Hallo iedereen,
Ik wil graag binnen kort een server opzetten thuis voor een aantal zaken:
Twee pc's die ik momenteel over zijn:
Moederbord: Foxconn A690GM2MA of Foxconn A690VM2MA (een van de twee, zal wel niet veel verschil uitmaken)
Processor : Dual core AMD Athlon 4050e
Geheugen : 2 x 1 GB DDR2-667
Videokaart : ATI Radeon X1200 (Moederbord chip, geen echte videokaart)
of
Processor : Athlon(tm) XP 2800+
Geheugen 1 x 512 MB en 1 x 1 GB
Vraag 1: Welke pc kan ik het beste gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar de dual core 4050e omdat deze toch meer kracht heeft, maar als de athlon 2800+ ook prima is kan dit ook i.v.m. de stroomrekening.
Vraag 2: Welke harde schrijven moet ik gaan gebruiken?
Mijn oog is gevallen op Seagate Barracuda LP 1.5TB alleen ik heb ook veel gelezen dat de schrijven on betrouwbaar zijn. Zijn deze schrijven toch aan te raden of moet ik voor andere gaan?
Ik heb op het moment 3 TB aan Films, muziek en foto's. Dit komt dan allemaal op de server te staan, Graag wil ik 7,5 TB in totaal voor de toekomst.
Vraag 3: Welke server-software?
Vraag 4: Welke behuizing?
Mijn keuze is gevallen op een Antec Performance One P180 Zwart
De keuze is gemaakt omdat deze dan in de meter kast kwijt kan. Is dit een goede keuze?
Vraag 5: Welke overige hardware?
Omdat IPTV en Internet gescheiden zijn moeten deze via aparte kabels naar de server. Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van netwerken, Graag zou ik willen weten welke kaart hiervoor nodig is?
Omdat de computers ook van internet wil voorzien moeten deze ook weer uit de server komen, als dit mogelijk is, Welke netwerk kaart is hier voor nodig?
Vraag 6: Welke overige Software?
Ik wil graag binnen kort een server opzetten thuis voor een aantal zaken:
- Centrale Opslag
- Streaming
- XMSnet IPTV op elke pc beschikbaar maken
- Downloaden uit nieuwsgroepen
- Benaderen van buitenaf (Bijvoorbeeld school)
- Als router laten fungeren.
- Back up server
- Printer aansluiten die over het hele netwerk beschikbaar is.
- "Dingen uitzoeken i.v.m. ICT opleiding aankomend jaar.''
Twee pc's die ik momenteel over zijn:
Moederbord: Foxconn A690GM2MA of Foxconn A690VM2MA (een van de twee, zal wel niet veel verschil uitmaken)
Processor : Dual core AMD Athlon 4050e
Geheugen : 2 x 1 GB DDR2-667
Videokaart : ATI Radeon X1200 (Moederbord chip, geen echte videokaart)
of
Processor : Athlon(tm) XP 2800+
Geheugen 1 x 512 MB en 1 x 1 GB
Vraag 1: Welke pc kan ik het beste gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar de dual core 4050e omdat deze toch meer kracht heeft, maar als de athlon 2800+ ook prima is kan dit ook i.v.m. de stroomrekening.
Vraag 2: Welke harde schrijven moet ik gaan gebruiken?
Mijn oog is gevallen op Seagate Barracuda LP 1.5TB alleen ik heb ook veel gelezen dat de schrijven on betrouwbaar zijn. Zijn deze schrijven toch aan te raden of moet ik voor andere gaan?
Ik heb op het moment 3 TB aan Films, muziek en foto's. Dit komt dan allemaal op de server te staan, Graag wil ik 7,5 TB in totaal voor de toekomst.
Vraag 3: Welke server-software?
- Windows Server 2008 (nog nooit mee gewerkt)
- Windows Home Server (Wel ervaring mee)
Vraag 4: Welke behuizing?
Mijn keuze is gevallen op een Antec Performance One P180 Zwart
De keuze is gemaakt omdat deze dan in de meter kast kwijt kan. Is dit een goede keuze?
Vraag 5: Welke overige hardware?
Omdat IPTV en Internet gescheiden zijn moeten deze via aparte kabels naar de server. Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van netwerken, Graag zou ik willen weten welke kaart hiervoor nodig is?
Omdat de computers ook van internet wil voorzien moeten deze ook weer uit de server komen, als dit mogelijk is, Welke netwerk kaart is hier voor nodig?
Vraag 6: Welke overige Software?
- Voor het downloaden uit nieuwsgroepen is mijn keuze gevallen op SABnzbD+. Is dit een goede keuze?
- Streaming van IPTV is mijn keuze gevallen op Media Portal. Is dit een goede keuze?
- Router software ben ik niet in thuis dus graag zou ik willen weten of jullie mij hierover kunnen vertellen welke keuze ik moet maken.
- Wellicht ben ik iets vergeten, als jullie nog iets opkomt, Je bent vrij om het te melden!