Zo nu en dan hoor je weer een bericht dat een bedrijf zijn mailomgeving migreert van Lotus Domino / Notes naar MS Exchange / Outlook. De andere kant op komt ook voor, maar hoor je in Nederland minder vaak. Wat ik me bij deze verhalen altijd afvraag: Waarom? In mijn ogen is er nauwelijks een goede reden te bedenken om je mailomgeving te migreren naar MS Exchange als je op Domino zit. Wat bezielt de mensen die dan toch deze beslissing nemen? Is dit gewoon onwetendheid? Een directeur die wat heeft gehoord op de golfbaan en een opdracht geeft aan zijn IT manager die verder ook niet nadenkt, maar gewoon uitvoert? Hopelijk kunnen we in dit topic discussiëren wat de beweegredenen zijn van bedrijven om zo'n migratie te starten, waarbij ik hoop dat het niet in een flamewar eindigt. Al ben ik me ervan bewust dat die kans wel aanwezig is.
Een paar feiten op een rijtje:
Een paar feiten op een rijtje:
- Over de Lotus Notes client vs de Outlook client kan eindeloos gediscussieerd worden. Feit is echter dat als je van beiden de laatste versies neemt, ze nauwelijks voor elkaar onderdoen.
- De kosten van een migratie van Lotus Domino naar de laatste versie vallen in het niet bij de kosten van een migratie naar Exchange. Ook de migratiekosten van de ene Exchange versie naar de volgende zijn veel hoger dan bij Domino, omdat Microsoft het nog steeds niet voor elkaar heeft om een in-place upgrade te kunnen uitvoeren. Die hogere kosten krijg je er dus bij Exchange om de zoveel jaar extra bij.
- De licentiekosten voor een Lotus Domino mail omgeving zijn in de basisversie iets hoger dan bij Microsoft Exchange. Op het moment dat je wat extra's wil, clustering bijvoorbeeld, betaal je bij Lotus Domino al snel minder dan voor Exchange.
- Lotus Domino is een RAD platform (Rapid Application Development). Daardoor kunnen zeer snel goede applicaties gebouwd worden, wat binnen veel bedrijven dan ook gebeurt. Microsoft Exchange is puur een Messaging platform. De applicatie optie verlies je dus bij een migratie.
- Als je al applicaties op je Lotus Domino platform hebt draaien, is migratie naar een Microsoft oplossing een zeer dure aangelegenheid. Microsoft heeft geen RAD platform. Migreren naar Sharepoint is lastig en zeer kostbaar. Dit is meestal het moment dat bedrijven bij zinnen komen en besluiten om de applicaties op Lotus Domino te laten draaien met dubbele licentie- en beheerkosten tot gevolg.
- De toekomst van beide platformen lijkt voor beide platformen redelijk zeker. Al is IBM een stuk duidelijker over de roadmap voor Lotus Domino dan Microsoft die geen enkele aankondiging heeft gedaan over wat er na Exchange 2010 komt. Gezien de marktaandelen valt echter niet te verwachten dat Microsoft de ontwikkeling van Exchange op korte termijn zal stoppen.
- Een migratie naar Exchange betekent een houdgreep van Microsoft op je server software. Dat moet namelijk versie x zijn, waarbij versie x ook nog eisen aan je hardware stelt (64-bits hardware voor Windows 2008). Domino draait bijna overal, zodat je als organisatie ook nog eens kunt besluiten om je hardware over te zetten naar een ander OS.
[ Voor 4% gewijzigd door martdj op 22-04-2010 16:07 ]