De Apple valt niet ver van de Gnoom
Jawel, daar ben ik weer.
Nog even, met vele helpenden, aan het ploeteren met de OSx86 install, volledig legaal zoals ik het doe, heb ik me laten vertellen.
Vooropgesteld, aan hardware werken is voor mij leuker dan aan software. Maar dit is echt even door de zure apple heenbijten. Ik heb dit zelf voorgenomen en zoals elke Gnoom moet het ook eerst af zijn voordat het volgende hoofdstuk geopend kan worden.
Ik heb het gehele applicatiebeheer achter mij gelaten op het moment dat Windows 3.11 zijn intrede deed. Het was dus weer ver zoeken in de grijze massa of ik misschien aan die opgedane kennis nog iets had. Wat vroeger een Autoexec.bat was voor Windows is Kext voor Apple.
Maar vroeger kon je door de traagheid van de computers nog zien waar iets fout ging. Nu vliegen de schermwisselingen om je oren en kan je bijna niet zien waar een install op strand.
Een Gnoom zet echter door en doet af en toe de Hackintosh gemeenschap versteld staan.... zonder dat ik het in de gaten heb.
Het probleem was (voor de kennners) dat Snow Leopard niet uit zichzelf wilde booten vanaf de harde schijf. De software (chameleon) wilde geen bootpartitie maken op schijf 0. Alle veranderingen die ik dus aanbracht in de verschillende kexten verdwenen weer tijdens het opnieuw opstarten.
Uit verveling, frustratie en nieuwsgierigheid heb ik de bootloader maar op een andere schijf gezet.... nu wilde de Apple Tjernobuild wel booten zonder CD..... Alleen de wijzigingen moesten op die partitie worden gezet. Het zou in principe niet kunnen... maarja. Daar moet je Gnoom voor heten.
Na 7 herinstallaties, wat geluk, heel veel hulp en niewsgierigheid boot Snow Leopard nu vanaf de harde schijf.
Het enige dat nog niet werkt is de toslink audio aansluiting, de sleepmode en ik moet 2 x opstarten voordat Snow begint te ontdooien.
Maarrrrrr het resultaat mag er wezen. Wat is MacOs toch "completely different" dan Windows. Ik kan me voorstellen dat er voor- en tegenstanders zijn.
In korte bewoordingen, zonder iemand tegen het zere been te willen schoppen;
- Mac werkt of werkt niet maar maakt niet bekend waarom het niet werkt.
- Alle applicaties zijn goed doordacht en werken snel.
- De desk bij Apple is 100% beter doordacht dan elke Windows omgeving
- Timemachine (backup utility) is een genot om naar te kijken en mee te werken.
- de machine is snel, start snel en reageert snel.
Hier nog even een foto van de diverse meldingen die verschenen voordat ik (weer eens) geen beeld meer had;
Ach, en met een resolutie van 800 x 600 is het makkelijk om de regels te lezen... alleen moet je ze dan wel begrijpen;
Pang, knetter, weer opnieuw opstarten en bios resetten. Als je een vastloper hebt dan heb je ook een echte.
In de tussentijd in de nachtelijke uurtjes wel genieten van de blauwe gloed die vanuit de Tjernobuild schijnt;
En dan, na 6 dagen ploeteren,

,

,

,

,

, werkt ie naar behoren.
Ik mis nog een paar dingen maar ik begin in de buurt te komen en alles te begrijpen. ( dat laatste is het belangrijkste )
Dit is natuurlijk voor de kenner weer het mooiste om te zien, de install is gelukt en je wordt in alle talen verwelkomd;
Uhm, alle letters...
Met geekbench een score van over de 5000 en dat alles met standaard instellingen. Het geheugen nog op 800 en fsb op 100 (zegt ie). Maar in ieder geval kan Snow Leopard het volledige geheugen van 4 GB gebruiken en de Nvidia 9800GT geniet ook de volle 512 mb.
Dus ik ben op de goede weg. Alleen met al dit soort problemen is; Wil je weer 10% van de problemen oplossen dan ben je daar meer dan 90% van de tijd mee bezig..... (anders was het allang opgelost)
M'n handen kriebelen om verder met de hardware te gaan. Dus beware for an update
Tot Smurfs,
[
Voor 4% gewijzigd door
GNOOM172 op 12-08-2010 19:29
]