Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ik heb een Asus ENGTX260 GL+ videokaart in mijn pc zitten, en het ding maakt belachelijk veel lawaai als hij belast wordt, naast het feit dat hij zonder overclocken rustig 75 graden wordt...niet echt veel headroom voor een fatsoenlijke overclock. Daarom heb ik na het lezen van een aantal reviews besloten om een (volgens de site compatible met een GTX260) Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro te kopen. Een hele mond vol...maar hij past niet ;)

Sowieso past het ding niet op de kaart in een Antec Sonata kast, maar dat is op te lossen door de ijzerzaag in de kast te zetten zodat de koeler door kan lopen in de drivebays.

Het echte probleem is de aansluiting voor de fans welke 4 pins telt aan de Accelero Xtreme, en maar 3 op de originele koeler van de GTX260 kaart. Ook staan de pins van de kaart veel dichter bij elkaar dan de aansluiting voor de Accelero fans. Die laatste staan echter ook weer niet zo ver uit elkaar dat ze op een mobo fan aansluiting passen. Een soort tussenmaatje lijkt het dus.

Nu kan ik nergens (internet, tweakers specifiek, fabrikant, site / handleiding) een antwoord vinden hoe het een en ander toch op elkaar aangesloten kan worden. Uiteraard zou ik de kabels van de originele koeler kunnen knippen/strippen en verbinden, maar de voltages/amperages die worden verwacht op iedere aansluiting zijn nergens terug te vinden eerlijk gezegd.

Iemand hier een idee over? De belofte van een 20 graden lagere videokaart temp zint me wel, maar dan moet het wel betrouwbaar kunnen werken! Alvast bedankt voor de genomen moeite ;)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39
Is dit echt een probleem? Want ik sta op het punt eenzelfde combo te gaan testen dus ik ben wel benieuwd naar wat hieruit komt... Zou er toch wel vanuit moeten gaan dat dat gewoon hoort te passen of niet dan? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Laatst online: 06-09 02:52
het lijkt mij toch zeker wel dat dit zal passen aangezien de koeler voor de kaart gemaakt is no? desnoods email je AC ( ik snap niet waarom bijna niemand voor info naar de fabriekant mailt)
net een review beken ( google bijv Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro review) en daar lijkt mij het gewoon te passen hoor

[ Voor 25% gewijzigd door [Remmes] op 03-05-2010 22:30 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@Remmes_NT

Zoals je kan lezen (hoewel niet met zoveel woorden) in mijn startpost, heb ik de fabrikant om input gevraagd, echter gaf die na 3 dagen pas antwoord met het simpele antwoord dat de GTX260 kaart een 4 pins aansluiting heeft. Er is een reply gestuurd waarin ik nogmaals aandring op het feit dat mijn GTX260 toch echt een 3 pins veel kleinere aansluiting heeft, maar tot op heden geen reactie. Gezien het feit dat ik binnen 7 dagen mijn spullen moet retourneren als ik ze wil omruilen, lijkt me het niet zo'n strak plan om nogmaals 3 dagen te wachten op zulk een antwoord ;)

En nee, de aansluiting past echt niet. De 3 pins aansluiting op de GTX260 is 4,5mm breed, de 4 pins aansluiting op de koeler is 9mm breed, en een 4 pins aansluiting voor een fan op het moederbord is 11mm breed. De afstand tussen de pinnetjes verschilt ook duidelijk, dus het is geen kwestie van het plastic socket kapot snijden, en 1 pin onaangesloten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
toch raar dan idd, foto's wat ik gezien zijn van gtx 280 en die heeft een 4 pins aansluiting, mij lijkt het me dat de gtx260 dan ook gewoon 4pin heeft aangezien de koeler geschikt is voor een gtx260, ik zou gewoon bestellen, als het uiteindelijk niet past RMA doen

http://ixbtlabs.com/articles3/video/gt200-3-p1.html

daar hebben ze wel 4 pins,en als ik dan op google images een gtx 260 zoek vind ik er ook 1 wat lijkt op en 3 pin aansluiting O_O

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ik heb het ding al gekocht, en probeerde het te installeren. Het bleek toen pas dat de aansluiting niet past. Een alternatief zou ik me zo ook niet kunnen bedenken, dus wil wel eerst kijken of ik het ding niet aan de praat krijg.

Ik kan ook nergens vinden waar die 4 draden van de koeler voor zijn. fase, nul en RPM waarchijnlijk, maar waar de 4e draad voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Mijn GTX260 heeft gewoon een 4-pins...

Misschien heb jij een non-reference kaart/PCB.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Tjah, de GTX260 GL+ kaart van ASUS lijkt me nou niet echt de meest exotische uitvoering van de GTX260. Sterker nog, de kaart heeft in de pricewatch de meeste verkooppunten gekoppeld en worden blijkbaar bij de vleet verkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
tss68nl schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 07:30:
Ik heb het ding al gekocht, en probeerde het te installeren. Het bleek toen pas dat de aansluiting niet past. Een alternatief zou ik me zo ook niet kunnen bedenken, dus wil wel eerst kijken of ik het ding niet aan de praat krijg.

Ik kan ook nergens vinden waar die 4 draden van de koeler voor zijn. fase, nul en RPM waarchijnlijk, maar waar de 4e draad voor is?
fase, nul,rpm aflezen,PWM zo denk ik em

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Nou, dan hier de resultaten:

Ik heb een deel van de plastic behuizing moeten halen, zoals verwacht de kast moeten zagen om ruimte te maken, en nog een aantal kleinere tweaks om het een en ander te laten passen. Ik heb de draden van de originele koeler + socket afgesneden, en deze verbonden met de draden van de koeler.

De originele draden op de GTX260:
Pos1: rood = fase
Pos2: wit = speed/control
Pos3: zwart = nul

Nieuwe draden aan Accelero koeler:
Pos1: donkerblauw: nul
Pos2: rood: fase
Pos3: geel : speed/control
Pos4: lichtblauw : PWM (digitale snelheidscontrole)

De connecties laten zich raden:
rood op rood
zwart op donkerblauw
wit op geel
PWM hoeft niet aangesloten te worden aangezien de kaart werkt via voltage speed control over de gele/witte draad.

Onder belasting wordt de kaart nog 40/45 graden hooguit, waarbij de koeler dus nauwelijks extra zijn best hoeft te doen. De toerenregeling werkt (getest met rivatuner), door hem handmatig op 100% te zetten. Aardig stil nog voor 100% moet ik zeggen. Wel een licht lijmluchtje uit de kast, maar dat komt waarschijnlijk door de heatsinks voor de rest van de chips die er op dienen te worden geplakt.

Vergeleken met de 70/75 graden die de kaart eerst haalde onder belasting, mag ik niet klagen lijkt me! Binnenkort maar eens wat overclocks proberen om net even wat meer uit de kaart te persen, want voor spellen als bad company 2 komt een gtx260 standaard toch net ff wat te kort. Bedankt voor de input allen, en ik hoop dat iemand nog wat heeft aan de info hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 12:55
Ik heb hetzelfde probleem als TS.
Heb sinds gister ook de koeler in huis die volgens alle gelezen info compatible moet zijn.
Nu bleek idd dat de stekker niet paste.
Ik heb toen gebruikmakend van mijn technische inzicht de stekker van de originele koeler verbonden met die van de GTX PRO LEET ACCELERO COOLING MASTER ( :9 ) en deze op de kaart aangesloten. (in de manual stond dat de blauwe voor PWM was dus ik wist dat ik die buitenwege kon laten)

Toen ik echter de pc opstartte gingen de lampjes heel even aan en toen weer uit.
Ik heb de draden net zo aangesloten als TS heeft.

Komen bij jou ook de heatsink/plakkers tegen de ribben van je koeler aan? bij mij wel, zou dit kortsluiting kunnen veroorzaken?

EDIT: Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn schaamte te uiten.
Heb gister half ziek rond 12 uur savonds de kaart in mijn pc gedaan, blijkt dat hij naast mn PCI-E slot viel :| :/ :? 8)7 |:( :F

Heb hem erin gedaan en nu is alles weer koek en ei.. sorry dat ik dit topic weer aangezwengeld heb voor niks |:(

Greetz,

[ Voor 18% gewijzigd door Solstice_NL op 23-07-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ik moest er toch wel even om lachen :p

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
HELD!!! _/-\o_

8)7

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39
Solstice_NL schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 19:15:
Ik heb hetzelfde probleem als TS.
Heb sinds gister ook de koeler in huis die volgens alle gelezen info compatible moet zijn.
Nu bleek idd dat de stekker niet paste.
Ik heb toen gebruikmakend van mijn technische inzicht de stekker van de originele koeler verbonden met die van de GTX PRO LEET ACCELERO COOLING MASTER ( :9 ) en deze op de kaart aangesloten. (in de manual stond dat de blauwe voor PWM was dus ik wist dat ik die buitenwege kon laten)

Toen ik echter de pc opstartte gingen de lampjes heel even aan en toen weer uit.
Ik heb de draden net zo aangesloten als TS heeft.

Komen bij jou ook de heatsink/plakkers tegen de ribben van je koeler aan? bij mij wel, zou dit kortsluiting kunnen veroorzaken?

EDIT: Ik maak van de gelegenheid gebruik om mijn schaamte te uiten.
Heb gister half ziek rond 12 uur savonds de kaart in mijn pc gedaan, blijkt dat hij naast mn PCI-E slot viel :| :/ :? 8)7 |:( :F

Heb hem erin gedaan en nu is alles weer koek en ei.. sorry dat ik dit topic weer aangezwengeld heb voor niks |:(

Greetz,
8)7 :|
Pagina: 1