Errors bij gebruik van 2 latjes geheugen in memtest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc samen gesteld

CPU AMD X4 955
Mobo Gigabyte MA785GMT-UD2H
2x OCZ3G10662G

echter veel BSOD errorcode xxx3B win32k.sys

eerst 1 latje geheugen eruit gehaald, nu is het wel mogelijk om win7 geinstalleerd te krijgen zonder BSOD
met het 2e latje erbij direct weer BSOD in elke combinatie van prikken van banken

Unganged op ganged gezet, en de juiste geheugen instellingen in het bios gezet 7-7-7-16 1,65Volt
PC is nu enigsinds bruikbaar, maar toch wel minimaal 1 BSOD per uur..
Memtest laten draaien op de latjes,
als ik de latjes afzonderlijk test, zijn ze geheel error vrij, maar als ik 2 latjes samen test, krijg ik heel veel errors

Wat zou dit kunnen zijn??? zijn mijn latjes afzonderlijk nu wel goed??? of welke richting zou ik op moeten kijken nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Neem de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Je bent al een flink eind op weg, want je weet al dat het probleem met je geheugen te maken heeft.

Wel kun je wat vollediger zijn in wat je opschrijft.

Zo schrijf je bijvoorbeeld dat je Memtest hebt gebruikt, maar niet hoe lang je dat gedraaid hebt.

Verder:
- je RAM moet in de blauwe of witte slots, maar niet mengen. (Dus of allebei blauw of allebei wit).
- het genoemde voltage en timings lijken mij te kloppen, maar er zijn meer timings dan die je noemt en dus reist de vraag of en hoe je die ingesteld hebt.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier een foto van mijn bios met de geheugen instellingen

Afbeeldingslocatie: http://img51.imageshack.us/img51/4866/bioso.jpg

ik heb memtest voor beide latjes nu 3x een cyclus laten draaien waarbij ze geen enkele error gaven, terwijl als ik de latjes er samen in zet het direct in de 1e cyclus fout gaat..

Ik heb de latjes in elke combinatie getest, dus zowel beide latjes in blauw of wit, als idd een latje in A1 en een latje in B1, maar ik zal ze nu dus niet meer gement testen

ik zou de latjes langer kunnen testen, maar dan doe ik dit snacht wel, 3x een cyclus was al dik een uur...

Misschien moet ik idd ook andere geheugen settings zoals write recovery time op 7 zetten??

Ik heb er nu 1 latje in zitten, en draai al de hele avond stabiel... zodra ik het 2e latjes er bij prik gaat het fout..
maakt niet uit welk latje ik erin zet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:04
Zet je geheugentimings eens wat losser, als 7-7-7-16 goed gaat met een bankje, wil dat niet zeggen dat dit goed gaat met 2 bankjes op dezelfde snelheid :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Je overige timings zien er allemaal netjes uit. Memtest kun je beter een uur of acht achter elkaar laten draaien. Al is wel duidelijk dat je veel meer fouten aantreft met twee geheugenmodules ipv eentje.

Probeer het eens met de SPD timings in plaats van de door OCZ aangeraden timings. (De SPD timings zijn relaxter dat weet ik).

Ook kun je proberen om de NB van de processor een iets hoger voltage te geven, slechts een klein stapje (+0,05 volt) kan al genoeg zijn om die als oorzaak van de instabiliteit uit te sluiten.

Je kunt trouwens ook op http://www.ocztechnologyforum.com terecht voor directe ondersteuning vanuit OCZ.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Leuk, nog iemand met brak OCZ-geheugen. Heb zelf precies hetzelfde gezeur gehad.
Probeer het eens met de SPD timings in plaats van de door OCZ aangeraden timings. (De SPD timings zijn relaxter dat weet ik).
Zoals hier te zien is (m'n eerste reply) geeft OCZ geen goede SPD op. OCZ gebruikt heel vaak (altijd?) slomer geheugen zoals DDR3 1066 in mijn geval, laat het met wat extra volts door een 1333-test heen gaan, en verkoopt het als 1333MHz geheugen met veel volts erop als de test doorlopen wordt. Bij mij precies dat gebeurd. Wat in de SPD stond was 1066.

Het geheugen van OCZ heeft heel vaak monsterlijke hoeveelheiden volts nodig. In mijn geval was 1.8v+ nodig om de boel op 9-9-9-27 1333 CR2 te laten draaien, terwijl Kingston daar 1.5v voor nodig heeft. Dat is niet gezond.

Ik ben dus uiteindelijk teruggegaan naar de winkel, en heb die zooi ingeruild voor Kingston ValueRAM. Dat spul wilde zelfs op de standaardvoltages sneller lopen dan de prut van OCZ.
Ook kun je proberen om de NB van de processor een iets hoger voltage te geven, slechts een klein stapje (+0,05 volt) kan al genoeg zijn om die als oorzaak van de instabiliteit uit te sluiten.
De geheugencontroller zit sinds de Athlon64 al in de CPU, of bedoel je die ook? Anders blijft het opvallen dat alleen bij dat ene reepje de fouten verschijnen. Zal wel aan die ene reep liggen die meer volts nodig heeft.

Owja, in je (TS) BIOS staat Ganged aan. Unganged is sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:20
Zelfde probleem had ik ook al met de dominators (pc8500). Je moest onmogelijke bios instellingen veranderen op mijn bord om ze aan de praat te krijgen. En om vervolgens te gaan gokken met voltages van NB en SB (780i) vind ik wel erg spannend...

Heb daarna hyperX gekocht, werkte in 1x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Orwell schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:29:
Leuk, nog iemand met brak OCZ-geheugen. Heb zelf precies hetzelfde gezeur gehad.
Je bent niet de enige (zelf ook) die er gezeur mee gehad heeft, maar dat staat wel los van het zoeken naar een oplossing.
... tekst over SPD
Ik schreef ook bewust de SPD timings, niet dat je die alles op auto zet. De SPD waardes in de BIOS-screenshot van de TS zijn netjes een stapje minder aggressief dan de aangeraden timings. Als het daarop wel werkt is dat een indicatie waar het probleem ligt. We willen namelijk nog steeds graag de geheugencontroller in de CPU uitsluiten als oorzaak van dit probleem.
De geheugencontroller zit sinds de Athlon64 al in de CPU, of bedoel je die ook?
Ja, die bedoel ik ook. In de meeste BIOSen wordt er ook gewoon aan een NB gerefereerd (en als ik me niet vergis ook bij dit moederbord), ondanks dat er fysiek geen losse chip meer is.
Owja, in je (TS) BIOS staat Ganged aan. Unganged is sneller.
Tuurlijk is dat sneller, maar er moet eerst vast gesteld worden wat er nu defect is of waarom het anders niet werkt. En dan is snelheid compleet irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1e latjes heeft nu 8uur memtest achter de rug zonder errors, terwijl 2e latje nog bezig is nu al enkele uren en tot heden nog geen error.. dus vermoed dat ook deze error vrij uit de test komt.

Mobo staat ganged omdat dit stabieler draaid als unganged, unganged is het mobo helemaal onwerkbaar ook met 1 latje geheugen... (heel veel BSOD)

Ik heb het mobo uiteraard eerst met de SPD waardes getest, met de waardes in auto... omdat dit niet goed ging, heb ik de fabrieks opgegeven waarden ingevult...

Als ik een memtest doe, dan loopt de memtest altijd vast op Test #5
Dit zou kunnen wijzen op mijn timings, maar ik heb nu volgens mij alle mogelijke timings geprobeerd zonder resultaat

Heb de NB spanning verhoog, ook zonder resultaat

ik heb geen verstand van die timings, maar welke kant moet ik nu eigelijk op om de kans op een stabieler systeem te krijgen? heb nu bv 6-6-6-16 geprobeerd maar ook 9-9-9-30 ect en alles er een beetje tussenin

hoeveel kan ik met die NB spanning spelen om te testen, en hoe hoog mag ik mijn geheugen banken testen?
geheugen bv heb ik nu tot 1.8v getest...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2010 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na veel getest ect, heb ik het vermoeden dat mijn gebeugen toch gewoon niet samen wil werken met mijn moederbord..
Dit is toch wel een reden om mijn geheugen om te ruilen voor ander geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:56
Het OCZ geheugen staat ook niet op de QVL van je moederbord, maar dat hoeft niet alles te zeggen. Ik zou ze proberen te ruilen.
Ik heb trouwens ook problemen gehad met een OCZ 1333 setje. Was echt 3 keer niks.....

Vette shit!

Pagina: 1