Zelf heb ik op zolder ook een paar 301 mk3 staan, als ik deze vergelijk met een paar translator impact 3 mk2 (20 euro van marktplaats) zijn de bose speakers echt veel slechter, na maximaal 30 minuten ben ik echt luister moe en heb ik totaal geen behoefte meer om verder te luisteren. Dit terwijl de translator ook lang niet de beste speaker is die ik heb beluisterd.Roderiktweaker schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:55:
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van 2 bose 301 MKII luidsprekers. Ben eergisteren 4 uur (zonder droogtijd) bezig geweest om zo net en zo goed mogelijk nieuwe randen te installeren. Dit is perfect gelukt en sindsdien spelen ze. Ervaring met verschillende luidsprekers, Maar ik speel sinds 1 jaar met DRIADE 103MKII 1995, 7000 gulden p.p)luidsprekers. via een Gemodificeerde van medevoort MA220. met Rotel CD speler.
Moet zeggen dat de weergave van de Bose 301's mij enorm bevallen. Je moet bedenken dat dit vroeger ook best goedkope luidsprekers waren.
Toch zeldzaam dat zo'n kleine luidspreker met gemak een hele zolderkamer vult. Ook de ruimtelijkheid is erg goed. Wat je er ook tegenaan gooit het word droog en groots afgespeeld. Vind het toch een zwaar onderschatten luidspreker. Ben al helemaal benieuwd hoe ze gaan klinken al de randen helemaal ingespeeld zijn. Heb eigenlijk nog totaal geen behoefte om me Driade's weer aan te sluiten...
Bose is voor de gemiddelde mens welke zich niet of zeer weinig bezig houdt met geluid een goed product maar meer ook niet.
Nog 1 opmerking (ervaring) over de bassmodule van de 3-2-1, dat het woord module hier al achter staat schrikt mij af. Een sub-woofer is namelijk gemaakt om de laagste (tot max 120hz) frequenties te weergeven terwijl als hier module vermeldt staat de kantelfrequentie een stukje hoger ligt. Door deze hogere kantelfrequentie hoor ik vaak waar deze bass-module staat in een huiskamer, de laagste gedeeltes van mannenstemmen komen hier soms zelfs hoorbaar uit.
ps. positiever kan ik echt niet doen, ik heb echt veel (meer dan 100) luidsprekers gehad (met nieuwprijzen gelijk als die van bose) dus heb genoeg vergelijkingsmateriaal.