Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Misschien een hele stomme vraag.
Maar kan een mobieltje uit zichzelf een bericht verzenden,zonder deze ook maar aan te raken.
Weet in mijn achterhoofd dat dit niet kan,maar toch.
Je hoort verhalen van ja, heb een virus op mijn mobiel of ik wordt gehakt of mijn mobiel wordt op afstand bediend. Dacht moet niet gekker worden. Dus vandaar deze vraag.

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 16:10

Anno

Griefmaker#2862

Gaat het om een mobiele telefoon of een smartphone ? In in ieder geval is het wel makkelijk om de naam van het toestel te noemen in je TS.

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Ik snap even je vraag niet helemaal,

"Kan een mobiel uit zichzelf een bericht verzenden",
Tja ligt er aan je hebt applicaties die dit (bewust!) kunnen doen, zo kan je bijvoorbeeld elk X aantal uur een SMS laten versturen met bijvoorbeeld GPS gegevens. (hiervoor moet je wel een telefoon hebben die natuurlijk GPS ondersteund.

Maar heb je wel vermoede dat dit gebeurt dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Spookie op 09-07-2010 10:03 ]

Verwijderd

Een apparaat als een mobieltje kan eenvoudig te kraken zijn, juist omdat ontwikkelaars de kans dat hackers het willen hacken onderschatten.

Overigens is een SMS soms net zo lek als een email: de 'FROM' kan je als verzender manipuleren. Daardoor denkt de ontvanger dat het van de legitieme bron komt. Ik weet niet of providers hier al maatregelen voor hebben getroffen. Zie ook Wikipedia: SMS .

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 02:16
Nou, ik heb ooit een telefoon uit polen gekocht. En na terug te kijken op internet waarom m'n abbonoment toch zo hoog was, bleek het dat die oude Siemens MC60 toch stuk of 20keer een sms had verstuurd en gebeld had naar een oerkains nummer... Dus ja het kan...

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

troll ?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Heb het idee van wel. :{.

Vraag me ook af waar TS dat soort verhalen hoort :{?

• tss68nl
  • Laatst online: 07-05 23:55
@rutgerlak
Ik heb via het werk een interface om sms gratis rechtstreeks in het gsmnetwerk te schieten, en ja, een sms kan je aan alle kanten manipuleren. Geef me je telefoonnummer je stuurt binnen notime de hele wereld uit jouw naam een sms ;)

Overigens, begin ik me aardig te irriteren aan dat hele troll-verhaal en snap er steeds minder van. Eerder leek het er op dat iemand een troll wordt genoemd als hij ruzie loopt te zoeken. Daarna was je een troll als je een post plaatst met een andere zienswijze dan mainstream...en hier lijk ik weer uit op te maken dat je een troll bent als je bewust domme vragen stelt.

Wat is nu een troll, en waarom bestaat er zoveel opwinding over? Het begint me aardig tegen te staan iedereen maar te pas en te onpas 'troooooll' roept in een forum. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door tss68nl op 09-07-2010 10:16 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Het gaat om een Nokia MIni N97 toestel. Het gaat om mijn beste vriendine,die in het mobieltje van dr vriend een verzonden bericht zag staan die ze niet leuk vond. Een hele discussie heeft ze nu met dr vriend. Dat hij dit bericht nooit heeft verzonden naar een 06 nummer. Alsook heeft hij het via msn,daar is ook een mail verzonden,waarvan hij aanheeft niets verzonden te hebben. En het op msn,volgens hem zou zijn,dat zijn computer is gehakt of een virus heeft,waardoor anderen kunnen inloggen en zijn mails beantwoorden.Wil mijn beste vriendin toch helpen.

• Spookie
tss68nl schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:13:
@rutgerlak
Ik heb via het werk een interface om sms gratis rechtstreeks in het gsmnetwerk te schieten, en ja, een sms kan je aan alle kanten manipuleren. Geef me je telefoonnummer je stuurt binnen notime de hele wereld uit jouw naam een sms ;)
Klopt, maar dan stuurt het MOBIELTJE zelf niks ;-), en neem niet aan dat de kosten hiervoor ook bij de persoon ligt dan van het abonnement, maar bij de verstuurde in dit geval bij jou cq het bedrijf.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
En die mail, msnberichten en SMS hebben dezelfde strekking? Tsja het kan een vriend zijn maar zulke berichten krijg je niet zomaar ;)

Heeft ook een computer!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hnm, na het MSN topic een soortgelijk topic over telefoons? Als de TS beide dingen meemaakt zou ik eerst maar eens kijken in de vriendenkring die toegang heeft tot telefoon en computer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• tss68nl
timgoud schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:16:
[...]
Klopt, maar dan stuurt het MOBIELTJE zelf niks ;-), en neem niet aan dat de kosten hiervoor ook bij de persoon ligt dan van het abonnement, maar bij de verstuurde in dit geval bij jou cq het bedrijf.
Ligt aan de routing ;) Je kan zelfs berichten op vaste plekken in het geheugen van het toestel zelf planten, zodat het verstuurde bericht ook daadwerkelijk in de telefoon van de legitieme gebruiker staat. Dan verstuur je dus wel twee berichten, maar toch ;)

• Spookie
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:15:
Beste Tweakers,

Het gaat om een Nokia MIni N97 toestel. Het gaat om mijn beste vriendine,die in het mobieltje van dr vriend een verzonden bericht zag staan die ze niet leuk vond. Een hele discussie heeft ze nu met dr vriend. Dat hij dit bericht nooit heeft verzonden naar een 06 nummer. Alsook heeft hij het via msn,daar is ook een mail verzonden,waarvan hij aanheeft niets verzonden te hebben. En het op msn,volgens hem zou zijn,dat zijn computer is gehakt of een virus heeft,waardoor anderen kunnen inloggen en zijn mails beantwoorden.Wil mijn beste vriendin toch helpen.
Als een bericht als reactie in zijn mobiel staat als bij verzonden berichten, dan heeft iemand dit sms verstuurd op zijn mobiel, zeg een vriend en iemand als hij zelf.

Het zelfde geldt dan voor de e-mail, als deze staat ook bij verzonden items dan heeft iemand dit e-mail verstuurd via zijn account.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hetzelfde als bij mail kun je afzenders van sms-berichten faken, hier zijn websites voor met betaalnummers om iemand voor de gek te houden.

Ik denk dat de TS beter wat meer info kan geven en een topic had kunnen openen ipv twee soortgelijken met een uitleg van de situatie in plaats van een beperkte technische vraag want het antwoord (ja of nee) op de vraag die nu gesteld wordt is denk ik niet het antwoord waar hij verder mee komt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-11 20:25
Beste Tweakers,

Het is niet moeilijk om iemand een SMS te versturen uit naam van iemand anders, ik heb vaak genoeg wat geintjes uitgehaald met vrienden ;). Echter, die SMS'jes komen dan -niet- in de 'verzonden berichten' te staan. De kans dat zijn N97 daadwerkelijk gehacked is? Vrij klein...

Dat een computer is gehacked of een virus heeft is mogelijk, dat die persoon zo stom is geweest om ergens zijn gebruikersnaam en wachtwoord in te tikken ook... Grotere kans in ieder geval.

Ik denk dat je moet kijken naar de context van die SMS'jes en Emails. Als hij 'ik hou van je' naar zijn ex heeft gestuurd is de kans op een lul-verhaal een stuk groter dan als er één of ander wazig Russisch / Turks / Pools berichtje verstuurd is.

• Spookie
@Magman TS starter gaf aan dat berichten in de mailbox/send box stonden,

De websites zoals jij bedoeld komen de berichten niet en de verzonden items.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

timgoud schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:20:
[...]

Als een bericht als reactie in zijn mobiel staat als bij verzonden berichten, dan heeft iemand dit sms verstuurd op zijn mobiel, zeg een vriend en iemand als hij zelf.

Het zelfde geldt dan voor de e-mail, als deze staat ook bij verzonden items dan heeft iemand dit e-mail verstuurd via zijn account.
Niet persé. In de meeste mail clients is het geen grote moeite om de file met verzonden items aan te passen zodat er een mailbericht bij komt, zonder dat die mail effectief ooit verzonden is geweest.

Ik weet niet of dit voor gsm's ook geld, maar ik vermoed van wel.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hij gaat vreemd, dat lijkt me wel duidelijk toch? En je vriending had dat al eerder door, waarom checkt ze anders zn telefoon en email? Maw, waarom met dit verhaaltje meegaan, wil ze de waarheid niet inzien?

• tss68nl
@leentje44
Als de gsm daadwerkelijk een sms bevat in de verzonden items, dan is het 99% zeker dat hij deze zelf verzonden heeft, of dat in ieder geval iemand anders dat fysiek op zijn telefoon heeft ingeklopt. Het -kan- zijn dat dit middels het gsm netwerk er op is gekomen, maar dan is diegene wel heel geraffineerd te werk gegaan, en moeten zij ook de geheugenlocaltie van een bericht in de verzonden items weten. Daarnaast moet men dan rechtstreekse toegang tot het gsm netwerk hebben. Lees: telecom providers en netwerkbeheerders. Zou ook een enorme omweg zijn, want men had ook gewoon een bericht aan de vriendin kunnen sturen.

Wat betreft beantwoorde msn-mails: Als de mails in een lokaal programma (lees outlook of vergelijkbaar) staan op de computer in de outbox, dan is het 99% zeker dat de mail ook daadwerkelijk vanaf die computer is verstuurd. Als de mails echter alleen voorkomen in de online mailbox van msn, dan is het niet zo zeker dat de mails daadwerkelijk door de rechtmatige eigenaar zijn verzonden. Als iemand zijn username/password heeft weten te bemachtigen, dan kan men inderdaad mails versturen op het msn account en staan deze ook in de outbox.

Kortom....verzonden sms-jes op de telefoon: 99% zeker. Msn-mails in lokaal programma: 99% zeker. Msn-mails online: 10% zeker. Blijft een feit dat als je qua gsm berichten al 99% zeker bent, dit ook de msn-online mail meer verdacht maakt.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:12

Croga

The Unreasonable Man

Beste Tweakers,

Om even kort samen te vatten:
Een vriendin van je heeft een vriend. In de telefoon van die vriend staat een verzonden SMS en in zijn MSN mail staat een verzonden EMail. Beiden hebben een inhoud die je vriendin niet zo aan staat en vriendlief beweert slachtoffer te zijn van virus/hacken/blabla.

Onafhankelijk van de hele discussie of dit technisch mogelijk is, zou ik me eerst een afvragen:
- Hoe vaak gebeurt het dat er een SMS verzonden wordt zonder dat de eigenaar van de telefoon dat weet?
- Hoe vaak gebeurt het dat er een Mail verzonden wordt zonder dat de eigenaar van het adres dat weet?
- Hoe vaak gebeurt het dat 1 persoon binnen korte tijd "slachtoffer" is van beide voorvallen?

Heel eerlijk: Jij, en ook die vriendin van je, weet dat deze jongen de boel aan het belazeren is. De kans dat 1 van beiden voor komt is al klein, de kans dat beiden voor komen is zo minimaal dat het te verwaarlozen is. Hij liegt de hele zooi bij elkaar en alles wat je hier op Tweakers aan antwoorden gaat krijgen gaat dat niet veranderen.

• tss68nl
wagenveld schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:26:
Hij gaat vreemd, dat lijkt me wel duidelijk toch? En je vriending had dat al eerder door, waarom checkt ze anders zn telefoon en email? Maw, waarom met dit verhaaltje meegaan, wil ze de waarheid niet inzien?
Was laatst een aardig omvangrijk onderzoek en iets van 80% van de vrouwen checkt de man zijn telefoon/mail. Ik denk niet dat die allemaal eigenlijk al weten dat hun man vreemd gaat, want ik denk namelijk niet dat 80% van de mannen ook daadwerkelijk vreemd gaat ;)

Volgen we het nog? ;)

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-11 17:32
met Croga

n.a.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Kanjers voor jullie snelle reactie.
Ga vandaag eens goed met mijn vriendine praten.
Want dit verdiend ze helemaal niet.
Een fijne dag nog een geniet van het lekkere weertje:)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-11 23:05

Barrycade

Through the...

Croga schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 10:30:
[...]

Om even kort samen te vatten:
Een vriendin van je heeft een vriend. In de telefoon van die vriend staat een verzonden SMS en in zijn MSN mail staat een verzonden EMail. Beiden hebben een inhoud die je vriendin niet zo aan staat en vriendlief beweert slachtoffer te zijn van virus/hacken/blabla.

Onafhankelijk van de hele discussie of dit technisch mogelijk is, zou ik me eerst een afvragen:
- Hoe vaak gebeurt het dat er een SMS verzonden wordt zonder dat de eigenaar van de telefoon dat weet?
- Hoe vaak gebeurt het dat er een Mail verzonden wordt zonder dat de eigenaar van het adres dat weet?
- Hoe vaak gebeurt het dat 1 persoon binnen korte tijd "slachtoffer" is van beide voorvallen?

Heel eerlijk: Jij, en ook die vriendin van je, weet dat deze jongen de boel aan het belazeren is. De kans dat 1 van beiden voor komt is al klein, de kans dat beiden voor komen is zo minimaal dat het te verwaarlozen is. Hij liegt de hele zooi bij elkaar en alles wat je hier op Tweakers aan antwoorden gaat krijgen gaat dat niet veranderen.
Bovenstaande scheelt me heel wat kloppen: die vriend heeft een dinnetje en het is niet jouw vriendinnetje :) .

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Een smartphone is in principe een computer in zakformaat dus het zou goed kunnen dat deze in staat is om zelf een sms te versturen. Dan moet zoals al vaker is aangegeven de telefoon wel besmet zijn met een virus en is in vrijwel 99% van de gevallen het verzonden smsje niet zichtbaar in de verzonden items map van de telefoon. Daarnaast kan ook iemand fysiek toegang hebben gehad tot het toestel en vervolgens het smsje verzonden hebben.

Echter gezien het feit dat je nog een topic hebt geopend hier op GoT over een soortgelijk probleem maar dan via e-mail lijkt het me onwaarschijnlijk dat dit bericht verzonden is zonder enige kennis van de eigenaar van het toestel. De enigste vorm van discussie die hier in dit topic zal overblijven zal waarschijnlijk niet meer worden dan een wellus/nietus discussie over het potentieel vreemdgaan van de desbetreffende persoon. Die discussie hoort hier niet en daarom gaat dit topic op slot :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.