martdj schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:41:
Hier kan ik me los van de Domino Exchange discussie toch echt niet in vinden. Bij de meeste upgrades in de IT wil je namelijk zoveel mogelijk factoren gelijk houden, zodat als je een product upgrade en er gaat iets mis je gericht kunt troubleshooten.
Op dat moment zit je met een complete outage van je systeem en dat is niet acceptabel voor een bedrijfskritische applicatie.
Leuk dat je gericht kunt troubleshooten, maar je wilt uberhaupt niet in die situatie terecht komen.
De manier om dat de vermijden is om een nieuwe omgeving naast je bestaande op te bouwen. Vervolgens migreer je een aantal handvol mensen daarna gebruik je de IT afdeling als pilot groep. Op die manier kun je verzekeren dat de zaak technisch en functioneel allemaal correct functioneert. (evt neem je nog een groep normale gebruikers mee voor functionele tests)
Uiteraard kun je lange tijd in een test omgeving doorbrengen, maar daarin mis je altijd zaken die wel na een paar dagen in een productie omgeving opduiken. (of problemen die alleen in productie voorkomen)
Daarna kun je dan de rest van je gebruikers in 1 klap overzetten.
Zelfs al mocht er iets onverwachts gebeuren dan heb je een heel simpel en zeker fallback plan. Bij een in-place upgrade is dat nooit zo zeker en makkelijk.
Helaas heb ik ook een applicatie die alleen maar in-place upgrades heeft. (Enterprise Vault) En dan is elke upgrade een zenuwslopende actie. Terwijl elke Exchange migratie altijd een hele soepele actie is geweest waarbij niemand zenuwachtig was.
Juist omdat zo'n migratie zo bedrijfszeker word, kun je ook makkelijk hardware en OS tegelijkertijd vervangen.
Dat betekent dan bovendien dat op je een later tijdstip 2x een geplande downtime vermijd, die je anders nodig had om die zaken te upgraden. (voor een 24x7 organisatie een belangrijk punt)
Als je én je hardware én je Server OS én je messaging platform in 1x gaat vervangen en er gaat iets mis, moet je maar raden of het een hardware probleem, OS probleem of een middleware probleem is en dat maakt troubleshooten verdomde lastig. Bij de grote bedrijven waar ik kom wordt daarom liefst maar 1 ding per keer geupgrade (overigens komt een nieuwe server natuurlijk wel vaak met een recent server OS, zodat je als je je hele server vervangt je wel vaak ook je server OS vervangt. Dat is echter geen goed moment om ook al je applicaties op die server te gaan upgraden als stabiliteit van je omgeving belangrijk is).
Als stabiliteit van je omgeving belangrijk is, dan ga je dat server OS helemaal niet vervangen en de hardware ook niet!
Waarom zou je immers? Je neemt een risico op outage terwijl dat voor je applicatie helemaal niet nodig is.
Tussendoor een OS upgraden ipv dat tegelijk te doen met de upgrade van de applicatie levert de beheerders ontzettend veel extra werk op en extra risico.
Ipv dat je applicatie A op OS B test, moet je applicatie A ineens ook op OS C testen. Dubbel zoveel werk dus. Ook dubbel zoveel kans op incompatibiliteit en dubbel zoveel kans op outage.
Een klant van me heeft overigens een omgeving met 150.000 Domino mailboxen (da's dus geen kleine omgeving

). Van 6.5 naar 7 gewoon in-place ge-upgrade. Van 7.0.2 naar 7.0.4 ook gewoon in-place. Dit is dus zeker niet iets van kleinere omgevingen. Aangezien bij Domino latere (major) versies minder resources gebruiken, is er ook geen directe reden om je hardware te vervangen bij een upgrade (
bron).
Ook klanten met grote omgevingen doen onverstandige acties

Van een klant van een dergelijke omvang mag je ook verwachten dat ze zelf voldoende mensen met kennis van zaken hebben en dus helemaal geen consultant hoeven in te huren, dus ik ben sowieso verbaasd dat ze een klant van je zijn, maar dat is weer wat anders. (of was het soms een overheidsorganisatie? dat verklaart dan ook die onverstandige actie

)
Wat betreft resources. Een nieuwe versie geeft meestal nieuwe functionaliteit en bovendien veranderen de gebruikersbehoeften. Dat heeft impact op je hardware behoeften.
Exchange vergt ook bij elke versie minder resources. (70% minder diskIO bv) Maar ondertussen worden mailboxen en de mails die gestuurd worden steeds groter. Dus zul je hardware daaraan moeten aanpassen.
Bv meer op disk capaciteit en minder op disk performance.
Dat geldt overigens niet alleen voor zaken als Exchange. Met laptops in je bedrijf doe je toch hetzelfde?
Daar laat je ook niet mensen dit jaar voor de upgrade naar Win7 komen, en dan volgend jaar terugkomen voor Office 2010, en dan het jaar daarna voor nieuwe hardware.
Nee dat doe je allemaal tegelijk, en daarna laat je ze 3 jaar met rust.