Na weken lang tobben en lezen op o.a. dit forum ben ik tot het volgende systeem gekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 53,- | € 53,- |
| 1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 18,56 | € 18,56 |
| 1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 23,57 | € 23,57 |
| 1 | Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty) | € 64,90 | € 64,90 |
| 1 | Logitech G500 | € 41,90 | € 41,90 |
| 1 | Corsair HX750W | € 127,91 | € 127,91 |
| 1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 77,66 | € 77,66 |
| 1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 185,- | € 185,- |
| 1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 80,53 | € 80,53 |
| 1 | Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E | € 251,29 | € 251,29 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.003,32 |
CPU: Naast games wil ik toch zeker zijn van een degelijke performance in applicaties dus vandaar kies ik voor AMD's nieuwe hexacore, aangezien ik verwacht daar in toekomst meer te hebben dan een vergelijkbare Intel quadcore.
GPU: Weken lang heeft deze kaart op het programma gestaan, omdat hij de beste prijs/kwaliteitverhouding had. De afgelopen week heb ik wel lopen twijfelen om toch misschien voor een GTX460 te kiezen maar na lang tobben kies ik toch voor een HD5850. Sowieso wil ik er over een jaartje o.i.d. er nog eentje bij kopen om in CFX te zetten, vandaar dat ik toch voor de combo AMD/ATI ga i.p.v. Intel/Nvidia.
Mobo: Dit moederbord is een speciale, hij is nl. de enige met een AMD870 chipset die wél CFX ondersteund d.m.v. PCI-E 8x/8x, normaal is dit 16x/4x. Verder heeft hij USB3.0 als extra, naast de standaard aanwezige SATA3.
Voeding: Naast de HX850 is dit de enige voeding van de modulaire lijn van Corsair die de 80Plus Gold certificering kreeg (oorspronkelijk 80Plus Silver maar op de site van
80Plus staat dat beide wel degelijk Gold rated zijn) dus 90%+ energie efficiënt. Misschien is hij wat te zwaar voor mijn set up, maar je kan je voeding beter wat zwaarder kiezen dan te licht.
Overklokken: Ben ik in principe niet van plan, misschien als er een tweede videokaart in zit dat ik de CPU 400 MHz o.i.d. overklok, maar alleen als ik merk dat hij de bottleneck is in games/applicaties. Videokaarten blijf ik af; dit is meer dan genoeg prestatie voor mijn gebruik en in CFX heb ik liever stockspeeds i.v.m. met de temperaturen.
Harde schijf: Standaard aanbevolen harde schrijf, misschien dat een
Western Digital Caviar Black sneller is, maar zeker ook duurder. Sowieso wil ik over een jaartje ook kijken naar een SSD in mijn systeem, dus uiteindelijk maakt snelheid niet zo heel veel uit; betrouwbaarheid vind ik een stuk belangrijker.
Geheugen: Heb op het moment Corsair geheugen, ben er tevreden mee dus ook nu kies ik voor Corsair, zij het een betere serie. Overigens is het 1600 MHz setje niet heel veel duurder, maar aan de ene kant heeft het nauwelijks effect op de performance en ik had begrepen dat je je CPU moet gaan overklokken om die snelheid te activeren, dus ik denk dat ik daar liever wat geld uit spaar.
Beeldscherm, geluidsapparatuur & headset: Als je het op gevallen is ontbreken deze dingen in mijn set-up. Geen zorgen, al deze onderdelen zijn al in mijn bezit, een T240 monitor van Samsung en een Sennheiser headset zijn voor mij voldoende naast mijn HiFi-set die voor de geluidsreproductie zorgt wanneer stilte van minder belang is

.
Muis&Tobo: Een moeilijke beslissing voor mij aangezien ik al jaren prima game met een simpele tobo en muis, maar aangezien ik het toch allemaal wat serieuzer wil gaan nemen, dan zal dit er ook aan moeten geloven. Persoonlijk heb ik wat meer ervaring met Microsoft muizen en tobo's, dus de
Microsoft Sidewinder Tobo en
Sidewinder muis heb ik overwogen. Toch worden de Logitech producten geroemd en meerdere sites vonden de Sidewinder muis voornamelijk wat te duur voor de prestaties, dus heb ik toch maar voor (het overigens wat duurdere) Logitech setje gekozen.
Rond volgende week hoop ik het geld te ontvangen, dan zal ik al het commentaar (hopelijk) gelezen en verwerkt hebben in mijn set-up en kan ik dit systeem gaan bestellen.
Alvast bedankt voor jullie moeite om iedereen te voorzien van genoeg informatie om dit soort dingen mogelijk te maken en ik hoop genoeg commentaar te krijgen dat ik met een tevreden hart een set-up te gaan bestellen.