Nou, een E6600 (2.4GHz) i.c.m. een P5N-32E SLi die al moeilijk doet boven 2.8GHz en met veel (voltage) tweaking eindelijk eens op 3.175GHz draait noem ik niet "teveel willen". Bovendien wil ik het niet in de zin van dat ik ontevreden van als het niet lukt. Ik wil het gewoon proberen en kijken hoe hoog-ie kan, en als-ie het kan: waarom zou ik 'm dan weer lager clocken? Owja, het moederbord is uiteindelijk overleden tijdens mijn overclock op 3.175GHz tijdens het spelen van Crysis.
De Q9450 die ik daarna (stock: 2.6GHz) kreeg ik ook amper boven de 3GHz i.c.m. een XFX n780i moederbord. Ik had heel snel last dat de PC helemaal niet opstartte na een overclock, voltage tweaks haalde niet veel uit; het was vooral het moederbord die ik verdenk van mank te zijn geweest. Moederbord + CPU had ik verkocht en was weer verder gegaan met mijn vertrouwde E6600 op mijn oudere en 1e los-aangeschafte moederbord P5N-e SLi.
Dit was me toch niet snel genoeg, dus ben ik gaan upgraden naar een quadcore: de Q9550 i.c.m. een P5K-WS (intel chipset). Dit setje overclockt zonder enig probleem (kom ik dus net achter). Ik dacht: ik probeer 'm 'ff op 3.4GHz; doe eens 'ff lekker gek, en het werkt zowaar opeens. Heb net ook weer 'ff spelletjes gedraaid en totaal geen problemen, en heb het voltage niet eens hoeven veranderen.
Dus... nu blijkt dat-ie zo makkelijk op 3.4GHz gaat wil ik natuurlijk wel weten wanneer de problemen beginnen. Eerst ga ik kijken hoe hoog-ie kan zonder voltage tweaks. Als ik dat limiet bereikt heb ga ik voltages verhogen totdat de temparaturen boven de 65C gaan zitten bij stress.
Even over de koelsituatie van mijn kast: In alle gevallen gebruikte ik een scythe infinity luchtkoeler en een ruim voldoende geventileerde kast. Temparaturen van de CPU probeer ik altijd onder de 65C te houden.
En ik doe het niet omdat ik het nodig heb ofzo; 2.83, 3.4, 4.0; het zal mij een worst wezen. Heb nog nooit echt een merkbaar verschil gehad, maar dat komt ook omdat ik de CPU nooit echt omhoog sterk kreeg. Morguh heb ik een nieuwe flinke GPU (die ATI HD5870 dus) en dan heb ik een grotere kans de CPU als bottleneck tegen te komen, en dan ga ik natuurlijk wel eventjes klieren met benchmarks, gewoon voor de lol.
-BFBC2 ga ik zeker benchen; kijken of die baat heeft bij een hogere CPU clock op mijn systeem.
-Crysis (Warhead/Wars) verwacht ik wel een merkbaar verschil in. Ik ga het misschien ook nog wel eens testen, maar heb niet echt meer interesse in de game.
-GTA IV verwacht ik een sterk-merkbaar verschil, alhoewel ik wel vermoed dat GTA IV meer een nvidia-game is. De game is leuk, maar de performance is kut. Hopelijk kan ik met een HD5870 icm. een Q9550 (+ overclock?) eens een leuke FPS neerzetten met wat hogere settings.
-Supreme Commander FA ga ik ook zeker eens proberen. Unlimited Resources aanzetten tegen cheating AI, unit-limit op 1000, grote map gebruiken, lekker turtle'n en kijken hoelang het duurt voordat de game praktisch onspeelbaar wordt
Dat waren zo'n beetje de CPU intensieve games op mijn games-stapel.
Misschien dat ik eens ga kijken of ik het geheugen + moederbord ook kan meeclocken om alles synced te houden. Mobo heeft 4x400MHz FSB en geheugen heeft 2x400MHz clock, dus alles moet meewerken boven de 3.4GHz als ik alles 1:1 wil houden: had begrepen dat dat het beste is.
[
Voor 32% gewijzigd door
Gamebuster op 10-04-2010 00:31
]