• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:27
Hallo iedereen,

Ik wil graag binnen kort een server opzetten thuis voor een aantal zaken:
  • Centrale Opslag
  • Streaming
  • XMSnet IPTV op elke pc beschikbaar maken
  • Downloaden uit nieuwsgroepen
  • Benaderen van buitenaf (Bijvoorbeeld school)
  • Als router laten fungeren.
  • Back up server
  • Printer aansluiten die over het hele netwerk beschikbaar is.
  • "Dingen uitzoeken i.v.m. ICT opleiding aankomend jaar.''
Waarom ik de keuze niet maak voor een NAS? Deze is niet uit te breiden en er is er geen hoog modbaarheid gehalte.

Twee pc's die ik momenteel over zijn:
Moederbord: Foxconn A690GM2MA of Foxconn A690VM2MA (een van de twee, zal wel niet veel verschil uitmaken)
Processor : Dual core AMD Athlon 4050e
Geheugen : 2 x 1 GB DDR2-667
Videokaart : ATI Radeon X1200 (Moederbord chip, geen echte videokaart)
of
Processor : Athlon(tm) XP 2800+
Geheugen 1 x 512 MB en 1 x 1 GB

Vraag 1: Welke pc kan ik het beste gebruiken?
Mijn voorkeur gaat uit naar de dual core 4050e omdat deze toch meer kracht heeft, maar als de athlon 2800+ ook prima is kan dit ook i.v.m. de stroomrekening.

Vraag 2: Welke harde schrijven moet ik gaan gebruiken?
Mijn oog is gevallen op Seagate Barracuda LP 1.5TB alleen ik heb ook veel gelezen dat de schrijven on betrouwbaar zijn. Zijn deze schrijven toch aan te raden of moet ik voor andere gaan?

Ik heb op het moment 3 TB aan Films, muziek en foto's. Dit komt dan allemaal op de server te staan, Graag wil ik 7,5 TB in totaal voor de toekomst.

Vraag 3: Welke server-software?
  • Windows Server 2008 (nog nooit mee gewerkt)
  • Windows Home Server (Wel ervaring mee)
Mijn keuze gaat uit naar Windows server 2008, omdat deze toch meer modbaar heid heeft. Ook een nieuwe uitdaging omdat ik hier dus nog nooit mee heb gewerkt.

Vraag 4: Welke behuizing?
Mijn keuze is gevallen op een Antec Performance One P180 Zwart
De keuze is gemaakt omdat deze dan in de meter kast kwijt kan. Is dit een goede keuze?

Vraag 5: Welke overige hardware?
Omdat IPTV en Internet gescheiden zijn moeten deze via aparte kabels naar de server. Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van netwerken, Graag zou ik willen weten welke kaart hiervoor nodig is?

Omdat de computers ook van internet wil voorzien moeten deze ook weer uit de server komen, als dit mogelijk is, Welke netwerk kaart is hier voor nodig?

Vraag 6: Welke overige Software?
  • Voor het downloaden uit nieuwsgroepen is mijn keuze gevallen op SABnzbD+. Is dit een goede keuze?
  • Streaming van IPTV is mijn keuze gevallen op Media Portal. Is dit een goede keuze?
  • Router software ben ik niet in thuis dus graag zou ik willen weten of jullie mij hierover kunnen vertellen welke keuze ik moet maken.
  • Wellicht ben ik iets vergeten, als jullie nog iets opkomt, Je bent vrij om het te melden! ;)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:13
psst >>> Nieuwe Zuinige Server (discussie) hier moet ie in ;)

discogs

• andhoo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06-2019
Als ik jou was zou ik ook Linux overwegen.

• Gangster93
Omdat daar niemand inhoudelijk reageert op mijn vraag, ben ik, vind ik, genoodzaakt dit topic hier te starten.
andhoo schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:06:
Als ik jou was zou ik ook Linux overwegen.
Linux, zijn al mijn eisen daar makkelijk in te implementeren?

[ Voor 28% gewijzigd door Gangster93 op 11-05-2010 14:09 ]

• lolcode
  • Laatst online: 01-11-2024
Gangster93 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:07:
Linux, zijn al mijn eisen daar makkelijk in te implementeren?
Lijkt me van wel:

Centrale opslag: gewoon een Samba Share lijkt me
Streaming: wat bedoel je hier precies mee?
XMSnet IPTV: heb ik geen ervaring mee
Downloaden: Ja er zijn gewoon linux newsgroepen programma.
Benaderen van buitenaf: SSH
Router: geen ervaring mee, maar t kan vast
Back up server: wat bedoel je precies
Netwerkprinter: ja

Ik draai zelf hier een Linux server (voor thuisgebruik), die ik ook als mijn alledaagse PC gebruik.

• Gangster93
lolcode schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:20:
[...]

Lijkt me van wel:

Centrale opslag: gewoon een Samba Share lijkt me
Streaming: wat bedoel je hier precies mee?
XMSnet IPTV: heb ik geen ervaring mee
Downloaden: Ja er zijn gewoon linux newsgroepen programma.
Benaderen van buitenaf: SSH
Router: geen ervaring mee, maar t kan vast
Back up server: wat bedoel je precies

Ik draai zelf hier een Linux server (voor thuisgebruik), die ik ook als mijn alledaagse PC gebruik.
Streaming van Films Muziek en Foto's naar mijn HTPC.
Back Up server, automatische backup's maken van computers in het netwerk.

Iemand die antwoord heeft op de andere vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door Gangster93 op 11-05-2010 14:23 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Sorry, maar ik vond en vind dat je niet bijzonder veel eigen inzet toont. Je stelt in het topic de vraag of de pc moet worden vervangen ivm het stroomverbruik. Vervolgens laat je diverse zaken weg, zoals het moederbord (dat zoals al vaker aangegeven wel degelijk een behoorlijke rol kan spelen), de exacte harde schijven en de voeding. Dit bepaalt in grote mate het totale verbruik en dat had je op zich wel vrij snel door kunnen hebben door een beetje te lezen. Maar goed, nu verder...
Ik zou nu eerst de Gamma opzoeken en de Cresta Watt meter halen. Hang je computer eraan en kijk wat het verbruik van je opstelling is. Nu moeten wij een inschatting maken met beperkte informatie, zeker als het om een oudere voeding gaat. Vanaf dat moment kun je gewoon in het zuinige computer topic kijken wat een beetje vergelijkbare opstelling aan energie verbruikt en de boel doorrekenen (pal onder jouw reactie in het zuinige server topic is dat nog gedaan).
Dan wat de rest betreft, kasten, harde schijven, ... Dat soort zaken moet je echt zelf uitzoeken, ook omdat je er gewoon geen pasklaar antwoord op zult krijgen. Sommigen vertrouwen Samsung niet meer sinds de RAID problemen, anderen laten Western Digital lopen vanwege de vermeende problemen met de cycles en weer anderen krijg je niet meer aan de Seagates na het firmware gezeur. (Persoonlijk heb ik acht Western Digital schijven van 1TB in gebruik - gehad - en vanmiddag komen er twee Samsung schijven van 2TB binnen. Geen WD omdat ik geen zin had om extra te betalen voor de schijven en daar dan te maken te krijgen met het cycle geneuzel. Seagates nam ik niet omdat deze duurder zijn en meer geluid produceren, wat voor mij belangrijk is, in jouw geval bijvoorbeeld weer niet.) En dan hebben we het nog maar over een beperkt speelveld... Qua computerkasten is het helemaal onmogelijk. Op softwarevlak was ik afgehaakt in het zuinige server topic, ik had echt zoiets van...zoek het zelf maar uit. Je geeft zo ongelovelijk veel vrijheidsgraden en ieder stukje software is al onderwerp van discussie en mogelijk een eigen topic waard. (Mits het iets bijdraagd en er een goede vergelijking wordt gemaakt met eigen initiatief!)

(Dat je te weinig inzet toont blijkt ook wel uit het feit dat je MediaPortal niet zomaar op Linux kunt draaien, wel in een virtuele omgeving, maar dan eigenlijk alleen de backend.)

@lolcode, nou tot op die hoogte dat je niet alle opties neerlegt :+ Je maakt nu zelf een combinatie, maar waar de TS naar op zoek is, is de beste combinatie van alle eisen. De TS heeft een veel te brede TS neergezet waarin wij even het complete bouwschema mogen aanleveren, voor iets waarbij we nog alle kanten uitkunnen, per tool! Nu kunnen we voor nieuwsgroepen gaan gooien met sabznbd, hellanzb, ... voor backup met amanda, bacula, ... Wat dat laatste betreft ben ik zelf bezig om diverse backupmethoden naast elkaar te zetten en de - voor mij! - beste uit te kiezen. Dit kost tijd en moeite, die ik best wil doorgeven, maar niet in zo'n massa topic als deze. (Bewijs dat ik dit best wel wil doen is het topic ' [Ervaringen]Energy Efficient Computing ', dat behoorlijk wat tijd heeft gekost.)

[ Voor 23% gewijzigd door Dadona op 11-05-2010 14:40 ]

De CSL/OT kroeg !

• lolcode
  • Laatst online: 01-11-2024
Gangster93 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:23:
[...]

Streaming van Films Muziek en Foto's naar mijn HTPC.
Back Up server, automatische backup's maken van computers in het netwerk.

Iemand die antwoord heeft op de andere vragen?
Streaming:een Samba Share is genoeg. Heb ik hier ook: je klikt een filmpje aan op een andere PC en hij begint af te spelen, zoeken in dat filmpje (in een keer naar 40 minuten gaan ofzo) kan ook gewoon.
Backup: als het puur om bestanden gaat, die ook nog eens gewoon gedeeld op t netwerk staan, dan kan t vanaf de server (rsync). En anders stel je op de pc's-die-gebackupped-moeten-worden een taak in die elke dag de bestanden naar een bepaalde netwerkmap schrijft ofzo. Of complete harddisk-images ook kunnen weet ik niet.

Edit: @Dadona, ik neem aan dat je het over Gangster's inzet hebt, en niet die van mij?

[ Voor 5% gewijzigd door lolcode op 11-05-2010 14:32 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
Processor : Athlon(tm) XP 2800+
Weet je dit zeker? Want dat zou dan een Socket A cpu zijn en die krijg je niet op één van je twee AM2 bordjes. Als het een Athlon 64 of Sempron is op AM2 dan moet je even checken of de cpu minimaal 1800MHz is, anders heeft deze geen C 'n Q en dat is bij een servertje wel aan te raden omdat deze toch 't grootste gedeelte van de tijd niks staat te doen.
Moederbord: Foxconn A690GM2MA of Foxconn A690VM2MA (een van de twee, zal wel niet veel verschil uitmaken)
De ene lijkt Gigabit ethernet te hebben, wel aan te raden indien de rest van je netwerk hier ook geschikt voor is.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12 17:00
Centrale opslag: SMB en/of NFS, afhankelijk van wat je htpc/media player wil hebben.
Streaming: Ja, ffmpeg, vlc, etc. SMB/NFS zou ook prima zijn voor wat jij beschrijft.
XMSnet IPTV: misschien dmv VLC
Downloaden: Ja
Benaderen van buitenaf: SSH (zet niet op poort 22 ivm login-spam door skiddies en gebruik certificaten.....)
Router: Ja, default in kernel. Even activeren en firewall rules zetten.
Back up server: Ja, gebruik Amanda. Ideaal.

Wat Windows HS/2008 betreft, ik zou niet weten hoe je XMSnet zou willen streamen naar andere PC's. Het zal iig niet mogelijk zijn om kanalen te kiezen. Ook onder Linux zal dat een probleem worden.

Copy.com

• Gangster93
Dadona schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:30:
Sorry, maar ik vond en vind dat je niet bijzonder veel eigen inzet toont. Je stelt in het topic de vraag of de pc moet worden vervangen ivm het stroomverbruik. Vervolgens laat je diverse zaken weg, zoals het moederbord (dat zoals al vaker aangegeven wel degelijk een behoorlijke rol kan spelen), de exacte harde schijven en de voeding. Dit bepaalt in grote mate het totale verbruik en dat had je op zich wel vrij snel door kunnen hebben door een beetje te lezen. Maar goed, nu verder...
Ik zou nu eerst de Gamma opzoeken en de Cresta Watt meter halen. Hang je computer eraan en kijk wat het verbruik van je opstelling is. Nu moeten wij een inschatting maken met beperkte informatie, zeker als het om een oudere voeding gaat. Vanaf dat moment kun je gewoon in het zuinige computer topic kijken wat een beetje vergelijkbare opstelling aan energie verbruikt en de boel doorrekenen (pal onder jouw reactie in het zuinige server topic is dat nog gedaan).
Dan wat de rest betreft, kasten, harde schijven, ... Dat soort zaken moet je echt zelf uitzoeken, ook omdat je er gewoon geen pasklaar antwoord op zult krijgen. Sommigen vertrouwen Samsung niet meer sinds de RAID problemen, anderen laten Western Digital lopen vanwege de vermeende problemen met de cycles en weer anderen krijg je niet meer aan de Seagates na het firmware gezeur. (Persoonlijk heb ik acht Western Digital schijven van 1TB in gebruik - gehad - en vanmiddag komen er twee Samsung schijven van 2TB binnen. Geen WD omdat ik geen zin had om extra te betalen voor de schijven en daar dan te maken te krijgen met het cycle geneuzel. Seagates nam ik niet omdat deze duurder zijn en meer geluid produceren, wat voor mij belangrijk is, in jouw geval bijvoorbeeld weer niet.) En dan hebben we het nog maar over een beperkt speelveld... Qua computerkasten is het helemaal onmogelijk. Op softwarevlak was ik afgehaakt in het zuinige server topic, ik had echt zoiets van...zoek het zelf maar uit. Je geeft zo ongelovelijk veel vrijheidsgraden en ieder stukje software is al onderwerp van discussie en mogelijk een eigen topic waard. (Mits het iets bijdraagd en er een goede vergelijking wordt gemaakt met eigen initiatief!)

(Dat je te weinig inzet toont blijkt ook wel uit het feit dat je MediaPortal niet zomaar op Linux kunt draaien, wel in een virtuele omgeving, maar dan eigenlijk alleen de backend.)
Ik heb al een watt meter ;) maar die vraag was eigenlijk alleen bedoeld om te weten, welke het beste zou zijn icm met een server.

Omdat ik bij de product review heb gekeken stond daar dat de betrouwbaar heid niet zo goed was, mijn vraag hierop was ofdat het wel een goede keuze zou zijn. Anders had ik toch ook zelf een andere schrijf kunnen zoeken?

Omdat ik in eerste instantie niet voor Linux ging zou het wel mogelijk zijn om de mediaportal software op een windows machine te gebruiken.
lolcode schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:30:
[...]

Streaming:een Samba Share is genoeg. Heb ik hier ook: je klikt een filmpje aan op een andere PC en hij begint af te spelen, zoeken in dat filmpje (in een keer naar 40 minuten gaan ofzo) kan ook gewoon.
Backup: als het puur om bestanden gaat, die ook nog eens gewoon gedeeld op t netwerk staan, dan kan t vanaf de server (rsync). En anders stel je op de pc's-die-gebackupped-moeten-worden een taak in die elke dag de bestanden naar een bepaalde netwerkmap schrijft ofzo. Of complete harddisk-images ook kunnen weet ik niet.

Edit: @Dadona, ik neem aan dat je het over Gangster's inzet hebt, en niet die van mij?
Prima dat er ook een backup mogelijkheid zou zijn! Dit kan ik altijd achteraf nog bekijken omdat dit niet op mijn nummer 1 prioriteit staat.
Nielson schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:31:
[...]
Weet je dit zeker? Want dat zou dan een Socket A cpu zijn en die krijg je niet op één van je twee AM2 bordjes. Als het een Athlon 64 of Sempron is op AM2 dan moet je even checken of de cpu minimaal 1800MHz is, anders heeft deze geen C 'n Q en dat is bij een servertje wel aan te raden omdat deze toch 't grootste gedeelte van de tijd niks staat te doen.

[...]
De ene lijkt Gigabit ethernet te hebben, wel aan te raden indien de rest van je netwerk hier ook geschikt voor is.
De Processor zit in een andere computer op een ander moederbord, omdat hier geen besturings systeem op dat en het om een oud beestje gaat weet ik niet welk moeder bord dit is.

Hij heeft geen gigabet Ethernet dit heb ik al getest en uitgezocht, het hele netwerk in huis is gigabit bekabeling maar niet alle netwerk kaarten onder steunen dit. Graag zou ik wel willen dat dit in de server komt met een netwerk kaart.
sariel schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:32:
Centrale opslag: SMB en/of NFS, afhankelijk van wat je htpc/media player wil hebben.
Streaming: Ja, ffmpeg, vlc, etc. SMB/NFS zou ook prima zijn voor wat jij beschrijft.
XMSnet IPTV: misschien dmv VLC
Downloaden: Ja
Benaderen van buitenaf: SSH (zet niet op poort 22 ivm login-spam door skiddies en gebruik certificaten.....)
Router: Ja, default in kernel. Even activeren en firewall rules zetten.
Back up server: Ja, gebruik Amanda. Ideaal.

Wat Windows HS/2008 betreft, ik zou niet weten hoe je XMSnet zou willen streamen naar andere PC's. Het zal iig niet mogelijk zijn om kanalen te kiezen. Ook onder Linux zal dat een probleem worden.
Centrale opslag en Streaming zijn de 2 belangrijkste dingen eigenlijk. Als dit mogelijk is word het kijken naar de rest. Voor de router mogelijkheid moeten er denk ik netwerk kaarten in, lijkt me. Welke zou ik hiervoor kunnen kiezen?

Ik zou Amanda is gaan bestuderen op internet.

Het streamen heb ik een keer gelezen in het Lijbrandt IPTV topic, iemand had dit wel werkend gekregen in een server, ik zou het berichtje is even opzoeken.
@lolcode, nou tot op die hoogte dat je niet alle opties neerlegt Je maakt nu zelf een combinatie, maar waar de TS naar op zoek is, is de beste combinatie van alle eisen. De TS heeft een veel te brede TS neergezet waarin wij even het complete bouwschema mogen aanleveren, voor iets waarbij we nog alle kanten uitkunnen, per tool! Nu kunnen we voor nieuwsgroepen gaan gooien met sabznbd, hellanzb, ... voor backup met amanda, bacula, ... Wat dat laatste betreft ben ik zelf bezig om diverse backupmethoden naast elkaar te zetten en de - voor mij! - beste uit te kiezen. Dit kost tijd en moeite, die ik best wil doorgeven, maar niet in zo'n massa topic als deze. (Bewijs dat ik dit best wel wil doen is het topic ' [Ervaringen]Energy Efficient Computing ', dat behoorlijk wat tijd heeft gekost.)
Ik heb een aantal dingen voorgesteld, wat daaruit de beste keuze's zijn. Ik ben bijna helemaal nieuw in het server wereldje. Jullie hoeven geen compleet bouwschema aan te leveren. Ik vraag of er opties voor zijn, Zoja. Zoek ik hoe die opties werken toch zelf uit? Ik weet niet precies waar je heen wilt, ik vraag om hulp. Wil jij die niet geven, hoeft dat toch niet.

Als jij alles voor jezelf uit wil zoeken prima. Als ik een beetje hulp wil, is dit dan teveel gevraagd? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gangster93 op 11-05-2010 14:58 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:04
Gangster93 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:45:
[...]
Hij heeft geen gigabet Ethernet dit heb ik al getest en uitgezocht, het hele netwerk in huis is gigabit bekabeling maar niet alle netwerk kaarten onder steunen dit. Graag zou ik wel willen dat dit in de server komt met een netwerk kaart.
Jammer, maar aangezien je toch een tweede netwerkkaart nodig hebt voor de routerfunctie zou je bv zoiets kunnen nemen. Intels hebben meestal wat betere offloading mogelijkheden en dus wat minder cpu-belasting. Als 't echt lowbudget moet gewoon een (pci-e) Gb Realtekje oid halen, voldoet voor thuisgebruik (iig bij mij) ook wel. De onboard 10/100 kun je dan voor de wan kant gebruiken, de losse voor de lan kant.

• Gangster93
Nielson schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:58:
[...]
Jammer, maar aangezien je toch een tweede netwerkkaart nodig hebt voor de routerfunctie zou je bv zoiets kunnen nemen. Intels hebben meestal wat betere offloading mogelijkheden en dus wat minder cpu-belasting. Als 't echt lowbudget moet gewoon een (pci-e) Gb Realtekje oid halen, voldoet voor thuisgebruik (iig bij mij) ook wel. De onboard 10/100 kun je dan voor de wan kant gebruiken, de losse voor de lan kant.
Dus als ik je goed begrijp kan ik die kaart of een ander model gebruiken en hier achter een switch zetten voor het hele netwerk?

100 Mbit up/down Modem Provider -> Onboard lan -> server -> Intel Gigabit adapter -> Switch
Pagina: 1