GTS 250 en benodigde PSU/voeding ?

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views

• Thomas G.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-12-2023
Geachte Got

Dit is het eerste topic dat ik een topic open op Got dus vergeef me als ik iets fouts doe

Er is een Asus ENGTS250/DI/1GD3 (gforce gts 250) naar mij onderweg, maar ik heb niet voldoende vermogen om hem te runnen vrees ik.

Ik heb nu een x gamer voeding met max load 400w.

De vraag waar ik dus nu al een tijdje mee zit is de volgende :

Wat is de minimaal benodigde psu qua watt en wat is de aanbevolen psu die ik nodig heb qua watt zodat mijn gts 250 en mijn gehele systeem zonder probleem kunnen draaien ?

Ik kwam net van een winkel af die mij melde minimaal 680w te kopen, omdat ik bij een 450 watt niks over hou voor de rest van mij systeem, terwijl er op andere fora 500w wordt aangeraden ..

Thermal and Power Specs voor de gts 250 zijn :

Maximum GPU Temperature (in C) 105 C
Maximum Graphics Card Power (W) 150 W
Minimum Recommended System Power (W) 450 W
Supplementary Power Connectors 6-pin

Ik wacht op advies en alvast ontzettend bedankt voor de moeite ! :)

• Thomas G.
Dank voor je reactie, Ik kom alleen met de nogal algemene informatie in dit topic niet veel verder ..

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:53

Herman

FP ProMod
Tsja, daar valt nu erg weinig van te zeggen. Hoe ziet je systeem eruit?
Als je een OC quad-core, 8 HDD's etc. in je PC hebt hangen, ja dan lukt het niet.
Maar als je een dual-core 1 HDD en een GTS 250 hebt, dan zou je huidige voeding (400 watt) waarschijnlijk wel voldoende zijn.

Wattage is trouwens relatief. Een goed merk is soms belangrijker.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:28:
Dank voor je reactie, Ik kom alleen met de nogal algemene informatie in dit topic niet veel verder ..
Beter kijken, dan zie je dat je vraag daar hoort. ;)
Herman87 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:29:
Wattage is trouwens relatief. Een goed merk is soms belangrijker.
Stickertje van xxx aantal Watt wat altijd op een voeding staat is sowieso altijd het minst belangrijke.

• Thomas G.
Mijn systeem :

2 hdd sata
geluidskaartje (heel oud)
wlan kaartje

Mobo : asus m3n hd hdmi

Processor : amd dual core 2.7 ghz

• Thomas G.
Maar hoe zit het dan met die minimal recommended system power van 450w ?

Ik ga ervan uit met mijn boeren logica dat ik dan minstens een 450w+ voeding moet aanschaffen

Verwijderd

Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:36:
Ik ga ervan uit met mijn boeren logica dat ik dan minstens een 450w+ voeding moet aanschaffen
Dat is dus niet zo, aangezien zo'n stickertje van xxx aantal watt zo goed als niks zegt.

• Thomas G.
Ok .. die andere getallen zijn dus belangrijker uit het deel 24 topic te lezen

Zou ik hier eigenlijk mee uit de voeten kunnen ?

pricewatch: Huntkey HK700-52PP

• Herman

Herman

FP ProMod
Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:39:

Dat lijkt mij een overkill. Ik draai hier een quad met 3 HDD een XFX gts 250 op corsair 550watt. Mijn voeding is eigenlijk al wat veel.

Het is gewoon een optelsommetje. Je CPU verbruikt 120 watt (schatting) je 2 HDD 30 watt totaal, je GTS250 150. Totaal ongeveer 300 watt. Dus je hebt nog speling! Ik zou gewoon eerst je eigen PSU proberen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Verwijderd

Herman87 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:46:
[...]

Dat lijkt mij een overkill.
Denk het niet, het is zo'n bagger voeding dat die bij zo'n 300/400 Watt al zal ontploffen waarschijnlijk of anders vallen de voltages wel buiten de ATX standaard bij zo'n belasting.
Dus je hebt nog speling! Ik zou gewoon eerst je eigen PSU proberen.
Ik alleen als je het niet erg vind als de PC kapot gaat.

• Thomas G.
Ik ben jullie heel dankbaar voor jullie commentaar :)

Vergeef mij noobheid alsjeblieft

Wat zou er kapot kunnen gaan ? Te weinig stroom kan toch niet schadelijk zijn ?

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:55:

overbelasting van je voeding.. vraag wordt groter dan de aangeboden hoeveelheid W's enzo.

• Herman

Herman

FP ProMod
-The_Mask- heeft wel een beetje gelijk. Ik heb nog niet gewezen op de verdeling over de bekabeling. Een GPU vraagt veel stroom van de 12 vlot-kabel. Daar moet die 12-volt kabel wel op berekend zijn.
Dus een deel van de voeding kan overbelast raken terwijl het totaal aantal wattage relatief laag is.
Dit is terug te vinden in de handleiding van een PSU.

Verwijderd

De voedingen die hier genoemd worden (Huntkey en X Gamer, wat waarschijnlijk X-Gear is) kunnen echt never nooit hun beloofde vermogen (stabiel) leveren.

• Thomas G.
Volgens een psu calculator heb ik recommended 350 w .. Wat dat betreft kan je nog wel eens gelijk hebben herman, dat ie iddhet gewoon doet op deze psu ..

Moet alleen een 6 pin kabel hebben en die ontbreekt .. Zijn vast wel aansluit stukjes voor .. ?

Conclusie die ik tot nu toe iig kan trekken is dat die meneer van de winkel met zijn 680 watt me wat aan probeerde te smeren :P

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:39:

lol, mijn Zalman ZM500-HP was 2x zo duur als die 700 watt voeding...
Ik zou zeggen, koop een voeding van een goed merk (Zalman, be quiet) van ~400-500W en je kunt er de komende 10 jaar mee vooruit.
Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:55:

Als het goed is, zit er inderdaad wel een soort van beveiliging in je mobo enzo dat-ie bij te weinig stroom niet aangaat. Punt is, als je voeding ontploft krijg je gedurende een fractie van een seconde een enorme stroompiek, en dat vinden je componenten waarschijnlijk niet zo leuk.

• Thomas G.
lolcode schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:12:
[...]

lol, mijn Zalman ZM500-HP was 2x zo duur als die 700 watt voeding...
Ik zou zeggen, koop een voeding van een goed merk (Zalman, be quiet) van ~400-500W en je kunt er de komende 10 jaar mee vooruit.

[...]

Als het goed is, zit er inderdaad wel een soort van beveiliging in je mobo enzo dat-ie bij te weinig stroom niet aangaat. Punt is, als je voeding ontploft krijg je gedurende een fractie van een seconde een enorme stroompiek, en dat vinden je componenten waarschijnlijk niet zo leuk.
haha toch maar niet proberen dan ;)

• Thomas G.
ik zit nu te denken om zoiets te kopen

pricewatch: be quiet! L7 530W

Gekeken naar jou systeem herman, moet k hiermee uit de voeten kunnen toch ?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:29

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Thomas, met je 'noobheid' valt het wel mee, The_Mask moet gewoon eens leren om dingen uit te leggen.

Een PSU levert een aantal voltages, ook wel 'lijnen' of 'rails' genaamd. Zo zijn er de 3,3V de 5V en de 12V lijnen. Elk van deze lijnen kunnen een bepaalde stroomsterkte leveren, bijvoorbeeld 20A. Met de formule Vermogen (in Wt) = Spanning (in V) x Stroomsterkte (in A) bereken je het vermogen van een voeding. 3,3V met 20A levert dus 66Wt. 12V met 20A levert 240Wt.

De 3,3V en 5V lijnen worden tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt, maar PSU fabrikanten rekenen deze wel mee in hun totale vermogensberekening. Ze zorgen dat hier forse vermogens op beschikbaar zijn (3,3V met 60A, ik noem maar wat, levert dus al bijna 200Wt op!) maar ondertussen is het beschikbare vermogen op de 12V lijn erg weinig (bijv. 10A, 120Wt). Dit omdat het voor hen duurder is om de 12V lijn te voorzien van genoeg vermogen.

Dus kun je je indenken dat 450Wt aan totaal vermogen niet zoveel zegt; dit kan 12V met bijna 40A zijn, maar ook 12V met slechts 5A. Je GTS250 wil juist een hoog vermogen op je 12V lijn. De betere fabrikanten van PSU's houden hier rekening mee, en daarom zijn hun voedingen vaak ook duurder. Als je teveel vermogen wilt trekken uit je 12V lijn, kan het gebeuren dat je voeding overbelast raakt en kapot gaat, en in het ergste geval sloopt 'ie dan ook nog je moederbord of andere onderdelen.

• Thomas G.
een lichtje is gaan branden ;) bedankt voor je heldere uitleg !
:)

Vraag me wel nu af hoe ik voor de gpu kan zien wat minimaal aantal vermogen is voor de 12v kabel om hem goed te kunnen laten draaien

Je formule helpt ook ontzettend veel haha

Scheikunde 2e klas is voor mij alweer 10 jaar terug !

Ik weet dus niet of ik nou van de minimaal system power uit moet gaan 450 watt ( dan zou ik dus 37.5 A moeten hebben op mijn psu)

Of van de 150 max gpu power ( 12,5 A nodig dan en op mijn huidige psu, zit op de 12 v 16a, dus : 192)

[ Voor 27% gewijzigd door Thomas G. op 02-06-2010 20:38 ]

• Herman

Herman

FP ProMod
Thomas G. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:17:
ik zit nu te denken om zoiets te kopen

pricewatch: be quiet! L7 530W

Gekeken naar jou systeem herman, moet k hiermee uit de voeten kunnen toch ?
Enige PSU-merk waar ik ervaring mee heb is Corsair. Er zijn meer A-merken, maar die ken ik niet. Het enige wat ik kan zeggen is dat die 2 a 3 tientjes extra, een goede investering zijn. Ook voor stabiliteit en levensduur.
Of van de 150 max gpu power ( 12,5 A nodig dan en op mijn huidige psu, zit op de 12 v 16a, dus : 192)
Shoot me if i'm wrong:
De GPU trekt sowieso 75 watt uit je PCIe-laan. Dus de 12 volt kabel hoeft enkel 75 watt aankunnen.
Maar nu begeef ik mij op glad ijs en ben ik nu buiten mijn vakgebied.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Herman87 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:57:
Shoot me if i'm wrong:
De GPU trekt sowieso 75 watt uit je PCIe-laan. Dus de 12 volt kabel hoeft enkel 75 watt aankunnen.
Maar nu begeef ik mij op glad ijs en ben ik nu buiten mijn vakgebied.
Er hangt veel meer aan de 12V lijn ;)
Bijna alles in de computer tegenwoordig maakt gebruik van de 12V lijn ;)
Dus die wil je sterk genoeg hebben.
Qua vermogen wat er over het PCIe slot en PEG stekker zal gaan zul je er niet veel naast zitten.

Wat het topic betreft. Dit is een vraag over voedingen, niet voor video-hardware. Zodoende hoort dit topic hier niet thuis en er is een heel mooi topic over voedingen, waarin werking en aanschafadvies besproken wordt.
Door je wat in te lezen en rustig na te denken kun je prima zelf een voeding kopen.

Wat advies van mijn kant: Er wordt ontzettend overdreven qua wattages. Het systeem wat jij hebt gaat ook prima lopen met een A-merk voeding 400W, bijvoorbeeld een Corsair 400W. Voor wat hoofdruimte kun je een 450W pakken van een A-merk, zit je prima de bima.

Mocht je vragen/opmerkingen hebben betreffende dit slotje, kun je mij DMen/mailen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 03-06-2010 09:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.