Hulp bij samenstelling Linux PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-09-2023
Beste Tweakers,

Recent ging de voeding van mijn 5 a 6 jaar oude PC kapot. Ik zag dit als een gelegenheid een volledige upgrade uit te voeren. Echter, de laatste keer dat ik met hardware gespeeld heb was 5 a 6 jaar geleden. Ik kan wat hulp gebruiken met het fine-tunen van mijn keuze.

Doel: Ik ga op dit systeem exclusief Linux (Gentoo) draaien, dus het is belangrijk dat de hardware die ik kies compatibel is. Ik gebruik het systeem vooral voor (software) ontwikkeling. Als je veel compileert is het voor de processor simpel: Hoe sneller hoe beter. Ook omdat in Linux Gentoo alle software from source gecompileerd wordt. Ik heb de beschikking over drie monitoren, die ik alle drie wil aansluiten voor maximale desktop-ruimte. Hier zullen twee videokaarten voor nodig zijn (neem ik aan), maar ik ben geen gamer, dus de videokaarten hoeven niet erg krachtig te zijn op 3D gebied. Wel zou ik graag full HD video willen kijken zonder haperingen terwijl de processor druk bezig is met andere dingen.

Dit lijkt niet te vallen onder bestaande BBG categorieën. Vandaar het aparte topic.

Budget: Rond de 1000 euro. Als er een goede reden is heb ik misschien wat speelruimte.

De volgende onderdelen heb ik al beschikbaar en hoeven niet meer aangeschaft te worden:
  • Behuizing (Antec Performance One P160)
  • Systeemkoeling (120mm exhaust fan)
  • 4 SATA harde schijven
  • 2 Optische Drives
  • Toetsenbord, Muis
  • 3 monitoren (Samsung SyncMaster 214T: 1600x1200, DVI)
Voor het samenstellen van het nieuwe systeem volgde ik dit topic. Ik heb de meeste van de volgende onderdelen gekozen door in pricewatch de filter goed in te stellen, te sorteren op populariteit en onder de populairdere onderdelen te kiezen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920€ 209,75€ 209,75
1Gigabyte GA-X58A-UD3R€ 199,-€ 199,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 147,70€ 147,70
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 29,90€ 29,90
2Videokaart(en)
1Voeding
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,35

Processor: Ik dacht, minstens quad-core om weer een tijdje vooruit te kunnen. De Intel Core i7 920 kwam er als logische keuze uit in pricewatch.

Moederbord: Gegeven de 1366 socket, en USB3 (waarom niet?), kwam de Gigabyte GA-X58A-UD3R er als beste (enige) keuze uit. Heeft ook genoeg PCI-e 16x slots voor twee videokaarten. Echter, in een tweakers.net review en hier wordt er geklaagd over een irritant probleem. In die review worden zelfs crashes gemeld, maar niet iedereen heeft dezelfde ervaringen. Ik weet niet in hoeverre dit een probleem wordt.

Geheugen: 6 GB klinkt redelijk. En gezien de triple-channel controller van de processor leek een setje van 3 x 2GB sticks mij logisch. 6 x 1GB lijkt duurder te zijn. Volgens deze pagina kan mijn gekozen processor niet van de snelste geheugens gebruik maken (ik ben niet van plan te overclocken). Dus mijn keuze van Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G lag voor de hand.

Processor Cooler: Mijn keuze (Scythe Mugen 2 Rev. B ) was simpelweg de goedkoopste en populairste cooler voor deze socket. Ik zag geen reden om een ander te kiezen.

Videokaart(en): Dit vind ik lastiger. Ik wil 3 schermen aansluiten, maar grof grafisch 3D geweld is niet nodig. Wel wil ik hoge kwaliteit video afspelen terwijl de processor hard bezig is met andere dingen. Ik heb geen idee waar ik goed aan doe. Ik lees dat ATI het tegenwoordig niet slecht doet onder Linux, maar ik voel me toch beter bij NVidia. Ik heb er meer ervaring mee, en "accelerated video playback" klinkt aantrekkelijk.

Voeding: Dit hangt natuurlijk af van de andere keuzes, en ik weet het nog niet zeker. Maar ik ben wel een fan van modulaire voedingen.

Dat was het, geloof ik. Of ben ik nog iets vergeten? Zou ik ergens makkelijk op kunnen bezuinigen? Is de hardware die ik heb gekozen compatibel met elkaar en met Linux? Wat kan ik kiezen voor videokaart(en) en voeding?

Alvast bedankt voor je reply! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Michiel op 18-06-2010 06:51 . Reden: Tweak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 18:45
Michiel schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:38:

Moederbord: Gegeven de 1366 socket, en USB3 (waarom niet?), kwam de Gigabyte GA-X58A-UD3R er als beste (enige) keuze uit. Heeft ook genoeg PCI-e 16x slots voor twee videokaarten. Echter, in een tweakers.net review en hier wordt er geklaagd over een irritant probleem. In die review worden zelfs crashes gemeld, maar niet iedereen heeft dezelfde ervaringen. Ik weet niet in hoeverre dit een probleem wordt.
Welk probleem is dat precies? Ik heb hetzelfde bord (Rev. 1.0), en ik had last van irritante electrische piepgeluiden, maar die zijn opgelost bij mij met de laatste beta bios (FVB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Slurpgeit schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:40:
[...]

Welk probleem is dat precies? Ik heb hetzelfde bord (Rev. 1.0), en ik had last van irritante electrische piepgeluiden, maar die zijn opgelost bij mij met de laatste beta bios (FVB).
Die externe forum-topic gaat over de piepgeluiden, ja. Goed om te horen dat dat probleem opgelost is! De review waarover ik het had spreekt ook over crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-07 18:45
Ik heb hem nu bijna een maand draaien, nog geen crashes voor mij in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Slurpgeit schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:46:
Ik heb hem nu bijna een maand draaien, nog geen crashes voor mij in ieder geval :)
Goed om te horen! Bedankt voor het delen van je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

9500GT series zijn goedkoop kunnen full HD aan, dan zou je twee schermen op DVI kunnen zetten en een op VGA.

Kaarten zijn rondt de 50,-

Linux support is goed van Nvidia deze zullen geen problemen geven.

[ Voor 21% gewijzigd door 42dpi op 18-06-2010 07:44 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
TerreurBV schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:00:
9500GT series zijn goedkoop kunnen full HD aan zou je twee schermen op DVI kunnen zetten en een op VGA.

Kaarten zijn rondt de 50,-
Ik kan geen kaarten vinden met twee DVI poorten en een VGA poort.

Denk je dat twee (goedkope) kaarten met elk twee DVI poorten een goede keuze zouden zijn? Dan is alles DVI (is mooier dan VGA), en is er in de toekomst nog ruimte voor een vierde scherm.

Ik heb nooit eerder twee videokaarten in een pc gehad. Ik weet niet zeker of ik dan moet zoeken naar kaarten die dit specifiek ondersteunen (SLI?), en of Linux hier blij me zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Nee, je hoeft geen SLI oid te draaien. SLI is als je twee videokaarten wilt laten samenwerken als één, maar als je drie monitoren wilt aansluiten moet je ze beide onafhankelijk laten werken. Twee goede, niet al te dure kaarten is voor jou dus de beste oplossing.
Michiel schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:38:
Videokaart(en): Dit vind ik lastiger. Ik wil 3 schermen aansluiten, maar grof grafisch 3D geweld is niet nodig. Wel wil ik hoge kwaliteit video afspelen terwijl de processor hard bezig is met andere dingen. Ik heb geen idee waar ik goed aan doe. Ik lees dat ATI het tegenwoordig niet slecht doet onder Linux, maar ik voel me toch beter bij NVidia. Ik heb er meer ervaring mee, en "accelerated video playback" klinkt aantrekkelijk.
Accelerated video playback klinkt inderdaad aanlokkelijk, en dat is het voor jou ook. Maar let wel goed op bij je keuze, dat het materiaal dat je hebt ook daadwerkelijk door de videokaart gedecodeerd kan worden.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Mad Marty schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 06:57:
Nee, je hoeft geen SLI oid te draaien. SLI is als je twee videokaarten wilt laten samenwerken als één, maar als je drie monitoren wilt aansluiten moet je ze beide onafhankelijk laten werken. Twee goede, niet al te dure kaarten is voor jou dus de beste oplossing.
Ah, SLI is zeker om twee kaarten te laten werken aan de output van 1 monitor. Ik weet niet of het volgende een verschil maakt, maar ik vraag het even voor de zekerheid: Ik hoopte alle schermen in een extended desktop mode (twinview) te plaatsen als 1 grote virtuele werkruimte. Nog steeds geen SLI nodig?

Ik heb de volgende kaarten gevonden die goedkoop genoeg zijn en toch twee DVI poorten hebben:Dus de keuze is één Gigabyte kaart of twee van die andere kaarten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar twee andere kaarten, mits deze kaarten aan te bevelen zijn.
[...]

Accelerated video playback klinkt inderdaad aanlokkelijk, en dat is het voor jou ook. Maar let wel goed op bij je keuze, dat het materiaal dat je hebt ook daadwerkelijk door de videokaart gedecodeerd kan worden.
Zal ik zeker op letten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Michiel schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 06:50:
[...]

Ik kan geen kaarten vinden met twee DVI poorten en een VGA poort.

Denk je dat twee (goedkope) kaarten met elk twee DVI poorten een goede keuze zouden zijn? Dan is alles DVI (is mooier dan VGA), en is er in de toekomst nog ruimte voor een vierde scherm.

Ik heb nooit eerder twee videokaarten in een pc gehad. Ik weet niet zeker of ik dan moet zoeken naar kaarten die dit specifiek ondersteunen (SLI?), en of Linux hier blij me zal zijn.
Mijn fout als ik onduidelijk ben :)
Ik bedoel dus twee kaarten en dan op allebij een DVI aansluiting in nemen en dan op een van de twee de VGA ingebruik nemen, Linux kan overweg met twee videokaarten en helemaal als het twee de zelfde zijn.

Het moederbord waar je keuze al opgevallen is heeft twee PCI-E 16x slots dus dit moet makkelijke gaan,
de 9500GT (asus) zijn spotgoedkoop en zeker waar voor hun geld.

En het verschil met VGA en DVI is dat de ene analoog is en de andere digitaal.
Veel verschil met wat jij gaat doen zul je niet merken of je nu op DVI of VGA zit.

Maar je kun ook gewoon gaan voor een andere kaart met 2x DVI maar die zijn altijd duurder en om nou voor dat geld duurder uit te zijn vindt ik verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
TerreurBV schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 07:51:
[...]

Mijn fout als ik onduidelijk ben :)
Nee, mijn fout. Ik deed een ongegronde aanname. 8)7
En het verschil met VGA en DVI is dat de ene analoog is en de andere digitaal.
Veel verschil met wat jij gaat doen zul je niet merken of je nu op DVI of VGA zit.

Maar je kun ook gewoon gaan voor een andere kaart met 2x DVI maar die zijn altijd duurder en om nou voor dat geld duurder uit te zijn vindt ik verwaarloosbaar.
Hm. In mijn ervaring is DVI altijd scherper geweest dan VGA. Als je twee dezelfde schermen naast elkaar hebt staan, één VGA, één DVI, zie je geloof ik het verschil wel, en aan zoiets kan ik me mateloos ergeren. Ligt er aan wat er dadelijk over is van mijn budget, maar ik neig toch naar de 4x DVI.

Wat dacht je anders van deze keuzes (gesorteerd op prijs):Ik had deze kaarten niet eerder gezien, want ik filterde op pricewatch rating, en deze kaarten hebben geen rating. Hoe veel moet ik me daarover zorgen maken? Ook staat er bij sommige van die kaarten een foto met maar 1 DVI aansluiting. Moet ik afgaan op de foto of op de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16328

Michiel schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 09:15:
[...]

Ik had deze kaarten niet eerder gezien, want ik filterde op pricewatch rating, en deze kaarten hebben geen rating. Hoe veel moet ik me daarover zorgen maken? Ook staat er bij sommige van die kaarten een foto met maar 1 DVI aansluiting. Moet ik afgaan op de foto of op de specs?
Pricewatch rating is totaal onbelangrijk. Deze rating is gebaseerd op vaak 1 en soms meerdere reviews die worden gemaakt door gebruikers van T.net. Als een product geen review heeft ontvangen dan is er geen rating maar zegt niets over de kwaliteit of de prestaties van dat product. Daar moet je je dus geen zorgen over maken ;).

Specificaties die worden opgegeven op de website van de winkel en van de fabrikant zijn leidend. In de Pricewatch van T.net kunnen fouten sluipen en dus je moet er niet blindelings vanuit gaan dat alles correct is. Foto's kun je al helemaal niet vanuit gaan, die geven enkel een indicatie van het product.

edit: Gigabyte GV-NX85T256HP is goedkoper omdat het hier de 8500GT chipset betreft in plaats van de 9500GT.

Zotac is garantietechnisch aantrekkelijk aangezien zij standaard 2 jaar garantie geven op hun product en als je registreert heb je nog eens 3 jaar fabrieksgarantie. Let wel op dat die Zotac die jij hebt geselecteerd in plaats van actieve koeling, zoals op het plaatje ook wordt weergegeven, beschikt over passieve koeling. Ik weet niet of dat qua dikte langs elkaar past. Dat lijkt me trouwens wel want de meeste zware kaarten tegenwoordig zijn twee sloten dik. Voordeel van passieve koeling is natuurlijk dat je weer minder herrie hebt :). Die kaart is trouwens ook SLI ready.
Link: http://www.zotac.com/inde...per&Itemid=100025&lang=en

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 18-06-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 09:40:
[...]

Pricewatch rating is totaal onbelangrijk. Deze rating is gebaseerd op vaak 1 en soms meerdere reviews die worden gemaakt door gebruikers van T.net. Als een product geen review heeft ontvangen dan is er geen rating maar zegt niets over de kwaliteit of de prestaties van dat product. Daar moet je je dus geen zorgen over maken ;).
Ok.
Specificaties die worden opgegeven op de website van de winkel en van de fabrikant zijn leidend. In de Pricewatch van T.net kunnen fouten sluipen en dus je moet er niet blindelings vanuit gaan dat alles correct is. Foto's kun je al helemaal niet vanuit gaan, die geven enkel een indicatie van het product.
Ok.
edit: Gigabyte GV-NX85T256HP is goedkoper omdat het hier de 8500GT chipset betreft in plaats van de 9500GT.
Ja, ik zag het. Ik zal toch maar voor de 9500GT chipset gaan.
Zotac is garantietechnisch aantrekkelijk aangezien zij standaard 2 jaar garantie geven op hun product en als je registreert heb je nog eens 3 jaar fabrieksgarantie. Let wel op dat die Zotac die jij hebt geselecteerd in plaats van actieve koeling, zoals op het plaatje ook wordt weergegeven, beschikt over passieve koeling. Ik weet niet of dat qua dikte langs elkaar past. Dat lijkt me trouwens wel want de meeste zware kaarten tegenwoordig zijn twee sloten dik.
Klopt die laatste zin? Het lijkt je *wel* dat het langs elkaar past *want* de meeste zware kaarten zijn tegenwoordig twee sloten dik?

Dit is natuurlijk geen zware kaart (naar de standaarden van vandaag). Ik heb op de site van Zotac gekeken naar een foto van het poortaanzicht van de kaart. Daarop is het koelblok niet te zien! Alsof ie niet boven de kaart uitsteekt. Kan dat kloppen?

Misschien is het wel logisch, voor een kaart die SLI heeft, om dun genoeg te zijn.
Voordeel van passieve koeling is natuurlijk dat je weer minder herrie hebt :). Die kaart is trouwens ook SLI ready.
Link: http://www.zotac.com/inde...per&Itemid=100025&lang=en
Ja, deze kaart staat nu bovenaan mijn lijst. Ik heb een review gevonden, en die spreekt er niet slecht over, behalve dat ie lang niet zo goed presteert als high-end kaarten, wat niet verbazend is.

Alles wat de kaart moet kunnen is een resolutie van 3200x1200 mooi kunnen weergeven door twee DVI poorten. En dat lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-07 00:53
offtopic:
Omdat we hier vaak zeuren over topics en startposts die niet compleet zijn en voldoen aan de regels,
mogen we ook wel eens complimenten uitdelen als de TS een goede startpost heeft gemaakt. Bij deze!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Een vriend heeft me aangeraden een SSD aan te schaffen als opstartschijf. Je computer start drie keer sneller op, zegt ie. Dat klinkt wel aantrekkelijk, en ik wil er wel een eurootje of 100 voor over mijn budget, mocht dat nodig zijn.

Ik denk aan de Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB.

De vraag is of er problemen kunnen optreden met Linux (dat is altijd even de vraag). Ik heb het gevoel dat het niet uit zal maken, maar als iemand relevante informatie heeft, hoor ik het graag.

Mijn huidige selectie ziet er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 145,13€ 145,13
2Zotac Geforce 9500GT€ 61,75€ 123,50
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 192,-€ 192,-
1Voeding nog te kiezen
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,28

Dus de voeding moet ik nog kiezen. Ik zal even het rekensommetje moeten doen om te kijken hoeveel vermogen ik nodig heb. Maar ik heb daar nu even geen tijd voor.

Het lijkt erop alsof ik mooi rond mijn budget uitkom zo. Zijn er misschien nog opmerkingen over dit samengestelde systeem?
mcsluis schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:17:
offtopic:
Omdat we hier vaak zeuren over topics en startposts die niet compleet zijn en voldoen aan de regels,
mogen we ook wel eens complimenten uitdelen als de TS een goede startpost heeft gemaakt. Bij deze!!
:*)

[ Voor 5% gewijzigd door Michiel op 18-06-2010 13:52 . Reden: Offtopic reply ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Wat betreft SSDs en linux zie SSD's en Linux: tips en trucs. Daarbij moet je wel even bedenken dat de TS opgesteld met de eerste generatie mainstream SSDs in het achterhoofd, deze hadden nog een zeer slechte write performance. De Postville waar jij naar linkt heeft daar geen last van.
Qua installatie gaat het weinig uitmaken, maar het is wel handig om de SSD goed te alignen en TRIM in te schakelen, zoals uitgelegd in het topic.

Overigens is de gelinkte Postville een van de beste keuzes die je kunt maken op het moment, zeer goede prestaties voor een nette prijs.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Dirk schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:06:
Wat betreft SSDs en linux zie SSD's en Linux: tips en trucs. Daarbij moet je wel even bedenken dat de TS opgesteld met de eerste generatie mainstream SSDs in het achterhoofd, deze hadden nog een zeer slechte write performance. De Postville waar jij naar linkt heeft daar geen last van.
Heb je het over de angst dat de SSD snel slijt als je veel schrijft? Of is het nu nog steeds aan te raden om het aantal writes te minimaliseren?
Qua installatie gaat het weinig uitmaken, maar het is wel handig om de SSD goed te alignen en TRIM in te schakelen, zoals uitgelegd in het topic.

Overigens is de gelinkte Postville een van de beste keuzes die je kunt maken op het moment, zeer goede prestaties voor een nette prijs.
Bedankt voor de info! Fijn dat ik de goede keuze heb gemaakt. Die topic lijkt me handig om door te lezen. Maar ik vraag me dus wel af welk advies ik nu niet meer hoef op te volgen omdat ik een nieuwere generatie SSD zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ik heb zo'n PSU calculator gebruikt, en die zegt dat mijn gekozen systeem maximaal 450 Watt verbruikt. Mijn gevoel zegt dat ik dan een PSU van minstens 600 Watt moet pakken, zodat die niet te hard hoeft te werken en zodat ik in de toekomst de pc nog kan uitbreiden.

Uiteindelijk leek mij de Cooler Master Silent Pro M700 de meest logische keuze. 700 Watt. Is dit overkill?

Mijn selectie komt dan uiteindelijk uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silent Pro M700€ 89,60€ 89,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 145,13€ 145,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,88

Ongeveer € 1030 inclusief verzending. Best netjes!

[ Voor 74% gewijzigd door Michiel op 18-06-2010 18:02 . Reden: Totaaloverzicht toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zou ook even je setup in dit topic kunnen plaatsen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 24

Ik zou namelijk niet weten wat voor voeding je nodig hebt met jouw systeem ;). Hier kun je wel veel te weten komen over voedingen: http://www.hardware.info/...kZZg/grouppage/Voedingen/ . De opmerking over hoeveel 12V rails een voeding moet hebben daar zijn de meningen over verdeeld en dus niet zo definitief zoals in dat stuk wordt beschreven.

[ Voor 69% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 18-06-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

700W lijkt mij persoonlijk erg overkill en ook qua upgrades hoef je echt niet zo veel over te houden (alleen als je twee dikke videokaarten in SLI gaat lopen draaien is het een ander verhaal). Vergeet ook niet dat je voeding het meest efficiënt is als je 'm rond de 80% belast. Ik zou daarom eerder eentje van rond de 550W nemen, daar heb je al ruim voldoende aan. Kijk eens naar bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair VX550W stabiele, betrouwbare en stille voeding.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Michiel schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 14:33:
[...]

Heb je het over de angst dat de SSD snel slijt als je veel schrijft? Of is het nu nog steeds aan te raden om het aantal writes te minimaliseren?

[...]

Bedankt voor de info! Fijn dat ik de goede keuze heb gemaakt. Die topic lijkt me handig om door te lezen. Maar ik vraag me dus wel af welk advies ik nu niet meer hoef op te volgen omdat ik een nieuwere generatie SSD zou gebruiken.
Tenzij je gigabytes per dag naar die SSD gaat schrijven, hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Zolang je een SSD met een goede controller hebt (zoals de Postville), zijn er maar twee zaken echt van belang: alignment en TRIM.

En wat betreft je voeding: een goede 450 Watt moet het prima halen, ook als je er in de toekomst eventueel nog een paar harde schijven bijzet. Zolang je 12V maar voldoende kan leveren komt alles in orde.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dirk schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 21:18:
[...]

Tenzij je gigabytes per dag naar die SSD gaat schrijven, hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Zolang je een SSD met een goede controller hebt (zoals de Postville), zijn er maar twee zaken echt van belang: alignment en TRIM.

En wat betreft je voeding: een goede 450 Watt moet het prima halen, ook als je er in de toekomst eventueel nog een paar harde schijven bijzet. Zolang je 12V maar voldoende kan leveren komt alles in orde.
450 watt voor een i7 920, 2 x 9500GT en 5 schijven lijkt me wel erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Mad Marty schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 19:13:
700W lijkt mij persoonlijk erg overkill en ook qua upgrades hoef je echt niet zo veel over te houden (alleen als je twee dikke videokaarten in SLI gaat lopen draaien is het een ander verhaal). Vergeet ook niet dat je voeding het meest efficiënt is als je 'm rond de 80% belast. Ik zou daarom eerder eentje van rond de 550W nemen, daar heb je al ruim voldoende aan. Kijk eens naar bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair VX550W stabiele, betrouwbare en stille voeding.
700Watt is al lang geen overkill meer beetje standaard zit al bijna tegen de 550watt en een betere uitgerust pc zit l tegen 600Watt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Anoniem: 16328 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 21:53:
[...]

450 watt voor een i7 920, 2 x 9500GT en 5 schijven lijkt me wel erg krap.
4 hdd's, het verbruik van de ssd is niet significant :)
En dan is het 130W tdp voor de i7 920
2x 50W voor de 9500GTs
4x 2A@12V voor de (opspinnende) hhds (onder load ongeveer 12W per stuk)
Nog wat voor het moederbord, opticals en geheugen.

Totaal minder dan 400W (326W voor de bekende onderdelen). Het enige waar je op moet letten is dat je tenminste 30A op je 12V beschikbaar hebt. Een goede 450W voeding gaat dus prima voldoen en dan kun je er zelfs prima nog een paar hdds meer bij hangen, mits je ze niet allemaal tegelijkertijd laat opspinnen. Voor wat extra marge heb je aan een 550W voeding zat, 700W is echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ok, ok. 700W is overkill. :-) Ik ben altijd blij als het een beetje goedkoper kan.
Mad Marty schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 19:13:
Kijk eens naar bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair VX550W stabiele, betrouwbare en stille voeding.
Hm. Kan ik dan niet beter, voor dezelfde prijs, gaan voor de Cooler Master Silent Pro M600? 600W en modulair. Meer watt is nooit slechter, toch (tenzij het ook duurder is)?

Of, als ik toch voor de 550W wil gaan, misschien de OCZ Fatal1ty 550W. Echter, de led-verlichting is op mij verspild, en deze heeft maar 3 jaar garantie. De Cooler Master heeft 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michiel schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 02:05:
Ok, ok. 700W is overkill. :-) Ik ben altijd blij als het een beetje goedkoper kan.

[...]

Hm. Kan ik dan niet beter, voor dezelfde prijs, gaan voor de Cooler Master Silent Pro M600? 600W en modulair. Meer watt is nooit slechter, toch (tenzij het ook duurder is)?

Of, als ik toch voor de 550W wil gaan, misschien de OCZ Fatal1ty 550W. Echter, de led-verlichting is op mij verspild, en deze heeft maar 3 jaar garantie. De Cooler Master heeft 5 jaar.
De Corsair heeft ook 5 jaar garantie en een hogere ouput in wattage op de +12V lijn dan de Cooler Master. De +12V lijn is eigenlijk de belangrijkste lijn in het hedendaags computer gebruik. Dan heb je dus een 600 Watt voeding die minder vermogen geeft dan een 550 Watt voeding, maar je hebt wel de mogelijkheid voor een modulair systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Anoniem: 16328 schreef op zaterdag 19 juni 2010 @ 02:44:
[...]

De Corsair heeft ook 5 jaar garantie en een hogere ouput in wattage op de +12V lijn dan de Cooler Master. De +12V lijn is eigenlijk de belangrijkste lijn in het hedendaags computer gebruik. Dan heb je dus een 600 Watt voeding die minder vermogen geeft dan een 550 Watt voeding,
Aha. Trouwens, ik lees nu een interessant artikel over voedingen (op de site waar jij naar gelinkt hebt). Heel informatief! Ik citeer een stukje van die pagina:
Een voeding moet je nooit tot in de buurt van z’n maximum gaan belasten, om verschillende redenen. Vaak kan het niet eens, vanwege de verdeling van de lijnen, maar ook in het kader van levensduur, efficiëntie en geluidsproductie en kans op instabiliteit is het niet slim. Beter is het om het maximale stroomverbruik van je PC op zo’n 70% van de maximale belasting van de voeding te projecteren. Voor het rekenvoorbeeld: bij deze PC betekent dit, dat het slim is om een voeding van minimaal 365 / 0,70 = 521 Watt aan te schaffen. In de praktijk is dan een exemplaar van 600 tot 650 Watt een goede keuze.
Als ik dat advies op wil volgen, zou ik toch ook iets van rond de 600-650W moeten kiezen?

Uit die test komt de volgende voeding naar voren, die misschien voor mij interessant is:

OCZ ModXStream Pro 600W

Genoeg vermogen op de 12V rails, erg stil, modulair, efficiënt en niet te duur. SLI-certified ook, wat voor mij misschien alleen semi-relevant is.
maar je hebt wel de mogelijkheid voor een modulair systeem.
Nou, ik geef toe dat ik wel erg blij ben met een vermindering van de snoeren-rommel in mijn kast. Dus ja, ik zou liever voor een modulaire voeding gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Michiel op 19-06-2010 12:37 . Reden: Info over de OCZ ModXStream Pro ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ik maak me nog zorgen over twee dingen:
  • De Zercom site zegt dat deze videokaarten een maximum resolutie hebben van 2560x1600. Maar als ik op een kaart twee schermen wil aansluiten zal mijn gewenste resolutie 3200x1200 zijn. Dat lijkt niet goed te passen. Mijn oude Geforce 7950 GT kon echter twee van deze schermen goed aan. Ik geloof dan ook dat die 2560x1600 per scherm is. Kan iemand dit bevestigen?
  • Ik weet nog steeds niet zeker of twee van die kaarten naast elkaar passen. Ik kan op internet nergens de fysieke breedte van de kaart vinden. Heeft iemand deze kaart in huis?
Ik hoop deze avond, of morgen ochtend, mijn bestelling te plaatsen. Heeft iemand nog opmerkingen over mijn laatste keuzes?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920€ 209,70€ 209,70
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 65,50€ 65,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 143,80€ 143,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 963,40

Sowieso bedankt voor al jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Michiel schreef op zondag 20 juni 2010 @ 16:17:
Ik maak me nog zorgen over twee dingen:

[list]
• De Zercom site zegt dat deze videokaarten een maximum resolutie hebben van 2560x1600. Maar als ik op een kaart twee schermen wil aansluiten zal mijn gewenste resolutie 3200x1200 zijn. Dat lijkt niet goed te passen. Mijn oude Geforce 7950 GT kon echter twee van deze schermen goed aan. Ik geloof dan ook dat die 2560x1600 per scherm is. Kan iemand dit bevestigen?
• Ik weet nog steeds niet zeker of twee van die kaarten naast elkaar passen. Ik kan op internet nergens de fysieke breedte van de kaart vinden. Heeft iemand deze kaart in huis?

Sowieso bedankt voor al jullie hulp!
Het optellen van de resolutie gaat niet het is gewoon per scherm niet samen dus de kaarten kunnen de resolutie van de schermen gewoon aan.

Zo lang je twee keer PCI-E hebt kan je zelf twee verschillende kaarten gebruiken of je nu de 9500GT samen met een GTX260 gebruikt maakt niet uit.

Maar als je SLI wilt gebruiken dan moet je wel twee de zelfde kaarten hebben en een moederbord dat SLI ondersteund en kaarten die SLI ondersteunen.

Maar SLI is alleen voor gamers en voor renderen.

Voor de rest is de samenstelling goed kwaliteit en sluit goed aan wat jij er mee wilt gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 20-06-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
TerreurBV schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:39:
[...]

Het optellen van de resolutie gaat niet het is gewoon per scherm niet samen dus de kaarten kunnen de resolutie van de schermen gewoon aan.
Prima. Ik dacht het al, maar het is goed om het van iemand anders te horen.
Zo lang je twee keer PCI-E hebt kan je zelf twee verschillende kaarten gebruiken of je nu de 9500GT samen met een GTX260 gebruikt maakt het niet uit.

Maar ls je SLI wilt gebruiken dan moet je wel twee de zelfde kaarten hebben en een moederbord dat SLI ondersteund en kaarten die SLI ondersteunen.
Ik wil de optie van SLI beschikbaar houden voor de toekomst, dus het worden twee dezelfde kaarten.

Het enige wat ik nog niet zeker weet is of de kaarten niet te dik zijn om in twee slots naast elkaar te plaatsen. Maar de kaarten ondersteunen wel SLI, en dat geeft misschien toch aan dat er rekening is gehouden met meerdere kaarten naast elkaar.
Voor de rest is de samenstelling goed kwaliteit en sluit goed aan wat jij er mee wilt gaan doen.
Fijn om te horen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Michiel schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:48:
[...]

[...]

Ik wil de optie van SLI beschikbaar houden voor de toekomst, dus het worden twee dezelfde kaarten.

Het enige wat ik nog niet zeker weet is of de kaarten niet te dik zijn om in twee slots naast elkaar te plaatsen. Maar de kaarten ondersteunen wel SLI, en dat geeft misschien toch aan dat er rekening is gehouden met meerdere kaarten naast elkaar.

[...]
De Moederborden die SLI ondersteunen zijn gemaakt om zelfs 2 Nvidia GTX kaarten naast elkaar te kunnen hebben, en GTX kaarten zijn twee keer zo dik als die 9500GT.

Maar mijn vraag is nog waarom wil je SLI als optie behouden? Gamen? renderen? 9500GT zijn leuk voor games en zijn speelbaar maar geen dikke game kaarten en in SLI worden ze niet dubbel zo snel.

Als je echt een goed game oid kaart wilt zou je beter 1 sterke kaart kunnen nemen en 1 mindere kaart.
Dan kan je altijd 3/4 schermen aansturen en je hebt meer power voor gamen oid.

Het laatste heb ik zelf ook een GTX260 en een 9500GT 2x24'' schermen op GTX260 en een 20'' scherm en beamer op de 9500GT

[ Voor 5% gewijzigd door 42dpi op 20-06-2010 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Waarom worden kaarten van ATi niet meegenomen, deze: pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI
is veel moderner en zuiniger, en stil (passief) Verder heeft de kaart zowel HDMI, DVI en VGA.
En ook ATi heeft Linux drivers die iedere maand geüpdatet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

brilsmurfffje schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:59:
Waarom worden kaarten van ATi niet meegenomen, deze: pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI
is veel moderner en zuiniger, en stil (passief) Verder heeft de kaart zowel HDMI, DVI en VGA.
Tis aan de TS en die gaf de voorkeur aan Nvidia en Nvidia is niet slechter dan ATI op linux, en de TS wou twee keer DVI geen 1xDVI en 1xVGA zo als op de HD5450 te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 20-06-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
TerreurBV schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:57:
[...]

Maar mijn vraag is nog waarom wil je SLI als optie behouden? Gamen? renderen? 9500GT zijn leuk voor games en zijn speelbaar maar geen dikke game kaarten en in SLI worden ze niet dubbel zo snel.
Alleen om het te 'kunnen' mocht het ooit nodig zijn. Maar je hebt gelijk. Ik heb geen goede reden. Ik ben geen gamer. Ik heb ooit met ray-tracing gespeeld, maar dat doe ik nu zelden. En ik begrijp dat ik het niet nodig heb voor een extended desktop van 3 schermen.

Dus nee, ik hoef geen SLI. Echter, twee dezelfde kaarten lijkt me nog steeds een goed idee. Als ik mijn zoekopdracht uitbreid naar non-SLI kaarten, zou ik betere/goedkopere alternatieven vinden?

Ik heb nu even geen tijd om te zoeken. Doe ik later in de avond even.
brilsmurfffje schreef op zondag 20 juni 2010 @ 17:59:
TerreurBV heeft gelijk. Ik heb meer ervaring met NVidia, dus NVidia heeft mijn voorkeur. Bovendien wil ik graag 2 x DVI op beide kaarten.

Ook las ik iets over "accelerated video playback", wat alleen werkt met NVidia kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Accelerated video playback moet ook werken op de nieuwste Ati kaarten, maar dat gaat niet simpel worden. Voor zover ik weet is het allemaal nog in een beta stadium en is het niet eenvoudig aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Dirk schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:00:
Accelerated video playback moet ook werken op de nieuwste Ati kaarten, maar dat gaat niet simpel worden. Voor zover ik weet is het allemaal nog in een beta stadium en is het niet eenvoudig aan de praat te krijgen.
Ach, dat wordt een leuk hobby projectje. :)

Ik heb nog eens gezocht. Er zijn geen kaarten zonder SLI die op andere aspecten een betere keus zijn. Ik geloof dat het bij de Zotacs blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb gisteren nog even gekeken naar de nVidia GT 220 serie maar 2x DVI komt niet voor voorzover ik heb kunnen ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Anoniem: 16328 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:40:
Ik heb gisteren nog even gekeken naar de nVidia GT 220 serie maar 2x DVI komt niet voor voorzover ik heb kunnen ontdekken.
Ik kom tot dezelfde conclusie. Er zijn wel betere kaarten, maar die zijn simpelweg duurder. En ik denk niet dat ik het nodig heb.

Oh, nog een vraag. De voeding die ik gekozen heb (OCZ ModXStream Pro 600W) lijkt een fan aan de bovenkant te hebben. Maar mijn behuizing plaatst de voeding aan de bovenkant van de kast. Er is maar twee vingers ruimte tussen mijn huidige PSU en de bovenkant van mijn kast.

Is dat genoeg ademruimte? Of kan ik de PSU "op z'n kop" installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michiel schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:32:
[...]

Ik kom tot dezelfde conclusie. Er zijn wel betere kaarten, maar die zijn simpelweg duurder. En ik denk niet dat ik het nodig heb.

Oh, nog een vraag. De voeding die ik gekozen heb (OCZ ModXStream Pro 600W) lijkt een fan aan de bovenkant te hebben. Maar mijn behuizing plaatst de voeding aan de bovenkant van de kast. Er is maar twee vingers ruimte tussen mijn huidige PSU en de bovenkant van mijn kast.

Is dat genoeg ademruimte? Of kan ik de PSU "op z'n kop" installeren?
Je moet hem denk ik gewoon op z'n kop installeren zoals jij aangeeft. Misschien fotograferen ze het wel op z'n kop en moet je de voeding dus normaal monteren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Anoniem: 16328 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:53:
[...]

Je moet hem denk ik gewoon op z'n kop installeren zoals jij aangeeft. Misschien fotograferen ze het wel op z'n kop en moet je de voeding dus normaal monteren ;).
Er zit een sticker met tekst op, dus mijn eerste reactie was dat ze hem waarschijnlijk 'goed' gefotografeerd hebben. :P

Echter, goed punt! Ik heb een Youtube review van de voeding gepakt om hem eens goed te bekijken. De schroefgaatjes zitten zo dat de fan aan de bodem van de voeding zit!

Nu hoop ik alleen nog dat de kabels niet te kort zijn. Maar als dat zo blijkt te zijn zal ik ze altijd nog kunnen verlengen. Zeker de modulaire kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michiel schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:03:
[...]

Er zit een sticker met tekst op, dus mijn eerste reactie was dat ze hem waarschijnlijk 'goed' gefotografeerd hebben. :P

Echter, goed punt! Ik heb een Youtube review van de voeding gepakt om hem eens goed te bekijken. De schroefgaatjes zitten zo dat de fan aan de bodem van de voeding zit!

Nu hoop ik alleen nog dat de kabels niet te kort zijn. Maar als dat zo blijkt te zijn zal ik ze altijd nog kunnen verlengen. Zeker de modulaire kabels.
Bij T.net productreview kun je een impressie krijgen wat een andere Tweaker van deze voeding vindt productreview: OCZ ModXStream Pro 600W review door iFez .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Zo, de bestellingen zijn geplaatst. d:)b

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920€ 209,70€ 209,70
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 65,50€ 65,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G€ 143,80€ 143,80
1Apacer AE700 Cardreader€ 12,95€ 12,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 976,35

(Zit nog een cardreader bij. Daar valt weinig over te discussiëren.)

Misschien dat ik voor eventuele problemen nog deze thread zal gebruiken. Misschien maak ik ook nog foto's. Dan zet ik de link ook hier.

Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie hulp! Dit wordt een mooi systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Dirk schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 21:18:
[...]

Even voor de zekerheid, betekent dit dat ik ook zonder zorgen mijn swap-partitie op de SSD kan zetten? Of is dit nog steeds af te raden?

Ik heb hem vermoedelijk niet vaak nodig met 6 GB ram. En ik had niet meer gepland op een HDD voor dat doel. (De enige HDD's die ik nog gepland had zou ik alleen mounten wanneer ik ze nodig heb.) Echter, als het logisch is om toch een HDD te gebruiken, zal ik een oplossing moeten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Als je hem weinig nodig gaat hebben, dan zul je er ook geen gigabytes per dag naar toe schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ik zei 'vermoedelijk'. :-) Maar je hebt natuurlijk gelijk. Ik maak me teveel druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:03
Zorg er in ieder geval voor dat je een 2.6.33 kernel gaat draaien, daar zit standaard TRIM support in, wat je in je Fstab even moet aanzetten bij het mounten.
Ik heb zelf de X25-V (40GB) sinds een maandje of 4 draaien in mijn laptop (4GB, geen swap) en dat draait als een zonnetje op een 2.6.33 kernel. Waarom je Gentoo gaat draaien is mij een raadsel, maar dat moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
bas r schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 16:21:
Zorg er in ieder geval voor dat je een 2.6.33 kernel gaat draaien, daar zit standaard TRIM support in, wat je in je Fstab even moet aanzetten bij het mounten.
Zal ik zeker doen. Bedankt voor de tip. De ~amd64 branch van portage zit op het moment al op 2.6.34, dus daar zal ik mee van start gaan.

Ik moet me zeker nog verdiepen in TRIM. Eigenlijk geen idee wat het is.
Ik heb zelf de X25-V (40GB) sinds een maandje of 4 draaien in mijn laptop (4GB, geen swap) en dat draait als een zonnetje op een 2.6.33 kernel. Waarom je Gentoo gaat draaien is mij een raadsel, maar dat moet je zelf weten.
Dat is toch niet zo moeilijk? Iedereen heeft zo z'n favoriete distro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel
Ik heb de onderdelen binnen! d:)b Ik ga dit weekend bouwen en installeren. Ik zal in dit topic de resultaten (en eventueel foto's) zetten.

Ik heb in het Elektronica forum een topic gestart over een side-projectje gerelateerd aan dit systeem.

[ Voor 66% gewijzigd door Michiel op 25-06-2010 13:15 ]

Pagina: 1

Let op:
Voordat we met z'n allen TR's gaan aanmaken, deze is met toestemming geopend :)