Toon posts:

[NBBG Aanschaf] Special: Gamenotebook juni 2010

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

[NBBG Aanschaf] Special: Gamenotebook juni 2010

De NBBG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een NBBG notebook als uitgangspunt genomen maar wil je toch een een andere notebook en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen NBBG-notebook en vermeld waarom je de keuze hebt gemaakt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Notebook
Komt nog ;)

Alternatieven
Komen ook nog ;)

Artikel:
http://tweakers.net/revie...tebook-specificaties.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16-08 13:02
Komt er ook nog een keer een Linux laptop als special?

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 23:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De notebooks worden niet gekozen op basis van het OS. Daarnaast is Linux opensource waarin iedereen vrij is om dit te installeren en te gebruiken (beperking / beschikbaarheid van drivers daar buiten gelaten).

Ik ben voorstander van open source maar de beste Linux-notebook kiezen gaat buiten m'n straatje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:50

Olaf

Nieuwscoördinator
Linux op een gaminglaptop is al helemaal voor een heel beperkte groep interessant natuurlijk. ;)

Wel is het een idee om eens een keer de verschillende OS-en voor netbooks en snelstart-varianten onder de loep te nemen. Misschien als Chrome OS verschijnt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Olaf schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 12:45:
Linux op een gaminglaptop is al helemaal voor een heel beperkte groep interessant natuurlijk. ;)

Wel is het een idee om eens een keer de verschillende OS-en voor netbooks en snelstart-varianten onder de loep te nemen. Misschien als Chrome OS verschijnt.
Dat lijkt me inderdaad een zeer leuk item als review voor de echte tweaker :)
Dan zou je misschien ook een normale harde schijf of kleine (runcore?) SSD mee kunnen nemen in de vergelijking.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChrisSc
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-07-2015
Hello allemaal,

Met Starcraft 2 in het vooruitzicht ben ik op zoek naar een nieuwe laptop om mijn huidige Acer Ferrari 4000 te vervangen. Helaas kom ik er niet zo goed uit welke: ik ben zeer geïnteresseerd in de Asus G51JX-SZ041V (http://www.laptopshop.be/...51jx-sz041v-azerty.html), maar vind hier bijna niets over terug.

Wat ik vooral zou willen weten: hoe zit het met de geluidsproductie van deze laptop? Eens under load maakt het niet zo veel uit, maar bij gewoon gebruik (internet, mail, office) zou ik toch graag niet te veel lawaai hebben. Dit in tegenstelling tot mijn huidige Ferrari, die gewoon constant vrij luid blaast. Het valt mij op dat over dit model (sz041v) geen reviews of commentaren op het net te vinden zijn. Blijkbaar heeft niemand deze gekocht en zijn bevindingen gepost? :)

Eventuele andere suggesties? Mijn eisen:

- High Res 15.4" / 16" scherm (minstens 1680*1050, full HD zou leuk zijn)
- i5 of i7 CPU
- Minstens 4, liefst meer, GB RAM
- Stil bij gewoon gebruik
- SC2 perfect kunnen draaien op native resolutie van scherm (vooral videokaart van belang?)

Als de prijs van alles hierboven meevalt, dan zou ik er eventueel nadien een SSD inbouwen. Laptops die ik al overwogen heb, maar die afgevallen zijn:

- Sony Vaio F11S: te luid (vooral piep die hier op forum veel besproken is), uit productie voor nieuw model, waarbij niet veel gaat veranderen buiten de prijs?
- Dell M15x: nogal duur en ik vertrouw Dell niet, wegens slechte ervaringen in het verleden, zowel op vlak van kwaliteit als op vlak van (gebrek aan) service
- MSI GT/GX 640 reeks: blijkbaar luide fans, warmte problemen, en de ctrl en fn toetsen die "verkeerd" staan, wat mij mateloos zou ergeren. :)

Alvast bedankt voor de info!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Op zich is het wel je enige optie die zo te zien overblijft. Ik zou me niet echt druk maken om het exacte type, kijk gewoon naar ervaringen van de G51JX. Het typenummer er na geeft alleen aan wat er aan harde schijf en dergelijke in zit. En dat model is land specifiek, waarbij je dus goede reviews uit het buitenland uitsluit.

• dikdirk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 05-11-2010
Flink puzzelen voor een computerleek zoals ik maar ik hoop dat jullie me nog een beetje kunnen helpen bij het zoeken van een systeem.

Ik zoek:

max 1250,-
17" (liever 16")
i5 of i7 processor
4gb intern (minimaal)
Radeon Mobility 5870 (ik zoek een GOEDE grafische kaart)
Liefst 1680x... schermresolutie
Harde schijf 7200rpm

En kwam na het lezen van het BBG topic en vele andere (ik wordt langzaam een kenner) op deze vergelijking:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/258573;260195
MSI GX740-236NL of Medion Akoya X7811 (ik heb even bij xxodd gekeken maar dat werd erg duur)

MSI heeft leuke specs maar jammer van dat 'rood' (maar goed, daar maar niet te veel op letten). Medion...tja dat is een Medion.... Kan geen laptop vinden met vergelijkbare specs maar dan van andere merken. Iemand nog tips (grafische kaart is belangrijk; het moet echt een gamer laptop zijn).

[Voor 3% gewijzigd door dikdirk op 29-07-2010 12:12]

• Alexandre
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-11-2011
Om het alienware topic niet verder te vervuilen met vragen over andere merken zal ik hier verder gaan.

Voor een grafische opleiding waar ik in september mee begin heb ik een notebook nodig.
De opleiding raad zelf apple aan, waarschijnlijk omdat ze hier een deal mee hebben, als het om specifieke software gaat heb ik geen andere keuze. Ik vind een macbook pro namelijk veelste duur i.v.m. een samengestelde laptop met veel hogere prestaties.

Aangezien ik zelf ook wel graag veel game, wil ik toch liever een zo krachtig mogelijke notebook.

Ik zat zelf rond een prijs van 1500euro te denken, meer of minder maakt niet heel veel uit, een macbook pro 15,6" en dan de dikste kost ookal 2100eu.

Echte pré's zijn minstens een i5 540 processor, liever een i7 740QM, en een 5870 videokaart.
Ook minstens 4GB geheugen maar dat spreekt redelijk voorzich.

Hoe het precies in elkaar steekt met i5 of i7 weet ik niet, wordt er ook niet wijzer van. Eerst dacht ik dat i5 gewoon de wat minder snellere processoren waren, maar toen kwam er ik achter dat de i5's dualcore's zijn en de helft van de i7's ook, de andere helft is gewoon quadcore. Maar ik las dat sommige i5's weer beter presteren als de i7's.

15,6 of 17" maakt niet heel veel uit, ik heb verder vrijwel geen boeken dus dan is die 4kilo niet zo erg.
Ook lijkt het mij handig om thuis gewoon een los scherm te hebben staan, waardoor ik de pc ook als desktop kan gebruiken.

Ik had voor me zelf al een klein lijstje opgesteld, maar het grootste deel van de merken zegt mij niks, ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

www.xnotebooks.nl
- Xnotebooks terminator CNI15

www.alienware.com
- Alienware M15x

www.apple.com
- macbook pro 15inch

www.xxodd.nl
- 860cu

www.ibuypower.com
- battalion 101 w860cu

www.sagernotebook.com
- np8690

www.hp.nl
- Elitebook 8540W

www.asus.nl
- g73jh

www.bto.nl
- X•BOOK 17M32
- X•BOOK 15CL33

www.msi.com
MSI GX740
MSI GX640

Nu hoor ik over de Asus hele slechte dingen door het probleem met die koeling. Alienware zou wat te duur zijn voor wat ze maken hoor ik van enkele mensen. Ook hoor ik dat xxodd en BTO gebruik maken van de zelfde behuizingen, welke wel goed blijken te zijn.

Zijn er nog merken die ik over het hoofd zie, wat raden jullie aan en zijn er nog dingen waar ik echt op moet letten?

Heel erg bedankt!

• BradKing
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 29-09 00:34
Tja het is op zich wel handig te weten wat voor grafische opleiding het is.. Grote 2D schetsen en ontwerpen is heel wat anders dan 3D renders moeten maken..

Overigens zou ik wel even navragen of je idd een Apple nodig hebt vanwege de software (kan me bijna niet voorstellen, maar kan natuurlijk), wellicht hebben ze ook een soort campus shop met korting op Apple producten, dan is een macbook pro misschien niet eens zo duur meer..

• Pjotr77
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12-02-2017

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

@ Alexandre:
Volgens mij zijn die laptops van xnotebooks, xxodd en sagernotebooks (Clevo?) allemaal hetzelfde. Het enige verschil zal de service zijn (correct me if im wrong..). Voor ervaringen kun je bij de desbetreffende topics terecht, behalve sagernotebooks dan.
Tja als je veel wilt gamen is een MacBook niet zo handig.. Maar als jouw school apple aanraadt neem ik aan dat je al die software ook wel met de andere laptops uit jouw lijstje aankan.

Als je echt een dergelijk budget hebt, zou ik gewoon voor een van eerder genoemde laptops gaan, of een Alienware. Dat is allemaal hartstikke degelijk spul volgens mij, moet jaren meegaan.
En als je dan thuis een scherm hebt staan, zou ik toch een 15 incher nemen. Ik vervoer zelf mn 3,3 kg Asus in een rugzak, en dat is prima te doen, maar als het veel meer wordt is het toch niet handig denk ik. Bovendien zit ik ook nog al eens met het ding op schoot, ook geen pretje als ie zwaarder is.

EDIT: ow ja, de Asus lijkt mij een prachtlaptop maar dat topic staat werkelijk vol met klachten over de koeling, dus daar zou ik mij niet aan wagen.
Bij MSI is het wat wisselend, maar de GPU uit dat ding gaat bij sommige modellen ook over de 100 graden, niet echt leuk voor iets wat lang mee moet gaan. De MSI is ook wel erg goedkoop, maar heeft dan ook aardig wat gebreken.

[Voor 16% gewijzigd door Pjotr77 op 08-08-2010 00:54]

HP EliteBook 8530w | 15,4" 1680*1050 :) | T9600 | Quadro FX770M @ 560/1400/900 | 4GB RAM | 250GB 7200 rpm, binnenkort wss vervangen door een Kingston V+100

• Alexandre
  • Laatst online: 19-11-2011
Opleiding is grafisch vormgeving / interior design, ik zal dus voornamelijk 3d modellen moeten maken, maar de bijkomstigheid is dat ik zelf daarnaast graag game, dus ook een laptop wil hebben waar ik de nieuwste spellen voorlopig op kan spelen.

Ze verplichten overigens geen Apple, ze raden het aan, dus ik neem niet aan dat ik met een Windows laptop minder ver kom.

Ik kan 6% studenten korting krijgen, dit scheelt nog geen 200 euro op een 2200euro kostende laptop.

Ik kwam deze ook nog tegen:
Clevo W860CU Core™i7 Gaming Notebook

weet alleen niet of hij in nederland leverbaar is, zoja, dan is het een hele goedkope,

* CLEVO W860CU Core™ i7 Notebook Barebone, Intel® PM55, 15.6" Full HD TFT Glossy, DVD±RW SM, BT, FPR, PCIe x16 MXM-III Discrete Graphics
* INTEL Core™ i7-740QM Quad-Core 1.73GHz, 2.5 GT/s QPI, 6MB L3 Cache, 45nm, 45W, OEM
* TUNIQ TX-3 High-Performance Thermal Compound, Electrically Non-Conductive
* ATI ATI® Radeon™ HD 5870 1GB GDDR5 Mobile Graphics Card for W860CU
* KINGSTON 4GB (2 x 2GB) PC3-10666 DDR3 1333MHz SDRAM SODIMM, CL9, 1.5V, Non-ECC
* SEAGATE 500GB Momentus 7200.4, 7200 RPM, 16MB cache, 2.5-Inch, SATA 3 Gb/s, OEM
* CLEVO Dual Layer Super-Multi DVD±RW Optical Drive for Clevo W860CU (Included)
* NETWORK Built-in 10/100/1000 Mbps Ethernet LAN Card
* INTEL Centrino® Ultimate-N 6300 Wireless Card, IEEE 802.11a/b/g/n, 11/54/450 Mbps, Internal PCIe Half Mini Card
* CLEVO Internal Bluetooth for W860CU Notebooks (Included)
* CREATIVE Sound Blaster® X-Fi™ Notebook, 24-bit 48KHz, ExpressCard/34
* MODEM 56K V90/92 Fax/Modem (Integrated)
* NOTEBOOK ACCESSORY AC Adapter 100-240V (Included)
* NOTEBOOK ACCESSORY Built-in Fingerprint Reader (Included)
* WARRANTY Standard 1 Year Warranty for Clevo Notebooks

kom ik op 1681 dollar uit

@pjotr77, je was me net voor, sager is dus beetje het zelfde als Clevo?

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

Alexandre schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 00:53:
Opleiding is grafisch vormgeving / interior design, ik zal dus voornamelijk 3d modellen moeten maken, maar de bijkomstigheid is dat ik zelf daarnaast graag game, dus ook een laptop wil hebben waar ik de nieuwste spellen voorlopig op kan spelen.

Ze verplichten overigens geen Apple, ze raden het aan, dus ik neem niet aan dat ik met een Windows laptop minder ver kom.

Ik kan 6% studenten korting krijgen, dit scheelt nog geen 200 euro op een 2200euro kostende laptop.

Ik kwam deze ook nog tegen:
Clevo W860CU Core™i7 Gaming Notebook

weet alleen niet of hij in nederland leverbaar is, zoja, dan is het een hele goedkope,

* CLEVO W860CU Core™ i7 Notebook Barebone, Intel® PM55, 15.6" Full HD TFT Glossy, DVD±RW SM, BT, FPR, PCIe x16 MXM-III Discrete Graphics
* INTEL Core™ i7-740QM Quad-Core 1.73GHz, 2.5 GT/s QPI, 6MB L3 Cache, 45nm, 45W, OEM
* TUNIQ TX-3 High-Performance Thermal Compound, Electrically Non-Conductive
* ATI ATI® Radeon™ HD 5870 1GB GDDR5 Mobile Graphics Card for W860CU
* KINGSTON 4GB (2 x 2GB) PC3-10666 DDR3 1333MHz SDRAM SODIMM, CL9, 1.5V, Non-ECC
* SEAGATE 500GB Momentus 7200.4, 7200 RPM, 16MB cache, 2.5-Inch, SATA 3 Gb/s, OEM
* CLEVO Dual Layer Super-Multi DVD±RW Optical Drive for Clevo W860CU (Included)
* NETWORK Built-in 10/100/1000 Mbps Ethernet LAN Card
* INTEL Centrino® Ultimate-N 6300 Wireless Card, IEEE 802.11a/b/g/n, 11/54/450 Mbps, Internal PCIe Half Mini Card
* CLEVO Internal Bluetooth for W860CU Notebooks (Included)
* CREATIVE Sound Blaster® X-Fi™ Notebook, 24-bit 48KHz, ExpressCard/34
* MODEM 56K V90/92 Fax/Modem (Integrated)
* NOTEBOOK ACCESSORY AC Adapter 100-240V (Included)
* NOTEBOOK ACCESSORY Built-in Fingerprint Reader (Included)
* WARRANTY Standard 1 Year Warranty for Clevo Notebooks

kom ik op 1681 dollar uit

@pjotr77, je was me net voor, sager is dus beetje het zelfde als Clevo?
Tja ik ben er nog niet zo heel goed in thuis, maar als ik die foto's zo zie en reviews lees op notebookcheck, dan zijn het in ieder geval allemaal dezelfde barebones die gebruikt worden.

Die Clevo is niet zo duur, maar als je die uit het buitenland moet laten komen zal je nog wel invoerbelasting (oid) moeten betalen denk ik, en dan moet je ook op letten dat je wel internationale garantie hebt.
Volgens mij verkoopt het merk Clevo niet in Nederland.

Wel een mooie config ja.. :9 Maar is die prijs wel inclusief belasting, waar je hem dan ook gevonden hebt?

HP EliteBook 8530w | 15,4" 1680*1050 :) | T9600 | Quadro FX770M @ 560/1400/900 | 4GB RAM | 250GB 7200 rpm, binnenkort wss vervangen door een Kingston V+100

• brothermaynard
  • Laatst online: 22:17
pricewatch: Toshiba Qosmio X500-13E

Dit is toch een aardig vergelijk? is er ook met een i7 volgens de Toshiba website? of is Toshiba qua kwaliteit niet goed?
Toshiba is wel goed, al ben ik zelf geen fan van het ontwerp. Daarbij is de Core i5 430M met 8GB en een GTS 360M wel een rare combi. Die processor is imho te zwak voor zo'n configuratie en die prijs. MSI doet het een stuk goedkoper, al is dat met wat minder RAM. Ik zie liever 4 of 6GB met een Core i5 540M of beter eigenlijk.

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

GENETX schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:30:
Toshiba is wel goed, al ben ik zelf geen fan van het ontwerp. Daarbij is de Core i5 430M met 8GB en een GTS 360M wel een rare combi. Die processor is imho te zwak voor zo'n configuratie en die prijs. MSI doet het een stuk goedkoper, al is dat met wat minder RAM. Ik zie liever 4 of 6GB met een Core i5 540M of beter eigenlijk.
Dit is inderdaad wel vreemd. Verder een hele mooie laptop, waarbij zeker de speakers in het oog springen: Die leveren zeker voor laptop-begrippen mooi geluid.
Bijna alles zit erop en eraan, alleen die 430M... Dat mag toch niet voor 1500 euro 8)7

• brothermaynard
GENETX schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:30:
http://www.laptopshop.nl/...00-11u.html#specificaties

dan heb je hem eerder zo?

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

Als je dit model in de Pricewatch opzoekt ben je nog 100 euro goedkoper uit (1700). Dan betaal je dus wel 200 euro extra voor enkel een snellere processor, zal per persoon verschillen of je het ervoor over hebt.

Uiteindelijk is pricewatch: Acer Aspire 8942G-724G50MN of pricewatch: Asus G51JX-SZ041V of pricewatch: Asus G51JX-IX044V dan ook een beter. Die prijs/prestatie-verhouding ligt een stuk hoger als de Toshiba. Die dingen zijn overpriced.

Of wat dacht je van pricewatch: Asus G53JW-SX029V. Die heeft de nieuwe GeForce 460M DX11 Fermi kaart. Zou gelijk zijn aan de HD 5870 volgens notebookcheck.

[Voor 20% gewijzigd door GENETX op 21-08-2010 00:12]

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

GENETX schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:50:
Uiteindelijk is pricewatch: Acer Aspire 8942G-724G50MN of pricewatch: Asus G51JX-SZ041V of pricewatch: Asus G51JX-IX044V dan ook een beter. Die prijs/prestatie-verhouding ligt een stuk hoger als de Toshiba. Die dingen zijn overpriced.

Of wat dacht je van pricewatch: Asus G53JW-SX029V. Die heeft de nieuwe GeForce 460M DX11 Fermi kaart. Zou gelijk zijn aan de HD 5870 volgens notebookcheck.
Jammer van de resolutie, al is het nog even afwachten welke het daadwerkelijk wordt: de pricewatch is wat specs betreft niet altijd even nauwkeurig (met dank aan die webshops :( ).
Maar verder wel een schitterende configuratie, hopelijk heeft Asus hier wel voor een degelijke koeling gezorgd.

De Acer is zeker niet duur, maar 18 inch is wel heel groot, dat ding neem je niet op schoot. En natuurlijk jammer van het DDR3 geheugen bij de HD5850.. 8)7 Maar daar is de prijs dan ook naar.

Die Toshiba's zijn inderdaad wat duurder, ben benieuwd hoe de kwaliteit van die laptops is. Mocht die echt heel goed zijn dan rechtvaardigt het nog enigszins de meerprijs..

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:46
dikdirk schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 12:11:
Flink puzzelen voor een computerleek zoals ik maar ik hoop dat jullie me nog een beetje kunnen helpen bij het zoeken van een systeem.

Ik zoek:

max 1250,-
17" (liever 16")
i5 of i7 processor
4gb intern (minimaal)
Radeon Mobility 5870 (ik zoek een GOEDE grafische kaart)
Liefst 1680x... schermresolutie
Harde schijf 7200rpm

En kwam na het lezen van het BBG topic en vele andere (ik wordt langzaam een kenner) op deze vergelijking:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/258573;260195
MSI GX740-236NL of Medion Akoya X7811 (ik heb even bij xxodd gekeken maar dat werd erg duur)

MSI heeft leuke specs maar jammer van dat 'rood' (maar goed, daar maar niet te veel op letten). Medion...tja dat is een Medion.... Kan geen laptop vinden met vergelijkbare specs maar dan van andere merken. Iemand nog tips (grafische kaart is belangrijk; het moet echt een gamer laptop zijn).
Je weet dat de medion voor 90% bij msi vandaan komt he ;)

@pjotr wat zijn de gebreken bij de msi dan als ik vragen mag ?, behalve dat die rood is :P

[Voor 4% gewijzigd door Mektheb op 21-08-2010 01:10]

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

Mektheb schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:09:
[...]

Je weet dat de medion voor 90% bij msi vandaan komt he ;)

@pjotr wat zijn de gebreken bij de msi dan als ik vragen mag ?, behalve dat die rood is :P
Ik heb een tijdje het ervaringentopic van de MSI gevolgd, en daaruit kan ik opmaken dat de koeling niet bepaald top is, en als je pech hebt onacceptabel belabberd.
Verder moet je leren leven met een slecht toetsenbord, vooral wat indeling betreft. Het scherm is ook niet bepaald top, maar daar maakt de resolutie veel goed (1680x1050).
Ten slotte maakt het ding nogal veel kabaal (ja, ook voor een gamerslaptop ;) ).

• brothermaynard
GENETX schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 23:50:

helaas zoek ik tenminste 17'' en vallen daarmee de verschillende Asus machines af, behalve de G73J, maar die heeft helaas problemen met de koeling (of is dat inmiddels opgelost?). Acer heb ik na persoonlijke ervaringen minder vertrouwen in en valt dus af, hoewel prijs/prestatie op papier uitstekend is. De MSI is slecht te leveren...

• brinxter
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 15-11-2017
Momenteel ben ik in het (blije) bezit van een Zepto Znote 6625WD, waarin een GF 8600m GT zit.
Alhoewel hij nog redelijk mee kan, ben ik eigenlijk op zoek naar een vervangende laptop. (of is het nog mogelijk deze te upgraden zodat hij DX10-11 spellen "soepeltjes" draait?)

Nu ben ik al enige tijd op internet op zoek naar custom built laptops, maar de prijs is echt een beetje teveel van het goede aangezien ik een laptop wil waar ik de eerstkomende 6 maanden (minstens) elk nieuw spel op max wil kunnen draaien.

Het eerste wat je dan hoort, is uiteraard Alienware, Xxodd, Rock, etc.
Maar ik vind dat je dan teveel betaald voor dingen waar ik geen waarde aan hecht, zoals fancy kleurtjes, cases, merknaam v/d reseller, wat me de vorige keer dus voor Zepto deed kiezen.

Nu ben ik in Nederland niet verder (lees goedkoper) gekomen dan Xnotebooks, echter als je daar de barebone 17" neemt en daar een GTX480m indoet, zit je al meteen boven de 2k euri.

Na enig zoekwerk heb ik de volgende site gevonden;

http://rjtech.com/shop/index.php

Waarop ik het volgende juweeltje vond;

http://rjtech.com/shop/in...cts.view&product_id=29905

Dit is zo'n beetje precies wat ik zoek, 17" (full hd!), brute gfx kaart, en geheel naar wens te configureren.
Als ik hem configureer kom ik op zo'n 2.1k euro uit, maar ik vermoed dat er daar nog invoer rechten bij gaan komen.
Heeft iemand enig idee wat die zo ongeveer zullen zijn, enneh, ik las ergens iets over kadootjes worden niet belast, en het is toch een kado aan mezelf of niet?

Momenteel ga ik nog effe 1-2 maanden sparen, zijn er dingen die in die tijd het wachten waard zijn? (of heeft iemand een vergelijkbare site die aan deze kant van de plas zit?)

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:46
Pjotr77 schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 01:20:
[...]

Ik heb een tijdje het ervaringentopic van de MSI gevolgd, en daaruit kan ik opmaken dat de koeling niet bepaald top is, en als je pech hebt onacceptabel belabberd.
Verder moet je leren leven met een slecht toetsenbord, vooral wat indeling betreft. Het scherm is ook niet bepaald top, maar daar maakt de resolutie veel goed (1680x1050).
Ten slotte maakt het ding nogal veel kabaal (ja, ook voor een gamerslaptop ;) ).
Ah kijk is aan, ok dankjewel dat verklaard al wat meer :D
brothermaynard schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 07:19:
[...]

helaas zoek ik tenminste 17'' en vallen daarmee de verschillende Asus machines af, behalve de G73J, maar die heeft helaas problemen met de koeling (of is dat inmiddels opgelost?). Acer heb ik na persoonlijke ervaringen minder vertrouwen in en valt dus af, hoewel prijs/prestatie op papier uitstekend is. De MSI is slecht te leveren...
Je kunt ook nog even naar BTO kijken op
http://www.bouwjeeigenlaptop.nl/
X•BOOK 17CL33-i7 FULL-HD en X•BOOK 17M32+ Core i3/i5/i7 zijn wel leuke laptops die qua prijs ook wel gelijk zijn aan de Toshiba, maar dan een stukje sneller imho. De HD 5850 of GTX 285M maken toch best wel gehakt van de GTS 360M:
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html
+- 30% betere prestaties dus.

[Voor 6% gewijzigd door GENETX op 21-08-2010 11:06]

• brinxter
GENETX schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:05:
[...]

X•BOOK 17CL33-i7 FULL-HD en X•BOOK 17M32+ Core i3/i5/i7 zijn wel leuke laptops die qua prijs ook wel gelijk zijn aan de Toshiba, maar dan een stukje sneller imho. De HD 5850 of GTX 285M maken toch best wel gehakt van de GTS 360M:
Eej, deze had ik zelf ook nog niet gevonden.
De prijzen hier zijn zo te zien ietsje goedkoper dan die xnotebooks.nl, maar nog steeds ruim hoger dan die rjtech.com (lang leve de lage dollar).
Is importeren echt een goede optie voor notebooks? (afgezien van de evt. garantie perikelen)
Ach het kan, maar juist die garantie vind ik persoonlijk heel belangrijk. Volgens mij zijn notebooks apparaten die het meest falen en die je niet zelf even kan repareren.

Dat is ook de reden waarom ik importeren eigenlijk afraadt als je geen internationale garantie krijgt. Laptops zijn niet goedkoop en als er dan wat is ben je de sjaak. Daarbij heb je in de EU ook nog het voordeel dat je beschermd wordt door de overheid.

Het prijsverschil is zo te zien ongeveer gelijk aan de dollarkoers... 27% korting, het is leuk, maar ik zou het persoonlijk niet doen. Dan moet je ook nog importkosten betalen waardoor het voordeel eigenlijk al wegvalt. 19% btw (+ ook nog over de verzendkosten). Invoerrechten heb je volgens mij niet nodig. Het loont dus niet echt eigenlijk.

Nee, dan zou ik eerder bij Deviltech.de bestellen. Daar krijg ik op de Clevo W870CU zo'n 200 euro korting en Duitsland is een stuk makkelijker. Geen gedonder met de doune, ook Europees recht om je te beschermen en je kan hem gewoon met Qwerty uitrusten.

Als ik dezelfde config samenstel op de 3 sites voor de Clevo W870CU:
HD 5780 + i7 720QM + 2x2GB + 500GB 7200rpm:

NL: € 1816 inc.
VS: $ 1763* excl.
DU: € 1640 inc.

* = € 1387 excl. * 1,19 = € 1650 en dan moet je nog verzendkosten en btw betalen....

• brinxter
GENETX schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:35:

Nee, dan zou ik eerder bij Deviltech.de bestellen. Daar krijg ik op de Clevo W870CU zo'n 200 euro korting en Duitsland is een stuk makkelijker. Geen gedonder met de doune, ook Europees recht om je te beschermen en je kan hem gewoon met Qwerty uitrusten.

Als ik dezelfde config samenstel op de 3 sites voor de Clevo W870CU:
HD 5780 + i7 720QM + 2x2GB + 500GB 7200rpm:

NL: € 1816 inc.
VS: $ 1763* excl.
DU: € 1640 inc.

* = € 1387 excl. * 1,19 = € 1650 en dan moet je nog verzendkosten en btw betalen....
Hmm, die deviltech is best een aardige website.
Het bos van laptop leveranciers is echt veels te groot gewoon...

Weet jij hoe het bij Deviltech werkt met evt. upgrades?
Zeg dat ik nu een laptop koop met die HD 5870, die alhoewel iets minder dan de GTX 480m wel 500 € goedkoper is, maar er later een betere in wil hebben?
Want ik neem aan dat de GPU slot toch wel redelijk universeel is, en er mogelijk later een betere versie van de GTX480m komt en ik dus zou kunnen upgraden? (of hebben de HD en GTX beiden een eigen moederbord?)

Het enigste wat ik jammer vind aan de Deviltech website is dat ze niet die 500g HDD met 4g SSHD hebben, maar daar kan ik wel ff een mailtje aan wagen.

Dan heb je het over 200 euro korting, wat bedoelde je daarmee?

*edit;

Wauw, die Hellmachine ziet er ook goed uit, maar werkt Cross Fire in een laptop een beetje, en levert het ook daadwerkelijk betere prestaties op, of is het meer een verkoops gimmick?

[Voor 6% gewijzigd door brinxter op 21-08-2010 17:07]

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

brinxter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 17:03:
[...]

Hmm, die deviltech is best een aardige website.
Het bos van laptop leveranciers is echt veels te groot gewoon...

Weet jij hoe het bij Deviltech werkt met evt. upgrades?
Zeg dat ik nu een laptop koop met die HD 5870, die alhoewel iets minder dan de GTX 480m wel 500 € goedkoper is, maar er later een betere in wil hebben?
Want ik neem aan dat de GPU slot toch wel redelijk universeel is, en er mogelijk later een betere versie van de GTX480m komt en ik dus zou kunnen upgraden? (of hebben de HD en GTX beiden een eigen moederbord?)

Het enigste wat ik jammer vind aan de Deviltech website is dat ze niet die 500g HDD met 4g SSHD hebben, maar daar kan ik wel ff een mailtje aan wagen.

*edit;

Wauw, die Hellmachine ziet er ook goed uit, maar werkt Cross Fire in een laptop een beetje, en levert het ook daadwerkelijk betere prestaties op, of is het meer een verkoops gimmick?
Upgraden van de GPU is nooit ideaal in een laptops. Maar die laptops zijn wel van een MXM slot voorzien waarin de GPU is aangebracht, technisch is het dus goed mogelijk om te upgraden.
Verder is de koeling in die laptops volgens mij van zeer goede kwaliteit, dus dat houdt een eventuele upgrade ook niet tegen.

Crossfire werkt goed zolang de game/drivers het ondersteunen. De laatste tijd is ATI op de goede weg, ze leveren steeds vaker aparte driver-updates voor crossfire uit, en als het werkt heb je zo 50 tot 90 % hogere prestaties. Als je het geld hebt is het volgens mij wel de moeite waard, dan kun je helemaal lang vooruit.. :)

• brinxter
Waar ik namelijk aan zit te denken is om gewoon een i7 720 processor te nemen, en zodra die duidelijk "the weakest link" wordt een i7 940XM Extreme oid te kopen, die zullen dan ondertussen neem ik aan wel iets in prijs gedaald zijn.
En mischien is er dan nog wel een betere met dezelfde socket.

Hoe lang zijn die processoren zo'n beetje in omloop voordat ze van de markt verdwijnen?

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

brinxter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 19:25:
die zullen dan ondertussen neem ik aan wel iets in prijs gedaald zijn.
reken daar maar niet op...

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• brinxter
Ok, ik mag er dan wel een tijdje uit zijn, maar is het niet normaal dat zodra er nieuwere hardware uitkomt, de "oude" wat goedkoper wordt?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

nee, het topmodel word vervangen door een duurder, iets hoger geklokt model, zo eens in de 6 maanden, de prijs van het oude model blijft daarbij gelijk.

that is, totdat AMD een slag uitdeelt en intel gedwongen is zijn prijzen te verlagen.

• brothermaynard
GENETX schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:05:
[...]

Dat is voor mij een serieuze overweging. Enkele vraagjes: hoe moet ik de prestaties van een i7 720 vergelijken met een i5 540? Is dat echt een zinvol verschil, of moet je in de i7's toch een wat 'hoger' type hebben?
Hoe is de beschikbaarheid van de HD 5870 bij BTO? XXODD heeft hem niet volgens laptoptotaal en hun eigen website, is dat bij BTO ook aan de orde? Overigens kom ik voor dezelfde specs (excl. videokaart, die dan bij BTO een stuk beter is) wel een stuk duurder uit als je kiest voor de 17CL33 (2x500 gb 7200 HD, 8 GB geheugen, blue-ray DVD ---> 2100 euro's)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

bij een discussie laatst op notebookreview bleek dat er geen enkele reden was om nog voor een i7-720Qm te kiezen, als je de i7-620m had.

je vergelijkt immers een dualcore van 3,33Ghz (2.66 zonder turbo) met een quad van 1.6Ghz, waar de dualcore een iets betere efficientie heeft
de i5 540m is slechts 266 mhz trager, ofwel: i5 540m < i7 720Qm < i7 620M

echter, de quad verbruikt een stuk meer, ook in idle, bovendien is deze fors duurder. (niet alleen de proc, ook het moederbord)
het verschil tussen beiden is overigens slechts 5 a 7%.

ik raad eigenlijk iedereen aan om maximaal de i5 520m te nemen, alles daarboven staat niet in verhouding tot de meerprijs (goed, dat doet alles boven de i3 ook niet, maar een i3 'klinkt' zo traag, en de i5 430m is gewoon zwaar overpriced in vergelijking met de 520m)

een upgrade van i3 naar i5 420m kost €100, tegen 18% winst.
een upgrade van i5 430m naar i5 520m kost €40, tegen 15% winst.

zonde om dan niet de 520M te nemen imo, en alles daarboven is €100 voor 10% prestatiewinst...

• brothermaynard
darkstone schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 20:51:
bij een discussie laatst op notebookreview bleek dat er geen enkele reden was om nog voor een i7-720Qm te kiezen, als je de i7-620m had.

je vergelijkt immers een dualcore van 3,33Ghz (2.66 zonder turbo) met een quad van 1.6Ghz, waar de dualcore een iets betere efficientie heeft
de i5 540m is slechts 266 mhz trager, ofwel: i5 540m < i7 720Qm < i7 620M

echter, de quad verbruikt een stuk meer, ook in idle, bovendien is deze fors duurder. (niet alleen de proc, ook het moederbord)
het verschil tussen beiden is overigens slechts 5 a 7%.

ik raad eigenlijk iedereen aan om maximaal de i5 520m te nemen, alles daarboven staat niet in verhouding tot de meerprijs (goed, dat doet alles boven de i3 ook niet, maar een i3 'klinkt' zo traag, en de i5 430m is gewoon zwaar overpriced in vergelijking met de 520m)

een upgrade van i3 naar i5 420m kost €100, tegen 18% winst.
een upgrade van i5 430m naar i5 520m kost €40, tegen 15% winst.

zonde om dan niet de 520M te nemen imo, en alles daarboven is €100 voor 10% prestatiewinst...
Duidelijk verhaal, met dien verstandende bij BTO de 540M maar 33 euro meerprijs vraagt, nu ja, dan weet ik het wel... :)

[Voor 0% gewijzigd door brothermaynard op 21-08-2010 22:29. Reden: typefout]

brinxter schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 17:03:
Dat ie zo'n 200 euro goedkoper is als in NL :P

Maar verder twijfel ik bij deze klasse over wel or not to go quad. De i7 620M is absoluut snel, maar je wilt ook de top op the bill en de quad heeft als voordeel dat er 2 extra cores aanwezig zijn voor andere taken. Al zou ik wel echt voor een Core i7 gaan en het niet laten bij een Core i5 bij zulke laptops.

Verder is upgraden middels MXM wel te doen. Maar een laptop is geen desktop. Op ondersteuning hoef je niet te rekenen. Daarbij komen de CPU's en GPU's ook niet op de markt. Door het geringe aanbod blijft de prijs ook hoog. Als je denkt dat je goedkoop en makkelijk kan upgraden dan zit je fout en kun je beter voor een desktop gaan. Laptops zijn wat dat betreft gewoon ondingen.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

brothermaynard schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:02:
[...]
Duidelijk verhaal, met dien verstandende bij BTO de 540M maar 33 euro meerprijs vraagt, nu ja, dan weet ik het wel... :)
gek, volgens intel is het verschil $40, en als je het naar € vertaalt word het er niet beter op :')
het verschil tussen de i5 540 en de i5 520 is overigens 4.5%

• brinxter
GENETX schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:25:
[...]

Dat ie zo'n 200 euro goedkoper is als in NL :P

Maar verder twijfel ik bij deze klasse over wel or not to go quad. De i7 620M is absoluut snel, maar je wilt ook de top op the bill en de quad heeft als voordeel dat er 2 extra cores aanwezig zijn voor andere taken. Al zou ik wel echt voor een Core i7 gaan en het niet laten bij een Core i5 bij zulke laptops.

Verder is upgraden middels MXM wel te doen. Maar een laptop is geen desktop. Op ondersteuning hoef je niet te rekenen. Daarbij komen de CPU's en GPU's ook niet op de markt. Door het geringe aanbod blijft de prijs ook hoog. Als je denkt dat je goedkoop en makkelijk kan upgraden dan zit je fout en kun je beter voor een desktop gaan. Laptops zijn wat dat betreft gewoon ondingen.
Hmm, das info waar je wat aan hebt.
Is het trouwens niet met zo'n leverancier te regelen dat je mischien over een jaar, anderhalf de laptop terugstuurt voor een upgrade, waarbij je mogelijk nog iets (waarschijnlijk niets) terugkrijgt voor de oude troep.
Maar er dan wel de beste hardware inkrijgt die het moederbord aankan?
Heb je iig niet de volle prijs maar op dat moment wel weer een laptop die (in totaal) 3 jaar zeer goed meekan.

Of denk ik dan te positief?
Ik had deze regeling nl. wel met Zepto afgesproken, maar zoals bekend, daar heb ik nu minder dan niets meer aan :(
brinxter schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 16:28:
[...]

Hmm, das info waar je wat aan hebt.
Is het trouwens niet met zo'n leverancier te regelen dat je mischien over een jaar, anderhalf de laptop terugstuurt voor een upgrade, waarbij je mogelijk nog iets (waarschijnlijk niets) terugkrijgt voor de oude troep.
Maar er dan wel de beste hardware inkrijgt die het moederbord aankan?
Heb je iig niet de volle prijs maar op dat moment wel weer een laptop die (in totaal) 3 jaar zeer goed meekan.

Of denk ik dan te positief?
Ik had deze regeling nl. wel met Zepto afgesproken, maar zoals bekend, daar heb ik nu minder dan niets meer aan :(
Je kan het natuurlijk proberen. Maar ik betwijfel of het echt nut heeft. Het blijft een dure aangelegenheid, zeker als ze zelf gaan sleutelen natuurlijk...

• brothermaynard
door alle discussies ben ik er nog steeds niet uit, ook niet met de de benchmarkslists uitkom (en dan met name de gaming performances) wat ik nu precies als minimum 'moet' verlangen

De eisen:

tenminste 17'' scherm
tenminste 500 Gb Harddiskopslag
tenminste intel Core i5
Videokaart naar behoren voor de volgende spellen: Wow (evt multiwindowed, max 3 tegelijk, in single window mode max settings tijdens raids), Lotro, cycling manager, civ 5 (maar daarvan weten we de eisen nog niet), diablo 3 en mogelijk starcraft 2 (ben daar nog niet helemaal uit, maar mag op high ipv ultra)
Verdere eisen: officewerk, lichte videobewerking

Dan voldoen onder andere deze:

pricewatch: Sony Vaio F12M1E/H

pricewatch: Asus N71JQ-TY002X

pricewatch: Asus G73JH-TZ002V (maar hoe is het met het koelingsprobleem, en is dit geen 'overkill'?)

pricewatch: Acer Aspire 8943G-72161.28TWn (maar eigenlijk liever geen acer meer)

Eventueel kan ik ook iets laten bouwen door xxodd of BTO:

Prijs:
(inclusief BTW)
€ 1.295,00

XXODD XNi7110 17,3�

* Intel Core i5 540M (2,53GHz/3,06GHz, 3MB, ge�ntegreerde HD graphics)
* 8GB DDR3 geheugen (2x 4GB)
* 500GB SATA harde schijf 7200RPM (16Mb cache)
* DVD brander
* Geen extra notebook muis
* geen apart toetsenbord
* Geen notebook tas of sleeve
* Geen besturingssysteem
* Geen Office 2007 applicatiesoftware
* 2 jaar carry-in garantie
* Geen uitgebreide pixelcontrole
* QWERTY (US, internationaal)

X•BOOK 17M32+ Core i3/i5/i717 INCH WSXGA+ GTS250M 1GB € 1620

Videokaart 17M32: ATI HD Mobility Radeon™ 5870 1GB GDDR5 DirectX 11
Beeldscherm: 17 inch WSXGA+ Glare TFT (1680x1050)
Chipset: Intel® Cantiga PM55 1333MHz FSB + ICH10M
**Processor Core i7: Intel® Core™ i5 -540M 2.53GHz 3Mb Cache (3.06GHz Turbo)
**RAM DDR3 1333 (1): 4GB Corsair eXtreme DDR3-1333MHz (slot 1)
**RAM DDR3 1333 (2): 4GB Corsair eXtreme DDR3-1333MHz (slot 2)
**Harddisk: 500GB 7200 rpm 16Mb cache (Max MB/s 80 lezen / 75 schrijven)
Optische disk SATA: 8x DVD+/-RW Dual Layer + DVD-RAM

(kan evt met i7 720 voor 150 euro extra)

of zelfseen vergelijkbaar model met full hd scherm, nvidia 285 of ati 5870 en 4-8 gB geheugen voor ~1900

Mijn vraag: wat is echt het minimale wat ik aan processorkracht/ videokaart moet vragen als ik mijn aankoop uitzoek.

• Esli
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
Ik zit op mySN.de op dit moment naar de volgende notebook te kijken:

Barebone: mySN XMG7.c / Clevo W870cu (Gamescom-editie)
Scherm: 17,3" 1920x1080 scherm
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 280M
Processor: Intel Core i7-740QM
Geheugenslot 1: 4096MB (1x4096) SO-DIMM DDR3 RAM 1333MHz
Geheugenslot 2: Vrij
HD 1: Seagate Momentus 500GB, 7200 rpm
HD 2: Vrij
Optisch: LG DVD±R/±RW/-RAM/ DL(+R)
Verder nog WLAN, Bluetooth, US toetsenbord, 2 jr. garantie.

Dan gooi ik er zelf nog een 40GB SSD-schijf en een 4GB-geheugenreepje in. Totaalprijs (incl. verzenden) is dan ongeveer €1550.

Nu zag ik echter dat de notebook (Clevo W870cu) eigenlijk al een jaar oud is. In een snel veranderende markt zoals de notebookmarkt is dat nog al wat. Is dit dan wel een goede aankoop? Wat denken jullie ;)?
Esli schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:25:
Nu zag ik echter dat de notebook (Clevo W870cu) eigenlijk al een jaar oud is. In een snel veranderende markt zoals de notebookmarkt is dat nog al wat. Is dit dan wel een goede aankoop? Wat denken jullie ;)?
Snel veranderende markt??? Nou niet echt, meestal duurt het wel een jaar of langer. Ja, er komen wel nieuwe modellen, maar het platform blijft lang gelijk. Deze laptop heeft zich al bewezen. Daarbij is de i7 740QM net nieuw, maar heeft gewoon hetzelfde socket. De videokaart is wel onlangs opgevolgd door de 4xx-serie, maar desondanks een prima keuze. Prima aankoop!
brothermaynard schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 06:23:
Mijn vraag: wat is echt het minimale wat ik aan processorkracht/ videokaart moet vragen als ik mijn aankoop uitzoek.
Ik heb geen flauw idee wat voor 3x WoW nodig is. Dat zul je eerst toch zelf moeten uitzoeken. Of doe je dat nu ook al op een ander systeem? Zo ja, geef die specs even en wat er evt. mis is.

[Voor 24% gewijzigd door GENETX op 27-08-2010 20:02]

• brothermaynard
GENETX schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:59:

Ik heb geen flauw idee wat voor 3x WoW nodig is. Dat zul je eerst toch zelf moeten uitzoeken. Of doe je dat nu ook al op een ander systeem? Zo ja, geef die specs even en wat er evt. mis is.
Dat kan ik dus ook lastig inschatten. op een forum van mensen die zich daarmee bezighouden (dit is voor '4-boxing') :
processor - Q6600 @2.4GHz
motherboard - gigabyte GA-EP45-UD3R
memory - 2 sets of G.skill DDR2 1066 dual channel F2-8500CL5D-4GBPK (which will give me 4x2GB dimms)
video card - geforce 260 core 216
power supply - corsair HX 620W
SSD - Intel X25-V 40GB (only used for Wow)
HDD - 2 xwestern digital caviar black 1TB WD-1001FALS
cpu cooler - artic cooling freezer 7 pro

The program I use has an option to limit the FPS of all the windows.
So I have it set up like this Main window - 60FPS limit, Slave windows - 25FPS limit each window

even though I have wow(s) running off a SSD, the processor just struggles under the weight and its utilization is around 75%-98% total.

Schijnt dat processor een grotere bottleneck is dan videokaart, maar dat suggereert dat een core i& met bijv een Ati 5650 of GT 330M ruim voldoende is voor wat ik wil, trekt starcraft dat ook nog een beetje?
Ik heb geen ervaring met starcraft. Doorgaans is de HD 5650 wel een leuke midrangekaart. Aan de andere kant heb je voor de recommended HW volgens blizzard toch meer nodig. De HD 3870 / 8800GT voor de desktop zijn toch nog altijd sneller... Dus als je het echt goed op high wil spelen, dan zou het save zijn om toch maar op de Nvidia 260M / 280M / 285M / 360M of 460M te spelen, of een HD 5850 / 5870.

Voor de CPU: Niet per definitie. De Q6600 wordt dus compleet volgetrokken door de game. De Q6600 is niet de snelste, maar mobiele processors zijn doorgaans een stuk trager. Daarom zal ik maar even een berekening loslaten op het geheel, waarbij de Q6600 eigenlijk net genoeg is zo te zien.

De IPC van de Core i-serie schat ik maar op 20% hoger. Dat geeft ons 2,4GHz Q6600 = 2GHz Core i.
Vervoglens de totale rekenkracht nemen door 4x2GHz = 8GHz.
8GHz Core i-power zou dus volstaan voor 4x WoW -> 8GHz / 4 * 3 = 6GHz Core i-power.

Dat is de totale rekenkracht die je nodig zou hebben. Daarmee zou een Core i5 540M op 3,06GHz Turbo dus net genoeg in huis hebben Wel is dat een dualcore, wat er voor zal zorgen dat de scaling iets beter gaat.

Dan is het echter de vraag of de i5 540M wel constant op de Turbo kan draaien... Hij zal het namelijk vrij zwaar krijgen om constant 70-100% belasting te hebben. En als hij daardoor terug moet dan heb je weer een "probleem". De i7 620M zal het wat dat betreft wat langer volhouden gok ik, maar ook dat wordt best pittig

Wat dat betreft is een quadcore voor jou wellicht beter. Het standaard TDP van 45W is wat hoger waardoor de koeling ook wat meer aan kan. De i7 740QM draait op 1,73GHz -> 4x 6,92GHz gezamenlijk als standaard in non-turbo mode. Die processor zou het dan wel echt goed aan moeten kunnen. Ook de oudere i7 720QM op 1,6GHz komt op 6,4GHz gezamenlijk, wat ook genoeg zou moeten zijn. Daarmee blijft genoeg overhead over om het nadeel in scaling op te vangen welke je met een quad krijgt.

• brothermaynard
Dus samenvattend: i& lijkt gewenst, wrsch is een kaart ati 5650 voldoende, maar wellicht beter te gaan voor het topsegment (nvidia 285M, 330M, 360M, 480M of ati 5850 /5870 (cross?) )

Dan kom ik uit op:

http://tweakers.net/price.../496/254835;250845;253496 (een van deze, maakt niet heel veel uit lijkt me)

of deze

pricewatch: Acer Aspire 7745G-726G1TMNT (maar beduidend lagere resolutie op scherm, geen blue-ray)

of Sony vaio : Geconfigureerd (~1510 euro)
Intel CoreTM i7-720QM, 1,60GHz
Legitieme Windows® 7 Home Premium
Premium Black
500 GB Serieel ATA (7200 rpm)
8 GB 1333MHz DDR3-SDRAM
DVD-station
41,6 cm LCD, 1920x1080, camera
NVIDIA® GeForce® GT 330M 1GB

Of toch een van de BTO/XXODD machines, waarbij je als je gelijke specs maakt ruim duurder uit bent dan de asus. Is er een goede reden om dan niet voor de asus te gaan?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

msi levert ook mooi spul voor een belachelijk lage prijs:

http://tweakers.net/price...CLeHMsTENM8f__KHXhqNKf3x_

• brinxter
Tsja, het is natuurlijk allang geen juni meer, maar bij gebrek aan een nieuwer topic, bump ik deze toch maar.

Helaas moet ik het de afgelopen week doen met mn Iphone, want er is afgelopen maandag ingebroken in mijn woning, waarbij aanzienlijk wat electronisch spul verdwenen is :(

Dit houd dus ook in dat ik over ongeveer een maand in staat ben met een iets groter budget een nieuwe laptop aan te schaffen.

Draagbaarheid en accu duur zijn voor mij van geen belang, ik ben echt op zoek naar een mobiele desktop (17-18")

Van de websites die ik vond tijdens mijn zoektocht, kan ik geen goedkopere vinden dan www.rjtech.com, waar na omrekenen naar euro's het gewoon teveel scheelt om niet te overwegen.
Als ik er zo'n 20% bij doe, voor evt. invoer rechten, scheelt het op de betere modellen 300-400 euro met de duitse website www.deviltech.de (die voor zover ik zie, de goedkoopste is hier in europa?)

Weet iemand of er de komende 2 maanden nog iets nieuws uit zou komen dat het wachten waard is? (een nieuwe Clevo barebone oid), of gewoon een website die ik over het hoofd gezien heb, laat het vooral horen.

Of misschien zit ik er wel naast met die invoer rechten, weet iemand waar ik in duidelijke taal kan vinden wat de valkuilen en prijzen daarvan zijn?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

sandy bridge, bulldozer, ... komen allemaal pas volgend jaar.
wellicht dat je dit jaar nog de eerste GT4xx chips kan verwachten, maar op die stroomzuipende chips zou ik niet wachten.

en deviltech is inderdaad de goedkoopste.
brinxter schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 08:46:
Van de websites die ik vond tijdens mijn zoektocht, kan ik geen goedkopere vinden dan www.rjtech.com, waar na omrekenen naar euro's het gewoon teveel scheelt om niet te overwegen.
Als ik er zo'n 20% bij doe, voor evt. invoer rechten, scheelt het op de betere modellen 300-400 euro met de duitse website www.deviltech.de (die voor zover ik zie, de goedkoopste is hier in europa?)
20%?

prijzen zijn in dollars, dan komt erbij:
~10% taxes
19% btw
invoerrechten
verzendkosten

reken maar op 40% meer dan de prijs in dollars, is het dan nog steeds goedkoop?

[Voor 4% gewijzigd door Darkstone op 03-09-2010 09:21]

• brinxter
darkstone schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:20:

reken maar op 40% meer dan de prijs in dollars, is het dan nog steeds goedkoop?
Dan zit hij imho nog steeds iets onder de Deviltech, die ws betere garantie bied ivm europeesche regelingen.
Echter, ik vind de setups en onderedelen keuze wel beter bij rjtech, zal neer gaan komen op persoonlijke keuze.

Bleh, eerst maar eens zien wat de verzekering brengt, en zodra ik het complete budget weet kom ik nog wel een keer terug.

• Tourniquet123
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:19
Goeie avond mensen,

Ik ben bezig met een 17-19 inch (Full Hd resolutie) game laptop samen te stellen alleen zag tot mijn verbazing dat dit niet zo eenvoudig bleek te zijn.

Ik heb geprobeert een goede game laptop samen te stellen maar ik kan nergens echt krijgen wat ik echt wil.

Ik vroeg mij af of iemand mij mischien kan helpen een computer samen te stellen, ik wil de onderdelen van de NBBG aanhouden omdat ik denk dat die wel voor een goede game laptop zorgen.

Maar wat wil ik nu precies erin hebben ? Ik wil een goede game laptop waar ik ook mee kan fotoshopen videobewerken etc, en ik wil hem waarschijnlijk ook overklokken dus er moet ook goede koeling en voeding etc aanwezig zijn.

Ik heb gezocht naar een 12 cell batterij maar die zijn er niet denk ik, dus een 9 cell is wel het minimum.

Een solid state disk voor windows (64GB ongeveer) is een must en daarnaast een 2e harddeschijf van 500 tot 1000GB.

Verder een goede videokaart die alle games op max kan spelen (ik dacht zelf aan een 5850 of 5870).

Mijn budget is 2400 euro.

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

Tourniquet123 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 20:28:
Goeie avond mensen,

Ik ben bezig met een 17-19 inch (Full Hd resolutie) game laptop samen te stellen alleen zag tot mijn verbazing dat dit niet zo eenvoudig bleek te zijn.

Ik heb geprobeert een goede game laptop samen te stellen maar ik kan nergens echt krijgen wat ik echt wil.

Ik vroeg mij af of iemand mij mischien kan helpen een computer samen te stellen, ik wil de onderdelen van de NBBG aanhouden omdat ik denk dat die wel voor een goede game laptop zorgen.

Maar wat wil ik nu precies erin hebben ? Ik wil een goede game laptop waar ik ook mee kan fotoshopen videobewerken etc, en ik wil hem waarschijnlijk ook overklokken dus er moet ook goede koeling en voeding etc aanwezig zijn.

Ik heb gezocht naar een 12 cell batterij maar die zijn er niet denk ik, dus een 9 cell is wel het minimum.

Een solid state disk voor windows (64GB ongeveer) is een must en daarnaast een 2e harddeschijf van 500 tot 1000GB.

Verder een goede videokaart die alle games op max kan spelen (ik dacht zelf aan een 5850 of 5870).

Mijn budget is 2400 euro.
Heb je al gekeken op de sites van XNotebooks en XXODD? Zo ja, dan ben ik wel benieuwd wat het probleem is, want de door jou genoemde voorwaarden zijn toch vrij gemakkelijk te selecteren, iig bij XNotebooks kom je een heel eind omdat ze daar veel configuratie mogelijkheden hebben (Terminator CNI17). Daar kom ik inclusief de SSD (80gb) en 2e hdd 500gb 7200rpm, bluray, I7 720QM en een HD 5870 op ruim 2300 euro. Tip: selecteer 1x 4gb geheugen ipv 2x 2gb, dat kost je op dit moment niks extra's, en dan kun je in de toekomst zelf nog een 4gb reepje aanschaffen en dat erin plaatsen (heeft op dit moment nog niet zoveel meerwaarde, en is veel goedkoper als je het zelf aanschaft), zonder dat je je 2gb reepjes moet weggooien.
Ik zie er alleen niet bij staan wat voor accu er aanwezig is, ik neem aan dat dat 9-cell is maar je zou even kunnen informeren voor de zekerheid.

Wat overklokken betreft: Daar lenen laptops zich nou eenmaal niet zo goed voor. Qua koeling is dit wel een goeie laptop, maar ik weet niet hoeveel de grafische chip hoger geklokt kan voor ie crasht, denk niet heel veel. Dan zou je nog beter een laptop met twee HD 5870's moeten aanschaffen, maar dan kom je volgens mij wel boven de 2400 euro uit..

Edit: als je de Mediator CHI18 samenstelt (die heeft standaard al twee HD 5870's) dan kom ik uit op 2457 euro, met verder dezelfde opties als de Terminator.. dan heb je voor 100 euro extra twee keer zoveel grafische power. Het zal per game verschillen hoeveel de daadwerkelijke winst is, maar ATI is de laatste tijd goed bezig met de drivers, dus het is de investering wel waard.

Nog een vreemde optie is het type koelpasta: ik zou gewoon de beste doen, kost je 35 euro extra. Ik kan me niet voorstellen dat die andere pasta alleen maar met licht gebruik volstaat (waarom zou je zo'n laptop puur voor office aanschaffen 8)7 ) maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen, betere koeling is nooit weg.

[Voor 13% gewijzigd door Pjotr77 op 16-09-2010 21:13]

• brinxter
* ik had deze eerst verkeerd geplaatst

Ondertussen heb ik besloten dat ik toch weer een laptop aan ga schaffen.
Nu heb ik de keuze uit twee verschillende opties, en alhoewel ik een voorkeur heb, weet ik niet precies of het ook de beste keuze is.

De keuze's;

- 17.3" 1920*1080 Led Glasview + nVidia GTX480M 2G GDDR5

- 18.4" Full HD WUXGA 1920*1080 Glasview LCD + Crossfire ATi Mobility Radeon HD5870 w/1GB GDDR5 (totaal dus 2GB)

Waar ik naar op zoek ben is uiteraard optimale prestaties, en de setup die het langste de meeste games op max kan draaien.
Mijn voorkeur gaat uit naar de 17.3", maar een echte reden anders dan "gut feeling" heb ik niet.
Is LED zoveel beter dan LCD, etc, etc.
Zou iemand die dit soort keuzes wel wat zegt een motivatie kunnen geven welke de beste optie is?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

LED is LCD met led edge-lit achtergrondverlichting, LCD is vermoeddelijk hetzelfde.

en trouwens, 1+1GB is geen 2GB, beide kaarten moeten namelijk dezelfde textures in het geheugen hebben.
maar beide kaarten zijn wel redelijk tegel elkaar opgewassen, de ATI is wel 24% sneller volgens notebookcheck.

maar als je zoveel geld gaat uitgeven zou ik enkele reviews zoeken, wellicht heeft een van de notebooks problemen? dan is de keuze snel gemaakt.

• brinxter
darkstone schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:17:
LED is LCD met led edge-lit achtergrondverlichting, LCD is vermoeddelijk hetzelfde.

en trouwens, 1+1GB is geen 2GB, beide kaarten moeten namelijk dezelfde textures in het geheugen hebben.
maar beide kaarten zijn wel redelijk tegel elkaar opgewassen, de ATI is wel 24% sneller volgens notebookcheck.

maar als je zoveel geld gaat uitgeven zou ik enkele reviews zoeken, wellicht heeft een van de notebooks problemen? dan is de keuze snel gemaakt.
Dit is de 17.3" en dit de 18.4".
De prijzen zijn echt heel scherp, zelfs als je de invoerrechten meerekent.
Zoals het er staat denk ik trouwens dat het toch echt om een "LED" scherm gaat, en niet om een LCD met iets andere tech,
Ik kan helaas nergens een benchmark vinden die de GTX480(m) vergelijkt met 2x HD5870, maar idd, de ATI's zijn ietsje sneller, maar verwacht wordt dat de GTX nog betere drivers krijgt, voor de rest is het het bekende nVidia vs ATI verhaal. (ik hecht zelf meer waarde aan PhysX dan Eyefiniti)

• 3p0x
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17:23
Heeft iemand ondertussen ervaring met deviltech of mysn.de? Ben ik wel benieuwt naar aangezien ik een Clevo W860CU aan wil schaffen bij 1 van deze shops :9

[Voor 7% gewijzigd door 3p0x op 22-09-2010 08:42]

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

late reactie van mij...
brinxter schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 21:29:
Zoals het er staat denk ik trouwens dat het toch echt om een "LED" scherm gaat, en niet om een LCD met iets andere tech,
oh? welke dan? OLED is onzin, en RGBzed zit er echt niet op.
beiden zijn gewoon TN panelen
Ik kan helaas nergens een benchmark vinden die de GTX480(m) vergelijkt met 2x HD5870, maar idd, de ATI's zijn ietsje sneller, maar verwacht wordt dat de GTX nog betere drivers krijgt, voor de rest is het het bekende nVidia vs ATI verhaal. (ik hecht zelf meer waarde aan PhysX dan Eyefiniti)
bij welke games die je speelt verwacht je meerwaarde te hebben van physX?
hier staat een lijstje met Physx ondersteunde games:
http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html
het effect is in de meeste gevallen beperkt tot wat eye candy, deze discussie liep laatst ook in het AMD topic.
beste voorbeeld dat ze konden vinden is dit:
YouTube: Mafia II Benchmark - PhysX Comparison
en de fps worden in de meeste gevallen gehalveerd :F

• brinxter
Geen probleem.
Wat betreft de rest van je reactie, kan ik daaruit opmaken dat als jij de keuze had, je voor de dual hd5870 zou gaan?
Ik zou het nl echt niet weten, dus ik zou graag weten wat een ander erover denkt :)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

ja, persoonlijn vind ik PhysX een door de markt gedrukte, gesloten technologie.

nvidia betaalt de uitgevers om PhysX features te implementeren, dan weet je al hoe laat het is...
dan heb je nog CUDA, maar dan prefereer ik toch de openCL performance van ATI kaaten: bij nvidia is die ronduit kut.

daarnaast: ik ben ook wel een beetje ATI fan :>

Het verschil is idd niet wereldschokkend. Daarbij zag ik laatst wat benchmarkjes waar Nvidia eigenlijk gehakt van ATI maakte in DX11. Heel bizar om te zien, maar ATI werd gewoon weggeblazen door Nvidia. Zelfs een midrange 460M wist opeens een HD 5870 bij te houden als ik me niet vergis.

Daarbij zal een enkele kaart ook wat zuiniger zijn gok ik en wellicht ook minder driverproblemen ondervinden. Plus dat je al aangeeft liever PhysX te hebben. Dan heb je iig de mogelijkheid om het in te schakelen.

Ik ben echter niet helemaal op de hoogte, maar op basis van datgene wat ik onlangs zag heb ik toch een voorkeur voor de Nvidia.

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

brinxter schreef op woensdag 22 september 2010 @ 22:23:
[...]

Geen probleem.
Wat betreft de rest van je reactie, kan ik daaruit opmaken dat als jij de keuze had, je voor de dual hd5870 zou gaan?
Ik zou het nl echt niet weten, dus ik zou graag weten wat een ander erover denkt :)
Tja, 18,4 inch is wel heel groot hoor.. 17,3 inch wil nog net op schoot denk ik en dat is al niet heel prettig (aangezien het een gamenotebook is waarschijnlijk vrij zwaar voor een 17,3 incher..) en 18,4 is nog weer groter en zwaarder. Maar als jij hem alleen op tafel/bureau zet en puur voor de hoogste performance wilt gaan, dan moet je toch voor de 18,4 inch met dual HD5870 gaan.

Een enkele GTX480 is, als ik puur naar games op ultra settings (notebookcheck) kijk, tussen 5 en 25% sneller, afhankelijk van de game.
Van de dual HD5870 zijn enkel een paar 3dmark scores bekend; als ik deze vergelijk (3dmark vantage GPU score) dan is de dual HD5870 ongeveer 70% sneller.

Verder worden drivers en ondersteuning voor SLI/Crossfire steeds verder geoptimaliseerd, en bij de meeste games heb je ten opzichte van een single kaart zo'n 50 tot zelfs 90 procent winst, met heel af en toe een game die niet van je tweede kaart profiteerd; dit is nog maar zelden.

Een beetje kort door de bocht: twee HD5870's zijn bijna altijd minimaal 25% sneller, dus als je puur voor de performance wil gaan zou dat de beste keus zijn ;)
Zelfs een midrange 460M wist opeens een HD 5870 bij te houden als ik me niet vergis.
'midrange 460'? Dit midrange kaartje is in games wel sneller dan een GTX285, en idd bijna net zo snel als een HD5870.. Voor zover ik kan zien is de GTX460 alleen sneller met DIRT2 (wat idd een DX11 game is), maar in BFBC2 is de HD5870 weer nipt sneller (deze game ondersteunt ook DX11 meende ik?). van Metro 2033 zijn er nog geen benchmarks voor de HD5870, wel met de HD5850 die duidelijk trager is maar ook was uitgerust met DDR3 geheugen. Dus een HD5870 staat daar waarschijnlijk ook op gelijke hoogte met de GTX460... Dus volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt. Maar ik ben wel benieuwd of je nog een linkje hebt naar die benchmarks waar jij het over had?

[Voor 20% gewijzigd door Pjotr77 op 22-09-2010 23:00. Reden: foutjes weghalen]

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

blijkbaar ben ik niet de enige die in de war is door het bizarre benamingsbeleid bij het groene kamp...

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

darkstone schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:10:
[...]

blijkbaar ben ik niet de enige die in de war is door het bizarre benamingsbeleid bij het groene kamp...
De naamgeving stroomt niet altijd over van logica nee.. :P Zolang er GTX voor staat kun je er nog wel vanuit gaan dat het een kaart uit het hogere segment is. ik wou nog zeggen, net als de GTX260.... umh 9800GTX 8)7

Doh, M te veel, ik had het over de GTX 460 voor de desktop... Ik heb even gezocht, maar kon hem niet meer vinden zo snel. Al lijkt Nvidia wel opeens superieur te zijn in DX11 als ik alle benchmarks wat bekijk.

De HD5870CF zal idd wel wat sneller zijn, alleen weet ik niet hoe dat zit in de toekomst met DX11. Ik was nogal verrast met de scores op al dat soort games.

Maargoed, tijdens het typen ben ik al wat anders tegengekomen. Let maar niet op mijn posts :P . De HD 5870 CF moet hoe dan ook wel een flink stuk beter presteren idd. Ik heb waarschijnlijk te veel wiskunde gezien vandaag om nog helder te kunnen denken :|

• mirj
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-02-2015
Hallo, hier een totale leek die zich aan het inlezen is en aan iedereen tips vraagt in haar omgeving (en iedereen weet het beter)
Ik wil een laptop voor mijzelf, waar de kinderen met hun tengels vanaf blijven (die kunnen al die heavy games op de desktop spelen)
Ik kan niet meer als 600 euro missen (al weer zo 1tje) Wat wil ik graag?

Hoofdzakelijk gewoon gebruik (kan ik dus elke goedkope laptop voor kopen) maar ik wil ook wel een goede resolutie voor film kijken, flink geheugen voor opslaan van foto's en werk (ik heb dus echt geen flauw idee hoeveel je op een computer kan zetten ;-) )en ook speel ik games als myst en oblivion.
Nu heeft de aldi as Zaterdag deze in de aanbieding http://aldi.medion.com/md98430/nl/?refPage=medion en ik heb ook over deze samsung gehoord SAMSUNG NP-R530-JT50NL laptop
Nou weet ik dus niets over kwaliteit van de video kaarten voor mijn doeleinden.
HELP dus graag :-D

groetjes

• Potatoman
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10-10 21:09

Potatoman

koniwa

DevilTech rekent +349 euro voor 8Gb DDR3 geheugen. Dat staat in de pricewatch voor ~170 euro, dus daar kan je ook nog aardig wat op besparen.

The cyclographing developer

mirj schreef op donderdag 23 september 2010 @ 00:11:
Hallo, hier een totale leek die zich aan het inlezen is en aan iedereen tips vraagt in haar omgeving (en iedereen weet het beter)
Ik wil een laptop voor mijzelf, waar de kinderen met hun tengels vanaf blijven (die kunnen al die heavy games op de desktop spelen)
Ik kan niet meer als 600 euro missen (al weer zo 1tje) Wat wil ik graag?

Hoofdzakelijk gewoon gebruik (kan ik dus elke goedkope laptop voor kopen) maar ik wil ook wel een goede resolutie voor film kijken, flink geheugen voor opslaan van foto's en werk (ik heb dus echt geen flauw idee hoeveel je op een computer kan zetten ;-) )en ook speel ik games als myst en oblivion.
Nu heeft de aldi as Zaterdag deze in de aanbieding http://aldi.medion.com/md98430/nl/?refPage=medion en ik heb ook over deze samsung gehoord SAMSUNG NP-R530-JT50NL laptop
Nou weet ik dus niets over kwaliteit van de video kaarten voor mijn doeleinden.
HELP dus graag :-D

groetjes
Bovenstaande staat al in een ander topic en wordt daar behandeld. Negeren aub :)

• Florisheutink
  • Laatst online: 11-02-2014
Hallo,

Mijn desktop pc is gecrashed en kan via mijn vader's werk een nieuwe pc uitzoeken ter waarde van 1415,- euro. Ik wil graag een notebook. Als ik niet de volledige 1415,- euro uitgeef is dat hetzelfde als geld weggooien. Het is een schenking die je volledig mag benutten. Ik wil als het moet tot 400,- euro bij betalen om geen enkele optie te hoeven uitsluiten.

Ik ben geheel niet thuis in de wereld der notebooks;)

Ik heb al gekeken naar o.a. een Sony Vaio en Dell Studio 16 XPS. Het zegt me eigelijk niets.

Mijn vraag:

Wat is zijn de beste opties? (alles is nog open; ook apple of andere notebook merken; ik vind uiterlijk van de pc stiekem ook erg belangrijk)

Mijn eisen:

- bluray speler(liefst ook brander)
- HD scherm
- Moet makkelijk exern op mijn '37 inch HD tv mooi films kunnen spelen.
- Snelheid(!)
- Mogelijkheid tot Photoshoppen op laag niveau.
- Mogelijkheid tot games.(zeker niet het belangrijkst)

Kortom gewoon een rammend snelle computer waar alles mee mogelijk is. Echt een Top allrounder waar ik nog een paar jaar mee vooruit kan. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt voor je reactie,

Floris
Het is de vraag wat je zelf het belangrijkste vindt. Gezien je eisen heb je al voldoende aan een laptop voor de helft van de prijs. Ik heb echter nog een aantal vragen aan je:

Heb je ook eisen aan het formaat? Wil je graag een vrij grote laptop, of zou iets compacts wellicht ook fijn zijn? En verder, heb je nog eisen aan de accuduur? Je bent tenslotte wel student.

Verder heb ik nog 2 andere puntjes in je eisen:
- bluray speler(liefst ook brander)
- HD scherm
Wat verwacht je daar eigenlijk van? Blu ray lezer kan ik me nog wel voorstellen. Anderzijds zullen optische media gewoon verdwijnen. Blu ray zal hoe dan ook geen prominente rol gaan spelen. Internet is de opvolger van de DVD namelijk.

En het HD scherm zelf, bedoel je gewoon HD, of Full HD? Alle notebooks hebben een HD scherm namelijk, maar Full HD is wel weer een hele hoge resolutie. Niet iedereen vind het even prettig werken aangezien letters erg klein worden op voornamelijk de 15,6" schermen.

Verder, moet het bedrag aan de hele laptop worden besteed, of is het ook mogelijk om een deel te besteden aan randapparatuur zoals externe harde schijven, monitoren etc etc?

Je gaat namelijk niet gamen en geen zware bewerkingen doen. Het is bijna zonde om al die 1400 euro aan de laptop zelf te besteden ;) . En je eis van blu ray is ergens wel begrijpelijk, maar maakt de keuze enorm beperkt, terwijl je een optische drive wel kan vervangen.

Ik heb zelfs mij DVD drive er uit gehaald en vervangen voor een SSD. En dan krijg je iets heel anders: Een portable monster. Ik type dit vanaf een compact 13,3" notebook met Core i5, 500GB HDD en 128GB SSD die 7 uur op de accu kan. En dat bevalt mij iig wel, zeker ook op en neer naar de universiteit.

Als ik dan toch even kijk met je huidige eisen dan kom ik overigens hier op uit:
Pricewatch filter
En dat is eigenlijk niet zo veel... Veel grote lompe 18,4" notebooks. Ook de Asus met 3D functie is grappig, maar ook vrij dik en overkill.. De Sony Vaio F12 is leuk, alleen die is niet meer leverbaar. De F13 zou binnenkort moeten komen. Dat is voor jou wel een erg leuke laptop.

Het zijn echt allemaal dikke overkill laptops die meer gericht zijn op gaming (en wellicht voor jou ook lelijk zijn)... Eigenlijk zie ik alleen de Sony Vaio F13 als goede optie zodra deze uit is. Dat zijn hoogwaardige notebooks met mooie schermen en een mooi uiterlijk. De Macbooks zijn ook leuk, maar die missen sowieso een Blu ray speler ;)

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

GENETX schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:49:
En je eis van blu ray is ergens wel begrijpelijk, maar maakt de keuze enorm beperkt, terwijl je een optische drive wel kan vervangen.
alle dell en sony modellen kunnen geconfigureerd worden met een blu-ray speler, wellicht een optie.

in dat geval kom je, met jouw budget, automatisch bij de sony F, dell xps, of dell alienware uit, al is die misschien iets te veel op gamen gericht.
al deze modellen zijn ook te configureren met een full-HD, ofwel, 1080p scherm,

is accuduur een issue? dan blijven automatisch de xps (met extended accu 3 uur) en de studio 15 (3 uur, met grotere accu 4.5) over, waarvan de laatste vrij goedkoop is (~€1000 met alles erop en eraan)

snelheid word veel meer bepaald door wat je ermee gaat doen dan de prijs van je bakkie, tenzij je er een SSD inzet natuurlijk: dan vliegt-ie bij alles :) al zul je daarbij de blu-ray drive moeten opofferen (of een 17" nemen met 2 driver bays, volgens mij is de studio 17 dan de enige kandidaat met een goed scherm)

[Voor 3% gewijzigd door Darkstone op 26-09-2010 00:01]

Mja, dat is een beetje mijn probleem met Florisheutink :P . Hij heeft al genoeg aan een Core i3 met een low end GPU en 4GB geheugen... Maar alle high-end bende die eigenlijk overkill is worden maar neergepleurd. En ik ben bang dat dat onder het mom is van "als het duur is, alles er op zit, dan is het wel goed". En dat is een foute gedachte bij notebooks itt desktops. Je moet eerst kijken naar Wat wil ik qua formaat, accuduur en wat wil ik er echt mee kunnen. Pas daarna kun je kijken welke specificaties je budget toestaan.

Met de eerste filosofie kocht ik mijn eerste laptop een beetje. Achteraf toch een desktop er bij genomen en daar zat ik dan, met een vrij forse 15,6" met een ruk accuduur. Er is een reden waarom ik nu een echte laptop heb. Gewoon eentje die echt lang op de accu kan en die echt compact is ;) . En nu hoeft dat niet voor jou te gelden (Floris), maar het is wel goed om daar ook over na te denken. Een laptop is veel meer dan enkel wat brute rekenkracht, het is een maatpak.

[Voor 9% gewijzigd door GENETX op 25-09-2010 23:35]

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

tsja, ik heb ook maar de goedkoopste laptop die ik kon vinden met degelijke accuduur en een fatsoenlijk scherm, 1 jaar later kom ik nog steeds bij precies dezelfde laptop uit. (behalve dat hij nu duurder is met een slechtere accuduur :F )

• Florisheutink
....

[Voor 97% gewijzigd door Florisheutink op 26-09-2010 21:10]

Op zich zijn ze nog net mee te nemen in een rugzak, maar het is fors. De accuduur is wel erg laag. Volgens mij 2-2,5 uur max...

• Florisheutink
GENETX schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 21:49:
Het is de vraag wat je zelf het belangrijkste vindt. Gezien je eisen heb je al voldoende aan een laptop voor de helft van de prijs. Ik heb echter nog een aantal vragen aan je:

Heb je ook eisen aan het formaat? Wil je graag een vrij grote laptop, of zou iets compacts wellicht ook fijn zijn? En verder, heb je nog eisen aan de accuduur? Je bent tenslotte wel student.

Wat verwacht je daar eigenlijk van? Blu ray lezer kan ik me nog wel voorstellen.

En het HD scherm zelf, bedoel je gewoon HD, of Full HD? .

Verder, moet het bedrag aan de hele laptop worden besteed, of is het ook mogelijk om een deel te besteden aan randapparatuur zoals externe harde schijven, monitoren etc etc?

Ik heb zelfs mij DVD drive er uit gehaald en vervangen voor een SSD. En dan krijg je iets heel anders: Een portable monster. Ik type dit vanaf een compact 13,3" notebook met Core i5, 500GB HDD en 128GB SSD die 7 uur op de accu kan. En dat bevalt mij iig wel, zeker ook op en neer naar de universiteit.
Bedankt voor je reactie. Het formaat moet voor mij rond de 15,4 inch liggen. Dit lijkt me fijn formaat zodat hij en portable is en ook gewoon op je bureau kan blijven staan. En HD in de zin van flull-HD lijkt me goed.

Verder de accuduur heb ik slecht over na gedacht. Het lijkt me fijn als dit wat langer is. Heb je enige inkijk op de accuduur van bijv. een sony vaio F serie.

Je hebt het over de sony vaio f13. Is dat deze:

http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&categoryId=8198552921644691998&N=4294953518

Zijn hiervan al specificaties bekend en een release datum?

Bluray speler lijkt me gewoon handig, puur als ik een keer naar een maat ga die geen speler heeft...de writer aangeboden door sony leek me gewoon heel heftig.( Ik en veel maten van mij hebben een PS3. Lijkt met tof om ze te kunnen providen met bluray's. Maar zoals gezegd overbodig misschien).

Verder heb ik al veel randapparatuur zoals: Sennheiser headset, Logitec G5 muis, Grote TV, samsung pc scherm en 5.1 sound. Hier hoef ik dus niet echt in te inversteren.

Kun je me nog iets meer info geven over zo'n SSD drive...hier weet ik niets van.

Groet,

Floris

[Voor 7% gewijzigd door Florisheutink op 26-09-2010 21:18]

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

16.4" is het grootste wat nog in een -redelijk normale- rugtas past

de accuduur is inderdaad triest, de F haalt 2 uur max:
http://www.notebookcheck....12Z-Notebook.35963.0.html
de xps haalt ook maar een measy 1.5 uur gok ik, iets langer als je voor een niet-quad variant gaat.

en, portable? de F weegt, met adapter die je altijd meeneemt, bijna 3.7KG, en ik vind de 2.6KG van mijn studio 15 net te doen op de bank.

edit: over de F series, sony refresht om de zoveel tijd de lijn, op dit moment zijn ze bezig met de F12->F13 upgrage
de verschillen? een marginaal betere grafische kaart (~+5%) en een marginaal betere CPU, mooi meegenomen, maar niet iets waar ik op zou wachten.

[Voor 23% gewijzigd door Darkstone op 26-09-2010 21:21]

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

darkstone schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:19:
16.4" is het grootste wat nog in een -redelijk normale- rugtas past

de accuduur is inderdaad triest, de F haalt 2 uur max:
http://www.notebookcheck....12Z-Notebook.35963.0.html
de xps haalt ook maar een measy 1.5 uur gok ik, iets langer als je voor een niet-quad variant gaat.

en, portable? de F weegt, met adapter die je altijd meeneemt, bijna 3.7KG, en ik vind de 2.6KG van mijn studio 15 net te doen op de bank.

edit: over de F series, sony refresht om de zoveel tijd de lijn, op dit moment zijn ze bezig met de F12->F13 upgrage
de verschillen? een marginaal betere grafische kaart (~+5%) en een marginaal betere CPU, mooi meegenomen, maar niet iets waar ik op zou wachten.
Hoe zit dat met die nieuwe Core i7's, hebben die wel een geïntegreerde Intel HD chip (i7 740..)? Want dan is de F13 wel interessant, de NVidia 4xx serie ondersteunt optimus maar weet dus niet of de Vaio met i7 daarvan kan profiteren.. De i5 versie zal welweer niet met het Premium scherm zijn.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

nee dat klopt... het is of een redelijke accuduur (alleen de i5 kent optimus) of een goed scherm. onbegrijpelijk.

de fan is, van wat ik heb gehoord, ook niet al te zuinig met zijn omwentelingen.

Florisheutink schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:10:
Zijn hiervan al specificaties bekend en een release datum?
Nope. En zoals Darkstone aangeeft heeft wachten weinig zin, alleen het probleem is dat ze de F12 niet meer in de schappen hebben. Wat een ongelofelijke prutsers bij Sony... Een model op laten raken en niet tijdig de nieuwe serie in de schappen brengen 8)7
Bluray speler lijkt me gewoon handig, puur als ik een keer naar een maat ga die geen speler heeft...de writer aangeboden door sony leek me gewoon heel heftig.( Ik en veel maten van mij hebben een PS3. Lijkt met tof om ze te kunnen providen met bluray's. Maar zoals gezegd overbodig misschien).
Klinkt heel leuk, maar...

Je kan ook gewoon ISO's mounten en afspelen ;)

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar dat spul haal ik tegenwoordig toch al lang van het web. DVD's brand ik niet meer. De laatste was Ubuntu omdat ik geen zin in gekloot had, maar wss zal dat de laatste DVD zijn die ik brand in mijn leven. De blu-ray speler/brander beperkt je enorm. Sowieso kun je altijd nog een lezer kopen (branders zijn wel erg duur met 500 euro :X )
pricewatch: Sony NEC Optiarc BC-5500S (2x, SATA-150, dual-layer, slimline, Zwart)

De prijs voor blu-ray is mij persoonlijk veel te hoog. En ik denk dat blu-ray met de overwinning op HDDVD eigenlijk al de piek heeft bereikt... Het zal nooit zo groot worden als de DVD aangezien streamen en delen tegenwoordig veel eenvoudiger gaat met internet en externe harde schijven.

Ik denk vooral dat je moet kijken naar je huidige gebruik. Brand je nu veel DVD's? Hebben je vrienden het echt nodig? maw: Verwacht je in de toekomst het echt nuttig te gebruiken, of is het eerder een patsfactor ter waarde van 300 euro voor die 3 keer dat je het gaat gebruiken? Dat is een vraag die je zelf moet beantwoorden aan de hand van je huidige gebruik.
Kun je me nog iets meer info geven over zo'n SSD drive...hier weet ik niets van.
Dat zijn een soort van harde schijven, maar dan compleet uit flash bestaande. Hierdoor heb je geen ronddraaiende schijf, wat een zeer kritisch punt is bij notebooks om kapot te gaan door trilling (nou valt het wel mee, maar alsnog is het wel het component wat relatief vaak het loodje legt). Belangrijker is dat dezoektijden bijna 0 zijn. De leeskop hoeft niet meer naar de juiste positie te bewegen. Hierdoor je je systeem veel sneller. Alles start minstens 2x zo snel. Mijn laptop start zo in 20-30 seconden op en photoshop staat in een seconde voor mijn neus.
Pjotr77 schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:40:
Hoe zit dat met die nieuwe Core i7's, hebben die wel een geïntegreerde Intel HD chip (i7 740..)?
Nee.

[Voor 4% gewijzigd door GENETX op 27-09-2010 00:08]

• Florisheutink
GENETX schreef op maandag 27 september 2010 @ 00:05:
[...]

Nope. En zoals Darkstone aangeeft heeft wachten weinig zin, alleen het probleem is dat ze de F12 niet meer in de schappen hebben. Wat een ongelofelijke prutsers bij Sony... Een model op laten raken en niet tijdig de nieuwe serie in de schappen brengen 8)7

[...]

Klinkt heel leuk, maar...

Je kan ook gewoon ISO's mounten en afspelen ;)

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar dat spul haal ik tegenwoordig toch al lang van het web. DVD's brand ik niet meer. De laatste was Ubuntu omdat ik geen zin in gekloot had, maar wss zal dat de laatste DVD zijn die ik brand in mijn leven. De blu-ray speler/brander beperkt je enorm. Sowieso kun je altijd nog een lezer kopen (branders zijn wel erg duur met 500 euro :X )
pricewatch: Sony NEC Optiarc BC-5500S (2x, SATA-150, dual-layer, slimline, Zwart)

De prijs voor blu-ray is mij persoonlijk veel te hoog. En ik denk dat blu-ray met de overwinning op HDDVD eigenlijk al [...] aan de hand van je huidige gebruik.

[...]

Dat zijn een soort van harde schijven, maar dan compleet uit flash bestaande. Hierdoor heb je geen ronddraaiende schijf, wat een zeer kritisch punt is bij notebooks om kapot te gaan door trilling (nou valt het wel mee, maar alsnog is het wel het component wat relatief vaak het loodje legt). Belangrijker is dat dezoektijden bijna 0 zijn. De leeskop hoeft niet meer naar de juiste positie te bewegen. Hierdoor je je systeem veel sneller. Alles start minstens 2x zo snel. Mijn laptop start zo in 20-30 seconden op en photoshop staat in een seconde voor mijn neus

[...]

Nee.
Ok, bedankt.

Met de accuduur. Bij mij op de universiteit staan sowieso overal computers en als ik mijn laptop meeneem is bij elke studieplek een stopcontact beschikbaar. Een accuduur van uren is dus geen must-have voor mij. Wel handig natuurlijk.\

SSD klinkt heel goed. Maar dit gaat dus niet samen cd lezer?

GENETX, kun je mij vertellen hoe jij die 1415,- euro zou besteden dan? Nogmaals gezegd; alles wat ik niet van die 1415,- euro besteed is weggegooid geld.

groet,

Floris

*edit:

Heb net op Sony.nl deze geconfigureerd; wat vind je?

https://www.sonystyle.nl/shop/ipc/viewFullSpecEnh/(layout=25_173_74_75_77_78_79_80_82_91_92_141&uiarea=2)/.do

[Voor 5% gewijzigd door Florisheutink op 27-09-2010 11:22]

Ik kan die laptop niet zien... Dus post ff de specs aub.

En ja, de Sony Vaio F12/F13 is wel erg leuk. Ik vind hem te duur, maar zoals gezegd, anders gooi je het geld toch weg. Daarbij heb je alle leuke randapparatuur al in bezit, dus daar kunnen we het geld ook al niet kwijt ;)

Verder hangt het toch af van je eigen wensen en eisen. Dat verschil gewoon per persoon. Ik zou zelf met zo'n bedrag de 13,1" Vaio Z nemen met GF 330M :+ Lekker compact en krachtig. Maarja, dat ben ik ;) . Al zou jij die laptop thuis aan je scherm kunnen hangen om daar gewoon gebruik te maken van een comfortabele werkplek, terwijl je onderweg een kleine maar net zo krachtige laptop hebt. Die vaio Z heeft dus ook een Core i5 en GeForce GT 330M.

En een SSD, je kan hem ook ipv de harde schijf monteren. Maarja, dan zit je dus met een relatief kleine SSD can bv 128GB. Er zijn wel 17" notebooks met 2 drive bays waar je dus een SSD, HDD en Optische drive naast elkaar kunt hebben.

Edit:
Als we het over de duivel hebben: nieuws: Sony geeft Vaio E-, F- en L-modellen een update
Wel mooi, GT 425M en USB 3.0!

[Voor 24% gewijzigd door GENETX op 27-09-2010 13:14]

• Iceman1987
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 10-10 14:39
Mijn laptop is defect en ik moet een nieuwe aanschaffen, maar ik zie door de bos de bomen niet meer. Dus graag gebruik ik de hulplijn ''tweakers'' dan.

Wat: Een portable laptop die ik dagelijks mee kan nemen naar de faculteit, maar ook af en toe een spel als PES/FIFA 2011, Settlers etc kan spelen. Hoeft niet helemaal op alle hoogst, maar wat eyecandy is ook leuk.
CPU: Een iCore, liefst een iCore 5 serie
Geheugen: 4 Gig moet voldoende zijn
Hardeschijf: 320 minimaal, maar dat is geen onredelijk eis als ik zo rondkijk.
Scherm: Minimaal 15'' inch, wat een maximum moet zijn, dat weet ik niet zo goed. Zeker geen 18,4 inch, maar is een 17 inch nog acceptable wil ik het elke dag mee nemen naar de faculteit?
Resolutie: Wil heel graag een Full HD scherm, dus 1920x1080.
Budget; ja nu maak ik het moeilijk. Maximaal 1000 euro.

Wat heb ik gezien:
  • De Dell XPS 16 inch, met een i7 720Q (overkill), 4gig, 500 Gig, Full HD. Perfect, behalve de videokaart, dat is namelijk een 565v, oftewel een rebranded 4650. En dat is best spijtig. Prijs 999.
  • -Een Sony Vaio E3 serie: Met een i5 460, 4 Gig, 500 Gig, Full HD. Maar de videokaart is een 5650. Is dat voldoende? Prijs is 980
  • - Tot slotte had ik een leuke laptop gevonden in het Engeland: i5 430, 4GB, 500 Gb, 17 inch, een 5870!! , maar met een resolutie van 1600x900. Prijs is 950 euro inclusief verzendkosten.
Die laatste is heel aantrekkelijk, want je hebt een zeer brute videokaart, en de prijs is ook nog zeer aardig. Maar twijfel dus over de grootte en de resolutie. Qua garantie maak ik mij niet zoveel zorgen, en omdat het in de EU is, hoef ik dus geen invoerbelasting etc te betalen.

Dus, wat luid de advies. Nog andere opties?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

over het algemeen is 16.4"het maximum wat je mee kan nemen, en dan alleen omdat de F zo'n kleine rand om het scherm heeft.
een 17, of beter gezegd een 17.3" is een echt bakbeest, deze moet je zien als versleepbare desktopvervanger, zelfs op de bank vind ik ze niet echt comfortabel, zeker gezien de brakke resolutie (900p is toch jammer als je 1080p gewend bent op een 15")

de keuze is dan, helaas.. heel erg beperkt

de studio 15, die heb ik, het nadeel is wel de slechte videokaart (5470)
de xps 16, verouderde videokaart (maar wel even snel als de 4670), het gerucht gaat dat hij snel een upgrade krijgt naar de gt4xx lijn van nvidia. maar gezien de dell-upgradegeschiedenis zou ik daar niet op vertrouwen.
de sony E, met de belachelijke pieptoon, deze zou ik niet nemen tenzij het piep probleem word opgelost met de E3 binnenkort (2 weken?) al heb ik weinig hoop.
de sony F, eigenlijk te zwaar, maar wel de enige fatsoenlijke optie, zeker als je de F13 neemt de gt425.

dan heb je nog een modellen ver over je budget, en dan is het aantal laptops met fatsoenlijke resolutie uitgeput, tenzij je interesse hebt in de gamer modellen van msi... (kuch rode accenten)

als de groote geen issue is, dan kan je de studio 17 aan het rijtje toevoegen, met een full-hd scherm en een HD5650 betaal je zo'n €1050 met de kortingsbon
of wacht, ik zie dat je daarvoor een 565v krijgt tegenwoordig :'( 2 maanden geleden had je nog 1TB, i5 520m, 4GB RAM en een 5650 voor €799 als ik het me goed herriner. met het 1080p scherm kom je dan op zo'n €900.
die verdomde dollarkoers ook...

• Iceman1987
darkstone schreef op maandag 27 september 2010 @ 18:40:
over het algemeen is 16.4"het maximum wat je mee kan nemen, en dan alleen omdat de F zo'n kleine rand om het scherm heeft.
een 17, of beter gezegd een 17.3" is een echt bakbeest, deze moet je zien als versleepbare desktopvervanger, zelfs op de bank vind ik ze niet echt comfortabel, zeker gezien de brakke resolutie (900p is toch jammer als je 1080p gewend bent op een 15")
Bedankt voor je antwoord. Ik werk nu op 1400x900, en dat is op een 15 inch. Dat vind ik nog acceptable. Maar daarom maakte ik me zorgen over de 1600x900 op een 17 inch. Heel jammer, want voor die prijs met een 5870 is echt een koopje van een deal.
de keuze is dan, helaas.. heel erg beperkt
Daar was ik dus ook al bang voor
de studio 15, die heb ik, het nadeel is wel de slechte videokaart (5470)
Ja, dat vond ik in het begin ook een optie, maar de prijsverschil tussen de studio 15 en de xps 16 is zo klein, dat ik deze heb laten varen.
de xps 16, verouderde videokaart (maar wel even snel als de 4670), het gerucht gaat dat hij snel een upgrade krijgt naar de gt4xx lijn van nvidia. maar gezien de dell-upgradegeschiedenis zou ik daar niet op vertrouwen.
Ja, daar ben ik bang voor, dat ik eeuwig zal moeten wachten op die dell videokaart upgrade. En als die er komt, dat er dan de volgende serie al uit is.
de sony E, met de belachelijke pieptoon, deze zou ik niet nemen tenzij het piep probleem word opgelost met de E3 binnenkort (2 weken?) al heb ik weinig hoop.
de sony F, eigenlijk te zwaar, maar wel de enige fatsoenlijke optie, zeker als je de F13 neemt de gt425.
Maar als ik zo lees dan is de gt425 even sterk als de HD5650, dus ook geen spectaculaire upgrade.
dan heb je nog een modellen ver over je budget, en dan is het aantal laptops met fatsoenlijke resolutie uitgeput, tenzij je interesse hebt in de gamer modellen van msi... (kuch rode accenten)
[afbeelding]
Nou die rode accenten zouden voor mij geen probleem zijn, maar ik ben bang dat die MSI laptop ook buiten mijn budget ligt. Daarnaast, de opmars van de glimmende witte Macbooks moet worden gestopt, en zo'n rode MSI is wel aardig daarvoor :P
als de groote geen issue is, dan kan je de studio 17 aan het rijtje toevoegen, met een full-hd scherm en een HD5650 betaal je zo'n €1050 met de kortingsbon
of wacht, ik zie dat je daarvoor een 565v krijgt tegenwoordig :'( 2 maanden geleden had je nog 1TB, i5 520m, 4GB RAM en een 5650 voor €799 als ik het me goed herriner. met het 1080p scherm kom je dan op zo'n €900.
die verdomde dollarkoers ook...
Das vreemd, want 2 maanden geleden stond de euro op ongeveer 1.20, nu is dat 1,35. Dus je zou meer voor je geld moeten krijgen. Maar Dell is volgens mij heel vreemd met haar aanbod en prijsbepalingen.

Maar als ik je zo hoor, dan weet jij ook niet echt een goede concrete antwoord?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

nee dat klopt, ik klaag wel vaker, maar er is gewoon geen een fatsoenlijke laptop met een full-hd scherm en acceptabele groote, ze hebben allemaal hun nadelen.

de beste optie vind ik dan nog wel de F, maar dan alleen met het permium scherm, en dat is dus boven je budget 8)7

en dell past de prijzen eens in het halfjaar aan, dat is blijkbaar net gebeurd toen de dollar op dieptepunt stond :/

• Iceman1987
darkstone schreef op maandag 27 september 2010 @ 19:55:
nee dat klopt, ik klaag wel vaker, maar er is gewoon geen een fatsoenlijke laptop met een full-hd scherm en acceptabele groote, ze hebben allemaal hun nadelen.

de beste optie vind ik dan nog wel de F, maar dan alleen met het permium scherm, en dat is dus boven je budget 8)7
Ja, maar als ik een 17 inch moet aanschaffen, dan kan denk ik die laptop van Engeland ook als mogelijke optie. Welliswaar is het geen Full HD, maar het heeft wel een de 5870 aan videokaart, een heel ander koek dan de Nvidia 425M.
Dan is natuurlijk de vraag waar ik de belangrijker is, Full HD, met een zwakke videokaart of een HD scherm, met een sterke videokaart.

Dilemma's

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

tsja, die gamebakken zijn niet echt mobiel te noemen. als je van plan bent hem regelmatig ergens naartoe te nemen bega je gewoon een miskoop met een 17".

• Iceman1987
En er is zeker niks tussen in, zoals een 5730 oid?
Eigenlijk niet, de HD 5730 bestaat wel, maar dat is eigenlijk gewoon een HD5650 waarvan de kloksnelheid zeker 650MHz is, terwijl de HD 5650 wel eens lager geklokt wil zijn.

Asus had ooit een hele mooie laptop. Helaas dat de resolutie niet de 1600x900 pixels was die we in het begin zagen en hij nooit echt goed leverbaar is geweest |:(

• Iceman1987
Raken jullie ook zo gefrustreerd als ik? 8)7

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

ja, het €900 - €1200 segment is gewoon dikke troep, vaak krijg je nauwelijks meer dan het gene wat in de studio 15 zit tegen een veel hogere prijs.. de multimedia NBBG is elke keer een ramp. bij gebrek aan beter word de F dan maar de "winnaar"...

• DiscoSuperFly
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 29-09 20:08
Tja, ik viel dus ook in deze moeilijk ganbare prijsklasse. Ik stel mijn verkoop met pijn en moeite uit ! (want ik moet nu elke keer in mediatheek blijven zitten tot 21:00 (Lees: Op school) omdat ik geforceerd word het internet te gebruiken) .. Er zweeft wel een internet verbinding rond in het pandje waar ik zit, maar als ik geen laptop of telefoon met wifi heb houd het op. Ik hoop dat asus met een mooie notebook komt binnenkort. En tja, zou de piep weg zijn (of minder? :p ) bij de f13 ?

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

dubt it.

• evuijtert
  • Laatst online: 13-10 20:02
Mijn laptop dell inspiron 1520 heeft na bijna 3 jaar de geest gegeven, scherm of videokaart is kapot, accu is nog maar 20minuten, lader heeft kuren. Tijd voor een nieuwe laptop.

Anyway op zoek naar een nieuwe laptop dus, ben na wat zoeken uitgekomen op het feit dat ik toch wel graag de Radeon HD 5870 videokaart wil, lees er veel goeds over. Andere optie is de nvideo 460 ofzo maar deze is toch echt wel een stuk duurder.

Ik gebruik de laptop voor met name gaming en wat licht officewerk. Dingen als accuduur, mobiliteit zijn voor mij niet van belang, ik gebruik de laptop op diverse locaties waar altijd wel een stopcontact is. Ik zoek geen desktop hier heb ik niks aan. Ik verwacht ook geen topprestaties als ik maar met de meeste games een beetje meekom.

Prijs zoiets rond de 1000 euro maar zal wel iets meer worden tot max 1300 eigenlijk. De verschillende laptops die ik als keus heb zijn de

1. Asus g73 lees ik wat slechte reacties over op de koeling ed. en ligt ook boven mijn budget. Het zelfde geld voor diverse Xodd en BTO producten evenals Deviltecht, komt allemaal rond de 1500-1600 uit en dit is echt teveel.
2. De Medion X7811 laptop (de opvolger) is pas over een week of 4 weer leverbaar deze heeft dan wel in i7-740 QM processor, maar prijs is nog niet bekend zal wel rond de 1000 euro zitten. Geen ervaring met Medion, ben er een beetje huiverig voor.
3. MSI heeft 2 alternatieven de GX660 of GX740 deze hebben echter geen i7 maar een i5 processor.

Nou vraag ik mij af of tussen de i7-740QM (of 720) en i5-460M veel verschil zit bij gaming, ik kan geen goede benchmarks oid vinden? Twijfel of ik nu beter voor een MSI kan gaan of even wachten op de Medion (4 weken zonder laptop). De MSI GX660 heeft wel full HD scherm.

Of is er nog een alternatief dat ik over het hoofd heb gezien?

Bij voorbaat dank voor de hulp/suggesties :)
evuijtert schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:55:
Nou vraag ik mij af of tussen de i7-740QM (of 720) en i5-460M veel verschil zit bij gaming, ik kan geen goede benchmarks oid vinden?
De i5 460M is net vandaag officieel gelanceerd, dus dat is de reden dat je weinig benchmarks gaat vinden. Die CPU zal (door de lagere Turbo) ergens tussen de i5 520M en i5 540M liggen, zonder EAS-NI (vooral voor encryptie van belang, maar niet bij gamen) en een betere vorm van virtualisatie (ook niet van belang voor jou).

En de i7 740QM is dan wel een quad, maar op veel lagere kloksnelheid, eigenlijk te laag voor een quad. De i5 460M zal grofweg hetzelfde presteren. Al helemaal omdat de videokaart toch je bottleneck is.

• Iceman1987
DiscoSuperFly schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:23:
Tja, ik viel dus ook in deze moeilijk ganbare prijsklasse. Ik stel mijn verkoop met pijn en moeite uit ! (want ik moet nu elke keer in mediatheek blijven zitten tot 21:00 (Lees: Op school) omdat ik geforceerd word het internet te gebruiken) .. Er zweeft wel een internet verbinding rond in het pandje waar ik zit, maar als ik geen laptop of telefoon met wifi heb houd het op. Ik hoop dat asus met een mooie notebook komt binnenkort. En tja, zou de piep weg zijn (of minder? :p ) bij de f13 ?
Ja, zeer frustrerend, same probleme here.
Maar als ik zo kijk dan is de MSI GX660 de perfecte laptop:
15,6'' 1920x1080
Ati 5870M 1GB GDDR5
i5 (heb ik liever dan een laag geklockte quadcore, sowieso minder hitte en langere accu)
Ingebouwde bluetooth.
USB 3.0
Volledige keyboard
Aardige geluidsweergave.
HD webcam (720p)

Gewoon een top laptop, oke de uiterlijk is ahum een beetje apart, maar het gaat toch om de inside bij ons , he mannen ? :9
Alleen de prijs van 1250 is eigenlijk over mijn budget, ik zal niet verhongeren van die 250 euro. Het is alleen een principe kwestie, je kunt altijd meer geven dan je budget.

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

Iceman1987 schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:29:
[...]

Ja, zeer frustrerend, same probleme here.
Maar als ik zo kijk dan is de MSI GX660 de perfecte laptop:
15,6'' 1920x1080
Ati 5870M 1GB GDDR5
i5 (heb ik liever dan een laag geklockte quadcore, sowieso minder hitte en langere accu)
Ingebouwde bluetooth.
USB 3.0
Volledige keyboard
Aardige geluidsweergave.
HD webcam (720p)

Gewoon een top laptop, oke de uiterlijk is ahum een beetje apart, maar het gaat toch om de inside bij ons , he mannen ? :9
Alleen de prijs van 1250 is eigenlijk over mijn budget, ik zal niet verhongeren van die 250 euro. Het is alleen een principe kwestie, je kunt altijd meer geven dan je budget.
Het is volgens mij momenteel de goedkoopste 15,6 inch laptop met Full-hd én goeie GPU. Ennuh, een i5 heeft een veel betere accuduur dan een Quad i7, de i5 klokt namelijk ook flink terug in idle mode ;)
Overigens moet je van het scherm niet teveel verwachten: de resolutie is mooi, maar daar houd het ook wel zo'n beetje op, en dat baseer ik hierop: http://www.notebookcheck....60R-Notebook.35834.0.html. De slechte waarden worden nog enigszins gecompenseerd door de redelijke helderheid. Maargoed, je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Verder imo wel een prima laptop voor die prijs.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

Pjotr77 schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:43:
[...]

Het is volgens mij momenteel de goedkoopste 15,6 inch laptop met Full-hd én goeie GPU. Ennuh, een i5 heeft een veel betere accuduur dan een Quad i7, de i5 klokt namelijk ook flink terug in idle mode ;)
dat doet de i7 ook, sterker nog, geheel tegen ieders verwachting in is het verschil bar klein: zo'n kwartier aldus diverse reviews van een studio 15 (i7 + 4570 vs i5 + 1080p scherm + 5470)
Overigens moet je van het scherm niet teveel verwachten: de resolutie is mooi, maar daar houd het ook wel zo'n beetje op, en dat baseer ik hierop: http://www.notebookcheck....60R-Notebook.35834.0.html. De slechte waarden worden nog enigszins gecompenseerd door de redelijke helderheid. Maargoed, je kunt nou eenmaal niet alles hebben. Verder imo wel een prima laptop voor die prijs.
eerlijk gezegd vind ik de hoge resolutie ook een stuk interessanter dan de contrastwaarden.
ik heb liever het msi scherm dan een 768p scherm met een contrast van 1000:1, niet dat contrast veel zegt, maar toch.
en dan nog, het is niet dat het scherm in de budget F zo geweldig is..

• Pjotr77

Pjotr77

"Hello Parking meter!"

darkstone schreef op maandag 27 september 2010 @ 23:53:
[...]
dat doet de i7 ook, sterker nog, geheel tegen ieders verwachting in is het verschil bar klein: zo'n kwartier aldus diverse reviews van een studio 15 (i7 + 4570 vs i5 + 1080p scherm + 5470)
Ow dat had ik inderdaad niet verwacht, het verschil is dus helemaal niet zo groot.
eerlijk gezegd vind ik de hoge resolutie ook een stuk interessanter dan de contrastwaarden.
ik heb liever het msi scherm dan een 768p scherm met een contrast van 1000:1, niet dat contrast veel zegt, maar toch.
en dan nog, het is niet dat het scherm in de budget F zo geweldig is..
Nee dat is ook zo, alleen het Premium scherm is echt goed. Als je veel films kijkt of photoshopt lijkt een goede kleurweergave mij wel erg handig. Maar zulke schermen vind je ook niet veel, 768p schermen zijn over het algemeen minstens zo matig wat kleurweergave betreft. Dan heb je met het MSI scherm iig nog een mooie resolutie en ook goeie hardware voor een mooie prijs.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee