Om nog even in te gaan op de beleving waar sommigen het over hebben; de beleving is juist waar Bose op inspeelt op 2 manieren:
- Veel laag en hoog want dat is voor veel mensen het mooiste in de korte periode dat ze luisteren. En volume uiteraard. Hoe vaak ik al niet heb gehoord dat ze na verloop van tijd de tekortkomingen in zijn gaan zien als ze er langer naar luisterden...
- Eigen demo DVD's van Bose, afgemixt speciaal op de Bose luidsprekers. Want ik heb ook al vaak genoeg gehoord dat men het niks meer vond zodra de eigen CD of DVD erin ging.
Wat leuke dingen om te weten over Bose:
- Bose producten gaan 2 keer over de kop. 1000e verkoop is 500e voor de winkel.
- Winkels die Bose mogen verkopen, mogen geen korting geven. Dat is interessant als niemand dat mag, want dat betekent dat andere winkels niet jouw klant kunnen wegkapen met lage prijzen plus je houd de volle marge.
- Bose mag alleen bij de speciale Bose muren staan. Uiteraard niet bij andere speakers zodat je niet direct kan vergelijken.
- Bose gebruikt speciaal voor hun systemen afgemixte demo's. Heb zelfs wel eens verhalen gehoord over equalizers die achter de demowanden staan, maar dat is onbevestigd.
- Winkels verkopen graag Bose omdat het ze erg weinig tijd kost. Door hun supergoede marketing machine (daar zijn ze gewoon verschrikkelijk goed in) hebben mensen eigenlijk al hun keuze voor Bose gemaakt. Enige wat ze nog nodig hebben om zo een systeem aan te schaffen zijn de woorden "ja, Bose is een hele goede optie" van de verkoper plus een korte demo van 2-5 minuten, vol met laag en heel veel hoog (vol en helder geluid) en heel hard uiteraard. Ook op after sales gebied verkopen winkeliers graag Bose; de gebruikersvriendelijkheid is hoog en dat betekent dat ze ook na de verkoop er erg weinig tijd aan kwijt zijn.
Opgesomd:
- Hoge marge
- in zeer korte verkooptijd
- en zonder significante investeringen qua tijd in after sales
Heel veel geld in heel weinig tijd dus

En nee, dat heb ik niet zelf verzonnen maar gehoord van verkopers, die het verder volledig met me eens waren dat je bijzonder weinig geluid per euro krijgt.
Ik sluit mij overigens aan bij een andere user hier die zei dat Bose niet zozeer heel slecht is, maar vooral heel duur voor wat je krijgt.
Zal wel Acoustimas 5 zijn

Ik heb deze 5 jaar terug gekocht voor 1 prikkie (geloof 100 euro die ik betaald heb). I.c.m. een Thompson Receiver, geluid is super. Nadat de reicver rip ging heb ik hem een tijd nietmeer gebruikt tot sinds kort. Heb ik een goedkope marantz 6.1 in de wacht gesleept.
Ach, 100e kan je het nog een keer voor lijen.
i.i.g. Prima geluid alleen de center speakers vind ik ietwat te kort komen af en toe maar dit is per film afhankelijk.
Niet zo vreemd; stemmen bestaan voor een belangrijk deel uit frequenties onder de 300hz en die kleine kubusjes hebben dusdanige fysieke beperkingen dat die speakers er fysiek gewoon geen 200hz uit gaan krijgen.
Want? Ooit wel eens geluisterd naar een opstelling met parametrische EQ in een akoestisch niet zo dode ruimte, voor en na de parametrische eq? Met een goede eq kan je problemen door je akoestiek teniet doen of erg verminderen. En laat nou juist je akoestiek vaak je geluid verneuken. Want de meeste mensen weten niet wat ze horen als ze hun eigen speakers zouden horen in een dode kamer.
Een eq is niet per definitie slecht, alleen Bose past het toe om alle zwakke punten van de speaker te verbloemen. En dat zijn er zoveel dat er niks van het geluid over blijft zonder eq.
djflue schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:54:
[...]
Dit is enkel mijn ervaring, de subwoofer is in mijn situatie niet te vinden op gehoor, Uiteindelijk is plaatsing van de speakers essentieel, net zoals dit bij elke andere speaker is.
Ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat bij dit model net zoals bij de huidige Bose systemen een deel van het frequentiegebied ontbreekt, er is echter niet sprake van een actieve scheiding van frequenties zoals bij het 3-2-1 systeem. Dus als je hier gegevens van hebt, voel je vrij om deze hier te vermelden.
Het is jammer dat ik het zo niet bijdehand heb, maar ik heb nog ergens een testje op papier liggen waar ze een Acoustimas setje hebben gemeten. Resultaat:
- Satellietjes konden geen respectabel midden produceren en onder de 270hz bleef er weinig over
- Als resultaat moet de subwoofer erg hoog meespelen om niet het gebied tot pakweg 270hz te missen. De subwoofer speelt hierdoor niet mee tot 80 a 100hz, maar tot ruim over de 200hz. En elke audio hobbyist weet dat je een subwoofer die boven de 80-100hz laat spelen lokaliseerbaar wordt. En uit de natuurkunde is ook bekend dat boven de 100hz lokaliseerbaar is
Dit alles is ook niet raar. Alle andere merken met net zulke kleine speakertjes hebben last van hetzelfde probleem. Om laag-mid te produceren, heb je gewoon een beetje inhoud nodig en een driver met enig conusoppervlakte. Twee dingen die de Bose Acoustimas setjes niet hebben. En alle andere kleine varianten ook niet. Ik heb het idee dat Kef met z'n KHT setjes net op de rand van optimaal zit, zo klein mogelijk zonder in te leveren op laag-mid. Kijk maar eens naar dat formaat.
Roderiktweaker schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:51:
Heb zelf in een andere forum het volgende gezegd :
1.
Wou toch even reageren op je bose verhaal. Zoals sommige weten verkoop ik zelf ook Hifi met o.a ook bose. De marges zijn hoog alleen dit is zo op alle audio artikelen. Bose is zeer zeker geen uitzondering.
Sterker nog, Bose steekt er aardig bovenuit met 2 keer de marge (100%) waar andere fabrikanten blijven steken op 70-80 procent. Zonder korting. Die je op Bose niet eens mag geven.
Spreek de bose importeur regelmatig en ook hij is van mening dat voor muziek 2 goede zuiltjes beter zijn dan zijn eigen bose spul. Maar ze spelen gewoon goed in op de vraag van de markt. En, laten we eerlijk zijn je zit gewoon met die grote aan fysieke belemmeringen vast. Voor zulke kleine speaketjes presteren ze anders helemaal niet zo slecht.
Imho niet beter of slechter dan de concurrentie over het algemeen. Alleen wel 2 keer zo duur.
[
Voor 6% gewijzigd door
JT op 12-05-2010 21:29
]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning