Het grote ervaringen met Bose topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 20:32
Hallo allemaal,

Aangezien er genoeg negatieve dingen te vinden zijn over het merk Bose leek het mij leuk om eens een topic te maken waarin mensen positieve ervaringen met dit merk kunnen delen. Het idee van dit forum is dus simpelweg ervaringen geven met Bose, maar dan puur uit eigen ervaring. Waarom je de speakers hebt gehad. tips voor het gebruik ervan. En dit alles met een positieve ondertoon, als je de speakers wilt afkraken kan je je aansluiten bij het grootste deel van de andere fora. Natuurlijk is Bose geen goedkoop merk, maar er is ook genoeg spul 2e hands te koop. Dus dat is ook op dit forum niet relevant, enkel ervaringen en eventuele tips voor het opstellen van de speakers. Zodat toekomstige Bose eigenaren weten waar ze aan toe zijn bij een bepaalde speaker, en een goed afgewogen keuze kunnen maken welk model het beste bij hem of haar past.

Even wat over mijzelf.
Ik ben zelf 19 jaar, en muziek is echt al sinds mijn 7e een hobby dus ik kan wel stellen dat ik redelijk wat ervaring heb op dit gebied. Nu ben ik sinds kort in het bezit van een setje Bose 901 speakers en ik moet zeggen dat ze in het begin een beetje tegen vielen. Maar zoals bij alle speakers is plaatsing essentieel, En dus duurde het even voordat ik deze speakers op waarde kon schatten. Ook heb ik al jaren ervaring met mijn vader zijn oudere Bose Accoustimass 2.1 set.

Om zelf de bal af te trappen zal ik even de voor en nadelen op een rijtje zetten, en hopelijk volgen vele mensen mij.

Bose 901 serie 3:
Ik kocht deze speakers omdat het "ruimtelijke geluid" mij wel aan sprak, Ik heb de nieuwste versie van deze speakers ooit gehoord bij een kennis, en dit was een ervaring die ik niet snel zou vergeten. Het geluid klinkt zo ruimtelijk, en aangezien ik naast het luisteren naar muziek ook vaak films kijk was dit echt een aanwinst op mijn huidige (7,1) installatie(mn fronts gebruik ik nog steeds, maar deze worden dus nu ondersteund door deze speakers). Het leuke is nu dat ik bij films naast het gelokaliseerde geluid uit de fronts de centerspeaker en satellieten ook een soort extra dimensie heb verkregen.

Net zoals elke speaker hebben deze speakers voor en nadelen.
Ik begin met de punten die mij tegen stonden bij deze speakers:
De basswergave is rommelig, er zitten 4.5 inch speakers in en deze kunnen simpelweg niet overweg met frequenties onder de 50 Hz.
De plaatsing is ook zeer vrouwonvriendelijk. de speakers moeten echt een heel eind van de muren vandaan staan wil je het ruime geluid krijgen.
En de speakers klinken simpelweg vreselijk zonder de equalizer.

Maar er zijn ook voordelen:

bij het luisteren van muziek heb je echt het idee bij een concert te zitten, na het goed afstellen van mijn versterker en de equalizer had ik de speakers afgesteld en ik moet zeggen dat dit een geweldige ervaring was.
Het viel mij ook op dat de speakers zoals op internet staat vreselijk veel vermogen aan kunnen, dus bij het houden van feesten zijn deze speakers ook goed te gebruiken(hoewel ondersteuning door een sub niet overbodig is, de 802, de professionele variant van deze speakers zijn ook vooral gebruikt als tops)

Deze speakers komen het best tot hun recht bij het beluisteren van klassieke muziek en andere muziek die een niet de diepe bass heeft.

Bose Accoustimass
(typenummer valt niet te vinden):
Mijn vader heeft dus een accoustimass van bose. Deze dient vooral als achtergrondgeluid. Voor dit doel zijn deze speakers geweldig. In tegenstelling tot het jamo 2.1 setje(sw1) de subwoofer niet te lokaliseren viel wanneer er op gehoor af werd gegaan. De speakers dienen hun doel dan ook zeer goed.Bij de juiste plaatsing van de satellieten waren deze ook moeilijk te vinden op gehoor, dit is denk ik omdat er 2 speakers in zitten die een andere kant op gericht waren. hierdoor geeft dit ook een ruimtelijk geluid.

Hierbij even de voordelen:

Perfect voor achtergrondgeluid.
Mooi ruimtelijk geluid.
Kan een redelijk vermogen voort brengen
Subwoofer niet te vinden op gehoor
Nadelen:
Geen natuurgetrouw geluid
Mist "emotie"(valt niet goed te omschrijven maar in vergelijking tot andere speakers lijkt er iets te ontbreken)

[ Voor 2% gewijzigd door djflue op 06-05-2010 18:09 . Reden: opmaak aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wordt dit nou het vereer bose draadje? :P.

Nou ja ,wat ik me wel afvraag:
En de speakers klinken simpelweg vreselijk zonder de equalizer.
Wat doet die equalizer precies? Als in: Als je er een paar gewone non-bose luidsprekers (of beter nog, een meter\spectrum analyser) aanhangt: wat krijg je dan daaruit?

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

djflue schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 02:53:
Ik ben zelf 19 jaar, en muziek is echt al sinds mijn 7e een hobby dus ik kan wel stellen dat ik redelijk wat ervaring heb op dit gebied. Nu ben ik sinds kort in het bezit van een setje Bose 901 speakers en ik moet zeggen dat ze in het begin een beetje tegen vielen.
En dit alles met een positieve ondertoon, als je de speakers wilt afkraken kan je je aansluiten bij het grootste deel van de andere fora.
As ik dit zo lees is. kom het op mij over als een geval van cognitieve dissonantie. Ik weet dat we hier op GoT een aantal "reli-rebels" hebben die het liefst fel inhakken op een mening die niet strookt met hun overtuigingen en dat is helaas niet anders in topics gerelateerd aan producten die Bose verkoopt. Ondanks deze drempel denk ik niet dat het je ervan moet weerhouden om ook in die topics juist je persoonlijke positieve ervaringen te melden.

Om even on-topic te reageren, ik ben niet in het bezit van Bose speakers of ooit geweest, maar in mijn vriendenkring ken ik wel mensen die deze speakers hebben. Derhalve heb ik toch de nodige luisteruren om een bescheiden mening te vormen. In het kort vind ik dat de speakers die ik beluisterd heb niet slecht klinken, maar ik heb ook duidelijk betere speakers gehoord (bijv. Kef, Rainbow). Persoonlijk vind ik de prijs van Bose speakers niet in verhouding tot de kwaliteit. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slechte speakers zijn, maar dat ze vooral duur zijn voor wat je ervoor krijgt. Ik heb zelf JBL speakers. Uiteraard heeft elk merk een hele line-up van speakers waarbij onderling nog grote verschillen kunnen zijn, dus puur op merk is het niet altijd makkelijk vergelijken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 09:34
Ik ben ooit van mijn stoel geblazen door een set 901's op de Firato. Daarna met mijn eerste gespaarde centjes naar de hifi-winkel, luisteren naar BOSE-speakers. Omdat ik geen 901 budget had, geluisterd naar 301's. Dat viel toch wel erg tegen en daarom uiteindelijk geen BOSE's gekocht. Misschien ooit nog eens een setje 901's aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-05 18:15

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb een setje Bose 301, eerste type gekocht een paar weken terug in de kringloopwinkel met rotte foamranden. Ik heb de randen vervangen (als je er handig in bent is dat heel goed te doen) en de kasten opgeknapt. Ik moet zeggen dat ze me in positieve- en in negatieve zin verrast hebben. De kast zelf was best mooi gemaakt, en vrij stevig, i.t.t. de latere types. Degelijke aansluitingen achterop en het zag er allemaal prima verzorgd uit.

Aan het geluid kon ik echter totaal niet wennen, het laag was best strak, maar kwam niet diep genoeg. Midden was afwezig en het hoog was een beetje schel. (er was zo weinig midden dat het leek of andere speakers een heel octaaf hoger speelden dan de Boses. Ik heb ze overigens vergeleken met een stel Acoustic Research AR-4x speakers, die een jaar of 7 ouder waren maar qua speakerbezetting, (8" woofer met 2" tweeter) nieuwprijs en zelfs aanschafprijs overeen kwamen. De AR's wonnen het op alle fronten.

Het waren op zich geen slechte speakers, maar ik kreeg wel de indruk meer naar een PA-kroegbox te luisteren dan naar een hi-fi weergever. Met disco en dance klonken ze wel weer prima, en man, wat konden die dingen HARD! Dankzij de gloeilamp in het filter die het overschot aan vermogen afvoerde waren ze ook nog eens praktisch onverwoestbaar.

Al met al heb ik dus enigzins gemengde gevoelens, ze waren niet goed genoeg om te houden, maar ik vond ze ergens ook wel weer erg gaaf. Heb ze uiteindelijk na een week of 2 (nieuwe randen waren net ingespeeld) verkocht.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38

FeaR

In GoT we trust

Modbreak:Topic is gewijzigd naar "Het grote ervaringen met Bose topic". Dit omdat er toch wel discussies ontstaan of Bose nu goed is of niet. Plus dat een topic met alleen positieve ervaringen eigenlijk censuur is.

Let wel dat dit het zoveelste topic is over Bose. De vorige zijn dicht gedaan omdat het één groot wellus-nietus spelletje werd. Je mening geven kan gewoon, maar onderbouw deze dan ook met goede argumenten. Mocht dit topic wederom een Bose-bash-topic worden dan lijken de consequenties me duidelijk.

Al met al succes met dit Bose topic en maak er dit keer wat leuks van.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Boudewijn schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 03:38:

Wat doet die equalizer precies? Als in: Als je er een paar gewone non-bose luidsprekers (of beter nog, een meter\spectrum analyser) aanhangt: wat krijg je dan daaruit?
Wat de equalizer precies doet weet ik niet, maar het resultaat kan ik wel mededelen.
Zonder equalizer klinken de speakers heel flets, er komt simpelweg geen mooi geluid uit omdat de frequenties totaal niet kloppen die de speaker produceert, met de equalizer worden de frequenties onder de 40Hz verminderd(hiermee kunnen de speakers niet overweg) en voor de rest doet de equalizer wat elke equalizer doet, simpelweg het geluid aanpassen. In dit geval betekend dat dat er nu wel een goed(vergelijkbaar met andere speakers) geluid uit de boxen komt.
Dus ja, er valt ook een gewone equalizer te gebruiken om deze te vervangen, maar dit is simpelweg duurder. Ook gebruik ik een aparte versterker voor mijn Bose 901, omdat zoals in de manual word vermeld, de speakers moeten worden gescheiden van andere speakersystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
DexterDee schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 04:46:

Om even on-topic te reageren, ik ben niet in het bezit van Bose speakers of ooit geweest, maar in mijn vriendenkring ken ik wel mensen die deze speakers hebben. Derhalve heb ik toch de nodige luisteruren om een bescheiden mening te vormen. In het kort vind ik dat de speakers die ik beluisterd heb niet slecht klinken, maar ik heb ook duidelijk betere speakers gehoord (bijv. Kef, Rainbow). Persoonlijk vind ik de prijs van Bose speakers niet in verhouding tot de kwaliteit. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slechte speakers zijn, maar dat ze vooral duur zijn voor wat je ervoor krijgt. Ik heb zelf JBL speakers. Uiteraard heeft elk merk een hele line-up van speakers waarbij onderling nog grote verschillen kunnen zijn, dus puur op merk is het niet altijd makkelijk vergelijken.
Ik ben het hier ook mee eens, Bose speakers zijn niet goedkoop, en natuurlijk zijn er alternatieven. Maar met dit forum probeer ik juist ervaringen met het hele bose segment op een rijtje te krijgen. En 2e hands heb je al voor een euro of 30-40 een bose 301 setje, alleen nieuw betaal je de hoofdprijs.

Maar zoals je al zegt heeft elk merk speakers die van elkaar verschillen. Ook heeft iedereen andere eisen aan zijn speakersysteem. En daarom kan dit forum handig zijn, omdat mensen die persoonlijke ervaring hebben met speakers vaak goed kunnen vertellen wat de sterke en zwakke punten van speakers zijn, en hierdoor kunnen toekomstige eigenaars een beter afgewogen beslissing nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Als je naar de 301 op zoek bent zou ik durven zeggen dat alleen de oude types de moeite waard zijn. De nieuwste versie is eigenlijk een soort verkapte stereotorenbox met een plastic baffle en een dun spaanplaat kastje.

De oudere zijn veel degelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
mentalmadnizz schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:02:
Als je naar de 301 op zoek bent zou ik durven zeggen dat alleen de oude types de moeite waard zijn. De nieuwste versie is eigenlijk een soort verkapte stereotorenbox met een plastic baffle en een dun spaanplaat kastje.

De oudere zijn veel degelijker :)
Ik heb geen ervaring met de nieuwe Bose 301, maar ik ben een tijdje in bezit geweest van 1 Bose 301(ik kwam hem tegen bij het afval) en ik moet ook zeggen, deze speakers waren inderdaad redelijk duurzaam, ze voelde stevig en gaven een krachtig geluid. Maar ik heb hem nadat ik hem vond direct op marktplaats gezet omdat ik niet naar mono geluid luister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Mijn mening over Bose:
Het is een ideaal systeem met veel gebruiksgemak, simpele afstandsbedieningen, en het ziet er nog lekker uit ook!
Ik vergelijk het altijd een beetje met Bang & Olufsen, met een groot verschil: bij B&O streven ze meer HiFi na. Er zitten degelijke drivers in etc.. Bij Bose zijn ze altijd meer van de DSP geweest, om hun wat slechtere units dan weer recht te breien. Hierdoor krijg je natuurlijk meer marge.

Maar nogmaals, voor mijn opa en oma, of gewoon de gemiddelde audio-leek is zo'n Bose set hartstikke leuk kwa uiterlijk, geinig voor een filmpje, gaat lekker hard, en super gebruiksvriendelijk. Dus als je geen HiFi enthousiast bent, gewoon kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85494

Met een woord "GEWELDIG" een absoluut topproduct. Ze leveren gewoon kwaliteit.
Ik versta onder 'kwaliteit' Geschikt voor gebruikt.

En aangezien die dingen bij mijn ouders bijna niet opvallen door hun witte kleine behuizing en mijn ouders nooit en te nimmer naar muziek luisteren, hadden ze geen betere keuze kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
Anoniem: 85494 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:21:

En aangezien die dingen bij mijn ouders bijna niet opvallen door hun witte kleine behuizing en mijn ouders nooit en te nimmer naar muziek luisteren, hadden ze geen betere keuze kunnen maken
Kort samengevat bedoel je dus te zeggen dat het geweldig goed spul is voor mensen die toch nooit naar muziek luisteren...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Anoniem: 85494 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:21:

Kochten ze het om het formaat of om het merk dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185891

dreamscape schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 14:26:
[...]

Kort samengevat bedoel je dus te zeggen dat het geweldig goed spul is voor mensen die toch nooit naar muziek luisteren...
Prachtig. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:12
djflue schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 13:25:
[...]
Dus ja, er valt ook een gewone equalizer te gebruiken om deze te vervangen, maar dit is simpelweg duurder. Ook gebruik ik een aparte versterker voor mijn Bose 901, omdat zoals in de manual word vermeld, de speakers moeten worden gescheiden van andere speakersystemen.
'gewone' eq ga je leuke klus aan krijgen om die op zelfde manier als je processor in te stellen. Al zou je er, als je een goed gehoor hebt en goed bent in instellen, misschien wel een beter geluid uit kunnen halen.

Hoe bedoel je dat je een aparte versterker gebruikt? Naast je reciever oid? Opzich wel logisch dat je dat spul gescheiden wil van evt andere luidsprekers, omdat je een aparte processor hebt en die niet mee wil laten draaien over de rest van je speakers, aangezien hij daar niet op afgesteld is.

Daarnaast is Bose natuurlijk top in marketing, zonder dat mensen er ooit naar geluisterd hebben 'weten' ze dat ze beter klinken dan de Sony's, Philipsen, Panasonics en noem het maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:43
Geen idee welke type BOSE dat ik heb, maar ik geloof dat een nog uit de 5 series is (die met een rode randje).

Ik heb deze 5 jaar terug gekocht voor 1 prikkie (geloof 100 euro die ik betaald heb). I.c.m. een Thompson Receiver, geluid is super. Nadat de reicver rip ging heb ik hem een tijd nietmeer gebruikt tot sinds kort. Heb ik een goedkope marantz 6.1 in de wacht gesleept.

i.i.g. Prima geluid alleen de center speakers vind ik ietwat te kort komen af en toe maar dit is per film afhankelijk.

Trouwens iemand enig idee welk type dat ik heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet aan de hand van de dingen die je aangeeft. Maar je geluid is super, heb je het al eens vergeleken met andere hifi sets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:38:
'gewone' eq ga je leuke klus aan krijgen om die op zelfde manier als je processor in te stellen. Al zou je er, als je een goed gehoor hebt en goed bent in instellen, misschien wel een beter geluid uit kunnen halen.

Hoe bedoel je dat je een aparte versterker gebruikt? Naast je reciever oid? Opzich wel logisch dat je dat spul gescheiden wil van evt andere luidsprekers, omdat je een aparte processor hebt en die niet mee wil laten draaien over de rest van je speakers, aangezien hij daar niet op afgesteld is.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Muziek is nou eenmaal een kwestie van smaak, en met een conventionele equalizer zal je de speakers meer op je eigen muziekbeeld kunnen afstemmen, maar met de actieve equalizer van de 901 is dit klusje op een veel simpelere manier te doen(en uiteraard minder uitgebreid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Die Bose EQ's zijn er niet om het e.e.a.naar persoonlijke smaak in te regelen, maar om de zwakke punten van de speakers te verbloemen. Daar kan ik dus eigenlijk geen positieve uitspraak over doen.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Equalizers zijn sowieso 'vies', en niet HiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Boudewijn, alle luidsprekers (behalve misschien sommige breedbanders) gebruiken een vorm van equalizing. Of dit nu passief in het filter geregeld wordt, of actief in de versterking maakt volgens mij geen principieel verschil. Zelfs de plaatsing van de luidsprekers in een ruimte kun je een vorm van equalizing noemen. (dichter bij de wand, dichter bij de gordijnen etc. ) Bose geeft de gebruiker de mogelijkheid e.e.a. naar smaak af te regelen, als dat technisch goed is uitgevoerd zie ik daarin geen viezigheid :-)

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 06-05-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Boudewijn schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 19:14:
Zover zou ik niet willen gaan.. Vrijwel iedere speaker bevat wel een soort EQ, namelijk het wisselfilter. Dat je die extern en actief hebt, wil nog niet zeggen dat het geen Hifi is.

De rede dat de Bose EQ actief is, is eenvoudig: een passief filter zou nog meer van het toch al slechte rendement van die dingen afsnoepen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Ga maar eens in een studio kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:12
blissard schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:11:
Bose geeft de gebruiker de mogelijkheid e.e.a. naar smaak af te regelen, als dat technisch goed is uitgevoerd zie ik daarin geen viezigheid :-)
Ik weet niet in hoeverre die actieve eq/processor van bose nog verder af te regelen is, of dat het meer een apparaat met netsnoer, audio in en uitgang is.

'Voordeel' van ding los verkopen ipv in je speaker zelf is dat je weer een losse doos erbij kan verkopen en dat het natuurlijk 'stoer' is er een los apparaat bij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bose geeft de gebruiker de mogelijkheid e.e.a. naar smaak af te regelen, als dat technisch goed is uitgevoerd zie ik daarin geen viezigheid :-)
Bose moet dat wel omdat het anders niet om aan te horen is. Grappig dat een equalizer + prut-speakers maken gewoon goedkoper is dan een goede speaker maken.
voodooless schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:15:
[...]

Zover zou ik niet willen gaan.. Vrijwel iedere speaker bevat wel een soort EQ, namelijk het wisselfilter. Dat je die extern en actief hebt, wil nog niet zeggen dat het geen Hifi is.

De rede dat de Bose EQ actief is, is eenvoudig: een passief filter zou nog meer van het toch al slechte rendement van die dingen afsnoepen.
True.

Goed als je je filter als equalizer ziet heb je gelijk, ik doelde echter op actieve equalizers ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
voodooless schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:15:
Heb je hier toevallig gegevens van? Want mijn ervaringen met deze speakers zijn niet dat ze zo'n slecht rendement hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:33:
Ik weet niet in hoeverre die actieve eq/processor van bose nog verder af te regelen is, of dat het meer een apparaat met netsnoer, audio in en uitgang is.
Met deze EQ kan je net zoals de meeste equalizers bepaalde frequenties verder afstellen.
In dit geval:
Onder de 40Hz
Middengebied
Hoge tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Anoniem: 62011 schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 20:18:
[...]

Ga maar eens in een studio kijken.
Ja, maar als je weet hoe dat klinkt op neutrale speakers als ze de verkeerde persoon erachter zetten dat is een ware hel voor je oren :X

Imho heb ik heel erg wisselende ervaringen met Bose. De oude materialen zijn prima en klinken gewoon goed. Ze zijn over het algemeen voor vrij weinig te halen en dan bedoel ik vooral de speakers. Dit was allemaal spul uit de jaren 70/80.

Vriend van mij heeft ook een bose versterker voor in een rack wat compleet werkt met XLR pluggen. Dit stuurde alles wat wij ertegen aan smeten perfect en helder af. Goed gewoon.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Misschien leuk om te lezen over de 901.
http://www.vi-fi.nl/downloads/200838bose901.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ djflue

Leuk stuk, beantwoord direct ook alle vragen over het functioneren en de noodzaak van de equalizer. Ik denk toch werkelijk dat ik nog eens een set in huis moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Boudewijn, alle luidsprekers (behalve misschien sommige breedbanders) gebruiken een vorm van equalizing. Of dit nu passief in het filter geregeld wordt, of actief in de versterking maakt volgens mij geen principieel verschil.
Zeker zit daar wel een principieel verschil in.

Als je equalizing in de versterker gebruikt dan creeer je 1 punt in je luisterruimte waarin je goed geluid hebt. Maar de rest van de mensen in de ruimte krijgen dan nog slechter geluid te horen dan zonder equalizer.

Als je per speaker equalizing toepast of per speaker met een filter de boel netjes afregelt dan heb je overal in de luisterruimte goed geluid. En niet alleen op 1 punt.

Nou is het me niet duidelijk of je wel of niet per speaker de equalizing kan toepassen. Nog onduidelijker is, of gebruikers ook vertelt wordt dat te doen en of ze daar tools voor krijgen? Je zou dan per speaker een nearfield meting moeten doen. Maar waarom zou je gebruikers dan de optie geven dat in te regelen, want die instellingen veranderen dan niet voor goed geluid....

[ Voor 21% gewijzigd door mjtdevries op 07-05-2010 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Hm. Als ik dat zo lees krijg ik flashbacks naar zo'n 20 jaar geleden. Bose had zich toen verbonden aan merken als Sherwood, Sansui, Inkel en That's (cassettebandjes). Er was toen ook een audiotijdschrift waar je altijd alleen maar tests in vond van die merken, en je kreeg een 10-pack That's als je lid werd ervan. Dat magazine werd door Bose uitgegeven. Ik kan niet meer op de naam komen, maar ik heb hetzelfde gevoel als ik dit artikel van vi-fi lees :)

Edit: jaaaaah!
DaRoot schreef op zondag 29 augustus 2004 @ 14:22:
Ik heb een tijdje een abonnement gehad op het tijdschrift Oog & Oor, dat nu een andere naam heeft trouwens. Op een gegeven moment viel het me op dat er elke maand een setje Bose-speakers werd getest, en dat deze altijd super en geweldig uit de test kwamen. Ik heb ze toen eens een brief geschreven dat ik het vermoeden had dat ze door Bose gesponsord werden, en dat ik van plan was het abonnement op te zeggen als ze zo nog langer doorgingen. Ik heb hier nooit een reactie op gehad, maar enige tijd later hadden ze eens een keer géén test van Bose speakers, en één keertje waarbij er toch een minpuntje aan het Bose-setje naar voren kwam. Later heb ik nog een brief geschreven, dat ik per direct het abonnement wilde opzeggen, omdat ik nog steeds het gevoel had, te betalen voor verkapte reclame. Mijn abonnement is toen direct opgezegd, echter zonder bevestiging of reactie van hun kant. Erg vreemd...
Later hoorde ik van een collega, die vroeger bij een gerennomeerde Hifi-zaak in Enschede heeft gewerkt, dat Bose inderdaad dat blad sponsorde.
Afbeeldingslocatie: http://www.hifimuseum.info/tn_o&o%20magazine%201992%20cover.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door SeatRider op 07-05-2010 09:22 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat vi-fi artikel bevestigd alles wat audioliefhebbers zo slecht aan Bose vinden....
Verwacht nu geen mooie pin-point of ultieme luisterpositie, want die is er gewoonweg niet. De muziek uit deze luidspreker is er gewoon overal. En daar is de luidspreker nu juist voor ontwikkeld en ligt dan ook de kracht van dit systeem. Gewoon lekker muziek maken, zonder enige pretentie.
Als ik nou gewoon een achtergrond muziekje wil hebben en geen behoefte heb aan goede plaatsing en mooie diepe soundstage etc, dan hoef ik ook geen 2300 euro per paar uit te geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

djflue schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:34:
Heb je hier toevallig gegevens van? Want mijn ervaringen met deze speakers zijn niet dat ze zo'n slecht rendement hebben.
Ooit al eens afgevraagd waarom er zoveel vermogen in lijkt te kunnen... Die dingen hebben 9 kleine (11.4 cm) breedband speakertjes. Per definities hebben die dingen al een laag rendement (meestal onder de 80 dB/Watt per speaker). Er moet dus veel vermogen in om er een beetje geluid uit te krijgen.

Iedere zichzelf respecterende speakerfabrikant zal de efficiëntie van zijn speakers in de specs zetten.. Bose niet.. En zelfs op het internet vind je deze cijfers niet, omdat niemand ooit zin heeft gehad die dingen goed op te meten (metingen die ik gevonden heb zijn allemaal relatief en helaas niet absoluut, dus geen rendement te zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ voodooless

Met 1 speaker aan de voorzijde en 8 aan de achterzijde is een traditionele meting niet zo zinvol. Die meet de geluidsdruk aan de voorzijde. Dat kleine breedbanders een laag rendement hebben (per definitie???) lijkt mij onzin, maar wellicht heb ik te weinig kennis van breedbanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Hmm, kleine speakertjes met een equalizer die het laag gigantisch boost lijkt mij een uitstekende manier om die dingen makkelijk op te blazen.

Heeft Bose wat slims verzonnen om dat tegen te gaan of is het een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

blissard schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:58:
@ voodooless

Met 1 speaker aan de voorzijde en 8 aan de achterzijde is een traditionele meting niet zo zinvol. Die meet de geluidsdruk aan de voorzijde.
Dat is echt een onzin verhaal... Als je een openbaffle speaker kunt meten op traditionele wijze (en dat kun je als je handig bent, en ik neem aan dat Bose handig is..), kun je ook een direct/reflecting speaker op deze manier meten.
Dat kleine breedbanders een laag rendement hebben (per definitie???) lijkt mij onzin, maar wellicht heb ik te weinig kennis van breedbanders.
Per definitie is misschien wat kort door de bocht, maar de efficiëntie gaat wel de kelder in als je nog wat laag uit je kleine breedbander wil krijgen, en dat wil je met een 901 wel.
mjtdevries schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:47:
Heeft Bose wat slims verzonnen om dat tegen te gaan of is het een bekend probleem?
Uiteraard hebben ze daar wel wat slims voor bedacht. De EQ is dynamisch. Bij hoge volumes is de boost dus veel minder. Je krijgt dus een flinke compressie in het laag. Bij PA installaties doen ze dat ook vaak zo.

[ Voor 30% gewijzigd door voodooless op 07-05-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324429

Mijn ouders hebben tijden terug (2 jaar ongeveer) de 3-2-1 set gekocht en het werkt simpelweg gewoon goed.
2 kleine satteliet speakers en een sub achter het gordijn, wat een vereiste was voor mijn moeder.
Ze luisteren vaak alleen radio en af en toe een cd, daar voldoet de set natuurlijk prima in, en tijdens films komt er gewoon een mooi diep filmisch geluid uit en weten ze de 5.1 nog redelijk goed te reproduceren door die 2 speakertjes.

De 3-2-1 sets zijn gewoon goed spul voor mensen die graag een film kijken, toch een beetje bioscoop gevoel willen hebben maar geen 6 speakers willen plaatsen door de hele kamer.

Of ze het geld waard zijn? nee
Maar mijn ouders hadden het er wel voor over vanwege de form-factor, het design en het gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
voodooless schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 09:44:
[Die dingen hebben 9 kleine (11.4 cm) breedband speakertjes. Per definities hebben die dingen al een laag rendement (meestal onder de 80 dB/Watt per speaker).
Na een beetje zoeken op internet vind ik meerdere bronnen die 90dB/Watt noemen. In de eerste 2 series 901 zaten inderdaad speakers die een vreselijk laag rendement hadden, maar sinds serie 2 is dit opgelost.
90 is niet heel hoog, maar al met al toch redelijk respectabel.

@ mjtdevries.
Inderdaad, 2300 euro is een hoog bedrag, ik zou het er zelf inderdaad ook niet aan uitgeven. Ik heb dat geld sowieso niet. Maar achtergrondgeluid is toch een beetje respectloos voor deze speakers. De accoustimass is naar mijn mening een echte installatie die perfect voor achtergrondgeluid kan worden gebruikt, maar de 901 geven een hele andere belevenis. Ik kan het niet echt omschrijven, maar iedereen die ze ooit heeft gehoord weet waar ik het over heb. Het is inderdaad een beetje zoals meneer Bose zegt, alsof je bij een concert zit.

@ Defeated.
Dat verhaal over je moeder komt me heel bekend voor 8)7, zet ik in de woonkamer een Denon versterker neer ter vervanging van een Akai midi setje is de reactie: "ja mooi, maar dat andere was ook goed hoor."

[ Voor 9% gewijzigd door djflue op 07-05-2010 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

djflue schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:38:
Na een beetje zoeken op internet vind ik meerdere bronnen die 90dB/Watt noemen. In de eerste 2 series 901 zaten inderdaad speakers die een vreselijk laag rendement hadden, maar sinds serie 2 is dit opgelost.
90 is niet heel hoog, maar al met al toch redelijk respectabel.
Dat is absoluut nog wel acceptabel. Heb je linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246470

mjtdevries schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 10:47:
Hmm, kleine speakertjes met een equalizer die het laag gigantisch boost lijkt mij een uitstekende manier om die dingen makkelijk op te blazen.

Bose heeft zich voor de consumenten markt gericht op het uit een zo'n klein mogelijke speaker zo veel mogelijk geluid te krijgen en daar zijn de speakers dus ook voor aangepast t.o.v. normale speakers. Als je de speakers ontleed dan zul je zien dat de hoogmidden en hoge tonen geleverd moeten worden door een enkele driver i.p.v. een aparte driver voor het midden gebied en een aparte tweeter. De middenlaag en lage tonen worden geleverd door een uit het zicht te plaatsen "basmodule". Dit is ook de reden dat bose consumenten speakers altijd met een eigen bose versterker aangestuurd moeten worden. Die versterker zal er dan voor moeten zorgen dat met name de hoge tonen extra versterkt zullen moeten worden om het gemis van de tweeters te compenseren. De "basmodule" maakt weer gebruik van akoestische technieken zoals resonantie waardoor de lage tonen extra worden versterkt. Sluit je de speakers aan op niet bose versterkers dan zul je merken dat het geluid erg kaal en niet ruimtelijk klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
@voodooless
In het artikel waar ik naar verwees word het geschat op 88 dB, ik ga nog even verder zoeken, ik had namelijk gister wat gevonden.
Maar zoals er op http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=11152.15 word gezegd, kan dit best wel op een vreemde manier zijn gemeten.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen, ze verschillen niet veel van mijn Infinity Overtures (rendement 92dB/W) Maar Deze speakers zouden natuurlijk op een andere wijze moeten worden gemeten, omdat 8 speakers aan de achterkant zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:00

OMD

Bose 701,

fantastische dingen! Ik vind van alle luidsprekers die Bose heeft gemaakt dit toch wel verreweg de best klinkende luidspreker van hun.

Afbeeldingslocatie: http://www.sorishop.com/board/old_goods/upload/old_goods_40_69_1.jpg

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
OMD schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:30:
Bose 701,

fantastische dingen! Ik vind van alle luidsprekers die Bose heeft gemaakt dit toch wel verreweg de best klinkende luidspreker van hun.
Waarom vind je dit, en wat vond je zo goed aan deze speakers. Ik heb geen ervaring met deze speakers maar ze zien er wel op plaatjes imposant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:00

OMD

djflue schreef op zondag 09 mei 2010 @ 02:32:
[...]

Waarom vind je dit, en wat vond je zo goed aan deze speakers. Ik heb geen ervaring met deze speakers maar ze zien er wel op plaatjes imposant uit.
Ik luisterde toen nog veel trance en dance muziek, de luidsprekers lenen zich er behoorlijk goed voor. De lage tonen luidspreker zit opgesloten in de kast waardoor je best een mooi diep laag krijgt. Je moet er echter niet een mooi klassiek stuk op willen draaien, daar zijn ze imho niet geschikt voor.

Ik zou het vandaag de dag niet meer willen, draai ook met heel andere apparatuur nu, maar van de normale speakers die ze hebben gemaakt was dit in mijn ogen nog wel het beste.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Persoonlijk heb ik veel ervaring met alles wat Bose te bieden heeft voor multimedia/computergeluid en daar vallen een paar dingen over te zeggen:
- Companion 2: voor de prijs zeer mooie 2.0 oplossing met een helder geluid en een zeer hoog plafond.
- Companion 3: te duur voor wat het is en het loopt al snel te clippen.
- Companion 5: degelijk setje maar het kost er ook naar.
Wat ze allemaal gemeen hebben is idd. een gemis in het middengedeelte en daardoor een hoop focus op hoog. Het laag is voor de Companion 3 en 5 vrij deftig, de 2 heeft geen woofer en dus mag je daar ook niet teveel van verwachten. Ze spelen ook vrij "breed" en voor hun grootte komt er een volume uit dat je een aantal klasses hoger pas verwacht.

Echter op het PC gebied heb je nu éénmaal niet veel keuze als je een complete set zoekt specifiek voor computergebruik gemaakt, Creative en Logitech zijn nu ook éénmaal geen highend bouwers. Echter kan je voor het geld van de Companion 3 of 5 al mooie versterkte monitors halen die op zich goed zullen presteren.

In mijn ogen heeft de Companion reeks hun voor- en nadelen: ze zijn compact, degelijk gebouwd en spelen vrij goed, maar dat kost geld en dan kan je je afvragen of je niet iets beters kan vinden voor hetzelfde bedrag. Bose is dan ook meer een merk voor de luie hifi'er die zich niet wil verdiepen in het optimale, maar gewoon geld wilt geven voor "degelijk" geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15

Metro2002

Memento mori

djflue schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 02:53:

Deze speakers komen het best tot hun recht bij het beluisteren van klassieke muziek en andere muziek die een niet de diepe bass heeft.
Ik weet dat het een positief ervaringen topic is maar kom op. Een speakerset die alleen goed klinkt bij klassieke muziek (wat trouwens ook behoorlijke lage tonen kan bevatten!) en alleen maar klinkt als het geluid kunstmatig opgepompt is met een equalizer is gewoon waardeloze rotzooi.
Subwoofer niet te vinden op gehoor
Nadelen:
Geen natuurgetrouw geluid
Mist "emotie"(valt niet goed te omschrijven maar in vergelijking tot andere speakers lijkt er iets te ontbreken)
Die accoustimas set heb ik zelf ook gehad. De subwoofer was wel degelijk te localiseren en die emotie die ontbreekt zijn simpelweg frequentiegebieden die ontbreken. Je mist dus gewoon een deel van de muziek :|

Om dan toch een positieve draai te geven aan het bose topic: van een afstandje zien de setjes (3-2-1 ed) er best leuk uit in de huiskamer. Van dichtbij ziet het er uit als goedkoop plastic met een opengesloopte wekkerradio uit de jaren 70 als display.

Moet wel zeggen dat de 321 sets van nu redelijk goed klinken, zeker in vergelijking met die accoustimas rommel. Maar vooral als achtergrond geluid en als geluid voor de tv enzo. Niet direct om eens uitgebreid muziek naar te gaan zitten luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359087

Voor design en aansluit / bedieningsgemak brengt Bose eind deze maand (mei) de nieuwe Lifestyle op de markt.
Deze is volstrekt anders dan de vorige Lifestyles en richt zich op de cinema ervaringen voor in de woonkamer.
Consumenten die een mooie tv aanschaffen en alle randapparatuur rommel in de kast er onder willen laten verdwijnen zullen dit erg interessant gaan vinden.
Een audiofiel zet zijn voor-en eindversterker op de kast omdat hij zijn apparaten mooie dingen vind. Speakers kunnen voor hem ook niet groot genoeg zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee een audiofan (audiofiel is een zilverdraadjes-freak) wil gewoon goed geluid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Metro2002 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:52:

Ik weet dat het een positief ervaringen topic is maar kom op. Een speakerset die alleen goed klinkt bij klassieke muziek (wat trouwens ook behoorlijke lage tonen kan bevatten!) en alleen maar klinkt als het geluid kunstmatig opgepompt is met een equalizer is gewoon waardeloze rotzooi.
Een echte topspeaker is meestal geen allrounder, dat is ook met deze speakers. Naar mijn mening komen ze het beste tot hun recht bij klassieke muziek, ik luister zelf weinig naar dit genre, maar bij andere muziekstijlen komen de speakers ook goed uit de verf. Alleen moet je geen frequenties onder de 40Hz verwachten.
Ze bevallen mij in ieder geval goed, en doen wat ze zeggen te doen. En aangezien er in de 901 breedbandspeakers zijn gebruikt zijn er punten waarop deze een lager rendement hebben, dat Bose ervoor kiest om dit met een actieve equalizer op te lossen is aan hun, dit maakt het product niet meteen waardeloze rotzooi, in iedere studio wordt gebruik gemaakt van equalizers om het geluid te corrigeren.
Uiteindelijk is de wijze waarop mensen hun muziek het mooist vinden persoonlijk, en de mogelijkheid dat dit aan te passen is is in mijn ogen een prettig detail.
Misschien is het een leuk idee om eens zelf te ervaren of deze speakers inderdaad zo vreselijk slecht zijn door ze een keer te beluisteren in plaats van mee gaan in de algemene tendens die tegen Bose gericht is. Zoals je al zegt, dit forum is niet alleen voor het bashen, uiteraard hebben alle speakers voor en nadelen, maar door het lezen van persoonlijke ervaringen kan je beter een afweging maken bij eventuele aanschaf van speakers.
Die accoustimas set heb ik zelf ook gehad. De subwoofer was wel degelijk te localiseren en die emotie die ontbreekt zijn simpelweg frequentiegebieden die ontbreken. Je mist dus gewoon een deel van de muziek
Dit is enkel mijn ervaring, de subwoofer is in mijn situatie niet te vinden op gehoor, Uiteindelijk is plaatsing van de speakers essentieel, net zoals dit bij elke andere speaker is.
Ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat bij dit model net zoals bij de huidige Bose systemen een deel van het frequentiegebied ontbreekt, er is echter niet sprake van een actieve scheiding van frequenties zoals bij het 3-2-1 systeem. Dus als je hier gegevens van hebt, voel je vrij om deze hier te vermelden.
Moet wel zeggen dat de 321 sets van nu redelijk goed klinken, zeker in vergelijking met die accoustimas rommel. Maar vooral als achtergrond geluid en als geluid voor de tv enzo. Niet direct om eens uitgebreid muziek naar te gaan zitten luisteren.
En dat is nou precies de rede waarom er speakers zijn van 10000 euro per stuk, en je voor dat geld een stuk of 10 Bose setjes hebt. En het feit dat Bose duur is doet er dan niet eens toe. Uiteindelijk gaat alles om persoonlijke smaak en om het doel dat een systeem heeft

[ Voor 9% gewijzigd door djflue op 12-05-2010 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Een echte topspeaker is meestal geen allrounder, dat is ook met deze speakers
Ik snap dit soort uitspraken nooit.

Ten eerste is mijn ervaring dat een echte topspeaker juist wel een allrounder is.
En dat lijkt mij bovendien ook nogal vanzelfsprekend. Een topspeaker is een speaker die over het gehele frequentiebereik het geluid netjes weergeeft.

Is er een soort muziek waarbij het niet wenselijk is dat een speaker dat doet?

Ik kan me wel voorstellen dat er muziek is waarbij het niet zo'n ramp is als een speaker dat niet doet, maar andersom kan ik me nooit voorstellen dat er muziek is waarbij het een probleem is als een speaker dat wel doet.

Maar ik hoor graag voorbeelden van soorten muziek waarbij het niet gewenst is dat een speakers over het gehele frequentiebereik het geluid netjes weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mjtdevries schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:25:
[...]

Heel simpel, er zijn twee soorten 'Fidelity'. Namelijk HiFi, aka High Fidelity, welke probeert de bron exact te evenaren, dmv een zo strak / recht mogelijke frequentie curve, gelijke fase etc..

De tweede is MyFi (je snapt hem wel), hiertoe behoren vele HiFi'ers, want uiteindelijk wil -ij toch dat het "goed" klinkt. Dit is ook waarom we op Tweakers.net bijna altijd adviseren om te gaan luisteren.
Als deze Bose boxen perfect klinken voor deze persoon (misschien hoort hij meer middentonen dan jij, vind hij dit geluid fijn), dan is dit MyFi voor hem..

Een HiFi'er in de puurste zin van het woord (iemand die natuurgetrouwe weergave nastreeft) hoeft niet te luisteren, maar -meet- zijn speakers (sterker nog, zijn hele systeem). Als zijn metingen bewijzen dat zijn systeem de perfecte fase alignment heeft, geen distortion, geen vertraging, een rechte frequentiecurve etc. dan is de HiFi'er tevreden. (never gonna happen).

Anyways, het komt er dus op neer dat bijna iedereen aan MyFi doet (waaronder ikzelf) omdat, hoe goed/duur die boxen ook zijn, we graag horen wat we willen horen. En dat is waarom sommige mensen gewoon ontzettend tevreden zijn met hun Bose set, en daar is niks mis mee :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 12-05-2010 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Sorry hoor, maar ik zie in dat verhaal geen verklaring van de stelling:
Een echte topspeaker is meestal geen allrounder
Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die speakers met een 'slechte' frequentiekarakteristiek plezierig vinden voor hun eigen soort muziek.
En dan kan ik me voorstellen dat iemand een stelling aangaat dat topspeakers meestal geen specialistische speakers zijn, omdat die afwijkende karakteristiek die zij voor hun muziek zo plezierig vinden juist niet te vinden is in topspeakers.

Maar een allrounder moet met alle muzieksoorten goed moet presteren moet je dus juist wel die neutrale frequentiekarakteristiek hebben. Want die afwijkende karakteristiek die voor house plezierig, wil je juist niet hebben bij Jazz of klassiek.

En juist topspeakers hebben zo'n neutraal karakter. Dus hoe kunnen die dan geen allrounders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mjtdevries schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:36:
Sorry hoor, maar ik zie in dat verhaal geen verklaring van de stelling:

[...]

Maar een allrounder moet met alle muzieksoorten goed moet presteren moet je dus juist wel die neutrale frequentiekarakteristiek hebben. Want die afwijkende karakteristiek die voor house plezierig, wil je juist niet hebben bij Jazz of klassiek.

En juist topspeakers hebben zo'n neutraal karakter. Dus hoe kunnen die dan geen allrounders zijn?
Juist, dus geen allrounder :p
En die speaker met het neutrale karakter klinkt voor hem misschien wel goed bij Jazz of Klassiek, maar niet bij House..

Dit is puur een stelling van mij hoor, ik ben het met je eens, maar mijn stelling is dat als je niet HiFi nastreeft, je je niet wil aanpassen aan de speakers, maar de speakers aanpast aan wat jij lekker vind.
Dus je koopt speakers zonder rechte frequentie curve en niet speakers met neutraal consistent (dus niet per definitie goed, dat is subjectief) geluid bij alle muziek. (of misschien heel toevallig juist wel.. dat ligt er maar net aan) poe, tis echt moeilijk om dit goed onder woorden te brengen

Nog een keer wat korter geprobeerd: MyFi: je koopt topspeakers voor jezelf, en niet voor een natuurgetrouwe weergave. Dit -kan- toevallig HiFi zijn, maar in de meerderheid van de gevallen niet.

Maar laten we weer enigzins ontopic gaan, de discussie over wat 'Topspeakers' zijn kunnen we wel in een ander topic voeren :p

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 12-05-2010 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:37
Wellicht is in dit soort zaken "vragen naar bevestiging" niet anders dan in andere gevallen daarvan gewoon een gebrek aan (zelf)vertrouwen. Ook is het met heel veel "HiFi" gewoon op een heel dure manier zoeken naar erkenning, waardering en zelfactualisatie. Niets mis mee, maar men moet dan ook begrijpen dat het instandhouden van diverse illusies in deze intrinsiek gemotiveerd wordt omdat anders de actualisatie van het zelf, de waardering voor je keuze en de erkenning van je blabla in gevaar komt. Dat is zo tegennatuurlijk dat je eigenlijk alleen van een psychopaat dergelijke objectiviteit kan verwachten.

Zoekende naar de beste keuze (in audioland) komt men een hoop mensen tegen die dure apparatuur aanwijzen, allerlei aanwijsbare, meetbare concequenties van hoogwaardige technieken, ontwikkelingen en belangrijke keuzes in de totstandkoming van het betreffende apparaat. Vervolgens gaat zo'n knuppel luisteren naar al die fantastische apparatuur (met die voorkennis) en dan vervolgens met een gladgestreken gezicht beweren dat 'ie onvooringenomen aan het luisteren is. Ik denk dat de gemiddelde "audiofiel" veel interesse wekt bij deskundigen van cognitieve dissonantie.

Dat vind ik nu zo leuk aan de insteek van dit topic: zoeken naar ervaringen met een luidsprekers die op zijn zachts gezegd technisch van discutabele kwaliteit zijn. Echter moet men dan vervolgens niet teveel ingaan op die techniek, maar juist aandacht geven aan die ervaringen en beleving. Want dat mis ik altijd zo in al die topics over audio en beeld. Wat het zintuigelijke gedeelte betreft gaat het om beleving en die hangt af van veel meer dingen dan techniek. Dat je door je met audiospullen bezig te houden ook nog op een andere manier lol hebt (van knutsel tot alllerduurste rommel wat er te vinden is te kopen) is natuurlijk heel mooi, maar zou best los gezien mogen worden van het begrip "geluidskwaliteit".

Neem de bioscoop: overdonderend intens geluid, maar soms best hoorbaar (in mijn beleving :D ) flinke overstuurde bagger. Neemt niet weg dat als dat een beetje binnen de perken blijft je er helemaal niets van merkt omdat de film je boeit en je alsnog the full picture beleeft. Natuurlijk kan je makkelijk geconcentreerd luisteren en zoeken naar kwaliteit en dan zal je vast snel het gebrek daarvan herkennen: Echter doe je dan vooral jezelf tekort want je moet je concentreren op het beleven van de inhoud van de film (of op je date natuurlijk :P )

Ik ben zoekende naar een conclusie van mij geleuter, maar kom er nog niet aan dus laat ik het maar gewoon open. Is ook weleens leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
lredev schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 12:55:
Dat vind ik nu zo leuk aan de insteek van dit topic: zoeken naar ervaringen met een luidsprekers die op zijn zachts gezegd technisch van discutabele kwaliteit zijn. Echter moet men dan vervolgens niet teveel ingaan op die techniek, maar juist aandacht geven aan die ervaringen en beleving. Want dat mis ik altijd zo in al die topics over audio en beeld.
Dit was ook het idee van mij achter dit topic, muziek is iets persoonlijks. En de beleving hiervangaat niet alleen over wat een apparaat kan, maar ook om alles eromheen. Als je op zoek gaat naar een speakerset is het natuurlijk leuk om te horen hoe geweldig het geluid is, maar de plaatsing is net zo belangrijk, en uiteindelijk gaat het om persoonlijke smaak. Ik hoop dan er met dit topic een duidelijk beeld kan worden gegeven over Bose spullen, en waarom ze wel/niet bevallen. Daaraan heb je namelijk veel meer dan aan enkel gegevens die zeggen hoe geweldig speakers zijn. Het is natuurlijk leuk als je een speaker hebt die frequenties tussen de 10 en 32000 Hz kan weergeven, en met een gevoeligheid van 104dB. Maar uiteindelijk is de eigenaar degene die moet bepalen of het geluid, en de karakteristiek van de speakers bij hem en de toepassing van het systeem past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eensch eensch eensch :)

Maarja, we leven nu eenmaal in een vrij droge wetenschappelijke wereld. Dus ik denk dat dit topic enorm gaat falen, omdat er elke 2 pagina's wel een mod-break nodig zal zijn voor de mensen die deze 2e pagina's niet hebben doorgelezen.

Desalniettemin: Gaat uwer gang.
Wat mij betreft klinkt Bose nogsteeds best wel geinig voor twee van die boxjes.. Maarja, relativering is waar het bij mij om draait, dus ik zal me niet meer mengen in dit 'discussie' topic (aangezien er geen discussie is :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik vind het een beetje flauw dat jullie suggereren dat anti-bose mensen alleen maar in getalletjes geinteresseerd zijn en niet in de geluidservaring.

Integendeel, de mensen die zo anti-bose zijn, zijn dat meestal juist omdat ze de geluidservaring zo mager vinden tov de prijs.
Als ik gewoon lekkere achtergrond muziek wil zonder pretenties, dan zou ik gewoon bij mijn oude betaalbare setje gebleven zijn.

Op het moment dat ik een boel extra geld ga uitgeven aan speakers, dan ben ik juist op zoek naar zaken als extra detail, goede plaatsing van geluid en een diepe soundstage etc. De zaken die een geluidservaring zoveel mooier maken en waardoor je speciall voor een stukje muziek gaat zitten om er van te genieten.
Juist die zaken waarin Bose niet sterk is. (wat ook beaamt wordt in de review van een Bose liefhebber waar in het begin van dit topic naar verwezen werd)

Dat is volgens mij de essentie van de controverse rondom Bose.

[ Voor 7% gewijzigd door mjtdevries op 12-05-2010 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Anoniem: 116571 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:11:
Dus ik denk dat dit topic enorm gaat falen, omdat er elke 2 pagina's wel een mod-break nodig zal zijn voor de mensen die deze 2e pagina's niet hebben doorgelezen.
Misschien is het een domme vraag, maar wat is een mod-break :?
Ik vind het een beetje flauw dat jullie suggereren dat anti-bose mensen alleen maar in getalletjes geinteresseerd zijn en niet in de geluidservaring.
Ik zeg niet dat anti-Bose mensen alleen hierin zijn geïnteresseerd. Ik zeg enkel dat getallen niet alles zegt, het gaat uiteindelijk om de manier hoe een speaker zijn geluid produceert, en hoe dit over komt op de luisteraar. Ik neem aan dat je het hierbij met mij eens bent. Geluid is nou eenmaal een kwestie van persoonlijke smaak.
Op het moment dat ik een boel extra geld ga uitgeven aan speakers, dan ben ik juist op zoek naar zaken als extra detail, goede plaatsing van geluid en een diepe soundstage etc. De zaken die een geluidservaring zoveel mooier maken en waardoor je speciall voor een stukje muziek gaat zitten om er van te genieten.
Ik moet zeggen, door de aanschaf van de 901's ga ik vaker zitten voor een stukje muziek, de ervaring is echt overweldigend, mede omdat het geluid van alle kanten lijkt te komen. Deze speakers brengen dan ook zeker dit gevoel bij mij over, van andere speakers van Bose kan ik dit niet zeggen omdat ik hier geen ervaring mee heb, maar dit is ook iets wat je eigenlijk zelf moet ervaren.

[ Voor 70% gewijzigd door djflue op 12-05-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:07
Heb zelf in een andere forum het volgende gezegd :
1.
Wou toch even reageren op je bose verhaal. Zoals sommige weten verkoop ik zelf ook Hifi met o.a ook bose. De marges zijn hoog alleen dit is zo op alle audio artikelen. Bose is zeer zeker geen uitzondering.

Merk toch enige jaloezie, Het is namelijk helemaal geen gek product. Als ik met consumenten + vrouw naar een paar goede boekenplank speakers toe loop hoor ik toch vaak : '' mijn vrouw wil toch echt iets kleiners''

Spreek de bose importeur regelmatig en ook hij is van mening dat voor muziek 2 goede zuiltjes beter zijn dan zijn eigen bose spul. Maar ze spelen gewoon goed in op de vraag van de markt. En, laten we eerlijk zijn je zit gewoon met die grote aan fysieke belemmeringen vast. Voor zulke kleine speaketjes presteren ze anders helemaal niet zo slecht.

Je bekijkt het te veel van je eigen audiofiele standaards. De markt werkt op vraag en aanbod....
er is nou e-maal vraag een producten zoals bose en daar spelen ze gewoon goed op in.

Het zijn zeker geen oplichters, Steeds meer consumenten zoeken naar de kleinste speakers,Kleine versterkers die je makkelijk kan weg werken, Hoog gebruikers gemak en zijn bereid daar voor te betalen.

En zeg nou zelf, 1000 euro voor een 3-2-1 systeem is toch geen eens zo gek ?
wat voorn marges denk je dat een merk zoals Kef,marantz,denon,canton,vincent uitvoert. Ik heb zicht op deze marges en kan je vertellen dat het in verhouding tot bose echt wel meevalt.

*** zelf wijs ik klanten altijd eerst op de mogelijkheid met losse componenten, Maar als klanten blijven vragen naar een nog kleiner speakertje dan een kleine monitor speaker dan is bose gewoon een goede optie ***

Ik reageerde vroeger op dezelfde manier. Totdat ik het eens van een ander perspectief bekeek. Dit van de gemiddelde man..... Die voor klein en makkelijk gaat i.p.v het beste geluid voor je euro...

---

Ik ook niet.... Zit zelf in de verkoop en zie gewoon heel vaak dat mensen totaal geen grote speakers willen + het maximale gebruikers gemak. En bijvoorbeeld die kef eitjes zijn nog groter en alleen bestel baar voor surround.

Ik zeg altijd tegen klanten, Bose zuigt voor muziek en de mogelijkheden zijn ook niet enorm (bij de 3-2-1's) bijvoorbeeld geen hoofdtelefoon aansluiting. Eigen muziek draaien mag bij ons altijd, geen probleem... Maar dat is nog niet een rede om te zeggen dat het oplichters zijn. De marges zijn namelijk zeker niet meer dan op bijvoorbeeld Klipsch,van medevoort,enz,enz
Ik ga er geen woord meer over vuil maken alleen raad je aan om het eens in een ander perspectief te bij kijken.

Ben zelf niet van de gladde verkoop praatjes (en toch een met de betere verkoop omzet, Kennelijk duurt eerlijkheid en vertrouwen het langst...) maar mocht dit bij sommige verkopers wel het geval zijn...... moet je der zelf maar doorheen prikken.

Je verhaal slaat op slechte verkopers, Vind het alleen jammer dat je gelijk de associatie met Bose meepakt.

---

Trouwens de Randen voor de 301 MKII zijn net binnen. Donderdag zullen de speakers komen en dan kan ik zelf zien hoe zo'n bose het er van af brengt. Was wel onder de indruk met de 301 V. Zeker bij Dance,metal,house muziek. Zal die 301's waarschijnlijk vooral in het weekeind gebruiken..

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-05-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
90% van wat je in dat andere forum hebt gezegd is niet van toepassing op deze thread...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:37

JT

VETAK y0

Om nog even in te gaan op de beleving waar sommigen het over hebben; de beleving is juist waar Bose op inspeelt op 2 manieren:
- Veel laag en hoog want dat is voor veel mensen het mooiste in de korte periode dat ze luisteren. En volume uiteraard. Hoe vaak ik al niet heb gehoord dat ze na verloop van tijd de tekortkomingen in zijn gaan zien als ze er langer naar luisterden...
- Eigen demo DVD's van Bose, afgemixt speciaal op de Bose luidsprekers. Want ik heb ook al vaak genoeg gehoord dat men het niks meer vond zodra de eigen CD of DVD erin ging.

Wat leuke dingen om te weten over Bose:
  • Bose producten gaan 2 keer over de kop. 1000e verkoop is 500e voor de winkel.
  • Winkels die Bose mogen verkopen, mogen geen korting geven. Dat is interessant als niemand dat mag, want dat betekent dat andere winkels niet jouw klant kunnen wegkapen met lage prijzen plus je houd de volle marge.
  • Bose mag alleen bij de speciale Bose muren staan. Uiteraard niet bij andere speakers zodat je niet direct kan vergelijken.
  • Bose gebruikt speciaal voor hun systemen afgemixte demo's. Heb zelfs wel eens verhalen gehoord over equalizers die achter de demowanden staan, maar dat is onbevestigd.
  • Winkels verkopen graag Bose omdat het ze erg weinig tijd kost. Door hun supergoede marketing machine (daar zijn ze gewoon verschrikkelijk goed in) hebben mensen eigenlijk al hun keuze voor Bose gemaakt. Enige wat ze nog nodig hebben om zo een systeem aan te schaffen zijn de woorden "ja, Bose is een hele goede optie" van de verkoper plus een korte demo van 2-5 minuten, vol met laag en heel veel hoog (vol en helder geluid) en heel hard uiteraard. Ook op after sales gebied verkopen winkeliers graag Bose; de gebruikersvriendelijkheid is hoog en dat betekent dat ze ook na de verkoop er erg weinig tijd aan kwijt zijn.
Opgesomd:
- Hoge marge
- in zeer korte verkooptijd
- en zonder significante investeringen qua tijd in after sales

Heel veel geld in heel weinig tijd dus :) En nee, dat heb ik niet zelf verzonnen maar gehoord van verkopers, die het verder volledig met me eens waren dat je bijzonder weinig geluid per euro krijgt.

Ik sluit mij overigens aan bij een andere user hier die zei dat Bose niet zozeer heel slecht is, maar vooral heel duur voor wat je krijgt.
ljarutten schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 16:03:
Geen idee welke type BOSE dat ik heb, maar ik geloof dat een nog uit de 5 series is (die met een rode randje).
Zal wel Acoustimas 5 zijn :)
Ik heb deze 5 jaar terug gekocht voor 1 prikkie (geloof 100 euro die ik betaald heb). I.c.m. een Thompson Receiver, geluid is super. Nadat de reicver rip ging heb ik hem een tijd nietmeer gebruikt tot sinds kort. Heb ik een goedkope marantz 6.1 in de wacht gesleept.
Ach, 100e kan je het nog een keer voor lijen.
i.i.g. Prima geluid alleen de center speakers vind ik ietwat te kort komen af en toe maar dit is per film afhankelijk.
Niet zo vreemd; stemmen bestaan voor een belangrijk deel uit frequenties onder de 300hz en die kleine kubusjes hebben dusdanige fysieke beperkingen dat die speakers er fysiek gewoon geen 200hz uit gaan krijgen.
Want? Ooit wel eens geluisterd naar een opstelling met parametrische EQ in een akoestisch niet zo dode ruimte, voor en na de parametrische eq? Met een goede eq kan je problemen door je akoestiek teniet doen of erg verminderen. En laat nou juist je akoestiek vaak je geluid verneuken. Want de meeste mensen weten niet wat ze horen als ze hun eigen speakers zouden horen in een dode kamer.

Een eq is niet per definitie slecht, alleen Bose past het toe om alle zwakke punten van de speaker te verbloemen. En dat zijn er zoveel dat er niks van het geluid over blijft zonder eq.
djflue schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:54:
[...]

Dit is enkel mijn ervaring, de subwoofer is in mijn situatie niet te vinden op gehoor, Uiteindelijk is plaatsing van de speakers essentieel, net zoals dit bij elke andere speaker is.
Ik kan echter niet met zekerheid zeggen dat bij dit model net zoals bij de huidige Bose systemen een deel van het frequentiegebied ontbreekt, er is echter niet sprake van een actieve scheiding van frequenties zoals bij het 3-2-1 systeem. Dus als je hier gegevens van hebt, voel je vrij om deze hier te vermelden.
Het is jammer dat ik het zo niet bijdehand heb, maar ik heb nog ergens een testje op papier liggen waar ze een Acoustimas setje hebben gemeten. Resultaat:
- Satellietjes konden geen respectabel midden produceren en onder de 270hz bleef er weinig over
- Als resultaat moet de subwoofer erg hoog meespelen om niet het gebied tot pakweg 270hz te missen. De subwoofer speelt hierdoor niet mee tot 80 a 100hz, maar tot ruim over de 200hz. En elke audio hobbyist weet dat je een subwoofer die boven de 80-100hz laat spelen lokaliseerbaar wordt. En uit de natuurkunde is ook bekend dat boven de 100hz lokaliseerbaar is :)

Dit alles is ook niet raar. Alle andere merken met net zulke kleine speakertjes hebben last van hetzelfde probleem. Om laag-mid te produceren, heb je gewoon een beetje inhoud nodig en een driver met enig conusoppervlakte. Twee dingen die de Bose Acoustimas setjes niet hebben. En alle andere kleine varianten ook niet. Ik heb het idee dat Kef met z'n KHT setjes net op de rand van optimaal zit, zo klein mogelijk zonder in te leveren op laag-mid. Kijk maar eens naar dat formaat.
Roderiktweaker schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:51:
Heb zelf in een andere forum het volgende gezegd :
1.
Wou toch even reageren op je bose verhaal. Zoals sommige weten verkoop ik zelf ook Hifi met o.a ook bose. De marges zijn hoog alleen dit is zo op alle audio artikelen. Bose is zeer zeker geen uitzondering.
Sterker nog, Bose steekt er aardig bovenuit met 2 keer de marge (100%) waar andere fabrikanten blijven steken op 70-80 procent. Zonder korting. Die je op Bose niet eens mag geven.
Spreek de bose importeur regelmatig en ook hij is van mening dat voor muziek 2 goede zuiltjes beter zijn dan zijn eigen bose spul. Maar ze spelen gewoon goed in op de vraag van de markt. En, laten we eerlijk zijn je zit gewoon met die grote aan fysieke belemmeringen vast. Voor zulke kleine speaketjes presteren ze anders helemaal niet zo slecht.
Imho niet beter of slechter dan de concurrentie over het algemeen. Alleen wel 2 keer zo duur.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 12-05-2010 21:29 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Je moet wel bedenken dat er mensen op deze aardbol rondlopen die speakers krankzinnig lelijk vinden en die absoluut geen losse componenten willen. Je vergeet dat de concurrentie ALTIJD betekend grotere speakers. Het is een uniek product met zeer kleine speakers. Deze doelgroep heeft vaak ook goed geboerd en wil hier graag geld aan uitgeven. Als ik zeg dat bose voor muziek gewoon niet goed is hoor je de mensen zeggen '' Bose was toch het beste geluid ''. Ik vind dat je ze juist moet complimenteren met hun goede marketing. Knap gedaan. (ook al is het niet helemaal eerlijk, Waarom zou jij je daar druk om maken. Dan koop je het zelf toch niet?)

Je zegt dat de marges veel hoger zijn dan de rest. Hoe kom je aan deze informatie ?. Zal voor jou vrijdag de Marges nog nakijken maar ik kan mij herinneren dat het niet veel uitmaakt. Ik moet wel zeggen dat ik al die marges niet uit mijn hoofd weet omdat het mij als verkoper niet zo interesseert. (tenzij er onderhandeld moet worden)

Bij ons op de zaak stoppen wij graag u eigen CD in het Bose product. In de gevallen dat hier toch niet zorgvuldig mee om gegaan word staat in de wet dat u het product binnen een bepaalde termijn mag terug brengen. Je hebt in feite dus wel gewoon een week de tijd om het product te testen. Je kan het daarna immers gewoon retourneren.

Ik heb zelf ook de Indruk dat er wel enige EQ is toegepast. Dit maakt ze iets minder geschikt voor muziek alleen voor film maakt het veel minder uit. Wat maakt het jou uit dat er EQ is toegepast ? Dit word zoals je zelf al aangaf in de professionele wereld ook veel toegepast.

Ik ga niet in over de manier van verkopen omdat het bij ons deze praktijken niet aan de orde zijn. Mocht dit wel het geval zijn dat vind ik dat de Consument zelf ook enig verstand moet gebruiken en bijvoorbeeld een lagere Demo eisen. Dit kan je als consument zelf namelijk ook inbrengen. Bij een goede zaak word daar ook gehoor aan gegeven. Het is natuurlijk onmogelijk om bij elk apparaat een half uur de moeten staan als een
klant totaal geen intentie noch interesse heeft. Een consument kan zelf ook een hoop verstandiger worden.

Elk gezond bedrijf wil zijn winst maximaliseren. Kijken hoever je de prijs kan verhogen zonder dat mensen weglopen. Bij het publiek van bose licht dit gewoon vrij hoog. Moet je bose verantwoordelijk hiervoor houden ?. Kom op zeg het is geen non-profit organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Roderiktweaker schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:12:
Je moet wel bedenken dat er mensen op deze aardbol rondlopen die speakers krankzinnig lelijk vinden en die absoluut geen losse componenten willen. Je vergeet dat de concurrentie ALTIJD betekend grotere speakers. Het is een uniek product met zeer kleine speakers. Deze doelgroep heeft vaak ook goed geboerd en wil hier graag geld aan uitgeven. Als ik zeg dat bose voor muziek gewoon niet goed is hoor je de mensen zeggen '' Bose was toch het beste geluid ''. Ik vind dat je ze juist moet complimenteren met hun goede marketing. Knap gedaan. (ook al is het niet helemaal eerlijk, Waarom zou jij je daar druk om maken. Dan koop je het zelf toch niet?)
Mwoah, Sony heeft zo een 5.1 set gehad met nog kleinere speakertjes dan Bose en die was ook nog eens goedkoper, terwijl ik het niet onder vond doen. Uiteraard met dezelfde gebreken ivm fysieke beperkingen.

De marketing is idd verschrikkelijk goed, heb ik al gezegd. Ik kan me daar druk om maken omdat ik het oneerlijk vind, het is onethisch. Hoe ver mag je daarin gaan, stel jezelf die vraag eens. Waar leg je die grens? Ik vind dat Bose die grens overschrijd. Niet de enige uiteraard, er zijn ook merken die 1080i als full hd aanprijzen enz. Maar ik kan me daar druk om maken omdat ik niet alleen aan mezelf denk, maar ook om aan de wereld om me heen. Iets dat mensen tegenwoordig veel te weinig doen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Je zegt dat de marges veel hoger zijn dan de rest. Hoe kom je aan deze informatie ?. Zal voor jou vrijdag de Marges nog nakijken maar ik kan mij herinneren dat het niet veel uitmaakt. Ik moet wel zeggen dat ik al die marges niet uit mijn hoofd weet omdat het mij als verkoper niet zo interesseert. (tenzij er onderhandeld moet worden)
Omdat ik zelf ook in verschillende winkels sta en met verkopers praat ;)
Bij ons op de zaak stoppen wij graag u eigen CD in het Bose product. In de gevallen dat hier toch niet zorgvuldig mee om gegaan word staat in de wet dat u het product binnen een bepaalde termijn mag terug brengen. Je hebt in feite dus wel gewoon een week de tijd om het product te testen. Je kan het daarna immers gewoon retourneren.
Die mogelijkheid bestaat inderdaad om je eigen muziek te gebruiken en de set te retourneren. Sterker nog, dat mag volgens de Nederlandse wet. Maar daar heeft Bose nog een aantal back-ups voor (redundante marketing kan je het wel noemen :+ ). Je eigen cd gebruiken kan inderdaad. Je eigen muziek vervolgens vergelijken op verschillende sets in dezelfde ruimte met de speakers naast elkaar kan niet.

En voor het retourneren maken ze gebruik van cognitieve dissonantie, geen zin om het uitgebreid te gaan uitleggen, genoeg over te vinden maar in het kort betekent het dat mensen hun gedachtes aanpassen op hun gedrag ipv andersom. Dus mensen kopen zo een set, zijn er thuis niet helemaal tevreden mee maar ipv de set terug sturen praten ze het recht waarom ze die set hebben gekocht. Dan zijn er natuurlijk nog de mensen die er gewoon te lui voor zijn, mensen die het wel best vinden en mensen die het geluid het beste van alles vinden omdat ze niet beter kennen. De doelgroep van Bose zijn mensen die er niet snel achter zullen komen over het algemeen dat ze eigenlijk qua geluid een heel mager product hebben gekocht, of mensen die veel geld over hebben voor een formaat dat ze aanspreekt en gebruikersvriendelijkheid, zonder dat het geluid er écht toe doet. En dat is allemaal prima, maar ik kan het dan niet zo goed hebben als mensen gaan verkondigen dat dat het beste is :P
Ik heb zelf ook de Indruk dat er wel enige EQ is toegepast. Dit maakt ze iets minder geschikt voor muziek alleen voor film maakt het veel minder uit. Wat maakt het jou uit dat er EQ is toegepast ? Dit word zoals je zelf al aangaf in de professionele wereld ook veel toegepast.
Ik zal mezelf nog een keer quoten:
Een eq is niet per definitie slecht, alleen Bose past het toe om alle zwakke punten van de speaker te verbloemen. En dat zijn er zoveel dat er niks van het geluid over blijft zonder eq.
De gevallen dat eq wordt toegepast om het geluid te verbeteren die wel acceptabel zijn (imho natuurlijk) zijn situaties waarbij externe factoren het geluid verpesten ipv de speakers zelf.
Ik ga niet in over de manier van verkopen omdat het bij ons deze praktijken niet aan de orde zijn. Mocht dit wel het geval zijn dat vind ik dat de Consument zelf ook enig verstand moet gebruiken en bijvoorbeeld een lagere Demo eisen. Dit kan je als consument zelf namelijk ook inbrengen. Bij een goede zaak word daar ook gehoor aan gegeven. Het is natuurlijk onmogelijk om bij elk apparaat een half uur de moeten staan als een
klant totaal geen intentie noch interesse heeft. Een consument kan zelf ook een hoop verstandiger worden.
Een lagere demo eisen? Die snap ik even niet. En ja, je moet je gezond verstand gebruiken. Maar heeft iedereen dat? En als je gezond verstand hebt, betekent dat dan automatisch dat je 100% weerbaar bent tegen al die pogingen van een marketingapparaat om je bewust en onderbewust over te halen een bepaalt product te kopen? Door middel van allerlei technieken die bewezen zijn door de wetenschap en andere instellingen? Als jij als klant naar de winkel gaat, dan verwacht je een verkoper die jou iets verkoopt wat het beste bij je past, niet persé een product waar het makkelijkst op te verdienen is (waarbij ik niet wil zeggen dat Bose voor niemand het geschikte product is). Dit gebeurd helaas wel. Wat denk jij nou zelf wat er gebeurd als een verkoper de verkooptechnieken van Bose eerst uitlegt en dan een Bose set gaat aanprijzen? Precies. Er wordt gewerkt achter de rug van de consument om. En de meeste bedrijven doen dit, maar o.a. Bose gaat hier wel heel erg ver in.
Elk gezond bedrijf wil zijn winst maximaliseren. Kijken hoever je de prijs kan verhogen zonder dat mensen weglopen. Bij het publiek van bose licht dit gewoon vrij hoog. Moet je bose verantwoordelijk hiervoor houden ?. Kom op zeg het is geen non-profit organisatie.
Idd, het is geen non-profit organisatie dus dan vervallen automatisch alle ethische vraagstukken en hoef je je nergens aan te houden, fatsoen is niet nodig en eerlijkheid ook niet als je maar geld verdiend :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Let's face it: als Bose het niet deed, deed een ander merk het wel. Acer maakt ook zelden degelijke laptops, Trust is niet het merk voor veeleisende persoon en Senseo is ook geen koffie voor de fijnproever. Bose vult gewoon de vraag die er is, zoals al werd gezegd, en die zal niet veranderen. Men koopt ook een LED TV omdat het "beter" is, men koopt ook een 18,4inch "laptop" omdat ze dan eindelijk van die dradenzooi afzijn. Veel mensen willen geen tijd steken in het uitzoeken hoe goed iets wel en niet is. Verknoei mensen dan niet door te zeggen dat Bose kut is want dan weten ze het al helemaal niet meer. Het feit dat het bedrijf winstgevend is kan alleen maar betekenen dat er vraag is en dus boeit het niet dat er betere producten zijn, die zijn er altijd als je lang genoeg zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Tuurlijk, er is vraag naar. Of het vervolgens ethisch is om aan die vraag te voldoen door middel van allerlei marketingtrucjes en met relatief hoge prijzen, dat is dan de vraag. Jij vind misschien van wel, ik niet. Als het de helft had gekost, dan had ik misschien "ja" kunnen zeggen.

En nee, Bose is zeer zeker niet het enige bedrijf dat er slechte, soms onethische praktijken op na houd.

[ Voor 38% gewijzigd door JT op 12-05-2010 23:03 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
JT schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:57:
[...]

Mwoah, Sony heeft zo een 5.1 set gehad met nog kleinere speakertjes dan Bose en die was ook nog eens goedkoper, terwijl ik het niet onder vond doen. Uiteraard met dezelfde gebreken ivm fysieke beperkingen.

De marketing is idd verschrikkelijk goed, heb ik al gezegd. Ik kan me daar druk om maken omdat ik het oneerlijk vind, het is onethisch. Hoe ver mag je daarin gaan, stel jezelf die vraag eens. Waar leg je die grens? Ik vind dat Bose die grens overschrijd. Niet de enige uiteraard, er zijn ook merken die 1080i als full hd aanprijzen enz. Maar ik kan me daar druk om maken omdat ik niet alleen aan mezelf denk, maar ook om aan de wereld om me heen. Iets dat mensen tegenwoordig veel te weinig doen. Maar goed, dat is een andere discussie.

[...]

Omdat ik zelf ook in verschillende winkels sta en met verkopers praat ;)

[...]

Die mogelijkheid bestaat inderdaad om je eigen muziek te gebruiken en de set te retourneren. Sterker nog, dat mag volgens de Nederlandse wet. Maar daar heeft Bose nog een aantal back-ups voor (redundante marketing kan je het wel noemen :+ ). Je eigen cd gebruiken kan inderdaad. Je eigen muziek vervolgens vergelijken op verschillende sets in dezelfde ruimte met de speakers naast elkaar kan niet.

En voor het retourneren maken ze gebruik van cognitieve dissonantie, geen zin om het uitgebreid te gaan uitleggen, genoeg over te vinden maar in het kort betekent het dat mensen hun gedachtes aanpassen op hun gedrag ipv andersom. Dus mensen kopen zo een set, zijn er thuis niet helemaal tevreden mee maar ipv de set terug sturen praten ze het recht waarom ze die set hebben gekocht. Dan zijn er natuurlijk nog de mensen die er gewoon te lui voor zijn, mensen die het wel best vinden en mensen die het geluid het beste van alles vinden omdat ze niet beter kennen. De doelgroep van Bose zijn mensen die er niet snel achter zullen komen over het algemeen dat ze eigenlijk qua geluid een heel mager product hebben gekocht, of mensen die veel geld over hebben voor een formaat dat ze aanspreekt en gebruikersvriendelijkheid, zonder dat het geluid er écht toe doet. En dat is allemaal prima, maar ik kan het dan niet zo goed hebben als mensen gaan verkondigen dat dat het beste is :P

[...]

Ik zal mezelf nog een keer quoten:

[...]

De gevallen dat eq wordt toegepast om het geluid te verbeteren die wel acceptabel zijn (imho natuurlijk) zijn situaties waarbij externe factoren het geluid verpesten ipv de speakers zelf.

[...]

Een lagere demo eisen? Die snap ik even niet. En ja, je moet je gezond verstand gebruiken. Maar heeft iedereen dat? En als je gezond verstand hebt, betekent dat dan automatisch dat je 100% weerbaar bent tegen al die pogingen van een marketingapparaat om je bewust en onderbewust over te halen een bepaalt product te kopen? Door middel van allerlei technieken die bewezen zijn door de wetenschap en andere instellingen? Als jij als klant naar de winkel gaat, dan verwacht je een verkoper die jou iets verkoopt wat het beste bij je past, niet persé een product waar het makkelijkst op te verdienen is (waarbij ik niet wil zeggen dat Bose voor niemand het geschikte product is). Dit gebeurd helaas wel. Wat denk jij nou zelf wat er gebeurd als een verkoper de verkooptechnieken van Bose eerst uitlegt en dan een Bose set gaat aanprijzen? Precies. Er wordt gewerkt achter de rug van de consument om. En de meeste bedrijven doen dit, maar o.a. Bose gaat hier wel heel erg ver in.

[...]

Idd, het is geen non-profit organisatie dus dan vervallen automatisch alle ethische vraagstukken en hoef je je nergens aan te houden, fatsoen is niet nodig en eerlijkheid ook niet als je maar geld verdiend :)
1. Weet niet om welk sony setje het gaat alleen vind ze er totaal niet uitzien. Een merk wat het in die categorie beter klinkt vind ik vaak Philips.

2. Dan heb ik dat verkeerd in het systeem afgelezen. Kijk zelf niet zo vaak naar de marges omdat het mij weinig interesseert. Zal het als het even kan vrijdag vergelijken met de merken zoals Marantz,Canton,Vincent..enz.

3. Excuses, Heb je dan niet helemaal goed begrepen

4. De verkoper zou altijd het beste product moeten verkopen. Maar dan moet deze consument eerst wel duidelijk zijn eisen duidelijk laten maken. Mijn glazen bol is namelijk stuk. Dan maak je een selectie apparaten en laat je deze zien/horen. Dan dient vind ik de consument zelf aan te geven met welke apparaten hij een langere demo wil (met zijn eigen muziek). Als een consument daar totaal niet naar vraagt kan ik hem moeilijk 10 apparaten een half uur gaan demo'en..... Het is wat anders als de verkoper weigert tijd te nemen voor een lange demo omdat dan de gebreken van een apparaat naar voren kunnen komen

5. Jij bent een echte moraal ridder. Alleen ik vrees dat heel veel mensen in die positie het zelfde zouden doen. Als je meer kan verdienen dan doe je dat. Zo zitten helaas veel mensen in elkaar. Gefeliciteerd met je perfect schone geweten !. Maar vraag mij af hoe jij op die positie gaat presteren.. Knap als je die goede voornemens dan toch nog volhoud. Terwijl je toch eigenlijk die nieuwe auto wilt kopen.

De prijselasticiteit is bij een product als bose gewoon veel hoger dan een brood bij de bakker. En ook hoger dan bij een '' grote luidspreker'' liefhebber

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-05-2010 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kan je vertellen dat ik het al een paar jaar prima doe op de winkelvloer :) Sterker nog, je merkt dat mensen blij zijn dat je eerlijk tegen ze bent geweest.

Hoe dan ook, het gaat wel erg offtopic zo, het ging over Bose producten. Ik heb alleen die feiten even neergezet om mensen te laten weten hoe Bose zijn producten aan de man brengt en wat ze daarvoor nodig hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door JT op 12-05-2010 23:17 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@JT.

Ik heb exact de zelfde ervaringen. Ben zelf ook eerlijk en de verkoop prestaties zijn prima. Ook al willen mensen kleine speakers probeer ik toch altijd een kleine monitor te verkopen (bijvoorbeeld een mezzo 1). Alleen dit lukt niet altijd en dan is bose gewoon een goede optie. Begrijp me niet verkeerd, We hebben ongeveer wel de zelfde visie alleen ik zie in dat het onvermijdelijk is dat er zo'n merk is

In het verkoop wezen kan je eerlijk zijn. Je staat er immers voor een vast bedrag en hoeft niet altijd het beste voor je werkgever door te voeren. Alleen we keken naar de kant van de PRODUCENT die het geld dus opstrijkt. De belangen liggen bij zo'n topfunctie anders.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-05-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Aangezien toch om het ervaringen van Bose moet gaan in dit topic, mijn ervaringen ermee.

Ik heb een tijdje zo'n Bose 1.2.3. systeem op proef in huis gehad. In de winkel leek het allemaal heel mooi, maar dan sta je zowat met je kop tussen de twee kleine speakertjes. Dus wilde ik ze thuis eerst uitproberen met luistergarantie. Dat bleek pas na heel en heel en heel erg veel gezeur mogelijk te zijn. Ik wilde de set vooral aanschaffen vanwege de looks, omdat ik eigenlijk af wilde van 5 grote speakers en de woonkamer, met bijbehorende bedrading. Na aansluiten thuis bleek ook direct waarom luistergarantie zo moeilijk wordt gegeven (in mijn optiek). Als je het systeem opstelt in een beetje gemiddelde huiskamer is het 3D effect al een heel stuk minder dan je in de winkel ervaart. Dat was de eerste tegenvaller.

Bose adverteert het systeem voornamelijk voor de echte film beleving, dus een leuke film erin..volume op knal en genieten dacht ik..Nou dat was deceptie nummer 2! Als je een beetje volume wil draaien loop je keihard tegen de beperkingen aan van het systeem. De satellieten beginnen overstuurt te klinken en gaan krijsen en de subwoofer gaat staan pompen (poortruis) alsof zijn leven ervan af hangt. In 1ste instantie dacht ik dat het misschien aan het beperkte vermogen van de Bose versterkerunit lag, dus mijn eigen AV versterker er maar eens voorgeknoopt. Dat was schrikken, want toen hoorde je pas de werkelijke kwaliteiten van de speakers, zonder geluidsequalisatie. En die is hoogst bedroevend! De satellieten klinken blikkerig en de plastic behuizing resoneert vrolijk mee. De subwoofer doet heel veel mid-laag en klinkt hol. Op echt laag heb ik hem niet kunnen betrappen.

Toen maar eens mijn eigen subwoofer en speakers aangesloten op de Bose versterker. Wat als eerste opviel was het heel erg hoog opgekrikte basgeluid en het overdreven mid-hoog. Blijkbaar toegepast om de tekortkomingen van de luidsprekers te compenseren. Het 3D effect kwam wel iets beter uit de verf, maar was eigenlijk alleen maar aannemelijk als je met je kop zowat tussen de luidsprekers gaat zitten.

Uiteindelijk het gehele spulletje weer netjes ingepakt en terug gebracht naar de leverancier. Ik wil niet spreken van oplichterij, maar als je Bose aanschaft, betaal je wel heel erg veel voor het design en de naam en heel erg weinig voor het geluid. Het maakt zeker de fantastische claims niet waar die Bose er aan hangt. Het enige goede wat er over te vertellen valt, is dat het allemaal netjes afgewerkt is. Maar de geluidskwaliteit van de satellieten en de subwoofer komt niet uit boven dat van een set van zo'n kant en klaar systeempje van €200,- en er is geen equalisatie die dat recht kan trekken. Het enige wat het geheel een beetje moet redden is juist die equalisatie en het virtuele 3D geluid, maar dat of dat nu zoveel geld moet kosten kun je je afvragen.

Toegegeven, als je de set in een niet al te grote huiskamer neerzet en op achtergrond niveau laat spelen, is het allemaal best aardig. Maar om eerlijk te zijn klinkt dan zowat elke set wel aardig. Naast het design verwacht je voor de aanschafprijs toch wel een behoorlijk stuk geluid en dat krijg je er in mijn ogen echt niet voor.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ killer en anderen
Ik vind het goed dat de geluidskwaliteit van bose kritisch wordt bekeken. Ik denk alleen dat bose een lifestyle product is waarbij niet alleen (of zelfs helemaal niet?) naar geluidskwaliteit gekeken moet worden. Ik denk dat heel veel mensen die een bose setje in huis hebben nu een beter geluid hebben dan als ze geen bose zouden hebben gekocht. Zonder een merk als bose zouden ze namelijk een marquant setje hebben staan. (en dus niet een heel goed klinkende set voor hetzelfde geld als de bose)
Vergelijk het eens met de tv's die B&O vroeger verkocht. Dat was 100% Philips voor 200% Philips prijzen. Die mensen kochten dat ook niet voor de beeldkwaliteit, maar voor het naampje en de vormgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Volgens mij werd deze topic gestart om het over positieve ervaringen met het bose geluid te hebben, en niet over lifestyle of uiterlijk van de speakers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
blissard schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 20:24:
@ killer en anderen
Ik vind het goed dat de geluidskwaliteit van bose kritisch wordt bekeken. Ik denk alleen dat bose een lifestyle product is waarbij niet alleen (of zelfs helemaal niet?) naar geluidskwaliteit gekeken moet worden.
Hier ben ik het niet mee eens, Bose is natuurlijk een merk wat je niet alleen koopt voor het geluid maar ook voor het design. Maar uiteindelijk is een stereo-installatie toch iets wat je koopt om naar te luisteren. En muziek is iets persoonlijks, maar het is wel fijn om te weten wat je kan verwachten van een bepaald apparaat. Want je koopt ook geen auto alleen maar omdat hij zo mooi op de oprijlaan staat, je moet hem ook wel gebruiken, en als je dat doet moet het natuurlijk ook bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van 2 bose 301 MKII luidsprekers. Ben eergisteren 4 uur (zonder droogtijd) bezig geweest om zo net en zo goed mogelijk nieuwe randen te installeren. Dit is perfect gelukt en sindsdien spelen ze. Ervaring met verschillende luidsprekers, Maar ik speel sinds 1 jaar met DRIADE 103MKII 1995, 7000 gulden p.p)luidsprekers. via een Gemodificeerde van medevoort MA220. met Rotel CD speler.
Moet zeggen dat de weergave van de Bose 301's mij enorm bevallen. Je moet bedenken dat dit vroeger ook best goedkope luidsprekers waren.

Toch zeldzaam dat zo'n kleine luidspreker met gemak een hele zolderkamer vult. Ook de ruimtelijkheid is erg goed. Wat je er ook tegenaan gooit het word droog en groots afgespeeld. Vind het toch een zwaar onderschatten luidspreker. Ben al helemaal benieuwd hoe ze gaan klinken al de randen helemaal ingespeeld zijn. Heb eigenlijk nog totaal geen behoefte om me Driade's weer aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

mjtdevries schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 10:25:
[...]

Ten eerste is mijn ervaring dat een echte topspeaker juist wel een allrounder is.
Oneens. Maar dat heeft niet met de luidspreker an sich te maken; het heeft te maken met de bron. Een luidspreker alles perfect doet (hoog, laag, midden, detail, plaatsing, you name it) zal _verschrikkelijk_ klinken met een slechte bron (daarmee bedoel ik voornamelijk de geluidsdrager zelf).

Mijn grootste probleem met de 3-2-1 setjes is voornamelijk het laag. Dat het midden ontbreekt is een logisch gevolg van de gekozen afmetingen, en dat het hoog niet perfect is ala.....maar er is gewoon geen laag. Die dingen gaan zo gigantisch over hun nek.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-05-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Roderiktweaker schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:55:
Toch zeldzaam dat zo'n kleine luidspreker met gemak een hele zolderkamer vult.
Ik heb een tijdje ook 1 speaker uit deze serie (gevonden bij het grof vuil) gehad, ik vind de nieuwere 301 er ook niet zo mooi uit zien. Maar ik moet ook zeggen, wat kwam daar een enorme bult geluid uit, ik hoor graag of ze nog steeds bevallen wanneer de randen zijn ingespeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door djflue op 16-05-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Zal ik doen.
Was er eerst helemaal van ondersteboven alleen na 2 dagen merk ik toch dat ik mijn Driade's niet weg moet doen. Ze gaan veel dieper in het laag (dankzij een 10'' eton) zijn openener en dynamischer. en eigenlijk in alles beter.

MAAR de 301's hebben toch voordelen
- Geen luistervermoeitheid
- Totaal niet kieskeurig als het om opname''s aankomt
- Kamervullent geluid uit een kleine speaker
- Perfect voor de stevigere soorten muziek
- Gaat krankzinnig hard zonder vervorming
- Zijn goedkoop, Zowel nieuw als tweedehans
- Erg makkelijk aan te sturen.

Deze vele pluspunten maakt het toch wel een goede luidspreker. Wel even fijn als je toch een wat audiofielere luidspreker gewend bent (Driade 103MKII). Daarbij vallen de slechte opnames door de mand en ze gaan ook zeker niet harder (en dat voor een zuil van 1,20).. Voor een eventueel examen feestje een welkome aanwinst. Zeker als ik er nog een weet te bemachtigen. Dan heb ik er 4 voor een kamer van 8x3

Moet wel zeggen dan ik er 22 euro voor heb betaald + nog de kosten voor de randen (16 euro meen ik )

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-05-2010 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426

Ik heb een Bose Sounddock. Een leuk ding om te zien, alleen ruist 'ie als ie standby staat. (Niet heel hard, maar je hoort het als je dichtbij staat.) Het geluid is prima in een kleine woonkamer. In mijn werkkamer heb ik Alesis studio monitor boxen, tja, da's een stukkie beter. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal om te zeggen dat die Bose goed of beter kan, het geluid is prima, niet van wooooow, maar prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Bijna alle versterkers ruisen. Sommige hebben zelf een heel licht brommetje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Om ook maar mijn ervaring te delen. Heb thuis jaren lang een Bose Acoustimass 5 III set staan. Behoorlijk duur in de aanschaf en eigenlijk ook gekocht voordat we (een beetje) verstand hadden van HiFi. Hij was 5 jaar lang aangesloten op een Sony versterker en nu op een Denon AVR-1910. Op de Sony versterker klonk hij lekker warm en wollig. Op de Denon blijft er van van alle mid-geluiden echt weinig over. Is een beetje te maskeren met een EQ, het blijft behelpen.

Wanneer ik 'gewoon' radio luister maakt het geluid mij niet zo uit, maar de beleving gaat een beetje weg wanneer ik op hogere volumes muziek draai. De woofer komt wel (wollig) mee maar mid en hoog is teleurstellend. Tijdens films heb ik wel een 'beleving' maar ik vraag me af of die beleving niet stukken beter zou zijn met goede mid.

Ik heb nog even totaal andere boxen aangesloten op mijn Denon reciever en ASW Cantius 204 speakers geven mij een veel betere ervaring ondanks dat er een subwoofer ontbreekt. Geldt ook voor de Sony reciever.

Mijn conclusie is dat Bose boxen niet echt goed of slecht zijn. Dat die boxen trouw dienst blijven doen spreekt voor ze. Qua marketing hoeven ze niet zo hoog van de toren te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Roderiktweaker schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:51:

MAAR de 301's hebben toch voordelen
- Geen luistervermoeitheid
Ik was ze binnen een kwartier al beu
- Totaal niet kieskeurig als het om opname''s aankomt
Dat laten ze niet horen, wmb. een minpunt
- Kamervullent geluid uit een kleine speaker
Daar is Bose geen uitzondering in, dat lukt een Mission of Wharfedale ook prima, Zelfs je Driades, die houden het alleen veel langer strak zonder te gaan schreeuwen. Misschien krijgt zelfs je versterker het moeilijk, dat die te weinig adem heeft om die Driades te laten knallen.
- Gaat krankzinnig hard zonder vervorming
Zit een gloeilamp in die het overschot aan vermogen dumpt. Die woofers kunnen inderdaad een hoop hebben.
- Zijn goedkoop, Zowel nieuw als tweedehans
Klopt helemaal, alleen vind ik de nieuwe stukken minder dan de oude.
- Erg makkelijk aan te sturen.
Wellicht de reden dat ze bij jou zonder vervorming zo hard gaan?
Er zijn zoveel speakers te koop die het voor minder beter doen en qua looks ook door de beugel kunnen, alleen staat daar geen Bose op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we daar eens over hebben, wat is nu een keiharde concurrent van Bose, die kwa prijs en geluid vele malen beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Welke luidsprekers, en welk tijdvak? De Acoustimas setjes vullen een beetje een niche markt, maar bijvoorbeeld de 301 heeft een breed scala aan alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332426 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:00:
Laten we daar eens over hebben, wat is nu een keiharde concurrent van Bose, die kwa prijs en geluid vele malen beter is?
Neen, dat heet trollen. Dit topic gaat over ervaringen met Bose. Als we zo gaan beginnen zit het topic morgen op slot.. Als je een vergelijking wilt hebben, dan stel ik voor dat je gewoon even een topic start waarin je vergelijkbare producten vraagt, of meningen hierover..

Mind you, Bose maakt meer dan alleen acoustimass setjes..

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 17-05-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 116571 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:11:

Maarja, we leven nu eenmaal in een vrij droge wetenschappelijke wereld. Dus ik denk dat dit topic enorm gaat falen, omdat er elke 2 pagina's wel een mod-break nodig zal zijn voor de mensen die deze 2e pagina's niet hebben doorgelezen.

Desalniettemin: Gaat uwer gang.
Wat mij betreft klinkt Bose nogsteeds best wel geinig voor twee van die boxjes.. Maarja, relativering is waar het bij mij om draait, dus ik zal me niet meer mengen in dit 'discussie' topic (aangezien er geen discussie is :p).
Maar is het niet zo dat als het 'best wel geinig' klinkt dat daar dan ook een 'best wel geinig' prijsje en een best wel aardige reputatie heeft? sommige mensen aanbidden Bose alsof er niks beters te krijgen is. En dat is gewoon pure onzin, en voor het geld heb je ook véél meer waar voor je geld bij andere merken.

Stond toevallig pas nog bij de mediamarkt en hoorde een verkooppraatje van een verkoper daar over Bose. Dat het toch wel echt het beste was wat er te krijgen was en dat een echte serieuze audiofan niet zonder kan en blablabla. De klant stond het allemaal aan te horen maar was zo te zien niet erg onder de indruk. Toevallig liep ik daarna samen met hem naar buiten toe en hoorde hem tegen zijn vrouw zeggen dat die set van harman kardon toch wel een stuk beter klonk (nou als je dat al beter vindt klinken ! :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luister, precies hetzelfde gebeurd er met een pakje boter, merk A flikkert er een miljoenen-campagne tegenaan en merk B moet het doen met een lullige verpakking, maar komt wel 3x beter uit de tests. En toch koopt iedereen liever maar merk A. Marketing is gewoon ontzettend belangrijk, daar kun je een product mee maken of breken. In dit geval maken. Je hoeft maar vaak genoeg tegen iemand te zeggen dat iets geweldig is en mensen gaan het geloven. Kijk maar eens naar die vieze stink McDonalds, als je binnen komt ruikt het er naar een combi tussen een opgewarmd lijk en iemand die net heeft zitten schijten. En oh-oh wat is het lekker bij de Mac, ze staan er voor in de rij. Op de tv zie altijd zo'n lekker blond ding die je bestelling opneemt, nou die heb ik daar binnen nog nooit gezien hoor. Als je marketing maar goed zit dan kom je overal mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296131

Hier nog een positieve ervaring met Bose.

Heb sinds kort de QuietComfort 15 hoofdtelefoon. De noice cancelling werkt echt ongelofelijk goed en de geluidskwaliteit is goed voor onderweg. Reizen met de trein in bijna totale stilte is erg fijn, het muziek volume kan nu ook stukken lager. Binnenkort een lange vlucht naar Japan voor de boeg, ideaal reismaatje. Een nadeel met deze hoofdtelefoon is dat je wel altijd een reserve batterij op zak moet hebben, wat batterij leeg = geen geluid. IEM's heb ik eerder geprobeerd maar gaan bij mij te snel irriteren, deze QC15 zit erg comfy en zien er strak uit.
Afbeeldingslocatie: http://img532.imageshack.us/img532/4591/917quietcomfort15.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
mentalmadnizz schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:45:
[...]

Er zijn zoveel speakers te koop die het voor minder beter doen en qua looks ook door de beugel kunnen, alleen staat daar geen Bose op. ;)
Smaken verschillen natuurlijk alleen ik vind het erg goede luidsprekers die vooral nu op de NAD C316BEE erg goed klinken. De Driade's zijn als het goed is morgen verkocht alleen heb ze gehad aan een Van medevoort MA220 en ook aan 2 eindversterkers van Denon POA 2200 BI-amp met 2x200 watt per speaker.

Heb ze nu op een plankje gezet en echt super voor geluid voor o.a films. En ook de nieuwe bose 301's zijn vrij goedkoop. 400 euro per paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 159816 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:34:
[...]

Oneens. Maar dat heeft niet met de luidspreker an sich te maken; het heeft te maken met de bron. Een luidspreker alles perfect doet (hoog, laag, midden, detail, plaatsing, you name it) zal _verschrikkelijk_ klinken met een slechte bron (daarmee bedoel ik voornamelijk de geluidsdrager zelf).

Mijn grootste probleem met de 3-2-1 setjes is voornamelijk het laag. Dat het midden ontbreekt is een logisch gevolg van de gekozen afmetingen, en dat het hoog niet perfect is ala.....maar er is gewoon geen laag. Die dingen gaan zo gigantisch over hun nek.
Ik heb pas weer een paar uur 'mogen' genieten van die dingen bij een kennis thuis. maar je hoort gewoon zo duidelijk dat het complete middengedeelte ontbreekt en de 'subwoofer' staat er maar een beetje los bij te beuken maar je hoort ook dat die ook niet heel laag kan en te ver doorloopt (je hoort waar die staat).
Op zich is het qua geluid verder allemaal niet zo heel verkeerd maar je zou deze 'kwaliteit' toch eerder bij een BCC setje van 150 euro verwachten en niet bij een set die meer dan 1000 euro moet opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Anoniem: 332426 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 19:00:
Als je marketing maar goed zit dan kom je overal mee weg.
Volgens mij is het zelfs zo dat een effectieve marketing ervoor zorgt dat mensen tevredener zijn met een product dat ze al gekocht hebben. Zeker als je marketing gericht is op lifestyle. Dat doet Bose ontzettend goed. Ik vind het ook wel grappig hoe mensen met een marketing-achtergrond over Bose spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Mensen willen gewoon een praatje horen. Maar het feit blijft is dat de Denon S302 en 102 gewoon veel beter presteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Roderiktweaker schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 00:52:
Mensen willen gewoon een praatje horen. Maar het feit blijft is dat de Denon S302 en 102 gewoon veel beter presteren.....
Ik denk dat je het anders moet stellen; Bose levert een prestatie omdat ze uit zeer kleine speakertjes een acceptabel geluid weten te toveren. We hebben hier op GoT ooit een topic gehad waarin tweakers even zouden laten zien dat wat Bose kan zij ook konden doen. Hoe het topic uiteindelijk is afgelopen heb ik niet gelezen maar het werd al snel duidelijk dat het "even doen" niet meeviel. Al eerder in dit topic heeft iemand het gehad over DSP en dat is ook precies waarin Bose uitblinkt.

Bose is dus okay voor het geen wat ze leveren en ik zie ook weinig concurenten die hun na doen m.b.t. small formfactor segment.

Echter wil je echt goed geluid dan kun je niet om grote speakers heen, dat is gewoon natuurkundig bepaalt. Simpel gezegd: je hebt een klankkast nodig. Natuurlijk hankt het nog van meer factoren af maar daar begint het allemaal mee.
Een paar goede zuilen met knappe versterker is zoveel beter dan alle 2.1 setjes bij elkaar. Echter... wil je twee zuilen in je woonkamer hebben staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miki schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:39:
Simpel gezegd: je hebt een klankkast nodig. Natuurlijk hankt het nog van meer factoren af maar daar begint het allemaal mee.
Nee hoor, kijk maar:

Afbeeldingslocatie: http://hifi-ring.com/uploads/posts/jamo_r-907.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Kan er wel naar kijken, maar hoe klinkt het :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Miki schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:57:
Kan er wel naar kijken, maar hoe klinkt het :?
Dan moet je gaan luisteren :+

Een klankkast maakt het vooral makkelijker, niet perse beter.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 09-07-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Is de grootte van kamer, materiaal van muren, aanwezigheid van objecten en dergelijke dan niet van immens belang om er goed geluid uit te halen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 09-07-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Fiew, tijdje terug dat ik hier geweest ben :P

Ik heb zelf nooit echt wat tegen Bose gehad, maar echt geweldig heb ik het ook nooit gevonden.
Toch was ik altijd wel een beetje nieuwsgierig.. :P
Heb 2 sets 301's gehad (serie 2 en 3) en het is idd een goede allround speaker die ook erg geschikt is voor feestjes. Echt hifi is het niet, maar daar kocht ik ze ook niet voor.
Het is geen speaker waar je voor gaat zitten, en aandachtig beluisterd.
Maar deze heb ik enkele jaren geleden al verkocht omdat ik ze nauwelijks gebruikte.
Onlangs kwam de mogelijkheid voorbij om een Acoustimass 10 setje te kopen voor een scherpe prijs.
Deze kans heb ik na wat wikken en wegen toch aangegrepen en gisteravond heb ik ze opgehaald.

Ik heb ze nog niet heel aandachtig kunnen beluisteren, maar heb er toch een middagje een beetje muziek op gespeeld.
Eerste indruk; tsja, het zijn overduidelijk kleine speakertjes. Niet erg sterk in het middengebied, het klinkt een beetje plat in vergelijking met m'n full-size/range DCM's.
De bass module valt me alleszins mee. Ik verwachtte een of andere boemdoos die als een monstertruck over de satts heel zou walsen. Maar dat valt hardstikke mee. Als ik de sub in de hoek van m'n kamer zet is de balans opzich prima te noemen.
De satt's lijken erg veel detail weer te geven. Slechte MP3's vallen al gauw finaal door de mant, en ook achtergrond geluiden (publiek bij live DVD's etc.) komen vrij helder door.
Al gauw werd mij echter duidelijk dat dit komt door een aanzienlijke piek in de hogere regionen (10.000Hz?).
Kan ook erg vervelend zijn; bij sommige opnamen klinken bekkens of stemmen vrij schel.

Voorlopig ga ik nog wel ff door met experimenteren en luisteren, ik vind het een mooi setje en ben er nog niet klaar mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:38

FeaR

In GoT we trust

Open baffle :9~

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Na nog een paar weken luisteren en vergelijken is hier het vervolg op m'n vorige post.
Ik heb het Acoustimass 10 setje op m'n kamer naast m'n DCM cx17 speakers staan.
De DCM's zijn heel onbekend in NL, weinig mensen kennen ze. De Timeframe, maar met name de TimeWindow series van dit merk zijn nog het bekendst. Deze speakers staan bekend om hun ontzettende brede geluidsbeeld.
Het ontwerp van deze serie's opzich lijkt erg op de Bose ontwerpen. Grote kasten met drivers die meerdere richtingen uit stralen, maar zijn, in tegenstelling tot Bose, erg gewaardeerd door Audiofielen.
Mijn CX17's zijn ietwat simpeler, het zijn middelgrote speakers (groot boekenplank model i guess) met enkel een woofer en een tweeter aan de voorkant. De tweeter zit coaxiaal in het rooster voor de woofer gemonteerd om het idee van een puntbron te creëren.

Maar ik laat me weer enigszins gaan, doe ik wel vaker als het om m'n zeer geliefde DCM's gaat :>

De Bose cube's hebben m'n kamer de afgelopen weken van geluid voorzien.
Zowel muziek als films.
Wat muziek betreft zijn het (inkoppertje) NIET de wonderspeakers waar ze nogal eens voor uitgemaakt worden. Vergeleken met de DCM's klinkt alles erg plat en dunnetjes. Echt hoog lopen de cubes niet door, en sja erg laag gaan ze ook niet. Het wordt dus al snel duidelijk dat je naar kleine speakertjes zit te luisteren.
Doordat je de cubes kan draaien wordt het geluidsbeeld wel wijder en "dieper", ookal wordt het natuurlijk nooit écht "diep" omdat het bereik van de speakers gewoon te klein is.
Desondanks vind ik het absoluut geen slecht setje.
Ik heb 250euro voor het setje betaald, en voor dat geld kan je echt VEEL slechtere surroundsetjes vinden.
Van de nieuwprijs ben ik niet op de hoogte, maar aangezien de prijs van een Acoustimass 5 setje al rond de 500euro lag kan ik me voorstellen dat de Acoustimass 10 set ruim het dubbele zou kosten. In dat geval staat het niet in verhouding tot de kwaliteit, maar ach, dat geldt voor alle hippe modeartikelen :)

Wat films betreft is het geluid echt een geheel, de speakertjes sluiten naadloos op elkaar aan en je wordt echt omringt als het ware. Stemmen klinken wat dun, maar explosies en surroundeffecten komen wel goed uit de verf.

Bottom line:
Is Bose echt zo goed als vaak wordt beweerd? Nee.
Is Bose echt zo slecht als vaak wordt beweerd? Nee.
Het is geen Hi-fi maar voor 90% van de bevolking is het echt goed zat.

Stiekum wil ik ook voor een paar tientjes een setje Bose 401's aanschaffen om daar eens mee te experimenteren :P
Pagina: 1 2 Laatste