel eens geëxperimenteerd met een paar verschillende gallery pakketten, maar vond die toch niet helemaal je van het en ik had ook niet echt zin om ze te gaan aanpassen tot het wel naar mijn wens was. Uiteindelijk heb ik toen een statische website opgezet aan de hand van de html en css broncode van de Lightroom HTML gallery zoals ik die al een tijdje gebruikte.

De stijl sluit daardoor aan bij de galleries die ik al online had staan en nieuwe galleries kan ik ook gewoon vanuit Lightroom blijven exporteren om vervolgens even handmatig een linkje toe te voegen op de pagina met albums. Ook de twee highlight albums die direct vanaf de home page te openen zijn zijn standaard galleries zoals ze uit Lightroom rollen. Als ik daar een update wil doen is dat dus een kwestie van even een nieuwe web-export/upload doen vanuit Lightroom met de gewenste foto's.

Op deze manier kan ik gewoon makkelijk zonder extra tools en handelingen vanuit Lightroom blijven werken met losse galleries, maar is alles wel in een consistente stijl, incl. een simpele home page om een en ander aan elkaar te knopen.

Ideaal is het natuurlijk niet, aangezien het allemaal losse op zichzelf staande statische sites zijn. Als ik eens wat zou willen veranderen aan de layout moet ik dat voor elke gallery apart doen. Voorlopig voldoet het echter prima en sluit het goed aan op mijn workflow in Lightroom.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Toevoegen gaat erg makkelijk; al mijn foto's staan op Flickr en als ik een foto mooi genoeg vind voor mijn portfolio voeg ik de foto toe aan de betreffende set van Flickr --> staat direct op mijn portfolio :)
Hoe vaak ik het doe; varieert enorm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik maak altijd compilaties van mijn fotos. nadeel van gallery toendertijd (praat nu over 7 jaar geleden, heb sindsdien ook nooit meer gekeken wat het nu is) vond ik dat het veel loze ruimte had tussen de fotos in en dat er allemaal nutteloze informatie bij de foto werd gezet zoals aantal views en imagenaam..
Verder de steriele opbouw van de thumbnails kon me niet boeien.

heb nu dus zelf een template in html alwaar ik standaard met kleine thumbnails begin en dan sommige thumbnails wat groter maak.

zie bv
http://thehospages.com/pi...westergasterras/index.php
http://thehospages.com/pi...-oud-hollands-acid-feest/

alwaar ik bij de laatste ook een thumbnail 3x groter heb gemaakt.
aanpassingen zijn simpel te maken middels colspan en breaks in te voegen.

inmiddels al 680 van zulke compilaties gemaakt. kost ietsje meer tijd dan gewoon blind uploaden naar een gallery maar vind het zelf wat speelser daardoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 11:55:
ik maak altijd compilaties van mijn fotos. nadeel van gallery toendertijd (praat nu over 7 jaar geleden, heb sindsdien ook nooit meer gekeken wat het nu is) vond ik dat het veel loze ruimte had tussen de fotos in en dat er allemaal nutteloze informatie bij de foto werd gezet zoals aantal views en imagenaam..
Verder de steriele opbouw van de thumbnails kon me niet boeien.

heb nu dus zelf een template in html alwaar ik standaard met kleine thumbnails begin en dan sommige thumbnails wat groter maak.

zie bv
http://thehospages.com/pi...westergasterras/index.php
http://thehospages.com/pi...-oud-hollands-acid-feest/

alwaar ik bij de laatste ook een thumbnail 3x groter heb gemaakt.
aanpassingen zijn simpel te maken middels colspan en breaks in te voegen.

inmiddels al 680 van zulke compilaties gemaakt. kost ietsje meer tijd dan gewoon blind uploaden naar een gallery maar vind het zelf wat speelser daardoor :)
Die compilaties zijn wel erg leuk inderdaad. Maar dat het wat tijd kost is wel een beetje een nadeel.

Thumbnails maken is eigenlijk ook maar een crisis. Flickr doet het zo netjes met de thumbnails na het resizen een beetje sharpenen, iets wat met die wordpress galleries echt een crisis is, waardoor ik altijd ook nog zelf thumbnails upload. Dat moet vast handiger kunnen, maar ik heb nog geen tijd gehad om dat in mijn wordpress in te bakken.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf vele gallery software bekeken en ben uiteindelijk voor imagevue gegaan. Het is wel commerciële software, basispakket kost $50.

Maar dan heb je wel wat. Een Flash gallery die er heel goed uit ziet en in full screen mode alleen maar de foto, een egale witte achtergrond (dit is in te stellen) en een simpele menu knop toont. Geeft dus geen andere rotzooi weer. Navigeren door de verschillende niveau's is erg makkelijk en op de achtergrond draait een CMS systeem waar je alles kunt instellen. Daarnaast bevat imagevue ook een html gallery optie voor iPhone en iPad devices, hoewel ik dat zelf uit heb gezet.

Werken voor zover ik weet maar twee mensen maar ze doen het erg goed. Ze zijn momenteel bezig met een behoorlijke update, waaronder een e-commerce module en een nieuw CMS uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:54

Lulukai

God's gift to women

Mooi topic, ik was al langer op zoek naar zoiets. Een vraagje waar ik al altijd mee zit, de foto's bij frontpageartikels op Tweakers zitten in zo een strakke gallerij altijd. Je ziet dit wel nog bij vele andere websites terugkomen, hoe doe je dit?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 08:36
Zoek eens op lightbox, erg makkelijk te installeren als je een beetje van html af weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 17:41
@ruyckske Het is niet helemaal wat je bedoeld maar je kunt het simpel aanpassen en het zelfde krijgen.
http://www.sohtanaka.com/web-design/examples/image-slider/

Zelf heb ik ook zo iets gebruikt op mijn eigen website, moet zeggen dat ik er erg blij mee ben.

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Lightbox is inderdaad wat ik zocht! Ik zal eens naar jullie beider oplossingen kijken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dit is een aardige kick, maar ik vind het wel interessant om te zien hoe anderen hun foto's op het internet presenteren. Ik presenteer mijn foto's op een manier zoals vele photoblogs dit doen. Het enige verschil is dat ik de software zelf heb geschreven aangezien de gratis software die beschikbaar is niet voldoet aan mijn eisen. Ik heb ook imagevue geprobeerd, maar deze maakt niet gebruik van de color management mogelijkheden in Flash. Hierdoor worden foto's niet correct weergegeven in de browser als je gebruik maakt van eigen kleurenprofielen.

Anyway, mijn "portfolio" kun je bekijken op http://johanvdgeest.nl. Ik heb een tijd geleden een kleine artikel geschreven op Tweakblogs over de opzet van dit systeem: JvdG: Een (zelfontworpen) photoblog.

Hopelijk wordt dit topic weer wat actiever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigen kleurprofielen? Je weet dat Internet Explorer alleen sRGB ondersteunt? Foto's naar het internet altijd in sRGB uploaden.

Ik maak zelf gebruik van Safari, die volledige ondersteuning heeft voor kleurprofielen, maar upload altijd in sRGB. Maak overigens gebruik van Imagevue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Foto's upload ik ook altijd op die manier naar het internet. Echter, met een Spyder3 heb ik m'n monitor gecalibreerd en dan gebruikt Windows een eigen kleurenprofiel. IE en Chrome laten plaatjes zonder profiel (dus standaard sRGB) altijd verkeerd zien wanneer je een eigen kleurenprofiel gebruikt. Firefox doet het wel goed na een aanpassing in de about:config.

Flash deed dit eerst ook altijd verkeerd, alleen AS3.0 icm Flash player 10 doet het wel goed. Het voordeel hiervan is dat het niet uitmaakt welke browser je gebruikt, dus IE en Chrome gebruikers met een eigen kleurenprofiel in Windows (mochten die al gebruik maken van deze browsers...) zien de foto's dan ook correct. Imagevue ondersteund dit echter nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Nordlys op 17-10-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd.. Zelf maak ik ook gebruik van een Spyder 3 pro en bij mij werkt alles juist. Ik heb wel een Mac (en nu weet ik ook waarom ik ben overgestapt.. Windows en kleurprofielen is een no-go).

Ik heb het net even in firefox for mac geprobeerd en het werkt juist, ook zonder about:config aan te passen. WEl merkte ik dat de tonen van de openingsfoto veranderde een paar seconden na het laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik gebruik Firefox op Windows, en heb in about:config gfx.color_management.mode op 1 staan, en heb als voorbeeld deze foto van je site genomen:

- http://www.jkphoto.nl/#/c...-003-Edit-2-Edit-Edit.jpg (in Flash)
- http://www.jkphoto.nl/con...-003-Edit-2-Edit-Edit.jpg (origineel)

De kleuren in de Flash-versie zijn duidelijk anders dan het origineel bij mij. Zou goed kunnen dat het op een Mac wel goed werkt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Nordlys op 17-10-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:11
ik snap nog steeds dat hele color management gebeuren niet. Ik upload altijd alles in sRGB en toch als ik color management in firefox niet op 1 zet, dan klopt er niks van de kleuren. Terwijl mode 2 toch automatisch de juiste zou moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Wanneer je in Windows met eigen kleurenprofielen gaat werken, kan elke applicatie afzonderlijk bepalen of het gebruik wil maken van deze profielen. De Windows Photo Viewer maakt er bijvoorbeeld gebruik van. Ga je de foto echter full screen bekijken met de Photo Viewer, dan wordt er weer niet gebruik van gemaakt (lekker logisch).

IE8 en Chrome (en genoeg andere applicaties) maken ook geen gebruik van je kleurenprofiel. Hierdoor zien de foto's er vaak te "feller" uit (hogere contrast of saturation). Firefox weergeeft standaard foto's geupload mét een kleurenprofiel wel juist weer. Bij foto's die geupload zijn zonder kleurenprofiel zou Firefox eigenlijk je standaard kleurenprofiel uit Windows moeten pakken, maar dit doet hij niet. Wijzig je de instelling naar gfx.color_management.mode instelling naar 1, dan wordt dit wel gedaan.

Ik geloof dat IE9 ook beter met kleurenprofielen gaat werken. Van Chrome weet ik het nog niet. Het is met Windows 7 trouwens wel stukken beter geworden met kleurenprofielen, het was daarvoor helemaal een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29
jvdgeest schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 13:07:
Ik gebruik Firefox op Windows, en heb in about:config gfx.color_management.mode op 1 staan, en heb als voorbeeld deze foto van je site genomen:

- http://www.jkphoto.nl/#/c...-003-Edit-2-Edit-Edit.jpg (in Flash)
- http://www.jkphoto.nl/con...-003-Edit-2-Edit-Edit.jpg (origineel)

De kleuren in de Flash-versie zijn duidelijk anders dan het origineel bij mij. Zou goed kunnen dat het op een Mac wel goed werkt :)
Hier ook Firefox op Windows en color management op 1, maar hier zien de flash en jpg er exact hetzelfde uit.

Ik heb Windows 7, die ondersteund in tegenstelling tot oudere versies van Windows voor het eerst kleurprofielen voor alle applicaties. In oudere versies van Windows werd je kleurprofiel alleen gebruikt als de applicatie zelf kleurprofielen ondersteunde. (Zie bijv. hier) Maar ik weet niet of dit hier enig verschil mag maken.

Edit: Zie ook je eigen bericht die je net snel boven mij hebt geplaatst :o.

[ Voor 3% gewijzigd door --Niels-- op 17-10-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Thanks Niels, ik was nog niet op de hoogte van die feature. Maar eens even uit proberen... Dan kan ik op hopelijk weer gebruik gaan maken van Chrome :+

Update: die methode werkt helaas niet voor mij. Het kan zijn dat ik een Wide Gamut display heb en dat daar de problemen van komen. Op http://www.artstorm.net/j...t-wide-gamut-dell-2408/3/ staat overigens een interessant artikel (incl. de comments).

Maargoed, moraal van het verhaal is wel dat je bij online portfolio's altijd ervoor moet zorgen dat je je foto's als sRGB upload. Het is uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de bezoeker zelf of dit correct wordt weergegeven (wanneer deze een eigen kleurenprofiel gebruikt in Windows). Naar mijn idee blokkeer je die mogelijkheid met het gebruik van Imagevue, deze kan het in bepaalde situaties niet goed weergeven. Ik weet niet precies in welke situaties, maar ik geloof dat een Wide Gamut display er mee te maken kan hebben.

Update 2: een goed voorbeeld van een Flash 10 portfolio met color management is deze: http://www.artstorm.net/portfolio/. De foto's worden weergegeven met de juiste kleureninstellingen. Op http://www.artstorm.net/portfolio/futuristic-city/ zie je één van de foto's uit zijn portfolio in JPG. Als je deze in IE laad zie je deze met teveel saturation. In Firefox (met color management op 1) zie je exact dezelfde foto als in de Flash variant. Dus dan weet je dat die goed gerenderd wordt.

[ Voor 92% gewijzigd door Nordlys op 17-10-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou heel goed kunnen, wat bij mij zien de twee foto's er exact hetzelfde uit. Ik weet dat de makers van imagevue bezig zijn met een compleet nieuwe versie, wellicht doet deze het dan wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Al dit gepraat over kleurprofielen maakt me toch benieuwd of het de moeite is om een keer mijn monitor te ijken. Het is een oude CRT en ik heb werkelijk geen flauw idee of het de moeite is om zoiets te doen, ook aangezien ik zelf amper print of laat afdrukken. En is het voor op het web echt een wereld van verschil, of zijn het voornamelijk nuance verschillen? Sowieso heb ik met kleuren best wel moeite, zwart-wit contrasten kan ik redelijk aanvoelen, maar als de kleurcurves slecht staan, heb ik dat echt weinig door.

En mocht ik zelf niet mijn monitor calibreren, wat is dan de beste manier om ervoor te zorgen dat mensen mijn foto's niet compleet anders zien dan ikzelf? Gewoon op factory settings houden en zo'n nVidia contrast/gamma instellingsprogramma gebruiken?

edit:

Is wel een beetje offtopic gaan in een topic dat ik gestart ben... maar misschien toch de moeite. Eventuele info kunnen we natuurlijk opnemen in de startpost :).

[ Voor 10% gewijzigd door marrk op 18-10-2010 13:41 ]

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Zeg jvdgeest, zou je eens kunnen kijken of op mijn website de kleuren wel hetzelfde zijn? Ik gebruik namelijk de zelfde gallery, en hier zien de foto's er goed uit. Firefox met CM mode op 1 op Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29
marrk schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:33:
Al dit gepraat over kleurprofielen maakt me toch benieuwd of het de moeite is om een keer mijn monitor te ijken. Het is een oude CRT en ik heb werkelijk geen flauw idee of het de moeite is om zoiets te doen, ook aangezien ik zelf amper print of laat afdrukken. En is het voor op het web echt een wereld van verschil, of zijn het voornamelijk nuance verschillen? Sowieso heb ik met kleuren best wel moeite, zwart-wit contrasten kan ik redelijk aanvoelen, maar als de kleurcurves slecht staan, heb ik dat echt weinig door.

En mocht ik zelf niet mijn monitor calibreren, wat is dan de beste manier om ervoor te zorgen dat mensen mijn foto's niet compleet anders zien dan ikzelf? Gewoon op factory settings houden en zo'n nVidia contrast/gamma instellingsprogramma gebruiken?
Ik vind voor mijzelf een hardwarematig calibratie apparaat ook nog te duur. Ben te vrede met afdrukken en reacties op foto's die ik online zet. Nu ben ik natuurlijk wel een amateur prutser en niet professioneel bezig. Daarom denk ik dat ik eerder mooiere eindresultaten krijg door geld te steken in bijv. een flitser of 35 mm prime dan bijv. een Spyder of EyeOne.
Daarnaast heb ik de wizard op http://www.lagom.nl/lcd-test/ doorlopen, daarmee haal je vast niet zulke goede resultaten als met een hardwarematige calibratie, maar de meeste gekkigheid moet je er wel uit kunnen halen.

Aan de andere kant steek je waarschijnlijk wel aardig wat uren in het bewerken van je foto's en zou het zonde zijn om deze allemaal verkeerd te bewerken omdat je beeldscherm niet goed afgesteld staat. Dan kun je beter ~100 - 200 euro uitgeven dan er achter komen dat je duizenden foto's een beetje te groen en te licht hebt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
@marrk: ik denk dat de discussie over calibreren zelf aardig off-topic wordt, maar de discussie over hoe de verschillende soorten "portfolio-software" hier mee om kunnen gaan weldegelijk on-topic is. Anyway, heel kort: ik ben zelf een absolute voorstander van een goed paneel (dus geen TN, maar IPS of S-PVA) en deze calibreren. Het is een behoorlijk verschil tussen een niet-gecalibreerd en gecalibreerd scherm. Zoek de ervaringen op Google maar na. Het komt er vaak op neer dat je je gehele collectie opnieuw na wilt gaan in Lightroom nadat je een calibratie voor het eerst hebt gedaan. Aan de andere kant (puur online gericht gezien), als 99% van de mensen toch geen gecalibreerd scherm gebruikt, maakt het dan nog echt uit hoe het er uit ziet voor de rest van de wereld..? ;)

@TranceSetter: ik kan dit helaas moeilijk nagaan, ik weet namelijk niet 1-2-3 waar het origineel van je JPG bestanden staan. Als je een link zou kunnen plaatsen van één van je foto's (in kleur), dan zou ik dit kunnen vergelijken met de foto in Imagevue. De foto's staan in de content folder. Maar waarschijnlijk geld het probleem voor alle Imagevue galleries, dus ook die van jou.

Ik heb trouwens contact opgenomen met de ontwikkelaar van Imagevue en deze erkent het probleem. Hij zal het in overweging nemen voor de volgende versie die uitkomt over een paar weken.

[ Voor 10% gewijzigd door Nordlys op 18-10-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Even een kleine update: op mijn portfolio (www.johanvdgeest.nl) gebruik ik nu Flash met ActionScript 3 en deze zorgt ervoor dat deze het kleurenprofiel van je OS kiest, m.b.v.:
code:
1
stage.colorCorrection = ColorCorrection.ON;

Nu wordt een foto precies hetzelfde getoond op IE, Chrome en Firefox op een Wide Gamut scherm.
Indien een bezoeker geen Flash ondersteund, wordt een normaal plaatje in HTML getoond.

De broncode van het flash project kun je hier vinden, je zult het echter wel zelf naar je eigen site moeten aanpassen. Laat het graag even weten als je het voor je eigen portfolio gebruikt ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Nordlys op 24-10-2010 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Het topic maar eens een schopje geven. Ik heb eindelijk m'n nieuwe portfolio en blog af :) De portfolio site draait op CodeIgniter en de blog op Wordpress. Beiden maken ze gebruik van HTML5 (Boilerplate), CSS3 en een klein beetje jQuery. Misschien dat ik nog Ajax ga toepassen op de portfolio, zodat je bij elke foto niet de hele site opnieuw hoeft in te laden.
*snip*

[ Voor 40% gewijzigd door Nordlys op 30-03-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, uitdaging aangenomen 8)
Begin 2011 heeft Johan besloten om van zijn grootste hobby, fotografie, werk te maken. Hij zal er niet zijn dagelijkse beroep van maken, maar het is wel een manier om zijn ervaringen in fotografie aan te kunnen bieden aan particulieren en organisaties.
1) Je bent te recent professioneel gegaan om er nu mee te adverteren. Ik zou je niet inhuren als je pas in 2011 bent begonnen.
2) Het is je werk, maar je zal er niet je dagelijks beroep van maken :? Ben je een professional of niet?
3) Ik vind het zelf niet mooi om in de derde persoon over jezelf te schrijven.

De diensten vermeld op http://johanvdgeest.nl/about/ komen niet overeen met de categorien op http://johanvdgeest.nl/portfolio/events/. Leuk dat je zelf ook foto's maakt (vrij werk), maar die wil ik niet op je professionele site zien ;) Zorg dat hetgeen je in a zegt in b versterkt wordt.

Je blog (http://johanvdgeest.nl/blog/) is niet professioneel. Er staan vakantiefoto's op en werk dat ik niet zo snel zou laten zien op de professionele site (daar zou alleen je portfolio moeten staan). Ik zou of op een professionele manier bloggen (schrijven over fotografie an sich of over hoe geweldig een opdracht bij een klant was (en dan niet hoeveel bier je hebt gedronken)) of de blog naar je prive site verhuizen.

Tot slot zou ik jezelf wat beter profileren. Waarom moet ik jou hebben? Wat zijn jouw unique selling points. Waarom ben jij beter dan een andere fotograaf? Welke diensten lever jij die een ander niet heeft? Welke regio bedien je? Welke takken van fotografie zijn echt belangrijk voor je (professioneel gezien). Het gaat er zakelijk om om toegevoegde waarde te leveren; dus kleed je diensten zo aan dat jij een beter pakket levert dan de concurrent. Daar wil de klant meer voor betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Thanks voor je feedback! :)
Het is je werk
Nee, zeker weten niet :) Fotografie doe ik puur voor erbij. Dat zinnetje komt niet helemaal goed over op de site, ga hem z.s.m. even aanpassen.
Ben je een professional of niet?
Onder pro fotografen versta ik fotografen die hun brood er mee verdienen. Dat doe ik absoluut niet, dus het antwoord is nee.
Leuk dat je zelf ook foto's maakt (vrij werk), maar die wil ik niet op je professionele site zien
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Waarom zou je als fotograaf (ook al ben ik dat niet, althans, geen pro), niet je werk waarvoor je niet betaald heb gekregen mogen tonen?

Verder ben ik het wel eens met je punten, maar ik wil het niet té professioneel aanpakken. Ik zal later gewoon een baan hebben in IT, maar wil dat wel combineren met fotografie. Het moet leuk blijven, en dat wil ik op die manier dan ook uitstralen op mijn site. De blog is vooral bedoeld om foto's te tonen die niet zozeer in m'n portfolio passen en om er een verhaal bij te vertellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 30-07-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik moet het citaat uberhaupt helemaal anders lezen. Hmm. Zodra je jezelf wilt verhuren, dan vind ik dat je je clienten niet hoeft te vertellen dat het niet je ambitie is om het je uiteindelijke professie te maken. Het klinkt imo niet overtuigens om er een beetje bij te beunen en het komt zeker je inkomsten niet ten goede. Ik denk dat je foto's van voldoende kwaliteit (imo muv de bruiloftsfotos op je blog) zijn om jezelf als pro te omschrijven.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik zat ook erg te twijfelen of ik dat er bij zou zetten. Ik snap je punt heel goed en denk ook dat ik het maar ga weglaten :) Bruiloften ben ik nog niet voldoende mee bekend, vandaar dat het nog niet onder diensten staat. Ik heb tot nu toe alleen nog die receptie gefotografeerd, maar ben mij nu veel aan het inlezen/bestuderen over huwelijksfotografie. Ik waag mij er niet aan voordat ik alle regels goed onder de knie heb en een back-up body heb. Misschien dat ik de categorie 'Bruiloften' onder portfolio voorlopig beter even kan hiden, het zijn immers foto's van een receptie... Maarja, wel onderdeel van de dag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 00:30

Aight!

'A toy robot...'

Jullie maken je website zelf? Pff, niks voor mij. (Lang leve wordpress :P)

Heb mijn portfolio ook maar even onder handen genomen, hoofddoel is food fotografie:

http://www.mikallefevre.c...1/07/portfolio_v04web.pdf

En net zoals jvdgeest, alle feedback is welkom. Zowel positief als negatief :)

Ben alleen nog aan het twijfelen of ik er een introductie pagina bij moet zetten. Normaal gesproken doe ik dat in de bijgaande brief of email.

Opmerkingen van mig29 vind ik wel interessant en mijn blog haal ik daarom binnenkort van mijn website. Was alleen even omdat ik stage had in Australië en geen zin had om mijn familie allemaal een mailtje te sturen :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Aight! op 31-07-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ja vooruit dan maar. Ik sla de goede dingen over; ben van de categorie glas is half leeg :P

Laat ik even beginnen met mijn visie op het voeren van een bedrijf: een website is een eerste contactpunt wat je hebt met de klant. Het biedt je de mogelijkheid om een beeld te schetsten wat jij zelf wilt en aangezien 90% van je prospects je in het echte leven niet kennen hebben zij weinig middelen om te verifieren of dit klopt (ik zeg hier niet dat je de hele boel bij elkaar moet liegen, maar je kunt een beeld schetsen waar jij zelf vrolijk van wordt, zolang je maar in staat bent om te leveren wat je belooft). Dat betekent dat de prospect gedurende het hele traject een beeld van professionaliteit moet krijgen en alles dat op je website staat moet dat beeld versterken. Als er iets op staat dat het beeld verzwakt (bijvoorbeeld persoonlijke meuk) dan ziet een prospect dat als iets dat niet klopt met het beeld dat geschetst wordt, raakt van slag en gaat naar de concurrent.

Verder ben ik van mening dat iedereen een eigen unique selling point moet hebben (jij bent beter dan de concurrent en daaraan ga jij geld verdienen). Zorg ervoor dat je klant weet wat jouw USP is en zorg ervoor dat mensen die in de markt zijn voor een dergelijk type fotograaf ook weten wanneer ze naar jou moeten komen.

Goed, mijn kritieken:
1) je geeft aan dat je veel met design doet, maar werkt zelf met een wordpress site. Krijgt jouw klant ook een wordpress site?
2) ik denk dat je pas net bent begonnen met professionele fotografie, want er staan nog vele verwijzingen naar schoolopdrachten op je website. Ik denk dat het beter is om de informatie dat het hier om een schoolopdracht gaat weg te halen.
3) Op je fotos staat dat het werk is gedaan als onderdeel van een internship. Waarom niet gewoon alleen de naam van de klant? Dat het om een internship gaat doet afbreuk aan de kwaliteit van de foto.
4) Geef een meer prominente plek aan de foto's die gemaakt zijn in opdracht van een klant en verschuif de fotos voor je school naar een minder prominente plek.
5) Wat is jouw USP anders dan food?
6) Waar woon je en op wie richt je je? Je bent Nederlands, hebt een stage gedaan in Australie en hebt een site in het Engels. Ik neem aan dat je in Australie zit, maar Australie zelf is nogal groot, dus denk ik niet dat je overal vandaan opdrachten gaat krijgen. Geef duidelijk aan in welke regio je werkt.
Edit: Ah, Breda! Waarom is je site in het Engels? Richt je je op het buitenland? Wat doe je dan met de reiskosten?
7) Je twitter en je flickr account zijn persoonlijke accounts. Als je alleen twittert over food dan is het prima om hem op te nemen, maar voor vakantieberichtjes is het niet geschikt (imo). Hetzelfde geldt voor Flickr. Doel is om de mensen op je site te houden; niet om ze naar Flickr te sturen, tenzij je daar een business model voor hebt natuurlijk.
8 )
After I passed my VMBO-T certificate, I went to the Arcus College in Sittard.
Wat boeit die vooropleiding? Is niet ondersteunend, dus moet ervan af. Ik ken het Arcus College niet en je legt dat pas in een volgende zin uit. Ik zou iets zeggen als "Al vanaf mijn middelbare school is voedsel mijn grote passie. Om die reden heb ik met veel plezier een opleiding tot kok gevolgd aan de vooraanstaande blablabla".
9) Op dezelfde about site staat veel te veel info over internships etc. Gewoon praten waar jij gepassioneerd over bent en de opdrachten die je gedaan hebt (zonder de achtergrond).
10) Wat is het verschil tussen portfolio en home? Beide laten fotos zien??
11) Je cv. Waarom staat die op je website? Is je cv van belang voor een prospect of staat ie er met een andere reden? Let in je cv goed op wat je schrijft:
It was a well know restaurant in s’-Hertogenbosch.
Waarom was? Is het er niet meer?
For eight weeks I had an internship at Enbiun. Worked with the Food Architects.
Making some sketches, concepts and modeling. Worked a lot with InDesign,
Photoshop and Illustrator.
Je hebt een paar schetsen gemaakt en veel met indesign gewerkt. Hmm, is dat echt wat je hebt gedaan of heb je ontwerpen gemaakt voor gerechten/websites/etc.? Als dat zo is waar werden die dan voor gebruikt en wat zijn de resultaten ervan. Zorg ervoor dat je waarde toevoegt aan een bedrijf en schrijf dat dan vervolgens ook op op je cv.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Laatst online: 20-09 08:00
Ik ben het met heel veel dingen met je eens mig69, maar als ik jouw sauce-o-kritiek over mijn Website/Blog/Bio/Tweets gooi dan zou ik zakelijk heel slecht bezig moeten zijn. De praktijk wijst echter iets anders uit.

Ik vraag me dus af hoeveel het allemaal uitmaakt "in het echt"...

Voorbeelden :
Waarom moet ik jou hebben? - Staat nergens op m'n site
Wat zijn jouw unique selling points. - Die weet ik, m'n klanten ook, maar ik vermeld ze nergens
Waarom ben jij beter dan een andere fotograaf? - Vermeld ik ook nergens
Welke diensten lever jij die een ander niet heeft? - Ik zeg helemaal niets over mijn diensten
Welke regio bedien je? - Heel de wereld!
Welke takken van fotografie zijn echt belangrijk voor je (professioneel gezien). Het gaat er zakelijk om om toegevoegde waarde te leveren; dus kleed je diensten zo aan dat jij een beter pakket levert dan de concurrent. Daar wil de klant meer voor betalen. - Mwah, doe ik ook niets mee
Je blog (http://johanvdgeest.nl/blog/) is niet professioneel. Er staan vakantiefoto's op en werk dat ik niet zo snel zou laten zien op de professionele site (daar zou alleen je portfolio moeten staan). Ik zou of op een professionele manier bloggen (schrijven over fotografie an sich of over hoe geweldig een opdracht bij een klant was (en dan niet hoeveel bier je hebt gedronken)) of de blog naar je prive site verhuizen.
Ik blog helemaal niet professioneel, soms juist vaak te persoonlijk en te brutaal. Veel blogs hebben niets met m'n werk te maken. Maar juist door de manier waarop ik blog heb ik een maandelijkse column in een fotografieblad, want daar schrijf ik precies op dezelfde "tegendraadse" manier.

M'n Twitter-timeline is helemaal "erg" want die is alles behalve professioneel, maar door m'n tweets krijg ik wel veel nieuwe opdrachten binnen. Daarnaast trek ik veel followers die me meer exposure geven; 4 magazines hebben me in 2 jaar tijd gevonden en wilde door m'n tweets een interview. 2 camera-winkels wilde met me samenwerken door de indruk die ik ze heb gegeven op twitter (en die is dus niet zakelijk). Dagelijks krijg ik 10+ nieuwe followers (en er verdwijnen er per dag ook weer 3+).

Okay, ik geef toe dat er ook heel veel mensen (99% fotograaf) zijn die mijn manier van communiceren te grof vinden, maar dat was ik wel gewend van sommige reacties hier op GoT ;)

Het bovenstaande is niet om op te scheppen of iets dergelijks, maar ik ben van mening dat je jezelf best wel eerlijk en oprecht neer kan zetten op het internet. Sterker nog, volgens mij vinden klanten het soms leuker als ze je "puur" zien; Het mag tegenwoordig allemaal wat socialer.

[ Voor 85% gewijzigd door GerardHenninger op 31-07-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar wil ik even een paar dingen aan toevoegen. Wat ik bedoel aan te geven met je USP is dat je een eigen identiteit dient aan te nemen en zaken moet aanbieden die jou uniek maken. Als je niet uniek bent dan ben je namelijk teveel onderhevig aan prijs en dat wil je per definitie niet. Op basis van bovenstaande blijk jij jezelf als een unieke persoonlijkheid neer te zetten en dat is prima. Op basis daarvan willen mensen jou ipv de fotograaf die achter de website zit.

Daarnaast kom ik uit een achtergrond van business consultant (en dan niet eens op het gebied waarop ik bovenstaande uitspraken doe). Neem daarom graag al mijn commentaren op als een persoonlijk mening die is gebaseerd op mijn ervaringen in het bedrijfsleven. Pak hieruit de dingen op die jou aanspreken en als logisch in de oren klinken en neem die in overweging bij het ontwerpen van je website. Meer vraag ik niet ;)

Verder moet je onderscheid maken tussen het verwerven van nieuwe klanten op basis van je website (waar ik over praat), het verwerven van opdrachten op basis van eerdere ervaringen, referrals en de perceptie die mensen van je hebben op basis van je aanwezigheid elders (zoals blogs, fora, winkels, magazines, etc.). Ik zie de website met name als landplaats voor mensen met wie je nog niet eerder hebt gewerkt en op basis van die aanname doe ik mijn uitspraken. Uiteindelijk lijkt mij de gewenste situatie dat je een dermate grote naam hebt dat iedereen via via binnen komt en dan is de website van ondergeschikt belang en kun je overwegen om hem voor een andere doelgroep op te zetten.

Bottomline in mijn verhaal is: denk na over je communicatie. Wie wil je bereiken en welke boodschap wil je uitzenden. Die boodschap kan niet overeenkomen met mijn zakelijke visie en kan veel meer tegendraads zijn zoals die van bovenstaande auteur bijvoorbeeld, maar het schept een uniek beeld en dat lijkt mij het doel.

:)

Edit: kleine toevoeging: ik beschouw mijzelf geenzins als expert op het gebied van social media. Ben er nauwelijks op vertegenwoordigd.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
@Gerard: Over die voorbeeld vragen:
Jij hebt je al bewezen met grote opdrachten en bent bekend bij verschillende grote opdracht gevers. Daarnaast heb je een eigen stijl waar je ook veel ervaring mee hebt.
Jvdgeest is er nieuw in en moet zijn klanten nog laten zien wat hij kan en hoe hij werkt, wat dat betrefd vind ik die vragen zo gek nog niet. Voor jou zijn ze alleen niet (meer) belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Scirocco op 01-08-2011 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:21:

[...]

Waarom was? Is het er niet meer?

[...]

Succes :)
Dat is nog eens een goede waslijst, thnx ik ga er zo spoedig mogelijk naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik vond dit eigenlijk een topic met veel potentieel, jammer dat het een stille dood gestorven.

* Lulukai schopt hard.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik gok dat de meesten bang zijn voor kritiek of vrezen dat het niet mooi genoeg is. We kunnen hier gewoon tips geven en ik weet zeker dat er mooie portfolios tussen zitten :) Het is ook even de vraag of een portfolio commercieël gericht is of puur voor de hobby, daar zit dan wel verschil in waarop je kunt letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik wil zelf een kleine fotowebsite opzetten (tiental albums met elk minder dan 100 foto's) waar echt niet veel functionaliteit voor nodig is. Alleen wil ik wel dat het erg gelikt uitziet, dus inspiratie hier qua implementatie zou altijd welkom zijn!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
jvdgeest schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:02:
Ik gok dat de meesten bang zijn voor kritiek of vrezen dat het niet mooi genoeg is. We kunnen hier gewoon tips geven en ik weet zeker dat er mooie portfolios tussen zitten :) Het is ook even de vraag of een portfolio commercieël gericht is of puur voor de hobby, daar zit dan wel verschil in waarop je kunt letten.
De voorganger van dit topic was wel een succes, dus inderdaad een beetje een tegenvaller dat het zo stil blijft. Maar ik denk dat het tegenwoordig met flickr en alles wat minder noodzakelijk is een portfolio-website te bakken. Maaruh @ruyckske, ik ben het met je eens dat dit een goeie plek zou zijn om inspiratie op te doen. Dus ik zal de volgende keer dat ik een mooie portfolio tegenkom hem gewoon hier posten. Als iedereen dat doet, dan komt er vast wat meer leven in dit topic!

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Omdat die irritante Johan zat te zeuren dat ik hier moest gaan spammen, vooruit dan maar ;)

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/2J3o1p2K0C3g0h0S190I/web.png
www.martenlagemaat.nl

Mijn portfolio. Is eigenlijk vooral hobby, hoewel ik recent ook een aantal opdrachtjes heb gedaan en het daarbij wel handig was om te laten zien wat voor foto's ik maak. Is vooralsnog volledig statisch, het plan om bijvoorbeeld de galleries automatisch te generen is er, nu nog de zin om dat daadwerkelijk te maken ;)

Kritiek ben ik niet bang voor, dus shoot :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Zoals je al weet, nette portfolio Marten! Lekker clean en goed gefocust op de foto's zelf. Nog een paar puntjes waar je misschien wat mee kunt doen:
  • Favicon gebruiken. Als mensen je site toevoegen aan de favorieten zien ze een herkenbaar icoontje ervoor.
  • De tekst "Fotografie" onder het logo misschien iets groter maken.
  • Misschien nog een korte introductie/omschrijving over jezelf schrijven op de about pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Nette clean site Marten. Volledig zelf gebouwd van scratch of gebaseerd op bestaande templates/code? Alle foto's die je hebt hebben dezelfde verhouding, hoe vang je het in je gallery op als je bv. een rechtopstaande hebt?

[ Voor 37% gewijzigd door Lulukai op 19-10-2011 19:12 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ja misschien is het wel leuk voor dit topic om ook te vermelden welke software ed. je gebruikt hebt.

Portfolio ziet er goed uit al is het misschien voor een bezoeker makkelijker als alle foto's dezelfde afmetingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Had al eens eerder gereageerd maar heb ook een ander portfolio gemaakt:

http://www.mikallefevre.c...lio_mikallefevre_2011.pdf

De rest is gewoon beetje standaard gebleven, wordpress, etc. Van de week maar weer eens nieuwe content uploaden, is allemaal een beetje oud werk.

Website is trouwens: www.mikallefevre.com

[ Voor 11% gewijzigd door Aight! op 19-10-2011 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

ruyckske schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 18:43:
Nette clean site Marten. Volledig zelf gebouwd van scratch of gebaseerd op bestaande templates/code? Alle foto's die je hebt hebben dezelfde verhouding, hoe vang je het in je gallery op als je bv. een rechtopstaande hebt?
Is gebaseerd op een template, heb er vooral veel uit gesloopt om het zo clean te krijgen. Geen overbodige elementen was het idee :) De thumbs in m'n template wil ik allemaal dezelfde verhouding houden, daarvoor moet ik dus een crop maken (bij portretten zit wel een foto in 2:3 waar ik dat doe).
Ernemmer schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 19:27:
Portfolio ziet er goed uit al is het misschien voor een bezoeker makkelijker als alle foto's dezelfde afmetingen hebben.
Portait en landscape houd ik sowieso wel, ik let er nog wel een klein beetje op door de hoogte gelijk te houden (iets wat weer fout gaat bij de panorama's :+ ).

Thanks allen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mijne is www.neofoto.nl

Zelfbouw met een administratiesysteem erachter om foto's te kunnen bestellen voor klanten :) Ik ga binnenkort de voorkant weer eens een facelift geven, dat kan mooier, zeker met wat extra mogelijkheden om artikelen te kunnen posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Bij albums krijg ik een error :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet goed, ik ga ernaar kijken, thanks!

En opgelost :) Owja, voor het publieke bestelsysteem gebruik ik de diensten van Oypo, best handig :)

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Zijn er eigenlijk veel mensen die van dat bestelsysteem gebruik maken? En die kleur/sepia/zwart-wit versie wordt op het moment zelf gerenderd of heb je alle foto's in verschillende versies staan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Schopje ;)

Ik ben ook begonnen aan een fotoblog. Het is nog wel echt een WIP, zowel qua content als qua website zelf. Het is gebaseerd op Wordpress.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties en meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb laastst (zal de naam niet noemen pb me maar :)) ontdekt en moet zeggen dat het echt geweldig is. Het biedt de mogelijkheid om een profiel bij te houden om je foto's op te posten. Het is een mooie omgeving waarbij andere geregistreerden kunnen reageren e.d. op je foto's. Wat voor mij het meest mooie is: je kan een portfolio site aanmaken (inclusief eigen domein) wat samenhangt met het CMS voor je profiel. De site en je profiel zijn, als je dat wilt 100% gescheiden. Werkt makkelijk en geweldig.

Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Je mag toch best zeggen dat het 500px is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jo-hannes schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:59:
Je mag toch best zeggen dat het 500px is? ;)
Haha ja maar ik weet niet of dat toegestaan is! Je site ziet er trouwens goed uit. Een van de betere voorbeelden van een fotoblog. Niet zo'n standaard skin maar een beetje moeite voor gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Sinds ik na in 2010 mijn eerste bruiloft heb geschoten gaat het elk jaar harder; 2011 2 bruiloften en dit jaar heb ik er tot nu toe 4 geboekt en ik vind het erg leuk :)

Ik wil me profileren als een goedkoop alternatief voor een prof die met veel plezier de foto's maakt, maar het er dus wel bij doet. Wellicht een beetje raar, maar ik werk fulltime, heb 2 kinderen dus heb niet meer ruimte dan circa 6 bruiloften per jaar. Tot nu toe kwam alles via mond-op-mond maar ik dacht: als ik een site maak kunnen ze daar een groot deel van wat ze willen weten al vinden.

Daarnaast ben ik ook aan het nadenken over de blog, om met regelmaat blogs die over fotografie gaan te posten, ben ik nog niet over uit.

Software: Wordpress met atahualpa theme
De galleries in de portfolio zijn met simpleviewer pro gemaakt. Het mooie is dat elke gallery linkt naar een set op Flickr, op die manier kan ik erg eenvoudig de galleries in de portfolio aanpassen door enkel mijn Flickr sets aan te passen :)

www.bartvandermark.nl

[ Voor 13% gewijzigd door vandermark op 02-05-2012 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie goedverzorgde website. Hele mooie bruidsfoto's ook, denk dat ik dat niet zou kunnen. Het enigste wat me opviel en ik echt niet mooi vind, is dat op 1 van de foto's, met een stel wat op een bankje zit, de graffiti achterop het bankje de foto serieus verpest. Waarschijnlijk zou ik dat niet zo aangeleverd hebben.
Nette site, oogt wel een beetje basic. Wanneer ik in je portfolio, een subcategorie aanklik, is van het rijtje foto's onderaan de pagina, de eerste foto dubbel. Dat verdwijnt als ik een keer refresh, maar het komt toch wat rommelig over. Ik gebruik Firefox als browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Verwijderd schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:18:
[...]

Mooie goedverzorgde website. Hele mooie bruidsfoto's ook, denk dat ik dat niet zou kunnen. Het enigste wat me opviel en ik echt niet mooi vind, is dat op 1 van de foto's, met een stel wat op een bankje zit, de graffiti achterop het bankje de foto serieus verpest. Waarschijnlijk zou ik dat niet zo aangeleverd hebben.
Tx en je hebt gelijk over dat bankje, slordig detail dat ik zal verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:16:
De mijne is www.neofoto.nl

Zelfbouw met een administratiesysteem erachter om foto's te kunnen bestellen voor klanten :) Ik ga binnenkort de voorkant weer eens een facelift geven, dat kan mooier, zeker met wat extra mogelijkheden om artikelen te kunnen posten :)
Leuke website met een mooi minimalistisch design, wel vind ik het jammer dat het wat lastiger of onnatuurlijker werkt om naar de volgende en vorige foto te gaan in je portfolio. Ik heb al snel de nijging om op de foto te klikken om naar de volgende te gaan ;)

Albums werkt nog niet helemaal volgensmij zoals ook al eerder gezegt ;)
Mooie, toegankelijke en duidelijke site. Leuke macro's heb je er ook op staan, staan die ook al in het macro verzamel topic? :D

Zelf heb ik sinds kort mijn website ook een facelift gegeven, de oude website vond ik te traag en werkte niet helemaal naar behoren. Wel ben ik bij Wordpress gebleven aangezien ik dat veel duidelijker en sneller vind werken (als in workflow) dan CMS systemen als bijvoorbeeld Joomla.

Mijn website: www.maartendeboer.net

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie website. Flink uitgebreid ten opzichte van de vorige. Niet helemaal mijn muziek, maar wel vette concertfoto's.

Weinig ervaring met het bouwen van websites, maar toch wat ideeen en opmerkingen :

- Als ik in je portfolio de subcategorie bands en/of events aanklik, krijg ik bovenaan het scherm een soort Wordpress menuutje te zien. Daarbij lijkt het erop dat je nog ingelogd bent, kan verder niks doen zonder wachtwoord, maar vraag me af of dat de bedoeling is. Kan wel uitloggen trouwens. ;)

- De inleiding is op zich wel grappig geschreven, maar ik mis iets wat het afmaakt, iets van een link naar het Subject 1302, ...., End of transmission, gedeelte. Want dat komt nu een beetje uit het niets. Dus iets van een achtergrond waardoor het lijkt alsof het op een scherm staat ofzo, weet even niet hoe ik het zou doen.

- Ik zou het beter vinden als de pijltjes aan de zijkant van de 'tabbladen' van je portfolio, statisch zouden zijn. Vind het niet mooi/fijn dat de pijltjes uit beeld verdwijnen of zelfs verplaatsen wanneer ik naar beneden scroll. Doordat de pijltjes geen vaste plek hebben moet ik 'zoeken' met de muis. En hoewel er onderaan de pagina een pijltje terug naar boven is, ga ik toch automatisch scrollend weer terug.

- Misschien handig om in je portfolio op het eerste tabblad bij de bands, maar mogelijk in de toekomst ook bij events, een soort inhoudsopgave te maken. Een lijst namen van bands/concerten, eventueel met kleine foto's erbij. Geeft wat meer overzicht, op die manier zouden bezoekers of klanten gerichter kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Sargonaut, super bedankt voor je opmerkingen en hier ga ik zeker wat mee doen! :D Dat wordpress menu is inderdaad niet de bedoeling, dit heeft vreemd genoeg met de manier te maken van pagina's cachen en zal dit zo snel mogelijk oplossen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
@ventieldopje, bedankt. De meeste macrofoto's zijn ook hier in het macro topic geweest denk ik :)

Over jouw site in aanvulling op sargonaut: ik vind je lettertype niet prettig lezen. Ik zou een eenvoudigere lettertype kiezen. Verder mooie foto's ook bij macro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Statiegeld
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Statiegeld

Doordrinken!

Mijn website: -

[ Voor 99% gewijzigd door Statiegeld op 08-01-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ziet er netjes uit Chuckster :) Zou mooi zijn als je ook op het logo kunt klikken om terug te gaan naar de hoofdpagina.

*snip*

[ Voor 77% gewijzigd door Nordlys op 30-03-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
Erg nice JvdGeest! Ik hou wel van dat cleane design.

Ik zie wat meer screenshots in de thread komen... Zal ik er een paar in de OP gooien als showcase?

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Thanks marrk! :)

Ik vind het geen verkeerd idee om de OP te updaten met een aantal showcases, prima plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Laatst online: 17-09 22:16
Ik had al een jaar lang een domeinnaam met hosting gereserveerd om een site te maken voor de foto's e.d., en nu heb ik er afgelopen weekend dan eindelijk wat mee gedaan:

http://www.ajdegroot.nl

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8017/7400825136_772bd4aaf0_z.jpg
Nog niet helemaal klaar, is nog work in progress. Moet nog wat foto's uitzoeken enzo, thumbnails zijn niet helemaal lekker gegenereerd ook, dus nog. Maar qua layout en look en feel vind ik dit wel mooi in iedergeval. En een voordeel is dat deze ook vrij goed werkt op ipad en telefoon.

Hoe heb ik het gedaan:

Wordpress met het theme "Minifolio", daarna heel klein beetje wat dingetjes aangepast, maar grotendeels gelaten zoals het was.

[ Voor 13% gewijzigd door hypz op 19-06-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

hypz schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 13:39:
Ik had al een jaar lang een domeinnaam met hosting gereserveerd om een site te maken voor de foto's e.d., en nu heb ik er afgelopen weekend dan eindelijk wat mee gedaan:

Nog niet helemaal klaar, is nog work in progress. Moet nog wat foto's uitzoeken enzo, thumbnails zijn niet helemaal lekker gegenereerd ook, dus nog. Maar qua layout en look en feel vind ik dit wel mooi in iedergeval.

Hoe heb ik het gedaan:

Wordpress met het theme "Minifolio", daarna heel klein beetje wat dingetjes aangepast, maar grotendeels gelaten zoals het was.
Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe dit zich gaat houden als er meer foto's op staan, tot nu toe ziet het er gelikt uit!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Erg mooie site JvdGeest! Ziet er super uit... Vooral het schaalbare vind ik erg aantrekkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
@Ventieldopje
Thanks! Goed punt inderdaad ben ook benieuwd hoe die het met meer foto's gaat doen, zal wel eens gaan kijken vanavond als ik er nog het e.e.a. bij op zet.

[ Voor 4% gewijzigd door hypz op 19-06-2012 13:57 ]

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 06:58
Nieuwe website met portfolio.

http://www.thomasvanderwillik.com/

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ziet er wel professioneel uit, wel een beetje aan de drukke kant voor mijn gevoel. Ook moet je bij het portfolio echt op het knopje drukken dat in de foto verschijnt als je er overheen gaat ipv. dat je op de hele foto kan klikken om hem groot te zien.

Uit ervaring weet ik dat mensen hier nogal gefrustreerd van kunnen raken of denken dat je site het niet doet ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenstorms
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 15:53
Double post ><

[ Voor 98% gewijzigd door Tenstorms op 22-08-2012 22:09 ]

The best camera is the one you have with you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenstorms
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 15:53
Zocht een plekje waar ik platen kon plaatsen om aan specifieke mensen te kunnen laten zien. Niet de bedoeling om opdrachten te werven of mijn beelden over het hele internet te laten zwerven. Hiervoor alle opties de revue laten passeren; Flickr, Smug, My Picturetown etc. etc. Voorwaarde was dat het me niets moest kosten, wat overigens een leugen is omdat ik wel voor het domein heb betaald. Uiteindelijk kon ik mijn eigen weg bepalen met Wordpress en geven ze redelijk veel opslagruimte zodat ik voorlopig even verder kan. Beeldkwaliteit en door-link mogelijkheden zijn top en easy. Joomla etc had ook gekund maar dat gaat me veel te veel tijd kosten, laat mij maar foto's maken. Enige nadeeltje is het niet kunnen organiseren van de ge-uploade beelden dus in 1 keer goed neerzetten en gewoon niet mee zitten, gooi maar op de grote hoop haha.

www.valiantphoto.com

Mocht het ooit nog eens losgaan dan zou ik zeker voor Zenfolio kiezen. De commerciële opties en de opzet mogelijkheden lijken mij het beste, zeker ten opzichte van de kosten. http://www.zenfolio.com

The best camera is the one you have with you...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Mooie site Tentstorms, enige wat me direct stoorde was de achtergrond die te klein is en wel gecentreerd, daardoor zie ik links en rechts lelijke overgangen...

Zelf mijn site ook weer aangepast, op home pagine de laatste blogs wat prominenter in beeld onderaan in de vorm van polaroids (is toch foto site ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:07

polthemol

Moderator General Chat
en hier ook nog maar eens mijn fotoblog op de schop genomen. Fotografie heeft fijn doorgelopen de laatste tijd, maar vanwege druk op werk en een eerst gehackte site, niet echt de tijd genomen om iets opnieuw in te richten. Me vandaag toch maar eens even wat tijd voor genomen en het voorlopige eerste resultaat is:

http://www.pictureplease.nl/

Clean en simpel. Moet hier en daar alleen nog wat finetunen en weer terug alles uploaden wat ik erop wil :)

(erg leuk trouwens als je door je archief van tig jaren heen gaat scrollen op zoek naar foto's die eerst ook op je blog stonden, je ziet een hele lijn erin)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
@Hierboven: Mooi ! zeker voor een fotografie site, ik zie alleen maar plaatjes en dat is wel leuk kijken :) :)

Ik heb mijn site ook even onder de schop genomen. Ik had wel een mooi thema eerst maar ik merkte dat soms de verhoudingen van de foto's niet klopten als je bijvoorbeeld geen volledig browser window hebt, of op andere devices dat het soms niet goed gaat en dat wil ik niet.

Ben nu weer helemaal terug gegaan naar het standaard wordpress twenty ten theme, en heb dit een beetje gecustomized. Vandaag net een nieuwe header image gemaakt, de vorige zag er behoorlijk amateuristisch uit, die ik nu heb lijkt wat professioneler vind ik.

Wil nog wel iets met de front page gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdgrs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08 11:52
Ik heb een WordPress blog, waar ik voorheen mijn foto's via een of andere Ultimate Gallery plugin oid uploadde, maar sinds kort maak ik gebruik van een plugin die in principe gemaakt is om de achtergrond van je blog automatisch te veranderen: WP supersized. Ik gebruik hem dus als portfolio/slideshow plugin, zie http://photos.graus.nu

Hij pakt automatisch de nieuwste foto's uit mijn Flickr feed. Het is voor een fotografie site/blog misschien niet de meest feature-rich plugin: hij doet een beetje vreemd met het opblazen van foto's (ik wil niet dat hij cropped, maar soms lijkt hij dat toch te doen) en op hoge resolutie zien foto's er wat opgeblazen uit.

Maar het is wel extreem low-maintenance, en de slideshow functionaliteit werkt heel prima (navigeren met pijltjes). Overzicht heb je er niet echt mee (maar mijn laatste foto's verschijnen ook automatisch op de frontpage van mijn blog: http://graus.nu). Bovendien is mijn blog niet een portfolio site, het is meer voor 'erbij'. Daarom ben ik er iig tevreden mee :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Voor erbij is het zeker leuk en makkelijk dat het makkelijk werkt voor jou. Overzicht heb je nu niet echt inderdaad, en er is geen knopje om verder te klikken oid klopt dat?

Als je nu in het midden klikt gaat hij naar flickr en verlaat je je website trouwens, weet niet of dit je bedoeling is?

Mijn eigen website begint nu inmiddels aardig zo te worden dat ik er tevreden mee aan het worden ben. Gewoon lekker clean, niet te druk enzo en overzichtelijk. Ben van gallery's afgestapt en plaats foto's voor portfolio e.d. gewoon op pagina's onder elkaar zodat je gewoon omlaag scrolt ipv een of andere gallery te gebruiken. Merk zelf dat ik het prettig vind op andere pagina's op deze manier.

Is wordpress twenty twelve theme trouwens, heel lichtelijk aangepast. Vind het echt een ideaal thema ten opzichte van twenty ten / eleven.

[ Voor 12% gewijzigd door hypz op 23-10-2012 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er goed uit! Mooie schone look en feel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Hier is mijn fotografie, video portfolio website. Tips/kritiek zijn zeer welkom. Ik weet dat de website in flash is en dat flash bijna dood is. Waarschijnlijk volgend jaar site veranderen naar html5 maar voor de moment is het nog flash dus.

Ik zoek dus tips, die zouden leiden naar een betere website om me beter te kunnen voorstellen. Dus je mag ook slecht werk (foto's, filmpjes) aangeven die je niet goed genoeg vind om op een portfolio website te mogen staan.

Alvast bedankt!

Portfolio site check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
@zerocool:
Erg mooi. Puntje is wel, op deze laptop bijvoorbeeld waar ik nu op werk passen de foto's niet in beeld en kan ook niet scrollen o.i.d. om te kijken

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2nu3uhs.jpg

Misschien is dat iets wat je nog moet uitzoeken even, misschien dat het bij bepaalde browsers is en andere niet. Ik zit nu in IE9 op het werk. (in 1280x800) .

* op andere pc hier met 1280x1024 geeft hij hem wel netjes weer trouwens, maar op een hoop simpele laptops kom je 1280x800 ook wel tegen.

Verder best een mooi muziekje erbij, maar ik zou het toch niet doen want meestal stoort het toch. Bijvoorbeeld zoals nu ik even op het werk je site bekijk dan is dat best vervelend als er ineens geluid uit je speakers komt als je op een afdeling met meerdere mensen zit. Of thuis als je bijvoorbeeld al muziek op hebt staan.

[ Voor 41% gewijzigd door hypz op 23-01-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
*aardige kick* ;)

M'n portfolio/blog een grote update gegeven. De site werkt nu ook goed op mobieltjes en tablets en heb een zooi nieuwe foto's/albums toegevoegd. Het is nu ook veel makkelijker voor mij om nieuw materiaal toe te voegen.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5468/9116262451_d980dbb957_z.jpg

Feedback is welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nordlys op 23-06-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ziet er zeer strak uit! Omdat je met alleen maar lof geen boterhammen kan beleggen heb ik wel twee puntjes van kritiek:

Je hebt bij Collections een aantal foto's als thumbnail, maar als ik daar op klik kom ik vervolgens niet bij die specifieke foto, maar bij een set waar hij in zit. Dat zorgt na een paar kliks voor een beetje een bekocht gevoel. Ik klik op een specifieke foto waar ik een grotere versie van wil zien, en niet persé door die hele set heen scrollen. Alternatief zou je eventueel de set kunnen scrollen tot aan die foto, maar ik weet niet zeker of horizontale anchor tags ook werken.

Als tweede ben ik niet kapot van het horizontale scrollen zonder een klik-voor-volgende-foto optie. Ik zou toch eens onderzoeken of daar niet een wat modernere navigatie in zit. Mocht die er zitten en ik heb hem gemist, dan wellicht wat duidelijker maken (getest op Chrome).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Thanks voor je feedback! Met je eerste punt ben ik het niet helemaal eens, maar zal er over nadenken. Je tweede punt kan ik wel begrijpen. In mijn vorige site had ik daar een plugin voor geschreven, maar dat werkte minder mooi als je een touchpad had waar je makkelijk mee kunt scrollen. Gezien meer devices touch ondersteunen heb ik nu bewust gekozen voor een native browser oplossing waar geen javascript voor nodig is. Enig nadeel daarbij zijn de bezoekers die een muis met scroll-wiel gebruiken, dat scrollen werkt niet tenzij je de scrollwiel ingedrukt houd. Scrollen met het wieltje zal ik als eerste implementeren, klik-voor-volgende zal ik overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik vind het een erg mooie site. Qua inhoud vroeg ik me af of dit ook de site is die je gebruikt om nieuwe opdrachten te verwerven voor bijvoorbeeld bruiloften? Zoja, dan mis ik wel wat meer informatie: over jezelf, wie ben je? Over je tarieven, dat is ook iets waar eventuele klanten graag meer info over zien. Verder ziet het er echt goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Goede tip, thanks Bart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Mooie site! Maar om 'm tot een nog hoger niveau te tillen:

- Je Travel-kopje is leuk maar bevat, zeker in het begin, te veel foto's van bergen naar mijn smaak. Wissel het een beetje af met de latere foto's, dan ziet men meteen dat je ook goed werk kan leveren in (bijvoorbeeld) Marokko.
- Veel van je foto's hebben bij hooglichten wat rare artefacts. Lijkt alsof je je foto's op 80% JPEG-kwaliteit hebt geëxporteerd. Ben ik de enige die dat ziet? Foto:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2s92glv.png
- http://johanvdgeest.com/collections/jan-eivind-sigrunn bevat een foto van een violiste met nogal veel paarse CA (klein schoonheidsfoutje maar kwam 'm tegen, dus ik denk ik zeg 't even :) )

Verder stuk voor stuk prachtige foto's, je stijl van fotograferen komt er duidelijk in naar voren. Het is dat je in Noorwegen zit, anders had ik je maar wat graag op mijn bruiloft gehad! (Niet dat ik binnenkort ga trouwen :+ )

[ Voor 14% gewijzigd door tobiasvs op 24-06-2013 11:10 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:35
Ik wil graag mijn nieuwe website ook onder de aandacht brengen :) Ik ben eigenlijk ICT'er en doe fotografie volledig hobbymatig, maar wil de plaatjes wel graag met het publiek delen.

Zie http://www.pimwiddershoven.nl

In het portfolio staat op dit moment nog niet enorm veel en is op dit moment ook zeer divers. Wordt a.s.a.p. aangevuld met nieuwe plaatjes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
tobiasvs schreef op maandag 24 juni 2013 @ 11:07:
- Je Travel-kopje is leuk maar bevat, zeker in het begin, te veel foto's van bergen naar mijn smaak. Wissel het een beetje af met de latere foto's, dan ziet men meteen dat je ook goed werk kan leveren in (bijvoorbeeld) Marokko.
Van oktober tot maart ga ik een wereldreis maken, dan gaat dat goedkomen :)
- Veel van je foto's hebben bij hooglichten wat rare artefacts. Lijkt alsof je je foto's op 80% JPEG-kwaliteit hebt geëxporteerd. Ben ik de enige die dat ziet? Foto:
Ik voeg deels ruis toe, maar die artifacts komen zeer waarschijnlijk van de JPEG export (ik export geloof ik met setting 8 in Photoshop). Afweging tussen snelheid van de website vs. kwaliteit. Maar zal er nog wat beter expirementeren tussen de opties.

Of bedoel je die witte strepen in de foto? Dat zijn geloof ik reflecties van de lichten in de ramen.
- http://johanvdgeest.com/collections/jan-eivind-sigrunn bevat een foto van een violiste met nogal veel paarse CA (klein schoonheidsfoutje maar kwam 'm tegen, dus ik denk ik zeg 't even :) )
Die ga ik vanavond even fixen!
Verder stuk voor stuk prachtige foto's, je stijl van fotograferen komt er duidelijk in naar voren. Het is dat je in Noorwegen zit, anders had ik je maar wat graag op mijn bruiloft gehad! (Niet dat ik binnenkort ga trouwen :+ )
Thanks! :)
superbig91 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:33:
Ik wil graag mijn nieuwe website ook onder de aandacht brengen :) Ik ben eigenlijk ICT'er en doe fotografie volledig hobbymatig, maar wil de plaatjes wel graag met het publiek delen.

Zie http://www.pimwiddershoven.nl

In het portfolio staat op dit moment nog niet enorm veel en is op dit moment ook zeer divers. Wordt a.s.a.p. aangevuld met nieuwe plaatjes! :)
Een redelijk hippe thema voor je site, best modern. Navigeren vind ik alleen wat minder intuitief, ik zat eerst de pijltjes links te gebruiken en kwam pas wat later het menu bovenin tegen. Misschien overwegen deze standaard uitgeklapt te hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Nordlys op 26-06-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Nordlys schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 10:48:
Een redelijk hippe thema voor je site, best modern. Navigeren vind ik alleen wat minder intuitief, ik zat eerst de pijltjes links te gebruiken en kwam pas wat later het menu bovenin tegen. Misschien overwegen deze standaard uitgeklapt te hebben.
Grappig, ik had exact dezelfde ervaring. Vind het, ondanks de strakke skin, een beetje rommelig werken. Wellicht helpt het als je een hoofdmenu hebt dat direct zichtbaar is.

Verder staat er informatie op over je huidige baan, maar is het toch een fotografie-portfolio. Zou zelf die twee dingen gescheiden houden, door ze óf goed te ordenen in een menu, óf er gewoon 2 subdomeinen voor te pakken. Technisch zit het dus goed in mekaar, maar qua gebruiksvriendelijkheid kan je denk ik nog wel het een en ander verbeteren!

Mijn website staat hieronder al een maandje in m'n sig, maar zou hem graag met jullie delen om wat meningen van anderen te horen: http://www.tobiasvanstijn.nl/foto

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/o925vs.png

Afbeeldingen worden random gesorteerd.

[ Voor 1% gewijzigd door tobiasvs op 26-06-2013 17:16 . Reden: afbeelding verkleind ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Toffe site Tobias! Lekker simpel en een strak design. Je zou nog kunnen overwegen om de site te verbeteren voor mobieltjes/tablets. Ik weet niet of het tonen van de foto's in willekeurige foto's het beste idee is, ik heb zelf altijd wel een voorkeur voor een bepaalde volgorde in portfolio's, maar misschien heb jij dit anders.

Je site werkt overigens op twee domeinen: zowel http://www.tobiasvanstijn.nl/ als http://tobiasvanstijn.nl/. Ik zou voor één van beide kiezen (ik vind zonder www altijd mooier, maar dat is persoonlijk). Google rankt je minder hoog als je dubbele content op twee domeinen hebt :) Als je Apache gebruikt, kun je dit met .htaccess doen, met nginx kun je het in je .conf bestand van je site doen.

Overigens goed dat je dezelfde stijl hanteert in je foto's. Op een paar uitzonderingen na ben je consistent in het gebruik van witbalans, exposure en contrast, en dat zie je bij lang niet alle portfolio's terug.

[ Voor 20% gewijzigd door Nordlys op 26-06-2013 18:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste