Das appels met peren vergelijken. Een bord met 870 instapchip waar wat extra features als USB 3.0 op gebouwd zijn is inderdaad goedkoop. Als je voor een high-end AMD CPU gaat neem je meestal ook een medium of high-end bord. Zeker als je gaat OC'en en CF/SLI wilt draaien.
Ga je een 890 bord vergelijken met bijvoorbeeld de Gigabyte GA-P55A-UD3, dan is het verschil al een stuk kleiner. Ik zeg overigens niet dat er geen prijsverschil is, het AM3 platform is zeker wel iets voordeliger. Leuk gevonden, maar IMHO geen realistische vergelijking.
Cores is de toekomst, wil jij zo kortzichtig zijn en mensen aanraden om maar een quad core te nemen, dan doe je dat maar voor je zelf en niet voor andere mensen. Zeker als ze overclocken, beide komen op ~4Ghz uit op lucht koeling. Dan heb je bij de X6 gewoon veel meer power over. Voor nu en voor over een paar jaar. Maarja, wat weet ik er van he, ik geef niet alleen jaren advies, ben tweakers.net crew, programmeer zelf multicore. Met dual cores en quad cores hebben we de zelfde evolutie mee gemaakt. Je kan er wel aan vast houden, maar dat is gewoon waar wij heen gaan.
Meer cores is zeker de toekomst. Dat staat buiten kijf. De vraag is eerder wanneer en vooral voor wie het voordelen heeft. Bovendien is de discussie niet alleen 6 vs 4 cores, maar vergelijken we 2 verschillende platformen. Er zijn zat applicaties die traditie getrouw relatief beter draaien op een Intel CPU.
Dat jij een dan X6 aanraadt zonder enige kennis van wat iemand aan applicaties draait vind ik geen goed advies. Ik zeg absoluut niet dat je er weinig vanaf weet, integendeel, je hebt duidelijk veel kennis. IMHO geef je in dit geval echter een enigszins eenzijdig advies.
Hoe meer advies (mits redelijk onderbouwd) iemand krijgt, hoe beter diegene een zo compleet mogelijk beeld kan vormen.
Iemand adviseren over een aankoop is vooral ook de juiste vragen stellen, en dat mis ik hier een beetje.