HDMI-output: ypbpr of rgb

Pagina: 1
Acties:
  • 3.561 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Philips dvdr-7310h en kan hier kiezen bij HDMI output: ypbpr of rgb.

De recorder is aangesloten met een HDMI-HDMI kabel naar een HD lcd tv

Als ik RGB kies dan is het beeld gewoon goed.
Kies ik YPBPR dan is het beeld ook goed alleen als het beeld zwart is bij geen signaal dan is de achtergrond wat groen.

Welke optie kan ik het beste kiezen en is de beste kwaliteit?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41
Als je LCD TV beter is in het omzetten van YPbPr naar RGB dan je DVD recorder dat is, kun je het beste YPbPr kiezen, zoniet, RGB. ;)

Het maakt eigenlijk geen drol uit in praktijk, jij ziet het verschil toch ook niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:57
Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 16:35:
Ik heb een Philips dvdr-7310h en kan hier kiezen bij HDMI output: ypbpr of rgb.

De recorder is aangesloten met een HDMI-HDMI kabel naar een HD lcd tv

Als ik RGB kies dan is het beeld gewoon goed.
Kies ik YPBPR dan is het beeld ook goed alleen als het beeld zwart is bij geen signaal dan is de achtergrond wat groen.

Welke optie kan ik het beste kiezen en is de beste kwaliteit?
Hoe bedoel je, je kunt kiezen bij HDMI output tussen ypbpr of rgb?

ypbpr is toch hetzelfde als rgb? En vanuit hdmi naar ypbpr of rgb kan niet, digitaal naar analoog is toch niet mogelijk?
Het lijkt me waarschijnlijker dat er staat dat je kan kiezen tussen hdmi en ypbpr/rgb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ferry34 schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 23:14:
[...]

Hoe bedoel je, je kunt kiezen bij HDMI output tussen ypbpr of rgb?

ypbpr is toch hetzelfde als rgb? En vanuit hdmi naar ypbpr of rgb kan niet, digitaal naar analoog is toch niet mogelijk?
Het lijkt me waarschijnlijker dat er staat dat je kan kiezen tussen hdmi en ypbpr/rgb
Nee ik kan eerst kiezen of ik HDMI aan wil zetten. Heb ik dit aangezet komt er een optie genaamd 'HDMI output' met als keuze rgb of ypbpr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik snap het probleem niet helemaal :?

Op RGB is je beeld altijd goed.
Op YPBPR heb je soms een kleurzweem.

Dan kies je toch gewoon RGB? :P

Waar mensen al niet een topic voor openen..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-08 18:51

Daklem

Audio Nerd

Gizz schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:37:
Mee eensch is. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RGB!!?!?!?
Dat kan niet via HDMI. en als het toch kan, dan zou ik het niet kiezen omdat de bandbreedte niet groot genoeg is voor een HD uitzending.
RGB is analook. ben je niet in de war met Component?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:08:
RGB!!?!?!?
Dat kan niet via HDMI. en als het toch kan, dan zou ik het niet kiezen omdat de bandbreedte niet groot genoeg is voor een HD uitzending.
RGB is analook. ben je niet in de war met Component?
Geen RGB via HDMI?
http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi
Pixel encodings: RGB 4:4:4, YCbCr 4:4:4 (8-16 bits per component); YCbCr 4:2:2 (12 bits per component)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:08:
RGB is analoog. ben je niet in de war met Component?
Nou, volgens mij (en ook wikipedia) is YPbPr juist bedoelt voor analoog, en YCbCr voor digitaal. Je hebt gelijk dat RGB normaal ook gebruikt wordt voor analoge overdracht (via dsub of scart).

Volgens mij geeft RGB, YPbPr en YCbCr alleen maar aan hoe je de kleuren splitst, en zegt het eigenlijk niets of het analoog of digitaal verstuurd wordt. Maar misschien zit ik hier naast :?

Anyway, ik zou voor RGB kiezen, omdat op de wiki pagina van HDMI wel gepraat wordt over RGB en YCbCr, en niet over YPbPr. Ik zie trouwens op mijn beamer geen verschil tussen HDMI en de analoge varianten YPbPr, RGB over scart of over een monitorkabel (15-pins dsub). Alleen s-video en composiet kan ik er uithalen. Dus het is allemaal niet zo spannend wat je kiest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:37:
Ik snap het probleem niet helemaal :?

Op RGB is je beeld altijd goed.
Op YPBPR heb je soms een kleurzweem.

Dan kies je toch gewoon RGB? :P

Waar mensen al niet een achterlijk antwoord op geven.

Lezen is ook een vak, RGB is goed beeld YPBPR ook alleen op zwart beeld bij 'geen signaal' ik herhaal 'geen signaal' dus als de dvd nog moet worden gelezen is de achtergrond een beetje groensig. Als er beeld komt van de DVD is dit goed.

Ik ben niet in de war met een of andere aansluiting.

Nogmaals:

Ik kanj HDMI kiezen dit staat dan aan.
Vervolgens kan ik kiezen bij HDMI output: RGB of YPBPR.

Geen misvatting over mogelijk dacht ik zo, maar helaas.

Weet je zelf niets over dit onderwerp reageer dan a.u.b. niet en ga een ander topic vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27
Relax dude, soms lees je over een woordje heen als je anderen helpt, dat overkomt iedereen wel eens. Ik moest er ook even 2x naar kijken voordat ik doorhad dat je bij YPbPr ook goed beeld hebt. Dat zal jou ook wel eens gebeuren als je ook andere mensen gaat helpen...

Maar als je dan na een dag nog eens besluit te reageren, geef dan ook inhoudelijk een reactie op de andere suggesties. Bijvoorbeeld op mijn suggestie dat je beter RGB kan kiezen. Ben je het daar mee eens, of vind je dat maar flauwekul? En waarom?

Trouwens, ik neem aan dat je zelf ook wat onderzoek hebt gedaan, en weet dat YPbPr gewoon een afgeleide is van RGB is (zie de wiki pagina), en dat het alleen gedaan is om luma en chroma te scheiden, zodat het dan mogelijk is om chroma subsampling toe te passen? Dus het is niet gek dat je geen verschil waarneemt als beide signalen met 4:4:4 worden overgestuurd (beide zijn immers een wiskundige transformatie van elkaar, en elk kaneel heeft dezelfde sample-rate). Mocht het 4:2:2 zijn in het geval van YPbPr, dan zou je het theoretisch kunnen zien (al betwijfel ik dat in de praktijk), maar waarom zou je dat willen :? Dat is immers alleen bedoeld om 1/3 aan bandbreedte te besparen en daarbij nog zo goed mogelijk beeld te geven. Maar dat bandbreedte probleem speelt niet bij jouw HDMI aansluiting.

Dus, ik blijf erbij om RGB te kiezen. Naar mijn mening is het in theorie beter, en in de praktijk hetzelfde.
Weet je zelf niets over dit onderwerp reageer dan a.u.b. niet en ga een ander topic vervuilen.
Begin eens bij jezelf om aan te geven wat je over dit onderwerp gevonden hebt, en wat jouw conclusie is. En geef dan ook commentaar op de suggesties hier. Ben je het ermee eens, of vind je het maar flauwekul (wat best zou kunnen, heb me nooit verdiept in deze materie)? En waarom? Daar heb ik in deze thread nog niets over gelezen...

Daarom is het ook een discussieforum hier, en niet een helpdesk waar men vragen dumpt omdat ze geen zin hebben om iets zelf uit te zoeken. Dus ik ben wel benieuwd hoe jij hier tegen aankijkt :)

[ Voor 49% gewijzigd door sewer op 03-02-2007 20:42 ]

Pagina: 1