NMe schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:19:
[...]
Sorry hoor, maar bij mijn eigen devwerk gaan we er ook vanuit dat de klant want testing doet. Maar ik verwacht dan écht niet van mijn klant dat hij complete usecase-diagrammen gaat nalopen en spul gaat unit-testen. Ik wil zien dat mijn klant met de applicatie speelt en me zijn gedachten vertelt, eventueel bugs benoemt en vertelt welke features ontbreken danwel anders moeten. Als ik een product uitbesteed, dan besteed ik ook het testtraject uit. Jij weet namelijk natuurlijk als geen ander dat testing de helft van de ingeraamde tijd van het project in beslag neemt; als T.net dat er nog bij had moeten doen hadden ze onderhand net zo goed de app zelf kunnen ontwikkelen.

Dat Tweakers.net de verantwoordelijkheid draagt, betekent niet dat ze het zelf moet uitvoeren. Je kunt van Tweakers.net verwachten dat er een User Acceptance Test plaatsvindt, crisp meldde ook dat dat gebeurd is.
Je zegt dat je verwacht dat wanneer je de ontwikkeling uitbesteedt, dat je dan ook het testtraject uitbesteedt. Als je deze 2 verschillende takken van sport door dezelfde partij laat uitvoeren loop je het risico dat de kwaliteit van het testtraject onvoldoende is (Wij van WC-eend adviseren WC-eend).
Juist dan is het noodzakelijk om als opdrachtgever een strakke regie te voeren aangaande de kwaliteit van het gewenste product. Dat betekent dus requirements toetsen, specifiek de verantwoordelijkheid voor testuitvoer bij de uitvoerder neerleggen, testplanning en testrapportage reviewen. De activiteiten die ik nu benoem kosten tijd, maar zeker niet de helft van het aantal uren begroot voor het volledige traject.
Kort gezegd, je kunt (als het echt niet anders kan) testwerkzaamheden uitbesteden aan de ontwikkelaar. Maar juist dan moet je als opdrachtgever strak de regie voeren. Niet het gehele pakket over de schutting smijten en er blindelings van uitgaan dat het in orde is.
crisp schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:39:
[...]
Jij stelt hier echter dat wij als opdrachtgever ook iOS4 (op dat moment nog in bèta) zelf hadden moeten testen. Verwacht jij dat je gebruikersgroep die een user-acceptance test moet doen voor een nieuw web-based platform ook even ongevraagd de developers preview van IE9 installeert om daarin te testen?
De opdrachtgever heeft de verantwoordelijkheid, maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat het ook daadwerkelijk door de opdrachtgever uitgevoerd moet worden.
Daarbij zit je hier in het 'lieve devvers' forum, en onze taak als devvers was enkel om de API voor de data te verzorgen, niet zozeer om een complete test uit te voeren; daar zijn we niet voor ingericht (onze development method is meer rapid/agile) en hebben we simpelweg de tijd ook niet voor met een klein team en een project als dit dat dan toch 'tussendoor' uitgevoert moet worden.
Ik verwacht ook niet van een devver dat hij of zij de complete test kan uitvoeren, sterker nog, liever niet. Testers zijn meestal verdraaid slechte devvers (zoals ik

) en devvers zijn meestal verdraaid slechte testers. ik verwacht wel dat de volledige test wordt uitgevoerd en dat de opdrachtgever daar op toeziet. Testen is overigens uitstekend uit te voeren in een agile-omgeving.
Verder vind ik je bijdrage wel interessant hoor, maar niet zo goed toepasbaar op onze situatie. Er is wat dat betreft ook een reden dat we doorgaans proberen zoveel mogelijk zelf te ontwikkelen, maar op dit vlak ontbrak daar gewoon de expertise voor binnen ons team.
Mijn bijdrage is in zoverre toepasbaar dat er door Tweakers.net harder geformuleerd en gestuurd lijkt te moeten worden op kwaliteit van een product waarvan de ontwikkeling extern belegd is.
[
Voor 31% gewijzigd door
FirePuma142 op 24-06-2010 08:15
]