Marty__Mouse schreef op maandag 02 januari 2012 @ 16:16:
Een klein half jaar geleden kreeg ik het idee eens naar een andere videokaart te kijken.. Tot op heden ben ik er eigenlijk toch niet aan toegekomen maar nu merk ik dat de huidige kaart toch wat steekjes laat vallen..
Gisteren zag ik namelijk dat bij het kijken naar Frozen Planet dat wanneer er veel beestjes in beeld zijn het toch wel enigszins begint te schokken.. Ook heeft Saints Row III (op DirectX 11) ook moeite zat om een beetje soepel te draaien.. Het betreft het volgende systeem:
Moederbord - Asus M3A78-EH
Processor - AMD Phenom 9750 Quadcore 2048mb
Geheugen - 6 GB
Geluidskaart - Theatron Agrippa 7.1
En de huidige videokaart:
NVidia XFX 8800 GT 512MB GDDR3 (256bit)
De mediapc is aangesloten op m'n Panasonic 37" LCD tv op 1080p
Ik gebruik de media pc voornamelijk om HD films te kijken, internet en zo nu en dan een game..
Op zich werkt dit uitstekend, films op 1080p vormen eigenlijk nooit problemen en de meeste spellen zijn prima te spelen..
Maar ik begin nu toch wel te merken dat de pc soms moeite heeft met sommige nieuwere spellen.. Zeker als ik wat meer grafische instellingen in de spellen wat hoger probeer te zetten voor meer eyecandy
Wat is handig om eventueel te spenderen aan een nieuwe kaart? In hoeverre loont het de moeite om er bijvoorbeeld een graka van € 150,- tot 200,- in te zetten? Of zou dan de rest van de pc (processor bijvoorbeeld) weer de bottleneck worden?
Of is het misschien beter om bijvoorbeeld € 75,- tot € 100,- uit te geven?
En welke kaart is dan een aanrader? Zelf heb ik goede ervaringen met XFX maar mindere met Club3D, (hoewel de geluidskaart van Club3D de Theatron juist wel weer een juweeltje is..

)
Van ChicaneBT kreeg ik het advies eens te kijken naar de:
Asus EAH6870 DC/2DI2S/1GD5
Verder wil ik eigenlijk de pc voorlopig nog niet upgraden omdat hij an sich nog prima voldoet.. Het gaat me vooralsnog dus puur om de videokaart..
Mijn vraag is dus; geldt het advies van ChicaneBT nog steeds of zijn er inmiddels andere kaarten interessanter? Mijn max. budget is € 200,- maar wanneer de processor de bottleneck is voldoet een eventuele goedkopere kaart natuurlijk ook.. Zolang ik maar vooruitga t.o.v. mijn huidige 8800GT
Wederom bedankt!
EDIT:
Wat nog wel een wens is, is dat de nieuwe graka mogelijk wat stiller is bij het afspelen van (HD-)films want mijn huidige klinkt af en toe echt als een stofzuiger als ie een beetje aan het werk wordt gezet..