Toon posts:

[SQL2008] Standaard onderhoudsplan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik zou graag wat bijgespijkerd worden betreffende backup/onderhoud van SQL.

Ik ben (net als vele voor mij) ook tegen de erg grote database logfiles aangelopen en niet wetende wat hiermee aangevangen moet worden.
Nu ben ik wat gaan speuren en kwam er achter dat de logfiles niet gebackupt werden en daardoor vrij konden groeien.
Na het draaien van een backup kon ik de log files (sommige 85 GB) shrinken en heb ik weer wat ruimte vrij gemaakt. Verder heb ik nog wat naar de maintenaceplans gekeken enz.

Nu is mijn vraag is er een standaard Jip & Janneke A4tje op te stellen voor het backuppen en onderhouden van een SQL server zonder de diepte in te gaan.

-Hoe te backuppen (via BackupExec 12.5 of SQL zelf of beide)
-Wat vooral wel en vooral niet doen
-Standaard autogrow instellen
-Standaard instellen bij Recovery model ->Full / Bulk-logged / Simple

Dus beginners vraagjes waarop ik wel het een en ander gevonden heb maar heb daar graag wat meer basis info over wat ik dan weer in een A4tje kan gieten.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Eventjes heel snel:

-Hoe te backuppen (via BackupExec 12.5 of SQL zelf of beide)
SQL zelf een bak-file laten maken, deze met de filebackup in BackupExec op tape knallen.

-Wat vooral wel en vooral niet doen
Niet: Dure SQL-licentie aanschaffen voor je backup-pakket :P
Wel: Wat wil de business?

-Standaard autogrow instellen
Laat ik meestal op default staan (10% uit mn hoofd)

-Standaard instellen bij Recovery model ->Full / Bulk-logged / Simple
Wat zijn de requirements qua restore? Moet je tot op de seconde kunnen restoren op elk moment in tijd? Dan full, maar dan ook log backups inregelen. Is dit niet nodig, simple.
Bulk-logged alleen gebruiken voordat je bijvoorbeeld gaat re-indexen, scheelt enorm in toename logfiles.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn databases en logfiles gebackupt maar de shrink werkt niet op alle databases. Ik heb ong een 10 databases van ong 100GB elk met logfiles daarbij van vrijwel gelijke grootte.
De eerste databselog ging van 90GB naar 12 GB en was dus een leuk resultaat.

De volgende deed niets en kromp dus niets en eentje kromp er van 85GB naar 1 MB. De meeste databases shrinken dus niet.
Het is versie 2008.

Iemand nog tips ?

• Oogje
  • Niet online
En wat doe je dan precies.....wat is "de shrink"?

Verwijderd

Topicstarter
Binnen de SQL manager ga ik een taak uitvoeren.
Rechtermuis op database -> Task ->Shrink database

Er is dus geen mamgement op de logfiles geweest waardoor deze super groot zijn geworden.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Niet te vergeten: backups af en toe testen. Hadden het hier in het bedrijf nog: 'ja ja we hebben backups'. Backup corrupt...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Als je toch al niets deed met de logfiles (geen backup), en alleen een backup maakt om te shrinken.... waarom zet je de databases dan niet gewoon op 'Simple' mode? Vervolgens autoshrink aan, en je hoeft er nooit meer onderhoud op te plegen. Hij bewaart dan alleen de log van de laatste open transactie om een rollback te kunnen uitvoeren, en verder groeit de log niet.

Uiteraard alleen in te stellen op databases waar daadwerkelijk geen logs van gebackupped hoeven te worden.

Beter is overigens nog om je logbestanden gewoon een vaste omvang te maken. Het shrinken van bestanden duurt niet zo heel lang, maar als er weer nieuwe ruimte moet worden geclaimd voor een nieuwe transactie, dan vertraagt dat je database echt enorm. Stel gewoon een schappelijke ruimte in.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:56:

Er is dus geen mamgement op de logfiles geweest waardoor deze super groot zijn geworden.
Overigens...een succesvolle shrink voer je uit op de verschillende filegroups apart. Je zal dus niet de hele database moeten shrinken, maar de logfile apart.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:56:

Recovery model op simple zetten en dan het volgende commando:
DBCC SHRINKFILE (N'db_log' , 1)
edit: db_log is een voorbeeldnaam uiteraard

In SQL Server 2008 , Transaction Log can be shrinked in two step.
(a) Change the Recovery Model to Simple
(c) Shrink the file using DBCC ShrinkFile

Met een beetje googlen had je hier wel uit kunnen komen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oogje op 08-06-2010 12:08 ]

Pagina: 1