Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:46
Al een geruime tijd (iets van een maand) freezed mijn pc op willekeurige momenten. Ik zie er wel een patroon in zitten. Als ik een word documentje typ en daarbij wat programmeer is er niets aan de hand. Maar als ik een game opstart, kan het ieder moment gebeuren.
Beeld staat dan stil en hoor je de welbekende "tgrrrrrrrrr" uit de boxen knallen. d:)b Enige optie is dan resetten.

Uit eigen ervaring weet ik dat het van alles kon zijn: hitte, slechte drivers, brakke voeding, brakke ram, brakke gfx etc etc etc.

Ik dacht meer aan slechte drivers en corrupte programma's aangezien ik de laatste tijd heel veel heb zitten installeren, (pc is stof vrij). maar toch wou ik eerst mijn ram testen, dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://pics.brainsz.com/Tweakers/29042010117.jpg

Ik dacht "hehe cool, na 31 minuten al 590 errors :F . Laat ik het eens een heel middagje aan staan". Maar bij Test # 5 liep het vast :-( . (weet ik eigenlijk niet zeker maar duurde meer dan 20 minuten en Test bleef op 92% hangen).

Na wat googlen en heel wat enge dingen te hebben gelezen, stond er samengevat: "I have a similar problem, but it didn't fail when I had it tested at Fry's, so it's apparently my MB." En meerdere van zulke quotes. Ram bleek goed te zijn, maar de geheugencontroller op de mobo was kapot.

DUS!

Prime95 geopend en de torture test op BLEND gezet (dus veel ram testing erbij). Tot Test#3 ging het allemaal goed (geen warnings/errors), totdat ik de tweakers pagina op de achtergrond open zag. Op het moment dat ik op het rode kruisje klikte freezede me pc weer. :F

Nou weet ik dat 1 van de componenten brak is, maar nu ook prime95 is gefaald, kan het ook mijn CPU zijn.
En hoe kan het dat in een keer je mb (geheugen controller) ofzo kapot gaat, of je ram faalt?!

Specs (niets is overgeclocked geweest en temps waren normaal)
Q9550 2.83
OCZ Reaper 1066 DDR2 2x 2gb
Asus P5Q pro (laatste bios)
Zalman 600hp PSU

Afbeeldingslocatie: http://pics.brainsz.com/Tweakers/ram.png

De rest is denk ik niet relevant, maar kan opgezocht worden in mijn gallery.

Computers are useless. They can only give you answers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 20:07
Zet de timings + voltage van je mem eens goed. Timings 5-5-5-18 voor de zekerheid en 2.1V.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Zow net een paar keer opgestart alles staat default op auto btw:

Timings 5-5-5-18 met 2.1v herstart de pc aan de lopende band door nadat ie langs de bios is.
Timings 5-5-5-18 met 2.2v start door maar kreeg BSOD bij win 7 logo. IQRL not less or equal
Timings 5-5-5-18 met Auto voltage zit ik nu op. Geen idee of het stabiel is.

edit: nog een paar geprobeerd:
Timings auto met 2.1v BSOD met not less or equal
Timing auto met 2.2v start door

[ Voor 16% gewijzigd door Brainsz op 29-04-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Het is vrij duidelijk dat er een probleem is, onder andere gerelateerd aan het geheugen. Wat je zou kunnen doen is het geheugen vervangen (met 100% werkend geheugen) of je geheugen testen in een ander bord, met andere componenten.
Als dan je eigen geheugen in het andere bord goed functioneert is het hoogst waarschijnlijk je moederbord, als het andere geheugen in je eigen bord wel goed functioneert is het hoogst waarschijnlijk je geheugen.

Probeer er niet teveel bij te halen en het stap voor stap proberen op te lossen.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De combinatie van je problemen samen met de memtest resultaten lijken me duidelijk?
Test je pc nog eens met steeds één reepje geheugen erin, 1 van de 2 is brak.

ps.
als je zo bezig blijft met opstartpogingen help je je besturingssysteem om zeep

[ Voor 25% gewijzigd door MadMarky op 29-04-2010 13:43 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
MadMarky schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:42:
ps.
als je zo bezig blijft met opstartpogingen help je je besturingssysteem om zeep
Heb alles weer op default gezet in de bios. Zal er verder ook niet meer aankomen. Ik zal proberen om per reepje te testen.
Helaas heb ik op dit moment geen beschikking over andere DDR2 geheugen, dus met 100% werkende reepjes kan ik niet testen.

[ Voor 16% gewijzigd door Brainsz op 29-04-2010 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Je zou de in-cacheversie van prime95 eens kunnen testen. Die gebruikt je geheugen niet, en als die dus niet faalt bijvoorbeeld, weet je weer wat meer.

Enne, ik heb bijna precies dezelfde zeik gehad. Ook crashen bij mappen openen, bestanden opslaan, op kruisjes klikken en al die rotzooi.

Edit: Zie ik nou net, ook al OCZ :P.

Hier is er nog een met OCZ-problemen: Errors bij gebruik van 2 latjes geheugen in memtest

Kan altijd helpen om het even te lezen.

[ Voor 21% gewijzigd door Orwell op 29-04-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test sowieso met dimmen die op de QVL vermeldt staan. Ik heb zelf een aantal P5Qs gehad (om te reviewen) en die borden zijn ronduit bagger als het aankomt op geheugencompatibiliteit. Biosupdates willen nog wel eens helpen, maar het blijven borden die behoorlijk irritant kunnen doen met geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Kleine update:

Op aanraden van MadMarky heb ik per reepje getest. Single channel. En ik hoopte eigenlijk dat ik errors zou krijgen, maar de beide reepjes zijn precies 1 uur (per reepje) getest zonder enige fouten! Ze zijn twee keer gepassed tijdens een uur testen.

Als ze ik er tegelijk erin doe, Dual Channel weer, vertoont memtest wel fouten, en loopt me pc ook vast. (gisteren paar uurtjes met 1 reepje zitten gamen, geen vastlopers meegemaakt).

Even om een paar dingen uit te sluiten:
- ik heb de nieuwste Memtest 4.0v dus die zou officieel 4gb aan ram aan kunnen en meerdere reepjes ondersteunen, (v3.5 kon dat niet).
- toen ik me pc samenstelde, heb ik extra opgelet op de QVL van de mobo. De mobo en het geheugen zijn compatible.
maar het blijven borden die behoorlijk irritant kunnen doen met geheugen.
De pc is nu ongeveer iets van 8 maanden oud, 7 maanden lang heeft ie perfect gewerkt met de beide reepjes ram. Nu opeens is er iets mis. Dus ik denk dat toch de mobo kapot is? Ik kan niets anders bedenken waardoor een mobo opeens beslist geen dual channel meer te slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
lijkt op een kapotte controller. Dan zou je je moederbord moeten vervangen. Je hebt getest zoals het hoort. Heb je ook de reepjes in single channel beide in de pc gehad?

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:15

epic_gram

undercover moderator

Heb je al geprobeerd je geheugen onder te klokken en evt allebei in één channel te plaatsen? volgens mij vraag je idd teveel van je memory controller.

[ Voor 5% gewijzigd door epic_gram op 30-04-2010 13:32 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Klein vraagje tussendoor, ik zie TS gebruik maken van MemTest86+ vanuit DOS of in ieder geval buiten Windows. Via de officiële site heb ik de Windows X-client gepakt en daarmee getest. Even betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Jejking schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 13:24:
Klein vraagje tussendoor, ik zie TS gebruik maken van MemTest86+ vanuit DOS of in ieder geval buiten Windows. Via de officiële site heb ik de Windows X-client gepakt en daarmee getest. Even betrouwbaar?
Nee is niet even betrouwbaar, de versie die je boot kan namelijk al het geheugen testen, die van windows alleen het vrije gedeelte. Bovendien zou je door een brakke windows installatie errors kunnen krijgen, terwijl er niets mis is met je geheugen. Memtest ziet er idd ouderwets uit, maar het zit nog prima in elkaar en is nogsteeds het beste. Hoe meer eyecandy je hebt hoe onbetrouwbaarder de test word. :)

edit: en die memtest draait gewoon als een soort live cd, je hoeft dus helemaal niets te installeren. Instellingen in windows en bios blijven allemaal hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door epic_gram op 30-04-2010 13:30 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Heb je ook de reepjes in single channel beide in de pc gehad?
Yep, heb de reepjes om de beurt in de juiste single slot getest, ieder een uur lang. Geen problemen of errors. De reepjes lijken mij in orde, ik werk sinds gister met 1 ram reepje en heb heel wat dingen probeerd op de pc geen vastlopers gehad!
Ah verkeerd gelezen, nee heb nog niet beide reepjes erin gehad op Single Channel, ik kan dat wel proberen, maar welke conclusies kan ik daaruit trekken, mocht het dan wel werken?
Heb je al geprobeerd je geheugen onder te klokken en evt allebei in één channel te plaatsen? volgens mij vraag je idd teveel van je memory controller.
Zie mijn tweede post, heb veel verschillende timings and voltage geprobeerd, alleen niet met 1.8v. Maar het reepje die ik er nu in heb als Single loopt goed op 2.2v en juiste timings. (bios staat auto, gechecked met tool).

En ja, voor Memtest86 heb ik een apparte bootdisk gemaakt. Dus het is buiten windows om. Indd het is net als een live cd, niets installeren gewoon runnen.
Een brakke windows installatie kan, heb zoals eerder aangegeven, veel stuf geinstalleerd en deiinstalleerd, maar dan zou het ook moeten crashen met 1 ram reepje wat nu niet het geval is.

[ Voor 8% gewijzigd door Brainsz op 30-04-2010 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Brainsz schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 17:02:
[...]

Yep, heb de reepjes om de beurt in de juiste single slot getest, ieder een uur lang. Geen problemen of errors. De reepjes lijken mij in orde, ik werk sinds gister met 1 ram reepje en heb heel wat dingen probeerd op de pc geen vastlopers gehad!
Ah verkeerd gelezen, nee heb nog niet beide reepjes erin gehad op Single Channel, ik kan dat wel proberen, maar welke conclusies kan ik daaruit trekken, mocht het dan wel werken?
Dat je memory controller niet zo goed is in dual channel. Als de QVL aan geeft dat het geheugen dual channel moet kunnen draaien en dat kan dus niet, dan is de memory controller (wat in dit geval op het moederbord zit) niet meer goed.

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Een brakke windows installatie kan, heb zoals eerder aangegeven, veel stuf geinstalleerd en deiinstalleerd, maar dan zou het ook moeten crashen met 1 ram reepje wat nu niet het geval is.
ik heb nergens gezegd dat je een brakke windows installatie hebt ;) Het probleem is duidelijk hardwarematig, idd omdat je het buiten windows test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JediUberknaft
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27

JediUberknaft

May Da Force B With You !

Komt me bekend voor een beetje dit verhaal. Ik ben er ook nog steeds niet achter wat bij mij het probleem nu is. Dacht ook geheugen, of moederbord of processor .. Dit is mijn topic daarover KLIK. Heel lastig zoeken zo ! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

[...]
Lees in dat geval de post van Terw_dan nog eens door, waarschijnlijk heeft het dan te maken dat het geheugen niet "officieel ondersteund" wordt door het moederbord.
Zie ook dit: [google=Asus P5Q QVL]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainsz
Even een kleine update:

Volgens de QVL ondersteund mijn mobo (het is trouwens de P5Q Pro) wel de OCZ reapers1066 maar met 4 modules tegelijk in dual channel. Ik heb er momenteel twee modules erin. Twee modules worden dus officieel niet ondersteund (ik dacht van wel toen ik de boel had gekocht, fout gekeken dus....).

Maar even over het probleem, tijdens mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik het volgende tegen:
hier

De "ram guy" legt hier per stap uit hoe je het beste kunt testen, zodat je kunt bepalen of het je mobo of ram of misschien nog iets anders is, best helpfull maar hielp mij niet. Want alle test slaagden....

Gisteren wou ik de mobo eruit halen om de boel RMA op te sturen, tot dat ik aan iets heels simpels dacht. Gewoon plaats wisselen van de ram latjes, dus latje 1 naar 3 en andersom...Ik had ze tijdens de test in alle mogelijke sloten gestoken, maar nooit van plaats verwisseld.
Hier het resultaat:
afbeelding
Een uur en 9 minuten getest, 3 passes complete zonder enige fouten 8)7 :?

Pagina: 1