Hoe herken ik een kwalitatief goede fiets?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
eX0duS schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 15:56:
Seriously, voor € 200 koop jij geen "goede" nieuwe fiets. Alles van die categorie is gewoon prul...
Voor 275 kan ik een Azor kopen, nieuw. Iets meer dan 200 dat wel. Volgens mij een prima fiets. Als het uiterlijk iets mooier zou zijn had ik hem al gekocht.
eX0duS schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 15:56:
Ik weet niet waarom je niet naar een goede tweedehandse kijkt?
Doe ik zeker.
Geen beste kwaliteit idd. Ongeveer vergelijkbaar met de BSP Export qua kwaliteit, aldus de fietsenmaker. Meer een mode fiets idd.

Overigens zie ik dat ik voor 299,- al een nieuwe Gazelle Classic 2010 kan kopen. Hoe is deze qua kwaliteit?
Rev! schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 15:48:
Bij mij in de straat zit een soort bedrijf van de gemeente die fietsen van het CS helemaal opknapt (een heleboel onderdelen worden vernieuwd) en daarna weer doorverkoopt. Ik heb daar eens geinformeerd, en de meeste fietsen waren rond de 200 dacht ik, en dan heb ik het wel over goede merkfietsen.
Interessant. PM verstuurd.

Overigens kan ik voor 399,- een nieuwe Gazelle Toer Populair kopen. Dan lijkt 315 voor een tweedehands toch echt wat te duur imo.

[ Voor 25% gewijzigd door Philflow op 18-06-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Gazelle Classic... het is een Gazelle dus ik ben sneller geneigd goedkeurend te knikken (oh, wat moet ik arrogant klinken...) maar het is aan de andere kant ook een omafiets. Vraag eens na hoe goed ze hun best hebben gedaan op de lak en algehele duurzaamheid in stadse omgevingen (krassen, vocht, nalatigheid en klein vandalisme).

Die MOOF vind ik trouwens wel knap eruit zien. Althans, het design vind ik dan weer heel erg aan modefietsen en rommel denken, maar voor zover ik ze heb zien rondrijden waren het fietsjes die zich van andere modefietsen onderscheidden door:
- banden waar daadwerkelijk over was nagedacht (maar die wel zwaar rijden!)
- goede krasvaste lak.

Nadeel is dat er geen versnellingen in zitten, zelfs niet een simpele 3V. En natuurlijk de achteruittraprem. Maar ik denk wel dat die fiets echt betrouwbaar is, in tegenstelling tot de andere frummels die we eerder hebben besproken.

Houd je er trouwens rekening mee dat er nog minstens 60, waarschijnlijk 80-100 euro bij gaat voor een goed slot?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ja thanks voor het meedenken. Heb hier nog een Axa liggen en een zware ketting.

Jammer dat die Gazelle Classic alleen met zo'n lelijk kruisframe beschikbaar is. Dan vind ik de Gazelle Toer Populair een stuk mooier. Voor 399,- een nieuwe lijkt me een mooie deal. De afschrijving per jaar zal gering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gewoon een goede weissenfels kopen voor iets minder dan 50 euro moet dat wel lukken mocht je toch nog een goed slot nodig hebben

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 18-06-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@ TS: loop gewoon drie fietsenmakers in de buurt af en kijk wat ze hebben staan binnen jouw budget. Voor 200 moet er echt wel wat te vinden zijn.
Metro2002 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 16:13:
[...]

Onzin, versnellingen gaan bijna nooit kapot, tenzij het goedkope rommel is en je hebt er zó veel plezier van dat het gewoon bijna stom is om niet te nemen.
De meeste naafversnellingen zijn nou eenmaal goedkope prut. Een derailleur is minder slijtagegevoelig, maar wel kwetsbaarder. Voor een stadsfiets vind ik versnellingen trouwens sowieso bullshit.
[...]

Handremmen veel onderhoud? Ook hier geldt weer: alleen bij rommel. Ik hoef bij handremmen alleen regelmatig (om de 1000km ofzo) de remblokjes te vervangen á 5 euro.
Minder remkracht is gewoon k*t , je hoeft het maar 1 keer nodig te hebben en je dankt de handremmengod op je blote knietjes dat je gewoon door kan fietsen en niet onder een SUV ligt.
Handremmen betekent kabels betekent problemen in Amsterdam. Ik fiets al twintig jaar elke dag door de stad met terugtraprem, nog nooit problemen met te weinig remkracht gehad. Ja, op m'n mountainbike met XT schijfremmen sta ik sneller stil, maar die heb je in de stad echt niet nodig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Cocytus op 19-06-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 19:00:
Jammer dat die Gazelle Classic alleen met zo'n lelijk kruisframe beschikbaar is. Dan vind ik de Gazelle Toer Populair een stuk mooier. Voor 399,- een nieuwe lijkt me een mooie deal. De afschrijving per jaar zal gering zijn.
Gezien de adviesprijs van boven de 500 euro klinkt dat wel aantrekkelijk ja.

Jammer dat die fietsfabrikanten geen gespecificeerde onderdelenlijsten op de website zetten. Ik moet toch altijd even precies gezien hebben welke naven en velgen worden gebruikt om er een beetje een idee van te krijgen of zo'n fiets in de originele configuratie lang mee zal gaan.

Ik zat ook nog even mee te zoeken op Marktplaats, maar ook daar is het lastig om de goede fietsen eruit te pikken. De foto's zijn vaak te klein om te zien wat voor naven in de fiets zitten. En zeker bij tweedehands moet je toch altijd even ter plekke kijken en voelen, zie daarvoor mijn vorige posts.

Dit is misschien een leuke keuze omdat je een beetje een retro frame zocht: Martplaats: sparta bulk bullet / bullit cruiser. De combinatie van rond lopende buizen op een klassiek transportfiets frame is maf, maar wel lekker herkenbaar (makkelijk terugvinden in de stalling, minder diefstalgevoelig?). Bovenal: het is een Sparta, dus als ze zich een beetje aan hun manier van bouwen hebben gehouden zul je de onderhoudsvriendelijke achterwielophanging herkennen, en een kwaliteit die op de lijn ligt van Batavus en Gazelle. Hoedanook, als je echt zeker wilt weten of het lang mee zal gaan, probeer dan eerst uit te vissen welke naven worden gebruikt, of kijk zelf ter plekke of het loopwerk soepel draait en goed is afgedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Cocytus schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 23:59:

De meeste naafversnellingen zijn nou eenmaal goedkope prut. Een derailleur is minder slijtagegevoelig, maar wel kwetsbaarder. Voor een stadsfiets vind ik versnellingen trouwens sowieso bullshit.
Meh, dat is gewoon niet waar. Alle naafversnellingen die ik ken op een rijtje:

- Alle Sachs 3V: oerdegelijk, krijg je niet kapot behalve als je hem volledig verkeerd in elkaar zet en praktisch los op de as laat draaien, en dan nog houdt hij het 500km vol (ja, ervaring en nee, ik was het niet)
- De meeste Sturmey Archer 3Vs, behalve een paar oudjes die je toch nergens meer vindt zijn ook zo goed als je ze maar kunt krijgen
- SRAM T3, P5, S7, i-9, allemaal uitstekend spul en bovendien hele goede seals
- Shimano 3V, 8V, 11V (ook alfine), vrijwel niet kapot te krijgen
- Shimano 4V, 7V, enige uitzonderingen op de regel in principe, maar de nummer 1 reden dat deze stuk gaan is omdat mensen niet direct naar de fietsenmaker gaan zodra die naven beginnen te piepen.
- Elan 12V: prut (enige naaf waarbij je dat met recht mag zeggen)
- Sturmey Archer 7V: als je hem vindt uitstekend, maar zeer zeldzaam
- Rohloff spul: prima.

De reden dat er zoveel mensen zijn die denken dat naafversnellingen prut zijn, is omdat er wel heel veel wielen zijn die slecht gebouwd worden en dus (vaak net buiten garantie) stukgaan, vaak met het scheuren van de spaakflenzen tot gevolg. Sommige naven staan erom bekend (rebranded spul van verschillende fietsenmakers, ook bijv. batavus) dat ze te strak worden afgesteld, en gaan dus snel door hun lagers heen, waarna zo'n naaf ook total loss is. Wat je dan krijgt is dat hun hele fiets total loss is want het vervangen van zo'n wiel incl. naaf kost gewoon 200-400 euro. Dan gaan ze afgeven op de naaf (tsja, die maakt het wiel inderdaad duur) terwijl er fundamenteel niks mis is met die dingen.

Een andere reden dat naven stukgaan of als slecht worden gezien is uiteraard schakelproblemen, maar ook dit valt grotendeels onder gebruikersfout. Twee uitzonderingen: SRAM P5 en S7, dit zijn naven die ook echt moeilijk doen over schakelen omdat ze in sommige gevallen onder minimale belasting niet goed in de volgende versnelling schieten. Dan lopen ze ofwel vrij, of ze gaan hele nare destructieve geluiden maken als je begint te trappen. Dit heb je al met een minimale afstelfout, die dingen zijn gevoelig. Verder is veel van dit soort terug te brengen op geroeste/kapotte kabels, kapotte kabelstops, doorschietende shifters, gebruikersfout (doortrappen bij een naaf die daar niet voor is gemaakt)

De Shimano 8V is zelfs specifiek ontworpen om de meest voorkomende oorzaken van kapotte versnellingsnaven buiten een technische fout aan te pakken:
- Hij zit altijd in een versnelling, kan niet vrijlopen en kan niet in een halve versnelling zitten als je kracht zet
- De verstellingsfout kan echt iets van 25% zijn ofzo (flink ernaast) en nog schakelt hij dan prima
- Wanneer da kabel stukgaat schiet hij automatisch in de eerste versnelling
- De afdichting is goed genoeg gemaakt dat de naaf voor bijna elk gebruik praktisch onderhoudsvrij is
- De lagers zijn iets ruimer gemaakt om meer foutmarge te geven voor brakke afstelling

Maar nu terug naar Amsterdam. In principe zit er een kern van waarheid in: als je versnellingen neemt, zou ik gewoon veilig doen en bij een 3V naafje blijven. Je hebt daar erg veel plezier van tov een singlespeed, en het is zoals metro2002 al zei eigenlijk stom om persé geen versnellingen boven zo'n naafje te willen. De voornaamste reden om niet meer versnellingen te willen is... je hebt het redelijkerwijs gewoon niet nodig op vlak land, en als er iets aan stuk gaat is het meteen flink duurder. Bij een modernere naaf heb je de zeer reëele kans dat je wiel gejat wordt (dan heb ik het dus over Shimano 7V, 8V, 11V en SRAM S7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Even het topic door zitten lezen en ik vermaak mij steeds met reacties als 'onder de 200 euro heb je troep', etc. :P

Mensen, bedenk het doel: het is een stadsfiets. Stadsfietsen worden omgegooid, gestolen en er wordt niet zachtzinnig mee omgegaan. Elke euro extra die je aan een stadsfiets uitgeeft is teveel. In de stad koop je geen fiets die goed in elkaar zit. Je koopt een fiets zodra hij remt (hoe maakt niet uit) en fietst. Versnellingen zijn te veel. Als het niet aanwezig is, kan het ook niet stuk.

In de stad boeit het niet of je naaf 0,001 weerstandswaarde heeft, of 0.05. Evenals roest: hij meer het ding roest, hoe beter. Dan wordt hij minder aantrekkelijk. Het liefst heb ik een fiets waar ik roest op kan spuiten.

Toevallig heb ik dubbel ervaring met goedkope fietsen. Ik heb namelijk een BSP Metropolis en een vouwfiets van 60 euro nieuw. Op beide fiets ik nu ruim 1,5 jaar. De vouwfiets is slecht: ik heb inmiddels een band, de ketting en de trappers moeten vervangen. Er zitten geen kettingspanners op, dus regelmatig moet ik de ketting spannen. De roest is inmiddels ook ruimschoots aanwezig en hij is dus niet echt mooi meer.
Maar daar staat tegenover dat ik inmiddels goedkoper fiets dan ooit: als ik een dure vouwfiets had gekocht, was ik zeker 700 euro kwijt geweest. Nu ben ik (inclusief extra onderhoud) nog geen honderd euro kwijt. Ik zou met die dure vouwfiets zeven keer zo lang (11,5 jaar) moeten fietsen 'omdat ik dat eruit haal'. No way. Ik haal liever over een half jaar een nieuwe fiets voor 60 euro en doe er weer twee jaar mee. Juist dan fiets ik goedkoper.

Die BSP is trouwens een prima fiets. Hij fietst licht en door het aluminium frame (wat ik iig heb) roest hij niet. Sterker: dit is de eerste fiets waar ik iemand mee achterop mag nemen, omdat de fiets sterk genoeg is. Dat levert een hoop voordeel op en een hoop leuke ritjes. ;) De velgen zijn prima en qua versnellingen heb ik geen problemen gehad. Remmen doet hij ook prima. Ik fiets er niet heel veel op (doe het meeste met de vouwfiets) maar heb er bereveel plezier van. Ik zou hem dus zo weer kopen, zeker als stadsfiets. Want als ik toch een nadeel mag noemen: de versnellingen zijn niet heel erg goed gekozen. Ik fiets vrijwel altijd in de hoogste versnelling.

Geef dus absoluut niet meer uit dan 200 euro, en geniet van de rammels, kraakjes en ongemakjes die een fiets heeft. Dat hoort bij een stadsfiets. Of je 2e hands of nieuw koopt moet je zelf weten, maar een BSP vertrouw ik inmiddels helemaal. :)

Edit: overigens zit er op die BSP een Shinamo Nexus versnelling, 3 stuks. Die wordt in de post hierboven de hemel in geprezen begrijp ik. ;)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maar het mooie is... voor 60 euro tweedehands krijg je een vouwfiets die het al 10 jaar doet en over 10 jaar nog zal doen... Nieuw is niet nuttig voor stations/stadsfietsen die je buiten laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Philflow: Puch Tradition nog iets? Kost een euro of 240.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik heb voor 60 euro nu een mooiere vouwfiets die handiger opvouwt. ;) Ben het wel met je eens wat betreft tweedehands fietsen. In de stad is een nieuwe fiets eigenlijk geldverspilling.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:00

-tom-562

Oliesjeik

Ik haal mijn stadsfietsen altijd bij de oudijzerboer. Kost me dan 5 euro, en een setje nieuwe binnenbanden ofzo

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik heb zojuist een nieuwe fiets gekocht :w

Dit is hem geworden:
Afbeeldingslocatie: http://www.fietsenwinkel.nl/images/products/groot/2007_toer_populair_h_popup.jpg
(alleen dan met terugtrap rem en zonder versnellingen)

Uiteindelijk ging het tussen de BSP Basic en de Gazelle. De BSP is volgens mij ook een prima fiets maar het prijsverschil met de Gazelle was maar 150 euro. Daar krijg ik volgens mij voor terug:
- hogere kwaliteit fiets die langer meegaat
- meer RVS onderdelen
- hogere restwaarde
- garantie bij de fietsenwinkel in de straat + 1 gratis service beurt
- mooier uiterlijk (imo)

Voor mij is dat wel 150 euro waard. Iedereen bedankt voor alle adviezen & het meedenken.

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 19-06-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hehe, speaking of the devil

Ik ben zojuist even boodschappen wezen doen en toevallig stonden op mijn weg daarheen een BSP en een gazelle toer populair (niet naast elkaar, zoveel toeval was het nou ook niet). De BSP was aan alle kanten geroest, de kettingkast viel uit elkaar en hij zat op een ongelooflijk goedkope manier in elkaar (ik hoop dat je ze eens naast elkaar hebt bekeken, want die bsp ziet er echt uit als speelgoed). De gazelle zag er gewoon uit als een goede fiets, niets meer en niets minder. De kettingkast was ook wel fragiel en er zaten goedkope cranks op, maar de algehele indruk was dat het van een veel hogere kwaliteit was. Dus, wat betreft de keuze tussen die twee heb je de juiste gemaakt.

Beide fietsen zagen er niet heel oud uit, ik gok dat ze minder dan een jaar oud waren, maar de bsp had echt nergens meer metaalkleur waar metaal zat, en wat niet metaal was was goedkoop flimsy plastic. De gazelle had een klein beetje roest, maar dat stelde eigenlijk niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

feli, philflow! goede keuze! ziet er leuk uit en voor zover ik de foto kan zien inderdaad prima spul.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Prima gedaan zo, hier kun je jaren mee vooruit!

Je kunt het versnellingskabeltje nog vastzetten met tie-wrapjes, dan blijft ie niet zo snel ergens achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07

Metro2002

Memento mori

Uiteindelijk toch een verstandige keuze gemaakt zie ik :) veel fietsplezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:03
Prima keuze! Ondanks dat ik bang was dat je hier je goedkoop/duurkoop keuze bevestigd wilde hebben, kocht je toch kwaliteit. Veel fietsplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Jammer dat er zo gebasht word op BSP. Heb er nu 3 jaar een (BSP Donau) en heb hier al 45.000km mee gereden en heb er nog nooit problemen mee gehad. Ding krijgt 1x per jaar een onderhoudsbeurt á 80 euro. Die beurt is dan inclusief nieuwe banden (Swalbe Marathon Plus). Aanschafprijs was 250 euro dacht ik.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Ik denk ook dat BSP een beetje ten onrechte wordt gebashed. Er staan er hier een paar in de straat die er prima uitzien. Niet dat dat alles zegt want die zijn misschien pas 2 maanden oud.

Verder zag ik een volledige verroeste Gazelle Populair staan, maar goed die kon weleens 20 jaar oud zijn.

Anyway, ik ben blij met mijn keuze en hij rijdt lekker. Met zo'n mooie fiets ga ik er zelfs zuinig op zijn.

Edit: ssj3gohan, doe ik, als ik eraan denk.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 19-06-2010 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je ook nog over een paar maanden terugkomt om te zeggen of hij daadwerkelijk goed is, of niet, kun je nog meer mensen blij maken met deze thread :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Verder wil ik je overigens wel veel plezier wensen met je nieuwe fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275731

Veel plezier met de fiets, en nog bedankt voor dit topic. Perfect voor de lurkende GoTter als ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Even een real life pic:
Afbeeldingslocatie: http://i609.photobucket.com/albums/tt179/Vantage72/th_Afb0233.jpg

Met een bijzondere accessoire op het stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46
Wat betreft goede tweedehandsfietsen en chinese fietsen:
Er was laatst een artikel in de krant dat 2ehands hollandse fietsen erg populair zijn in Afghanistan. Er werden ook wel nieuwe chineze fietsen verkocht maar veel minder: de kwaliteit liet te wensen over op de slechte wegen in de stad.

Ik heb trouwens 4 jaar geleden een Rivell fiets gekocht, ook 2e hands van een particulier. Fiets er gemiddeld 10 km per dag op en staat altijd buiten maar afgezien van de omhulsel van de rollerbrakes geen roest. Valt me alles mee.
Als ik een tip mag geven voor aanschaf van een fiets:
-Kunstof spatborden (gewichts besparend, niet krom te krijgen en NOOIT last van roest)
-Naafdynamo/batterij verlichting
-Goed zadel (eventueel later erop zetten)
-stevig frame. (ik fiets ook wel eens op de damesfiets van mijn vrouw: drama; als ik snel door de brandgangetjes heen wil knallen of scherpe bochtjes wordt ik door de wiebel in de fiets bijna gelanceerd)
-RVS wielen (staal roest mij te snel, zeker omdat de fiets altijd buiten staat)

[ Voor 0% gewijzigd door wmeester op 21-06-2010 17:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Laatst online: 15:56
Mensen, excuses voor het kicken van een super oud topic, maar ik moet er nu ook aan geloven.

Sinds vandaag is het weer zover dat mijn volledig verroeste fietsketting er na ieder hobbeltje af ligt. Dit is de derde fiets in afgelopen 2 jaar die dit overkomt.

Aangezien mijn niet succesvolle geschiedenis met fietsen wil ik nu eens een nieuwe goede fiets kopen.

Punt is, als ik onvoorbereid naar een fietsenwinkel ga weet ik zeker dat ik weer eindig met een fiets waar over een paar jaar de ketting er weer vanaf ligt.

Wat zal ik doen:
-op mijn huidige fiets een nieuwe ketting+tandwiel laten zetten, en dan hopen dat deze het weer even volhoudt
-een nieuwe fiets kopen waar iets magisch mee is gedaan waardoor de ketting onsterfelijk is

Wat denken jullie? Tips? Ik hoef geen versnellingen, fiets staat altijd buiten, ik wil alleen hard kunnen trappen en vriendinnetje achterop.

Sorry dat ik jullie lastig val, maar qua onderwerp vind ik het lastig googelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Gewoon een nieuwe ketting erop, er zijn geen betere kettingen naar mijn weten, zijn die er wel, dan zijn die ongetwijfeld duur. Oplossing: busje w5 antiroest (oid) af en toe doet wonderen

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Afhankelijk van budget en wensen, bestaan er alternatieven als je écht zoveel problemen hebt met je ketting:
- beltdrive ( http://www.bongersbikes.nl/beltdrive ), meestal meer op de sportieve/tour fietsen
- cardan as aandrijving. (bijvoorbeeld: http://www.brikfietsen.nl/fietsen of http://www.beixo.com/nl/slim)

Persoonlijk zweer ik bij derailleursystemen: makkelijk bij te komen / onderhouden en stellen. Nadeel is snelle vervuiling en risico op zwarte vegen op je broek.

Aanvulling:
Wat nu te doen? Afhankelijk van de staat van de fiets en je verdere wensen. Is ketting enige issue en ben je verder nog tevreden met je fietsje? Dan gewoon nieuw tandwiel(en) + ketting (laten) monteren. Zo niet, dan eens op zoek naar een ander. Dan kan het nog steeds rendabel zijn deze op te knappen (als je het zelf kan), zo vang je er een leuker bedrag voor op marktplaats oid.

[ Voor 33% gewijzigd door noes op 22-05-2013 16:40 . Reden: Aanvulling wat nu te doen ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacquesDoekjes
  • Laatst online: 15:56
Wow beide alternatieven zien er spacy uit, zijn hier mensen aanwezig die er persoonlijk ervaring mee hebben?
Nadeel is dan natuurlijk wel dat je er minder makkelijk bij een random fietsenwinkel voor reparaties langskan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

JacquesDoekjes schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:43:
Wow beide alternatieven zien er spacy uit, zijn hier mensen aanwezig die er persoonlijk ervaring mee hebben?
Nadeel is dan natuurlijk wel dat je er minder makkelijk bij een random fietsenwinkel voor reparaties langskan.
En beide systemen hebben een lagere efficiency, niet onbelangrijk.

Een verroeste ketting is gewoon een kwestie van slecht onderhoud (nooit je ketting schoonmaken, geen kettingolie gebruiken) etc. Daar heeft een kwaliteitsfiets net zo goed last van als een goedkoop barrel. Een ketting vervangen kost niet de wereld en als de ketting verroest is had je dat al lang geleden moeten doen. Grote kans dat nu ook je tandwielen naar de haaien zijn en vervangen moeten worden.

Onderhou je fiets gewoon goed en gaat er iets kapot: Vervang het door een kwalitatief goed onderdeel. Geen goedkope remblokjes want die zijn na een paar honder km weer versleten, geen goedkope prutketting, investeer in goede rem en versnellingskabels etc. Allemaal dingen die duurdere fietsen van zichzelf al hebben maar niks heeft het eeuwige leven. Een aandrijflijn die goed onderhouden is kan rustig 10.000km mee gaan. Een aandrijflijn waar niks aan gedaan wordt kan na een paar duizend km al de geest geven.

Lang verhaal kort: Vervang je ketting en evt tandwielen en onderhou de boel daarna (tenzij de rest vd fiets intussen ook al gaar is)

Ohja: En zet je fiets in godsnaam BINNEN. Geen enkele fiets houdt het lang uit als ie constant buiten staat in de regen.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 22-05-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:18
Ik heb een erg goedkope ongeveer 3 jaar oude fiets. Na drie jaar is hij eigenlijk echt aan onderhoud toe of vervanging. Dit vooral omdat de achternaaf en achterband helemaal op zijn. Nu kan ik het onderstaande bestellen of op zoek gaan naar een fiets op marktplaats van een wat beter merk. Het voordeel van het vervangen van deze onderdelen is dat ik zeker weet dat ik weer een tijdje vooruit kan met deze onderdelen.

Wat denken jullie er van?

Naaf (direct incl velg, geen zin om zelf te spaken€22
Remblokken€2,5
Buitenband€14
binnen- en buitenkabel achterrem€2,25
Kabelstelbout€2,25
Binnenband€2
Verzendkosten€10
Totaal€48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

wouter.N schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:47:
Ik heb een erg goedkope ongeveer 3 jaar oude fiets. Na drie jaar is hij eigenlijk echt aan onderhoud toe of vervanging. Dit vooral omdat de achternaaf en achterband helemaal op zijn. Nu kan ik het onderstaande bestellen of op zoek gaan naar een fiets op marktplaats van een wat beter merk. Het voordeel van het vervangen van deze onderdelen is dat ik zeker weet dat ik weer een tijdje vooruit kan met deze onderdelen.
Tja, voor jou geldt eigenlijk hetzelfde advies als ik aan Jacques Doekjes heb gegeven: bevalt de fiets verder nog? Zo ja, lekker repareren (vooral als je het zelf kan: scheelt je zoveel arbeidsloon). Zo nee: een leuke andere uitzoeken.

Houd er bij het aanschaffen van een tweedehandsje wel rekening mee houden dat die ook wat achterstallig onderhoud kan hebben. In dat geval ben je eigenlijk geen stap verder (tenzij de tweedehands verder wél helemaal aan je eisen voldoet, en je huidige fietsje niet).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Update: Inmiddels 3 jaar geleden startte ik dit topic. Ik had toen een goedkope fiets op het oog. Op aanraden van enkele tweakers hier ben ik toch voor een kwaliteitsfiets gegaan, eentje van Gazelle.

Na 3 jaar intensief gebruik kan ik zeggen dat het een goede keuze was. De fiets rijdt nog perfect en heeft nauwelijks reparaties of onderhoud nodig gehad. Een uitzondering: de ketting is 1 keer vervangen.

Ook wel leuk om te melden: in de winter ben ik 4 maanden in het buitenland geweest. De fiets stond toen gewoon buiten. In april pakte ik hem uit het rek en reed er op weg. Aan de fiets was niet te merken dat hij 4 maanden in de strenge winter buiten had gestaan. Aan het goedkope slot dat ik erop had gedaan wel, dat was stuk. Ook in dit geval gold: goedkoop was duurkoop.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 23-05-2013 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 562579

Ik hoop dat er mensen hier nog naar kijken. Advies gevraagd!

Deze fiets vond ik met het googelen en ik vroeg me af of het wat is? http://www.fietsenopfiets...p-28-inch-goud-bruin.html

Het is voor mijn vader die nog maar weinig kracht heeft in zijn benen maar wel wil fietsen!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 562579 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 13:39:
Ik hoop dat er mensen hier nog naar kijken. Advies gevraagd!

Deze fiets vond ik met het googelen en ik vroeg me af of het wat is? http://www.fietsenopfiets...p-28-inch-goud-bruin.html

Het is voor mijn vader die nog maar weinig kracht heeft in zijn benen maar wel wil fietsen!

_/-\o_
Weinig ervaring met electrische fietsen. Hij is wel relatief licht voor een electrische fiets maar er staat niet bij welk type accu er gebruikt wordt, daar zou ik wel even naar kijken. Daarnaast een lage instap is wel prettig voor wat oudere mensen. Verder echt nog nooit van het merk gehoord en geen idee welke onderdelen er op gemonteerd zitten.

Ik zou ook even langs de lokale FM gaan om te kijken wat ze daar hebben, even proefzitten, kijken of op en afstappen goed lukt, zithouding, kan hij bij de grond etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 11-12-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 21:41
Oud topicje heropenen. Online zijn er weinig discussies te vinden over fietsen (e-fietsen niet meegeteld).
Ik zoek een nieuwe stadsfiets.
Nu reed ik vandaag op talloze gazelle fietsen rond en zag toen ook de Union Picket.
http://www.union.nl/picket
Ze hadden alleen het damesmodel staan, maar die vond ik al goed rijden. Ben wel gecharmeerd door het automatische 2-versnellingssysteem. Maar is het verder ook wat?
Ik vind hem licht (positief dus) rijden. En er zit niks aan wat makkelijk kapotgetrokken kan worden (versnellingskabels, handremmen enz). Brooks zadel en handvatten voor de mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn zus heeft jaren geleden een Union gehad en weggedaan omdat hij zwaar trapte. Daarna een Gazelle gekocht en daar jaren op gefietst.

Maar misschien zijn het nu andere fietsen als toen, de prijs ligt in elk geval een stuk hoger dus de onderdelen zullen dan ook wel beter zijn. En je zegt zelf al dat hij licht fietst :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 05-05 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

keko12 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:01:
Oud topicje heropenen. Online zijn er weinig discussies te vinden over fietsen (e-fietsen niet meegeteld).
Nu reed ik vandaag op talloze gazelle fietsen rond en zag toen ook de Union Picket.
Ze hadden alleen het damesmodel staan, maar die vond ik al goed rijden. Ben wel gecharmeerd door het automatische 2-versnellingssysteem. Maar is het verder ook wat?
Ik vind hem licht (positief dus) rijden. En er zit niks aan wat makkelijk kapotgetrokken kan worden (versnellingskabels, handremmen enz). Brooks zadel en handvatten voor de mooi.
Als je een stadsfiets wil met zo min mogelijk onderhoud lijkt me dit niet de beste keuze.

Mijn collega had ook een fiets met de Sram P2, maar had er wel problemen mee in het begin en moest er diverse malen mee terug naar de fietsenmaker, nu hoor ik hem er niet meer over.

Persoonlijk vind ik een fiets zonder 2 onafhankelijke remmen een beetje gevaarlijk, in België is dit bijvoorbeeld ook verboden. Als je een fiets wil waar zo weinig mogelijk aan kapot kan, kan je het beste een éénwieler nemen. Alles aan een fiets kan kapot, en een terugtraprem is geen uitzondering. Terugtrapremmen hebben zeer beperkte remkracht en modulatie, dat is al gevaarlijk genoeg als je een helling af gaat en een noodstop moet maken, maar als hij kapot is heb je echt helemaal niks meer. Ook in de stad heb je vaak bruggen en tunneltjes waarbij je wel moet kunnen stoppen. Dingen gaan meestal kapot op het moment dat er meer kracht op komt dan gebruikelijk.

Het leren zadel mag niet nat worden, je moet dus altijd een zadelhoes er over doen. Mijn ervaring is dat het in Nederland vrijwel onmogelijk is om je zadel droog te houden, en dan mag je het dus weer gaan invetten. Een goed ingereden en onderhouden leren zadel geeft comfort op langere ritten. Voor een fiets die gebruikt wordt in weer en wind voor korte ritjes is het zonde, want grote kans dat het dure zadel waterschade oploopt en minder comfortabel is dan een goedkoop kunststofzadel.

Er is geen afgesloten kettingkast, dat betekent meer vuil er op en dus meer slijtage. In de regen, en vooral in de winter als er zout gestrooid is kan je na iedere rit je ketting schoonmaken, of anders er in het voorjaar een nieuwe er op leggen. Als je doorgeroeste ketting breekt of er van vliegt doet je terugtraprem ook weinig meer.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 06-05 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ben zelf nu ook op zoek naar een nieuwe fiets. Mijn huidige, een Sparta Athena, mag na 16 jaar wel eens vervangen worden. M'n voornaamste reden voor vervanging is de verlichting. Met de ouderwetse dynamo is het met nat weer niet ideaal fietsen in 't donker: de verlichting werkt namelijk niet meer omdat 't doorslipt. Maar ook de remmen zijn niet geweldig meer. De kabels heb ik al een paar keer vervangen en de afstelling ervan krijg ik niet echt lekker waardoor ik of fiets met de rem er gedeeltelijk op, of een veel te lange remweg heb.

Ik fiets ook redelijk door, een gemiddelde snelheid van 20+ km/u is gebruikelijk bij mij. De huidige 3 versnellingen zijn dan ook niet meer toereikend, 7 is dan beter. Meer hoef ik niet. Ik ben dus meer op zoek naar een all-round stadsfiets om naar 't station te kunnen en verders wat rond te rijden als ik wil. Stevig frame is wel een vereiste, evenals vering (m'n route bevat veel klinkerwegen, dat getril is erg irritant).

Nu zat ik wat rond te kijken, maar weet niet echt wat nou een echt goed merk is. Batavus, Sparta, Giant en Gazelle zijn de grote namen, echter zegt de ene verkoper dat Gazelle beter is, de ander komt weer met een ander merk. En mijn huidige Sparta heeft het in de jaren prima gedaan. Een echt budget heb ik niet, maar < €900,- moet genoeg opleveren aan keus. Even snel kijkend zie ik al naar wat ik denk een degelijke fiets van Gazelle voor €750,-. Waar moet ik op letten, welk merk is de beste keus?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
@johnny,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Een terugtraprem is voor mij een must. Ik hou niet van handremmen en dat ging eigenlijk ook altijd prima (1x een gazelle (met onderhoudsbeurten) met handremmen, ik knijp ze echt kapot). Ik woon in Utrecht en gewend aan verkeer, bruggetjes en een terugtraprem. Mijn devies is met minder kabels kan er veel minder kapot, vandaar dat de automatische versnelling me ook aanspreekt.
Open kettingkast: goed invetten en een RVS ketting kom je een eind mee lijkt me. Het zadel kan idd wel problematisch zijn. Kun je zo zorgvuldig zijn? Of is anders de voorloper iets?http://www.margewebshop.nl/producten/fietsen/herenfietsen/3558
Ik ben terughoudend met de gazelle transportfietsen. Zoiets had ik dus en behalve die slappe remmen, moest non-stop mijn versnelling bijgesteld worden. Daarnaast ging ik een keer bijna over de kop toen bleek dat de ophanging doorgeroest was van de voordragen en het ding naar beneden kwam toen ik reed...
De union Load reed heerlijk, maar wel weer een transportfiets van PON en zonder versnelling...
Batavus hommage was ook okay
Gazelle orange voelt fragiel aan voor mij.

[ Voor 17% gewijzigd door keko12 op 05-04-2014 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
thread tl;dr, maar zit in't zelfde schuitje, ben in het alu-frame-hype tijdperk voor een MultiCycle fiets gegaan, want die fietste het best in die tijd; maar fietst altijd tegen de wind in, zo lijkt het, en wat erger is, haakse bocht: ping! spaakbreuk.

Gevraagd: degelijke huis-tuin-en-keuken-fiets, laagland-geometrie (ala hi-end Sparta fiets 20 jaar geleden, yup, gestolen ...); gewicht geen issue; onderhoudvrij; minimaal 3-speed; ik denk: Azor, maar er zijn meer inmiddels

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

keko12 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 00:45:
@johnny,
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Een terugtraprem is voor mij een must. Ik hou niet van handremmen en dat ging eigenlijk ook altijd prima (1x een gazelle (met onderhoudsbeurten) met handremmen, ik knijp ze echt kapot). Ik woon in Utrecht en gewend aan verkeer, bruggetjes en een terugtraprem. Mijn devies is met minder kabels kan er veel minder kapot, vandaar dat de automatische versnelling me ook aanspreekt.
Open kettingkast: goed invetten en een RVS ketting kom je een eind mee lijkt me. Het zadel kan idd wel problematisch zijn. Kun je zo zorgvuldig zijn? Of is anders de voorloper iets?http://www.margewebshop.nl/producten/fietsen/herenfietsen/3558
Met een terugtraprem kan je zeker lang rondfietsen zonder ongelukken, maar ik woon ook in de stad en heb toch wel een paar keer per jaar dat ik een noodstop moet maken. Afgelopen week zwaaide er nog een autodeur voor m'n neus open toen ik vanwege de zomertijd enigszinds gehaast op weg was naar mijn werk, op zo'n moment is het toch fijn als je twee remmen hebt.

Het probleem met de ketting is niet alleen roest maar het vuil dat op de ketting komt (en blijft hangen in het vet) zorgt voor frictie en slijtage (oprekken) waardoor je de ketting vaker moet schoonmaken, op spanning moet zetten en (laten) vervangen. De gesloten kettingkast van de voorganger zorgt voor iets meer weerstand tijdens het fietsen maar wel dat de ketting minder onderhoud nodig heeft en langer mee gaat. Als je je fiets het hele jaar buiten hebt staan zou ik echt wel voor een dichte kettingkast gaan.

Het zadel zou ik gewoon verkopen en vervangen voor iets wat voor jou comfortabel is, voor het geld dat een ongebruikt Brooks zadel oplevert kun je een heel luxe waterbestending zadel kopen.
Hero of Time schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 00:02:
Ik ben zelf nu ook op zoek naar een nieuwe fiets. Mijn huidige, een Sparta Athena, mag na 16 jaar wel eens vervangen worden. M'n voornaamste reden voor vervanging is de verlichting. Met de ouderwetse dynamo is het met nat weer niet ideaal fietsen in 't donker: de verlichting werkt namelijk niet meer omdat 't doorslipt. Maar ook de remmen zijn niet geweldig meer. De kabels heb ik al een paar keer vervangen en de afstelling ervan krijg ik niet echt lekker waardoor ik of fiets met de rem er gedeeltelijk op, of een veel te lange remweg heb.

Ik fiets ook redelijk door, een gemiddelde snelheid van 20+ km/u is gebruikelijk bij mij. De huidige 3 versnellingen zijn dan ook niet meer toereikend, 7 is dan beter. Meer hoef ik niet. Ik ben dus meer op zoek naar een all-round stadsfiets om naar 't station te kunnen en verders wat rond te rijden als ik wil. Stevig frame is wel een vereiste, evenals vering (m'n route bevat veel klinkerwegen, dat getril is erg irritant).

Nu zat ik wat rond te kijken, maar weet niet echt wat nou een echt goed merk is. Batavus, Sparta, Giant en Gazelle zijn de grote namen, echter zegt de ene verkoper dat Gazelle beter is, de ander komt weer met een ander merk. En mijn huidige Sparta heeft het in de jaren prima gedaan. Een echt budget heb ik niet, maar < €900,- moet genoeg opleveren aan keus. Even snel kijkend zie ik al naar wat ik denk een degelijke fiets van Gazelle voor €750,-. Waar moet ik op letten, welk merk is de beste keus?
Het merk van de fiets zegt vrij weinig. De grote merken ontwerpen nog wel hun eigen frames, maar kleinere merken bestellen ze gewoon in een bepaalde kleur uit Azië en plakken hun eigen stickers er op. Met hetzelfde frame kan je een goedkope of een hele dure fiets maken. Alle fabrikanten gebruiken componenten van Shimano en/of Sram, banden van Schwalbe of Continental en dergelijke. De truuk is uitvinden welke modellen de frame en onderdelencombinatie heeft die jou het meeste aanstaat.

Als je 7 versnellingen wil op een stadsfiets kom je al snel uit op een Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf. Deze komt met trommelrem (Shimano Roller brake) terugtraprem of zonder. In dat laatste geval zitten er dus velgremmen op. Ik neem aan dat je met je vorige fiets problemen had met velgremmen omdat je door slijtage van de remblokjes deze voordurend moet blijven afstellen? Ga in dat geval voor de roller brakes, voor Nederlands landschap goed genoeg, en hebben minimale onderhoud nodig, als ze na enkele jaren beginnen te piepen gewoon wat vet er in spuiten en je bent weer klaar voor de komende jaren.

Als je vering wil, zoek dan een fiets met dikke banden (bijvoorbeeld Schwalbe Big Apples van 50/60 mm), hebben minder rolweerstand, betere demping, en zijn lichter, en minder complex dan goedkope voorvorkvering. Deze maakt het fietsen veel zwaarder maakt en uiteindelijk ook zal gaan roesten en niet meer goed werkt. Je moet opletten dat het frame genoeg ruimte heeft voor deze banden en spatborden. Als je een ringslot hebt moet je er één hebben met een extra brede opening zoals de Axa Solid Plus. De meeste geveerde zadelpennen zijn prut omdat je zijwaarte speling krijgt, een zadel met veren er achterop is degelijker.

Voor verlichting kun je kijken naar een naafdynamo, maar deze hebben vaak wel voelbare vibraties in het voorwiel als het licht aanstaat en je hebt nog steeds kwetsbare bedrading. LED-verlichting is inmiddels zo efficient dat je voor 30 euro een heel degelijk set (voor- en achter) hebt op AA-batterijen die een jaar (100+ uur) meegaat. Er zijn ook lampen die je via USB kan opladen maar die zijn vaak voor buiten de stad bedoeld en geven extreem veel licht en de batterij gaat maar enkele uren mee,

[ Voor 19% gewijzigd door Johnny op 05-04-2014 23:18 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
Dit is geen koop-advies van een kenner, alleen even een verhaal hoe ik mijn oude fiets ingeruild heb voor een nieuwe.

In december hebben we allebei afscheid genomen van onze oude Giant Trackers, waar
we onder andere mee op vakantie gingen toen we nog geen kids hadden. Tot december ook gebruikt als stads- en toerfietsen. Maarja, onderhoud werd duur en de features van de fiets hadden we echt niet meer nodig.

Dus ook wij de zoektocht naar een degelijke en comfortabele fiets. Testgereden op onder andere de bekende series van Batavus en Gazelle. Ook nog éénmaal op een Union gezeten, maar dit kon ons allebei niet bekoren. Uiteindelijk zijn we voor een Sensa Modena gezwicht (voorbeeld hier te vinden). Ook Sensa koopt frames in Azië, maar maakt er zijn eigen fietsen van in Almelo. Volledig met de hand in elkaar gezet. Uiteindelijk zijn we er voor gezwicht om enkele redenen. Natuurlijk als eerste dat zowel dames- als herenmodel heerlijk reed. Tweede: het heeft een Shimano Nexus 8 Premium, wat tijdens het rijden naar onze mening véél lekkerder er soepeler schakelt dan versies daar onder. Verkopers beamen dat deze naaf kwalitatief ook het beste is. Als laatste: ik vind hem er stoer uitzien.

Het bleef allemaal keurig binnen het budget en we zijn er blij mee.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
Gisteren weer een paar winkels afgelopen.
Ik moet Johnny helemaal gelijk geven, maar de open kettingkast is gewoon niet ideaal. De discipline om hem schoon te houden heb ik niet (wel de eerste drie maanden, maar daarna niet meer :) )
De SRAM-2 was de fietsenmaker wel over te spreken, maar niet over de fietsen waarop die standaard gemonteerd zit.
Uiteindelijk weer op nieuwe fietsen gereden en kwam toen op de sparta pick up classic terecht. Wat een heerlijke fiets. Hij ziet er lomp uit (dat weerhield me van de grote transportfietsen), maar hij rijdt superlicht. En ik vind de houding die ik op de fiets aanneem ideaal.
Verder is de fiets goed afgewerkt (de classic wel, de niet-classic veel minder!). Dus dat gaat hem zo goed als zeker worden (misschien het model van dit jaar, maar wellicht net iets goedkoper die van vorig jaar (hetzelfde alleen andere kleuren en geen bagagedrager).
https://www.sparta.nl/fietsen/F14PUCBLCK
Het model van vorig jaar wordt trouwens geleverd met shimano nexus 3, 5 of 7. De vijf kom ik echter nergens meer tegen, terwijl die vorig jaar juist geïntroduceerd werd. Toch een flop of minder model?

[ Voor 4% gewijzigd door keko12 op 06-04-2014 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 06-05 22:31

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Johnny schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 23:02:

[...]

Het merk van de fiets zegt vrij weinig. De grote merken ontwerpen nog wel hun eigen frames, maar kleinere merken bestellen ze gewoon in een bepaalde kleur uit Azië en plakken hun eigen stickers er op. Met hetzelfde frame kan je een goedkope of een hele dure fiets maken. Alle fabrikanten gebruiken componenten van Shimano en/of Sram, banden van Schwalbe of Continental en dergelijke. De truuk is uitvinden welke modellen de frame en onderdelencombinatie heeft die jou het meeste aanstaat.

Als je 7 versnellingen wil op een stadsfiets kom je al snel uit op een Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf. Deze komt met trommelrem (Shimano Roller brake) terugtraprem of zonder. In dat laatste geval zitten er dus velgremmen op. Ik neem aan dat je met je vorige fiets problemen had met velgremmen omdat je door slijtage van de remblokjes deze voordurend moet blijven afstellen? Ga in dat geval voor de roller brakes, voor Nederlands landschap goed genoeg, en hebben minimale onderhoud nodig, als ze na enkele jaren beginnen te piepen gewoon wat vet er in spuiten en je bent weer klaar voor de komende jaren.
Ik zie idd overal Shimano Nexus 7. Geen idee of er andere zijn met hetzelfde principe en hoe die dan weer werken/voelen. Mijn huidige Sparta heeft trommelremmen. Blokjes heb ik daar voor gehad, maar als het een beetje nat is buiten rem je praktisch niet meer. Dat is iig mijn ervaring met velgremmen. Mijn huidige probleem is dat m'n remkabels al een paar keer kapot zijn gegaan en zelf heb vervangen. Afstelling ervan is niet ideaal meer en m'n achterrem blijft zelfs hangen, waardoor ik 'm weer moet terug duwen.
Als je vering wil, zoek dan een fiets met dikke banden (bijvoorbeeld Schwalbe Big Apples van 50/60 mm), hebben minder rolweerstand, betere demping, en zijn lichter, en minder complex dan goedkope voorvorkvering. Deze maakt het fietsen veel zwaarder maakt en uiteindelijk ook zal gaan roesten en niet meer goed werkt. Je moet opletten dat het frame genoeg ruimte heeft voor deze banden en spatborden. Als je een ringslot hebt moet je er één hebben met een extra brede opening zoals de Axa Solid Plus. De meeste geveerde zadelpennen zijn prut omdat je zijwaartse speling krijgt, een zadel met veren er achterop is degelijker.
Dus beter bredere banden die de schokken absorberen dan een voorvorkvering? Hoe zit het dan met degelijk opgepompte banden? Voor het zadel zal ik eens verder kijken, m'n eerste testrit vorige week voelde apart aan (eerste ervaring met vering) en lichtelijk onprettig omdat mijn hoogte veranderde ten aanzien van de trappers. M'n huidige fiets heeft ook gewoon veren in (achter) het zadel, dat zit in principe prima. Vering gaat voornamelijk om de voorvork, m'n handen en armen trillen enorm bij een verkeerd betegelde weg.
Voor verlichting kun je kijken naar een naafdynamo, maar deze hebben vaak wel voelbare vibraties in het voorwiel als het licht aanstaat en je hebt nog steeds kwetsbare bedrading. LED-verlichting is inmiddels zo efficient dat je voor 30 euro een heel degelijk set (voor- en achter) hebt op AA-batterijen die een jaar (100+ uur) meegaat. Er zijn ook lampen die je via USB kan opladen maar die zijn vaak voor buiten de stad bedoeld en geven extreem veel licht en de batterij gaat maar enkele uren mee,
Ik wil het liefst zo min mogelijk batterijen, dus zal bij een naafdynamo blijven. Er is ook de mogelijkheid om het achterlicht via de dynamo te laten lopen, ipv met batterijen. Dat is iets wat ik misschien ga doen, eerst eens zien hoe de batterij versie bevalt. Prettige is dat die wel altijd zichtbaar is, ook als je stil staat zodat je niet spontaan iemand op je bagagedrager hebt (of erger). Een automatisch licht is iets waar de meningen over verdeelt zijn. De een vind 't prima werken, de ander niet omdat elke tik tegen de fiets (bijvoorbeeld in de schuur) de verlichting inschakelt. Vreemd genoeg heeft Gazelle automatisch achterlicht gehad, nu hebben ze 't niet meer.

Ik zie op de site van Giant dat een aardig model in de opruiming/aandbieding is. De Futuro CS3 lijkt mij namelijk wel wat. Heb 'm bij een winkel gezien en zag er wel aardig uit. Andere opties zijn de Batavus Mambo, Monaco en Gazelle Orange Plus.
Sparta kijk ik niet echt meer naar, de site is te tegenstrijdig met specificaties. Zo staat er bij een type dat de verlichting met naafdynamo voor en achter werkt, terwijl in de PDF staat dat er batterij voor en achter nodig is. Zie de Sign bijvoorbeeld. Ik vertrouw ze niet meer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Johnny schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 23:02:
Het probleem met de ketting is niet alleen roest maar het vuil dat op de ketting komt (en blijft hangen in het vet)
Ik gebruik sinds jaar en dag tefspray. De ketting blijft droog maar gesmeerd. Bevalt mij erg goed.
Ook op de stadfiets rij ik met harde banden, 4-5 bar meen ik. Is dat "compatible" met dikke banden? Dempt/veert zo'n band dan nog?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 06-04-2014 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Hero of Time schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:42:
[...]

Ik zie idd overal Shimano Nexus 7. Geen idee of er andere zijn met hetzelfde principe en hoe die dan weer werken/voelen. Mijn huidige Sparta heeft trommelremmen. Blokjes heb ik daar voor gehad, maar als het een beetje nat is buiten rem je praktisch niet meer. Dat is iig mijn ervaring met velgremmen. Mijn huidige probleem is dat m'n remkabels al een paar keer kapot zijn gegaan en zelf heb vervangen. Afstelling ervan is niet ideaal meer en m'n achterrem blijft zelfs hangen, waardoor ik 'm weer moet terug duwen.
Shimano is inderdaad de enige fabrikant die een versnellingsnaaf met 7 versnellingen maakt. Er is niet echt serieuze concurrentie in dat segment, behalve de Nexus 8 van Shimano zelf. Sram is al een paar jaar aan het klooien met de G8 maar die is nog steeds nergens te koop.

Het klikt alsof er een knik (of een te strakke bocht/vuil) in je buitenkabel zit. Bij bowenkabels vormen de binnen- en buitenkabel één systeem, het niet zomaar een laagje bescherming. Een nieuwe buitenkabel kost ook maar een paar euro. Als je met je handen wil remmen zijn rollerbrakes toch echt de beste keus voor een stadsfiets. Hydrolische remmen hebben geen problemen met kabels maar hebben weer allerei andere perikelen als het op onderhoud aankomt, hetelfde geldt voor schijfremmen, deze zijn ook kwestbaar in de stad omdat de rotor vervormd kan raken als iemand lomp zijn fiets er tegen duwt.
Dus beter bredere banden die de schokken absorberen dan een voorvorkvering? Hoe zit het dan met degelijk opgepompte banden? Voor het zadel zal ik eens verder kijken, m'n eerste testrit vorige week voelde apart aan (eerste ervaring met vering) en lichtelijk onprettig omdat mijn hoogte veranderde ten aanzien van de trappers. M'n huidige fiets heeft ook gewoon veren in (achter) het zadel, dat zit in principe prima. Vering gaat voornamelijk om de voorvork, m'n handen en armen trillen enorm bij een verkeerd betegelde weg.
Die hoogteverandering van het zadel is inderdaad een groot nadeel van geveerde zadelpennen, en kan zelf slecht zijn voor je knieën als je daar gevoelig voor bent door bijvoorbeeld een eerdere blessure. Helaas zijn geveerde zadelpennen in dit segment wijdverbeid omdat het goed klinkt en bij een kort proefritje wel lekker veert, terwijl het een suboptimale oplossing is.

Schwalbe Big Apples kun je oppompen tot 5 bar, maar dan stuiteren ze wel. Het mooie van dikke banden is juist dat je op een lagere druk (dus meer comfort) kunt rijden met dezelfde rolweerstand als een dunnere band, omdat het loopvlak minder vervormd. Op 2 bar rollen ze dus even goed als een dunnere band die opgepompt is tot 5 bar, maar je hebt veel meer comfort. Ik zou overginds voor het voorwiel voor 60 mm gaan als je comfort wil.

http://www.schwalbetires.com/tech_info/rolling_resistance
http://velonews.competito...-narrower-brethren_209268
Afbeeldingslocatie: http://cdn.velonews.competitor.com/files/2012/03/image002.png

Een goede geveerde voorvork kan overginds wel voor efficentie en comfort zorgen, zeker als je een suspension lock out hebt zodat je de vering vanaf je stuur aan en uit kan zetten (high end mountain bikes hebben dit), maar voor zover ik weet vind je die op fietsen minder dan 1000 euro. Nog een interessant artikel: http://janheine.wordpress.com/2012/08/12/suspension-losses/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26
Hero of Time,

Check dan toch eens de Sensa Modena, Nederlands fabrikaat.
Versnellingsnaaf Shimano Nexus 8, voorvork vering instelbaar, zadelvering instelbaar, naafdynamo.

Jouw shortlist Giant Futuro CS3, Batavus Mambo & Monaco en Gazelle Orange Plus was ook precies de shortlist die ik had tijdens/na het testrijden en zoeken. Totdat ik de Sena Modena tegen kwam. Had álles wat ik vond in de mededingers van de shortlist apart en een zeer schappelijke prijs.

Check ook de banden: dat zijn Schwalbe Road Cruiser banden (zie verhaal van Johnny hier boven).

[ Voor 8% gewijzigd door cyclofosfamide op 16-04-2014 20:05 ]

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

keko12 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:01:
Z'n SRAM ding is vrij degelijk, echter geloof ik dat hij in de hoogste versnelling het meeste aandrijfverlies heeft wat wel jammer is.

Verder was Union 15 jaar terug imho toch wel iets minder dan bijvoorbeeld Batavus, Nu is Union weer opnieuw tot leven gewekt echter is het (correct me if 'm wrong) van PON en om nu te zeggen dat die zo geweldig zijn qua garantie op kwaliteits issues (bij auto's dan) nee. Dat geeft mij niet z'n top indicatie overigens.

Voor een betaalbare prijs imho:
Azor of Batavus.
Sparta gaat ook nog wel net als Giant
Gazelle zet ik daar weer wat onder

Sensa heb ik geen kijk op.

Merken als Koga etc. zijn boven budget gok is.

Verder is de Nexus 3 beter dan de 5 en de 7 net als de Nexus 8 (zowel de instapper als de 'dure' versie), degelijker en minder weerstand.

Vering moet je nooit nemen, trap je enkel energie in weg, verder is het banden verhaal in principe waar, zeker als je met iets te slappe banden rijd rolt een brede band veel lichter gezien die relatief ook minder afloopt.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 16-04-2014 20:32 ]

Pagina: 1 2 Laatste