Toon posts:

De ideale layout !! Wat vind jij ??

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 521 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In het onderstaande plaatje heb ik mijn ideale Socket A moederbord layout gemaakt. Als basis een KT7 gebruikt en toen ben ik gaan schuiven.. Ik heb deze layout gemaakt voor Bigtower computers, daarom zitten de IDE aansluitingen bovenin. Verder natuurlijk 4 DIMM sloten en alle jumpers zoveel mogelijk onderin het moederbord, zodat deze makkelijk te bereiken zijn ... Maar ehh, wat vinden jullie ervan ?? Is dit moederbord misschien ergens te koop ??

Roeland

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/r.brolsma/roeland/motherboard.gif

(Aangepaste layout... 4.14 pm)

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 06:45
IDEAAL !!!

Nu alleen nog maken...

Verwijderd

Topicstarter
...of kijken of fabrikanten die voor ons willen fabriceren... incl. vette overclock-opties natuurlijk...

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

flashrom zit misschien in de weg bij sommige pci kaarten, verder een leuk idee. Voor zover ik weer niet te koop, niet eens iets wat in de buurt komt

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Van mij zouden die geheugenmodules nog veder van het agp slot mogen.. zitten er wel erg dicht tegen aan.

Verwijderd

Topicstarter
... ok, maar de flashrom hoeft er alleen maar uit als het flashen fout is gegaan... dual BIOS zou dat dus ook kunnen afvangen..

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:56

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik denk dat je ATX connector een beetje in de weg zal zitten voor je IDE kabels etc. Bovendien kun je hem in zo'n hoek niet makkelijk er af halen of er weer op zetten.
Je socket zou gedraaid moeten zijn, of in ieder geval verder verwijderd van je connectors. Een koeler zoals een PEP66T zal er namelijk zo niet oppassen.
Je geheugenbaknek zitten zo in de weg bij je AGP slot, en belemmert de airflow van je koeler een beetje. (Samen met je AGP kaart maak je zo een mooie box waar de temp lekker in kan oplopen.

Als je de IDE connectors en floppy connector draait, leverd dat een hoop extra ruimte voor je DIMM sloten op.

Wat ik wel leuk vindt zijn de 4 fan aansluitingen. Misschien nog een idee om er een onboard aansturing voor een LCD panel op te zetten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de IDE aansluitingen zo gezet zodat je met die korte kabels toch nog een eind kan komen in een bigtower kast.. Ik ben het wel eens over die geheugensloten en die airflow... kun je hem misschien zo aanpassen dat hij er beter uitziet ??

roeland

Verwijderd

Iedereen droomt lekker weg... :z

Maar het zou idd slim zijn als ze wat meer aandacht zouden besteden aan de layout, want de msi k7t pro2a is wat dat betreft zwaar KL*TE! Ben overgestapt naar een kt7a, want ik kon niet oc'en, maar daar zit alles veel beter op zijn plaats...

Verwijderd

Waarom de processor linksboven?
De layout van mijn moederbord ASUS P5-A (socket 7) ziet er ongeveer hetzelfde uit. En het is verschrikkelijk irritant dat die processor net naast de voeding zit...
Je kunt er geen hoge koeler op plaatsen, en de warmte kon nauwelijks ergens heen. Ik heb het op moeten lossen door de kap van m'n voeding eraf te halen zodat het niet zo'n hokje is waar de warmte blijft hangen...
Nu moet ik wel toegeven dat ik een midi kast heb, en bij een bigtower zal de voeding wel ruim boven de processor zitten. Maar een mobo alleen voor bigtowers vind ik niet zo'n goed idee...

Is het dus niet een beter idee om de processor rechtsonder te plaatsen, zodat hij voorin aan de onderkant van je kast komt? Dan moeten de jumpers weer op een onhandiger plaats zitten. Maar het is denk ik belangrijker om de warmte van je processor goed af te kunnen voeren, dan wat beter bij de jumpertjes te kunnen...

En de ATX kabel vind ik inderdaad ook niet zo erg handig boven die IDE kabels... Misschien die een stukje rechts van de PS2 sloten? En de jumperzooi eronder? Toegegeven... erg handig kun je dan niet bij de jumpertjes, maar als je de 2 schroefjes van de voeding loshaalt kun je die zo ff naar achteren, de kast uitschuiven zodat je erbij kunt...

Verwijderd

Topicstarter
Wat je voorstelt wordt volgens mij naagestreeft voor de nieuwe Pentium 4 processor.. andere layout voor betere airflow,... bij mij zitten er onderin de voeding nog vetilatiegaatjes zodat er ook warme lucht van de processor door de voeding afgevoerd word, dus..daarom... in ieder geval, bedankt voor je reactie..

Verwijderd

Ff een aanvulling op PsyFlux:

En op die plek waar de cpu zit komt natuurlijk ook alle warme lucht van de videokaart omhoog lijkt me ook niet zo gunstig...

Verwijderd

Topicstarter
Wie wil de layout aanpassen ??

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:04 schreef roelandstoter het volgende:
Wie wil de layout aanpassen ??
Dat kan je zelf toch heel makkelijk of werk je met paint?? :D

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn best doen.... geen paint,.. paint shop pro...

Verwijderd

Ik was het al van plan om te doen, maar ik heb gistere net een hd-crash gehad waardoor ik op et moment ff geen geavanceerder tekenprogramma als paint heb... En die kan geen gifje aan...

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:06 schreef PsyFlux het volgende:
Ik was het al van plan om te doen, maar ik heb gistere net een hd-crash gehad waardoor ik op et moment ff geen geavanceerder tekenprogramma als paint heb... En die kan geen gifje aan...
Paint kan wel gifjes aan ;) win2k wel iig.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk boven in... zo beter ??

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:08 schreef eXistence het volgende:

[..]

Paint kan wel gifjes aan ;) win2k wel iig.
Oh, wist ik niet eens. Maar ik heb win98SE, dus:
F:\motherboard.gif
Paint kan dit bestand niet lezen.
Dit is geen geldig bitmapbestand, of deze opmaak wordt niet ondersteund.

Verwijderd

Het design ziet er op zich goed uit, maar :

- Het ISAslot moet weg. Deze wordt namelijk niet meer ondersteunt door de chipset en heeft hiervoor een eigen (vertragende) controller nodig. Als dat ISAslot zo belangrijk voor je is, zou er wel een optie moeten zijn om deze met een jumper uit te schakelen.

- De nortbridge zit niet tactisch, alle warmteproducerende chips zitten bij elkaar ACHTER de voeding, de nortbridge kan beter onder de DIMMsloten blijven

- Je voedingsconnector zit te ver verwijdert van de grootgebruikers, ik zou deze bij het processorslot houden, eventueel wel aan de bovenrand

- Je DIMMsloten staan dicht op het AGP slot, misschien een idee om OF 3 sloten te plaatsen, of deze verder opzij te zetten en je IDE sloten lager te plaatsen, maar wel een kwartslag gedraaid.

- Geen Highpointcontroller, maar een Promisecontroller

- Eventueel een onboard netwerkadapter??

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh jongens...

allemaal wel mooi, maar er zijn redenen waarom bepaalde componenten op bepaalde plaatsen zitten.

Waar je met photoshop een en ander zomaar versleept, moeten eronder in de 4 lagen (of meer) PCB allerlei traces mee, en dat gaat lang niet altijd goed.

Bovendien bepaalt de ATX standaard waar sommige dingen wel en niet mogen zitten. Die CPU linksboven bijvoorbeeld. Ook heb ik het vermoeden dat die DIMM plaatsing helemaal niet kan (want mobo te lang geworden). Als je 6 PCI sloten wilt hebben en een AGP kom je door de standaard alijd in de knel met de DIMMs. Maar dat heb ik er graag voor over als het me een PCI extra oplevert.

ATX begint wel toe te zijn aan een wijziging, daar ben ik het volledig mee eens. Maar het is nog niet zo erg als destijds bij de AT standaard (CPUs met nauwelijks luchtstroom en DIMMs (die nooit voor AT bedoeld waren) die in de weg zaten voor de drive bays)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Layout is dus aangepast..

ISA-slot.... laat ik er inderdaad een jumpertje bij maken om deze aan of uit te zetten.

2 x bios -... dual... voor als het fout gaat..

Verder nog iets ??

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:15 schreef roelandstoter het volgende:
Layout is dus aangepast..

ISA-slot.... laat ik er inderdaad een jumpertje bij maken om deze aan of uit te zetten.

2 x bios -... dual... voor als het fout gaat..

Verder nog iets ??
Ehmn, ik had meer punten opgeschreven dan alleen het ISAslot hoor.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:12 schreef VipTweak het volgende:
- Eventueel een onboard netwerkadapter??
P'cies, en dan niet met zo'n losse bracket, maar gewoon een mooie 3Com, en de connector boven de usb, is wel de standaard, maar een heleboel kasten hebben daar geen gat voor, moet je maar ff zagen...

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:14 schreef dion_b het volgende:
Heel verhaal
Dat zal inderdaad wel, maar het gaat even om het ideale ontwerp :)

Enne, veel verbetering zie ik nog niet in die nieuwe layout... Processor zit nog steeds op een kutplaats, en de voedingconnector is een kwartslag gedraaid, maar zit nog steeds in de weg...
Als je nou gewoon die hele jumperzooi verwisselt met de processor? En de voedingsconnector rechtsboven (in de tekening) plaatst?

Verwijderd

Zo'n aansluiting voor 2 extra usb. En ik vind die ide kabels verrot zou verticaal, want die moet je helemaal draaien wanneer je de kabel naar boven laat gaan...

Verwijderd

Topicstarter
We gaan de processor verplaatsen,.. maar dan moet de noord brug ook mee en de DIMMs ook.. dus... ok gaan we weer...

Verwijderd

Noord brug moet inderdaad mee, maar dimmetjes kunnen toch wel blijven?

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:22 schreef roelandstoter het volgende:
We gaan de processor verplaatsen,.. maar dan moet de noord brug ook mee en de DIMMs ook.. dus... ok gaan we weer...
Waarom moet de Nortbridge en DIMMsloten meteen mee?? Ik vindt het trouwens helemaal niet handig om je processor onderin te hebben. Je data gaat van cpu<>geheugen en vanuit daar naar je NordBridge via je PCIsloten naar je SouthBridge. Als je de processor onderin zet, moet alle data eerst helemaal omhoog en dan via je PCIsloten omlaag, dat betekent dus lange datalijnen die extra storingsgevoelig zijn. Verwissel dan liever het geheugen de de socket.

Verwijderd

Lijkt wel erg veel op de K7T Pro 2A, daarvan is de opstelling ook wel redelijk goed.
Lekker veel ruimte rond de CPU

Verwijderd

Topicstarter
Nou , een compleet nieuwe layout...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/r.brolsma/roeland/motherboard1.gif

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
hahahaha. dan heb je een lange PCI kaart.. Kan ie er niet in..

En je houd geen rekening met condensatoren die altijd rond de cpu socket zitten

Verwijderd

Die nieuwe layout slaat nergens op, lees mijn postings eens een keertje door of vraag anders niet om reacties, als je ze toch niet leest.

Daarnaast is het een heel kabelfestijn met je IDEkabels, de voedingskabel en je DIMMsloten. Lange PCIkaarten passen niet in een slot en je data / voedingslijnen zijn veel te lang. Daarnaast gaat nu alle data van je onboard aansluitingen altijd naar de Nortbridge en niet naar de South Bridge.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad,.. lange PCI kaarten kun je nu dus niet hebben... ehhh,... Ik moet eerst even kwijt dat ik het toch wel interessant vind dat zoveel mensen die layout graag anders willen hebben... Weet je wat ?? Voor diegenen die een veel betere layout weten ?? mail me effe met je aangepaste plaatje...

roelandstoter@hotmail.com

Verwijderd

Topicstarter
Beste VipTweak,

Ik les ze wel, maar ben het niet met alles eens, maar voordat we een ellenlange welles nietes krijgen... onboard netwerk...sucks.. weet ik uit ervaring...

Roeland

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:32 schreef roelandstoter het volgende:
Beste VipTweak,

Ik les ze wel, maar ben het niet met alles eens, maar voordat we een ellenlange welles nietes krijgen... onboard netwerk...sucks.. weet ik uit ervaring...

Roeland
Oh, dus je lapt alle technische onmogelijkheden aan je laars?? Lekker moederbord heb je dan. Onboard NIC is echt niet slechter als een onboard IDE controller hoor. En met een 3COM 905C-TX onboard krijg je dus geen problemen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
ik vind het wel een goede lay-out... de tweede dan! Niemand heeft 6 lange kaarten in ze'n pci-sloten, als je nou de DIMs boven de battery zet en alles nog wat beter verdeelt wil ik wel zo'n plankje hebben!!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:34 schreef Tampie2000 het volgende:
ik vind het wel een goede lay-out... de tweede dan! Niemand heeft 6 lange kaarten in ze'n pci-sloten, als je nou de DIMs boven de battery zet en alles nog wat beter verdeelt wil ik wel zo'n plankje hebben!!
Ik heb 2 lange PCIkaarten, die krijg ik dus in geen enkel slot weg, zie DIMMsloten.

Verwijderd

Dit is aardig wat ik bedoelde!
Maar lange pci kaarten zijn wel een probleempje... Misschien zouden ze nog in het 1e en 2e PCI slot passen...
En nu heb je trouwes ook mooi de ruimte om die IDE connectors een kwartslag te draaien!

En wat dat verhaal van VipTweak betreft... het is toch niet zo slecht op deze manier?
Proc & geheugen liggen dicht bij elkaar.
geheugen & northbridge liggen dicht bij elkaar.
Northbridge & PCI sloten liggen dicht bij elkaar.
PCI sloten & Southbridge liggen dicht bij elkaar...
Allemaal perfect toch?
Of ben ik nu onzin aant uitkramen :)

edit:

beetje overzichtelijker gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
VipTweak,

rustig,rustig... maak je niet te druk...

Ok, ik heb een leuk idee.. Ik heb thuis nog een koperen socket 370/A koeler liggen met een 6800rpm fan erop... Degene die mij de beste layout opstuurt, met uitleg natuurlijk, kan die koeler van mij krijgen... ik ben nu wel ERG benieuwd hoe goed jullie zijn...

MAIL MIJ !!

Roeland

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 11 maart 2001 16:28 schreef roelandstoter het volgende:
Nou , een compleet nieuwe layout...
Gefeliciteerd! Je hebt de AT layout uitgevonden!!

Enig verschil is dat nu ook de DIMMs in de weg van de AGP en een resem PCI sloten zit.

Back to the drawing board, zullen we maar zeggen|:(

Oslik blyat! Oslik!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Op zondag 11 maart 2001 16:36 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ik heb 2 lange PCIkaarten, die krijg ik dus in geen enkel slot weg, zie DIMMsloten.
Beter lezen, als je de DIMMS boven de battery zet en de IDE en battery wat naar benee en dan de Highpoint naast de battery dan ist een lekker bordje.

edit:

dan vind IK het een lekker bordje

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:37 schreef PsyFlux het volgende:
Dit is aardig wat ik bedoelde!
Maar lange pci kaarten zijn wel een probleempje... Misschien zouden ze nog in het 1e en 2e PCI slot passen...
En nu heb je trouwes ook mooi de ruimte om die IDE connectors een kwartslag te draaien!
En wat dat verhaal van VipTweak betreft... het is toch niet zo slecht op deze manier?
Proc & geheugen liggen dicht bij elkaar.
geheugen & northbridge liggen dicht bij elkaar. PCI sloten & northbridge liggen dicht bij elkaar. PCI sloten & Southbridge liggen dicht bij elkaar...
Allemaal perfect toch?
Of ben ik nu onzin aant uitkramen :)
OK, hier komt het :
Alle onboardaansluitingen gaan naar de Nortbridge, dat betekent dat ze het hele moederbord moeten afreizen naar beneden, dat is storingsgevoelig. Doordat je voedigsadapter bovenin zit, moet deze ook het moederbord afreizen, is ook storingsgevoelig. Als laatste zit er een volgorde in je PCIsloten, slot #1 is de bovenste en slot #6 is de onderste. Alle data gaat van je AGP naar slot #1 en dan naar 6, dat betekent dat eerst alle data omhoog moet, dan omlaag en weer omhoog naar de southbridge. Als laatste zit je USBadapter op de Southbridge aangesloten en deze is geshared met de onderste sloten, dus het zelfde verhaal van heel je moederbord afreizen om op plaats van bestemming te komen.

Hopelijk is het nu duidelijk waarom het design niet werkt.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:39 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

Beter lezen, als je de DIMMS boven de battery zet en de IDE en battery wat naar benee en dan de Highpoint naast de battery dan ist een lekker bordje.

edit:

dan vind IK het een lekker bordje
De DIMMs boven de batterij zetten?? Dan krijg je weer lange datalijnen naar beneden, dat is nou ook weer niet bepaalt gunstig. Daarnaast was het net de bedoeling dat de IDE aansluitingen bovenaan bleven.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:41 schreef VipTweak het volgende:

OK, hier komt het :
Alle onboardaansluitingen gaan naar de Nortbridge, dat betekent dat ze het hele moederbord moeten afreizen naar beneden, dat is storingsgevoelig. Doordat je voedigsadapter bovenin zit, moet deze ook het moederbord afreizen, is ook storingsgevoelig. Als laatste zit er een volgorde in je PCIsloten, slot #1 is de bovenste en slot #6 is de onderste. Alle data gaat van je AGP naar slot #1 en dan naar 6, dat betekent dat eerst alle data omhoog moet, dan omlaag en weer omhoog naar de southbridge. Als laatste zit je USBadapter op de Southbridge aangesloten en deze is geshared met de onderste sloten, dus het zelfde verhaal van heel je moederbord afreizen om op plaats van bestemming te komen.

Hopelijk is het nu duidelijk waarom het design niet werkt.
Hmmm, dat alle onboardaansluiting naar de northbridge gaan en dat gedoe van die volgorde van PCI sloten wist ik niet... Dan zit je inderdaad wel met een probleempje :)
Kwou dat ik ff een proggie had om gifjes te kunnen openen/bewerken (door een hd crash heb ik op et moment alleen paint). Dan had ik zelf ff kunnen knutselen...

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:38 schreef roelandstoter het volgende:
VipTweak,

Ok, ik heb een leuk idee.. Ik heb thuis nog een koperen socket 370/A koeler liggen met een 6800rpm fan erop... Degene die mij de beste layout opstuurt, met uitleg natuurlijk, kan die koeler van mij krijgen... ik ben nu wel ERG benieuwd hoe goed jullie zijn...

MAIL MIJ !!

Roeland
Nu heb ik wel zin om een layout te maken! >:)

Verwijderd

Topicstarter
eXistence,... zet hem op.. ik heb al een aanvraag binnen (bmp i.p.v. gif...)...

Ook ben ik erg benieuwd of VipTweaker meedoet........

R.

Verwijderd

Jaha, je hebt concurrentie eXistence >:)
Ik GA voor die koeler :)

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:38 schreef roelandstoter het volgende:
VipTweak,

MAIL MIJ !!

Roeland
En jij gaat die lay-out zeker controleren?? K zal een kleuterklasje laten tekenen, want jij schijnt het niet zo nauw te nemen met technische onmogelijkheden. Daarbij kan ik geen mbord zomaar tekenen, een moederbord fabrikant doet er rustig een maand over en dan zit een hele afdeling te knutselen.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:57 schreef roelandstoter het volgende:

R.
Maar goed, Viptweak neemt de uitdaging aan en gaat beginnen met tekenen.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:59 schreef VipTweak het volgende:

[..]

En jij gaat die lay-out zeker controleren??
We kunnen de verschillende versies+uitleg ook in een nieuwe thread plaatsen: Wat is het beste design? En dan tellen welk design de meeste stemmen krijgt -> winnaar van het koelertje!

Lijkt me een mooie onpartijdige oplossing

Verwijderd

Oh, ik teken trouwens ook met paint. Ik heb de tekening eerst geopend in Image en bewaart als BMP, nu zit ik die te bewerken onder paint.

De tekening kan je downloaden door te zeggen dat je de pagina in een aparte frame geopend wilt hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, het wordt een democratische wedstrijd... iedereen mag meedoen, iedereen mag stemmen... de beste wint,... die sturen we dan naar Abit, die maakt hem dan voor ons en dan kunnen we een speciale Tweakers.net editie kopen.. in donkerrood PCB...

Ik hoop binnen een week alle layouts + uitleg binnen te hebben, daarna kunnen we eenthread beginnen... of beter,.. ik zal floris diemel een mail sturen of er een topic over gemaakt kan worden,.. dan kunnen er nog meer mensen meedoen en nog meer mensen stemmen..:)

Verwijderd

Over een week de wedstrijd pas sluiten?
Ik dacht eerder aan vanavond al...

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 17:22 schreef PsyFlux het volgende:
Over een week de wedstrijd pas sluiten?
Ik dacht eerder aan vanavond al...
Ja, maar dan moet je niet denken aan afwerking :), is momenteel nogal een bende bij mij :).

Verwijderd

Topicstarter
Al is het een ingescnade tekening,.. het gaat om het idee en om de uitleg....

Maar alleen vanavond... op zijn minst tot dinsdag,... ik heb het nl. EIGENLIJK heel erg druk,.. maar ja,.. je weet hoe dat gaat he??

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 17:27 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ja, maar dan moet je niet denken aan afwerking :), is momenteel nogal een bende bij mij :).
Moet je het ff opslaan in 256 kleuren, dan verdwijnen al die witte tinten op de achtergrond precies... Ziet er gelijk al een heel stuk beter uit :)
En et gaat toch om de plaats van de onderdelen...

Verwijderd

Ik zag trouwens net dat COM1 en COM2 en de muis en toetsenbord aansluitingen waren omgedraaid, over mierenneuken gesproken...

Verwijderd

Misschien meer casefan aansluitingen (of is dat al gezegd?)

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 18:13 schreef _LenL_ het volgende:
Misschien meer casefan aansluitingen (of is dat al gezegd?)
Er zitten 4 aansluitingen standaard op het moederbord, daarnaast kan je een casefan ook op een normale voeding aansluiten, kwestie van solderen/plakken.

Verwijderd

Tis me trouwes niet helemaal duidelijk wat dat kleine langwerpige chipje rechtsboven op de tekeningen van roelandstoter moet voorstellen....

Verwijderd

Moet je de elco's er ook bij tekenen??
En wanneer is nu de einddatum?

/me is heel druk bezig!! :):):)

Verwijderd

Paar puntjes (nag nag):
- Mis de plaatsing van condensatoren: Heb mijn mobo uitgekozen omdat ik daar een beest van een koler op kwijt kan...:)
- Casefan aansluitingen? Ik wil juist helemaal geen fans op mijn mobo aansluiten: Verlaagd enkel en alleen maar m'n VIO als je daar fans op zet. Alleen die rpm meter is wel handig.
- Gooi die ISA eraf, neemt teveel onnuttige ruimte in.
- Geef mij maar vijf PCI sloten en meer ruimte rond de proc / DIMM sloten: Kan iedereen zijn hand opsteken die alle zes zijn PCI sloten gevuld heeft?
- Doe een promise RAID en een KT133A chipset svp :)

Ideetje: Het PCI slot wat samen met de RAID valt, weglaten? kan je toch weinig mee.

Verwijderd

Topicstarter
PsyFlux,

Ik heb de tekeing van de Abit KT7 als uitgangspunt genomen... Daar zaten al deze stukjes/jumpers etc. al op. Ik weet ook niet waar zij allemaal voor dienen,... moet je de manual op naslaan.. (kheb zelf een KT7)..

En de einddatum... ja,... nou, laten we die gewoon op dinsdag a.s. zetten..13 maart 2001... om 24:00 uur... Dan kan ik woensdag en donderdag op mijn werk een en ander inelkaar draaien..

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 16:57 schreef roelandstoter het volgende:

R.
Op zondag 11 maart 2001 16:58 schreef PsyFlux het volgende:
Jaha, je hebt concurrentie eXistence >:)
Ik GA voor die koeler :)
Op zondag 11 maart 2001 17:00 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Maar goed, Viptweak neemt de uitdaging aan en gaat beginnen met tekenen.
Ik was al bang dat ik de enigste zou zijn!! :):):):)

Hoe kiezen we de winnaar met een poll?

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 18:58 schreef eXistence het volgende:

Ik was al bang dat ik de enigste zou zijn!! :):):):)
Dat mocht je hopen >:)

Verwijderd

---

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
weet je wat pas bruut is;
dat je die multpleirs aan een draadje hebt, en dan voor op je kast hebt. Ik heb het ergens een keer gelezen dat het kon.

Verwijderd

Topicstarter
Ruben,

teken, kleur of cut/paste dan ook mee, incl. dat draadje,... misschien win je wel !!

PS. stemmen gaat,... zie 15 berichten terug...

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

Op zondag 11 maart 2001 16:12 schreef VipTweak het volgende:
Het design ziet er op zich goed uit, maar :

- Het ISAslot moet weg. Deze wordt namelijk niet meer ondersteunt door de chipset en heeft hiervoor een eigen (vertragende) controller nodig. Als dat ISAslot zo belangrijk voor je is, zou er wel een optie moeten zijn om deze met een jumper uit te schakelen.
De COM poorten,Printerpoort, muis en toetsenbord aansluitingen werken ook nog allemaal me de ISA bus, het kan dus nog steeds een ISA slotje op je mamaplank.

Maar het ISA slot zit toch niet in de weg, omdat het geshared zit met de laatste PCI slot.

Nuff Said

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hartstikke leuk allemaal, maar als je weet hoe vreselijk complex een mainboard met een multilayer PCB in elkaar zit, dan weet je dat je niet alles lekker voor het kiezen hebt. Je bent gebonden aan heel veel dingen. Bijvoorbeeld heel veel verbindingen mogen niet te lang zijn om storingsgevoeligheid in de hand te houden, en ga zo maar door. En wees nou eerlijk... Als het zo simpel was een om een bord naar wens in te delen, denk je dan niet dat de fabrikanten dat al lang gedaan hadden? Dat zijn echt geen amateurtjes.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Laat 1 COM poort vervallen en vervang deze door 2 extra USP poorten. Gooi die ISA slot van het bord. Vrijwel niemand gebruikt meer ISA.

Wel handig vindt ik aan jouw layout is de ATX connector. Ik zou hem alleen 90 graden draaien. Dan kan je het draad beter weg werken. Die Dual Flashrom is reuze handig, nooit meer hotflashen >:)

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 19:31 schreef Exirion het volgende:
Je bent gebonden aan heel veel dingen. Bijvoorbeeld heel veel verbindingen mogen niet te lang zijn om storingsgevoeligheid in de hand te houden, en ga zo maar door
Daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden, voor zover ik weet o.a. aan de hand van tips van VipTweak.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 20:06 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Daar probeer ik zoveel mogelijk rekening mee te houden, voor zover ik weet o.a. aan de hand van tips van VipTweak.
Je moet wel origineel blijven! :Z

Nu maar hopen dat ik die delta win!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

PCB's van deze complexiteit worden meestal door computers ontworpen met zogenaamde autorouters. Het is te complex om 'met de hand' te ontwerpen. Als je 1 componentje op het bord op een andere plaats wil zetten, dan moet je alle banen naar dat component omleiden, zodanig dat er geen andere banen worden gekruisd. Dat is op 1 layer al complex genoeg, dus laat staan op 4 of 6 gestapelde layers! Het is echt niet zo simpel als dat het misschien op het eerste gezicht lijkt. Iemand die niet op z'n minst elektrotechniek aan de TU heeft gestudeerd, kan dit onderwerp maar beter met rust laten. En als je ziet dat het gros van de tweakers niet eens fatsoenlijk een schakelaartje en een LEDje kan aansluiten, laten we het dan niet over PCB's van PC mainboards gaan hebben |:(

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 19:28 schreef ElemenTAL het volgende:

[..]

De COM poorten,Printerpoort, muis en toetsenbord aansluitingen werken ook nog allemaal me de ISA bus, het kan dus nog steeds een ISA slotje op je mamaplank.

Maar het ISA slot zit toch niet in de weg, omdat het geshared zit met de laatste PCI slot.
Tegenwoordig zitten die gewoon op de PCIbus en ondersteunt de chipset geen ISA meer, hier is een aparte controller voor nodig.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 20:32 schreef Exirion het volgende:
PCB's van deze complexiteit worden meestal door computers ontworpen met zogenaamde autorouters. Het is te complex om 'met de hand' te ontwerpen. Als je 1 componentje op het bord op een andere plaats wil zetten, dan moet je alle banen naar dat component omleiden, zodanig dat er geen andere banen worden gekruisd. Dat is op 1 layer al complex genoeg, dus laat staan op 4 of 6 gestapelde layers! Het is echt niet zo simpel als dat het misschien op het eerste gezicht lijkt. Iemand die niet op z'n minst elektrotechniek aan de TU heeft gestudeerd, kan dit onderwerp maar beter met rust laten. En als je ziet dat het gros van de tweakers niet eens fatsoenlijk een schakelaartje en een LEDje kan aansluiten, laten we het dan niet over PCB's van PC mainboards gaan hebben |:(
Ik houdt daar zoveel mogelijk rekening mee, vandaar dat je niet zoveel vernieuwingen hoeft te verwachten van mijn moederbord. Ik weet redelijk wat van moederborden af, dus je hoeft mij niet te vertellen wat wel en wat niet kan.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 20:06 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Als hij wint, wil ik de helft van die koeler :)

• Abbadon
  • Laatst online: 12:37
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/motherboard%20copy.gif

Niet behept met enige technische kennis heb ik me dit awardwinning ontwerp gemaakt:) De DIMM's zijn een kwartslag gedraaid zodat je geen 'box' meer hebt (cpu afgeschermd door AGP kaart en DIMM's). IDE zooi inderdaad zoveel mogelijk bovenin en een zee van ruimte voor een enorme cpu-megacooler. De 'northbridge' ligt overal ver genoeg vandaan om deze ook met een beste koeler uit te rusten. Hij wordt alleen nog idealer als er een tweede socket A op zit.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Kun je mij dit ook even mailen,.. dat was nl. de afspraak + een uitleg waarom je gekozen hebt voor een en ander...

Ps. goede layout... maar of het de beste zal worden ??

Verwijderd

Roeland; Check your mail! ;)

/edit

uitleg komt nog...

Verwijderd

Topicstarter
..........en bedankt,... JONGENS, IK HEB DE EERSTE BINNEN !!

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 21:00 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Als hij wint, wil ik de helft van die koeler :)
Strax hebben we nog precies hetzelfde design gemaakt :)

Enne, Exirion je moet het allemaal niet zo serieus nemen joh! Het moet natuurlijk niet een compleet belachelijk/onrealistisch ontwerp worden. Natuurlijk kunnen we niet op tegen de profs.. Maar creatieve ideeen kunnen we wel hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Heren, waar blijven de mailtjes....
Ik luister de hele tijd al Eminem .. ik heb wat nieuws nodig...meer moederborden.. ik heb nu 2 gezein, en ik moet zeggen,.. goed over nagedacht...qua layout, airflow etc...

Roeland

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 11 maart 2001 21:54 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Strax hebben we nog precies hetzelfde design gemaakt :)

Enne, Exirion je moet het allemaal niet zo serieus nemen joh! Het moet natuurlijk niet een compleet belachelijk/onrealistisch ontwerp worden. Natuurlijk kunnen we niet op tegen de profs.. Maar creatieve ideeen kunnen we wel hebben :)
OK, droom en fantaseer dan maar lekker verder :)

Verwijderd

Ik zit nu nog te twijfelen over 2 definitieve ontwerpen, en ik moet nog ff een uitleg schrijfe...
Maar we hebben toch nog tijd? wedstrijd sluit dinsdagnacht pas....

Verwijderd

Topicstarter
:0 das waar.,,.... maar er zijn vast wel een aantal mensen die het al af hebben... Ik ben trouwens ook weer bezig.,.. voor spek en bonen doe ik mee...

Roeland

Verwijderd

Lijk op een A7V maja alleen de dimm bruggen zitten ergens anders.

Verwijderd

Okay, m'n voorlopige design ligt in je mailbox!

• Abbadon
  • Laatst online: 12:37
Op zondag 11 maart 2001 21:36 schreef roelandstoter het volgende:
Kun je mij dit ook even mailen,.. dat was nl. de afspraak + een uitleg waarom je gekozen hebt voor een en ander...

Ps. goede layout... maar of het de beste zal worden ??
Oh, ik had niet alles goed gelezen, hij is verstuurd. Overigens om te laten zien dat 't allemaal niet zo moeilijk is;) een deel (helft) van een Slot 1 mobo hiero:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~abaddon/overcl1.jpg

Je kan duidelijk de northbridge als een spin in't web zien zitten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Roeland scrap die van mij maar ik kom morgen avond wel met een neie, want deze was wel heel snel in elkaar geflanst... :)

Verwijderd

Topicstarter
eXistence,... alles wat ik voor dinsdagavond krijg neem ik mee, als je er 20 instuurt, telt de laatste....

MENSEN, STUUR ALLEEN JPG EN GIF, ANDERS LOOPT MIJN MAILBOX VOL !!!

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 22:56 schreef roelandstoter het volgende:
eXistence,... alles wat ik voor dinsdagavond krijg neem ik mee, als je er 20 instuurt, telt de laatste....

MENSEN, STUUR ALLEEN JPG EN GIF, ANDERS LOOPT MIJN MAILBOX VOL !!!
Moet ik het dan weer gaan omzetten van BMP naar GIF?? Ok, ben trouwens redelijk ver gevordert, zit alleen nog met enkele technische vraagstukjes, maar dat komt wel goed.

Verwijderd

Op zondag 11 maart 2001 22:03 schreef schumache het volgende:
Lijk op een A7V maja alleen de dimm bruggen zitten ergens anders.
Ja, en de IDEpoorten ook en nog een hele hoop. Lijkt me niet dat dit afgekeken is.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 11 maart 2001 23:23 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Ja, en de IDEpoorten ook en nog een hele hoop. Lijkt me niet dat dit afgekeken is.
Was jij niet diegene die een P3 kon unlocken :?

Alle proemn in n drek

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
count me in! ;) voor dinsdagavond zit ie in je mailbox...

Verwijderd

Zo, mijn inzending is onderweg :)

Verwijderd

Roeland kan je ff een lijstje maken van iedereen die mee doet?

Verwijderd

Topicstarter
Lijst van binnengekomen mobo's:

eXistence
Communicator (=VipTweak)
E-Vix
PsyFlux
Abbadon
en die van mijzelf, maar die telt niet echt mee..

Ik heb een mailtje gestuurd aan de beheerders/medewerkers van Tweakers.net of zij mee wilden jureren... Daniel Kegel wil wel, van de rest nog niks gehoord...

Als laatste,... stuur nou geen BMP's... Hotmail heeft een max. van 2 MB... Ik haal het nu noodgedwongen binnnen met Outlook Express (....!!!....)

Nou,... sturen heren (en misschien wel dames!!),... ik ben tot een uur of 1 vannacht nog online... daarna morgen na 11 uur weer,... lekker uitslapen...

Roeland

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Mijn 'voor spek en bonen' board is af !!

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/r.brolsma/roeland/final_board.gif

Uitleg :

- Processor is geplaatst met veel ruimte,.. ook toekomstige turbo superorbs moeten er op kunnen.
- KT133A chipset (ookal staat er KT133 in de tekening)
- 4 DIMM sloten voor extra expansie
- gedraaide floppy/IDE poorten, voor bigtowers wel zo makkelijk (bigtower is mijn uitgangspunt geweest)
- voeding bovenin, weinig airflow weg (i.t.t. bijv. Aopen)
- ISA slot,... blijft toch wel,.. maar wel met een aan/uit jumper
- 2 moederbord temperatuur sensoren, waarom de fans dan kunnen reageren...casefans.dus.
- 4 onboard USB poorten, dit i.p.v. de 2e compoort,.. heb je toch niet meer nodig..
-blauwe pijlen laten de gewenste airflow zien..

Nou, dit is dus mijn ideale layout... Ik hoop jullie hiermee voldoende nieuwe insights gegeven te hebben...

Roeland

..slaap zacht...
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.