Constante crashes, mogelijk verband met videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• Fizher
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-12-2025
Beste tweakeraars,

Al een behoorlijke tijd heb ik last van een heel hardnekkig probleem dat het voor mij onmogelijk maakt om op mijn desktop iets te doen.

Na het opstarten van mijn systeem gaat mijn scherm na enkele minuten extreem raar doen. Hij word lichtblauw (geen bluescreen) en de computer reset zichzelf zonder enige foutmelding. Ook raken er bestanden corrupt nadat die errors zich voordoen. (van corrupte bestanden heb ik vaker last, hiervoor had ik eerder een topic gemaakt linkje, zeer waarschijnlijk is er een verband tussen de 2 problemen)

Hier een filmpje van wat precies de error is. (sorry voor de slechte kwaliteit, ik heb helaas alleen een telefooncamera tot mijn beschikking.)

Ondertussen ben ik naar een pc reparatie bedrijf geweest waarvan ze een probleem met de videokaart (Club3d ATI Radeon 5850) vermoeden. Alle drivers heb ik tot de nieuwste versie geupdate maar nog steeds doet het probleem zich voor. Tevens heb ik al meer dan 3 x een complete reformat van de pc gedaan maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Alleen lijkt mij het zeer onwaarschijnlijk dat een hardwarefout in de videokaart kan zorgen voor het uitvallen van het scherm en het corrupt raken van bestanden.

Doordat het voor mij nog heel onduidelijk is wilde ik graag mijn mede-tweakers om hulp vragen. Wat denken jullie dat het probleem kan zijn? Elke hulp word zeer gewaardeerd :)

specs
Windows 7 home premium 64 bit
AMD Phenom II X4 955 Processor (4 CPU) ~ 3.2 GHz
Kingston Valueram 2x 2Gb
Club3d ATI Radeon 5850
Gigabyte GA-770TA-UD3 moederboard

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Draait de 5850@ stock?

Controleer of je sata kabels van de HDD goed zitten (beide kanten/ pc/hdd)
Bios/chipset geupdate van je mobo?
Probeer evt. een andere aansluiting van je videokaart te gebruiken(vga of de 2e dvi)

[ Voor 24% gewijzigd door Bullus op 29-05-2010 15:24 ]

|2600k|Asus 290|

• Herman
  • Laatst online: 10:24

Herman

FP ProMod
Hier staan veel tips in: hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zelf zou ik de oorzaak bij de volgende zaken zoeken:
1) Geheugen. Even memtest86 een paar uurtjes laten lopen.
2) Voeding. Welke voeding heb je en hoe oud is ie? Heb je tijdelijk een andere om te testen?
3) Heb je een een andere (of interne) GPU om tijdelijk te testen.
4) Compleet systeem kun je met prime95 testen. Let ook op de temperatuur van het systeem!

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Fizher
Bedankt voor de snelle reactie,

@ Bullus, sata kabels zitten goed, Bios updaten heb ik nog niet gedaan, heb ik ook nog geen ervaring mee maar ik zal er naar gaan kijken.

@ Herman87
1) memtest al een x 23 uur gerunned zonder errors.
2) Voeding = Be-Quiet Pure Power BQT L7 530W, is misschien 4 maanden oud
3) Helaas geen interne of andere GPU om te testen
4) Ik was nog niet bekent met prime95 maar ik zal het zeker proberen

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Is je windows Legaal? Heb je de de BSOD melding al bekeken met blue screen view (http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html)? Doet je pc ook vreemd in veilige modus? Probeer OCCT, die stressed de processor beter dan prime95

• Fizher
Windows is legaal, ik heb geen bsod meldingen omdat het waarschijnlijk geen bsod's zijn. Bluescreenview wel geinstalleerd maar er zijn ook nergens dump files te vinden. Ik weet ook niet zeker meer of de computer het wel goed deed in veilige modus. Ik zal dat nog een keer checken.

Ik zal eens kijken naar OCCT, moet die ook meerdere uren draaien net als memtest etc?

• Bullus
Fizher schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:52:
Bedankt voor de snelle reactie,

@ Bullus, sata kabels zitten goed, Bios updaten heb ik nog niet gedaan, heb ik ook nog geen ervaring mee maar ik zal er naar gaan kijken.

@ Herman87
1) memtest al een x 23 uur gerunned zonder errors.
2) Voeding = Be-Quiet Pure Power BQT L7 530W, is misschien 4 maanden oud
3) Helaas geen interne of andere GPU om te testen
4) Ik was nog niet bekent met prime95 maar ik zal het zeker proberen
Hd5xxx + gigabyte mobo's schijnen vaak problemen te hebben ,door een bios update is het dan vaak opgelost.
Dus zou er even naar kijken. Wel evt je biossettings opslaan en voor het geval dat ff ook opschrijven/foto's maken .

bios F3
http://gigabyte.com/produ...e.aspx?pid=3272&dl=1#bios

mogelijkheden voor bios flash
http://gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

Ik had het vorige keer via Live update gedaan in windows en dat ging vrij makkelijk

|2600k|Asus 290|

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-02 08:39
Bullus schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:26:
Ik had het vorige keer via Live update gedaan in windows en dat ging vrij makkelijk
Misschien is die manier niet zo handig in dit geval. Ik wil niet weten wat er gebeurd als je pc crasht terwijl je die bios update doet. Dan kun je misschien zelfs je mobo weg gooien.

• Bullus
Dat was toen de enige optie ,omdat via dos flashen niet werkte, normaal doe ik altijd via dos flashen.

Ok, eerst proberen via dos-flashen ,anders via windows flashen .

|2600k|Asus 290|

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
beefstick schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 16:37:
[...]

Misschien is die manier niet zo handig in dit geval. Ik wil niet weten wat er gebeurd als je pc crasht terwijl je die bios update doet. Dan kun je misschien zelfs je mobo weg gooien.
De pc schijnt wel stabiel te zijn met memtest86, dat zou er op wijzen dat het niet gebeurt wanneer er bijna geen drivers zijn ingeladen. Hij zou het dan in dos moeten doen.

@Fizher
OCCT paar uurtjes laten draaien.

• Fizher
Bios update was succesvol,
Heb het inderdaad niet in windows gedaan aangezien er een behoorlijke kans op crashen bestaat.
Via USB liep alles goed, zit nu op bios f3.

Nu ben ik bij het volgende probleem, ik krijg de nieuwste driver van mijn videokaart niet geinstalleerd. Als ik wil installeren doet hij of weer met het scherm en dan reset, of ik krijg de volgende error:

De instructie op 0x869a7c73 verwijst naar geheugen op 0x869a7c73. Een lees- of
schrijfbewerking op het geheugen is mislukt: written
klik op OK als u het programma wilt beeindigen.

In veilige modus kan ik volgens mij de driver ook niet installeren aangezien hij dan mijn videokaart niet herkend.

• Bullus
Welke bios settings heb je nu gebruikt? default bios of user settings?

|2600k|Asus 290|

• Fizher
Waar zou ik dat kunnen zien?

• Bullus
Neem aan dat het gewoon default is.Ben je weleens in de bios geweest? (en ik bedoel niet de bioscoop :P)

Hoe staan je sata hdd/cd ingesteld, zet anders die naar sata of ahci (niet op ide)

Probeer in veilige modus op te starten en de ati drivers te deinstalleren, via configscherm ,als dat niet lukt via apparatenbeheer. (installatie ongedaan maken)
rebooten

Kom je weleens in windows zonder dat ie spontaan reboot?

[ Voor 8% gewijzigd door Bullus op 29-05-2010 18:06 ]

|2600k|Asus 290|

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-02 08:39
probeer het eens met een oudere driver, misschien is die nieuwste gewoon niet helemaal de shit.

Als memtest stabiel draait en je krijgt nog steeds geheugenissues dan is er vast iets met de driver of hardware aan de hand.
Is er eigenlijk een memtest voor je graka geheugen, want daar dacht ik ook ineens aan... of moet je dan meteen 3Dmark ofzo draaien? Want dat laatste gaat vast niet lukken.

Opties: graka testen in een andere pc, is het daar ook instabiel (let wel op dat die andere voeding het aan kan) dan ligt het aan je graka, is het wel stabiel dan verdenk ik je mobo en is het voor mij verder een raadsel.

Laat voor de gein ook eens weten of je zonder driver wel stabiel kunt werken (ookal is dat dan met eventueel haperend scrollen enzovoort)

• Fizher
thanks voor al jullie reacties, meer dan ik op had kunnen hopen,

Momenteel runt er een OCCT test die de rest van de avond aan blijf staan.
In mijn bios hdd/cd ingesteld naar ahci, is dit btw echt een groot verschil van IDE?

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-02 21:24
Probeer ook eens je geheugen te testen met de ingebouwde memory test in Windows 7.

Mijn OCZ geheugen is met vlag en wimpel door Memtest 86+ 4.10 gekomen (12 uur gedraaid) maar de controle in Windows heeft een defecte stick opgeleverd.
Dat wordt dus een garantie gevalletje....
Vond het redelijk bizar dat Memtest niks opleverde maar de Windows test wel.
(Na het rebooten om de test te beginnen, heb ik de maximale test gedraaid, cache-opties heb ik op default laten staan).

Ik verdacht eerst m'n Club3D HD5850 de oorzaak te zijn van BSOD's tijdens gamen en heb zelf ook Win7 moeten herinstalleren na corruptie van bestanden.
Door de corruptie dacht ik meteen aan m'n RAM en heb dus met Memtest niks kunnen vinden...
Toen gaan prutsen met CCC profielen, alle verschillende drivers geprobeerd, de Catalyst Suite en ook de kale drivers.
Bleef met problemen zitten en het het was dus toch een ram stick.

[ Voor 11% gewijzigd door Baserk op 29-05-2010 20:49 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Bullus
Ik had laatst ook problemen met de cd/dvd en hdd, kon xp niet installeren en kreeg elke keer foutmeldingen. (had nl geen floppydrive om sata drivers te installeren, kon nl niet op ahci zetten) terwijl ik via sata cd/dvd en hdd had aangesloten.

Hopelijk is het daarmee opgelost (ahci gezet in bios)

Kon je nu drivers wel installeren?

|2600k|Asus 290|

• Fizher
@baserk
De problemen die je beschrijft lijken inderdaad heel erg op die van mij. De windows memory diagnostics kwam daarentegen zonder problemen terug. Hoewel memtest86 en Windows memory allebij zonder fouten terugkomen lijkt alles er op te wijzen dat er iets mis is met het RAM. Is het het proberen waard om mijn RAM om te wisselen of een nieuw setje aan te schaffen? Ook al is er geen onomstotelijk bewijs dat er iets mis is.

@Bullus
Het is gelukt om de drivers te installeren voor het wisselen van IDE naar ahci. Het koste een paar keer proberen en (de)-installeren, maar het is gelukt.

De OCCT test is ook klaar, ik zal de resultaten straks posten.
Resultaten: link

[ Voor 7% gewijzigd door Fizher op 30-05-2010 19:37 ]

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-02 21:24
Ik zou iig de ram sticks eens afzonderlijk gebruiken, dus steeds 1 in het slot dat het dichtst bij de CPU ligt.
Probeer ook de andere RAM slots, het ook nog eens dat een van die sloten een defect heeft.

Als 1 ram stick dan defect blijkt moet je wel rekening houden met weer corrupte systeem bestanden.
Een image van je verse Win7 install+updates+progs is dan wel handig om 't OS snel weer terug te zetten en verder te kunnen testen.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• Fizher
Ik kan dus nu het beste om en om de ram sticks testen met memtest? Misschien een domme vraag, maar hoe zou dat verschil kunnen maken dan een memtest met 2 sticks?

• Fizher
aah, bedankt allemaal voor jullie input.
Na afzonderlijk de 2 ram sticks te testen lijkt het duidelijk te zijn wat het probleem is.
De eerste stick kwam zonder problemen uit een 10+ uur memtest, de 2e stick had helaas een stuk minder succes. Na de eerste pass 10496 errors gevonden. Dat word een nieuw setje ram halen. Hopelijk zijn al mijn problemen dan opgelost.

Nog wel een vraag, hoe kan het dat de ram stick afzonderlijk wel allemaal errors tegenkomt maar als je 2 tegelijk test er niks word gevonden?

Verwijderd

Nieuw setje halen!? Kan je niet RMA aanvragen?

• Fizher
Ik bedoelde RMA aanvragen inderdaad. Hopelijk komt er snel een nieuw setje mijn kant op om te kijken of alles nu wel snor zit.
Pagina: 1