XFX ATI HD5870 1GB Langzaam..

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228271

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een aantal dagen een XFX ATI HD5870 1GB aangeschaft echter vind ik dat deze niet presteert zoals het eigenlijk zou horen. Krijg namelijk afentoe als ik een spel afsluit en terug in Windows kom een melding dat mijn computer langzaam werkt en ik mogelijk de vormgeving (aero) kan uitzetten om geheugen te besparen en de prestaties te verbeteren.. Als ik mijn computer doe vergrendelen en dan weer terug inlog.. word het scherm langzaam zwart en daarna komt het bureaublad langzaam in beeld, dit gaat haperend.. Natuurlijk bij de games ook problemen.. Sims 3 bijvoorbeeld als ik daar de snel beweeg gaat die ook haperen.. en in het algemeen lopen spellen (ook DX11) vloeiend maar krijg afentoe zo'n momente dan hapert die eventjes of dat die maar even 1 frame overslaat en voor de rest loopt die perfect.
Ik heb om te proberen mijn computer volledig geformateerd en opnieuw geinstalleerd, laatste drivers gedownload voor alle hardware maar dit verhelpt het probleem niet.

Mijn systeem:
Windows 7 ultimate 64bit
Asus Formula Crosshair II
AMD Phenom II X4 940 3,00ghz
4GB (2x2) Corsair dominator 1066mhz
Zalman 750watt voeding

Verder heb ik niets overgeclocked of getweaked en heb ik voldoende koeling, gecontrolleerd met everest de temperaturen) maar deze problemen had ik ook allemaal niet met mijn XFX Geforce GTS250 1GB, voor de rest is er niets verandert aan mijn computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00kw0rst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 21:09
hmm, ik zat te denken aan drivers update maar zie dat je dat al gedaan hebt. Verder heb ik helaas geen idee wat het zou kunnen zijn :| iig suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Het lijkt er meer op alsof je HD niet helemaal werkt zoals die hoort te werken. En je CPU is ook nogal een bottleneck voor die kaart. de GTS250 is wat langzamer waardoor de CPU wat minder een bottleneck is. Kun je de HD5870 misschien in een andere PC proberen zodat je eventuele Hardware problemen met de kaart kan uitsluiten....

[ Voor 1% gewijzigd door NL-RaVeR op 10-04-2010 11:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou het de hardeschijf kunnen zijn denk je? Het is wel zo'n Western digital green power ofzoiets.. in ieder geval ene die stroom bespaart door het toerental aan te passen enz. Maar hiermee heb ik eigenlijk nooit problemen gehad en echt op het moment dat ik de geforce kaart eruit haalde en de ati plaatste meteen al de bovenstaande problemen. Vandaar dat ik de hele computer opnieuw heb geinstalleerd omdat ik dacht dat het qua drivers niet goed werkte omdat ik eerst altijd een geforce kaart had (en een beetje omdat ik mijn computer al lang niet meer opnieuw heb geinstalleerd). Wat bedoel je precies met dat de CPU een bottleneck is?
Helaas heb ik geen andere computer om de kaart in de testen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:44

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Zou het mischien ook uitmaken als je de energie instelling op performance staat.

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het energieschema staat al op hoge prestaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Chipset drivers ook geinstalleerd? DirectX? Keer nieuwe drivers erop na een clean met drivercleaner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

NL-RaVeR schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:44:
Het lijkt er meer op alsof je HD niet helemaal werkt zoals die hoort te werken. En je CPU is ook nogal een bottleneck voor die kaart. de GTS250 is wat langzamer waardoor de CPU wat minder een bottleneck is. Kun je de HD5870 misschien in een andere PC proberen zodat je eventuele Hardware problemen met de kaart kan uitsluiten....
Wat een quad core die deze kaart bottleneckt? Dat sowieso niet. Vermoed dat het zijn hardeschijf is oid. Heb jij je hardeschijf aangeslotne op IDE of SATA?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chipset drivers en direcx.. kortom alle drivers zijn up to date.. Drivercleaner lijkt mij onnodig aangezien ik het complete systeem opnieuw heb geinstalleerd (en van tevoren alle laatste nieuwe drivers heb gedownload en op een stickje gezet)
Mijn hardeschijf is aangesloten op SATA, deze heb ik ook voor de zekerheid getest met de bootable tool van western digital en de short en extended test uitgevoert, beide geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb eens gekeken op de site van Asus of er nog bios updates beschikbaar waren.. een aantal biosversies stonden ertussen dat ze meer support bieden voor bepaalde videokaart en cpu's. Laatste nieuwe bios gedownload en geinstalleerd voor mijn moederbord maar heeft het probleem niet verholpen helaas.
Ik ga eens op zoen naar de 10.5 beta catalyst driver eens kijken wat deze doet (nadat ik de oude heb verwijdert en driversweeper heb gedraait) Als dit ook niet het probleem verhelpt gooi ik weer alles eraf en draai ik driversweeper weer en installeer ik alleen de laatste nieuwe drivers van ati/amd (dus zonder catalyst)
Zodra ik dit allemaal heb geprobeert laat ik de resultaten weten. Als iemand nog tips trucs of nog beter zelfs een oplossing voor dit probleem heeft.. let me know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:02

bartaa

Battlefield

Anoniem: 228271 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:48:
.... en echt op het moment dat ik de geforce kaart eruit haalde en de ati plaatste meteen al de bovenstaande problemen......
heb je de nvidia-drivers wel verwijderd ?
Zoals ik het lees niet namelijk.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jawel want erna heb ik de volledige computer dus geformateerd (met de ati kaart erin) om te testen of het niet aan de windows installatie of aan de oude nvidia drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swallav
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-04 16:35
Ik heb hetzelfde probleem. En bij mij is mijn CPU zeker niet de bottleneck (i7 920 @ 3,72 ghz). Bij mij schokt ie ook af en toe en krijg ik de melding dat mijn terug wil naar windows klassiek ipv aero glass. Ik ben er nog helemaal achter wat het veroorzaakt maar ik weet wel hoe je het kan oplossen. Ga naar taakbeheer en onder het tabblad processen selecteer sims3.exe (of iets in die trend). Druk op rechter muisknop en "set affinity". Deselecteer core0 en game on. Bij mij helpt het.

[ Voor 8% gewijzigd door swallav op 10-04-2010 17:10 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thnx voor de tip! De sims werkt nu een stuk beter.. laad sneller en hakkelt minder.. maar nog niet zoalshet moet. Momenteel ben ik de catalyst 10.5 het downloaden zodra ik hiermee klaar ben post ik het resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swallav
  • Laatst online: 10-04 16:35
Ik zoek ook nog steeds naar een oplossing die ik niet iedere keer moet instellen dus als 10,5 een succes is, dan hoor ik het graag. Mooi te horen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De 10.5 verhelpt niets aan het probleem.. nu heb ik gewoon de laatste driver van amd.com (zonder catalyst, maar alleen de display driver) en dit verhelpt ook helaas niets..
Echt vreemd..
Maar even beetje off topic (A) ik heb via tweakers een handige site gevonden met alle biossen van videokaarten.. Ik vraag me af als ik nu een andere bios erop zet van een snellere kaart of dit gewoon werkt?
Ik bedoel dus, ik heb nu de XFX ATI HD5870 1GB maar de langzaamste uitvoering zeg maar.. Als ik daar nou de bios opzet van de XFX ATI HD5870 1GB maar dan de snelste uitvoering werkt dit gewoon of zijn de snellere versies ook hardwarematig anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 205576

Xenomorphh schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 12:00:
[...]

Wat een quad core die deze kaart bottleneckt? Dat sowieso niet. Vermoed dat het zijn hardeschijf is oid. Heb jij je hardeschijf aangeslotne op IDE of SATA?
Inderdaad, ik heb zelf ook de 940BE en die zal zeker niet de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand (A)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-07-2018
Kijk of je kaart op 16X loopt in the PCIe bus. (kun je doen via CPU-z -> mainboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gecheckt, deze loopt op 16x :)
Ik heb nog iets gevonden dat soms de kaarten niet volledig benut worden... wat bij mij best van toepassing kan zijn aangezien als ik game de ventilator niet erg veel harder gaat draaien en de kaart maximaal maar 64graden wordt. Ik ga dit even uitzoeken en dan laat ik het weer weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm ik heb eens in de specificaties van de videokaart gekeken op xfxfoce.com.. daar staat bij: Memory clock 4800mhz
Als ik bij ATI overdrive kijk in het catalyst center dan staat die op: 1200mhz en kan hem maximaal op 1300mhz zetten.. ook als ik in game kijk waar die op loopt is met maximaal 1200mhz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oja en de kaart word rond de 81% benut.. als ik metro 2033 hoger instell zodat die gaat haperen gebruikt die 86% van de kaart. Geheugen en processor zitten allebei rond de 50-60% in game..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Het geheugen is het niet. Het is GDDR5, en die verstuurt 4 pakketjes per cycle, dus dat is 1200x4=4800 effectief. Dat is een fout die vaker gemaakt wordt :P.

Maar verder kan ik je ook niet helpen :( sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zal waarschijnlijk je hdd zijn, spellen zullen misschien een auto save doen of dingen laden van je hdd waar je op moet wachten.

om dit te versnellen kan je de spellen op het snelste deel van je hdd zetten (1e partitie meestal C:)
of nog beter op een andere hdd als waar windows op staat omdat die ook terwijl je een spel speelt hdd gebruikt.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:27
Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 12:47:
Hmm ik heb eens in de specificaties van de videokaart gekeken op xfxfoce.com.. daar staat bij: Memory clock 4800mhz
Als ik bij ATI overdrive kijk in het catalyst center dan staat die op: 1200mhz en kan hem maximaal op 1300mhz zetten.. ook als ik in game kijk waar die op loopt is met maximaal 1200mhz..
Quadpumped: 1200 x 4 = 4800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah oke van het geheugen is duidelijk :) dus de kaart blijkt wel volledig in orde te zijn qua specificaties etc.
Harde schijf, nja wil sowieso over een korte tijd een velociraptor halen 300gb om windows en de games van te runnen. Maar zou die harde schijf zoveel ermee te maken hebben? Omdat ik dat eerder niet heb gehad met dezelfde hardeschijf en ook omdat in game enz het hardeschijf lampje niet knippert en je hem ook niet hoort werken zeg maar dat geratel..

Anyway, ik ga nu eens 3dmarkvantage runnen, de trail versie en eens kijken wat daar van scoren uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351481

Powrskin schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:10:
Zal waarschijnlijk je hdd zijn, spellen zullen misschien een auto save doen of dingen laden van je hdd waar je op moet wachten.

om dit te versnellen kan je de spellen op het snelste deel van je hdd zetten (1e partitie meestal C:)
of nog beter op een andere hdd als waar windows op staat omdat die ook terwijl je een spel speelt hdd gebruikt.
Zie post hieronder, er ging wat fout. O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 351481 op 11-04-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:22:
ah oke van het geheugen is duidelijk :) dus de kaart blijkt wel volledig in orde te zijn qua specificaties etc.
Harde schijf, nja wil sowieso over een korte tijd een velociraptor halen 300gb om windows en de games van te runnen. Maar zou die harde schijf zoveel ermee te maken hebben? Omdat ik dat eerder niet heb gehad met dezelfde hardeschijf en ook omdat in game enz het hardeschijf lampje niet knippert en je hem ook niet hoort werken zeg maar dat geratel..

Anyway, ik ga nu eens 3dmarkvantage runnen, de trail versie en eens kijken wat daar van scoren uitkomen :)
Zet je Windows dan op je huidige schijf, en je games op die velociraptor. Zo gaat je data over 2 fysieke sata poorten i.p.v. 1. Vergeet nooit: je systeem is zo snel als de zwakste schakel, en met de huidige generatie blijkt dat vaak de hdd te zijn. Ikzelf heb een SSD voor Windows 7, een oude Raptor voor m'n swapfile en een Velociraptor voor m'n games, dat gaat als een malle 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zandpad schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:16:
[...]

Quadpumped: 1200 x 4 = 4800 :)
Nee niet quadpumped, de reden staat er boven al.

Wat is trouwens de precieze melding die je krijgt? Screenshot misschien?

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 11-04-2010 13:50 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:27
-The_Mask- schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:49:
[...]

4 pakketen per cycle = quadpumped?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee, bij GDDR5 geheugen gaat dat niet op.

[ Voor 86% gewijzigd door -The_Mask- op 11-04-2010 13:54 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ahzo oke ik zal er op letten, maar die komt over een tijdje pas die velociraptor.. Heb mijn videokaartje (380euros) pas net vanaf afgelopen donderdag dus ff weer wat geld bij elkaar sparen :)
Maar de scores van 3dvantage zijn volgens mij ERG laag:
CPU SCORE 10431
GPU SCORE 16307

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:22:

Zou kunnen dat je games nu net op een sloom stuk van je hdd staan (helemaal achteraan)?
Welke hdd zit erin trouwens? je zou even hdtune kunnen downloaden en die even testen.
Hdd heeft nu ook meer te doen omdat je de spellen nu op hogere settings zet = meer te laden vanaf de hdd, dat merk je het meest ook aan de laadtijden die nu waarschijnlijk ook hoger zijn.

geheugen staat wel in duelchannel (zie cpu-z progje)?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Channels: Dual
DC MODE: Unganged
loopt op 535mhz (x2 1066mhz :))
5-5-5-15 2T
2,1volt

Ik heb de volgende harde schijf in mijn computer: WDC WD5000AACS-00G8B1
Het is een harde schijf uit de WD Caviar Green serie

Tevens heb ik ook de benchmark uitgevoerd van HD Tune

Transfer Rate
Minimum 44,3MB/sec
Maximum 94,6MB/sec
Avarage: 75,8MB/sec

Acces Time: 14,7ms
Burst Rate 144,5 MB/sec
CPU Usage -1,0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:55:
ahzo oke ik zal er op letten, maar die komt over een tijdje pas die velociraptor.. Heb mijn videokaartje (380euros) pas net vanaf afgelopen donderdag dus ff weer wat geld bij elkaar sparen :)
Maar de scores van 3dvantage zijn volgens mij ERG laag:
CPU SCORE 10431
GPU SCORE 16307
Ik haal met de setup uit mijn sig:
CPU: 25496
GPU: 18311

2000 GPU punten meer met een 5850 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oke ik had het dus niet mis dat mijn score erg laag is :(
Iemand enig idee hoe het kan dat deze zo slecht presteert? Zowel mijn cpu als gpu..
Harde schijf trouwens wel in orde? want die gegevens wat eruit zijn gekomen zeggen mij helaas niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:58
Ja hoor is prima. Je HD is zeker niet oorzaak van deze bottleneck. Dat zal niet zo snel voorkomen, zelfs niet met een IDE schijfje.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hm oke :) ik vraag me wel al een langere tijd af wat DC MODE precies inhoud? Iets met het werk geheugen maar wat het is geen idee... Staat nu op unganged, kan het ook op ganged zetten in de bios.. en dan nog alleen de grote vraag waarom mijn videokaart zo crap presteert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 14:58:
oke ik had het dus niet mis dat mijn score erg laag is :(
Iemand enig idee hoe het kan dat deze zo slecht presteert? Zowel mijn cpu als gpu..
Harde schijf trouwens wel in orde? want die gegevens wat eruit zijn gekomen zeggen mij helaas niks
Die HDD gegevens zijn voor een benchmark in Vantage prima, wil je echter dat je Windows sneller start en je games sneller laden is een SSD of Velociraptor erg fijn. Ik zie in je startpost dat je hiervoor een GTS250 hebt gehad, heb je alle restjes nvidia driver van je pc af? (ja, ik heb gelezen dat je een format hebt gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:02:
hm oke :) ik vraag me wel al een langere tijd af wat DC MODE precies inhoud? Iets met het werk geheugen maar wat het is geen idee... Staat nu op unganged, kan het ook op ganged zetten in de bios..
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=166222
Eerste hit op google toen ik zocht op "dc-mode unganged" ;)
Anoniem: 228271 schreef op zondag 11 april 2010 @ 16:02: en dan nog alleen de grote vraag waarom mijn videokaart zo crap presteert..
Als ik Vantage draai en ik monitor met GPU-Z krijg ik erg vreemde GPU vcore pieken (1,6v al gezien :X ) wat voor slechte prestaties zorgt. Dit gebeurt ook met Ati Tray Tools. Ikzelf gebruik Asus Smartdoctor en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oh gelukkig, ben ik tenminste niet genoodzaakt om een nieuwe harde schijf te kopen. Windows opstarten gaat gewoon normaal opzich, maar het laden van spellen gaat als een trein soms maar enkele seconden :)
oeps.. dat van die DC MODE kon ik ook zelf vinden... merja, die staat dus in ieder geval wel goed ingesteld zo te zien :)
Ik ga eens even met GPU-Z en Vantage controleren wat de vcore doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Voltages gechecked:
VDDC zit op 0,9500V tot max 1,1750V
VDDCI zit op 0,9500V tot max 1,1500V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 11 april 2010 @ 13:49:
[...]

Welke melding bedoel je :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Anoniem: 228271 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 11:40:
Krijg namelijk afentoe als ik een spel afsluit en terug in Windows kom een melding dat mijn computer langzaam werkt en ik mogelijk de vormgeving (aero) kan uitzetten om geheugen te besparen en de prestaties te verbeteren..
Ik denk deze melding? Maar screenshot daarvan zal wel helpen..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aah oke, als ik de volgende keer noggeens die melding krijg maak ik er een screenshot van :) Alleen heb ik hem de laatste tijd niet meer gezien vreemd genoeg.. Wat me trouwens ook opvalt sinds ik de 5870 heb is dat mijn pc afentoe vreemde piep geluidjes maakt (geen bleeps van de pc speaker maar uit de voeding? of videokaart? valt slecht te horen waar het vandaan komt..) Dit heb ik eigenlijk alleen gehoort tijdens het laden van 3d vantage heel even.. en bij stalker call of pripyat is het eigenlijk altijd als ik in het menu naar opties ga, en bij elk tabblad heeft die weer een ander piepend geluid.. zeer vaag..
Los hiervan, ik was altijd een nvidia fanboy en heb er nu ook spijt van dat ik een ati heb aangeschaft (A), met nvidia nooit zo'n gezeik gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Piepgeluid, kan net zo goed bij nvidia of ( niet te hopen ) de voeding voorkomen.. ;)

Helaas heb ik ook geen directe oplossing voor je "haper" probleem.
Misschien handig om alle onderdelen, geheugen, voeding,mobo, etc., apart (FAQ) te testen en uit te sluiten, ondanks dat het daarvoor wel werkte.
Gezien de "lage" 3dmark score moet er toch iets niet goed werken...

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• postbus51
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

probeer nog eens Vantage maar dan met de 250GT dit om de ati tevrijwaren

ps geen tristate op het geheugen in bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denheer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-04 19:32
Misschien een interessante theorie:

Jouw ATI kaart heeft GDD5 geheugen, dit geheugen heeft een ingebouwde foutcorrectie waardoor eventuele fouten in het geheugen niet direct een gevolg hebben voor wat je op het scherm ziet maar mogelijk wel met de snelheid. Als het geheugen bijna (maar nog net niet) kapot is zullen er vaker fouten voorkomen die het geheugen probeert te herstellen, dit herstellen kost tijd en kan voor een eventuele slow down zorgen.

Hierdoor kunnen dus een aantal rare situaties ontstaan. Je kaart kan bijvoorbeeld langzamer zijn dan wat ie hoort te zijn, de kaart kan als die warm wordt opeens een stuk trager worden (meer fouten bij warmer geheugen?) en als die trager wordt misschien zelfs gaan stotteren.

Als ik het zo hoor dan heb je dus misschien wel een kaart met (bijna) kapot geheugen. RMA lijkt mij de beste optie. Zorg dat je een nieuwe krijgt want de HD5870 is echt een super kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:05
Het hele probleem valt toch wat makkelijker te verklaren als je de onderdelen in andere computers gaat testen?
Kan je niet iemand uit de buurt opzoeken om je videokaart daar in een andere pc in te bouwen en te kijken of het beter functioneert? Zelfde geldt voor geheugen wisselen, reepje in reepje uit, harde schijf, voeding, etc.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gepiep weet ik de oorzaak van :)
Het is sowieso de videokaart zelf, en dit doet die alleen als die op een abnormale hoge framerate draait.. Bij stalker zit er namelijk geen limiter op de fps (meeste games zijn gelimit op maximaal 30 of 60 frames) maar bij stalker draait die op 3500 frames in het menu en dan gaat de videokaart piepen, hoe hoger de framerate hoe hoger het pieptoontje..
Bij normale framerates dus rond de 100-200 piept de kaart niet :) Het kan dus geen kwaad naar mijn mening.

Nu alleen nog verder kijken om de maximale prestaties eruit te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
postbus51 schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:30:
probeer nog eens Vantage maar dan met de 250GT dit om de ati tevrijwaren

ps geen tristate op het geheugen in bios
Tristate? kan ik nergens vinden in de bios, en ook geen idee wat het is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 228271 schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:41:
[...]

Tristate? kan ik nergens vinden in de bios, en ook geen idee wat het is :X
Volgens mij is het gewoon één van de 100 (typ)fouten in zijn bericht. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Morgen ga ik mijn videokaart in een pc van een vriend inbouwen en daar 3dvantage op draaien en kijken naar de scores zodat ik iets te vereglijken heb en dan doe ik direct als ik toch aan mijn pc ben het sleutelen noggeens de gts250 erin en dan daar mee 3dvantage draaien.

Zijn er in de bios geen settings welke de preformance erg kunnen beinvloeden, welke misschien vaker voorkomen die fout staat waardoor de computer slecht presteert? Een algemene bios snap ik nog enigzins maar ik heb een Formula crosshair II moederbord van asus en die bios daarvan word je ziek van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
theonlyrealone: Gebruik svp de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-knop in plaatst van steeds meerdere berichten na elkaar te plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo, ik heb de kaart dus ingebouwd bij een vriend van me.. hij heeft zelf een msi geforce gtx280. De scores bij 3dvantage zijn:

CPU 33041
GPU 10946

Met mijn ati kaart zijn de scores

CPU 8579
GPU 14777

Mijn computer met de xfx geforce gts250

CPU 33916
GPU 6433 (logisch prutkaart van 100euro..)

Met de ati kaart zijn de scores:

CPU 10431
GPU 16307

Nouja anyway, ik ga de ati kaart terug sturen en vervolgens maar een gtx480 aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:47

ResuCigam

BOFH

Wat me opvalt is dat je CPU scores stevig omlaag gaan als je die kaart erin steekt... Ik heb er alleen geen verklaring voor

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:05
Anoniem: 228271 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:26:
Nouja anyway, ik ga de ati kaart terug sturen en vervolgens maar een gtx480 aanschaffen
Goed, je hebt de oorzaak gevonden: de 5870 is defect :)
Stuur hem gewoon terug, een gtx480, mits je hem kan vinden, zal een slecht alternatief zijn.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja of die echt kapot is weet ik eigenlijk niet, aangezien ik geen foutmeldingen of iets dergelijks krijg.. maar dat die gewoon niet al te goed presteert helaas. Maar hoezo zou een gtx480 een slecht alternatief zijn? Hij scoort bij de benchmarks die ik op internet vind (tomshardware enz) hoger dan de 5870.. Enige nadeel moet wachten totdat die eindelijk eens echt leverbaar is en hij zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn.

Ik ben namelijk bang als ik de kaart voor garantie terug stuur ik een nieuwe krijg en het probleem blijf houden maar dan wel mijn 7dagen tevredenheidsgarantie zijn verlopen en ik dus geen geld meer terug krijg en dus zit opgescheept met een kaart die niet fatsoendelijk presteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

ResuCigam schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:34:
Wat me opvalt is dat je CPU scores stevig omlaag gaan als je die kaart erin steekt... Ik heb er alleen geen verklaring voor
Eh.... Physics misschien... :P

Nog een keer testen zonder physics, volgens mij zijn je GPU scores prima en zal je geen andere kaart krijgen aangezien deze"gewoon" werkt...
Maar aan de andere kant, nooit geschoten is altijd mis.....

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:49
Een vriend van me heeft ook dit probleem...
Enige overeenkomst met TS is dat het mobo een ASUS is.
Volg dit topic om te kijken wat er uit komt...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nouja, ten eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie hulp tips en trucs :)
Maar ik heb de kaart zojuist terug gestuurd en krijg het geld terug van de winkel :)
Ik wacht nu gewoon af tot de nvidia gtx480 fatsoendelijk leverbaar is en dan bestel ik me die, heb altijd nvidia gehad en nooit problemen gehad, dit was de eerste en tevens ook de laatste keer dat ik een kaart heb gekocht van ati.. godzijdank krijg ik netjes het volledige geld terug :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arc.
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-03 14:47
Heb ik ook met mijn HD5870 XXX, maar ik ben op moment van schrijven ook bezig met het aanmaken van een RMA, want die van mij heeft talloze fouten. Kan misschien de BIOS zijn die niet naar behoren werkt en dat de kaart dan begint met choken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm die kaarten zijn dus helemaal niet zo goed.. want toevallig kwam ene op msn ook naar me toe of ik een hd5870 wou kopen voor een prikje.. gloednieuw.. omdat die ook slecht presteerde en haperd etc etc. Het was 1 van Asus dus het ligt niet aan XFX :) Hoelang heb je jouwn hd5870 al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Anoniem: 228271 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:01:
hmm die kaarten zijn dus helemaal niet zo goed.. want toevallig kwam ene op msn ook naar me toe of ik een hd5870 wou kopen voor een prikje.. gloednieuw.. omdat die ook slecht presteerde en haperd etc etc. Het was 1 van Asus dus het ligt niet aan XFX :) Hoelang heb je jouwn hd5870 al ?
Hier een heel topic over de problemen met de hd5xxx ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 19:36
Dat was een driver probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

spNk schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:49:
Dat was een driver probleem...
Was? Er zijn toch nog wat problemen her en der volgens mij... ;)
Maar waarschijnlijk wel een driver issue volgens amd... :|

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
En die zijn nu met de nieuwe drivers wel over, dus als je nog problemen hebt ligt het of aan jezelf of de videokaart is kapot wat natuurlijk altijd kan gebeuren.

Maar een GTX 470 of 480 kopen is volgens mij ook geen goed idee, want volgens mij denkt nVidia dat die ook met bosjes dood zullen gaan (zoals de laptop GPU's en G80 desktop GPU's) na ongeveer 2 jaar, aangezien zij er maar één jaar garantie opgeven.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1