Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 22:11
Heb laatst de volgende PC in elkaar gezet:

- MSI 770-C45, geen OC, ondersteuningsverslag MSI
- Cooler Master Susurro koeler, relatief duur maar laag, voeding bungelt namelijk vlak boven processor.
- Cooler Master nogwattes 380W voeding.
- Phenom II x2 550 C2, x4 3000MHz, staat op ondersteunde lijst.
- 2GB OCZ DDR3 1333MHz (OCZ3P13332GK), geen OC, staat op ondersteunde lijst.
- XFX GeForce 9600GT, 790/1925/1070, MSI-versie staat op ondersteunde lijst.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk als het vlekkeloos werkt. Dat doet het helaas niet. Heb de laatste tijd zo'n beetje 100% kans op een crash als ik een tijd een spel heb gedaan, en daarna nog even iets simpels ga doen zoals internetten of wat programmeren. Even een voorbeeld van een tijdje geleden:

Had zo'n 3 à 4 uur coöp Borderlands zitten doen zonder enig probleem met de onderdelen zoals hierboven te zien, niks aan de hand, geen crashers, geen artifacten, echt helemaal niks. Heb toen het spel afgesloten, en ben nog even gaan programmeren. Een minuut later liep de muis vast, kwam er een laatste zucht muziek uit de speakers en reageerde Num-Lock niet meer. Wat gaan we nou weer krijgen?

Gelijk na opnieuw opstarten Event Log geopend. Stond alleen een vaag bericht over Windows dat niet op de goede manier en onverwacht afsloot. Hebben we ook weer weinig aan. Ben toen eens de volgende dingen langsgegaan:

- EMI
Heb eens zitten kijken of de busfrequentie erg schommelde. Niet bepaald, bus kwam niet verder dan 200.3 i.p.v. 200. Spread Spectrum kan uitblijven.

- Videokaart
Misschien heeft de videokaart er wel geen zin in? Video-overclock uitgezet. Spel gaan doen. Spel weer uitgezet, en uTorrent aan. Ging eventjes aan het downloaden tot 22.0% toen de PC weer eens bevroor. Heb hem toen zomaar eens laten 'doorgaan', maar bij herstarten bleek uTorrent er toch echt op 22.0% mee gekapt te zijn. Niet alleen het beeld bevriest, echt de hele PC inclusief Num-Lock en Media Player.

- Core Unlock
Misschien is m'n x2 550 wel een te mislukte x4, en werkt hij niet naar behoren. ACC en EC Special Firmware
uitgezet, 2 kernen minder. Spel gaan doen, spel weer uit, en wachten maar (browsen deze keer). Bevroren.

- Geheugen
Kan natuurlijk ook (begin er een beetje ziek van te worden). Geheugen draaide op 7-7-7-20 CR1 1333 Auto Volt. Heb de boel eens op 9-9-9-27 CR2 gezet, en weer het standaardscenario afgedraaid. Bevroren. Toen op 10-10-10-30 CR2, bevroren. Het voltage op 1.8v forceren en dan hopen op 7-7-7-20 1333 (wat op de stickers staat), werkte ook niet. Ben nu bezig om 9-9-9-27 CR2 1066MHz Auto Volt te proberen.

Even een samenvatting: (crash, herstel van kladblokbestand), tijdens games zoals Crysis, Borderlands, Prototype en Dragon Age is computer nog nooit gecrashd. Altijd erna. Hoe weinig je ook uitvoert. Prime95 op twee kernen draaide perfect voor in ieder geval een uur. Op vier nog niet gedaan, maar omdat op twee de boel ook bevriest doet vier er even niet toe. Hier nog een paar screens van prestaties, die eigenlijk best normaal zijn voor een opgevoerde 9600GT + x4 3100/3200MHz. Dragon Age, met 90% belasting voor alle kernen, kon de PC ook niet laten crashen na 5 uur. De ingebouwde geheugentest van Windows 7 passte twee keer 100%.

EDIT: Hier zijn de Idle-temperaturen na een half uur wachten na intensief gebruik op X4 / GPU OC. Cool'n'Quiet werkt waarschijnlijk niet omdat de cores geunlockt zijn. Temperaturen e.a. gemeten met Everest, CPU temp is die van moederbordiode.

Is dit een beetje redelijk?

Heeft iemand een idee waarom m'n PC d'r geen zin in heeft? Word er zelf helemaal ziek van, en heb voor zover ik weet, alles al geprobeerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Orwell op 01-03-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er meer van je computer gevraagd wordt, dan worden voltages verhoogd, ventilators worden harder gezet, etc.
Als er daarna minder van je computer gevraagd wordt, dan heb je een warme computer, en gaat vervolgens alles weer lager en langzamer.

Ik zou er graag een zwaardere voeding in zetten, maar als het een goede kwaliteit is en nog in orde, dan zou het moeten gaan.

Aan je getallen en temperaturen zie ik niets vreemds.

Problemen met de chipset op het moederbord kunnen dit soort problemen geven. Maar of dat het ook is, dat weet ik niet (ik geef het 25% kans).

Kijk in de BIOS eens naar de auto-voltages van de CPU.
Kijk eens bij anderen die onstabiliteit hebben : http://www.google.nl/search?q="MSI+770-C45"+freeze
Spread Spectrum kun je beter niet aanzetten, maar dat schreef je al.

Ik hoop dat je hiermee verder komt, en misschien weet iemand anders nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Haal de kap eens van de pc af en kijk of het probleem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Verwijderd schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 18:47:
Als er meer van je computer gevraagd wordt, dan worden voltages verhoogd, ventilators worden harder gezet, etc.
Als er daarna minder van je computer gevraagd wordt, dan heb je een warme computer, en gaat vervolgens alles weer lager en langzamer.

Ik zou er graag een zwaardere voeding in zetten, maar als het een goede kwaliteit is en nog in orde, dan zou het moeten gaan.

Aan je getallen en temperaturen zie ik niets vreemds.

Problemen met de chipset op het moederbord kunnen dit soort problemen geven. Maar of dat het ook is, dat weet ik niet (ik geef het 25% kans).

Kijk in de BIOS eens naar de auto-voltages van de CPU.
Kijk eens bij anderen die onstabiliteit hebben : http://www.google.nl/search?q="MSI+770-C45"+freeze
Spread Spectrum kun je beter niet aanzetten, maar dat schreef je al.

Ik hoop dat je hiermee verder komt, en misschien weet iemand anders nog iets?
Heb eens rond zitten kijken, en het is vooral OCZ wat de klok slaat bij de problemen. Komt omdat OCZ niet volledig de SPD bijwerkt van het geheugen (ik heb volgens Everest ook DDR3 1066 i.p.v. 1333), maar dat bijvoorbeeld het 1066-geheugen door een 1333-test heenkomt, en dat het daardoor als 1333 verkocht wordt. Heel veel moederborden worden daar gek van, omdat alles AUTO bij de SPD vandaan komt.

Ga eens de geheugenbus op 1:1 zetten (200MHz DDR0, 800MHz DDR2) en dan het scenario weer afdraaien. Schijnt te helpen.

De AUTO voltages zijn niet af te meten in BIOS, omdat AUTO niet zit tussen twee vaste getallen. Even een keer + en een keer - om AUTO uit te vinden werkt niet. Maar volgens Everest is vCore 1.320v -> 1.360v, en vRam 1.5v. NorthBridge nog niet nagekeken.

Zal ook eens Memtest86+ proberen.
jbhc schreef op zaterdag 27 februari 2010 @ 22:33:

Haal de kap eens van de pc af en kijk of het probleem blijft.
Valt te proberen, die airflow is toch al niet zo best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dat van OCZ wist ik niet eens. Weer wat geleerd.
Ik heb Kingston 1066 DDR3 geheugen. Op mijn Gigabyte moederbord staat het nu op 1333 MHz, maar met de 'auto-timings' aan. Voor 1333 MHz zitten de timings niet in de SPD, maar dan gaat Gigabyte aan de hand van de SPD de timings schatten wat het zou moeten zijn. Resultaat: werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Grote, grote zucht.

Net Memtest86+ 4.00 opgestart vanaf USB-stick en dit was het resultaat na een pass of anderhalf.

Diezelfde megabyte (1781.6) gaf bij een volgende run van memtest weer een fout, dus ik ben bang dat mijn geheugen niet helemaal goed is.

Had overigens eens de timings op 9-9-9-24 met automatisch voltage (1.5v) gezet, leek me heel redelijk, omdat andere merken en zelfs series van OCZ dat ook halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je geheugen lijkt inderdaad stuk.
Maar volgens mij is OCZ3P13332GK geheugen bedoeld voor 1.80V volgens de site van OCZ.

Dus kies de SPD waarden, of stel eventueel handmatig 1.80V in. Dan Memtest86+ nog paar passes laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Valt uiteraard te proberen.

Dat van 1.8v klopt, maar als ik DRAM Voltage op 1.81 forceer wil Windows niet eens volledig opstarten. Moet ik niet misschien ook het voltage de verbinding tussen CPU en geheugen verhogen?

DRAM Voltage op 1.69 of 1.73 (alleen stapjes van 0.4 mogelijk) zou misschien ook nog kunnen werken.

Nog even wat: hoe heet mag geheugen eigenlijk worden? In m'n kast zit één 80mm casefan voorin (meer past niet), en de koeler van m'n processor (CM Susurro) blaast de hete lucht naar de backplate en tegen het geheugen aan via de vinnen aan de zijkant. Dat tegen het geheugen blazen is uiteraard niet best. De lucht blijft in de kast en o.a. om het geheugen hangen, omdat de ene casefan eigenlijk weinig uitvoert.

Wordt het niet eens tijd om de kast en misschien de voeding te gaan vervangen? Ze hebben met m'n ouwe A64 4000+ nog goed gewerkt, maar ze worden nu toch wel erg oud.

[ Voor 5% gewijzigd door Orwell op 01-03-2010 17:46 . Reden: Oude link linkte naar verboden gebied ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de dram voltage op 1.81 zet wil Windows niet opstarten? Daar heb ik niet eerder van gehoord. Dan is er toch echt wel iets mis. Kun je ander geheugen proberen?

Je systeem is inderdaad niet optimaal samengesteld.
Je had beter alles nieuw kunnen kopen, dan past het ook bij elkaar.
De enige fan die de lucht er uit blaast is van de voeding?
Als je nog testen doet, dan zou ik inderdaad de kap van de kast er af houden, zoals jbhc al schreef.

De warme lucht van de processorkoeler die tegen het geheugen blaast is over het algemeen niet zo erg. Maar in jouw kast wordt waarschijnlijk teveel warmte opgebouwd.

Het geheugen mag redelijk warm worden, maar niet echt heet.

Dus: Nieuwe kast, grotere voeding (450W 80Plus voeding of zo), ander geheugen.
En dan heb je nog steeds kans dat er ergens onstabiliteit is, maar die kans is dan een heel stuk kleiner dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:32:
Als je de dram voltage op 1.81 zet wil Windows niet opstarten? Daar heb ik niet eerder van gehoord. Dan is er toch echt wel iets mis. Kun je ander geheugen proberen?

Je systeem is inderdaad niet optimaal samengesteld.
Je had beter alles nieuw kunnen kopen, dan past het ook bij elkaar.
De enige fan die de lucht er uit blaast is van de voeding?
Als je nog testen doet, dan zou ik inderdaad de kap van de kast er af houden, zoals jbhc al schreef.

De warme lucht van de processorkoeler die tegen het geheugen blaast is over het algemeen niet zo erg. Maar in jouw kast wordt waarschijnlijk teveel warmte opgebouwd.

Het geheugen mag redelijk warm worden, maar niet echt heet.

Dus: Nieuwe kast, grotere voeding (450W 80Plus voeding of zo), ander geheugen.
En dan heb je nog steeds kans dat er ergens onstabiliteit is, maar die kans is dan een heel stuk kleiner dan nu.
Had gehoopt dat ik m'n ouwe spullen nog had kunnen redden. Kasten en voedingen zijn (net als DVD-branders) van die irritante extra kostenposten.

Maar het zat er wel aan te komen, omdat ik me kan herinneren dat m'n pa nog een K6 in diezelfde kast had zitten. :P

Maar moet die voeding echt vervangen worden? Cooler Master is een goed merk, en als de PC belast wordt gebeurt er niets vreemds. De voltlijnen blijven toch aardig op peil. Die A64 4000+ had nog zelfs een hogere TDP dan de X2 550 (90w vs. 80w). Het geheugen is ook marginaal zuiniger geworden, chipset ook (AMD-chipsets zijn zuiniger dan nVidia's, en ik had een GeForce 6150)...

Owja, als ik de kast opendoe na een minuut of 10 na gamen en m'n hoofd erin steek, wil je niet weten wat voor een verstikkende hitte er over je heen komt. Is dat normaal? Bijna vergeten te melden dat m'n voeding passief is, dus de lucht kan er echt niet uit.

Zal eens een kast opzoeken. Lijkt me handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo zeg !
Alleen een kleine fan die de lucht aanzuigt, en geen fan die de lucht er uit blaast!
Dat is echt niet normaal.

Je voeding kan best nog goed zijn inderdaad. Als je onderdelen zelfs zuiniger zijn geworden, dan moet de oude nog kunnen. De slechte voedingen gaan een jaar of 5 mee, dan gaan ze stinken of de fan gaat lawaai maken, of er komt storing op de spanningen. De goede voedingen gaan natuulijlk langer mee.

Volgens mij is bij kamertemperatuur (20 graden) de lucht in de kast gemiddeld zo'n 30 tot 35 graden.
Een graad of 40 (luchttemperatuur) vind ik al te hoog.

De warmte van de processor kun je het beste afvoeren met een fan in de achterkant.
Een grote fan aan de bovenkant van de kast is ook mooi als extra. Antec heeft dat soms.
Zelf heb ik ook nog twee langzame inblazende fans met een stoffilter aan de voorkant. Die staan op mijn harde schijven en ik hou niet van teveel onderdruk in mijn kast (vanwege stof en nu krijgen de fans aan de achterkant voldoende aanvoer).

Met een nieuwe kast moet je nog steeds op zoek naar de onstabiliteit. Want er kan nog steeds een probleem met je geheugen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orwell
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:35:
Hallo zeg !
Alleen een kleine fan die de lucht aanzuigt, en geen fan die de lucht er uit blaast!
Dat is echt niet normaal.

Je voeding kan best nog goed zijn inderdaad. Als je onderdelen zelfs zuiniger zijn geworden, dan moet de oude nog kunnen. De slechte voedingen gaan een jaar of 5 mee, dan gaan ze stinken of de fan gaat lawaai maken, of er komt storing op de spanningen. De goede voedingen gaan natuulijlk langer mee.

Volgens mij is bij kamertemperatuur (20 graden) de lucht in de kast gemiddeld zo'n 30 tot 35 graden.
Een graad of 40 (luchttemperatuur) vind ik al te hoog.

De warmte van de processor kun je het beste afvoeren met een fan in de achterkant.
Een grote fan aan de bovenkant van de kast is ook mooi als extra. Antec heeft dat soms.
Zelf heb ik ook nog twee langzame inblazende fans met een stoffilter aan de voorkant. Die staan op mijn harde schijven en ik hou niet van teveel onderdruk in mijn kast (vanwege stof en nu krijgen de fans aan de achterkant voldoende aanvoer).

Met een nieuwe kast moet je nog steeds op zoek naar de onstabiliteit. Want er kan nog steeds een probleem met je geheugen zijn.
Even een paar dingen op een rijtje:

Merken als Cooler Master, Enermax en Corsair zijn over het algemeen 'goed' in het maken van voedingen. Veertig graden haalt die lucht makkelijk, in het BIOS wordt bij Ambient Temp regelmatig 40+ oC aangegeven. Vandaar ook die verschrikkelijke hitte die eruit komt.

Als kast viel de Antec 300 positief op. Helemaal niet zo duur, 2x 120mm intake en 1x 140mm plus 2x 120mm outtake. Met het merk geen ervaring, maar bij Tweakers.net in ieder geval kwam de kast goed uit de test.

Aan de voeding ga ik nog niet beginnen, heb een beetje geldtekort hier. Het geheugen zou gratis vervangen moeten worden, maar het wordt even uitvissen hoe ik de boel ga bewijzen bij Alternate ('vals' alarm = 15 euro of meer lappen). Hopen dat ze zelf slim genoeg zijn daarzo.

EDIT: Iets raars gebeurd deze avond: zonder gamen of ander zwaar gedoe ook een bevriezer. Heb deze keer gewoon lang geprogrammeerd en af en toe niks zitten doen. Ook stegen de temperaturen stapje voor stapje naar 50 oC, wat nogal een horrorverhaal is aangezien ik eigenlijks werkelijks niets heb uitgevoerd behalve typen, compilen en programma testen eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Orwell op 01-03-2010 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er een fout in je geheugen zit, dan is je computer eigenlijk niet meer te gebruiken.

Die kast lijkt me prima. Aan de voorkant kan voldoende lucht aangezogen worden, dus daar hoef je waarschijnlijk geen extra fans in te zetten.

Als je nu nog die computer met je oude kast dicht gebruikt, dan kunnen er dingen stuk gaan door de warmte. En misschien is dat al gebeurd.

Misschien kun het eerst in de nieuwe kast inbouwen. Dan proberen je geheugen goed te krijgen, of de garantie van het geheugen gebruiken. En wie weet moet je Windows opnieuw installeren, want met een half-brak geheugen een tijdje door blijven gaan, dat kan gevolgen hebben.
En je kunt dan eens de BIOS nakijken op energie-besparing (C1 ... C4, EIST, etc.).

Als je daarna nog problemen hebt, kun je misschien een nieuwe vraag op het forum plaatsen.

Als er bij mij 1 keer per 3 maanden een geheugenfout is, dan vind ik dat mijn computer stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Probeer voordat je het geheugen eerst dit:

Verhoog de CPU NB VID naar 1,35V
Dit hielp bij mij. Voorbeeldplaatje van de functie in het BIOS:

http://techreport.com/r.x...os-gigabyte-overclock.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door michaelmou op 04-03-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Lijk me beter dat de TS een andere case aanschaft dan de voltages omhoog te laten schroeven.
Hij krijgt immers de warmte niet weg..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Lijkt me beter om beide te doen

[ Voor 3% gewijzigd door michaelmou op 05-03-2010 17:32 ]

Pagina: 1