@ pierreken: vergeet je niet om USB-foutopsporing (USB-debugging) aan te zetten in de instellingen voordat je verbindt met adb? Anders werkt het namelijk niet. Gebruik eerst 'adb shell' en dan 'adb reboot download' om in de download mode te komen. Dan kun je vervolgens via Odin3 de firmware opnieuw installeren of misschien kun je beter XWJM8 proberen. Ik hoor het graag als het niet lukt. Voor instructies bij downgraden naar XWJM8 zie XDA-pagina die ik hieronder gelinkt heb.
---------------
De mensen die willen up- of downgraden naar XWJM8 zou ik aanraden om een kijkje te nemen op deze pagina, en dan wel de openingspost:
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=780867
Er staat duidelijk beschreven hoe dit het beste gedaan kan worden. Voor wat betreft de juiste CSC-versie: Nederland staat nergens vermeld bij de verscheidene CSC's, maar voor West-Europa moet je CSC_I9000OXAJM1.rar hebben. Ik kan bevestigen dat deze perfect werkt met XWJM8 (en iedere andere firmware die ik gedraaid heb). Downloadlink voor deze CSC is daar ook te vinden.
Speciale aandacht daar ook voor het downgraden van XXJPC naar XWJM8. Zoals op de pagina te lezen valt herschrijft de XXJPC-firmware wat dingen in het permanente geheugen van de telefoon, waardoor er enkele of meerdere problemen (kunnen) ontstaan bij het downgraden. Voorbeelden zijn: ineens opgescheept zitten met een Koreaanse productcode waardoor updates via 'Kies' niet meer werken; geen verbinding met telefoonnetwerk kunnen maken; telefoon die alleen nog reageert op aan-/uitknop en het niet accepteren van de PIN-code, ook al weet je 100% zeker dat je hem correct ingeeft.
Ik zal hier in het Nederlands even een stappenplan neerzetten voor degenen die problemen met hun toestel hebben na het downgraden naar XXJM8 en het na het lezen van de post op XDA nog niet helemaal duidelijk is:
- Root je toestel. Hier zijn meerdere methoden voor. Zoek op Google voor een methode die werkt met Android 2.1. De gemakkelijkste is misschien wel in de Market zoeken naar 'RyanZA's One Click Lag Fix'. Laat je niet misleiden door de naam van de applicatie. Er is namelijk een optie om enkel te rooten, dus zonder dat die verouderde lag fix wordt geïnstalleerd.
- Installeer een 'root explorer' op het toestel. Dit is een bestandsverkenner waarmee je ook in de verborgen systeemmappen kunt kijken. Ik heb hiervoor 'Super Manager' gebruikt welke gratis verkrijgbaar is in de Market. In de instellingen van Super Manager nog wel even aanvinken dat je toegang wilt krijgen tot de root en de verborgen systeemmappen en -bestanden wilt kunnen zien.
- Open de map genaamd 'EFS'. Deze bevindt zich in de root ofwel 'bovenste map'. Hier tref je onder andere de bestanden nv_data.bin en nv_data.bin.md5 aan. Deze moet je allebei aanvinken en tegelijk verwijderen.
Verwijder niet de bestanden .nv_data.bak en nv_data.bak.md5, dit zijn namelijk de backupbestanden waar de oude informatie (van vóór XXJPC) in opgeslagen staat en die heb je dus nodig.
- Na het verwijderen van nv_data.bin en nv_data.bin.md5 worden door de telefoon de backupbestanden gebruikt om de zojuist verwijderde bestanden opnieuw aan te maken. Doe een reboot en dan is hopelijk alles weer terug zoals het hoort.
Om het meeste uit de telefoon te halen heb ik XWJM8 draaien met de Voodoo Lag Fix. De Voodoo-fix werkt bij mij het snelst, ook sneller dan vorige lag fixes die ik geprobeerd heb. Ook erg gemakkelijk te installeren, enkel de update.zip naar de root van de SD kopiëren en dan in recovery mode de update.zip installeren. Hier de officiële website van Project Voodoo met instructies en downloadlink:
http://project-voodoo.org