Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-06 23:03
1. Het golfterrein vlak bij de lanceerplaats.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RtTTZkXNnbP6AIVNWQqfVozq/full.jpg
2.Snelweg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kr8nEv30TLsLGJTAdUDinwR8/full.jpg
3.Fort Vechten (Fectio)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZjVzTBfCSeTGiiEDXgocCzZS/full.jpg
4.De zon boven de wolken
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yyYLMXDRS4gjlWvDqhIqV92l/full.jpg
5.De kustlijn van Nederland met Texel is te zien.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vHbK376zUKiGPIQk8Oz7ycEx/full.jpg
6. Kustlijn goed zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/90zkKspxRtOQXz4UK5M7ey9e/full.jpg
7. 20km hoogte
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/42uXsGTz3ECSGmrxUgUWzjYZ/full.jpg
8. 22km hoogte, het hoogste punt van de vlucht.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Oh55ax2CNssqW5e6WB00A0vd/full.jpg
9. Weer wolken met zon
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ywTw6ka6XP9nyR7xcH1jLuvu/full.jpg
10. De wolkenlaag wordt doorbroken
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FvIMTxqgHJ8JvU64tOTy6gML/full.jpg
11. Landingsterrein is in zicht
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FCTuwWo9427fOAWIPK5MTGi9/full.jpg
12. Betuwelijn nu goed zichtbaar
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4uMKhSVFQl5poyk8QiyYvPft/full.jpg
13. Scheert net over de elektriciteitslijnen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sam4UtzZutB2VxX6ZgFovOh9/full.jpg

Uiteindelijk landde de capsule in een klein meer, en lag die bij de oever te drijven. We konden die terugvinden met een apparaat bedoeld om gestolen auto's mee te volgen (GSM/GPS)

Website:
gabrielbijleveld.nl

Torrent met alle foto's:
Klik

[ Voor 6% gewijzigd door Devil777 op 05-07-2010 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48
Nice man. Heb ook een keer zo iets op youtube gezien. Is het niet leuker om ook een paar filmpjes te maken? En misschien voor de volgende keer een 2de camera aan de andere kant.

Kan je misschien wat foto's van het apparaat posten en de specs van wat je allemaal hebt gebruikt en misschien de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:10

lasharor

7 december 2004

Heb je ook foto's van die ballon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 18:34

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

offtopic:
Zou je misschien meer info willen verschaffen over de balon, want dit is zeer interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Hier staan meer foto's, ook van het vullen
http://gabrielbijleveld.nl/Weerballon%20oplaten%202010/
en op YouTube:
YouTube: Onze eerste weerballon lancering

[ Voor 36% gewijzigd door Devil777 op 04-07-2010 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:40
Awesome foto's.

Je hebt een timer ofzo gezet op het foto toestel, of hoe maakte je die foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Leuk om mijn stadsie eens van zo'n hoek te zien :).

Heb je ook een HQ versie van foto 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Werkt met CHDK, zoek maar op op google. Het is heel simpel op je camera te zetten, maar je moet wel een canon compatible camera hebben, maar dat staat ook op die site.

Hoge resolutie:
http://gabrielbijleveld.n...02010/Tweakers%20HighRes/

[ Voor 22% gewijzigd door Devil777 op 04-07-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkp
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:40
"Het nemen van een reeks van foto's met grote tussenpozen;"

Dat denk ik dan of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:11
Was de camera een "acceptable loss" of was die nog wel beschermd tegen water/schokken? De SD overleeft het nog wel. Interessante foto's trouwens, vooral nummer 6 is goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:40
Erg leuk idee, als ik jou was zou ik de foto's nog even door photoshop of zo heen halen om de blauw waas te verwijderen, voorbeeldje hier onder. Is zo'n weerballon eigenlijk legaal om op te laten?
Afbeeldingslocatie: http://www.k-zone.nl/207723b.jpg

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Ja, dat is legaal.
djexplo, welke bewerking voer je precies uit? want ik heb het ook geprobeerd maar dat lukt nog niet echt.

De camera is prima in orde, nieuwe batterijen erin en we konden in de auto naar huis de foto's al bekijken.

[ Voor 56% gewijzigd door Devil777 op 04-07-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:40
Devil777 schreef op zondag 04 juli 2010 @ 18:32:
Ja, dat is legaal.
djexplo, welke bewerking voer je precies uit? want ik heb het ook geprobeerd maar dat lukt nog niet echt....
Dit was even snel in image->adjustments->curves. Maar in het verleden gebruikte ik altijd 1 of andere photoshop plugin bedoeld voor oude verkleurde foto's om dit soort wazen te verwijdren.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 22:18

Milo.

klik

Hmm zeer leuk idee met mooie resultaten!, lijkt me wel leuk om foto's te zien bij het op- of ondergaan van de zon of tijdens een druk event, vooral met zo een geluid haha. Erg leuk idee dit!

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
zoiets wil ik al tijden doen, maar kan maar geen geschikte ballon vinden..... Hoe zijn jullie aan die van jullie gekomen?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 13:23
Echt heel gaaf. Welke camera heb je precies gebruikt? :)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 15:26
Had je er nog filters opgeschroefd? Vooral een Polar is toch heel nuttig in een situatie als deze tegen die waas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:35
Een filtertje lijkt me niet heel veel uithalen tegen een wolk of mist ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Lijkt mij ook niet inderdaad, want de waas wordt veroorzaakt doordat licht weerkaast tegen luchtdeeltjes en vervuiling. De reden dat je overdag geen sterren kunt zien.
Hier is nog een foto van het kastje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JuGJz9NT6Y7BmuuxGBrMmC1X/full.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Devil777 op 05-07-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

/Iron Man mode : "How did you solve the icing problem ?" :+

/Serieus : Super gaaf dit _O_ maar vertel eens wat meer :

Welke camera ?
Welke settings ?
enz... enz...

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Het icing probleem heb je niet veel last van als je goed isoleert. Gelukkig had ik de camera in de vriezer getest voor de vlucht, en toen bleek dat de batterijen nog maar de helft van hun energie gaven bij die lage temperatuur, en toen heb ik de foto-interval die eerst gepland stond op 8sec veranderd naar 15. Ook de zender heb ik in de vriezer gelegd, maar die bleef het doen tot -32graden en die zit ook in het geïsoleerde compartiment. Bij de volgende vlucht doen we de batterijen van de camera apart in dat compartiment en met een draadje naar de camera.

//sorry als je browser is gecrashed door mijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:28

CaDje

Framedrops for life

Wel gaaf, maar hoe groot is de kans dat zo'n ding op de rails of in de electriciteits draden land, of op een snelweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
(oppervlakte waar je problemen mee krijgt zoals rails en luchthavens/ totale oppervlakte van nederland)x100%
ik schat zo'n 0,01%. Maar het KNMI laat 2x per dag zo'n ballon op maar die ballonnen hebben alleen metereologische sensoren, geen fotocamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 22:21

Japie.G

Colour Classic

Wat een supermooi project!!! :9~

Ik zou ook wel wat meer technische details willen weten! En voor je volgende project zou ik wat meer energie steken in de fotografische kwaliteit, want dit zijn natuurlijk ultieme plaatjes!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 20:47
Ik zag jullie ballon ook al in 't Groentje :D
Hoe is dat ding nou naar beneden gekomen? Knapt die ballon gewoon op die hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes46
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Ik verwacht dat de ballon is geknapt en dat er een parachute aan de camera zat die op een bepaalde hoogte of na een bepaalde tijd open ging.

Erg mooie foto's trouwens. Er is ook een filmpje van een dergelijk project op internet, die ballon gaat tot 35km hoogte maar die hebben jullie vast wel eens gezien.

[ Voor 37% gewijzigd door Wes46 op 08-07-2010 17:26 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Als die ballon knapt op 22km hoogte, denk ik niet dat je camera nog te recuperen is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pruimenvlaai schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 17:20:
Ik zag jullie ballon ook al in 't Groentje :D
Hoe is dat ding nou naar beneden gekomen? Knapt die ballon gewoon op die hoogte?
Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. De hoeveelheid lucht in de ballon blijft echter gelijk. Naarmate je hoger komt, zet de ballon dus uit, en op een gegeven moment kan 'ie niet verder uitzetten en knapt 'ie dus.

Volgens de eerder aangehaalde wet moet er vervolgens ook een valscherm (i.e., parachute) aanwezig zijn om te zorgen dat 't ding geen krater slaat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hoe zorg je ervoor dat dit niet tegen een vliegtuig oid aanbotst ?
Zijn er bepaalde gebeiden waar dit alleen maar mag ?
Dit is echt zeer gaaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

coole actie met een leuk resultaat !

een opmerking bij foto 3, fort vechten is dat fort wat je links nog net ziet liggen, het fort in het midden is rijnauwen. ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-07 21:26
Super vet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Via CHDK forum op het idee gekomen? http://chdk.setepontos.co...30d343&/topic,3766.0.html Die gasten hebben ook nog een paar filmpjes geschoten.

Wel leuk dat er nu iemand is die het in Nederland gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Ja met vliegtuigen botsen.. het knmi laat er 2 per dag op, dat gaat altijd goed.. We hebben net nog een ballon gekocht, en daarmee hopen we 30+ km te bereiken. Er stond ook een stukje in uit de lokale krant, dat zal ik nog even posten. We zijn blijkbaar inderdaad de eersten in Nederland die besluiten er een camera aan te hangen.

Hier nog wat ik de beste foto vind:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7QHOQIHW390EfOIXaVcaSi4y/full.jpg
Lokale krant:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RV6taWGXV1CDm9gtqUsymhUk/full.jpg

Van het filmpje op YouTube krijg je wel een idee hoe de parachute werkt. De weerballon knapt, en de parachute vouwt open door de hoge luchtsnelheid die dan bereikt wordt. Tijdens het stijgen blijft de chute ingeklapt door de spanning in het touw.

@ lauwpro, goed idee, zat zelf ook al te denken aan vinnen idd. Hoewel we tijdens deze vlucht eigenlijk die draaiingen goed konden gebruiken, we hadden maar 1 camera aan boord. Volgende keer doen we 2 camera's, en met wat stabilisatie kunnen we een leuke timelapse video maken denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Devil777 op 08-07-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 24-06 11:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Maak de volgende keer wat 'vinnen' aan de zijkant van je box, zoal bij een raket. Dan voorkom je een hoop draaiingen. Tevens zou ik er een draaipunt op de lijn naar de ballon/parachute zetten zodat deze vrij kan draaien tov de lading.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07 18:06
Prachtig gedaan, leuk bedacht, goed uitgevoerd!
Nog UFO meldingen gehad in Bunnik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Geen UFO meldingen. Wel een Algemeen Dagblad/UN aan de telefoon die dacht dat het allemaal een grap was. :z
Eigenlijk zou je een hele grote blauwe led-lamp er onder moeten hangen, lijkt me wel leuk om de reacties te horen.
Hier kun je trouwens die trackers kopen, en hier de balonnen, helium is bij verschillende leveranciers te krijgen, moet je even googlen. Je kunt het best een goedkope canon camera nemen die CHDK kan draaien, dat is het gemakkelijkst. Let wel op de wetgeving, lees die goed door. Belangrijk is de afstand tot (zweef)vliegvelden en de minimale breeksterkte van de kabels die je gebruikt. En natuurlijk de parachute. Het lijkt allemaal makkelijk, maar dat is het alleen als je alles test en narekent.
Ik hoop dat we dan straks een verzameltopic kunnen beginnen voor foto's van grote hoogte :)

[ Voor 4% gewijzigd door Devil777 op 08-07-2010 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:24
Had je GPS module de hele tijd een goede ontvangst / fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Gaaf gedaan dit, hulde hoe alles bedacht, uitgewerkt en gemaakt is. Het resultaat is zeer fraai, zitten mooie foto's tussen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13
Devil777 schreef op maandag 05 juli 2010 @ 17:00:
Het icing probleem heb je niet veel last van als je goed isoleert. Gelukkig had ik de camera in de vriezer getest voor de vlucht, en toen bleek dat de batterijen nog maar de helft van hun energie gaven bij die lage temperatuur, en toen heb ik de foto-interval die eerst gepland stond op 8sec veranderd naar 15. Ook de zender heb ik in de vriezer gelegd, maar die bleef het doen tot -32graden en die zit ook in het geïsoleerde compartiment. Bij de volgende vlucht doen we de batterijen van de camera apart in dat compartiment en met een draadje naar de camera.
Kun je dat niet oplossen met een setje (niet oplaadbare) lithium AA's?

Energizer L91 bijvoorbeeld. Capaciteit van zo'n 3000mAh, als het goed is blijven ze werken tot -40. Kosten je wel een tientje per paar, maar dat zal op de totale kosten wel meevallen? :)

Tof project trouwens! Toen ik de foto's voor het eerst zag dacht ik dat je geregeld had dat je camera met een ballon van het KNMI ofzo mee omhoog mocht, had niet gedacht dat je een eigen ballon had opgelaten.

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 08-07-2010 23:16 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Leuk project, zo'n ballon legt nog een aardige afstand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Echt een gaaf project. Lijkt me leuk om dit ook te gaan maken.
Eerste probleem is natuurlijk de ballon; scientificsales.com heeft wel wat hoge verzendkosten. Gelukkig ga ik binnenkort naar New York en kan ik ze naar m'n hotel ofzo laten sturen (of naar een UPS-kantoor).

Ik denk dat de 200gr of 300gr de beste keus is. En als ik het goed heb, moet daar dan zo'n 1,8 m³ lucht in.
Maargoed, dit wordt een project voor lange termijn.

Eerst maar eens nadenken of ik zo'n ballon (of meer) moet gaan kopen. Als er overigens nog mensen zijn die ook een ballon willen, laat maar weten. Groot inslaan is natuurlijk altijd beter. :)

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Gaaf man!!!! Echt cool!!! Hier houd ik van, zulk soort dingen in elkaar sleutelen!!!!

Soortgelijke zielen, verenigt U!!! ;)

Echt een mooie foto, the edge of outer space...Dat de BBC jullie nog niet heeft benaderd voor een afl. van Horizon... :D

Volgende keer in HD, 1080p de foto's? Nu is die laatste iets te groezelig als background op mijn Desktop. ;)

Ik ga gelijk plannen maken, om zoiets in elkaar te zetten, een nieuwe evolutie is in gang gezet..! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Heel erg knap gedaan. Waarvoor was de wandel GPS nodig (in het krantenartikel)? En welk isolatiemateriaal heb je gebruikt? :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Devil777

Ik heb hier totaal geen verstand van maar wel van process technology en daarmee dus ook wel wat van drukken, temperaturen, sensoren etc.

Kun je op die ballon geen overdrukverschil ventiel maken? Om deze niet te laten knappen? Ik zou niet weten
of dit te maken is maar het lijkt me te doen. Ik ben even in dat gebied technisch gezien niet zo goed onderlegd of dit ook helpt om nog hoger te kunnen maar het lijkt me wel toch? Als ik ff hardop denk dan is de zwaartekracht lager daar, dus netto gewicht is lager dus heb je ook minder gas nodig om het gewicht te tillen.

Zou je theoretisch in "de ruimte" kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:39

Dido

heforshe

f.heinen: de ballon zal alleen maar stijgen als het gewicht van de verplaatste atmosfeer groter is dan het gewicht van de ballon (denk aan de wet van Archimedes). Of je met massa of gewicht rekent is niet echt relevant, ook een verschil in zwaartekracht niet (immers gaat dat niet alleen voor de ballon op, maar ook voor de atmosfeer eromheen).

Als je dus (theoretisch) naar het luchtledige gaat, is de dichtheid van de atmosfeer ook nul. Zelfs met een megagrote ballon verplaats je dus geen massa, en zul je niet stijgen. Ongeveer hetzelfde probleem dat je hebt met een vliegtuigvleugel: die doet ook niets in een vacuum. Een gasballon ook niet.

Nu neemt de druk snel af met de hoogte (waardoor de ballon uitzet zodat de druk binen en buiten gelijk blijft - alleen de elastisciteit van de ballon zorgt ervoor dat dat niet helemaal opgaat). Als je ballon echter op een bepaald moment niet meer uitzet (door een ventiel, of denk even extreem aan een stalen ballon) zal de ballon sowieso stoppen met stijgen: er moet immers steeds meer volume worden ingenomen om genoeg atmosfeer te verplaatsen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
f.heinen schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 22:30:
Kun je op die ballon geen overdrukverschil ventiel maken? Om deze niet te laten knappen?
Het knappe is nu juist dat de ballon knapt... Hoe krijg je anders je camera weer beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat zou er gebeuren als die maar blijft stijgen? Dan heb je een nieuw projectiel in de ruimte. Zie deze dan maar terug te krijgen. Even Nasa bellen? Nee het is al knap dat die zo goed naar beneden en nog wel in Nederland is gekomen. Het is inderdaad een leuk project en zeker met meerdere camera's, hogere hoogte wordt het misschien nog wel een leuker project.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84457

Mooie foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
Mooi project!

De Britten doen je na BTW :+
nieuws: Britten sturen papieren vliegtuig de ruimte in - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:01
Mooi project, mooi resultaat. Complimenten!

1 cm = 10 mm = 10000 µm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Laatst online: 06-07 16:20
itsalex schreef op zondag 14 november 2010 @ 00:01:
Wat zou er gebeuren als die maar blijft stijgen? Dan heb je een nieuw projectiel in de ruimte. Zie deze dan maar terug te krijgen. Even Nasa bellen? Nee het is al knap dat die zo goed naar beneden en nog wel in Nederland is gekomen. Het is inderdaad een leuk project en zeker met meerdere camera's, hogere hoogte wordt het misschien nog wel een leuker project.
zou toch niet kunnen gebeuren??

als die ballon de dampkring raakt verbrand ie toch?? al kun je zo dus wel foto's nemen van de laatste seconden op aarde, dus de drempel tot aan de ruimte

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Ontzettend gaaf project.. _/-\o_ wat zijn ongeveer de kosten die je moet maken als ik dat mag vragen??

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

shure-fan schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:30:
zou toch niet kunnen gebeuren??

als die ballon de dampkring raakt verbrand ie toch?? al kun je zo dus wel foto's nemen van de laatste seconden op aarde, dus de drempel tot aan de ruimte
Als iets dat de dampkring raakt zou verbranden was er niet veel over van het leven hier op aarde, we zitten er namelijk middenin ;)
Als jij vanuit de dampkring naar de ruimte gaat is UV-licht een groter gevaar dan verbranden, want dat laatste gaat je nooit lukken, dat is even waarschijnlijk als dat jij opeens nat wordt als je vanuit de zee het strand oploopt. (Jij denkt nu aan objecten die met een godsgruwelijke snelheid terugkeren uit de ruimte en dan in een steeds dichtere atmosfeer terechtkomen).
Maar goed, de reden dat een ballon niet de ruimte inkomt (evenmin als een vliegtuigveleugel) is simpelweg dat er atmosfeer nodig is om ze ueberhaupt te laten vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01

pistole

Frutter

shure-fan schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:30:
[...]als die ballon de dampkring raakt verbrand ie toch??
Nee hoor, daar hebben alleen meteorieten en terugkerende astronauten last van.

Het verbranden komt doordat ze in het luchtledige veel sneller kunnen (want geen luchtweerstand), en dat bij het terugkeren in de dampkring er wrijving optreedt.
edit:
spuit 11

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33207

vet gedaan :)

maar hoelang duurt het voordat je ballon op 'knap' hoogte is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De grens van de "ruimte" (al is die grens helemaal niet zomaar vast te stellen, maar verloopt dat geleidelijk) wordt meestal vastgelegd op 100 km. Dus dan zit je met 30 km nog maar op ruwweg 1/3e.

Sowieso zal zo'n ballon nooit de "dampkring verlaten", vanwege wat Dido hierboven al uitgezet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Deze kwam ik laats ook tegen hierover.

erg cool :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
pistole schreef op zondag 14 november 2010 @ 11:38:
[...]

Nee hoor, daar hebben alleen meteorieten en terugkerende astronauten last van.

Het verbranden komt doordat ze in het luchtledige veel sneller kunnen (want geen luchtweerstand), en dat bij het terugkeren in de dampkring er wrijving optreedt.
edit:
spuit 11
ah..... op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dacht je dat de dampkring daarboven in de fik stond ofzo dat elk object vlam vat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 20:44

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

Erg leuk project, ik heb hier ook wel eens aan gedacht, 't is gewoon erg fascinerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Anoniem: 149800 schreef op zondag 14 november 2010 @ 12:08:
Deze kwam ik laats ook tegen hierover.

erg cool :D
Stel je voor dat je daar onder die ballon hangt en dat allemaal ziet. Kan ik echt de kriebels van krijgen :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Damn, nou wil ik dit ook wel een keertje doen, maar waar scoor je zo'n ballon + vulling? Die capsule kan ik wel bouwen en aan de praat krijgen, maar die ballon en parachute laten me nogal twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 00:14
ebay? :P

http://shop.ebay.com/?_fr..._sacat=See-All-Categories

Vulling kan je bij bijvoorbeeld hobbyzaken regelen of van die bedrijven die van die helium opblaas ballonnen verhuren.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

LED-Maniak schreef op zondag 14 november 2010 @ 14:54:
[...]

Stel je voor dat je daar onder die ballon hangt en dat allemaal ziet. Kan ik echt de kriebels van krijgen :P
YouTube: Free Fall From Space - Captain Joe Kittinger

"Skydiving from the edge of space"

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lagalas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-07 16:56
je lokale krant mag eerst gaan uitzoeken waar de grens is van de ruimte ligt, namelijk 100KM hoogte.

Maar mooie plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
lagalas schreef op zondag 14 november 2010 @ 21:02:
[...]

je lokale krant mag eerst gaan uitzoeken waar de grens is van de ruimte ligt, namelijk 100KM hoogte.

Maar mooie plaatjes.
Jamaar, die Gabriel, met z'n 18 jaar oud, zei toch écht dat je op 22 km al bíjna in de ruimte bent!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Osiris schreef op zondag 14 november 2010 @ 14:08:
[...]

Dacht je dat de dampkring daarboven in de fik stond ofzo dat elk object vlam vat? :+
dat niet, maar zag het meer als een soort (glazuur) laag, waar (als je er doorheen gaat) verbrand, tenzij je van dat spul gebruikt dat nasa gebruikt voor hun ruimte voertuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ja, van boven naar beneden wel, door de hitte van de luchtwrijving als je heel snel naar beneden flikkert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
shure-fan schreef op zondag 14 november 2010 @ 22:03:
[...]

dat niet, maar zag het meer als een soort (glazuur) laag, waar (als je er doorheen gaat) verbrand, tenzij je van dat spul gebruikt dat nasa gebruikt voor hun ruimte voertuigen
Een scherpbegrensde laag "glazuur" is de dampkring sowieso niet. Die dingen van NASA worden puur zo warm vanwege de luchtweerstand.. En daar bovenin is er héééél weinig luchtweerstand in 't begin die naar mate je dichter bij 't oppervlak komt steeds verder toeneemt.. Kortom: als je niet zo heel veel gekke dingen doet (qua snelheid), dan zul je in t begin weinig weerstand hebben en daardoor weinig warmteontwikkeling en naar mate de weerstand toeneemt zal die warmteontwikkeling in principe toenemen, maar je snelheid zal vervolgens, vanwege die weerstand, ook weer dalen.. Of althans, weer in balans komen met de zwaartekracht.. Zodoende zal 't vallende object ook niet genoeg snelheid bereiken om wél af te fikken..

De Space Shuttle daarentegen gaat met zo'n belachelijke rotvaart de aarde rond (kilometers per seconde zeg maar) en heeft daardoor zóveel kinetische energie van zichzelf dat ie wél "in de fik vliegt". En die kinetische energie heeft je weerballon e.d. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Ja, maar als er geen laag om de dampkring zit, dan loopt de lucht er toch uit? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:15
Lucht heeft massa. Massa van de aarde zorgt voor zwaartekracht. Lucht blijft bij de aarde.

[ Voor 8% gewijzigd door __R__ op 14-11-2010 23:52 . Reden: Aarde zorgt niet voor zwaartekracht. Nog nooit een shuttle rond een zak potgrond zien cirkelen. Massa... Dat was het massa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372378

x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 372378 op 27-03-2022 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 18:35
__R__ schreef op zondag 14 november 2010 @ 23:44:
Lucht heeft massa. Massa van de aarde zorgt voor zwaartekracht. Lucht blijft bij de aarde.
Aarde (massa) zorgt voor normaalkracht, die tegen de zwaartekracht in staat. Toch :?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Mute schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:00:
[...]

Aarde (massa) zorgt voor normaalkracht, die tegen de zwaartekracht in staat. Toch :?
Massa van de aarde zorgt voor zwaartekracht.
Draaien van de aarde zorgt voor de normaalkracht. (centrifugaalkracht)

[ Voor 7% gewijzigd door __R__ op 15-11-2010 01:08 . Reden: fact checking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mute schreef op maandag 15 november 2010 @ 00:00:
[...]

En wat "genereert" die zwaartekracht in de 1e plaats? Juist, de massa van de aarde zelf. Het harde aardoppervlak "genereert" vervolgens weer een normaalkracht. Zacht oppervlak zoals water genereert overigens maar weinig normaalkracht :+
__R__ schreef op maandag 15 november 2010 @ 01:07:
[...]

Massa van de aarde zorgt voor zwaartekracht.
Draaien van de aarde zorgt voor de normaalkracht. (centrifugaalkracht)
Dus jij kunt over water lopen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Tof project !
Ik zag bij de pickup dat hij vlak bij het water terecht was gekomen, is je setje waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Osiris schreef op maandag 15 november 2010 @ 06:37:
[...]

En wat "genereert" die zwaartekracht in de 1e plaats? Juist, de massa van de aarde zelf. Het harde aardoppervlak "genereert" vervolgens weer een normaalkracht. Zacht oppervlak zoals water genereert overigens maar weinig normaalkracht :+
[...]

Dus jij kunt over water lopen? :D
Wist dat ik iets over het hoofd zag. Actie= -reactie Zwaartekracht zorgt ervoor dat je op aarde blijft. Normaal kracht zorgt ervoor dat je niet door de grond zakt.

alhoewel mijn laatste post er behoorlijk voor zorgt dat ik van schaamte wel door de grond kan zakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Laatst online: 15:47
Echt de ruimte heb je volgens mij niet gehaald. Maar je zit duidelijk in het gebied waar je de kromming van de aarde kan zien en waar menselijk leven zonder hulpmiddelen simpelweg niet mogelijk is.
Ik ben erg onder de indruk :) Echt fantastisch om die foto's te zien. Ik hoop dat er meer mogen volgen. Misschien een ideetje voor een apart topic? Buiten het fotografiekader? Dan is de rest van de discussie ook niet zo off-topic.

Maar nogmaals: erg cool. En zeker tweakerwaardig...

edit: ik denk gelijk aan een microcontroller meesturen om eea te 'besturen' :)

[ Voor 7% gewijzigd door wheez50 op 15-11-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jediah
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-07 20:44

jediah

Wat vind je er nou zelf van?

In feite zitten we allemaal in de ruimte, dus hij is er wel geweest x'D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiies
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:36
Heel vet! 8) Maar hoever is de ballon nou vanaf de plaats van de lancering neergekomen? Want hij wordt toch ook meegenomen door wind etc.

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:14
Prachtig project, Gabriël.

Vond het zo mooi om te zien, dat ik helemaal enthousiast werd en besloten heb dit zelf ook eens te gaan proberen. En wel als mijn profielwerkstuk (zoals je inmiddels weet). Mochten er ook nog tweakers geïnteresseerd zijn in mijn project, kijk dan even hier.

Torrentus
Pagina: 1