Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Vandaag heb ik een Samsung Le40B530 gekocht, werkt perfect. Nu zit ik met een ding:

De Xbox360 (die aangesloten zit met een action hdmi kabel) geeft tijdens zwarte scenes donkerrood beeld ipv zwart.. Ik weet zeker dat dit niet aan de tv ligt. Als ik namelijk de tv met een vga kabel aansluit op mijn laptop en een filmpje draai, dan zijn zwarte scenes gewoon zwart. Diezelfde film op de xbox360 geeft bij dezelfde scenes donkerrood beeld..
Is dit een kwestie van instellingen goed zetten?
Zo ja, waar moet ik dan op letten?
Ik vind het namelijk erg lelijk gamen zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 22:59

M2M

medicijnman

Een beetje een vaag probleem dit, aangezien HDMI signaal, compleet digitaal is. Weet je zeker dat je de instellingen van de TV niet "vaag" hebt staan? Een reset naar fabrikant-instellingen is misschien een optie, als je niet zeker weet of de instellingen goed staan.

Of het is een hardwarefout in de TV, die ervoor zorgt dat de rode subpixels niet goed genoeg sluiten. Maar dan zou je dat ook bij andere kleuren merken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
het kan aan de kabel liggen
het is wel digitaal, maar er kan natuurlijkw el storing optreden. reset naar fabrieksinstellingen kan wel, maar is niet per definietie beter.
"direct van de lopende band hebben ze standaard instellinge, en soms worden ze daarna "gecalibreerd"of wat daarvoor moet doorgaan. die instellingen worden niet altijd opgeslagen als fabrieksintellingen, dus een reset kan voor een slechter beeld zorgen.

ik zou dus even je verdiepen hoe je e.e.a. zou kunnen bijstellen, en voordat je iets verabdert, de huidige instellingswaarden netjes opschrijven.

misschien de winkel bellen of ze niet een hdmi kabel te leen hebben voor je, zodat je kunt kijken of het daar aan ligt?

of de console eens op een andere poort aansluiten, of via andere kabels ( ook niet - hdmi, )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:17
engelbertus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 01:27:
het is wel digitaal, maar er kan natuurlijkw el storing optreden.
Het is geheel onmogelijk dat een brakke HDMI-kabel zwart er uit laat zien als donker rood.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Het vreemde is dat het probleem zich niet voordoet in het instellingen menu zelf, of wanneer ik mijn laptop aansluit.

Ik heb voor de duidelijkheid even een foto gemaakt. Aan de linkerkant het menu van de tv zelf, aan de rechterkant het Zune menu van de Xbox360. Jullie zien duidelijk het donkerte verschil toch?

Afbeeldingslocatie: http://img718.imageshack.us/img718/2773/sdc14466.th.jpg

Standaard instellingen heb ik al geprobeert, bied geen oplossing..

[ Voor 7% gewijzigd door Batata007 op 02-05-2010 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:38

Twazerty

AVCHDCoder developer

lijkt wel op een soft/hard-ware fout in het scherm zelf. Zijn er meer bronnen die je kunt testen?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Twee verschillende laptops via VGA, werken beide goed.
Een eerste generatie xbox op scart werkt ook goed.

Net de xbox360 aangesloten op de scart, wat een wereld van verschil.. zwart is nu gewoon echt zwart.

Zou het liggen aan de hdmi poorten op de tv, de hdmi kabel zelf, of de hdmi poort op de xbox?
Ik heb helaas geen ander apparaat met hdmi om het te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:11

D4NG3R

kiwi

:)

engelbertus schreef op zondag 02 mei 2010 @ 01:27:
het is wel digitaal, maar er kan natuurlijkw el storing optreden.
Dat is onmogenlijk aangezien HDMI digitaal is. als de TV een bitje niet ontvangt word deze gewoon zwart (uit) weergeven, en niet wonderbaarlijk ineens rood.

Zonder ander testmateriaal (PC op HDMI mischien?) zul je er niet specifiek achter kunnen komen..

Heeft jouw TV apparte instellingen per type signaal? (Apparte instellingen voor gewoon TV, scar & HDMI bijvoorbeeld).

Heb je al eens een Component kabel geprobeert? Aangezien analoog (Composiet) wel schijnt te werken.
Afbeeldingslocatie: http://www.consoleshop.nl/images/product/65360/xbox-360-component-hd-av-cable.jpg
(Component is gewoon (Full) HD 1080p voordat je iets vraagt ;) )

[ Voor 47% gewijzigd door D4NG3R op 02-05-2010 02:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
@Batata007: misschien heb je hier iets aan:HDMI-output: ypbpr of rgb alleen daar is het groen. Mogelijk is de oplossing je bron op een ander type uitgangssignaal in te stellen.

@D4NG3R NL: Je hebt waarschijnlijk gelijk wat betreft de kabel maar je motivatie deugt van geen kanten. Een HDMI signaal is weliswaar digitaal, maar dat opzich zegt helemaal niets over de soort storing die er kan optreden. Afhankelijk van welke bitjes er omvallen kan een storing er heel anders uitzien dan een zwarte pixel. Een diepere kennis van de HDMI standaard en alle daarin gebruikte protocollen (want dat zijn er nogal wat) is dus nodig om zo'n gewaagde uitspraak met zekerheid te doen.

[ Voor 71% gewijzigd door mae-t.net op 02-05-2010 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
D4NG3R NL schreef op zondag 02 mei 2010 @ 02:20:
[...]

Dat is onmogenlijk aangezien HDMI digitaal is. als de TV een bitje niet ontvangt word deze gewoon zwart (uit) weergeven, en niet wonderbaarlijk ineens rood.

Zonder ander testmateriaal (PC op HDMI mischien?) zul je er niet specifiek achter kunnen komen..

Heeft jouw TV apparte instellingen per type signaal? (Apparte instellingen voor gewoon TV, scar & HDMI bijvoorbeeld).

Heb je al eens een Component kabel geprobeert? Aangezien analoog (Composiet) wel schijnt te werken.
[afbeelding]
Ik heb geen aparte instellingen voor scart etc. Ik gebruik slechts een notebook en heb geen pc meer. Mijn notebook heeft alleen een display-port, geen hdmi. Ik moet nog een display-port naar hdmi adapter gaan halen.

Ik heb even een vriend gesproken, ik ga nu direct een HDMI kabel en vga kabel voor de 360 bij hem halen. Misschien dat ik dan meer weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^
HDMI kabel zal geen verschil maken (of de output van het scherm zelf is kapot), Als VGA wel werkt is er dus iets mis met hoe je TV, HDMI codeert en weergeeft.

Ff een snel verhaaltje:
HDMI is Digitaal, hierop worden alleen 1'ntjes of 0'llentjes verstuurd.. 1 = aan, 0 = uit. Als een bepaalde pixel geen commando ontvangt, geeft het scherm dit weer als 0 (Uit dus) Dit kan onmogelijk rood worden. Alleen zwart, TENZIJ het scherm zelf kapot is en dit 00000000 signaal als rood eruit gooit.

Edit: Wat doet je scherm bij geheel witte scenes? (Zet een blanco plaatje op een USB stick -als je geen stickje hebt.. gebruik je camera's USB kabel en steek deze in je xbox-360) Zijn hier nog rare veranderingen?

Edit: Hoe ziet dit plaatje er uit op je xbox?
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/5814/zwartwit.jpg
Zet dat plaatje eens aan op je TV, en maak er een foto van.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 02-05-2010 02:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Ahum... Lees mijn reactie hierboven even, en daarna op z'n minst de wikipediapagina over HDMI. Je hebt een verkeerd idee over digitaal. Een enkele pixel wordt al gedefinieerd door 24 bitjes (hier stond om een of andere vage reden 768, slip of the keyboard zullen we maar zeggen) als je pech hebt, en hoe die precies over je HDMI-kabel geperst worden wil je misschien niet eens weten... Maar misschien dat je dan wel wilt aannemen dat er ook wel een bitje kan wegvallen met een heel ander effect dan dat een pixel op zwart gaat. Overigens heb je -vermoedelijk- gelijk dat een in 1 kleur opgetild zwartniveau niet door een kabel kan komen, maar zelfs dat durf ik niet met absolute zekerheid te beweren.

Anyway, zoals in het topic dat ik hierboven aanhaalde, zou de oplossing best eens kunnen liggen in het veranderen van de door de xbox geproduceerde HDMI standaard, als dat tenminste instelbaar is. In dat geval is het vermoedelijk een artefact dat de signaalverwerking in de TV produceert, maar dan enkel met 1 type pixel encoding (3 mogelijke encodings zijn RGB 4:4:4, YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2, allen met een totaal van 24 bits waarbij die laatste dus scherper beeld oplevert maar met minder kleurruimte).

[ Voor 47% gewijzigd door mae-t.net op 02-05-2010 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mae-t.net schreef op zondag 02 mei 2010 @ 02:57:
Ahum... Lees mijn reactie hierboven even, en daarna op z'n minst de wikipediapagina over HDMI. Je hebt een verkeerd idee over digitaal. Een enkele pixel wordt al gedefinieerd door 768 bitjes als je pech hebt, en hoe die precies over je HDMI-kabel geperst worden wil je misschien niet eens weten... Maar misschien dat je dan wel wilt aannemen dat er ook wel een bitje kan wegvallen met een heel ander effect dan dat een pixel op zwart gaat.
Weet ik ;)

Rood kanaal = 1 Byte (0 - 255)
Groen kanaal = 1 Byte (0 - 255)
Blauw kanaal = 1 Byte (0 - 255)

Bij elkaar dus 24 Bitjes... Nou komt hier nog de positionering op het scherm bij (1x1 tot aan 1920x1080 bij een HDTV) Welke bij elkaar die andere 742 Bitjes opmaken.

Nou klopt het inderdaad dat als er 1 bit wegvalt, dat dit net zo goed de positioneringsbit zou kunnen zijn.. maar dit is bij HDMI niet het geval, als er bij HDMI een incompleet signaal word ontvangen. (er komt 1 extra bit achter het signaal aan om te controleren) geeft de TV dit weer als zwart. Dit kan ik je 100% verzekeren.

Daarnaast, het is natuurlijk mogenlijk dat door eenmalig bitverlies een stukje (1 of een aantal pixels) rood word.. maar niet CONSTANT, ALLES wat zwart hoort te zijn!?

Edit: Zie dus wat hier onder word vermeld..

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 02-05-2010 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:17
mae-t.net schreef op zondag 02 mei 2010 @ 02:38:
Een diepere kennis van de HDMI standaard en alle daarin gebruikte protocollen (want dat zijn er nogal wat) is dus nodig om zo'n gewaagde uitspraak met zekerheid te doen.
Hij heeft gewoon 100% gelijk hoor. De hier getoonde storing kan onmogelijk komen door een HDMI-kabel die opeens RGB-waardes gaat aanpassen.

Zoals je op het door de OP verstrekte plaatje kan zien heeft het hele beeld een roodzweem, in meerdere gradaties. Dus een brakke kabel gaat opeens bij elke pixel alléén de roodwaarde verhogen? Pertinent onmogelijk.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Ik zeg ook dat het waarschijnlijk klopt en niet aan de kabel kan liggen (hoewel ik best protocollen kan verzinnen waar zo'n storing zonder meer mogelijk is in geval van bijvoorbeeld overspraak, en ik bovendien niet overtuigd ben dat het bij HDMI echt niet zou kunnen, zie http://www.hdmi.org/download/HDMISpecification13a.pdf voor teveel leesvoer), maar de uitleg die erbij gegeven wordt (het is digitaal dus het kan niet) is pertinent niet waar. Nu maken we om 3 uur 's nachts wel eens redenatiefoutjes zoals ik met m'n 768 en nog wat aanvullingen die ik bij m'n vorige berichten en dit bericht erbij geedit heb, maar zo kort door de bocht vond ik toch wat kort :9, nofi verder hoor, maar ik moest het wel even kwijt.

Maar daar gaat het verder niet om, want daar is het probleem niet mee opgelost. Een aantal mogelijke oplossingen is verder ook al gegeven dus het is nu aan de topicstarter om te testen ;) Het oude topic waar ik naar verwijs met als mogelijke oorzaak een TV die niet helemaal netjes met het signaal omgaat vind ik zelf erg plausibel, maar het kan heel veel zijn behalve dan de kabel ;)

[ Voor 43% gewijzigd door mae-t.net op 02-05-2010 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op zondag 02 mei 2010 @ 02:20:
Officieel gaat component maar tot 1080i hoor...

Oh, en om een constructieve bijdrage te leveren aan dit topic: Ik wil je toch aanraden om je Xbox aan een ander scherm te hangen (een computermonitor bijvoorbeeld), en/of een andere bron aan je TV te hangen. Desnoods de buurman/vrouw even lief aankijken, of je zijn/haar laptop/DVD speler/whatever even mag lenen.

[ Voor 41% gewijzigd door TommyboyNL op 02-05-2010 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Dit zal voor jullie misschien wel heel raar klinken, en technisch onmogelijk te verklaren zijn, maar ik heb dus net een andere Xbox360 en HDMI kabel/vga kabel voor de 360 geleend.
De andere hdmi kabel geeft ook een wat rode kleur aan de zwarte kleuren, maar niet zo erg als de kabel die ik gebruik. Terwijl de vga kabel voor de 360 perfect zwart beeld geeft.
Zwarte balken zijn dus ook echt zwarte balken.

Ik heb even een aantal foto's gemaakt met de Xbox aan op het geplaatst plaatje. Voor het maken van de foto's heb ik alles op fabrieksinstellingen gegooid.

De wat betere HDMI kabel:
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/1739/sdc14473.th.jpg

De slechte HDMI kabel:
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/1739/sdc14473.th.jpg

VGA kabel:
Afbeeldingslocatie: http://img188.imageshack.us/img188/5796/sdc14475.th.jpg

Zoals jullie zien is er een klein verschil tussen de twee hdmi kabels, maar is de vga natuurlijk het best.
Ligt dit nou aan mijn tv's hdmi poort of die van mijn xbox? Helaas is de geleende xbox van de oude garde en heeft hij geen hdmi aansluiting.
Ik zal morgen mijn xbox eens meenemen naar mijn ouders en daar aansluiten via hdmi en vga.
Als precies hetzelfde probleem zich daar voordoet, dan ligt het aan mijn Xbox en zal ik Microsoft lastig vallen. Zo niet dan ligt het aan mijn tv en zal ik Samsung lastig vallen (of gewoon de winkel, ik heb hem vandaag namelijk gekocht..?)

@Mae-t.net: zo'n HD-AV kabel heb ik helaas niet, slechts een HDMI/VGA(d-sub) en scart aansluiting.

@Danger-NL: Bedankt voor alle tips! Een testje met een blanco plaatje heb je nog van mij tegoed!

[ Voor 5% gewijzigd door Batata007 op 02-05-2010 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
tja.. de tv is van samsung, en de xbox van microsoft.. natuurlijk gaat het dan niet helemaal goed :P
kijk misschien toch eens de instellingen voor hdmi na op zowel de xbox als de tv. missschien dat je daar idd iets moet veranderen? kleurtemperatuur, weergavemodus (tv, film, game?) rgp of of een van die andere...

hdmi is eigenlijk digitale rgb en vga is "analoge" rgb dus het zou in principe hetzelfde signaal naar de tv sturen.

het verschil in roodtint kan komen door de verschillende xbox generaties.
heb je niet toevallig een dvd speler met hdmi oid? zijn vats wel mensen die dat hebben, die een dvd speler van de aldi of zo hebben di eje misschien even mag aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik zou gewoon een VGA kabel kopen dan, wel vreemd dat het alleen bij HDMI gebeurt, doet me er toch aan denken alsof je TV het niet goed ontvangt. Maar omdat je geen 2e scherm hebt om je xbox op te testen kan je dit niet uit sluiten.

(Anders kan je er zo achter komen wat je terug moet sturen.. je xbox of TV ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 02-05-2010 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315629

kontroleer de instellingen individueel per poort, zou kunnen dat deze individueel opgeslagen worden.
Er is ook een specifique HDMI poort voor PC op Samsung, handleiding erover op naslaan en die gebruiken.
Je kan deze poort hernoemen: dacht PC en dan werkt die poort anders of heeft meer instel mogelijkheden.
Dacht dat dit al ergens vermeld werd? Zie geen verschil tussen de hdmi kabels: je toont het zelfde plaatje. (sdc14473.jpg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Batata007 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 02:05:
Het vreemde is dat het probleem zich niet voordoet in het instellingen menu zelf, of wanneer ik mijn laptop aansluit.

Ik heb voor de duidelijkheid even een foto gemaakt. Aan de linkerkant het menu van de tv zelf, aan de rechterkant het Zune menu van de Xbox360. Jullie zien duidelijk het donkerte verschil toch?

[afbeelding]

Standaard instellingen heb ik al geprobeert, bied geen oplossing..
Dat plaatje toont volgens mij aan dat je tv het signaal wel goed ontvangt, maar verkeerd weergeeft. Achter het OSD zijn de kleuren nml niet rood. Klinkt dus als iets softwarematigs in je tv, de verwerking van hdmi-signalen is brak ofzo. Heb je meerdere hdmi-aansluitingen? Je zou een andere ingang kunnen proberen, al denk ik niet dat dat helpt. Het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in je tv. Zijn de tv en de xbox trouwens aangesloten op hetzelfde stopcontact of kan het zijn dat een aardlus voor een spanningsverschil tussen de twee heeft gezorgd, waardoor je hdmi-poort beschadigd is? Zoiets is me nml al eens overkomen met een videokaart :X

In principe wil je alle apparatuur die op elkaar aangesloten wordt, op hetzelfde stopcontact hebben (met een stekkerdoos), optisch of draadloos aangesloten apparatuur uitgezonderd natuurlijk 8)7

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Batata007 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 04:37:
[afbeelding]

De slechte HDMI kabel:
[afbeelding]
Is twee keer dezelfde link. Vond het al een beetje raar dat ik geen enkel verschil zag ;)

Kun je goede plaatje posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 19:35
Knap als je verschil ziet in de foto's voor de goede en de slechte kabel. Je post namelijk 2x dezelfde foto. ;)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Helaas heb je nog niet nagekeken of je de XBOX een ander type HDMI-signaal kan laten geven (RGB, YCbCr 4:4:4, YCbCr 4:2:2). Ik vermoed dat dat, net als het gebruik van een VGA kabel en net als in het andere topic, het probleem oplost. Als dat zo is, is de kans groot op een klein bugje in de signaalverwerking van XBOX of, waarschijnlijker, de TV. Samsung is opzich goed, maar ook weer net niet zo goed dat ze geen foutjes in hun toestellen kunnen hebben zitten.

Overigens, als er echt verschil tussen de kabels zit, ben ik wel erg benieuwd naar de juiste foto.

[ Voor 23% gewijzigd door mae-t.net op 02-05-2010 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hoe kan het nu in het signaal zitten dan als achter het osd van de tv de kleuren wel goed zijn? Dat plaatje dat een eindje terug werd geplaatst toont dat toch aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 21:37
Als je zegt dat de kabel wel verschil maakt (foto's wel even goed posten gaarne) denk ik snel aan voltage drempels en buiten specificaties werken van aparatuur. (Xbox en/of TV)
Dus de Xbox verstuurt net iets onder of boven de specificaties, terwijl de TV erg strak of zelfs te snel afkapt en dit dus als een ander signaal beoordeelt. Hierdoor kunnen de signalen constant verkeerd geïnterpreteerd worden op een digitale ingang.

Het is goed mogelijk dat als je andere aparatuur aansluit op de TV deze wel goed werken en dat als je de Xbox aansluit op een andere TV deze ook goed werkt. Dus dat alleen deze combinatie de fout ingaat.

Probleem: Is moeilijk te bewijzen dat dit het probleem is. Alleen met dure aparatuur kun je er achter komen. Echter als beide apparaten op een andere combinatie wel goed werkt is de kans erg groot dat dit het probleem is.

BTW. OSD heeft hier geen last van, aangezien de problemen alleen bij de ingang zit. Mogelijk vergrijsd de OSD de achtergrond standaard door een overlay color en heb je dit uiterlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door FireWood op 02-05-2010 14:03 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Excuus voor het plaatsen van dezelfde foto, het was erg laat.

Ik heb opnieuw foto's gemaakt, dit keer zonder flits.

Afbeeldingslocatie: http://img571.imageshack.us/img571/5569/sdc14478.th.jpg

De el-cheapo HDMI kabel:
Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/198/sdc14479t.th.jpg

Via vga:
Afbeeldingslocatie: http://img249.imageshack.us/img249/5824/sdc14480.th.jpg

Ik moet zeggen dat het verschil tussen de twee kabels miniem is en op een foto niet te zien is. Je ziet het alleen als je echt voor de tv zit.

Een aantal suggesties zijn al gegeven:
1.Gewoon vga kabel kopen.
Het nadeel hiervan is echter dat ik de kans heb dat ik met een brakke HDMI poort zit, waardoor ik in de toekomst steeds moet terugvallen op VGA/audio aansluitingen. Bovendien hebben niet alle apparaten dit.

2. Andere HDMI poorten gebruiken: heb ik gedaan, hetzelfde probleem.

3. De HDMI poort gebruiken die voor de PC bestemd is: dit betreft volgens de handleiding de eerste HDMI poort. Dit heb ik gedaan, maar bied niet meer instel mogelijkheden, integendeel... je kan juist minder instellen.

4. Het prutsen met de instellingen: ik heb met alle mogelijke aanpasbare instellingen gebruikt. Het enige waar ik wat verschil mee bereik is met het contrast spelen, maar dit komt doordat het scherm in zijn geheel donkerder word en het donkerrood dus meer als zwart gaat ogen. Verder heb ik de mogelijkheid om de RGB waarden aan te passen. Wanneer ik de R waarde op zijn laagst zet, merk ik wat verschil. Echter worden de beelden dan niet getoond zoals ze horen te zijn, iets wat rood moet zijn word dan veel flauwer. Bovendien gelden deze instellingen niet alleen voor HDMI, voor de tv in zijn geheel.

Ik ga zo de Xbox testen met een andere tv. Helaas heb ik geen ander apparaat met een HDMI aansluiting en kan ik niet zo makkelijk aan eentje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
@h.edink: Juist. Als het OSD correct is, is alleen maar aangetoond dat het panel en de sturing van het panel in orde zijn; dat signaal wordt namelijk pas in een zeer laat stadium toegevoegd aan het beeld. Afhankelijk van de manier van inmixen, kan het correct zijn van de achtergrond onder de OSD nog wel iets zeggen over waar in de TV het foutje zit, maar dat is voor de gebruiker en zelfs voor de monteur meestal oninteressant. Er kan dus een foutje in de signaalverwerking zitten op een punt dat het OSD-signaal nog niet is ingemixt, en dat vind ik dan ook nog steeds de meest waarschijnlijke mogelijkheid. De bediscussieerde kabelfout, hoewel ik die weiger bij voorbaat uit te sluiten, vind ik heeel onwaarschijnlijk. De andere mogelijkheden liggen daar ergens tussenin.

P.S. Het prutsen met de instellingen, daarmee bedoel ik dus het uitgangssignaal van de XBOX. Niet de instellingen van de TV, hoewel dat ook nuttig kon zijn.

P.P.S. Ik zie niet echt verschil tussen de beide kabels. Een kabelfout zal het niet zijn, dan was het probleem gewoon weg geweest bij die test.

P.P.P.S. Leg het probleem voor aan de helpdesk van Samsung. Als het een bekende fout is, geven ze dat misschien alsnog niet toe, maar voor hetzelfde geld staat er morgen een monteur met een nieuwe print op de stoep.

[ Voor 25% gewijzigd door mae-t.net op 02-05-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
h.edink schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:00:
Als je zegt dat de kabel wel verschil maakt (foto's wel even goed posten gaarne) denk ik snel aan voltage drempels en buiten specificaties werken van aparatuur. (Xbox en/of TV)
Dus de Xbox verstuurt net iets onder of boven de specificaties, terwijl de TV erg strak of zelfs te snel afkapt en dit dus als een ander signaal beoordeelt. Hierdoor kunnen de signalen constant verkeerd geïnterpreteerd worden op een digitale ingang.

Het is goed mogelijk dat als je andere aparatuur aansluit op de TV deze wel goed werken en dat als je de Xbox aansluit op een andere TV deze ook goed werkt. Dus dat alleen deze combinatie de fout ingaat.

Probleem: Is moeilijk te bewijzen dat dit het probleem is. Alleen met dure aparatuur kun je er achter komen. Echter als beide apparaten op een andere combinatie wel goed werkt is de kans erg groot dat dit het probleem is.

BTW. OSD heeft hier geen last van, aangezien de problemen alleen bij de ingang zit. Mogelijk vergrijsd de OSD de achtergrond standaard door een overlay color en heb je dit uiterlijk.
Ik heb de tv inderdaad express op het OSD gezet om te laten zien dat het niet om de algemene kleuren van de tv gaan, aangezien hij zwart perfect kan weergeven.

Het moet iets zijn met de HDMI poort op de tv of de xbox, of de manier waarop hij HDMI signalen interpeteerd, of dat deze combinatie gewoon niet goed werkt (van xbox en deze tv).

@mae-t.net: ik ga nu even met de xbox naar mijn ouders toe, ik laat je weten hoe het zal gaan.

Update: xbox en alles meegenomen naar het ouderlijke huis en daar aangesloten. Werkt gewoon perfect met de el-cheapo hdmi kabel. Zwart is gewoon echt zwart, ipv dat flauw rode wat ik krijg.

Ik denk dat ik hiermee heb kunnen uitsluiten of het aan de xbox of de gebruikte kabel ligt. Ik ga de samsung eens bellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Batata007 op 02-05-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315629

Batata007 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:11:

3. De HDMI poort gebruiken die voor de PC bestemd is: dit betreft volgens de handleiding de eerste HDMI poort. Dit heb ik gedaan, maar bied niet meer instel mogelijkheden, integendeel... je kan juist minder instellen.
Wel die HDMI 1 poort hernoemen naar PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
h.edink schreef op zondag 02 mei 2010 @ 14:00:

Nee, want de covers van de dvd's aan de linkerkant zijn in kleur, precies goed, zonder rode waas. Achter het osd kloppen de kleuren dus precies, zonder osd overlay niet. Dat is toch raar? Waarom zou hij achter de osd de kleuren correct weergeven (dan ontvangt hij ze dus ook correct) en daarnaast niet?

Overigens zal je test morgen bij je ouders echt uitwijzen wat er aan de hand is, maar ik voorspel vast dat het aan je tv ligt, puur op basis van de osd overlay. Die maakt echt niet op magische wijze een neutraal beeld van iets dat roodgetint binnenkomt. Ergo: het beeld dat je Xbox uitzendt is al prima en wordt door je tv vernacheld, tenzij er een osd overheen moet. Klinkt als iets softwarematigs dus :)

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 02-05-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
Grrrrrene schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:34:
[...]

Nee, want de covers van de dvd's aan de linkerkant zijn in kleur, precies goed, zonder rode waas. Achter het osd kloppen de kleuren dus precies, zonder osd overlay niet. Dat is toch raar? Waarom zou hij achter de osd de kleuren correct weergeven (dan ontvangt hij ze dus ook correct) en daarnaast niet?

Overigens zal je test morgen bij je ouders echt uitwijzen wat er aan de hand is, maar ik voorspel vast dat het aan je tv ligt, puur op basis van de osd overlay. Die maakt echt niet op magische wijze een neutraal beeld van iets dat roodgetint binnenkomt. Ergo: het beeld dat je Xbox uitzendt is al prima en wordt door je tv vernacheld, tenzij er een osd overheen moet. Klinkt als iets softwarematigs dus :)
Volgens mij snap je me niet. Ik verwacht ook dat het antwoord positief is.
Ter plaatse van de OSD zit als ik het zo bekijk een transparante kleur overheen voor het afkaderen. Deze stopt precies bij de overgang naar het rode toe. Dit betekent dat de OSD transparant waarschijnlijk cyaan van kleur is. Wat waarschijnlijk ook klopt naar de selectiebalk gekeken. namelijk 660000 (rood) + 006666 (cyaan) = grijs

Praktisch betekent dat waarschijnlijk de TV te strak naar het inkomend signaal kijkt (aangezien ik nog geen problemen van dien aard gehoord heb over de XBOX).

[ Voor 6% gewijzigd door FireWood op 02-05-2010 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Grrrrrene schreef op zondag 02 mei 2010 @ 21:34:
[...]

Ik heb het inmiddels getest, het ligt wel aan de tv. Bij mijn ouders werkte het namelijk perfect.

Ik zat net nog in de handleiding te lezen. Er staat dat geluid en afbeeldingen mogelijk niet correct worden weergegeven bij apparaten die een oudere versie dan HDMI 1.3 hebben. Even wezen zoeken, de xbox blijkt hdmi 1.2 te gebruiken, maar dit kan het probleem toch niet veroorzaken? Al die 10.000en gamers kunnen ze moeilijk links laten liggen lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
edit voor betere uitleg:

In HDMI 1.3 zit extra kleurendiepte mogelijkheden. Nu zijn er TV's die niet lekker hiermee overweg kunnen en in 1.3 of 1.2 blijven hangen. Daarom krijg je die problemen. Dit mag eigenlijk niet voorkomen volgens de specs van HDMI.
Zie:
http://www.hdtvmagazine.com/forum/viewtopic.php?t=5317

Bij jou TV is het waarschijnlijk alleen hardwarematig op te lossen:
http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?threadID=371139

[ Voor 78% gewijzigd door FireWood op 02-05-2010 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
De TV (sink, in de HDMI-specificaties) hoort bij mijn weten volledig compatible te zijn met oudere versies van de standaard! Wat je nog steeds niet vermeld, is of je hebt gekeken of je in de XBOX het gebruikte protocol kan veranderen. Alternatief is om de TV bij Samsung door de raam te gooien en je geld terug te vragen of een oplossing (signaalprint vervangen of firmware update, iets in die geest in elk geval).

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 02-05-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Anoniem: 315629 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:19:
[...]

Wel die HDMI 1 poort hernoemen naar PC!
Gedaan, geen oplossing. Ik blijf bijvoorbeeld de optie auto detect missen, die ik via de VGA wel heb.

@mae-t.net:
Dit zijn alle instellingen die ik met de Xbox360 kan aanpassen:
HDTV settings: 480p/720p/1080i/1080p.
Reference Levens: Standard/Intermediate/Expanded
HDMI Color Space: Auto/Source/RGB/YCbCr709/YCbCr601
Display Discovery: Enabled/Disabled.

Allemaal zitten veranderen, bieden allemaal geen oplossing. Ik las ergens op internet dat HDMI Color Space enig verschil zou kunnen maken, maar helaas was dit niet het geval.

Overigens heb ik op avsforum een topic gevonden van iemand die hetzelfde had:
http://www.avforums.com/f...le40b530-pink-screen.html

Ander topic:
http://forums.cnet.com/5208-13973_102-0.html?threadID=371139

Zijn tv is uiteindelijk vervangen. Dus morgen maar Samsung/Scheer & Foppen bellen.
Is de S&F by the way niet verantwoordelijk dat Samsung langs komt om de tv te komen vervangen/repareren?
Immers, ik heb het product bij hen gekocht.. gisteren nota bene.

[ Voor 6% gewijzigd door Batata007 op 02-05-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203400

Als je Google mag geloven is dit een bekend probleem met Xbox en HDMI naar HDTV's, ongeacht het merk/type. De Microsoft knowledgebase heeft er een entry over:

When using your Xbox 360 console with an HDMI cable, the display quality is poor, distorted, or discolored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Anoniem: 203400 schreef op zondag 02 mei 2010 @ 23:13:
Als je Google mag geloven is dit een bekend probleem met Xbox en HDMI naar HDTV's, ongeacht het merk/type. De Microsoft knowledgebase heeft er een entry over:

When using your Xbox 360 console with an HDMI cable, the display quality is poor, distorted, or discolored
Nou, de xbox en hdmi kabel in kwestie is op twee andere tv's getest zonder problemen. Ik denk dus niet dat dit het is.

Ik heb wat gevonden, wat jullie wellicht niet zullen geloven:
http://forums.cnet.com/52...1139&tag=forum-w;forums06

Hierin blijkt dat het probleem begint zodra je de tv aansluit op een pc/laptop via vga die Linux draait. Guess what? Het eerste wat ik deed toen ik de tv binnenkreeg is het aansluiten op een laptop met XBMC erop (draait op ubuntu 9.10)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Dat is wel erg slordig... Dat wordt dan dus inderdaad om een update of reparatie vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139886

Dit is inderdaad ongelovelijk... ik ben blij dat ik dit lees!

Goed... ik was dus in de markt voor een cheapo 32" Samsung in samenwerking met een Apple TV met XBMC. Dat is geen Linux, dus het zal wel loslopen, maar ik zat te dubben over een Ion met Linux.

Dat wordt dus een 32" Panasonic LCD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Gister zowel met de Scheer & Foppen en de Samsung aan de lijn gehouden. Ze raden me aan om een monteur te laten komen. Ik heb de S&F laten weten dat, indien de tv moet worden meegenomen voor reparatie, dat ik een vervangend toestel wil. Ik heb hem namelijk pas een dag.

Net gebeld door een of ander bedrijf, afspraak gemaakt voor morgen met een monteur. We zullen het zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Vandaag is de monteur langsgeweest, hij zegt dat het een mainboard probleem
is. Bestellen van alle benodigde onderdelen kan (door de feestdagen) ongeveer 2 weken duren. Hij raad me aan om SF te bellen voor een omruil toestel.

Ik probeer ze de hele tijd te pakken te krijgen maar ze lijken dicht door bevrijdingsdag. Een medewerker van hun helpdesk verteld me dat elk filiaal gewoon open is en ik het moet blijven proberen. Ik bel een ander filiaal, blijkt dat het regionaal geregeld is en sommige filialen dicht zijn. Ik ben nu lichtelijk geirriteerd, mag ik om een omruil tv eisen? Het defect zat er al vanaf dag 1 (afgelopen zaterdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:59
zie http://www.consuwijzer.nl..._een_ondeugdelijk_product

samengevat: SF moet het zelf fixen, maar zijn niet verplicht direct een vervangend model te leveren, ze mogen ook een gratis reparatie aanbieden zolang dat niet teveel overlast veroorzaakt.
Maar je kunt het altijd voorleggen, zeker als de onderdelen een paar weken gaat duren, en erbij vermelden dat de monteur dit ook heeft aangeraden.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Vandaag overlegd met ze, ze hebben hetzelfde model niet meer op voorraad en het komt ook niet meer binnen.
Ruilen met dezelfde tv gaat dus sowieso niet, nu zijn alle andere modellen veel duurder..

Ik denk dat ik toch maar moet wachten op reperatie. Ik heb overigens wel het recht om mijn geld terug te krijgen, maar eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin in het terugbrengen van de tv, zoeken naar een andere aanbieding, etc etc.. Tenzij iemand weet dat er zeer binnenkort een mooie tv in de aanbieding komt? :9

[ Voor 36% gewijzigd door Batata007 op 06-05-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Als je hem laat repareren, ben ik wel benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bel samsung, komen ze hem persoonlijk bij de deur omwisselen voor een nieuwe. Geen vragen alleen 2 handtekening. Je belt ze en maakt een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276493

@Batata007

Is het probleem bij jou opgelost?
heb namelijk precies het zelfde probleem, alles wat zwart is word weergegeven in het rood.
Ik heb het bij HDMI en bij gebruik van de insteekkaart. maar bij VGA en SCART is het geen probleem.

Heb hem terug gestuurd naar de media markt en kreeg hem na 2 weken terug met de melding geen probleem gevonden dus niks gedaan.

Groeten Cor
Pagina: 1