Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LED-bord voor voederschema's van katten

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Tweakers, ik heb uw hulp nodig.

Ik wil een 'redelijk' eenvoudig electronicaprojectje maken voor eigen gebruik. (Dus geen huiswerkopdracht ofzo.) Ik ken helaas ABSOLUUT NIETS van electronische componenten, solderen, leds, weerstanden of electrische schema's!

Mijn doel:
We hebben thuis 4 katten. Er zijn echter ook meer dan één personen hier die deze katten (3x daags) eten geven. Helaas weten we nooit wie welke kat wanneer reeds eten gegeven heeft. We hebben geprobeerd met een papiertje het bij te houden maar dat lukt niet.

Mijn idee:
Ik maak een klein bord uit beuk met daarin per kat en per maaltijd een knop met led die aan- of uitgezet kan worden wanneer iemand een kat eten gegeven heeft.

Een plaatje ter illustratie:

Eerst dacht ik per maaltijd zowel een flip switch als een led te plaatsen die dan brandt wanneer de switch op 'on' staat. Ik heb echter LED-switches gevonden met knop een LED in één. Dat lijkt me toch een stuk gemakkelijker en minder soldeerwerk.

Specs (van eBay):
• 12V/DC. 16A.
• 3 PINS WITH LED, ON /OFF [ SPST ]
• 2 pole design (On/Off) , 3rd poles with LED to be connected to earth

Dan heb ik waarschijnlijk een PCB matrix (eBay) nodig:

Ik heb de LED-FAQ gelezen over het berekenen van weerstanden voor LED's (waar ik niets van snap) maar die gaan enkel over LED-lampjes en niet over switch knoppen met LED's erin.

Welke stroombron?
De LED's moeten van 05u tot 18u branden dus er moet altijd wel stroom zijn. Indien het totaal verbruik niet te hoog is, dan gebruik ik liefst (oplaadbare) batterijen als stroombron.
Ik heb verschillende batterijhouders voor zowel 9V als AA batterijen gevonden:

6x AA batterijhouder

1x 9V batterijhouder

Indien het totaal stroomverbruik te hoog ligt, dan moet ik er een netsnoer aan hangen (met extra weerstanden en elco's?).
Ik moet uiteraard eerst een idee krijgen van het geschatte verbuik om de juiste stroombron te kiezen.

Wat heb ik dus allemaal nodig:
• 12 LED-switches
• 1 master 'on/off' switch (zonder LED) om heel het bord uit te schakelen
• een matrix pcb
• weerstanden en elco's
• batterijhouder of netsnoer (afh. van totaal energieverbuik)
• stroomdraad

Ik herhaal nogmaals dat ik 0,0 verstand van electronica heb maar ik wil het toch zelf proberen te doen. (Ik ken sowieso niemand die wat van electronica kent.) Ik probeer m'n vragen dan ook zo duidelijk mogelijk te formuleren:

0. Is dit project haalbaar voor iemand die niets van electronica kent of moet ik een professional/hobbyist raadplegen?

1. Zijn de LED-knoppen die ik gekozen heb geschikt voor dit doel of heb ik een ander type/voltage nodig?

2. Welke en hoveel weerstanden moet ik (afh. van de gebruikte LED's en stroombron) gebruiken?

3. Welke stroombron moet ik kiezen? (Liefst batterijen indien mogelijk)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Het is wel lastig denk ik, maar zeker niet onmogelijk.

Waarom wil je er per sé een elektronica-project van maken? Of is enkel mechanisch ook goed?

Vanwaar de voorkeur voor batterijen?

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Het lijkt me een geinig project en het is natuurlijk leuk om er een beetje mee te knutselen. Maar is het niet veel gemakkelijker/duidelijker om gewoon een paar schuifjes op een plank hout te maken? Achter het schuifje een stukje karton/plastic in bijv. rood en groen. Kwestie van schuifje de andere kant op en het is voor iedereen duidelijk dat het beestje eten heeft gehad. Hiervoor kan je ook prima jouw design gebruiken natuurlijk.

Wil je het echt ook gewoon voor de fun om er mee bezig te zijn dan lijkt het me best een leuk projectje!

1815

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Jawel hoor kan makkelijk hebt het zelf al redelijk voor ogen. alleen wat is de toegevoegde waarde van een printplaat als je de weerstand direct aan de schakelaar vast kan bakken :)

verder zou ik een adaptor gebruiken ipv batterij

en ik zie niet in waarom dit elektronish moet maar ja.

heb je al nagedacht over de volgende dag. hoe reset je het bord voor de volgende dag. om te voorkomen dat alle katten honger hebben omdat er nog een lamp brand omdat er een kat niet thuis was gekomen een avondje ?

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik denk dat je het moeilijker inbeeld dan dat het daadwerkelijk is :)

Je kunt gewoon een paneeltje/kastje nemen en daar gaten in boren voor de knoppen. Vervolgens print je dat plaatje uit op de juiste maat en plakt dat er op. Schakelaars er in. En aansluiten.

Je hoeft de schakelaars alleen van spanning te voorzien. Verder geen weerstanden of wat dan ook. 2 draadjes die je doorlust naar elke schakelaar is voldoende.
Qua stroom: Op batterijen zal het niet veel langer meegaan dan enkele dagen. Zou dus gewoon een 12volt DC adapter van 300mA ofzo bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
quote:
Onbekend schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:33:
Het is wel lastig denk ik, maar zeker niet onmogelijk.

Waarom wil je er per sé een elektronica-project van maken? Of is enkel mechanisch ook goed?

Vanwaar de voorkeur voor batterijen?
1. Ik heb eerst gedacht aan een mechanische versie met grote flip switches. Dat is natuurlijk zo amper wat werk: gewoon 12 switches in 12 gaatjes in het bord schroeven en presto!
Dat vind ik echter niet zo duidelijk als lichtgevende knopjes. Met LED's kan je vanaf een grote afstand (en zelfs in het donker!) al zien wie en wanneer gegeten heeft. Met gewone switches is dat niet zo duidelijk.

2. Ik dacht dat een battery-powered versie toch handiger zou zijn ivm met het eender waar kunnen neerzetten met eenvoudig te vervangen stroombron. Indien dat echter veel te ingewikkeld is en/of batterijen niet voldoende stroom kunnen leveren, dan maar een netsnoer.
quote:
Dick schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:38:
Het lijkt me een geinig project en het is natuurlijk leuk om er een beetje mee te knutselen. Maar is het niet veel gemakkelijker/duidelijker om gewoon een paar schuifjes op een plank hout te maken? Achter het schuifje een stukje karton/plastic in bijv. rood en groen. Kwestie van schuifje de andere kant op en het is voor iedereen duidelijk dat het beestje eten heeft gehad. Hiervoor kan je ook prima jouw design gebruiken natuurlijk.

Wil je het echt ook gewoon voor de fun om er mee bezig te zijn dan lijkt het me best een leuk projectje!
Als het echt te ingewikkeld is voor een electronoob zoals ik, dan ga ik voor jouw optie zeker gaan.
quote:
fish schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:39:
Jawel hoor kan makkelijk hebt het zelf al redelijk voor ogen. alleen wat is de toegevoegde waarde van een printplaat als je de weerstand direct aan de schakelaar vast kan bakken :)

verder zou ik een adaptor gebruiken ipv batterij

en ik zie niet in waarom dit elektronish moet maar ja.

heb je al nagedacht over de volgende dag. hoe reset je het bord voor de volgende dag. om te voorkomen dat alle katten honger hebben omdat er nog een lamp brand omdat er een kat niet thuis was gekomen een avondje ?
Ik dacht dat een pritnplaatje nodig was om electro componenten aan elkaar te solderen maar als het gewoon aan elkaar kan, des te beter.
Een adapter is dan een goed idee. 's Avonds na de laatste maaltijd zetten we gewoon alle knopjes uit (2 sec. werk) of - indien we dat vergeten zijn- dan doen we dat 's morgens.
quote:
_ferry_ schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:39:
Ik denk dat je het moeilijker inbeeld dan dat het daadwerkelijk is :)

Je kunt gewoon een paneeltje/kastje nemen en daar gaten in boren voor de knoppen. Vervolgens print je dat plaatje uit op de juiste maat en plakt dat er op. Schakelaars er in. En aansluiten.

Je hoeft de schakelaars alleen van spanning te voorzien. Verder geen weerstanden of wat dan ook. 2 draadjes die je doorlust naar elke schakelaar is voldoende.
Qua stroom: Op batterijen zal het niet veel langer meegaan dan enkele dagen. Zou dus gewoon een 12volt DC adapter van 300mA ofzo bestellen.
Het wordt me duidelijk: een stroomadapter dus.
Blijkbaar is er minder electronica nodig dan ik dacht. Toppie!

Neobahamuth wijzigde deze reactie 02-05-2010 20:46 (67%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-09 20:40
batterijen zullen denk ik niet lang uithouden

230> 12v DC adapter nemen lijkt me,

en het is idd makkelijker dan je denkt, 1 pin is voeding en de andere 2 zijn min aan sluiten ( als ik het goed heb)

[Remmes] wijzigde deze reactie 02-05-2010 20:45 (41%)

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 12:51

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Weerstandjes heb je niet nodig, de schakelaars zullen waarschijnlijk al weerstandjes hebben ingebouwd om het LEDje te laten werken op 12V.
Die printplaat heb je dus ook niet nodig, je kunt alles met krimpkous wel netjes aan elkaar solderen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Alvast bedankt aan iedereen voor de zeer goeie tips!

Ik ga nu even een (zeer eenvoudig) schemaatje tekenen van hoe ik denk dat jullie het uitgelegd hebben.
Dus:
• 12 ledknopjes in parallel aangesloten
• 220V ->12V adapter met aan/uitknop

Ik begin er nu aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sinner2stroke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Ik denk niet dat dit gaat werken want:

A) Door wie en wanneer worden de knoppen weer uitgezet?
B ) een papiertje werkte ook niet.

Voor A zou je kunnen afspreken, dat er per kolom, maar 1 lampje aan mag staan. Dus:ofwel breakfast, ofwel lunch, ofwel dinner, het meest actuele lampje dus. Voor B moeten een paar tikken worden uitgedeeld denk ik :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
sinner2stroke schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:49:
Ik denk niet dat dit gaat werken want:

A) Door wie en wanneer worden de knoppen weer uitgezet?
B ) een papiertje werkte ook niet.

Voor A zou je kunnen afspreken, dat er per kolom, maar 1 lampje aan mag staan. Dus:ofwel breakfast, ofwel lunch, ofwel dinner, het meest actuele lampje dus. Voor B moeten een paar tikken worden uitgedeeld denk ik :)
savonds als alle katten eten hebben gehad / door de laatste persoon die de laatste kat eten heeft gegeven alles uitzetten en de volgende ochtend gewoon 1 lampje brande = iemand heeft de kat die ochtend al eten gegeven

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
quote:
_ferry_ schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:39:
quote:
ThinkPad schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:48:
Weerstandjes heb je niet nodig, de schakelaars zullen waarschijnlijk al weerstandjes hebben ingebouwd om het LEDje te laten werken op 12V.
Die printplaat heb je dus ook niet nodig, je kunt alles met krimpkous wel netjes aan elkaar solderen.
En wat als de LED parallel staat aan het geschakelde deel? Dan neemt de weerstand toch wel redelijk af denk ik. Het lijkt me het verstandigste om gewoon even de weerstand te maken :) .

Filmpjes -- Foto's op 500px.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cuberob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19-09 18:31
wat een hoop "negatieve" mensen, maar wellicht wel reëel...?
ik zie namelijk niet zo waarom dit niet zou werken als het met een papiertje "ook al" niet lukte. Papiertje is gewoonweg onhandig, raakt kwijt of je hebt geen pen bij de hand.
Dit hangt gewoon standaard boven de voederplek (lijkt mij) en zodra de laatste zijn avond eten heeft gehad zet je alle lampjes even uit, kleine moeite.
Mocht dit dan nog mis gaan lijkt mij dat je s'ochtends wel begrijpt dat niet alle katten hun ontbijt, lunch en diner al hebben gehad dus zet je ze dan even uit.
Mocht dat zelfs niet werken kan je altijd nog afspreken (misschien sowieso wel handiger) dat je gewoon het lampje aanzet van hun volgende maaltijd (dus al hebben ze hun ontbijt gehad zet je dat lampje uit en zet je die van de lunch aan, etc.).
Maar wie weet bekijk ik het nu wel weer veels te positief hoor :P, iig succes met je projectje en ben benieuwd of het allemaal gaat lukken!

|| Apps - Cuberob - Games ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Aloys schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:54:
[...]

[...]

En wat als de LED parallel staat aan het geschakelde deel? Dan neemt de weerstand toch wel redelijk af denk ik. Het lijkt me het verstandigste om gewoon even de weerstand te maken :) .
nee.

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
quote:
Aloys schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:54:
En wat als de LED parallel staat aan het geschakelde deel?
Dan heeft de schakelfunctie van die schakelaar ook niet zoveel nut denk ik. :)
Weerstanden zijn niet nodig en het schema zal hierdoor er een stuk eenvoudiger uitzien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ik heb het even getekend met seriëel parallel aangesloten knopjes.
Gaat dat ook lukken of gaat er geen stroom meer door zodra er één knop uitstaat?

(Excuses voor het simpel plannetje. Het is van het middelbaar dat ik nog iets van stroomschema's heb gehoord.)

Neobahamuth wijzigde deze reactie 02-05-2010 21:34 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:25:
Ik heb het even getekend met seriëel aangesloten knopjes.
Gaat dat ook lukken of gaat er geen stroom meer door zodra er één knop uitstaat?

[afbeelding]

(Excuses voor het simpel plannetje. Het is van het middelbaar dat ik nog iets van stroomschema's heb gehoord.)
waarschijnlijk hebben de schakelaren 2 blauwe ( vanwege het ledje) en de ene schakelaar die bij je travo zit is niet nodig

voor de rest lijkt me alles zo wel goed ja,

[Remmes] wijzigde deze reactie 02-05-2010 21:28 (3%)

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:48

Boudewijn

omdat het kan

De knoppen staan parallel, dus dit is heel prima.

Alleen de hoofdschakelaar staatin serie met de parallel geschakelde overige schakelaars.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
quote:
Remmes_NT schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:27:
[...]

waarschijnlijk hebben de schakelaren 2 blauwe ( vanwege het ledje) en de ene schakelaar die bij je travo zit is niet nodig

voor de rest lijkt me alles zo wel goed ja,
Ah, ok.
quote:
Boudewijn schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:28:
De knoppen staan parallel, dus dit is heel prima.

Alleen de hoofdschakelaar staatin serie met de parallel geschakelde overige schakelaars.
Dus ik kan die hoofdschakelaar eigenlijk gewoon weglaten en gewoon de stekker uittrekken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

In principe wel ja. Die schakelaar is alleen handig om het gewoon netjes te doen.

Wat mischien een idee is: een paar condensatoren om de ledjes mooi gelijkmatig te laten branden, ondanks eventuele spanningsfluctuaties. Neem 24V elco's en een paar met een redelijke capaciteit.

2 van deze units, maar dan op 24V (ja overkill maar voor 2x50c tzou mij dat echt niet uitmaken).
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1058

Boudewijn wijzigde deze reactie 02-05-2010 21:44 (110%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
quote:
Boudewijn schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:35:
In principe wel ja. Die schakelaar is alleen handig om het gewoon netjes te doen.

Wat mischien een idee is: een paar condensatoren om de ledjes mooi gelijkmatig te laten branden, ondanks eventuele spanningsfluctuaties. Neem 24V elco's en een paar met een redelijke capaciteit.

2 van deze units, maar dan op 24V:
http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1058
Euh, waar precies in m'n schema moet ik die condensatoren tussenplaatsen?

Dus even samenvatten:

12x deze LED-knopjes
+
1x deze universele notebook adapter
+
2x 24V capacitors (condesatoren) --> Ik vind echter nergens 24V versies. Enkel 10V, 16V, ... . :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:33:
[...]

Ah, ok.

[...]

Dus ik kan die hoofdschakelaar eigenlijk gewoon weglaten en gewoon de stekker uittrekken?
ja, wat je nu op de tekening hebt maak je trouwens kortsluiting met je hoofdschakelaar, :P maar die schakelaar kan je gewoon weglaten, misschien als je het dan toch fijn om een hoofdschakelaar te hebben, maak hem dan tussen de ++ of -- dus +(schakelaar)+

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Je mag ze ook van een hogere spanning kiezen zoals 35V.
3300 uF is echt overkill. 470 of 1000uF is goed genoeg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
quote:
Remmes_NT schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:50:
[...]

ja, wat je nu op de tekening hebt maak je trouwens kortsluiting met je hoofdschakelaar, :P maar die schakelaar kan je gewoon weglaten, misschien als je het dan toch fijn om een hoofdschakelaar te hebben, maak hem dan tussen de ++ of -- dus +(schakelaar)+
Zo beter?:
quote:
Onbekend schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:54:
Je mag ze ook van een hogere spanning kiezen zoals 35V.
3300 uF is echt overkill. 470 of 1000uF is goed genoeg
Zij deze dan ook goed?
Case / Package: Radial
Voltage: 35V
Length: 25mm
Diameter: 13mm
Temperture Centigrade: -40 to +105°C
Capacitance: 1000uF

Neobahamuth wijzigde deze reactie 02-05-2010 22:23 (0%)
Reden: foute pic gepost

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Prima, dat zin er vijf.
Het - pootje (die zijn op de kast gemarkeerd) aan de - min kant van je voeding hangen, en het + pootje (niet gemarkeerd) aan de + kant.

Best simpel . Dit zijn trouwens zelfs 105C modellen (die kun je verder op laten warmen), wat overkill is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
om verkeerde info te verkomen het plaatje weggehaald,

[Remmes] wijzigde deze reactie 02-05-2010 22:16 (217%)

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:53
Nee niet zo Remmes_NT, zo sluit je kort. De schakelaars schakelen verder niks, dus de 'uitgang' van de schakelaar wordt niet gebruikt.
De hoofdschakelaar kan je trouwens beter in het 220V~ gedeelte doen, dan heb je ook geen stroomverbruik door de adapter.

Intel Xeon E5430; GA-P35C-DS3R; OCZ Platinum Dual Channel OCZ2P10664GK; Crucial CT250BX100SSD1; Toshiba DT01ACA300; POV GT440; HP M375mw; Synology DS115 + WD25EXRZ;TP-Link Archer C7 v2 dd-wrt r30805; Sony Xperia Z3; Mazda323F BJ LX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Juh en dan netjes een IEC power connector in je behuizing maken en daar je huidige netstekker aan hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
WEBsel schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:09:
Nee niet zo Remmes_NT, zo sluit je kort. De schakelaars schakelen verder niks, dus de 'uitgang' van de schakelaar wordt niet gebruikt.
De hoofdschakelaar kan je trouwens beter in het 220V~ gedeelte doen, dan heb je ook geen stroomverbruik door de adapter.
oohja, mijn fout, alleen - op de led aansluiten ;)

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
OK, sorry voor de verwarring met m'n vorige pic.
Zo dus:

Maar waar zet ik die condensatoren tussen?

Neobahamuth wijzigde deze reactie 02-05-2010 22:24 (20%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ja, zo gaat het prima werken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
En de condensatoren op deze manier?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Ja, maar zet ze maar aan de drie uiteinden (3 stuks dus.).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Zoiets?:

Als alle voorgestelde componenten geschikt zijn, dan ga ik ze morgen op ebay bestellen.
Hopelijk komt alles snel aan en maak ik geen kortsluiting bij het aansluiten.
Dan wordt dit een origineel geschenkje voor moederdag!

Iedereen bedankt en tot morgen!

Neobahamuth wijzigde deze reactie 02-05-2010 22:44 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 14124
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-10-2016
Goedkopere oplossing, zet een bak brokjes neer. Hebben katten voldoende aan en kunnen ze zelf prima doseren. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 22:40:
Zoiets?:

[afbeelding]

Als alle voorgestelde componenten geschikt zijn, dan ga ik ze morgen op ebay bestellen.
Hopelijk komt alles snel aan en maak ik geen kortsluiting bij het aansluiten.
Dan wordt dit een origineel geschenkje voor moederdag!

Iedereen bedankt en tot morgen!
denk dat je ze voor de eerst knop moet zetten :P ( dus helemaal aan de rechterkant)

let wel op dat je de nul ALLEEN op de LED aansluit , anders heb je meteen kortsluiting

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Uhh die condensatoren moet je net na de 12V supply aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20-09 18:38
Denk ook aan de polariteit van de elco's, als je ze verkeert om plaats blazen ze zichzelf op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
@Remmes_NT & Boudewijn:
Een condensator aan ingang van de voedingsspanning vandaan komt is ook wel een goed idee.
Maar waarom condensators aan de rechterkant? Aan de linkerkant blijvende spanningen stabieler. Als de schakelaars uit staan zijn het twee losse antennes. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
DeKemp schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:02:
Denk ook aan de polariteit van de elco's, als je ze verkeert om plaats blazen ze zichzelf op.
is ook leuk om een keer mee te maken :P.. eerst word ie een beetje warm, klein beetje rook en dan POEF!!!

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
-weg

[Remmes] wijzigde deze reactie 02-05-2010 23:38 (98%)

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Onbekend schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:11:
@Remmes_NT & Boudewijn:
Een condensator aan ingang van de voedingsspanning vandaan komt is ook wel een goed idee.
Maar waarom condensators aan de rechterkant? Aan de linkerkant blijvende spanningen stabieler. Als de schakelaars uit staan zijn het twee losse antennes. :)
Omdat ik een elco niet over de 230V AC zou zetten?
Hij moet meteen na de 12V voeding komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
OK, ik heb zonet alle onderdelen (12 LED-switches, 5 condensatoren en 1 notebook adapter) besteld.

Wanneer het aangekomen is zal ik van alle onderdelen duidelijke foto's maken vooraleer ik iets aansluit. Zo kan ik hopelijk eventuele kortsluitingen en ontplofte onderdelen vermijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 20-09 20:41
Die condensatoren zijn niet nodig, de voeding zelf is gestabiliseerd en de belasting varieert niet continu, de adapter voedt alleen die ledjes. Maak er wat moois van!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Oh ja hoe weten wij dat dat ding gestabiliseerd is op nette wijze?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:04:
OK, ik heb zonet alle onderdelen (12 LED-switches, 5 condensatoren en 1 notebook adapter) besteld.

Wanneer het aangekomen is zal ik van alle onderdelen duidelijke foto's maken vooraleer ik iets aansluit. Zo kan ik hopelijk eventuele kortsluitingen en ontplofte onderdelen vermijden.
gewoon even op letten dat je de - van het ledje aansluit en niet de - van de schakeling, als je dat wel doet heb je meteen kortsluiting als je de schakelaar omzet

je ksan het eerst proberen zonder condensatoren, als het neit super werkt kan je de condensatoren tussen zetten

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ja dat condensator verhaal hangt af van de kwaliteit en bouwwijze van de voeding, zolang dat allemaal niet duidelijk is (ik zie het zo 1-2-3 niet staan) kunnen we er weinig over zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Zodra alle onderdelen zijn aangekomen ga ik ieder component en zijn connector fotograferen en een duidelijk schema hier posten.
Dan kunnen de ervaringdeskundigen hier eest even checken dat alles klopt vooraleer ik dingen begin aan te sluiten. (Ik ga uiteraard met 1 LED-knopje beginnen.)

Ik verwacht deze week bijna alle componenten te hebben ontvangen. Ik meld het hier dan uiteraard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:37:
Zodra alle onderdelen zijn aangekomen ga ik ieder component en zijn connector fotograferen en een duidelijk schema hier posten.
Dan kunnen de ervaringdeskundigen hier eest even checken dat alles klopt vooraleer ik dingen begin aan te sluiten. (Ik ga uiteraard met 1 LED-knopje beginnen.)

Ik verwacht deze week bijna alle componenten te hebben ontvangen. Ik meld het hier dan uiteraard.
het is makkelijker dan je denkt

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad :P.

Het hoeft geen rigoureuze bbq-voorbereiding te worden hoor :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Hier op GoT verwachten we toch wel een beetje initiatief hoor :N

:P

Met wat prutsen gaat 't heus wel zelf lukken. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Vandaag is de notebook adapter al aangekomen.
Enkele pics ter illustratie:

Waar moet ik nu best de connector afsnijden?

optie A: vlak voor die bobbel (ferrietkern?)
of
optie B: helemaal aan het einde, net na de laatste plug

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: november 2003
Waarom zet je geen dc connector op je bordje :Y

gewoon eentje als deze dus :

Rmg wijzigde deze reactie 04-05-2010 13:45 (70%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Bedankt voor de tip!

Ik heb er net 2 van deze besteld:

• 2.5MM DC Power Plug Connector Socket PCB Mount ROHS
• PCB mounting
• May be hand wired if required
• Single pole switch
• Contacts rated at 1A 12V DC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Omdat 't simpeler is als ie uberhaupt geen bordje gebruikt, maar alle switches gewoon met losse draadjes aan elkaar soldeert :P

Maar ik ben het wel met je eens dat een plug makkelijker is, maar geen idee hoe je het dan met fatsoenlijke trekontlasting kunt fixen aan de behuizing.

BTW, een 100 W adapter voor zoiets als dit? Overkill? :P

Osiris wijzigde deze reactie 04-05-2010 13:56 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R15
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Het hoeft natuurlijk ook niet elektronisch, je kunt ook gewoon schakelaars gebruiken met bordjes ernaast van bijvoorbeeld "gegeten" en "niet gegeten".
Dat is weer goedkoper voor de stroomrekening, alhoewel die ledjes super-zuinig zijn, dat wel.

Maar als je er wel voor kiest, lijkt mij het makkelijkst en het handigst als je voor een adapter kiest, als stroombron. Dan zit je tenminste niet steeds met batterijen, die je dan weer steeds moet opladen.

Om het wat leuker, maar dus ook wat ingewikkelder te maken, kun je bijvoorbeeld knipperende ledjes erop maken, dan "vraagt" het zeg maar meer aandacht.

Ik geeft je een tip: kijk eens op circuitsonline.nl!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 04-09 13:46

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Leuk project dit :) Ben benieuwd hoe het wordt, post je een foto als het klaar is?

Oh en mocht je in Utrecht wonen dan wil ik ook best even langskomen voor een inspectie, mocht je bang zijn voor vuurwerk als je de stekker voor de eerste keer in het stopcontact gaat steken ;)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two" - http://qdb.us/31761

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
R15 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 16:21:
Het hoeft natuurlijk ook niet elektronisch, je kunt ook gewoon schakelaars gebruiken met bordjes ernaast van bijvoorbeeld "gegeten" en "niet gegeten".
Dat is weer goedkoper voor de stroomrekening, alhoewel die ledjes super-zuinig zijn, dat wel.

Maar als je er wel voor kiest, lijkt mij het makkelijkst en het handigst als je voor een adapter kiest, als stroombron. Dan zit je tenminste niet steeds met batterijen, die je dan weer steeds moet opladen.

Om het wat leuker, maar dus ook wat ingewikkelder te maken, kun je bijvoorbeeld knipperende ledjes erop maken, dan "vraagt" het zeg maar meer aandacht.

Ik geeft je een tip: kijk eens op circuitsonline.nl!
kijk eens even paar posts boven je, hij heeft al gekocht :P

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
@ Osiris:
Dit was de goedkooptse verkoper in België op eBay. Daarom dit model.

@R15:
De tip van mechanische (ipv electrische) schakelaars was ook al eerder gegeven en zal ik in overweging nemen mocht ik het electro-gedeelte niet aan de praat krijgen en het huis is afgebrand. ;)

@ real[B]art:
Bedankt voor het aanbieden van hulp. Helaas (of gelukkig? :+ ) woon ik in België.
Maar ik zal hier zeker foto's van het in elkaar knutselen tot (hopelijk werkend) eindresultaat posten.
(Misschien moet ik hier gewoon een Neobahamuth HK/Electro cocktail mini meet houden! :+)

@Remmes_NT:
Inderdaad. Alle benodigdheden zijn nu besteld. Mocht er iets doorbranden, dan kan het eventueel snel opnieuw besteld worden (maar liever niet natuurlijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-09 19:00
Geweldig dit! _O- Die Neobahamuth kan ook niks effe in elkaar flanzen. Alles moet perfect zijn.
quote:
Osiris schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:56:
Omdat 't simpeler is als ie uberhaupt geen bordje gebruikt, maar alle switches gewoon met losse draadjes aan elkaar soldeert :P

Maar ik ben het wel met je eens dat een plug makkelijker is, maar geen idee hoe je het dan met fatsoenlijke trekontlasting kunt fixen aan de behuizing.

BTW, een 100 W adapter voor zoiets als dit? Overkill? :P
Mjah idd, elco's zijn niet nodig, connector niet nodig, bordje niet nodig. Ik had zelf al lang het ding aan stukken geknipt. Maar ik heb respect voor zijn geduld! Hij besteld gewoon een connectortje en wacht nog eventjes.

_/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-09 23:01

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik kan het alleen maar waarderen :D

Ik zou zelf overigens in de loze-adapter-la gaan zoeken voor een geschikte voeding, maar nieuwe spulletjes zijn natuurlijk ook tof.

Succes ermee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

quote:
AtomicShockwave schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 17:38:
Geweldig dit! _O- Die Neobahamuth kan ook niks effe in elkaar flanzen. Alles moet perfect zijn.

[...]

Mjah idd, elco's zijn niet nodig, connector niet nodig, bordje niet nodig. Ik had zelf al lang het ding aan stukken geknipt. Maar ik heb respect voor zijn geduld! Hij besteld gewoon een connectortje en wacht nog eventjes.

_/-\o_
Mwa die elco's hebben wel nut als je ouwe meuk gebruikt, Kan ik het weten dat die mafkees ( ;) ) een complete goed gestabiliseerde (ga ik wel vanuit) voeding ervoor koopt :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:02

kronolith

[EDIT]

Whaha leuk dit :) Ga ik even langer volgen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
De schakelaars zelf kan je alvast er in zetten.
Je kan ze voor de zekerheid even doormeten om te controleren welke aansluiting van de schakelaar is,en welke van het ledje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12-09 18:04

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik ben ook benieuwd hoe lang het duurt voordat de katten door de knopjes gepavlovd zijn... :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 31-07 21:08

pythagorasABC

A²+B²=C²

quote:
MartijnGizmo schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 19:30:
Ik ben ook benieuwd hoe lang het duurt voordat de katten door de knopjes gepavlovd zijn... :D
Of dat de katten de knopjes weer terugzetten :D
EDIT:
Is dit niet veel handiger:

pythagorasABC wijzigde deze reactie 04-05-2010 21:12 (14%)

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Uhh je moet de condensatoren wat dichter op de voeding zetten ;).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
1 condensator kan nog wel vlak bij de voeding. Maar die andere drie mooi laten zitten. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Wat is anders het nut van die condensatoren? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Nu je toch condensatoren hebt, moet je er natuurlijk wel effectief gebruik van maken.

Door de condensatoren aan de uiteinden te plaatsen ga je hiermee de antennewerking van de draden tegen, en de spanningen blijven stabieler bij het inschakelen van een schakelaar omdat de stroom uit twee richtingen komt i.p.v. één.
Ook is de oplaadtijd van de condensatoren iets langer omdat de draden voor meer weerstand zorgen en de levensduur van de condensator wordt verlengt.

Overigens zijn het maar ledjes en dus kunnen wel wat stoorsignalen hebben. Volgens mij heb je helemaal geen elko's nodig en is de voedingsspanning uit een standaard 12V adapter stabiel genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ik ben zonet nog een aan/uit schakelaar (voor aan zijkant van bordje) + snoer gaan kopen:

Dit snoer heeft geen aarding. Mocht dat echter toch noodzakelijk zijn, dan strip ik gewoon één draad uit een nieuw stuk en heb dan 3 aders.

Hopelijk komen er vandaag nog wat van de andere spullen aan.

Over de condensatoren: indien ze echt niet strict noodzakelijk zijn voor mijn opstelling, dan gebruik ik ze liever niet. (Hoe minder ik met aansluitingen moet knutselen, hoe minder ik fout kan laten gaan.)
Indien ze echter wél nodig of een meerwaarde zijn, dan zal ik ze gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Heeft je adapter uberhaupt aarde?

Voor hoeveel volt zijn die schakelaars en waar wil je hem nou uiteindelijk inbouwen? Aan de 230 V-kant of de laagspanningskant? Aan de laagspanningskant heb je natuurlijk sowieso niets te makken met aarde en ik gok dat de adapter dubbel geisoleerd is en dus ook geen randaarde heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Of de adapter een aarde heeft weet ik niet. Ik heb de eindconnector er niet afgesneden dus ik weet niet hoeveel aders er uiteindelijk na de omvormer uitkomen.

De schakelaarverpakking geeft zeer weinig info:

Ik ga de master on/off switch uiteindelijk gewoon achter de omvormer zetten. (Ja, zo verbruikt de omvormer blijkbaar toch nog steeds een beetje energie.) Maar heel die master switch is eigenlijk maar "voor de show". Uiteindelijk gaat niemand het hele bord uitzetten. Gewoon 's avonds (of 's morgens indien vergeten) alle knopjes op hun 'off' positie zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 28-08 23:28

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

quote:
Neobahamuth schreef op zondag 02 mei 2010 @ 20:27:
Mijn doel:
We hebben thuis 4 katten. Er zijn echter ook meer dan één personen hier die deze katten (3x daags) eten geven. Helaas weten we nooit wie welke kat wanneer reeds eten gegeven heeft. We hebben geprobeerd met een papiertje het bij te houden maar dat lukt niet.
Wat een geniale overkill-oplossing voor een simpel probleem. :)

Ik pas tijdens de vakanties vaak op de 3 poezen van mijn kennis. Ze worden twee keer per dag gevoederd bij hun katten-minibar aan de kopsekant van het aanrecht. De indeling is Poes1 - water - Poes2 - brokjes - Poes3.
Het komt bij ons ook voor dat mijn vriend en ik niet zeker weten wie de poezen gevoerd heeft. Echter, je weet het al gauw genoeg, wanneer de poezen je niet met rust laten hebben ze honger; als ze je negeren, is het oké. Als de bakjes vol zitten, mogen ze niet zeuren, als de bakjes leeg zijn, is er vast nog niet gevoerd. Als de bakjes vol zitten en de poes zeurt nog, dan is of de poes te kieskeurig / ziek / weggemept bij z'n bakje door een ander.

Ziek komt amper voor.
Daarbij komt nog dat met dat wegmeppen, eigenlijk alle poezen uit elkaars bakje eten...
Als we echt niet op tijd voeren, gaan ze vanzelf naar de (minder gewaardeerde) droge brokjes toe.
En als je dan nog twijfelt... kijk je in de prullenbak of er verpakkingen kattenvoer bovenop liggen :)

Ik vind het een leuk plan, en ik weet dat jij vaker groots uitpakt in dingen organiseren, maar... dit zou ik echt met een simpel bordje hebben opgelost... iets met haakjes en sleutelhangers of met kartonnen schuifjes ofzo. Een led-bord dat de hele dag stroom nodig heeft... :') gaat mij iets te ver. Maar het houdt je (letterlijk) bezig, dus, laat maar zien wat het nou uiteindelijk wordt :P

www.heidiulrich.nl | tkkrlab | zit jij al bij een hackerspace?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Je hebt volkomen gelijk dat het veel eenvoudiger kan met mechanische schakelaars of hangertjes.
Ik wou echter eens iets 'high tech' proberen. (Hier zitten namelijk echte Tweakers.) Ik heb nog nooit met LED's of switches geknutseld maar het leek we wel leuk om met iets eenvoudigs te starten.
Hopelijk wordt dit dan een leuke verrassing voor moederdag!

We hebben echt nood aan een redelijk idiot en fool proof systeem. Al onze katten hebben namelijk hetzelfde probleem: ze eten zo vaak je ze eten geeft. Bovendien zijn ze allemaal zeer 'mondig'. M.a.w., wanneer ze iets willen dan komen ze naar je toe (woonkamer, slaapkamer, tuin) en bijven daar luid miauwen. Wanneer het toevallig etenstijd is, dan krijgen ze onmiddellijk eten. Is het geen etenstijd, pech, dan krijgen ze doorgaans niets. Af en toe wel een kattensnoepje.
Ook wanneer het regent en Shadow (langharige Perziche kat) in het midden van de nacht eindelijk binnenkomt, dan gaat ie altijd naast je bed staan en blijft hij miauwen (cfr. schreiende baby) tot je met hem naar beneden gaat naar de badkamer en hem met een handdoek droogwrijft. (I shit you not!)

Het gebeurt echter vaak dat meerdere katten een dubbel ontbijt/lunch/diner krijgen omdat ze met hun engelengezichtjekopje je onschuldig aanstaren en intensief miauwen waardoor je denkt dat ze nog niets gegeten hebben. Mocht het aan de katten liggen, dan aten ze 6 keer per dag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:58:

Ook wanneer het regent en Shadow (langharige Perziche kat) in het midden van de nacht eindelijk binnenkomt, dan gaat ie altijd naast je bed staan en blijft hij miauwen (cfr. schreiende baby) tot je met hem naar beneden gaat naar de badkamer en hem met een handdoek droogwrijft. (I shit you not!)
XD!!! leuke katten heb je

maar gelijk heb je, het is altijd wel leuk om iets in elkaar te flansen en geeft ook goed gevoel als het allemaal werkt, het ziet er ook zeker leuk uit,

waarvan ga je de " bak/doos" waar de schakelaars in komen van maken?

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Onze katten zijn net zo gek als ik!

Als materiaal voor het bod had ik gedacht aan een mooi stuk beuk. We hebben net onze keuken volledig vernieuwd en daar hebben we alle keukenwerkbladen in A-kwaliteit massief beuk laten installeren. Er zijn gelukkig enkele overschotten blijven liggen.
Om het mooie hout te kunnen blijven zien kan ik helaas niet gewoon mijn ontwerp afdrukken en erop plakken. Dan zie je van het achterliggend hout namelijk niets. Ik ga dus proberen om transparante stickers en labels te maken (ik heb een lamineerapparaat) en die op het hout te plakken. Vervolgens plak ik over het geheel lamineerfolie.

Ik ga echter eerst een prototype maken uit een stuk MDF of triplex.

Edit:
Zoiets dus (maar de tekstkleuren van de labels worden nog aangepast ivm leesbaarheid):

Neobahamuth wijzigde deze reactie 05-05-2010 17:26 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kronolith

kronolith

[EDIT]

Ziet er netjes uit hoor! Ik zal wel inderdaad even die kleuren veranderen, je zal dat oranje gewoon wit kunnen maken natuurlijk!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
ziet er inderdaad leuk uit :)
toch bagger als er dan 1 dood gaat...

[Remmes] wijzigde deze reactie 05-05-2010 21:39 (40%)

ja, daag.

• jeronimo
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:11
quote:
Remmes_NT schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 18:22:
ziet er inderdaad leuk uit :)
toch bagger als er dan 1 dood gaat...
Dat zal wel los lopen. Als het project een beetje in Neobahamuth stijl zal verlopen zal elke naam op een afzonderlijk LCD'tje getoond worden, gecombineerd met een weegschaal bij elke voerbak, waarbij middels RFID de ID van de kat gecontroleerd zal worden. Dit zal dan gecombineerd worden met een beveiliging die er voor zorgt dat een kat niet uit de verkeerde bak kan eten. Tijdens het eten meten we met IR camera of de kat geen koorts heeft. Bij afwijkingen in hun eetgedrag of verhoging maakt de homepc alvast een afspraak met de dierenarts.
En natuurlijk ontvangen huisgenoten een SMS met de melding welke schakelaar omgezet moet worden.

Zit ik er veel naast? :)

Maw ik vind het een leuk project.

• [Remmes]
quote:
jeronimo schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 00:02:
[...]

Dat zal wel los lopen. Als het project een beetje in Neobahamuth stijl zal verlopen zal elke naam op een afzonderlijk LCD'tje getoond worden, gecombineerd met een weegschaal bij elke voerbak, waarbij middels RFID de ID van de kat gecontroleerd zal worden. Dit zal dan gecombineerd worden met een beveiliging die er voor zorgt dat een kat niet uit de verkeerde bak kan eten. Tijdens het eten meten we met IR camera of de kat geen koorts heeft. Bij afwijkingen in hun eetgedrag of verhoging maakt de homepc alvast een afspraak met de dierenarts.
En natuurlijk ontvangen huisgenoten een SMS met de melding welke schakelaar omgezet moet worden.

Zit ik er veel naast? :)

Maw ik vind het een leuk project.
en als de katten uit de verkeerde bak eten krijgen ze een lichte schok zodat ze weten dat het niet mag, elke kat zal met de RFID in en uitklokken bij het kattenluik in de achterdeur (zodat er geen vreemde katten binnekomen), als dit wel gebeurd is er een code rood en word al het eten via geheime luiken verstopt, ook zal het RFID ervoor zorgen dat het special voederbakje met een kattensnoepje erin naar boven komt uit het aanrechtblad, maar daarvoor moet de kat nog wel even zijn poot op de pootscanner leggen zodat het niet gaan om een andere kat die met een hack zijn RFID heeft verandert voor een ander,als de voerbak leeg is meet een sensor dat en gaat er een alert via sms/email naar de persoon,als je het dan toch vergeet te vullen zal er een alarm afgaan om 4 uur in de ochtend, om zo aan te geven dat de desbetreffende kat nog eten nodig heeft

als de bak weer gevuld is zet hij het knopje om.... en zo is het compleet

ja, daag.

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ik snap echt niet waar jullie al die gekke ideeën vandaan halen, hoor! O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17-07 10:01
respect om voor een simpel probleem een moeilijke/ingewikkelde oplossing te kiezen _/-\o_
en hierboven staan mooie verhaaltjes :)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Hoe ver ben je inmiddels met het inelkaar zetten daarvan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Ik moet momenteel nog op onderdelen wachten vooraleer ik iets in elkaar kan knutselen.
Voorlopig heb ik enkel de stroomadapter, aan/uit-knoppen en wat snoer.
Ik wacht nog op de LED-switches, condensatoren en DC connectors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Laatst online: 31-07 17:01

RoadRunner84

Meep meep

In feite maak je een veredelde abacus, je kan de "kralen" omschakelen. De ledjes zijn alleen om de boel makkelijker af te lezen.
Dit is heel goed te doen zonder verdere kennis van electronica, je moet alleen even goed kijken dat je de juiste twee pootjes van je schakelaar pakt, en dat je ze niet per ongeluk verwisseld (dus + is ook echt + en - is ook echt -) Het derde pootje van je schakelaar heb je niet nodig.
Elco's zijn leuk, maar niet perse nodig.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
In afwachting van de resterende onderelen (hopelijk morgen!) heb ik alvast een mock-up gemaakt van zowel een transparante versie als een versie met volledig witte achtergrond:

Ik vind de volledig witte versie toch beter. Zo is er veel meer contrast tussen de achtergrond en de illustraties. De LED's zullen dan ook beter tot hun recht komen op een witte achtergrond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Ik zou het nog wel plastificeren dan, anders krijg je erg snel dat het groezelig (smerig) wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
quote:
ThinkPad schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:56:
Ik zou het nog wel plastificeren dan, anders krijg je erg snel dat het groezelig (smerig) wordt.
Het wordt (zoals reeds eerder gemeld) inderdaad gelamineerd. Ik wil er inderdaad geen vuiltjes op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
Nog wat spulletjes aangekomen vandaag:

Ik moet eigenlijk nog op de DC-connector wachten vooraleer ik een LED-je kan testen. Anders moet ik de eindconnector van de stroomadapter mollen om er 2 draadjes uit te krijgen.

Btw, welke pinnetjes van de LED's moet ik nu aansluiten? Er staan 3 symbolen bij iedere pin.

Neobahamuth wijzigde deze reactie 10-05-2010 14:32 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-08 03:51

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je kan het ook even quick&dirty testen met een 9V-batterij. Als ik de knopjes zo zie moet je de + op de + aansluiten en de - op de pin met het ground-tekentje (de meest rechter in je plaatje), athans dat zou mijn hok zijn. Pak ff een 9V-batterij en test het zou ik zeggen :)

Edit: 2 pole design (On/Off) , 3rd poles with LED to be connected to earth - Hmm, kan zijn dat de pinout die ik beschrijf niet goed is... Nja, wat testen met een 9v-batterijtje kan het geheel ws duidelijk maken.

Edit2: Ah, ff googlen levert deze url op. Plus aan +, min aan ground en A loslaten; dat zou 't moeten doen.

Sprite_tm wijzigde deze reactie 10-05-2010 14:55 (42%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: VFD-restoratie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JapyDooge
  • Laatst online: 15-09 11:59

JapyDooge

NoxiousPluK

Draadjes uit zo'n connector krijgen gaat vrij goed hoor, gewoon opgedraaid snoer er in frotten, eventueel met tape :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
@ Sprite_tm & JapyDooge:
Enorm bedankt voor de geniale voorstellen! Daar zou ik nooit opgekomen zijn!
(Vandaar dat ik het hier op GoT gevraagd heb.)

Ik heb even een 10cm snoertje geknipt en het advies van Sprite_tm gevolgd: + op + en - op ground.
Met een 9V batterijtje heb ik het zonet getest en het werkt perfect!
Nooit gedacht dat het allemaal zo eenvoudig zou kunnen zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JapyDooge
  • Laatst online: 15-09 11:59

JapyDooge

NoxiousPluK

Tadaaa :P

Dat wordt gaatjes boren :+ succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kronolith

kronolith

[EDIT]

Ha, mooi dat ze het doen :) Wanneer verwacht je die connector binnen te krijgen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
De DC connectors zijn op 4 mei verzonden uit de UK dus hopelijk worden ze morgen geleverd. (Donderdag is namelijk een feestdag dus -> geen postbode.)

Morgennamiddag ga ik een proefbordje nemen en 12 gaatjes boren. Dan heb ik al een idee van hoe het er gaat uitzien. Ik moet nog wel uitvissen hoe ik de DC-connector en aan/uit-schakelaar aan het het bord moet bevestigen. Waarschijnlijk ga ik gewoon een 2de plank als achterkant ertegen schroeven en daartussen de DC-connector vastzetten.
Ik post morgen wel foto's wanneer ik tijd heb om er aan te knutselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kronolith

kronolith

[EDIT]

Kun je hem niet gewoon met de platte kant op de achterkant van het bord vastlijmen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Topicstarter
quote:
kronolith schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:08:
Kun je hem niet gewoon met de platte kant op de achterkant van het bord vastlijmen?
Ja, dat was ik van plan.
Ik plak de DC-connector en aan/uit-schakelaar op de achterkant van het voorste bord.
Tussen die onderdelen plak ik enkele blokjes hout op gelijke dikte (cfr. afstandhouders voor moederborden).
Daartegen wordt dan weer het achterbord vastgeschroefd.

Ik zal even een schets maken van wat ik bedoel.

Neobahamuth wijzigde deze reactie 10-05-2010 18:27 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
quote:
Neobahamuth schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:13:
[...]

Ja, dat was ik van plan.
Ik plak de DC-connector en aan/uit-schakelaar op de achterkant van het voorste bord.
Tussen die onderdelen plak ik enkele blokjes hout op gelijke dikte (cfr. afstandhouders voor moederborden).
Daartegen wordt dan weer het achterbord vastgeschroefd.

Ik zal even een schets maken van wat ik bedoel.

[afbeelding]
ziet er leuk uit, is het niet beter om het bord onder een bepaalde hoek te zetten? ( dus de achterkant hoger maken) of komt het ding aan de muur te hangen ? ik weet het ook niet meer :P

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoadRunner84
  • Laatst online: 31-07 17:01

RoadRunner84

Meep meep

Heb je trouwens 4 witte katten, want met (gestyleerde) plaatjes van je katten erbij is het denk ik makkelijker te herkennen welke kat waat staat...
Verder erg strak ontwerp, heel mooi d:)b

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 iPhone

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True