Speel ook Balls Connect en Repeat
is ook leuk om een keer mee te makenDeKemp schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:02:
Denk ook aan de polariteit van de elco's, als je ze verkeert om plaats blazen ze zichzelf op.
ja, daag.
[ Voor 98% gewijzigd door [Remmes] op 02-05-2010 23:38 ]
ja, daag.
Omdat ik een elco niet over de 230V AC zou zetten?Onbekend schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:11:
@Remmes_NT & Boudewijn:
Een condensator aan ingang van de voedingsspanning vandaan komt is ook wel een goed idee.
Maar waarom condensators aan de rechterkant? Aan de linkerkant blijvende spanningen stabieler. Als de schakelaars uit staan zijn het twee losse antennes.
Hij moet meteen na de 12V voeding komen.
Wanneer het aangekomen is zal ik van alle onderdelen duidelijke foto's maken vooraleer ik iets aansluit. Zo kan ik hopelijk eventuele kortsluitingen en ontplofte onderdelen vermijden.
▀ BBQ ▀ BBQ 2 ▀ Opendeurdag ▀ LED Cat Feeder
gewoon even op letten dat je de - van het ledje aansluit en niet de - van de schakeling, als je dat wel doet heb je meteen kortsluiting als je de schakelaar omzetNeobahamuth schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:04:
OK, ik heb zonet alle onderdelen (12 LED-switches, 5 condensatoren en 1 notebook adapter) besteld.
Wanneer het aangekomen is zal ik van alle onderdelen duidelijke foto's maken vooraleer ik iets aansluit. Zo kan ik hopelijk eventuele kortsluitingen en ontplofte onderdelen vermijden.
je ksan het eerst proberen zonder condensatoren, als het neit super werkt kan je de condensatoren tussen zetten
ja, daag.
Dan kunnen de ervaringdeskundigen hier eest even checken dat alles klopt vooraleer ik dingen begin aan te sluiten. (Ik ga uiteraard met 1 LED-knopje beginnen.)
Ik verwacht deze week bijna alle componenten te hebben ontvangen. Ik meld het hier dan uiteraard.
het is makkelijker dan je denktNeobahamuth schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:37:
Zodra alle onderdelen zijn aangekomen ga ik ieder component en zijn connector fotograferen en een duidelijk schema hier posten.
Dan kunnen de ervaringdeskundigen hier eest even checken dat alles klopt vooraleer ik dingen begin aan te sluiten. (Ik ga uiteraard met 1 LED-knopje beginnen.)
Ik verwacht deze week bijna alle componenten te hebben ontvangen. Ik meld het hier dan uiteraard.
ja, daag.
Het hoeft geen rigoureuze bbq-voorbereiding te worden hoor

Met wat prutsen gaat 't heus wel zelf lukken.
Enkele pics ter illustratie:

Waar moet ik nu best de connector afsnijden?

• optie A: vlak voor die bobbel (ferrietkern?)
of
• optie B: helemaal aan het einde, net na de laatste plug

gewoon eentje als deze dus :

[ Voor 70% gewijzigd door Rmg op 04-05-2010 13:45 ]
Ik heb er net 2 van deze besteld:

• 2.5MM DC Power Plug Connector Socket PCB Mount ROHS
• PCB mounting
• May be hand wired if required
• Single pole switch
• Contacts rated at 1A 12V DC
Maar ik ben het wel met je eens dat een plug makkelijker is, maar geen idee hoe je het dan met fatsoenlijke trekontlasting kunt fixen aan de behuizing.
BTW, een 100 W adapter voor zoiets als dit? Overkill?
[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 04-05-2010 13:56 ]
Dat is weer goedkoper voor de stroomrekening, alhoewel die ledjes super-zuinig zijn, dat wel.
Maar als je er wel voor kiest, lijkt mij het makkelijkst en het handigst als je voor een adapter kiest, als stroombron. Dan zit je tenminste niet steeds met batterijen, die je dan weer steeds moet opladen.
Om het wat leuker, maar dus ook wat ingewikkelder te maken, kun je bijvoorbeeld knipperende ledjes erop maken, dan "vraagt" het zeg maar meer aandacht.
Ik geeft je een tip: kijk eens op circuitsonline.nl!
Oh en mocht je in Utrecht wonen dan wil ik ook best even langskomen voor een inspectie, mocht je bang zijn voor vuurwerk als je de stekker voor de eerste keer in het stopcontact gaat steken
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
kijk eens even paar posts boven je, hij heeft al gekochtR15 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:21:
Het hoeft natuurlijk ook niet elektronisch, je kunt ook gewoon schakelaars gebruiken met bordjes ernaast van bijvoorbeeld "gegeten" en "niet gegeten".
Dat is weer goedkoper voor de stroomrekening, alhoewel die ledjes super-zuinig zijn, dat wel.
Maar als je er wel voor kiest, lijkt mij het makkelijkst en het handigst als je voor een adapter kiest, als stroombron. Dan zit je tenminste niet steeds met batterijen, die je dan weer steeds moet opladen.
Om het wat leuker, maar dus ook wat ingewikkelder te maken, kun je bijvoorbeeld knipperende ledjes erop maken, dan "vraagt" het zeg maar meer aandacht.
Ik geeft je een tip: kijk eens op circuitsonline.nl!
ja, daag.
Dit was de goedkooptse verkoper in België op eBay. Daarom dit model.
@R15:
De tip van mechanische (ipv electrische) schakelaars was ook al eerder gegeven en zal ik in overweging nemen mocht ik het electro-gedeelte niet aan de praat krijgen en het huis is afgebrand.
@ real[B]art:
Bedankt voor het aanbieden van hulp. Helaas (of gelukkig?
Maar ik zal hier zeker foto's van het in elkaar knutselen tot (hopelijk werkend) eindresultaat posten.
(Misschien moet ik hier gewoon een Neobahamuth HK/Electro cocktail mini meet houden!
@Remmes_NT:
Inderdaad. Alle benodigdheden zijn nu besteld. Mocht er iets doorbranden, dan kan het eventueel snel opnieuw besteld worden (maar liever niet natuurlijk).

Mjah idd, elco's zijn niet nodig, connector niet nodig, bordje niet nodig. Ik had zelf al lang het ding aan stukken geknipt. Maar ik heb respect voor zijn geduld! Hij besteld gewoon een connectortje en wacht nog eventjes.Osiris schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:56:
Omdat 't simpeler is als ie uberhaupt geen bordje gebruikt, maar alle switches gewoon met losse draadjes aan elkaar soldeert
Maar ik ben het wel met je eens dat een plug makkelijker is, maar geen idee hoe je het dan met fatsoenlijke trekontlasting kunt fixen aan de behuizing.
BTW, een 100 W adapter voor zoiets als dit? Overkill?
Ik zou zelf overigens in de loze-adapter-la gaan zoeken voor een geschikte voeding, maar nieuwe spulletjes zijn natuurlijk ook tof.
Succes ermee!
Mwa die elco's hebben wel nut als je ouwe meuk gebruikt, Kan ik het weten dat die mafkees (AtomicShockwave schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 17:38:
Geweldig dit!Die Neobahamuth kan ook niks effe in elkaar flanzen. Alles moet perfect zijn.
[...]
Mjah idd, elco's zijn niet nodig, connector niet nodig, bordje niet nodig. Ik had zelf al lang het ding aan stukken geknipt. Maar ik heb respect voor zijn geduld! Hij besteld gewoon een connectortje en wacht nog eventjes.
Je kan ze voor de zekerheid even doormeten om te controleren welke aansluiting van de schakelaar is,en welke van het ledje.
Of dat de katten de knopjes weer terugzettenMartijnGizmo schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:30:
Ik ben ook benieuwd hoe lang het duurt voordat de katten door de knopjes gepavlovd zijn...
EDIT:
Is dit niet veel handiger:

[ Voor 14% gewijzigd door pythagorasABC op 04-05-2010 21:12 ]
Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras
Door de condensatoren aan de uiteinden te plaatsen ga je hiermee de antennewerking van de draden tegen, en de spanningen blijven stabieler bij het inschakelen van een schakelaar omdat de stroom uit twee richtingen komt i.p.v. één.
Ook is de oplaadtijd van de condensatoren iets langer omdat de draden voor meer weerstand zorgen en de levensduur van de condensator wordt verlengt.
Overigens zijn het maar ledjes en dus kunnen wel wat stoorsignalen hebben. Volgens mij heb je helemaal geen elko's nodig en is de voedingsspanning uit een standaard 12V adapter stabiel genoeg.

Dit snoer heeft geen aarding. Mocht dat echter toch noodzakelijk zijn, dan strip ik gewoon één draad uit een nieuw stuk en heb dan 3 aders.
Hopelijk komen er vandaag nog wat van de andere spullen aan.
Over de condensatoren: indien ze echt niet strict noodzakelijk zijn voor mijn opstelling, dan gebruik ik ze liever niet. (Hoe minder ik met aansluitingen moet knutselen, hoe minder ik fout kan laten gaan.)
Indien ze echter wél nodig of een meerwaarde zijn, dan zal ik ze gebruiken.
Voor hoeveel volt zijn die schakelaars en waar wil je hem nou uiteindelijk inbouwen? Aan de 230 V-kant of de laagspanningskant? Aan de laagspanningskant heb je natuurlijk sowieso niets te makken met aarde en ik gok dat de adapter dubbel geisoleerd is en dus ook geen randaarde heeft.
De schakelaarverpakking geeft zeer weinig info:

Ik ga de master on/off switch uiteindelijk gewoon achter de omvormer zetten. (Ja, zo verbruikt de omvormer blijkbaar toch nog steeds een beetje energie.) Maar heel die master switch is eigenlijk maar "voor de show". Uiteindelijk gaat niemand het hele bord uitzetten. Gewoon 's avonds (of 's morgens indien vergeten) alle knopjes op hun 'off' positie zetten.
Wat een geniale overkill-oplossing voor een simpel probleem.Neobahamuth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:27:
Mijn doel:
We hebben thuis 4 katten. Er zijn echter ook meer dan één personen hier die deze katten (3x daags) eten geven. Helaas weten we nooit wie welke kat wanneer reeds eten gegeven heeft. We hebben geprobeerd met een papiertje het bij te houden maar dat lukt niet.
Ik pas tijdens de vakanties vaak op de 3 poezen van mijn kennis. Ze worden twee keer per dag gevoederd bij hun katten-minibar aan de kopsekant van het aanrecht. De indeling is Poes1 - water - Poes2 - brokjes - Poes3.
Het komt bij ons ook voor dat mijn vriend en ik niet zeker weten wie de poezen gevoerd heeft. Echter, je weet het al gauw genoeg, wanneer de poezen je niet met rust laten hebben ze honger; als ze je negeren, is het oké. Als de bakjes vol zitten, mogen ze niet zeuren, als de bakjes leeg zijn, is er vast nog niet gevoerd. Als de bakjes vol zitten en de poes zeurt nog, dan is of de poes te kieskeurig / ziek / weggemept bij z'n bakje door een ander.
Ziek komt amper voor.
Daarbij komt nog dat met dat wegmeppen, eigenlijk alle poezen uit elkaars bakje eten...
Als we echt niet op tijd voeren, gaan ze vanzelf naar de (minder gewaardeerde) droge brokjes toe.
En als je dan nog twijfelt... kijk je in de prullenbak of er verpakkingen kattenvoer bovenop liggen
Ik vind het een leuk plan, en ik weet dat jij vaker groots uitpakt in dingen organiseren, maar... dit zou ik echt met een simpel bordje hebben opgelost... iets met haakjes en sleutelhangers of met kartonnen schuifjes ofzo. Een led-bord dat de hele dag stroom nodig heeft...
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Ik wou echter eens iets 'high tech' proberen. (Hier zitten namelijk echte Tweakers.) Ik heb nog nooit met LED's of switches geknutseld maar het leek we wel leuk om met iets eenvoudigs te starten.
Hopelijk wordt dit dan een leuke verrassing voor moederdag!
We hebben echt nood aan een redelijk idiot en fool proof systeem. Al onze katten hebben namelijk hetzelfde probleem: ze eten zo vaak je ze eten geeft. Bovendien zijn ze allemaal zeer 'mondig'. M.a.w., wanneer ze iets willen dan komen ze naar je toe (woonkamer, slaapkamer, tuin) en bijven daar luid miauwen. Wanneer het toevallig etenstijd is, dan krijgen ze onmiddellijk eten. Is het geen etenstijd, pech, dan krijgen ze doorgaans niets. Af en toe wel een kattensnoepje.
Ook wanneer het regent en Shadow (langharige Perziche kat) in het midden van de nacht eindelijk binnenkomt, dan gaat ie altijd naast je bed staan en blijft hij miauwen (cfr. schreiende baby) tot je met hem naar beneden gaat naar de badkamer en hem met een handdoek droogwrijft. (I shit you not!)
Het gebeurt echter vaak dat meerdere katten een dubbel ontbijt/lunch/diner krijgen omdat ze met hun engelengezichtjekopje je onschuldig aanstaren en intensief miauwen waardoor je denkt dat ze nog niets gegeten hebben. Mocht het aan de katten liggen, dan aten ze 6 keer per dag!
XD!!! leuke katten heb jeNeobahamuth schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:58:
Ook wanneer het regent en Shadow (langharige Perziche kat) in het midden van de nacht eindelijk binnenkomt, dan gaat ie altijd naast je bed staan en blijft hij miauwen (cfr. schreiende baby) tot je met hem naar beneden gaat naar de badkamer en hem met een handdoek droogwrijft. (I shit you not!)
maar gelijk heb je, het is altijd wel leuk om iets in elkaar te flansen en geeft ook goed gevoel als het allemaal werkt, het ziet er ook zeker leuk uit,
waarvan ga je de " bak/doos" waar de schakelaars in komen van maken?
ja, daag.
Als materiaal voor het bod had ik gedacht aan een mooi stuk beuk. We hebben net onze keuken volledig vernieuwd en daar hebben we alle keukenwerkbladen in A-kwaliteit massief beuk laten installeren. Er zijn gelukkig enkele overschotten blijven liggen.
Om het mooie hout te kunnen blijven zien kan ik helaas niet gewoon mijn ontwerp afdrukken en erop plakken. Dan zie je van het achterliggend hout namelijk niets. Ik ga dus proberen om transparante stickers en labels te maken (ik heb een lamineerapparaat) en die op het hout te plakken. Vervolgens plak ik over het geheel lamineerfolie.
Ik ga echter eerst een prototype maken uit een stuk MDF of triplex.
Edit:
Zoiets dus (maar de tekstkleuren van de labels worden nog aangepast ivm leesbaarheid):

[ Voor 9% gewijzigd door Neobahamuth op 05-05-2010 17:26 ]
toch bagger als er dan 1 dood gaat...
[ Voor 40% gewijzigd door [Remmes] op 05-05-2010 21:39 ]
ja, daag.
Dat zal wel los lopen. Als het project een beetje in Neobahamuth stijl zal verlopen zal elke naam op een afzonderlijk LCD'tje getoond worden, gecombineerd met een weegschaal bij elke voerbak, waarbij middels RFID de ID van de kat gecontroleerd zal worden. Dit zal dan gecombineerd worden met een beveiliging die er voor zorgt dat een kat niet uit de verkeerde bak kan eten. Tijdens het eten meten we met IR camera of de kat geen koorts heeft. Bij afwijkingen in hun eetgedrag of verhoging maakt de homepc alvast een afspraak met de dierenarts.Remmes_NT schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 18:22:
ziet er inderdaad leuk uit
toch bagger als er dan 1 dood gaat...
En natuurlijk ontvangen huisgenoten een SMS met de melding welke schakelaar omgezet moet worden.
Zit ik er veel naast?
Maw ik vind het een leuk project.
en als de katten uit de verkeerde bak eten krijgen ze een lichte schok zodat ze weten dat het niet mag, elke kat zal met de RFID in en uitklokken bij het kattenluik in de achterdeur (zodat er geen vreemde katten binnekomen), als dit wel gebeurd is er een code rood en word al het eten via geheime luiken verstopt, ook zal het RFID ervoor zorgen dat het special voederbakje met een kattensnoepje erin naar boven komt uit het aanrechtblad, maar daarvoor moet de kat nog wel even zijn poot op de pootscanner leggen zodat het niet gaan om een andere kat die met een hack zijn RFID heeft verandert voor een ander,als de voerbak leeg is meet een sensor dat en gaat er een alert via sms/email naar de persoon,als je het dan toch vergeet te vullen zal er een alarm afgaan om 4 uur in de ochtend, om zo aan te geven dat de desbetreffende kat nog eten nodig heeftjeronimo schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 00:02:
[...]
Dat zal wel los lopen. Als het project een beetje in Neobahamuth stijl zal verlopen zal elke naam op een afzonderlijk LCD'tje getoond worden, gecombineerd met een weegschaal bij elke voerbak, waarbij middels RFID de ID van de kat gecontroleerd zal worden. Dit zal dan gecombineerd worden met een beveiliging die er voor zorgt dat een kat niet uit de verkeerde bak kan eten. Tijdens het eten meten we met IR camera of de kat geen koorts heeft. Bij afwijkingen in hun eetgedrag of verhoging maakt de homepc alvast een afspraak met de dierenarts.
En natuurlijk ontvangen huisgenoten een SMS met de melding welke schakelaar omgezet moet worden.
Zit ik er veel naast?
Maw ik vind het een leuk project.
als de bak weer gevuld is zet hij het knopje om.... en zo is het compleet
ja, daag.

en hierboven staan mooie verhaaltjes
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Voorlopig heb ik enkel de stroomadapter, aan/uit-knoppen en wat snoer.
Ik wacht nog op de LED-switches, condensatoren en DC connectors.
Verwijderd
Dit is heel goed te doen zonder verdere kennis van electronica, je moet alleen even goed kijken dat je de juiste twee pootjes van je schakelaar pakt, en dat je ze niet per ongeluk verwisseld (dus + is ook echt + en - is ook echt -) Het derde pootje van je schakelaar heb je niet nodig.
Elco's zijn leuk, maar niet perse nodig.

Ik vind de volledig witte versie toch beter. Zo is er veel meer contrast tussen de achtergrond en de illustraties. De LED's zullen dan ook beter tot hun recht komen op een witte achtergrond.
Het wordt (zoals reeds eerder gemeld) inderdaad gelamineerd. Ik wil er inderdaad geen vuiltjes op.ThinkPadd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:56:
Ik zou het nog wel plastificeren dan, anders krijg je erg snel dat het groezelig (smerig) wordt.

Ik moet eigenlijk nog op de DC-connector wachten vooraleer ik een LED-je kan testen. Anders moet ik de eindconnector van de stroomadapter mollen om er 2 draadjes uit te krijgen.
Btw, welke pinnetjes van de LED's moet ik nu aansluiten? Er staan 3 symbolen bij iedere pin.
[ Voor 7% gewijzigd door Neobahamuth op 10-05-2010 14:32 ]
Edit: 2 pole design (On/Off) , 3rd poles with LED to be connected to earth - Hmm, kan zijn dat de pinout die ik beschrijf niet goed is... Nja, wat testen met een 9v-batterijtje kan het geheel ws duidelijk maken.
Edit2: Ah, ff googlen levert deze url op. Plus aan +, min aan ground en A loslaten; dat zou 't moeten doen.
[ Voor 42% gewijzigd door Sprite_tm op 10-05-2010 14:55 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Enorm bedankt voor de geniale voorstellen! Daar zou ik nooit opgekomen zijn!
(Vandaar dat ik het hier op GoT gevraagd heb.)
Ik heb even een 10cm snoertje geknipt en het advies van Sprite_tm gevolgd: + op + en - op ground.
Met een 9V batterijtje heb ik het zonet getest en het werkt perfect!
Nooit gedacht dat het allemaal zo eenvoudig zou kunnen zijn!

Morgennamiddag ga ik een proefbordje nemen en 12 gaatjes boren. Dan heb ik al een idee van hoe het er gaat uitzien. Ik moet nog wel uitvissen hoe ik de DC-connector en aan/uit-schakelaar aan het het bord moet bevestigen. Waarschijnlijk ga ik gewoon een 2de plank als achterkant ertegen schroeven en daartussen de DC-connector vastzetten.
Ik post morgen wel foto's wanneer ik tijd heb om er aan te knutselen.
Ja, dat was ik van plan.kronolith schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:08:
Kun je hem niet gewoon met de platte kant op de achterkant van het bord vastlijmen?
Ik plak de DC-connector en aan/uit-schakelaar op de achterkant van het voorste bord.
Tussen die onderdelen plak ik enkele blokjes hout op gelijke dikte (cfr. afstandhouders voor moederborden).
Daartegen wordt dan weer het achterbord vastgeschroefd.
Ik zal even een schets maken van wat ik bedoel.

[ Voor 6% gewijzigd door Neobahamuth op 10-05-2010 18:27 ]
ziet er leuk uit, is het niet beter om het bord onder een bepaalde hoek te zetten? ( dus de achterkant hoger maken) of komt het ding aan de muur te hangen ? ik weet het ook niet meerNeobahamuth schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:13:
[...]
Ja, dat was ik van plan.
Ik plak de DC-connector en aan/uit-schakelaar op de achterkant van het voorste bord.
Tussen die onderdelen plak ik enkele blokjes hout op gelijke dikte (cfr. afstandhouders voor moederborden).
Daartegen wordt dan weer het achterbord vastgeschroefd.
Ik zal even een schets maken van wat ik bedoel.
[afbeelding]
ja, daag.
Verwijderd
Verder erg strak ontwerp, heel mooi
Het gaat gewoon op de kast of op het keukenblad geplaatst worden. Ik ga nog een pootje op de achterkant zetten zodat het een soort fotokader wordt.Remmes_NT schreef op maandag 10 mei 2010 @ 23:58:
[...]
ziet er leuk uit, is het niet beter om het bord onder een bepaalde hoek te zetten? ( dus de achterkant hoger maken) of komt het ding aan de muur te hangen ? ik weet het ook niet meer
Heey, da's wel een idee!Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:32:
Heb je trouwens 4 witte katten, want met (gestyleerde) plaatjes van je katten erbij is het denk ik makkelijker te herkennen welke kat waat staat...
Verder erg strak ontwerp, heel mooi
We hebben 1 grijze, 2 zwart/witte en 1 zwarte kat.
Ik ga even kijken of het er in Photoshop mooi uitziet.
Over de voeding hoef je je niet druk te maken, die is stabiel met netjes 12 gelijkspanning. Wat je wel even in de gate moet houden is of de voeding niet erg warm wordt. Een laptop voeding kan nog wel eens warm worden.
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Stap 1:
gaatjes boren

Stap 2:
patroon afdrukken en lamineren

Stap 3:
gaatjes voor LED-switches uitsnijden

Stap 4:
pinnetjes en snoer verbinden

In daglicht:

In het donker:

Het is niet 100% netjes maar ik ben dan ook geen knutselkabouter.
De DC-connector is zonet aangekomen dus morgen kan ik daarmee gaan spelen.
Massaproductie begint in september.
Less = more
Bij de 2.0 versie (met 32GB, 3G, USB, WiFi en touch screen) zal ik de volledige openingen uitsnijden
In heb ondertussen de DC-connectors uitgepakt maar heb weer hulp nodig ivm welke pinnen aan te sluiten:

Op de DC-connector staan 3 letters, T, H en W:

Op de connector van de stroomadapter staan aan elke kant een symbool: + en -

Waar moet ik de + en de - op de DC-connector aansluiten?
Qua female connector:
De pin die achterop zit wordt de + en de andere 2 massa. Waarom 2? Zodat je het stabieler kunt bevestigen.
Dit zijn aannames ivm standaard connectors!
ga je later toch wel met ander draad verbinden he?Neobahamuth schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:37:
Ik heb een werkend prototype klaar:
Stap 4:
pinnetjes en snoer verbinden
[afbeelding]
ja, daag.

lijkt me dat W + is en de andere -
[ Voor 24% gewijzigd door [Remmes] op 11-05-2010 21:46 ]
ja, daag.
Dat kan wel, hoewel het 220V-draad hier wat overkill is. Ik zou echter wel de hele meuk vastsolderen en een krimpkousje (of evt stukkie tape) over je inelkaargedraaide draad doen.Remmes_NT schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:28:
[...]
ga je later toch wel met ander draad verbinden he?
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Er is helaas één LED-switch stuk gegaan tijdens het in elkaar knutselen. Ik heb daarom nog 5 extra exemplaren besteld. Die verwacht ik deze week zodat ik die ene switch kan vervangen.
De DC-connector heb ik uiteindelijk niet gebruikt omdat de stroomadapter er nogal gemakkelijk 'uitfloepte'. M.a.w: het zat te los.
Ik zal straks foto's maken.
M'n moeder was alleszinds in de wolken met dit origineel geschenk.

(We hebben 'maar' 20 jaar moeten wachten op zo'n oplossing voor ons katten-voederen-probleem.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Eerlijk gezegd vind ik het matig qua afwerking:TommyGun schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 08:20:
En, netjes afgewerkt?
• Het liefst had ik plexiglas, kunststof, acryl of ander plastic voor de behuizing gebruikt.
• De bedukking had ik dan ook liever op een wasbestendige sticker laten maken en deze dan perfect glad op de plastic geplakt.
• Ook had ik graag een optioneel batterijcompatiment waar een 9V batterij in kan. Deze voorziet het bord dan nog steeds van stroom mocht de netstroom uitvallen.
• De aan/uit-schakelaar zou ik dan vervangen door een platter exemplaar dat niet zo ver uitsteekt. Die kan dan beter opzij geplaatst worden i.p.v. achteraan.
• Ook had ik het voedingsblok dan binnenin geplaatst maar ben nog ziet zeker i.v.m. warmteontwikkeling.
• Ik dacht ook eventueel om het in een soort kader te installeren (cf. digitale of analoge fotolijst).
• Een klein (9-11") touchscreen (multi-touch is niet nodig) zou natuurlijk nog leuker zijn.
• ...
Wat foto's:
Huidige locatie:

Knopje rechts onderaan is stuk. (Heb er al 5 nieuwe besteld.)

Achterkant met master on/off switch.

Met flits:

De hele behuizing is slechts provisorisch gesloten. Het moet namelijk volledig terug opengemaakt worden om de defecte switch te vervangen.
Ondertussen heb ik op een gadgetforum contact met een grote manufacturer die in China het product in massaproductie wil fabriceren. Uiteraard kunnen zij de onderdelen stukken goedkoper inkopen en met die lage lonen blijft er een mooie winstmarge over. Distributie en marketing neemt hij voor z'n rekening. De royalties worden contractueel vastgelegd. Eerst wordt de Aziatische markt aangeboord aangezien katten daar zeer populair zijn als huisdier. (We denken er aan om een licentie te nemen op de 'Hello Kitty' naam om dat logo te mogen gebruiken.)
Nadien wordt de Amerikaanse en Europese markt onderzocht.
We willen ook uitbreiden naar andere dieren.
Initieel zullen we beginnen met 4 verschilllende uitvoeringen (configuraties). M.a.w. een bord met 1, 2, 3 en 4 dieren. Op de wasbestendige voorkant kan de koper met een speciale (meegeleverde) stift de namen van zijn/haar huisdieren (katten, honden, hamsters, pandaberen) noteren.
(Gepersonaliseerde voorgedrukte namen zijn op dit moment nog niet mogelijk.)
Mijn contactpersoon verzekerde mij dat zijn fabriek voldoende capaciteit heeft om grote volume orders te verwerken.
Zij willen uiteraard een slankere, dunnere en lichtere (en dus goedkopere) versie ontwikkelen. Er is zelfs sprake van een 24k gouden uitvoering! Blijkbaar zijn er voldoende gekke Japanners die daar veel geld voor willen neerleggen. (grapje)
kun je me eens een linkje/mailadres van die gast droppen in dm?
Succes met 't project verder, ik blijf het wel volgen!
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Ik wil wel voor de duidelijkheid vermelden dat die laatste alinea - i.v.m. een geheimzinnige Chinese zakenpartner die mijn 'uitvinding' massaal gaat fabriceren - dus een grapje was, hé! Vandaar de clown-smiley achteraan.
ja, daag.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=522681
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=520595
Zijn zomaar twee behuizingen die wel netjes zijn. Even ook een draad-doorvoer (trekontlasting) zoeken voor je stroomsnoertje en goan
de iPet Touch?ssj3gohan schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 09:33:
Gezien je elektrotechnische ervaring hoop ik dat hier over een maandje de versie met wifi, 3G, Android en een touchscreen dat je van beide kanten kunt bedienen af hebt?
En ik maar denken dat de gold plated versie een grapje was, de rest klonk best plausible, die chinezen maken allesNeobahamuth schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:29:
Bedankt iedereen voor het volgen van dit topic.
Ik wil wel voor de duidelijkheid vermelden dat die laatste alinea - i.v.m. een geheimzinnige Chinese zakenpartner die mijn 'uitvinding' massaal gaat fabriceren - dus een grapje was, hé! Vandaar de clown-smiley achteraan.![]()
Het is in ieder geval een leuke gadget geworden, en heb je mooi een tijdje ermee zoet kunnen houden
Misschien een klein servertje erop aansluiten, dat je ook via een pda/smartphone waar ook ter wereld kunt opvragen of ze al gegeten hebben
Zonet zijn de 5 reserve LED-switches aangekomen:

Even demonteren om de defecte switch te vervangen:

Alles werkt nu zoals het hoort:

[ Voor 5% gewijzigd door Neobahamuth op 22-06-2015 20:05 ]
Vind het in ieder geval een leuk project
Just guessing...
My favorite programming language is solder.
Als je één zo'n schakelaar omzet. Dan heb je toch gewoon kortsluiting? Of ligt dat nou aan mij? Dat die voeding dat trekt...
- Een speakertje dat piept wanneer één of meer van de vier katten niet binnen x minuten gevoerd werd na het aanzetten van minstens één switch voor een bepaald maaltijd zal iets voor de 2.0 versie zijn.
(Onze 4 katten lopen zelden op het zelfde ogenblik de keuken in om te eten. Vaak komt de eerste groep (1-2 katten) binnen en na 2-5 min. komt de volgende aangewandeld. 10-60 min. later komt de laatste eten. Ze zijn volledig vrij en wandelen de hele dag binnen en buiten, afwisselend in de tuin op het gras chillen en dan weer naar binnen om iets te eten of te drinken.
Wat een leven!
- Draadloze communicatie (3G, WiFi, Bluetooth, SMS, ...) zal ook pas op het 2.0 model beschikbaar zijn.
- De draadjes zijn inderdaad niet geweldig goed amateuristisch afgewerkt maar
• het is veilig
• geen enkel contactpunt kan kortsluiting maken
• je ziet er nooit wat van aangezien de behuizing dicht is
• ik kan niet solderen

- Het omzetten van een switch maakt geen kortsluiting hoor. Er zitten 3 pinnen aan elke switch. Ik gebruik enkel 2. Enkel de LED in de switch gaat dus branden. Verder is er geen gevolg van het omzetten van een switch. (Ik ben electronoob dus beter kan ik het niet uitleggen.)
[ Voor 11% gewijzigd door Neobahamuth op 20-05-2010 17:04 ]
Het geheim: de schakelaars hebben 3 poten. Waarvan dus een uitgang voor het 'schakelen' en een voor het ledje.mcDavid schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:58:
Het is leuk en het werkt blijkbaar prima, maar één ding snap ik niet.
Als je één zo'n schakelaar omzet. Dan heb je toch gewoon kortsluiting? Of ligt dat nou aan mij? Dat die voeding dat trekt...
Kwestie van die ene niet aansluiten dus.
Ze zitten in in serie aangesloten, dat klopt. Maar elke switch laat sowieso de stroom door naar de achterste, zelfs als de switch op uit word gezet. Hoewel hij niet echt uitgaat aangezien de UIT functie niet aangesloten is.mcDavid schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 16:58:
Het is leuk en het werkt blijkbaar prima, maar één ding snap ik niet.
Het lampje gaat aan naargelang de positie van de knop, die geeft verder niks aan, en doet verder ook niks meer.
Als het inderdaad normale switches waren geweest dan had het absoluut niet zo gekunt en moest je elke knop apart op de voeding aansluiten, en dat wil je niet
MEGA kick, maar volgens mij hoort het laatste plaatje er niet bijNeobahamuth schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 15:05:
Bedankt voor alle tips hierboven voor een eventuele 2.0 uitvoering.![]()
Zonet zijn de 5 reserve LED-switches aangekomen:
[afbeelding]
Lol! Tinypic heeft blijkbaar die url gerecycleerd!Brilsmurfffje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:56:
[...]
MEGA kick, maar volgens mij hoort het laatste plaatje er niet bij

Bedankt om het te melden!