Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 355724

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, in de semi professionele prijsklasse namelijk 2500-3500. Nou ben ik op onderzoek uit gegaan en ik kom allerlei "1080p" camera's tegen. De Panasonic AG-HMC150 is hier een voorbeeld van. Toen ik Panasonic echter eens mailde om te vragen wat de native resolutie is van deze camera kreeg ik doodleuk terug dat dit 1440×1080i is, éigenlijk, en dat het tot 1080p uitgetrokken word. Begrijpelijk voelde ik me een beetje bij de neus genomen, en ik besloot de andere camera's eens beter te onderzoeken, want bijna geen enkele fabrikant vermeld de native sensorresolutie. Sony trouwens wel, maar toen ik in mijn prijsklasse ging kijken kwam ik bij een NXCAM uit, die zelfs volgens de specs op de site maar 1,037,000 pixels heeft, iets meer als 1280×720. En dan hebben we het dus over een camera van 5000 dollar. De PMW EX1 zou echter wel full hd 1080 native ondersteunen, maar die valt niet meer binnen mijn budget. Bij JVC zijn ze voor me na aan het kijken hoe het zit met de JVC GY-HM100, en daar word ik dan over terug gebeld.

Maar mijn punt, is dit niet de aller rijnste oplichterij van de bovenste plank ? Ik bedoel wat is eigenlijk nog de definitie van 1080p video ? Ik dacht dat het zo speciaal was door al het detail wat daar wel in zit wat in andere formaten niet zit - als ik dus een willekeurig formaat (720p, of iets meer) uitrek tot 1080 beeldlijnen is het toch geen full hd 1080p ? Dan is het toch gewoon uitgerekte andere soort video ? Kan iemand me hier wat meer uitleg over geven misschien ? 720p video uitrekken kan toch iedereen die windows movie maker heeft ? Daar heb je dan toch geen speciale camera die zogenaamd 1080p filmt voor nodig, als die maar 720p sensoren heeft ?

Tenslotte: weet iemand meer camera's (liefst goedkoper) als de PMW EX1 die 1080p native ondersteunen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
De Panasonic TM700 ?. Maar ja, niet semi-prof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-07 14:44
jobr schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 18:33:
De Panasonic TM700 ?. Maar ja, niet semi-prof
Ik durf te wedden dat die ook niet native 1080p is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37
Is de Canon EOS 5D Mark II geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Panasonic TM700 is een handycam, die vast niet eens in de buurt komt van de Panasonic AG-HMC151 die bij verre na niet eens 1080p native haalt. De Panasonic TM700 dus vast ook niet.

EOS 5D Mark 2 zou theoretisch wel een optie zijn: pakweg 2000 euro en dan heb je de 1080p chip native zelfs ruim, de chip van de 5D is namelijk aanzienlijk groter. (ik heb mn huiswerk wel gedaan)

Maarrrrr, om te beginnen geen sound imput. Ik weet niet of de 5D een mic ingebouwd heeft, maar ik ben er dan toch vast niet tevreden over. Verder zijn er veel minder instellingen, je gebruikt hem heel anders, kortom: helemaal niet wat ik zoek :) Ik zoek een degelijke videocamera met xlr imputs, waarop ik alles in kan stellen en waarmee je aan kan komen zetten als video persoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

De 5D2 heeft een aansluiting zodat je een externe mic kan aansluiten. En minder instellingen? Ik weet het niet maar neem eens een kijkje in Video voor fotografen

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Je hebt ook nog eens een verschil tussen een gewone pixel en een subpixel. Als je een 3CCD camera hebt hebben die sensoren slechts een derde van de resolutie van de FullHD nodig tov een 1CCD camera. Eén enkel pixel van die 1CCD camera bevat namelijk maar kleurinformatie van 1 kleur (subpixel).

Ik vraag me daarnaast af of je niet bent doorgeslagen op het gebied van pixels. Als je een camera als de Canon XH-A1 pakt dan komt daar ondanks de native resolutie van HDV -1440x1080- een heel strak beeldje uit. Er wordt gewoon anamorph opgenomen en de verticale resolutie is belangrijker dan de horizontale. Een camera is gewoon een tool en imo moet je gewoon kijken of de output je bevalt of niet, zonder je daarbij direct te beperken door te mierenneuken over specs.

Probleem 2. Je wilt 1080p zonder daarbij de framerate te noemen. Als je vloeiende opnames wilt onafhankelijk van de situatie dan heb je 1080p50 nodig. Dat is al helemaal exotisch, dus kijk je eerder naar 1080p25. Nadeel hiervan is dat snelle beelden niet vloeiend worden opgenomen. Een alternatief daarvoor is 1080i50 of 720p50.

Probleem 3: bewerken van je materiaal. Geen idee welk pakket je wilt gaan gebruiken, maar check eerst maar eens of je je materiaal erin krijgt in het door jou gewenste materiaal (dus ook in de bitrate van jouw keuze) en hetzelfde geldt voor je output file!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Anoniem: 355724 schreef op maandag 19 april 2010 @ 21:05:
De Panasonic TM700 is een handycam, die vast niet eens in de buurt komt van de Panasonic AG-HMC151 die bij verre na niet eens 1080p native haalt. De Panasonic TM700 dus vast ook niet.

EOS 5D Mark 2 zou theoretisch wel een optie zijn: pakweg 2000 euro en dan heb je de 1080p chip native zelfs ruim, de chip van de 5D is namelijk aanzienlijk groter. (ik heb mn huiswerk wel gedaan)

Maarrrrr, om te beginnen geen sound imput. Ik weet niet of de 5D een mic ingebouwd heeft, maar ik ben er dan toch vast niet tevreden over. Verder zijn er veel minder instellingen, je gebruikt hem heel anders, kortom: helemaal niet wat ik zoek :) Ik zoek een degelijke videocamera met xlr imputs, waarop ik alles in kan stellen en waarmee je aan kan komen zetten als video persoon...
Je kan er uiteraard een externe mic of aansluiten of nog beter: een externe recorder kopen. Wat extra lenzen en wat accessoires en je kan erg leuke semi pro dingen maken, past prima binnen het budget. Wordt al vrij veel gebruikt door (semi-)profs. Documentaires en videoclips worden er al eens mee geschoten, kan je prima mee aankomen.

Maar als je gewoon een videocamera zoekt: niet blindstaren op 1080p, dat zegt niet enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een beetje de indruk dat de fotografen op dit forum een 5DII als een heilige graal zien ivm de goede low-light prestaties van de camera en de korte dof. Dit zijn erg gave features voor een videocamera, maar dat maakt het nog lang niet tot een professionele videocamera. Een professionele camera heeft 3 ringen (zoom, AF, diafragma), heeft XLR aansluitingen en direct ook audioregelaars, ND filters, een gain schakelaar, een zebra functie, diverse hulpmiddelen om MF te verbeteren (centrum vergroten en het contrast keihard maken), etc, etc.

Dit alles is niet beschikbaar op een 5DII en ik zou het op prijs stellen als de mensen die hun stokpaardje 5D op iedere gelegenheid uit de kast toveren dit niet meer zouden doen op het moment dat iemand aangeeft dat een dSLR geen optie is. Er zijn namelijk meer zaken in het leven dan korte dof en high iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:39
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 09:55:
Ik heb een beetje de indruk dat de fotografen op dit forum een 5DII als een heilige graal zien ivm de goede low-light prestaties van de camera en de korte dof. Dit zijn erg gave features voor een videocamera, maar dat maakt het nog lang niet tot een professionele videocamera. Een professionele camera heeft 3 ringen (zoom, AF, diafragma), heeft XLR aansluitingen en direct ook audioregelaars, ND filters, een gain schakelaar, een zebra functie, diverse hulpmiddelen om MF te verbeteren (centrum vergroten en het contrast keihard maken), etc, etc.

Dit alles is niet beschikbaar op een 5DII en ik zou het op prijs stellen als de mensen die hun stokpaardje 5D op iedere gelegenheid uit de kast toveren dit niet meer zouden doen op het moment dat iemand aangeeft dat een dSLR geen optie is. Er zijn namelijk meer zaken in het leven dan korte dof en high iso.
Dit voelt een heel klein beetje als 10 jaar geleden : film vs digitaal fotografie discussie.
Tuurlijk is er meer dan alleen de sensor van een (video)camera, maar al die dingen die je noemt zijn op te lossen :

- 3 ringen zoom -> ander merk objectief (Nikon bijvoorbeeld)
- XLR aansluitingen -> externe recorder of pre-amp adapter
- audioregelaars -> zie hierboven
- zebra functie -> Magic Lantern of externe monitor
- hulpmiddelen MF -> externe monitor
etc etc.

Voor al die gebreken is dus een goed alternatief. Maar voor de gebreken van een 3000-6000 euro videocamera, een minder grote sensor dan de 5D is geen alternatief. Je kan moeilijk een sensor vervangen in je Canon XH-A1 of Sony EX3.

Wat je echter niet noemt en wat de grootste gebreken zijn : Auto-Focus en compressie/color space.

Ik weet dat we op Tweakers.net zitten, dus veel zaken worden met een technisch oog bekeken, maar men moet niet vergeten dat de camera maar een middel is om een verhaal te vertellen. Wil je een verjaardag vastleggen, dan is een Canon HV40 een prima tool om dat te doen. Wil je een docu maken dan is de 5D een prima middel. Wil je een groot evenement registreren dan is de Sony EX1/EX3 weer fijn om mee te werken.

De 5D is zeker niet de heilige graal, maar voor dat budget heb je gewoon een prima videocamera met helaas veel features die missen t.o.v. een pro-camera, maar daarnaast heb je voor 2000 euro wel een output die je niet zo snel ziet bij camera's onder de 10k euro.

My point being : 5D/7D/550D is gewoon een waardige keuze als je met video aan de slag wil, zolang je maar van te voren weet wat je wil gaan doen met video. Iemand die aangeeft iets met video te willen doen maar niet aan een DSLR denkt (of wil denken) zou eindelijk misschien toch wel het beste af kunnen zijn met een DSLR, zolang die persoon de gebreken maar kent en weet wat hij wil gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 20-04-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees in jouw verhaal alleen maar een bevestiging van wat ik bedoel ;)

Ik weet van de beperkingen van de AF en van het ontbreken van een professionele kleurruimte. Echter, de oplossingen die je noemt, maken de camera er niet bepaald makkelijker hanteerbaar op. Je bent de camera uit aan het bouwen naar een dergelijke schaal, dat hij niet meer normaal als reportage middel te gebruiken is. Wil je vanaf statief een filmproject doen en zijn allerlei uitbreidingen geen beperking: 5D is een prima keuze.

Wil je mobiel zijn en alles op een compacte body hebben dan is de EX serie of de Z serie wellicht een betere keuze.

Mijn doel is niet zozeer om af te geven op een dSLR als videocamera (om die 10 jaar oude discussie op te rakelen), maar meer om een camera te zien als een tool en de huidige stand van zaken mbt een dSLR als volwaardige filmcamera is gewoon nog niet op een dergelijk niveau dat ze uitwisselbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:12:
Ik lees in jouw verhaal alleen maar een bevestiging van wat ik bedoel ;)

Ik weet van de beperkingen van de AF en van het ontbreken van een professionele kleurruimte. Echter, de oplossingen die je noemt, maken de camera er niet bepaald makkelijker hanteerbaar op. Je bent de camera uit aan het bouwen naar een dergelijke schaal, dat hij niet meer normaal als reportage middel te gebruiken is. Wil je vanaf statief een filmproject doen en zijn allerlei uitbreidingen geen beperking: 5D is een prima keuze.

Wil je mobiel zijn en alles op een compacte body hebben dan is de EX serie of de Z serie wellicht een betere keuze.

Mijn doel is niet zozeer om af te geven op een dSLR als videocamera (om die 10 jaar oude discussie op te rakelen), maar meer om een camera te zien als een tool en de huidige stand van zaken mbt een dSLR als volwaardige filmcamera is gewoon nog niet op een dergelijk niveau dat ze uitwisselbaar zijn!
Je hoeft niet alle oplossingen te gebruiken die ik opnoem, alleen diegene die nodig zijn. Ik heb het ook nergens gehad over rods, statieven etc. De 5D is juist prima als raportagemiddel te gebruiken, hij is immers kleiner dan bijvoorbeeld een EX1/3. Ik heb het niet over het maken van TV-series/feature films, maar over algemeen gebruik.

Sterker nog, de crew van House (ja ja, House FTW!) gebruikt juist de 5D omdat deze zo "klein" is.

Mijn punt is niet om de 5D te verdedigen als fotograaf, maar meer om het als extra keuzemogelijkheid aan te bevelen, met als motivatie/argumenten : prijs - output - formfactor - snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een professionele camera heeft 3 ringen (zoom, AF, diafragma), heeft XLR aansluitingen en direct ook audioregelaars, ND filters, een gain schakelaar, een zebra functie, diverse hulpmiddelen om MF te verbeteren (centrum vergroten en het contrast keihard maken), etc, etc.
Juist ;)

Ik heb wel aan een fotocam met videofunktie gedacht hoor, dat zeker, maar het brengt voor allround werk toch de nodige nadelen met zich mee. Ik wist dan niet dat de 5D een mic aansluiting had, maar waar ik inderdaad wel voor ga zijn de dubbele XLR aansluiting, nd filters, gain, zebra en nog wat dingen die een fotocam simpelweg niet heeft. Ik heb gewoon besloten dat ik een degelijke VIDEO camera wil, alleen moet ik nog uitvogelen welke :)

Wat betreft het blindstaren op 1080p: het is niet geheel onwaar, maar als ik nu een paar duizend euro uitgeef aan een camera wil ik ook wel dat ik er echt wat aan heb om het maar zo te zeggen. Als ik zoveel geld uitgeef aan iets wil ik wel weten wat ik krijg. En als overal groot 1080p op staat vind ik het persoonlijk nogal vreemd om de helft van de pixels er tussenin te poleren en daar nergens iets van te vermelden.

Wat betreft het framerates verhaal: 1080p50 is er (officieel) nog niet, ik ging er vanuit dat 1080p automatisch voor 1080p25 zou staan. Aangezien dat niet zo was: ik bedoelde 1080p25. Ik weet dat je voor sommige opnames beter een framerate van 50 kan gebruiken, maar als dat echt zo is kan ik altijd besluiten om het desbetreffende project in 720p50 te maken. Het is ook niet dat ik de 1080p ergens bij voorkeur voor nodig heb, maar ik wil wel even vooruit kunnen met mijn camera.

Het bewerken moet geen probleem worden: Er zit een MAC PRO met 2 Xeons van 2,66GHz, 12GB en een SSD aan te komen. Die kan video van de camera's die momenteel op de markt zijn zonder problemen aan.

@geraldhenninger:
Natuurlijk is er wel overal een oplossing voor te zoeken, maar dat maar dat maakt he ter niet handzamer op. Uitgegaan van de JVC GY-HM100 heb ik lekker compact apperaatje in de hand, net wat groter als een camcorder maar wel semi prof, met dus ook de semi prof funkties. Verder wil ik de camera voor vanalles en nogwat gebruiken, het is niet alsof ik er alleen verjaardagen, documentaires of evenementen mee vast leg. Ik zal opdrachten krijgen op school, ik zal zelf projecten maken, ik wil er gewoon vanalles en nogwat mee kunnen !

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken :) maar weet er nou iemand een VIDEOcamera met native 1080p, die goedkoper is als de EX1 ? (de goedkoopste met 1080p sensor waarvan ik het ook zeker weet die ik heb gevonden)(JVC lijkt geen antwoord te weten op die vraag over hun eigen camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mbt de problemen bij monteren doelde ik meer op software dan op hardware. Zeker met professionele formaten zit er minder compressie op en gaat bewerken makkelijker dan met AVCHD.

Wat zijn je wensen overigens met betrekking tot opnemen? Moet het tapeless? Vaste lens of verwisselbaar? Welke resoluties moet ie hebben?

Heb je al gekeken naar de Sony Z5/7? Is een http://www.cameratools.nl...tate%20RecordingUnit.html een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:45:
[...]Het bewerken moet geen probleem worden: Er zit een MAC PRO met 2 Xeons van 2,66GHz, 12GB en een SSD aan te komen. Die kan video van de camera's die momenteel op de markt zijn zonder problemen aan.
Net even gekeken, in de Apple Store kost zoiets al gauw 4500,-, en dat is excl. SSD. Is het niet een idee om voor pakweg 'n derde van die prijs een Windowsmachine met dezelfde specs te kopen en met het geld wat je dan overhoudt toch voor een EX1(r) te gaan?

En ik vraag me ook af welke software je gaat gebruiken om te editen. Ik verwacht persoonlijk veel van Premiere CS5 met de Mercury Playback Engine.

Overigens heb ik zo snel geen andere native 1080p-camera gevonden in je prijsklasse. Misschien tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oeps, ik was de prijsklasse uit het oog verloren. In die prijsklasse vind je alleen maar HDV producten en die nemen op in 1440x1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@mig29
Momenteel gebruik ik het Adobe pakket, dus Premiere en AE, maar ik ga volgend jaar dus studeren op een mac school, waar ik verwacht over te stappen op FCP, al wil ik ook nog met het Adobe pakket blijven werken sinds ik daar goed mee overweg kan.

Nou mijn grootste wensen wat betreft opnemen zijn: 1080p25 / 720p50 recording, SSD recording, dubbele XLR imput, en het liefst een goed handzame, beetje compacte camera. Afgezien van handmatige instellingen, focus, etc. Een verwisselbare lens zou fijn zijn, maar is niet echt heel erg nodig. Als die een beetje groothoek is en wat in kan zoomen ben ik tevreden.

Heb wel gekeken maar afgezien dat ik het "omslachtig" vind om een tape camera te kopen en er dan een anders systeem voor ssd recording aan te hangen, neemt een HDV camera nou eenmaal geen 1080p op, of je er nou een SSD aan hangt of niet. Ik ben dus toch echt van plan voor een cam te gaan die sowiso bedoeld is om op SSD's op te nemen.

@hfos:
Zonder SSD kost het in de apple store 3400inc btw, en dat is dan ook nog eens met een dubbele videokaart. Heb meerprijs van de ssd aangevraagd maar die wil niet. Ik ben niet eens een mac persoon, vind mac maar nix, beetje geld uit de zak klopperij, MAAR ik ga volgend jaar dus naar school op een mac school en als daar alleen met FCP gewerkt word wil ik niet net een paar duizend euro aan een pc uitgegeven hebben waarop ik geen FCP kan draaien. Daarbij komt dat apple hardware sowiso zeer degelijk is, over het algemeen toch betere kwaliteit als een pc (dat is gewoon een feit,ondanks dat ik mac nix vind) en vooral: ik kan wel Windows op die mac installeren. Ik kan hem dus ook gewoon als pc gebruiken.

Ik gebruik op het moment zelf dus Premiere, maar ik wil toch wel de kans hebben om FCP te gaan gebruiken op korte of lange termijn...

Even om terug te komen op het 1080p sensor verhaal: Ik heb dus de JVC GY-HM100 op het oog, alleen kon ik er niet achter komen wat de native sensorresolutie is. Onderweg op mijn zoektocht ben ik er wel achter gekomen (ik ben nog steeds geen pro maar dit is wat ik begrepen heb) dat de sensor (CCD of CMOS) het beeld opvangt en dan via een DSP (digital signal processor) wegschrijft naar een digitaal bestand. (klopt dit ?) Want ik had namelijk ergens een factuur aangevraagd voor die camera, en ik kreeg er een PDFje bij wat ik nog niet eerder gezien heb waar dit in stond:

"1080p Dynamic Digital Signal Processor (DDSP)
At the heart of the GY-HM100E is a new Dynamic
Digital Signal Processor. Processing is performed on the full
progressive 1920 x 1080 signal, regardless of the camcorder’s
settings, ensuring the highest picture quality in any shooting mode.
All major HD resolutions are supported, including 1920 x 1080,
1440 x 1080 and 1280 x 720."

Is dit niet eigenlijk het antwoord op de vraag of de GY-HM100 full hd 1080p native opneemt ? Of kan het dat de CMOS of CCD (CCD in het geval van de JVC) die nog voor die unit zit minder is als 1080p waardoor het alsnog niet native is ?

PS. Het word hoogstwaarschijnlijk de JVC, die voldoet namelijk aan al mijn eisen, alleen wil ik alsnog van tevoren weten wat die native opneemt. Afgezien daarvan sta ik natuurlijk wel open voor verdere suggesties ! Maar deze heb ik op het oog.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 355724 op 20-04-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staat niets over de native resolutie van de chip en dat wekt bij mij weinig vertrouwen. Zodra de processor er een 1920x1080 plaatje van heeft gemaakt, wordt het signaal vanaf dat moment in die resolutie gehouden. Iets van die strekking staat er ;)

Edit: een alternatief dat -helaas- in AVCHD opneemt: Panasonic AG-HMC40

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 20-04-2010 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het blijft een zoektocht... Ik dacht inderdaad al dat het zoiets zou zijn, nu heb ik ergens gelezen dat de JVC 900 horizontale beeldlijnen heeft, en iemand vertelde me dat consumer camcorders normaal niet meer als 700 lijnen hebben, maar wat de lijnen nou in verhouding tot de pixels betekenen ben ik weer niet achter. Weet iemand hier dat misschien ?

Ik vind het ook maar verdacht allemaal: JVC Pro NL kon me geen uitsluitsel geven over de chip, die hadden enkel een theorie (die neerkwam op wat ik hierboven schrijf over 900 lijnen) maar benadrukte erbij dat het niet met zekerheid was. JVC Pro International lijkt niet echt te reageren. Begint al goed kwa service, maar het feit blijft dat die camera wel prima aan mijn eisen voldoet... Ik denk dat ik met mijn budget toch niet aan een native full hd ga komen. Want goedkoper als de EX1 heb ik ze nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Wat mig29 zegt, plus ik lees net wat reviews van de GY-HM100 en hij schijnt matig te zijn qua manual controls, met name wat betreft usability; 1 ring voor focus en zoom en 1 draaiwieltje achterop voor diafragma, shutter en exposure compensation. Ik weet niet wat voor camera('s) je gewend bent, maar als je veel gaat schieten zijn in mijn optiek manual controls belangrijker dan een native 1080p-chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eens met bovenstaande auteur. Echter het aantal alternatieven is op een paar vingers te tellen. Zeker wanneer je tape weg streept. Als je kijkt naar de HMC40 dan zit je weer met een camera in AVCHD; mov lijkt me aanzienlijk eenvoudiger te gebruiken in een professionele omgeving.

Ik zou toch eens gaan nadenken over een optie als deze. Eventueel met een alternatieve Solid State recorder (dus van een ander merk dan Sony).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13

LauPro

Prof Mierenneuke®

@eyebeekaii: een paar opmerkingen:

• Voor de duur van het gebruik van de apparatuur is het interessant om te kijken welke termijnen de belastingdienst stelt voor afschrijving. Ik neem aan dat als je een camera gaat kopen je er ook bedrijfsmatige producties mee wil gaan doen.

• Je zegt dat je een opleiding gaat doen. Zijn er geen mogelijkheden om vanuit deze opleiding apparatuur te gebruiken? Natuurlijk is dat veelal afgeragd en het kraakt en het piept maar het leert je wel om ervaring op te doen met verschillende modellen. En je kan natuurlijk altijd eens een camera huren als je voor een productie wat anders wil.

• Zou je ook niet eerst eens gaan snuffelen aan het werken met Mac voordat je nu voor vele duizenden euro's apparatuur gaat kopen (max+cam)? Als het allemaal puur hobbymatig is dan begrijp ik het, maar het zou zonde zijn als je er uiteindelijk achter komt dat je beter net even een ander model/type had kunnen nemen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@hfos:
Is inderdaad waar, maar ik denk niet dat ik bijvoorbeeld de zoom en autofocus tegelijk zal gebruiken. Zelfde geldt voor het wieletje achterop: het instellen gaat misschien iétsje langzamer, maar niet veel minder doeltreffend lijkt me.

@mig29:
De alternatieven zijn inderdaad op 1 hand te tellen... Ik heb nagedacht over de Panasonic AG HMC151 maar die heeft slechts 650 beeldlijnen tegenover de 900 die de jvc cam zou hebben. (ik weet alleen nog steeds niet wat dit inhoud ?) Daarvoor heeft ie wel een iets grotere hoek als ik me niet vergis, en laat die zich wat handiger besturen: 2 filterringen, groter zoomberijk... Aan de andere kant ook maar 1 SD card slot, wat me opzich ook niet zo gek veel uitmaakt.

Die Sony Z5 is toch echt weer een camera met een bandje, en dat wil ik toch ECHT niet... Zelfs als ik er over na zou denken kost die al snel tegen de 3000e, en het apparaatje wat je eerder liet zien kostte ook al bijna 1000e en dan zit ik nog met hdv kwaliteit op een kaartje. Dan zou ik nog beter die paar euro door kunnen sparen voor een EX1 die sowisó van alle gemakken voorzien is. Maar eigenlijk heb ik dat er ook niet echt voor over, iets meer als 3000e voor de camera alleen is wel mn max.

Ok als we het 1080p native recording even weg laten, als het beeld er zogezegd maar zo uitkomt, weet iemand een cam die ZONDER BANDJES filmt, maar wel met de nodige gemakken (2 of 3 ringen, filters, xlr imputs, etc, etc) voor een budget van zeg iets meer als 3000 euro ?

@LauPro:
Ik ben geen bedrijf, ik zal dus ook niets afschrijven...

Ik ga een opleiding doen ja, en ik kom er van een af: daarom weet ik dat het altijd gezeiver is met spul van school: moet gereserveerd worden, moet terug binnen de tijd, is crap, is half compleet, is iedere keer een ander model, zijn vaak niet al te professionele modellen. Ik kan wel met camera's omgaan hoor, doe het al jaren, heb al een opleiding achter de rug en het is sowiso een eigen hobby. Ik wil dus om heel veel redenen gewoon mn eigen camera. Zodat ik de school ellende omzeil, maar ook zodat ik lekker aan mijn eigen projecten kan werken in mijn vrije tijd.

Ik begrijp dat er veel andere opties zijn enzo, maar het is nou eenmaal zo dat ik heb besloten een nieuwe camera met bijpassende pc of mac te kopen... Ik ben hier meer om te vragen voor hulp naar welke, als om mij om te laten praten, ik heb hier namelijk goed over nagedacht en lang voor gespaard.

Het is niet perse allemaal hobbymatig. Zoals ik al zei heb ik al een opleiding gehad, en ga ik nu aan een nieuwe opleiding beginnen. Behalve mijn hobby is het dus momenteel nodig voor school (ik wil op een fatsoendelijke computer kunnen werken voor mijn schoolopdrachten) en wil ik er hopelijk al tijdens mijn studie iets mee bijverdienen, en anders erna. Ik snap dat ik na de studie weer voor nieuwe hardware moet kijken maar tot die tijd wil ik goed kunnen oefenen zodat ik dat niet meer hoef te doen als ik klaar ben.

Over de mac ben ik nog niet heel zeker, maar het feit blijft dat ik op een Mac simpelweg alles kan wat ik wil / nodig heb en dat ik me aan kan passen in situaties (kan bijvoorbeeld altijd FCP, Avid of Premiere gebruiken, MacOS en Windows) terwijl ik die mogelijkheden sterk beperk met een windows pc. Daarbij is het extra geld wat je bij apple betaald doorgaans niet echt weg gegooid, je krijgt er gewoon betere kwaliteit hardware voor als in de gemiddelde pc. (ik ben echt geen mac voorstander, heb er totaal niets mee, maar feiten zijn feiten)

Wat echter zeker is, is dat er een nieuwe computer komt, of het nou een mac of een pc is. Als iemand op kan tegen mijn argument van de grotere diversiteit met mac op het gebied waarvoor ik hem ga gebruiken hoor ik het graag. Die 1000 euro die ik meer uitgeef aan een mac kan ik namelijk ergens anders ook goed gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:30:
@LauPro:
Ik ben geen bedrijf, ik zal dus ook niets afschrijven...
Denk er goed over na, als je wel een bedrijf opricht dan kan je in ieder geval makkelijk kleine klusjes aannemen en de aanschaf van de camera is aftrekbaar van je inkomsten.
Ik ga een opleiding doen ja, en ik kom er van een af: daarom weet ik dat het altijd gezeiver is met spul van school: moet gereserveerd worden, moet terug binnen de tijd, is crap, is half compleet, is iedere keer een ander model, zijn vaak niet al te professionele modellen.
Welke opleiding ga je dan precies doen als ik vragen mag? Je zegt voor een camera-opleiding te gaan? NFTA toevallig? Ik weet dat de apparatuur daar doorgaans wel goed in orde is en er ook mogelijkheden zijn om deze extern te verkrijgen voor bepaalde projecten.

Ik ken weinig camera-studenten die een eigen camera hebben en die alleen maar voor school gebruiken. Op zo'n investering te verantwoorden moet je gewoon veel opdrachten ook hebben.
Wat echter zeker is, is dat er een nieuwe computer komt, of het nou een mac of een pc is. Als iemand op kan tegen mijn argument van de grotere diversiteit met mac op het gebied waarvoor ik hem ga gebruiken hoor ik het graag. Die 1000 euro die ik meer uitgeef aan een mac kan ik namelijk ergens anders ook goed gebruiken.
Als je wil gaan editen kan ik Mac eigenlijk alleen maar aanraden, absoluut geen Windows voor nemen. Op Mac is het al een drama maar op Windows een grote ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LauPro schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 15:46:
Welke opleiding ga je dan precies doen als ik vragen mag? Je zegt voor een camera-opleiding te gaan? NFTA toevallig? Ik weet dat de apparatuur daar doorgaans wel goed in orde is en er ook mogelijkheden zijn om deze extern te verkrijgen voor bepaalde projecten.
Ik ga Audiovisual Design doen op het HKU.
Ik ken weinig camera-studenten die een eigen camera hebben en die alleen maar voor school gebruiken. Op zo'n investering te verantwoorden moet je gewoon veel opdrachten ook hebben.
[message]eyebeekaii:[/message]
Zoals ik al zei heb ik al een opleiding gehad, en ga ik nu aan een nieuwe opleiding beginnen. Behalve mijn hobby is het dus momenteel nodig voor school (ik wil op een fatsoendelijke computer kunnen werken voor mijn schoolopdrachten) en wil ik er hopelijk al tijdens mijn studie iets mee bijverdienen, en anders erna.
[message]eyebeekaii:[/message]
ik heb besloten een nieuwe camera met bijpassende pc of mac te kopen... Ik ben hier meer om te vragen voor hulp naar welke, als om mij om te laten praten
Ik weet dat ik camera's kan lenen huren, whatever, maar dat wil ik niet ! Ik wil gewoon een eigen camera zodat ik ermee kan doen wat ik wil, waar ik wil, wanneer ik wil, zonder dat ik rekening moet houden met andere mensen die hem willen gebruiken. Ik heb nog zo veel ideën die ik uit wil voeren waarvoor ik niet afhankelijk wil zijn van een camera van school die ik misschien wel of misschien niet kan lenen.

Zoals gezegd, ik ben hier voor hulp om te kiezen welke camera. Dat ik er ook gewoon géén kan kopen heb ik me al bedacht maar dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Reden dat een 5D II als heilige graal gezien wordt, is omdat je weinig concurrentie in die prijsklasse hebt. Als je 1080p en beetje serieus glas wilt gebruiken, dan bleef er slechts een Soviet 16mm camera over. Je spant de veer manuaal op en het kan clipjes van x aantal seconden opnemen. Dan laat de 16mm films ontwikkelen, inscannen en de frames achter elkaar zetten. Het geluid is sowieso extern en je moet het nog synchroniseren. Gigantische werkflow om aan de kwaliteit van de gemiddelde serie in 1080p te geraken.

Plotseling viel de 5D II uit de lucht. Geheugenkaartjes vol blazen, eventjes op je computer overzetten en minuten lange clips met geluid erbij kan je vrij snel monteren. Voor studenten, film-opleidingen, amateurs,... is veel meer dan vroeger mogelijk. De verandering is zo groot als de analoog versus digitaal discussie van 10 jaar terug.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 20-04-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
[...]Als je wil gaan editen kan ik Mac eigenlijk alleen maar aanraden, absoluut geen Windows voor nemen. Op Mac is het al een drama maar op Windows een grote ramp.
Ja, en ik roep het tegenovergestelde :). Ik heb op het werk een Mac staan en ik vind het niet sneller of intuitiever of wat dan ook, het werkt in essentie precies hetzelfde maar anders genoeg om het (voor mij in elk geval) verwarrend te maken. Thuis werk ik op een Windowsmachine die ik bij wijze van spreken blind kan bedienen... Mijns inziens heeft geen van beide systemen de upper hand, qua bruikbaarheid noch hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
^Precies dat vind ik ook...

Het feit blijft echter dat je FCP wel op een mac kan draaien, en niet op een windows machine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je hardware koopt voor een studie kun je eea ook afschrijven van de belasting. Je kunt studiekosten boven de 500 euro aftrekken (mits je geen stufi ontvangt) en kunt over een periode van 3 jaar 90% van de kosten van een computer aftrekken. (dus 90%/36 maanden per maand) Hetzelfde zal ook wel gelden voor een camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
^leg eens uit ??

Het is wel de bedoeling dat ik stufi ga krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan weet ik niet hoe het zit. Als je geen stufi krijgt dan kun je studiekosten (incl investeringen) afschrijven van de belasting. Hoe dat met stufi zit weet ik niet precies, maar is behoorlijk offtopic. Zie de belastingdienst!

Edit: http://www.belastingdiens...sten/aftrekposten-16.html
http://www.ou.nl/eCache/EMO/1/95/152.html

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 22659 op 20-04-2010 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 17:47:
Het feit blijft echter dat je FCP wel op een mac kan draaien, en niet op een windows machine...
Klopt, maar een NLE is een NLE. Premiere, FCP, Vegas, komt allemaal vrijwel op hetzelfde neer: je plakt er stukjes film mee aan elkaar. En van wat ik her en der gelezen heb is FCP echt niet 'het' pakket om mee te editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik heb een beetje de indruk dat de fotografen op dit forum een 5DII als een heilige graal zien ivm de goede low-light prestaties van de camera en de korte dof. Dit zijn erg gave features voor een videocamera, maar dat maakt het nog lang niet tot een professionele videocamera.
Niet echt, het is meer dat je volgens mij voor dat budget geen echte professionele camera kan halen en de mogelijkheden/beeldkwaliteit relatief matig zijn. Het gat qua geld tussen een consumenten-videocamera en een fatsoenlijke professionele videocamera is enorm. Nog wel iig, het lijkt erop alsof de (semi-)prof videocamera bakkers ook steeds betaalbaardere modellen op de markt willen brengen om niet de markt te verliezen aan de spiegelcameraatjes.

Voor de rest zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom je relatief veel geld (voor een student) zou moeten uitgeven als je nog moet beginnen met je opleiding. Tijdens je opleiding zal je niet enorm veel verdienen, na je opleiding is de camera verouderd en je kan in de tussentijd van superieur materiaal gebruik maken.

Ik zou lekker de camera's lenen/huren en als je wat opdrachten in de tussentijd krijgt het geld apart zetten zodat je op een gegeven moment een echt mooie camera kan halen. En tegen die tijd zal full-HD (als dat enorm belangrijk is) ook wel een stuk betaalbaarder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:09:
Dan weet ik niet hoe het zit. Als je geen stufi krijgt dan kun je studiekosten (incl investeringen) afschrijven van de belasting. Hoe dat met stufi zit weet ik niet precies, maar is behoorlijk offtopic. Zie de belastingdienst!

Edit: http://www.belastingdiens...sten/aftrekposten-16.html
http://www.ou.nl/eCache/EMO/1/95/152.html
Is idd offtopic, ik zal elders verder kijken !
hfos schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:43:
Klopt, maar een NLE is een NLE. Premiere, FCP, Vegas, komt allemaal vrijwel op hetzelfde neer: je plakt er stukjes film mee aan elkaar. En van wat ik her en der gelezen heb is FCP echt niet 'het' pakket om mee te editen.
Dit klopt ook. Of het daadwerkelijk een Mac gaat worden ben ik ook nog niet helemaal uit... Ik ben van plan daar nog een topic over te beginnen, dit topic ben ik eigenlijk begonnen voor info over een goeie cam :) Het kwam op dat ik een goeie pc nodig heb om goeie video te bewerken, laten we er gewoon vanuit gaan dat ik die hoe dan ook heb en dat dus als factor tijdens het kiezen van een nieuwe camera weg gestreept kan worden...
BarôZZa schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 18:45:

Voor de rest zou ik eerlijk gezegd niet weten waarom je relatief veel geld (voor een student) zou moeten uitgeven als je nog moet beginnen met je opleiding. Tijdens je opleiding zal je niet enorm veel verdienen, na je opleiding is de camera verouderd en je kan in de tussentijd van superieur materiaal gebruik maken.

Ik zou lekker de camera's lenen/huren en als je wat opdrachten in de tussentijd krijgt het geld apart zetten zodat je op een gegeven moment een echt mooie camera kan halen. En tegen die tijd zal full-HD (als dat enorm belangrijk is) ook wel een stuk betaalbaarder zijn.
Nou, ik quote mezelf maar weer:
Zoals ik al zei heb ik al een opleiding gehad, en ga ik nu aan een nieuwe opleiding beginnen. Behalve mijn hobby is het dus momenteel nodig voor school (ik wil op een fatsoendelijke computer kunnen werken voor mijn schoolopdrachten) en wil ik er hopelijk al tijdens mijn studie iets mee bijverdienen, en anders erna.
Mensen, ik vind het heel fijn en aardig en bedachtzaam dat jullie allemaal meedenken, maar ik heb gewoon ECHT besloten een camera te willen kopen ! Ik heb zoals ik al een paar keer heb gezegd, ik heb al 4 jaar opleiding Audiovisueel Vormgeven achter de rug, het is niet alsof ik nog nooit een camera vast heb gehad en uit het niets een dure wil kopen. Ik heb zelf projecten die ik wil maken, ik wil niet het gezeiver met de camera's op school, ik wil kunnen doen met de camera wat ik wil, wanneer ik wil, waar ik wil, dus; ik wil echt gewoon een camera kopen. Andere dingen die ik zeker weet zijn dat het een videocamera moet worden (geen dSLR) en dat hij op kaartjes op moet nemen (geen bandjes). Die dingen weet ik heel zeker, dus ondanks dat ik het zeer op prijs stel dat iedereen meedenkt, als je me nog wil aanraden om een dSLR te kopen, of om er gewoon geen te kopen, bespaar me het antwoord dan :) Die opties zijn al duidelijk langs gekomen en daar heb ik niet voor gekozen. (^Dit is verder neit persoonlijk tegen iemand gericht ofzo, maar dat ik er geen moet kopen is al regelmatig langsgekomen en daar kies ik niet voor > ik wil graag verder op weg naar wat ik WEL kies :) )

Ik wil graag een camera, ik weet alleen nog niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 12:45:
[...]
Ik wist dan niet dat de 5D een mic aansluiting had, maar waar ik inderdaad wel voor ga zijn de dubbele XLR aansluiting, nd filters, gain, zebra en nog wat dingen die een fotocam simpelweg niet heeft.
Gain = ISO; zebra zit in de Magic Lantern 3rd party firmware; ND filters kun je op je lens schroeven; geschikte XLR-adapters zijn er ook voor de 5D2. Het is inderdaad niet zoals bij "echte" videocamera's dat je de ND-filters even snel in en uitschakelt. Maar goed, je hebt met de 5D2 zoals al vaker opgemerkt een onovertroffen sensor voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:09:Ik wil graag een camera, ik weet alleen nog niet welke.
Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje, dus heb ik de EX1 gekocht. Het enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik niet voor de EX3 ben gegaan, voor de ergonomie en (dure!) lenzen wisselen.
Maar de EX1 (nu EX1r) is zijn geld dubbel en dwars waard, zowel qua bediening als kwaliteit. Het is een smak geld, en SxS geheugen is ook niet het goedkoopst (je hebt ook MxR adapters maar daarmee kun je niet overcranken en de kwaliteit is gewoon minder - je krijgt waar je voor betaalt) maar een aantal goeie klussen en je hebt het ding eruit. Dus is mijn advies: schraap het geld bij elkaar en investeer in kwaliteit. Je kunt er tijden mee vooruit, als je het goed gebruikt verdient het zichzelf terug en je hoeft je achteraf niet voor je hoofd te slaan dat je je exposure veranderd omdat je blind dat knopje moet zoeken wat je diafragma regelt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BamSlam_ schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:21:
Gain = ISO; zebra zit in de Magic Lantern 3rd party firmware; ND filters kun je op je lens schroeven; geschikte XLR-adapters zijn er ook voor de 5D2. Het is inderdaad niet zoals bij "echte" videocamera's dat je de ND-filters even snel in en uitschakelt. Maar goed, je hebt met de 5D2 zoals al vaker opgemerkt een onovertroffen sensor voor je geld.
Ik weet niet wat ik nog meer kan zeggen als de bovenstaande X aantal postst dat ik GEEN dSLR wil.
hfos schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:27:
Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje, dus heb ik de EX1 gekocht. Het enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik niet voor de EX3 ben gegaan, voor de ergonomie en (dure!) lenzen wisselen.
Maar de EX1 (nu EX1r) is zijn geld dubbel en dwars waard, zowel qua bediening als kwaliteit. Het is een smak geld, en SxS geheugen is ook niet het goedkoopst (je hebt ook MxR adapters maar daarmee kun je niet overcranken en de kwaliteit is gewoon minder - je krijgt waar je voor betaalt) maar een aantal goeie klussen en je hebt het ding eruit. Dus is mijn advies: schraap het geld bij elkaar en investeer in kwaliteit. Je kunt er tijden mee vooruit, als je het goed gebruikt verdient het zichzelf terug en je hoeft je achteraf niet voor je hoofd te slaan dat je je exposure veranderd omdat je blind dat knopje moet zoeken wat je diafragma regelt :) .
Ja, verleiding word ook alsmaar groter, aangezien de EX1 eigenlijk een verzameling is van dingen die ik wil en meer. De EX3 is zelfs meer dan dat. Máár het feit blijft dat ik daar nou eenmaal echt niet het budget voor heb. Naast mijn camera moet namelijk een tas, 2 kaartjes (waar SXS kaarten VEEL duurder zijn als SDHC), een degelijk statief (wat ook al snel weer paar 100 euro's kost) en vast nog wel wat items. Als ik voor de JVC ga ben ik all in. pakweg 4000e kwijt. Met de EX1 zit ik al exclusief die dingen aan 5000e en bij de EX1r al aan 6800 en de EX3 aan 8100. Dan ben ik all inc respectievelijk (ongeveer) 6000, 8000 of 9200e kwijt. Dat ligt gewoon echt niet in mijn budget, kan ik schrapen wat ik wil; ik heb een jaar gewerkt en gespaart, mijn budget zal zich echt niet zomaar per toverslag verdubbelen. Hoe graag ik dus ook een degelijke sony cam zou willen, dat zit er niet in... veel meer als 3000 zal ik echt niet uit kunnen geven aan een camera zonder de genoemde acc.

Ik weet niet hoe het gaat zijn met opdrachten, maar daar wil ik het zogezegd niet vanaf laten hangen. Ik moet er vanuit gaan dat ik voornamelijk met school bezig ben, en alles wat ik daarnaast bij kan verdienen met de camera is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou de optie van het starten van een eigen onderneming zeker meenemen. Om te beginnen scheelt dat je al de BTW en je kunt je camera sowieso afschrijven... Dat scheelt je serieus geld. Daarnaast denk ik dat het je cv erg veel goed doet om een eigen bedrijf en duidelijke ervaring te hebben....

Je kunt zelfs nog bezuinigen door kloon accu's te kopen (bestaan die voor dit segment??) en tijdelijk een minder goed statief en tas te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 21:00:
[...]

Ik weet niet wat ik nog meer kan zeggen als de bovenstaande X aantal postst dat ik GEEN dSLR wil.
Dat snap ik en respecteer ik. Ik wilde slechts wat onjuistheden rechtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed nieuws ! (voor mij)

Ik hoef geen eigen bedrijf te beginnen, ik mag alles op mijn vaders bedrijf afschrijven :)

Verder nog mensen met on-topic nieuws ? Of ben ik toch ongeacht het antwoord van JVC (wat nog steeds op zich laat wachten) aangewezen op de GY HM100 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tenzij die afschrijving en BTW aftrek extra financiele ruimte met zich meebrengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ervan uitgaande dat zijn vaders bedrijf BTW-plichtig is dan is dat mogelijk, heb je opeens +/- 19% meer budget (met afschrijven afhankelijk van inkomen tegen de 70% meer budget ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
BamSlam_ schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 19:21:
[...]

Het is inderdaad niet zoals bij "echte" videocamera's dat je de ND-filters even snel in en uitschakelt.
Ondanks dat je 'm met deze oplossing niet helemaal kan uitschakelen, bestaan daar handige dingen voor!

http://www.lightcraftworkshop.com/site/page1000.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
mcdronkz schreef op woensdag 21 april 2010 @ 18:26:
[...]

Ondanks dat je 'm met deze oplossing niet helemaal kan uitschakelen, bestaan daar handige dingen voor!

http://www.lightcraftworkshop.com/site/page1000.html
Ja, ken die dingen. Zijn in feite twee polarisatiefilters op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dergelijke zaken zijn alleen voor een reportagevideograaf niet handig. Voorbeeld van een bruiloft. Bruidspaar loopt naar buiten ui het stadhuis/kerk waar de genodigden een haag vormen. De cameraman loopt achter het bruidspaar aan. Binnen heeft hij waarschijnlijk wat gain erop zitten om voldoende licht te vangen. Bij het naar buiten lopen is dat wat overdreven, dus gaat met 1 draai aan de knop de gain naar 0 of -3dB en gaat er eventueel een ND filter op. Schroeven ziet er dan tijdens de opname een beetje vreemd uit. Stoppen om de ISO waarde te veranderen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Het mooie van dat ND filter van LCW is dat het gradual is, dus je kunt het naar '2' (of vrijwel niets) schroeven, en met één draai aan de ring kun je hem zo instellen dat je je camera bij wijze van spreken op de zon kunt richten. Het is geen perfect ding, maar het is wel makkelijk dat je hem gewoon kunt laten ziten. Je hoeft hem er niet op en af te schroeven.
Het is trouwens geen polarisatiefilter, dat is wat anders. Dit maakt de boel alleen donkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na een slepende zoektocht, letterlijk 3 keer in het rond gestuurd door de JVC klantenservice ben ik via een andere site, weer bij een andere site uitgekomen die het lijkt te wagen de sensorresolutie te weten. In de vergelijking staat een PMW-EX1 waar op de Sony site wel bij staat dat die full hd native resolutie heeft, namelijk 2,07megapixels. Aangezien dit ook op die site staat heb ik er wel vertrouwen in dat de sensor resolutie van de HM100 ook klopt; er staat namelijk 2.0 megapixels, wat dus neer komt op iétjes minder als full hd. 70.000 pixels minder om precies te zijn, daar kan ik wel mee leven denk ik :)

http://www.camcorders-onl..._gy-hm100_vs_sony_pmw-ex1

Ik ben alsnog benieuwd of en wat ik van JVC terug te horen krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O wow, weet je zeker dat je geen geld hebt voor die EX1? Ik dacht dat ie 1/3" sensoren had, maar ze zijn zelfs 1/2" Dat scheelt aanzienlijk met de sensoren van de JVC (imo het zwakke punt van de JVC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
hfos schreef op donderdag 22 april 2010 @ 10:53:
Het is trouwens geen polarisatiefilter, dat is wat anders. Dit maakt de boel alleen donkerder.
Heb je wel eens twee polarisatiefilters achter elkaar gehouden en ten opzichte van elkaar geroteerd? Je krijgt dan hetzelfde effect als bij dit "variabele ND-filter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 13:31:
O wow, weet je zeker dat je geen geld hebt voor die EX1? Ik dacht dat ie 1/3" sensoren had, maar ze zijn zelfs 1/2" Dat scheelt aanzienlijk met de sensoren van de JVC (imo het zwakke punt van de JVC).
Ja ik ben vrij zeker, gisteren een grove begroting gemaakt:
JVC GY-HM100
Wide angle 0.7 converter
Extra batterij
32gb class 6 kingstond 166x kaartje
Manfrotto statief + statiefkop
tas om alles in te bewaren

Mac Pro /w 2×4×2,26GHz (Xeon 5500), 12gb ddr3, 2×nVidia kaart
3×Samsung F2380 schermen (met PVA panelen !)

dan kom ik ex btw op ~6500 uit, veel meer heb ik niet te besteden...

Ik heb inderdaad gezien dat de EX1's sensoren dubbel zo groot zijn, maar wel ook CMOS (ik had begrepen dat CCD beter was, als kan ik me niet voorstellen dat Sony op dat formaat met "slechtere" sensoren zal werken) Een ander opvallend punt was dat dat EX1 met minimaal 0.14 lux filmt, en de GY-HM100 met minimaal 5lux. Een nadeel aan de EX1 was trouwens wel dat de filmhoek aanzienlijk kleiner is als de HM100 ! 5.8mm tegenover 3.7mm, en daar komt nog eens bij dat ik in mijn begroting ook nog een 0.7x wideangle converter heb, dus in praktijk zal ik een veel grotere hoek kunnen filmen met de HM100... Ook iets wat ik zeker in mijn overweging mee neem.

Wat is een lux ? Kan iemand me daar een beeld van geven ? Hoeveel lux is er snachts op een straat waar gewoon straatlantaarns zijn, bijvoorbeeld ?

Ik vrees toch echt dat de PMW er niet in gaat zitten vanwege de prijs... Maar totdat ik een camera hier thuis heb is het toch onzeker. Toen ik gisteren de begroting maakte merkte ik namelijk op dat ik nog vakantiegeld moet krijgen, en nog de belasting over wat ik vorig jaar gewerkt heb. Wie weet, haal ik het perongeluk toch nog om stiekem een EX1 bij elkaar te sprokkelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 355724 op 22-04-2010 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Misschien dat je mijn vorige suggestie niet helemaal begreep. Maar als je pa nu 6500 euro extra kan afschrijven dan hoeft hij over dat bedrag geen inkomensbelasting meer te betalen. Je zou dan kunnen pleiten om dit voordeel 50/50 te kunnen doen, dit gaat dan om zo'n 1500 euro 'extra'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
LauPro schreef op donderdag 22 april 2010 @ 14:28:
Misschien dat je mijn vorige suggestie niet helemaal begreep. Maar als je pa nu 6500 euro extra kan afschrijven dan hoeft hij over dat bedrag geen inkomensbelasting meer te betalen. Je zou dan kunnen pleiten om dit voordeel 50/50 te kunnen doen, dit gaat dan om zo'n 1500 euro 'extra'.
Misschien een beetje off-topic, maar hoe werkt zoiets? Als je een bedrijf hebt hoef je geen inkomstenbelasting te betalen voor alle inkomsten die je direct weer investeert in nieuwe apparatuur en dergelijke? Ik heb hier ook wel eens naar gekeken op de site van de belastingdienst, maar daar werd het voor mij ook niet echt duidelijker van :P Kun je misschien uitleggen wat hier precies de "spelregels" van zijn, of heb je anders misschien een link naar een site waar het duidelijk uitgelegd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij klopt het niet helemaal zoals hierboven staat, maar je mag investeringen aftrekken van de belasting. Stel dat de totale inkomsten voor het bedrijf 100k zijn op jaarbasis dan mogen daar de investeringen vanaf getrokken worden voordat er belasting over wordt geheven. Stel je voor dat die belasting 25% is dan wordt er dus 25k belasting betaald en blijft er 75k over. Stel je nu voor dat de TS 6.5k aan spullen koopt. Dan wordt van die 100k eerst 6.5k aan investeringen afgetrokken en daarna pas de belasting. 100k-6.5k=93.5k.
93.5k*0.25=23.375 betaalde belasting. Kortom, er ontstaat ruimte in je budget ;)

Nu is bovenstaande voorbeeld fictief op basis van percentages en op basis van afschrijfperiode (waarschijnlijk moet dit over meerdere jaren met een restwaarde), maar bedrijfsmatig betaal je dus en geen BTW en je kunt het aftrekken van de winst voor belasting. Overigens had de BTW nog uit het genoemde voorbeeld gehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn pa kan dat... scheelt me ~1000 euro overigens. Inc btw was het ongeveer 7500. Dat vergroot mijn budget zeker, maar niet genoeg om uit te breiden naar een EX1. Dan komt er namelijk ook nog eens een heel bedrag bovenop voor SxS kaarten. Denk dat ik dan tussen de 9000 en 10000 exbtw zit. Dat gaat hem echt niet worden :(

Verder nog even onderzoek gedaan naar lux, en afgezien dat de 5 lux minimale waarde van de JVC cam niet state of the art is, is het wel meer dan genoeg lijkt me (of weinig genoeg, what ever) maar daar komt ook nog eens bij dat ik niet écht geloof dat de PMW EX1 op 0,14 lux bruikbare HD beelden kan schieten. Ik snap wel dat die dan alsnog gevoeliger is maar ik denk dat de PMW op het laatst een of andere superpoempmode heeft waarmee die alles opblaast zodat het wel zichtbaar is, maar niet echt bruikbaar. Ik weet niet hoe een camera anders met 0,14 lux kan filmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De minimale hoeveelheid licht is natuurlijk maar de helft van het verhaal. Bij die hoeveelheid licht is de camera in staat om er een plaatje uit te poepen. Belangrijk voor als je met extreem weinig licht werkt, maar vaak zit je daar toch wel enigszins boven. Waar het mede om gaat is wanneer de camera voldoende licht vangt voor een goed/fatsoenlijk plaatje en dat staat niet in de specs. Een site als camcorderinfo.com werkt met IRE (een eenheid voor het output signaal). Zij vergelijken camera's op basis van 50 IRE; dit is de helft van het optimale signaal en zij geven aan dat dat signaal voldoende is. Je krijgt dan ineens heel andere waarden te zien: willekeurige review.

Je ziet vaak bij camera's met kleinere sensoren dat de benodigde hoeveelheid licht voor 50 IRE ruim boven de fabriekswaarde ligt. Willekeurige review van 3x1/4"

En dan zeggen deze waardes nog weer niks over ruis en kleurechtheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp ! Ik ben er uit :) Dit is wat mijn budget toelaat:

JVC GY-HM100
0.7x Wide Angle converter
extra batterij
kingston 32gb SDHC 166x
Manfrotto statief

Mac Pro
2× Xeon 5500 @ 2,66GHz
12GB DDR3
2 nVidia kaarten

3× Samsung F2380 schermen (met PVA panelen)

:) Een goeie keus lijkt me, aangezien de PMW er kwa prijs niet in zit. Afgezien van het feit dat de JVC slechtere kwaliteit heeft als de PMW heeft hij ook voordelen:
- Kleiner en compacter
- Grotere hoek (dat vooral)
- zowel XD CAM als native FCP support (ipv alleen XD CAM)
- Goedkoper in aanschaf

Dus dit staat vast...

Maarrrr ik had ook nog een aanvullende vraag, met eerst wat uitleg:

Ik heb een jaar of 2 geleden samen met mijn vader een spiegelreflexcamera gekocht, namelijk de Canon EOS 400D. Nou is het zo dat ik binnekort uit huis ga en sowiso een spiegelreflexcamera mee wil nemen (komt van pas bij mijn opleiding van tijd tot tijd, maar naast videografie is fotografie ook al heel lang een hobby van mij). Omdat we hem samen hebben gekocht ben ik aan het denken de EOS 400D met basislens en kaartje gewoon aan mijn vader te schenken, hij heeft er tenslotte de helft aan betaald en van het geld wat hij mij bespaard doordat ik btw via hem mag aftrekken een nieuwe te kopen.

Ik was aan het denken om een EOS 550D te halen. Deze spreekt me ook wel aan; ik ben geen superprofessional, gewoon een serieuze hobbyist; dus een Canon XX of X serie is voor mij niet nodig, en bovendien weer te duur. Deze maakt plaatjes met 18 megapixels en kan ook full hd filmen, tot mijn grote verwondering zelfs met een aansluiting voor externe mic !

Ik heb zelf een arsenaal aan EF en EF-S lenzen, waarmee hele andere effecten behaald kunnen worden als met de JVC cam die ik uitgezocht heb. Ik heb zelf een fish-eye, dus dan zou ik full hd, met een grote hoek (18mm van mn dSLR tegenover de 37mm van de JVC) of fish eye kunnen filmen ! Dit zie ik wel zitten voor de bijzonder scherpe prijs van de EOS 550D.

Nou de vragen:
- Kan de Canon EOS 550D met zijn 18megapixels chip native full hd 1080p opnemen ?
- Kan ik het ".MOV H264" (volgens de canon site) videoformaat gewoon door elkaar gebruiken met .MOV of .MP4 formaat van de JVC ? (of moet dit geconverteerd worden, of is het helemaal niet handig om door elkaar te gebruiken?)
- Krijg ik met 1 CMOS sensor niet het welbekende "jello effect" bij actiebeelden ?

Wederom, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Anoniem: 355724 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:39:
- Kan de Canon EOS 550D met zijn 18megapixels chip native full hd 1080p opnemen ?
Full HD videobeelden
De EOS 550D combineert hoogwaardige fotografie met de mogelijkheid om Full HD (1080p) videobeelden vast te leggen.
Of zoek je een meer formeler statement?
- Kan ik het ".MOV H264" (volgens de canon site) videoformaat gewoon door elkaar gebruiken met .MOV of .MP4 formaat van de JVC ? (of moet dit geconverteerd worden, of is het helemaal niet handig om door elkaar te gebruiken?)
Wat wil je door elkaar gebruiken? Video kunnen uitlezen in de andere camera? Op je Mac zal het met de geschikte codecs goed te doen zijn.
- Krijg ik met 1 CMOS sensor niet het welbekende "jello effect" bij actiebeelden
Afaik kan je dit alleen voorkomen met voldoende FPS en een camera met shutter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LauPro schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 14:00:
Of zoek je een meer formeler statement?

Wat wil je door elkaar gebruiken? Video kunnen uitlezen in de andere camera? Op je Mac zal het met de geschikte codecs goed te doen zijn.

Afaik kan je dit alleen voorkomen met voldoende FPS en een camera met shutter.
Nee hoor, ik wou het gewoon zeker weten :)

Ik wil het bij het bewerken in mijn software door elkaar gebruiken. Met conversie zal het wel gaan maar zou ik het ook native door elkaar kunnen gebruiken ? Omdat het ene mpeg2 is en het andere mpeg4 vraag ik me dat sterk af.

Jello effect maakt voor mij aan camera compleet nutteloos, omdat ik graag snelle dingen film. Dus deze moet dat wel kunnen.

Klinkt weer als een winnaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoitkever
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05 23:43
Anoniem: 355724 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:39:
Wat noem je "native"? Het probleem is niet zoals bij sommige camcorders dat de camera niet genoeg pixels heeft. Het probleem is eerder dat de 18MP chip teveel pixels heeft, waardoor er lijnen overgeslagen worden, wat leidt tot aliasing artifacts en moire. Het is dus niet "native" in de zin dat de sensor 1920x1080 pixels heeft. Zie hier een voorbeeld van aliasing: http://vimeo.com/11000025 of http://www.vimeo.com/6985466 Hier een voorbeeld van moire: http://www.vimeo.com/9687129
Of je die artifacts erg moet vinden is maar de vraag, dat ligt aan je wensen en eisen, bedenk goed waar je de camera voor wilt gebruiken en is aliasing/moire in die situatie een probleem?
Volgens mij kun je dit in de meeste NLE's gewoon door elkaar heen gooien. Let er van te voren even op hoeveel fps je gaat schieten, zorg dat dat voor beide camera's gelijk is. Misschien dat je wat kleuren moet aanpassen, of dat in de camera zelf het picture profile wat wilt optimaliseren zodat beide camera's meer op elkaar lijken.
Wat je wel mag weten is dat de full-HD H264 filmpjes van de Canon nogal wat van je CPU vragen. Gezien het systeem dat je samenstelt kan dat echter wel eens goed gaan, en anders is het een kwestie van eerst even converteren naar een makkelijker bewerkbaar formaat. (Apple fans zijn volgens mij nogal fan van prores, al heb ik daar geen ervaring mee)
- Krijg ik met 1 CMOS sensor niet het welbekende "jello effect" bij actiebeelden ?
Ja, maar dat heb je met elke CMOS sensor. De 550D heeft er in vergelijking met andere DSLRs vrij weinig last van, maar als je extreme actiescene's wilt opnemen is het misschien niet de meest ideale camera. Ook hier weer een voorbeeld, in de laatste paar seconden is het effect duidelijk, de rest van het filmpje is er weinig van te zien: http://vimeo.com/10730770

Belangrijkste vraag is waar je de camera voor wilt gebruiken. Er zitten gewoon voor en nadelen aan. Voor de prijs is het een fantastische camera, met schitterende beelden in low-light, met prachtig korte depth of field. Er zijn echter ook een aantal problemen en situaties waarin de 550D niet geschikt is. Volgens mij is dat echter niet meer zo'n issue als je ook een goeie "echte" camera hebt, maar het is jouw beslissing uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, korte dof en actie gaan gewoon niet goed samen als er handmatig scherpgesteld moet worden. Ik twijfel in dit geval dus aan het nut van de 550D. Voor statische opnames wel prima bruikbaar. (zeker icm een losse recorder en mic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Gozer; STOP! Ik zag je een paar posts eerder het aantal millimeters/filmhoek van de lens tussen die JVC en die Sony vergelijken. Vervolgens trek je de conclusie dat die JVC meer groothoek heeft! 8)7

Die EX1 heeft 1/2 inch sensoren en die JVC 1/4 inch! Een 5,8 mm lens zal op een EX1 dus véél meer groothoek zijn dan op die JVC. Doe jezelf alsjeblieft een lol en check en dubbelcheck voordat je iets koopt. Zeker als het gaat om duizenden euro's! Overigens moet je kijken naar het 35mm equivalent van groothoek. De Sony EX1 is 31mm groothoek, en dat is een redelijke groothoek, terwijl de JVC pas bij 39mm begint!
Met 0.7 groothoeklens op die JVC wordt de vergelijking Sony: 31mm vs JVC 27,5 En nee, extra glas op je lens schroeven maakt het beeld er zeker niet mooier op...

Verder de EX1 vs de EX3. De EX3 is iets ergonomischer, maar let op (en ik spreek uit ervaring) de EX3 zo half op je schouder hangen is ook echt maar de helft van de oplossing. Dat na een half uurtje ga je dat echt wel in je armpjes merken omdat (meer dan) de helft van het gewicht op je armen rust. Zelf heb ik gekozen voor een EX1R met een Protech-ST-7. Da's ook niet de heilige graal, maar met een flink accublok achterop is ie aardig in evenwicht op je schouder - beter in elk geval dan de EX3! Die EX1 is ook véél lichtgevoeliger dan die JVC camera.

Over SDHC: Met de Sony EX1R kan je op een flink aantal SDHC kaartjes gewoon opnemen mét overcranking. Zelf heb ik de 32 Gb SDHC van Sandisk (class 10) i.c.m de MXM adapter, maar het werkt ook met andere class 6 kaartjes (let op: niet alle merken hoor!) Dat het maar een half alternatief voor origineel SXS sony media zou zijn is lang achterhaald!

Dan door naar LUX: Dit is echt zo'n eigenschap die fabrikanten onder verschillende omstandigheden aandragen. Je had zelf al zo'n vermoeden zag ik. :) De ene fabrikant (ahum, sony) zegt; 0.14 lux! (Ja mike, een amazing discovery!) Maar ondertussen is dat op een speciale slow shutter speed of op een 24 dB gain. Het is dus een nogal weinig zeggende factor omdat iedere fabrikant er andere omstandigheden bij gebruikt. Ik kan je vertellen dat de volgorde van lichtgevoeligheid ongeveer zo is:

Canon 5D MK2 (met een F1.4 lens)
Sony PMW-350 (Full HD schoudercam) + Sony PD170/150/ VX2100 (Dit zijn oude 4x3 SD camera's)
Sony EX1/EX1R / Panasonic DVX100b (SD camera)
Sony Z5/Z7 / FX1000 / NX5 / Panasonic HMC150 / HMC170 / HPX300
Sony Z1 / FX1 Canon XHA1 / Panasonic HVX200 / JVC GY HM100

Die JVC staat dus aardig onderaan de lijst. Vergeet dat dus niet!

Verder zie ik een kostenpost van 3500 euro voor een MAC die je vooral kiest vanwege de Mac's op de HKU. Nou heb ik zelf de HKU gedaan (Audio Visuele Media) en ik heb zelden daar op die Mac's gemonteerd. Wat ik alleen maar wil zeggen: hecht daar niet teveel waarde aan. Je kan ook prima thuis monteren en op school tonen. Heb het zelf 4 jaar gedaan (ik monteerde gewoon op windows met vegas video) en dat ging prima. Zo nu en dan was ik zelfs blij dat ik gewoon de boel goed werkend thuis had als ik studiegenoten weer eens zag klooien met projecten die niet wilden re-linken of waarbij er opeens bestandjes uit het project verdwenen waren. Het idee: De HKU gebruikt Mac, DUS moet ik ook Mac hebben raakt weinig ehh wal ;)

Waarom wil je drie schermen trouwens? Werkelijk alles wat ik hier qua montage, animaties doe gaat prima met 2 schermen op een enkele quad core (en dan nog worden bijna nooit alle cores gebruikt). En waarom een 2x XEON quad core? Leg nou even prioiteiten. Voor een filmpje monteren met final cut is een 2x xeon quad core dat dus NIET!

Tot slot (en dan stop ik er mee hoor) zal ik ff 'mijn' lijstje maken voor +- 6500 ex btw.
-Sony EX1R bij Digibroadcast: 4000 pond = 4600 euro (EX BTW)
-Geheugenkaarten Sandisk + MXM adapter = 300 euro (EX BTW)

Dan heb je nog 1600 euro (EX BTW) over voor een computer. :o

Koop 2 keer 24 inch en dan heb je nog 1000 over voor je PC. Hup, snelle I7 quad core er in, Nvidia / ATI kaart. 8 gb ram en een terrabyte of 3 aan harddisks. En ja, als je wil kan je daar ook gewoon OSX op installeren. Best of both worlds... heb het zelf precies hier zo staan. incl. een Sony EX1R!

Ik hoop dat je nog niets hebt aangeschaft, want ik heb het idee dat je wat betreft een aantal dingetjes nog een verkeerd beeld hebt! :/ En als het nou gaat om een leuke gadget oké, maar dit zijn wel even andere investeringen!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jullie maken het me moeilijk ! Ik ga nog wat mee research doen en dan kom ik hier weer op terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een Mac kopen voor Adobe software klinkt jaren 90, Adobe focust eerst op Windows en daarna volgt de Mac ooit ook wel. Uit een werktuig wil je gewoon meer performance voor je geld halen en de afschrijving reduceren.

Dual processor is pre-2005 denken. Toen een thread een volledige processor bezig kon houden en je hebt een tweede processor nodig om je computer niet vast te laten lopen. Een goed ontworpen dualcore is superieur tov 2 single core processors. De afstand tussen cores is korter zodat ze efficiënter samenwerken. Met de huidige quadcore, hexacore,... trends is het helemaal waanzin om met 2 of meer processors te werken. Om het effect van 2 processors te krijgen, smijt je gewoon een processor met meer cores erin. Tenzij als je erg veel threads hebt (bv bak volstampen met virtuele machines, webserver die voor elke http request een thread aanmaakt,...) en volgens metingen nooit genoeg cores kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah het gaat over processors. :)

Die XEON processors zijn geen vreemde keuze aangezien je die automatisch nodig hebt als je wilt gaan voor 2 fysieke processoren ;) Uiteraard zit er een toeslag op, maar die is niet meer zo groot als 3 jaar geleden. Verder zou je eens moeten zoeken naar specifieke reviews voor multi-core ondersteuning en de schaalbaarheid hiervan voor de specifieke software die je in gedachten hebt. Daarnaast maakt de architectuur van de processor extreem veel uit voor de snelheid tijdens de applicaties.

Hier een voorbeeld van het renderen van 1440x1080 materiaal in Premiere Pro CS4 met diverse procs. De intel i980 heeft 6 cores en de andere modellen 4 cores. Je ziet dat de 980 in principe goed schaalt (ca 25% sneller met 50% meer cores, dus logisch), maar de kloksnelheid is eveneens hoger.

Ik ben het eens met de analyse hierboven dat één snellere multi-core CPU slimmer is dan een dual multi-core CPU opstelling voor bijna iedereen behalve extreme workstations. Ik ben ervan overtuigd dat je met een goede i7 setup prima vloeiend kunt werken en ben het er eveneens mee eens dat je beter een groter deel van je budget in de camera kunt steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@rapture
Ik heb het natuurlijk over 2 Xeon Quad cores... Volgens mij maken ze niet eens single core cpu's meer. Bovendien is de Adobe software de laatste reden waarvoor ik een Mac koop, DAT loopt namelijk prima op windows !

@undertaker
Ik begrijp niet helemaal waarom een hoek van een camera groter is als de sensor groter is, maar ik neem het verder wel van je aan. Het leek me al sterk dat een PMW zo'n kleine hoek zou hebben. Ik weet dat een stuk glas voor mn lens het niet beter maakt, maar daarvoor is het wel 1000en euro's goedkoper.

Mijn keus voor een mac heeft wel iets meer achterliggende gedachte als alleen omdat ze dat op het hku gebruiken: er zijn 3 grote video editing programma's, en als ik het goed heb begrepen word Avid vooral voor grotere producties gebruikt. Bovendien weet ik dat ik Avid niet fijn vind werken dus dan ben ik al aangewezen op Premiere en FCP. Premiere werk ik op het moment mee, en ik vind er niets mis mee maar aangezien ik niet van plan ben Avid te gaan gebruiken kan ik met een windows pc ALLEEN premiere gebruiken. Ik vind het dan net alsof ik mezelf beperk. Op een Mac kan ik zowel MacOS als windows zetten, met zowel FCP als Premiere. Daarbij gebruiken veel bedrijven, waarvan ik na mijn opleiding wel hoop dat ze me aan willen nemen MacOS met FCP als Windows met Premiere... Kortom; als ik een mac koop beperk ik mezelf minder.

Maar daar blijft het niet bij: De rekensnelheid van de computer kan misschien op dit moment wat overdreven zijn om te videobewerken, maar naast dat wil ik er ook andere toepassingen als 3DSMax (op de windows die ik op de mac zet dan) te gebruiken. Bovendien heb je als je een dynamic link tussen AE en Premiere gebruikt, vooral met HD ook al snel wat rekenkracht nodig. Als het dan nóg te veel is, dan ben ik voorbereid op het videomateriaal met een bitrate die er volgend jaar rond deze tijd beschikbaar is. Oftewel, zelfs als die nu wat te snel is voor mijn doelen, dan kan ik er in ieder geval voorlopig nog mee vooruit.

En tenslotte is mijn plan om van de MacOS een compleet bewerkingssysteem te maken, met dus alleen bewerkingssoftware. Als ik het goed heb begrepen blijven mac's lekker clean, zijn er weinig tot geen virussen voor en is er geen gedoe met registers of defragmenteren. Klinkt als een praktisch systeem om zware bewerkingen op te doen ! Op het mac gedeelte van mijn computer hoef ik dan dus ook geen overbodige shit te installeren, dat doe ik wel in het windows gedeelte.

Dus mijn mac keuze is wel goed overwogen. Mensen kunnen nu ook er tegenin gaan en zeggen dat je met CS5 ook Avid en FCP bestanden kan bewerken, maar dat weet ik, maar ik wil tegen de tijd dat ik klaar ben met mijn opleiding ook bij een bedrijf kunnen komen waar ze met Mac en FCP werken. Op het HKU kan ik wel zeggen van ik maak het thuis wel af, in het bedrijfsleven ligt dat vaak minder gemakkelijk.

Mijn mac keus staat dus redelijk vast... Tenzei iemand al die punten kan ontkrachten.

Dus dan komen we weer terug bij het camera-en-budget verhaal: Ik vind het dus toch wel de moeite waard om een zware pc te kopen, die veel geld kost, en daardoor blijft er automatisch wat minder van mijn budget over.

Ik wéét dat PMW beter is als de JVC die ik uitgezocht heb, maar het geld is er simpelweg niet. Ik weet dat jullie mijn computer keuze overdreven vinden maar die mac's zijn nou eenmaal voor zware videobewerkingen, al dan niet met FCP en Premiere, daar zijn ze voor gemaakt. Het is niet alsof ik met mn 8 cores ga textverwerken ofzo, dus eigenlijk begrijp ik niet echt waarom jullie dat afraden en me aanraden een i7 te kopen. Ik snap dat ik met een i7 nu prima weg kom, maar behalve dat ik denk dat een dubbele xeon sowiso al sneller werkt als een enkele i7 denk ik dat er veel langer wat aan heb.

En de JVC camera lijkt me prima voor mijn doeleinden: Ik heb nog geen bedrijf met grote producties ofzo, dus het is niet alsof ik de 5000e (als het PMW EX1 (niet R) is snel terug verdien. De JVC camera lijkt me een prima stap tussen consumenten camera en professionele camera. Bovendien is hij lekker compact en is hij volgens gebruikers ook gebruiksvriendelijk. Iedereen die ik heb gesproken die er een heeft is er tevreden mee. Ik heb ook lowlight footage gezien wat ik er prima mee door vind kunnen. Tuurlijk het is geen PMW, maarja, waarom rij jij in de auto waar jij in rijd, hoezo heb je geen kleiner huis gekocht en ben je in een ferrari gaan rijden ?

Het Lux verhaal had ik inderdaad al door. Maargoed het staat daar zo op hun sites, dat kon ik niet weten voordat ik het opgezocht had...

Dan; de volgorde van de lichtgevoeligheid:
Canon D5 -> ik wil geen DSLR (echt niet, is al vaker besproken in de topic)
Sony PMW-350 -> ik heb geen geld voor full hd schoudercams
Sony PD -> Ik wil geen oude 4×3 camera's
Sony PMW-EX 1/3 -> Ik heb geen geld voor deze camera's
Panasonic DVX100b -> Ik wil geen SD camera
Uit het overige lijstje herken ik zo een aantal modellen als HDV camera's en ook dat wil ik niet.

nouja goed ik heb de rest niet allemaal opgezocht maar neem aan dat mijn punt duidelijk is. Is wel sjiek dat ze vroeger toen ze nog in 4×3 filmden lichtgevoeligere sensoren hadden als dat ze nu hebben, maarja, dat is toch geen reden voor mij om die JVC camera niet te kopen ?

Ik wil 3 schermen omdat ik dat fijn vind. Ik werk al jaren met 3×1920×1440 op CRT's en dat vind ik fijn werken. Dat mag iedereen onnodig vinden wat die wil, maakt me verder niet zo veel uit, ik vind het wel fijn, en bovendien heb ik mijn 3 nieuwe schermen zojuist binnen gekregen dus die blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat betreft de pc. Meerdere cores/procs hebben altijd overhead en zijn niet zo effectief als minder cores met een hogere kloksnelheid. Wanneer je ruim voldoende hebt aan een i7 setup op dit moment is het voor een pc veel slimmer om nu een dergelijke i7 setup aan te schaffen en deze gewoonweg wat sneller te upgraden over een paar jaar dan nu een over the top systeem aan te schaffen dat je nu niet volledig gebruikt en alleen aanschaft om langer mee vooruit te kunnen. Tegen de tijd dat je upgrade is die set en goedkoper dan nu een dual CPU set aan te schaffen (totale kosten van nieuwe setup nu en upgrade later) en is de upgrade set sneller tegenover de dual CPU set.

Ik heb te weinig kaas gegeten van Apples om daar een zinnige uitspraak over te doen. Ik weet wel dat je uitspraken over windows icm register en defragmenteren gebaseerd is op het verleden. Je weet welke software en codecs je nodig hebt en win7 is goed dichtgetimmerd en defragmentatie is niet meer nodig (en niet aan te raden met een SSD, welke een essentieel onderdeel is van een dergelijk systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 08:13

|sWORDs|

vSphere/ESXi

1) OSX kun je installeren op een PC, neem alleen wel het juiste moederbord (let op lan en audio chip).
2) Het verschil tussen een Core i7 920 of een dual X5550 (= 920 met twee 6.4 GT/s QPI's) is verwaarloosbaar met de meeste taken. (Ik heb beide). Tegen de tijd dat je i7 niet meer voldoet voor 3DSMAX kun je waarschijnlijk redelijk goedkoop naar een hexacore. (Ik haal 24k met een Dual X5550 in cinebench, een i980x gaat daar echt wel overheen).
3) Zoals hierboven al staat is Windows helemaal niet langzamer dan OSX.
4) Enig idee wat je besparing is als je van een Mac Pro Dual naar een Core i7 PC gaat?

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 03-05-2010 14:27 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
@eyebeekaii: Ik denk dat je gewoon moet kopen wat je vanaf dag 1 al aangaf dat je wilde kopen, de JVC en de Mac. Afgaand op wat je hierboven zegt denk ik niet dat iemand je hier nog op andere gedachten zal brengen! Niet dat dat moet natuurlijk, maar mensen in deze thread zeggen zinnige dingen en we zijn nog geen stap verder dan bericht #33840331 :) .

Trouwens, voor mijn eigen nieuwsgierigheid, welke bedrijven zijn dat die uitsluitend werken op Macs met FCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 355724 schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:01:
Ik heb geen geld voor camera x, y, z
Het is de kunst om de budgetverdeling zodanig op te schuiven dat je maximale eruit haalt. Als je primaire rol/job filmen is, dan is de camera boven alles. Nu smijt je geld aan verschrikkelijk overpriced computer zowel in termen van het merknaam als in termen van hardwarekeuze, dan is het jouw keuze om zo weinig mogelijk camera in huis te halen. Ik zou bijna denken dat we niet over filmen, maar over kwijl computerspecs aan het spreken zijn. Prioriteiten stellen, van een ietsje tragere computer ga je niet dood en dat beetje langer wachten los je op door een koffie te halen of de render een nachtje door te laten draaien. Als je wachtlijsten/queues dermate lang worden dat je computer gemiddeld 16+ uren per dag aan het renderen is, dan zou ik snellere hardware kunnen rechtvaardigen, anders niet. Voor 5 minuutjes gemak/luxe smijt ik geen geld overboord aan hardware. Dus geld naar de primaire rol verschuiven, de camera? Met een brakke camera kan je niet werken en het kan maximaal brak beeld produceren. Met brak beeld als input kan de beste computer niks ervan maken. Ik zou de verdeling naar 90/10 doen: 90% van het geld in de camera en 10% in een budget quadcore bakje dat gewoon z'n job moet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 03-05-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@sWORDs
Als een i7 sneller is dan 2 xeons (die dus niet zo veel verschillen van een i7 volgens jou):
1) hoe kan dat dan ?
2) waar zijn Mac Pro's met 2 quad cores dan voor ?

Tuurlijk weet ik wat ik zou besparen als ik een pc zou halen ipv een mac.

Kun je me wat meer vertellen over MacOS op een pc ? Wat ik namelijk had begrepen zou dat namelijk niet zomaar gaan zonder vreemde patches etc. Word alles dan native ondersteund ? Waar zou ik op moeten letten bij aanschaf, welke audio en lan kan ik wel en welke niet ?

(het gaat me er vooral om dat ik MacOS kan gebruiken, niet dat ik een apple computer heb)

@hfos
Nouja, niet perse: ik ben wel verder gekomen, ik weet intussen wat ik aan wil schaffen. Ik sta wel open voor wat mensen hier zeggen hoor, maar ik heb mijn keuze wel overwogen. Ik weet natuurlijk ook niet alles daarvoor kom ik hier vragen en kom ik er bijvoorbeeld achter dat MacOS ook op een pc moet kunnen.

Het is dus niet alsof ik niet open sta voor suggesties, het is meer dat ik lang niet al mijn overwogen punten voor de verschillende dingen hier online heb gezet, en de mensen die suggesties doen dus ook niet alles meewegen wat ik meeweeg...

Maar als iemand me uit kan leggen hoe het zit met MacOS op een pc, en waarom 1 i7 sneller zou zijn dan 2 xeons, hoor ik het graag want een paar 1000e besparen is ook niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een kleine titelchange.

Ik zou je aanraden om voor je vragen over het installeren van een Apple OS op een pc even kijken in het Apple deel van GoT. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik heb nog wat extended research gedaan naar of ik al dan niet een machine met veel cores moet kopen.

Toch lijken CS5 en FCS3 wel met meerdere cores om te kunnen gaan:

Van het Apple front over multicore toepassingen:

Geek.com is van mening dat FCP het beste werkt op een 8-core MacPro
Of course, Final Cut Studio truly shines when combined with a high-end eight-core MacPro workstation beefed up with gigabytes of RAM and the latest high-end ATI or Nvidia graphic card to speed up video effects
AV entertainment zegt dat FCP7 wel met multi core om kan gaan
quote: av-entertainment
Snow Leopard, of te wel Apple OSD 10.6, kwam eind augustus 2009 met tal van verbeteringen op de markt. Deze verbeterde features dragen mede bij tot het optimaal functioneren van FCP7. De verbeteringen zijn op te splitsen in meer snelheid, geschikt voor 64-bits systeemprogrammatuur, optimale ondersteuning van multicore processoren
Voor compressor leek er in 2008 al het programma Qmaster te zijn wat de rekentaken van het programma maximaal over het maximaal aantal cores verdeeld.

Het programma lijkt geschikt te zijn voor: Shake, Alias Maya, Final Cut Pro, Compressor en DVD Studio Pro

ProRes lijkt geoptimaliseerd te zijn voor multi cores, ik quote:
ProRes has been optimized for multi-core processing.
Van het Adobe front over multicore toepassingen:

Leuk stukje "How Adobe CS5 takes advantage" ik quote:
quote: pcmag
Looking over the whole list of features that are enabled by more memory, multi-core support, and GPU acceleration, I'm struck by how some of the features seem pretty esoteric--but a lot seem likely to become very mainstream, such as working with larger HD video or scaling an image to any size you'd like.
Nog een mooi stukje over het multi-core gebruik van CS5
For multi-core CPUs the After Effects CS5 has an option “Render Multiple Frames Simultaneously”. This feature has also been considerably improved. The CS5 developers have completely rewritten the After Effects multi-core processing engine. As a result render time showed by CS5 during benchmark tests is by 30-50% shorter.
Another improvement is that starting up multi-core processing in CS5 takes 1-2 seconds compared to about 30 seconds in CS4. So using multi-core processing became more convenient even for short renders.
Thus CS5 ensures more effective use of CPU cores and makes multi-core processing more comfortable and efficient.
so you will be able to enjoy all the advantages of the latest multi-core systems.
Wat testresultaten van 4core vs. 8core:

Ik snap dat een Mac met 2 quadcores niet dubbel zo snel loopt als een met 1 quadcore, daar ga ik ook niet vanuit. Waar ik wel vanuit ga is dat de workflow een stuk vloeiender zal verlopen. Hier wat testresultaten

What's the real world difference ?
Zoals je hier kan zien lijken vooral Efter Effects en Compressor wel voordeel op te doen aan de 8 core. PS is op de een of andere manier iets langzamer

Benchmarks
Het is een beetje een gare tests omdat behalve de CPU's het geheugen ook verschilt. Je moet echter kijken naar de 2.26×8 (12g) statistieken, dat is namelijk de Mac waar IK over nadenk. Als ik dat zo zo zie scored die alsnog super, uiteraard iets minder als de nieuwe 2,93×8 CPU maar wel nog meer als de oude 3.2×8 met zelfs 16gb !

Nogmaals het is echt niet alsof ik mijn geld het liefst weg gooi, maar ik krijg toch aardige reden om te geloven dat zo'n 8 core toch wel nut heeft. Waarom moet ik geen 8core kopen als het duidelijk is dat CS5 er prima gebruik van kan maken, en FCS ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk ook dat niemand zal betwisten dat twee quodcores langzamer zijn dan één. Het punt waar het om gaat is dat het prestatieverschil IRL misschien 30-40% is. Als je over 2 jaar je processor zou vervangen door een sneller model, dan is het prestatieverschil waarschijnlijk rond de 100%. Als bonus ben je als totale investering dan zelfs waarschijnlijk goedkoper uit en de single quadcore opstelling is op dit moment zeer waarschijnlijk ruim voldoende! Dat je het ding volstopt met RAM lijkt me niet meer dan logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, nou de computer maar weer even terzeide gelaten (ik ga eens eerst wachten op de nieuwe mac pro's die in juni uit moeten komen, en dan overwegen eentje te kopen met een enkele hexacore)

Terug naar het camera-verhaal: Wat vinden jullie van de Sony HXR-NX5E ? Deze zou 1,037,000 pixels hebben, net wat meer als 1280×720p dus. Verder moet ie ook gewoon op de meeste vlakken net wat beter zijn als de JVC GY-HM100: dubbele ring, 20× optische zoom, betere lowlight prestaties, meer ND filters, AVCHD codec, 1/3e inch sensoren, ook al zijn het CMOS sensoren en tja... Het is een Sony ! Verder heb ik zo'n vermoeden dat hij behalve beter te betalen als de PMW EX1, ook wat handzamer en kleiner is. Deze is dan wel wat duurder als wat ik me eigenlijk voorgenomen had, maar zit nog altijd wel paar 1000 onder de PMW EX1r. Misschien een mooie tussenstap om te maken met mijn budget ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoek gewoon naar een winkel die ze beide op voorraad heeft en rijd daar heen. Dan kun je ze aansluiten op een tv en zien wat de resultaten zijn. Anders even een laptop meenemen om het te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Misschien is het de moeite waard om te wachten op de release van de Red Scarlet?

Nieuws over de Scarlet (oa hands on)

Met het duurdere model, de Red One, (specs :9~ ) zijn al veel mooie films geschoten. De Red One is ver buiten je budget, maar de Scarlet gaat waarschijnlijk $3000,- kosten en is net als zijn grotere broertje geheel modulair. Je kan zelfs je Canon- of Nikonmount lenzen gebruiken met een adapter en eventueel later nog upgraden naar een One-module en al je accessoires behouden. Dat laatste is ook erg veel waard :)

Afbeeldingslocatie: http://blog.360dgrs.nl/wp-content/uploads/red_scarlet.jpg

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die Red One is inderdaad wel heel erg ziek, ik weet wel waar ik mijn geld heen breng als ik de loterij win :P 4k video enzo, daar doe ik het wel voor.

Ik ga wel eens verder kijken of dat een optie is. Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Zegato schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:08:
Misschien is het de moeite waard om te wachten op de release van de Red Scarlet?

Nieuws over de Scarlet (oa hands on)

Met het duurdere model, de Red One, (specs :9~ ) zijn al veel mooie films geschoten. De Red One is ver buiten je budget, maar de Scarlet gaat waarschijnlijk $3000,- kosten en is net als zijn grotere broertje geheel modulair. Je kan zelfs je Canon- of Nikonmount lenzen gebruiken met een adapter en eventueel later nog upgraden naar een One-module en al je accessoires behouden. Dat laatste is ook erg veel waard :)

[afbeelding]
De Red One is het verouderde model..... je moet dan gaan voor een Epic (of een Red One met de nieuwe Mysterium-X sensor.... die ook in de Scarlet en Epic zit).

Maar de Scarlet brain met fixed lens wordt ongeveer $3700. Dan moet daar nog je accu en oplader bij, je EVF/LCD etc. Dan zit je al snel aan de $6000. Dan moet daar nog BTW en douanerechten bij en voila, dan zit je boven je budget.

Als je toch die kant op wil dan kan je weer net zo goed kijken naar een Canon 7D/5D... want daar concurreert de Scarlet meer mee dan een Sony EX1/EX3 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat word inderdaad wel erg duur...

Het blijft gewoon ontzettend lastig. Had me inmiddels al weer min of meer voorgenomen genoegen te nemen met de JVC GY-HM100, omdat de eerste camera daar ik ECHT alles mee heb wat ik wil de EX1r is. Maar toen begon ik me weer zorgen te maken over de lowlight prestaties, want dat vind ik wel belangrijk. Het zal denk ik afhangend van de lowlight prestaties van HM100 er vanaf hangen of ik die neem, of de Sony HXR NX5E, want ik denk dat die lowlight prestaties een stuk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het filmpje op http://www.engadget.com/2...mb-evf-surprise-hands-on/ wordt (aan het einde) gesproken over een startklare startersset van ca 4700 dollar. Helaas staat door Griekenland de dollar momenteel een beetje ongunstig. Voordeel van een Red tov een dSLR is ongecomprimeerde video. Nadeel is de kleinere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 22659 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:50:
In het filmpje op http://www.engadget.com/2...mb-evf-surprise-hands-on/ wordt (aan het einde) gesproken over een startklare startersset van ca 4700 dollar. Helaas staat door Griekenland de dollar momenteel een beetje ongunstig. Voordeel van een Red tov een dSLR is ongecomprimeerde video. Nadeel is de kleinere sensor.
Op het forum van Red heeft Ted het over $3700... maar "startklaar" is wat misleidend.
Kijk voor de grap eens wat een accu + oplader kost. Ook op CF schieten met de REDCODE codec is geen pretje.... dus een harddisk module is welkom. Etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07
Ik wil niet lullig zijn hoor, maar je gaat beginnen aan een propedeuse op de HKU, waarom wil je tot max 6500 euro uitgeven? Volgens mij heeft de HKU wel wat om je eerste jaar te overbruggen, en dan kun jij gaan kijken wat je nodig hebt..

Verder, vergeet red nou maar gewoon, alles behalve de body is duur. Plus, met zo'n camera moet er nog een rig bij waar je u tegen zegt.

[ Voor 22% gewijzigd door simon op 11-05-2010 08:24 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet dat het niet perse nodig is om mijn opleiding te doen, maar het zal wel zeker helpen. Daarbij is het ook gewoon een hobby van me, en wil ik kunnen filmen wat ik wil, wanneer ik wil; bovendien kan ik op die manier nog fijn wat bij verdienen tijdens mijn studie...

Nou, ik ga 19 mei naar zowel een winkel om de camera's uit te proberen als naar de AV manifestatie in hilversum (ligt min of meer toch op weg naar die winkel en ik heb tickets). Maar, ik ben er wel min of meer over uit dat het de Sony HXR NX5E cam word. Degelijke camera, goeie lowlight funkties, fijne lens en nog veel meer voordelen ten opzichte van GY HM100... Natuurlijk ook wel een ander prijskaartje, maar ik heb zoiets van als ik het doe, dan doe ik het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat kost die NX5? Het ziet er namelijk uit als een goede camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
avned.nl (prijsaanvraag via mail) en fofic.nl bieden hem voor € 3690,00 ex. aan.

Ja, ik heb er nog flink over zitten opzoeken en het lijkt me echt gezien mijn budget en insteek de juiste keus ! Degelijke Sony camera met EXMOR CMOS sensoren en een G lens, redelijk grote hoek en goeie lowlight funkties die ik erg belangrijk vind. Verder leuke extra's zoals SD recording, SDI output, slowmotion recording, hybrid recording en nog veel meer. Verder is die gewoon beter als de andere voormalige kanshebbers (de goedkopere JVC en Panasonic camera's) Full frame LCD met véél meer pixels op LCD en zoeker als andere camera's, betere controls;

In een woord: Sony :)

Nou ik ga hem woensdag dus bekijken, en als die niet tegen valt zo snel mogelijk in huis halen. Als ik hem heb kom ik na mijn hele gezeur natuurlijk hier als eerste verslag uitbrengen :)

Het hele computergebeuren ben ik nog steeds niet uit, maar het aantal opties waar ik voor wil gaan lijken wel kleiner te worden. Duurt niet lang meer voordat ik daar ook helemaal uit ben. Ik wil hoe dan ook een systeem waar ik CS5 op windows 64bits kan draaien met een CS5 certified videokaart. Of het een mac of pc word blijft lastig. Daarover later meer, nu eerst de cam

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 355724 op 17-05-2010 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Vergeet niet de tweelingbroer van die NX5, de AX2000. Flink stuk goedkoper, maar technisch (lens, sensor, lcd enz) precies dezelfde camera. Mist alleen een aantal menu-opties. Moet je zelf maar even kijken of je toch de meerprijs voor de NX5 wil betalen.

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de NX5E afgelopen woensdag gehaald :)

Hij doet het geweldig, geeft schitterend beeld en de lowlight funktionaliteit is beter als ik had durven hopen :) Ik had de AX2000 wel gezien, maar ik had een reden om liever de NX5e te hebben... Ik weet zo 1,2,3 niet meer wat dat was.

Maar ik heb hem nu, en ben er erg tevreden mee voor zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Anoniem: 355724 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:02:
@mig29
Momenteel gebruik ik het Adobe pakket, dus Premiere en AE, maar ik ga volgend jaar dus studeren op een mac school, waar ik verwacht over te stappen op FCP, al wil ik ook nog met het Adobe pakket blijven werken sinds ik daar goed mee overweg kan.

@hfos:
Zonder SSD kost het in de apple store 3400inc btw, en dat is dan ook nog eens met een dubbele videokaart. Heb meerprijs van de ssd aangevraagd maar die wil niet. Ik ben niet eens een mac persoon, vind mac maar nix, beetje geld uit de zak klopperij, MAAR ik ga volgend jaar dus naar school op een mac school en als daar alleen met FCP gewerkt word wil ik niet net een paar duizend euro aan een pc uitgegeven hebben waarop ik geen FCP kan draaien. Daarbij komt dat apple hardware sowiso zeer degelijk is, over het algemeen toch betere kwaliteit als een pc (dat is gewoon een feit,ondanks dat ik mac nix vind) en vooral: ik kan wel Windows op die mac installeren. Ik kan hem dus ook gewoon als pc gebruiken.

Ik gebruik op het moment zelf dus Premiere, maar ik wil toch wel de kans hebben om FCP te gaan gebruiken op korte of lange termijn...
Dan toch maar een windows pc voor E1500,- en MacOS virtueel draaien? 8)
Dan kan je EN MacOS draaien voor het Apple only pakket van je opleiding, EN je kan Adobe blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
^ja, ik heb nog wat geld bij elkaar weten te schrapen... Ik kan denk ik nog wel een euro of 3500 inc btw spenderen aan de nieuwe computer. Ik wacht even tot juni om te kijken wat die nieuwe mac pro's kosten, maar anders word het inderdaad een gewoon een pc met een hackintosh er op :) eigenlijk heb ik alleen FCP echt nodig van apple. Voor de rest vind ik windows prima, en als ik een mac koop komt er ook sowiso windows op. Sowiso moet ik even kijken of je bij de mac shop ook de CS5 certified kaarten kan kopen, want dat is wel een must voor mn nieuwe pc: het CS5 pakket ondersteund native AVCHD (wat mn nieuwe camera gebruikt) en met de certified CUDA kaarten hoef je een groot deel van de effecten niet meer te pre renderen. Samen zorgt dat natuurlijk wel voor een hele strakke snelle workflow als premiere gebruiker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:07
26779 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 13:56:
[...]

Dan toch maar een windows pc voor E1500,- en MacOS virtueel draaien? 8)
Dan kan je EN MacOS draaien voor het Apple only pakket van je opleiding, EN je kan Adobe blijven gebruiken.
virtueel films editen... :X no way. dat kost wel erg veel kopjes koffie.

Geef je niet al erg veel geld uit? Beetje apart voor een propedeuse student om dit allemaal te kopen, maar goed.. Dat is mijn idee alleen maar. Geld wat je bespaart kun je imho beter in projecten steken.

[ Voor 19% gewijzigd door simon op 22-05-2010 14:12 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Misschien alslaatste nog de optie om een Mac Clone te nemen om wat geld te besparen: bijv PearC of (misschien iets tricky-er) RussianMac
Als je dan met bootcamp W7 erop zet kan je alsnog Adobe gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voor degenen die het leuk vinden:

http://www.youtube.com/ey...DB3C8FF442F/0/17ED-bCtAOo

Ik heb me zondagmiddag goed vermaakt door op dingen te schieten en ze op te blazen, terwijl ik het filmde met 200fps. Ik heb het met premiere nog met 50% vertraagd dus het beeld is 8× zo langzaam als normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
even niet voor het stoken in de topic. Maar ik monteer Full-HD met redelijk wat effecten erover heen gewoon op een macbook pro 17 inch 2.8 duo.
Oké het uitrenderen gaat niet super snel. Maar ik kan wel overal ter wereld monteren.

Ben trouwens benieuwd waarneer de scarlet uit gaat komen.
Zit op dit moment bij een productie waar ze met een Red one draaien. Dat ziet er ook echt super mooi uit :D. Het nadeel is wel dat je altijd een data-manager op de set moet hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door joke_name op 24-05-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Anoniem: 355724 schreef op maandag 24 mei 2010 @ 16:48:
Voor degenen die het leuk vinden:

http://www.youtube.com/ey...DB3C8FF442F/0/17ED-bCtAOo

Ik heb me zondagmiddag goed vermaakt door op dingen te schieten en ze op te blazen, terwijl ik het filmde met 200fps. Ik heb het met premiere nog met 50% vertraagd dus het beeld is 8× zo langzaam als normaal
Leuk gedaan, een beetje het budgetidee van deze videoclip

Dingen die opgeblazen worden blijven altijd mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@joke name:
Het is ook wel te doen allemaal hoor... Maar om te beginnen is mpeg2 full hd sowiso een stuk makkelijker te bewerken als AVCHD (mpeg4 / h264). Ik heb zelf een AMD X2 @ 2×2,42GHz met 3Gb op het moment. Afspelen gaat niet zo geweldig, maar mijn CS4 kan prima met het AVCHD codec overweg en bewerken is nog wel een beetje te doen opzich, afgezien van het previeuwen dus.

Maar ik heb het geld nu, nu wil ik ook een degelijke computer die de video gewoon goed kan bewerken :)

@barozza:
Ja, een beetje wel, ik zal vast nog wel eens iets met een slowmotion videoclip doen :) dit was meer gewoon een vrij zonnige zondagmiddag in de tuin goed opgevuld in het kader van "spelen met mijn nieuwe camera" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Mooi dat je die NX5 hebt. Prima camera hoor! En nou lekker gaan filmen :P

Maar heb je echt 3500 (!!!) euro beschikbaar voor een PC? Daar kan je echt een monster PC voor samenstellen. :D Even vlug, en dan neem ik de prijzen nog ruim:

-425 euro voor een moederbord voor een Core I7
-875 euro voor een 6-core I7 970 CPU 3,2 ghz
-325 euro voor 12 Gb ram
-200 voor een videokaart
-225 voor 4 Terrabyte HD
-150 voor een kast en voeding
-1200 euro voor drie keer 24 inch HD schermen (ik blijf erbij dat 2 x echt al wel voldoende is maargoed...)
-100 euro voor overige zaken

Nou heeft Apple natuurlijk ook prachtig snelle computers, maar daar hangt toch weer een heel ander prijskaartje aan. Want voor die 3500 euro krijg je bij Apple toch echt een stuk minder.

Daar krijg je voor diezelfde 3500 géén drie keer 24 inch scherm (!!!) en heb je 3 terrabyte minder opslagruimte. Verder zit je dan met een dual quad core op 2,26 ghz ipv een 6-core op 3,2 ghz. Daarbij ben je met 6x 3,2 ghz in de praktijk sneller dan met een 8 core op 2,26 ghz, dus je gaat er ook wat dat betreft op achteruit. Even simpel: Als je 8 cores op 2.26 ghz hebt heb je 18 ghz aan rekenkracht. De 6 core op 3.2 ghz heeft totaal 19 ghz. En als software niet van 8 cores gebruik maakt wordt het verschil alleen maar groter in het voordeel van de 6-core op 3.2 ghz!

Overigens is mijn advies om helemaal niet 3500 euro aan een compu uit te geven. Voor de helft heb je namelijk ook al een pc die alles gewoon kan wat je nodig hebt. Vergeet niet dat je voor de topmodellen bijna kwadratisch meer moet neertellen. Ipv 875 euries voor die 6 core kan je ook voor 250 een 4 core i5 670 op 3.5 ghz krijgen. Dat is echt, écht snel zat! Bespaar je ook meteen 300 euro op het moederbord en ben je meteen al 900 euro goedkoper uit. 24 inch monitoren koop je trouwens ook voor 200 euro p/s. Hoppa, weer 600 euro minder. Kies je voor 2 monitoren gaat er wéér 200 euro af :o

Nouja, you get the point :) Blijf gewoon realistisch en koop wat je echt nodig hebt en niet waar je piemel hard van wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, de 3 schermen staan er al, dus daarop bezuinigen is geen optie meer ;) Verder delen velen met jou de mening over de investering in computer hardware. Ik denk dat de vraag eerder neer komt op apple of windows :)

O ja, als je een dergelijk renderbeest wilt samenstellen is een core i5 natuurlijk een absolute no-go; een i7 is wel het minste wat erin moet. Zoek de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
Ah, mooie grafiek. Die i5 toch maar overslaan dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik heb al even gekeken, voor 2845,00 inc btw (2930 ex btw :) ) heb ik:

-i7 980 Extreme 3×3,33GHz
-Gigabyte GA-X58A-UD7 (met usb 3.0)
-12GB DDR3-1066
-120GB SSD
-2GB 7200rpm HD
-GeForce GTX 260 (word mn 2e videokaart, ik moet er zelf een GTX 285 bij kopen, dit ivm met cuda support in cs5)
-Blueray / DVD brander met lightscribe
-Windows 7 pro 64bit nl
-3 jaar on-site garantie (ze komen het bij me thuis maken)
-verder alles wat nodig is, kast, voeding, etc

Dan hoef ik er zelf dus nog alleen die GTX 285 bij te kopen... Ben ik inc btw 3000 - 3100 kwijt :) dat heb ik daar wel voor over.
Pagina: 1 2 Laatste