Advies gevraagd over nieuwe(re) videokaart

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:45
Hallo allemaal,

ik hoop dat ik met m'n (hopelijk) uitgebreide voorwerk en TS dit topic levenswaardig kan maken. Ik zit namelijk met het volgende.

Ik heb een oud systeem staan:
P4HT 540 3.2GHz, Prescott core
1024GB DDR 400MHz geheugen
Microstar MS-7046 moederbord (OEM Medion), met Intel i915P chipset
GeForce FX5200 128MB grafische kaart (PCI-e 1.1)
Voeding is een Cooler Master extremePower RS-430-PCAP, 29A op de 12V lijnen.

Niet nieuw, niet snel maar snel genoeg voor mijn huidige behoeftes. Alleen de videokaart laat in mijn ogen te wensen over. Deze wil ik dus vervangen voor een andere, niet al te dure kaart.

Nu heb ik op o.a. tomshardware veel reviews gelezen, charts bekeken en specs vergeleken en heb nu een redelijke shortlist (in volgorde van favoriet naar minst favo):
GeForce GT220 512MB
Radeon 4650 512MB
Radeon 4550 512 MB (slechts 64 bit memory interface)
GeForce GT210 512MB (slechts 64 bit memory interface)
Radeon 4350 512MB (slechts 64 bit memory interface)

Ook oudere modellen als de Geforce 9400/9500 sluit ik niet uit, maar als ik die ook allemaal op m'n shortlist ga zetten, wordt die alsnog erg niet-short ;)

Nu lijkt het allemaal makkelijk, neem de favoriet. Wat ik me echter afvraag is of de rest van mijn systeem dan niet de bottleneck gaat worden? Het is immers een oud moederbord met een even oude chipset. Kan ik dan niet net zo goed een GT210 of Radeon 4350 nemen omdat mijn systeem simpelweg niet sneller kan? Al die reviews op de verschillende reviewsites zijn namelijk wel erg handig, maar er wordt meestal ook op een (redelijk) krachtig systeem getest.

Wat wil ik allemaal doen met dit systeem? De wat oudere spellen redelijk tot goed kunnen spelen. Hierbij kan gedacht worden aan Need For Speed Most Wanted, Silent Hunter 4, Call of Duty 3, oudere versies van GTA. Buiten dat zal er niet heel veel grafisch vermogen nodig zijn.

Er hoeft geen rekening gehouden te worden met eventueel hergebruik van de kaart in een nieuwe computer. Als er al een nieuwe computer komt, dan doe ik het in 1 keer goed.

Ik hoop dat jullie me dit een beetje duidelijker kunnen maken. Uit **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? heb ik veel informatie kunnen halen, maar niet echt een duidelijk antwoord wat voor oudere systemen nu wijsheid is.

[ Voor 7% gewijzigd door RvL op 12-05-2010 07:45 . Reden: Topicstart aangepast na opmerkingen dion_b ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RvL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:26:
[...]

Ik hoop dat jullie me dit een beetje duidelijker kunnen maken. Uit **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? heb ik veel informatie kunnen halen, maar niet echt een duidelijk antwoord wat voor oudere systemen nu wijsheid is.
Guides leveren geen wijsheid, maar een recept. Wijsheid is een ingredient die je zelf moet toevoegen :o

Wat je ook moet toevoegen is nauwkeurigheid en volledigheid.. Je hebt het over "Microstart" terwijl je Microstar (MSI) bedoelt, je zegt "5200FX" terwijl het FX5200 is. Je zegt "P4 3.2GHz HyperThread" zonder te melden of het om een Northwood (512kB L2 cache), Prescott (5xx-reeks met 1MB L2 cache) of Cedar Mill (6xx-reeks met 2MB L2 cache) betreft. En je noemt niets over je voeding, terwijl dat in grote mate zal bepalen wat daadwerkelijk haalbaar is.

Wat een goed idee is hangt bovendien helemaal af van je eisen, van je budget en van je toekomstperspectief.

Wat een bottleneck gaat zijn verschilt per spel en per setting. Je noemt bijvoorbeeld niet de resolutie waarop je speelt. Hogere resoluties zijn meer GPU-bound, lagere resoluties meer CPU-bound. Sommige engines vragen veel van de GPU, anderen veel minder.

Dat vrijwel alles sneller is dan de FX5200 is nogal logisch - maar dat je alleen relatief nieuwe low-end kaarten overweegt en de mogelijkheid om (goedkoop) 2e hands oudere mid/high end kaarten te nemen negeert verbaast me nogal. Misschien kijk je alleen in nieuwe charts, maar de spellen die je noemt zijn niet de nieuwste, dus je kunt rustig kijken naar charts van een paar jaar terug.

Daarnaast focus je op de breedte van de geheugeninterface en de hoeveelheid videogeheugen, terwijl dat maar een klein deel van het verhaal is - een HD4350 kan niet eens 256MB zinnig gebruiken, laat staan dat 512MB (of 1GB...) nuttig zou zijn, en een 128b of zelfs 256b geheugeninterface zou daar niets aan veranderen.

Ik zou gewoon aanraden om benchmarks op te zoeken van oudere systemen (ja die zijn er, ook met nieuwere kaarten) in de spellen die jij speelt en kijken welke kaarten voor jou acceptabele performance leveren (ongeacht hoeveelheden geheugen, busbreedtes of wat dan ook). Waarschijnlijk krijg je dan een erg lange lijst. Pak je budget erbij en streep alles wat (te) duur is weg. Check voor het restant of het wel gaat lukken met jouw voeding. En dan heb je een simpele lijst waar alles geschikt gaat zijn - en het dus geen bal uitmaakt welke je koopt. Neem dan de goedkoopste of de makkelijkste of voor mijn part de kaart met het leukste kleurtje ofzo 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• RvL
dion_b schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:39:
[...]

Guides leveren geen wijsheid, maar een recept. Wijsheid is een ingredient die je zelf moet toevoegen :o
En aangezien niemand te oud is om te leren, kan hier en daar vragen om aanvullende wijsheid geen kwaad.
Wat je ook moet toevoegen is nauwkeurigheid en volledigheid.. Je hebt het over "Microstart" terwijl je Microstar (MSI) bedoelt...
Typo, kan de beste gebeuren. Het specifieke om de MS-7046. Zoals ik al zei een OEM moederbord voor Medion, op basis van de Intel i915P. In tegenstelling tot wat ik uit m'n hoofd opdreunde PCI-e v1.0a compliant, maar aangezien de PCI-e v2.0 backward compatible behoort te zijn, zal het verschil met de genoemde v1.1 niet heel veel uit maken.
...je zegt "5200FX" terwijl het FX5200 is.
Inderdaad, heb je helemaal gelijk in.
Je zegt "P4 3.2GHz HyperThread" zonder te melden of het om een Northwood (512kB L2 cache), Prescott (5xx-reeks met 1MB L2 cache) of Cedar Mill (6xx-reeks met 2MB L2 cache) betreft.
Het gaat hier om een Pentium 4 HT 540, Prescott core dus met 1MB L2 cache.
En je noemt niets over je voeding, terwijl dat in grote mate zal bepalen wat daadwerkelijk haalbaar is.
Voeding is adequaat, na een plof van de originele voeding vervangen door een deugdelijke 450W voeding. Met slechts 1 HD, 1 DVD-R en al het overige onboard verwacht ik daar niet zo heel veel problemen mee.

De reden dat ik en oudere mid/high end kaarten niet in het lijstje heb opgenomen is met name de beschikbaarheid. Natuurlijk heb ik marktplaats en de V&A wel afgezocht. Wat men echter durft te vragen voor een kaart die 5 jaar geleden high-end was (en voor mijn doel dus ruim voldoende is) is, met name op marktplaats, schrikbarend: daar koop ik een nieuwe low-end kaart voor en in veel gevallen houd ik dan nog geld over.

Ik zal er inderdaad eens wat oudere reviews en charts bij gaan zoeken.

Nu de dekens nog...

Verwijderd

Ik vind zelf de grafieken van techPowerUp altijd erg sterk. Hier staat per resolutie de performance per prijs. Ik neem aan dat je 1024 of 1280 strepen speelt dus dan is eigenlijk de Radeon HD4670 ongeslagen. Deze is een stuk sterker dan enig kaart waar je zelf aan dacht maar ik denk dat het niet te krachtig is voor de rest van je pc. Als je toch een stapje terug wilt, dan is misschien de HD4550 een optie, maar deze levert toch een stuk minder performance en kost niet veel minder, zoals de grafiek ook aangeeft. Alles daaronder zal je nog steeds niet echt goede game performance geven. Ik raad je dus de HD4670 aan.

Edit: woops even linkje toevoegen naar techPowerUp: http://techpowerup.com/re...0_iCooler_V_Turbo/31.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 03:59 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RvL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:21:
Voeding is adequaat, na een plof van de originele voeding vervangen door een deugdelijke 450W voeding. Met slechts 1 HD, 1 DVD-R en al het overige onboard verwacht ik daar niet zo heel veel problemen mee.
Hoe weet je dat de voeding adequaat is? Geef merk en type, 450W zegt helemaal niets. Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 24

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 12-05-2010 04:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RvL
Ik weet dat mijn voeding adequaat is omdat ik destijds aan de hand van dat topic (eerder deel weliswaar) tot deze voeding ben gekomen. Dat was in eerste instantie weliswaar voor een ander systeem, maar aangezien mijn eigen voeding niet heel veel later ging heb ik in mijn eigen computer dezelfde voeding gezet.

Het gaat hier dus om de Cooler Master Extreme Power RS-430-PCAP, in totaal 29A op de 12V lijnen.

De resolutie zal inderdaad (minstens) 1024*768. De HD4670 zal ik dan ook zeker in overweging nemen.

Nu de dekens nog...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RvL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:21:
[...]

De reden dat ik en oudere mid/high end kaarten niet in het lijstje heb opgenomen is met name de beschikbaarheid. Natuurlijk heb ik marktplaats en de V&A wel afgezocht. Wat men echter durft te vragen voor een kaart die 5 jaar geleden high-end was (en voor mijn doel dus ruim voldoende is) is, met name op marktplaats, schrikbarend: daar koop ik een nieuwe low-end kaart voor en in veel gevallen houd ik dan nog geld over.
De slechtste deals zijn slecht ja, maar omgekeerd heb je flinke koopjes. Voor EUR 40 (de prijs van een van de dingen die je noemt) of minder zie ik in V&A o.a.:
  • Radeon X1950Pro (en stapels X16xxjes)
  • GeForce 7950GT (en GS en zat 7600xx kaarten)
  • Radeon HD3850
Vergelijk die eens in een paar charts...

Oslik blyat! Oslik!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hint: die rennen de hele lijst eruit die in de TS staat.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-02 10:44
Ik heb een hele tijd een Prescott 3.00 Ghz. in combinatie met een 7600 GT gebruikt. Moet zeggen dat dat prettig werkte.

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:56:
[...]

De slechtste deals zijn slecht ja, maar omgekeerd heb je flinke koopjes. Voor EUR 40 (de prijs van een van de dingen die je noemt) of minder zie ik in V&A o.a.:
  • Radeon X1950Pro (en stapels X16xxjes)
  • GeForce 7950GT (en GS en zat 7600xx kaarten)
  • Radeon HD3850
Vergelijk die eens in een paar charts...
GeForce uit de 7 serie zou ik niet doen, de concurrenten van toen Radeon X19xx zijn door driver updates stukken sneller dan de concurrentie geworden. HD3850 is een mooie kaart sneller heeft vrij weinig zin.
RvL schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 07:38:
Het gaat hier dus om de Cooler Master Extreme Power RS-430-PCAP, in totaal 29A op de 12V lijnen.
Niet echt een goede voeding dus, slecht is een beter woord zelfs. ;)

V&A aangeboden: MSI RX3850-T2D256E-OC is wel een leuke kaart.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 19:57 ]

Pagina: 1