Een paar weken geleden vond ik op XDA een linkje naar de
SGP store, een winkel die vinyl stickers verkocht voor de X10i. Vooral de lederen Skin Guard serie trok mijn interesse. Maar de stickers waren gemaakt voor de Japanse broer van de X10 (zie het gat met DOCOMO in de achterkant:
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de gasten van SGP gemaild met de vraag of ze de stickers ook konden leveren zonder dat overbodige DOCOMO gat. Al snel kreeg ik een reactie terug met: "Als je tijdens de bestelprocedure kenbaar maakt dat je geen DOCOMO gat wilt, dan ontvang je de stickers ook zonder dat gat." Gelijk maar een setje witte en een setje zwarte lederen Skin Guard besteld (eentje voor mij, eentje voor mijn vader). Binnen een week waren de stickers in huis (USA>Nederland).
De Skin Guard is erg makkelijk aan te brengen. Zorg er eerst voor dat de sticker goed zit rond de camera en flitser, zorg er dan voor dat de sticker goed zit ten opzichte van het SE logo aan de onderkant. Met drie punten goed uitgelijnd op één lijn kan je eigenlijk niet meer fout gaan. Toch was er een klein probleempje, door de scherpe ronding van de X10 liet de sticker aan de randen steeds los. Dat viel natuurlijk even tegen! Toen herinnerde ik me dat flink verhitten met de föhn wel eens kon helpen (truucje van stickers plakken op auto's). Gelukkig kan de achterklep van onze X10i verwijderd worden en zo kon ik goed wat hitte in de sticker krijgen. Het werkte en de sticker zit nu zo vast als een huis.
Ik ben erg blij met het resultaat. Natuurlijk heeft het wat weg van een Blackberry Bold, maar die Bold heeft maar een klein vakje leer, waar deze stickers de hele achterkant bedekken. Verder is dat idee van leer op elektronica veel ouder dan de Blackberry Bold. Sommige camera's in de tachtiger jaren waren al uitgerust met een stukje leder. Voordeel van dit leer is dat het de X10 veel meer grip geeft. Dit is vooral handig op de nogal gladde witte versie. De sticker is dun, maar wel goed te zien, ik gok dat de sticker een paar A4tjes dik is. Verder blijft er rondom de sticker een klein randje onbedekt. Mocht je de sticker iets scheef plakken, dan past die nog steeds. Dit valt verder amper op (zolang je wit op wit plakt, en zwart op zwart). De sticker is natuurlijk geen echt leer, het is vinyl. Lekker makkelijk schoon te houden dus en aardig sterk. Ik hoef nu niet meer bang te zijn om de achterkant van de X10 te krassen. Hij was nog ongekrast, maar ik was dan ook uitermate voorzichtig.
Hier een kleine fotoimpressie:
Zoals gezegd ben ik erg blij met het eindresultaat. Het ziet er goed uit en ik hoef minder voorzichtig te zijn met de X10, stijlvolle bescherming dus. Wel ziet de sticker er beter uit op de zwarte X10 dan op de witte. Het kleurverschil tussen het zwarte leer en de mat zwarte achterkant is namelijk net wat kleiner dan het kleurverschil tussen de glimmende witte achterkant en het witte leer. Klein leuk detail is dat meeste mensen het eigenlijk niet opvalt dat het gewoon een sticker is, die gaan ervan uit dat de hele achterklep vervangen is.