Waarom overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Naar aanleiding van Q6600 overclock of upgrade rees voor mij de vraag waarom we eigenlijk overclocken?

Spelen we echt zulke zware spellen?
Draaien we echt zulke applicaties?
Is het echt zo erg dat één onderdeel van de PC de bottleneck is? Of is dit eigenlijk altijd zo?

Ik zit weleens met overclocken te spelen. Dit is voor mij geen noodzaak, maar het is voor mij echt de lol om te kijken hoe ver ik kan gaan. Ik gebruik hiervoor oudere hardware. Ik hoor daarentegen maar al te vaak dat mensen proberen een splinternieuw systeem overclocken.

Ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyLight3r
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 11:55
Een goede vraag, iets wat ik mijzelf ook wel eens afvraag :)!

PSN/Steam: FlyLighter Origin: FlyLight3r Uplay: FlyLight3r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:31

Brons

Fail!

Tegenwoordig is het volgens mij gewoon lol en prestige. 'Vroeger' was het misschien nog interessant om je rekenmachine of je computer iets sneller te maken. Processorkracht is tegenwoordig zo goedkoop dat het niet echt nuttig meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:35
Ik denk dat dit gewoon puur voor de lol is en om te kijken wat het uiterste van je PC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
Het topic dat ik in de first post vermeld is wat dat betreft een goed voorbeeld waarin dat niet naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De CPU is voor de alledaagse taken niet de bottleneck meestal nee. Maar toen ik mijn E6420 gemakkelijk op standaard spanning op 3GHz kon laten lopen, heb ik dat ook 24/7 gedaan. Niet voor de alledaagse taken, maar om zaken zoals films encoderen sneller te laten verlopen. De snelheidswinst was echt wel groot, en een Core 2 Duo op 3GHz was toentertijd erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:45

Aganim

I have a cunning plan..

De tweaker spirit. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:52

amaterasu

In memory of Cj

precies wat ik zeggen wou :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
amaterasu schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:14:
[...]

precies wat ik zeggen wou :D
En waarom dan je nieuwe hardware ervoor riskeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amaterasu
  • Laatst online: 18:52

amaterasu

In memory of Cj

Bakkertjuhh schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:15:
[...]

Zelf doe ik het dan weer niet met nieuwe hardware maar met verouderde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:15
[...]

Wanneer ga je het riskeren :+ Zolang je het op de stock voltage het doet, dan gebeurt er sowieso niks. Zodra je de voltage te veel omhoog gooit en de temperaturen niet meer normaal zijn, dan riskeer je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat het, mits je weet wat je doet, weinig risico's bied maar wel een leuke performance boost geeft. Zo kan je een goedkopere processor kopen die overclocked sneller is dan een flink duurdere processor op stock snelheid.
Ik heb ook geen E8400 gekocht omdat een E7300 makkelijk boven de snelheid van een E8400 kan draaien. Oke je mist wel wat cache maar toch, hij draait een stuk sneller.

En waarom zou ik het niet doen? Het is gratis performance zonder risico's.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 09-04-2010 13:18 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Het is gratis en levert extra snelheid op. Why not?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

[...]

Omdat de hardware goedkoop genoeg is om dat mee te doen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Waarom worden scooters opgevoerd? Waarom worden auto's gechiptuned? Daarnaast is het interessant om de op dat moment snelste (binnen je financiële bereik) hardware toch nog sneller te laten draaien. Minder interessant is dat fabrikanten nu juist er voor kiezen om hardware affabriek iets terug te klokken, zodat de tweakers er altijd wat extra's uit kan halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
Tarabass schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:24:
Waarom worden scooters opgevoerd? Waarom worden auto's gechiptuned? Daarnaast is het interessant om de op dat moment snelste (binnen je financiële bereik) hardware toch nog sneller te laten draaien. Minder interessant is dat fabrikanten nu juist er voor kiezen om hardware affabriek iets terug te klokken, zodat de tweakers er altijd wat extra's uit kan halen..
Ik moet zeggen, ik doe wel aan overclocken, maar chippen van mijn auto kost dan weer geld...

En de snelheid, mijn pc is zo snel(in mijn ogen) dat ik niet hoef over te clocken. Ik moet zeggen ik gebruik het apparaat voor internet, office toepassingen en het kijken van een film(HD). Een leuke bult RAM erin... Dan is dat ook best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
[...]

Omdat je dat niet doet, of je moet echt niet weten wat je doet natuurlijk. :P

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Hmm mijn idee hierover gaat meer in de richting van:

De kosten van een upgrade / het rekken van de levensduur van je systeem.
De systeemeisen zijn gewoon zo snel gestegen (imo) dat het als hobby te gewoon te duur aan het worden is.

Op dit moment doe ik nog maar zeer matig gamen. (bijna niet meer, soms zelfs alleen nog maar wat wii)
De pc staat er nu nog maar voor wat download / internet /bankier / backup / foto gebeuren.
Voorheen was het voor mij van belang om alle games op max te kunnen spelen. Dit hield in dat je wel moest mee gaan met elke game (lees dit als in een upgrade om op max te draaien)
Misschien waren voorheen de applicaties wel zo zwaar omdat we zelf er zo'n (zware) eisen aan deden stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 07:40

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Q: Waarom overclocken...
A: Omdat je minder dure hardware kan kopen en toch de snelheid kan halen van de wat duurdere variant.

En omdat het leuk is natuurlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 15:08
[...]

Omdat het kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:24
Meisjes vallen er als een blok voor, simpel!!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met mijn Q6600 op de standaard 2.4GHz zou ik nu moeten gaan upgraden voor spellen. Met een OC naar 3.5GHz draait alles nog prima en is upgraden niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

EvaluationCopy schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:02:
Meisjes vallen er als een blok voor, simpel!!
Ja precies. Als ik in de kroeg loop is mijn openingszin ook altijd dat ik mijn cpu op 3GHz heb lopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352952

En omdat men van hogere cijfertjes houd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 22:14
Je moet toch wat met je vrije tijd?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Bakkertjuhh schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:29:
[...]

Ik moet zeggen, ik doe wel aan overclocken, maar chippen van mijn auto kost dan weer geld...

En de snelheid, mijn pc is zo snel(in mijn ogen) dat ik niet hoef over te clocken. Ik moet zeggen ik gebruik het apparaat voor internet, office toepassingen en het kijken van een film(HD). Een leuke bult RAM erin... Dan is dat ook best te doen.
Het over laten klokken van je pc ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 13:13
En de meeste mensen willen waar voor hun geld, en wanneer mogelijk alles gratis. Vaak kan een heel klein snelheidsverschil, wanneer dit zo uit de fabriek komt, al tientallen euro's schelen. Zelf kun je de multiplier met 1 verhogen en dan is je hardware net zo snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 17-05 23:32
[...]

Als ze uit gaan van een levensduur van je cpu van 20jaar, en door een O.C haal je daar 10jaar vanaf, dan gaat je cpu nogsteeds 10jaar mee en na 2 jaar vervang je hem al ( ik teminste )
Boeiend :D

het eerst wat ik doe met een nieuwe pc / gpu / cpu is overclocken of een andere fan op de kaart zetten, en het is tegenwoordig zo easy dat het 9/10 x alleen je FSB bij een intel platform naar voren duwen is. en dat noemen ze dan overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

PilatuS schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:04:
Met mijn Q6600 op de standaard 2.4GHz zou ik nu moeten gaan upgraden voor spellen. Met een OC naar 3.5GHz draait alles nog prima en is upgraden niet nodig.
Dat is niet helemaal waar :> Ik heb ook m'n Q6600 overclocked (naar 3.2GHz), maar ik ben er nogal zeker van dat die spellen even goed draaien met de standaardinstellingen. Dat je bij een spelletje hogere FPS krijgt met een overclockte videokaart, OK; maar ik ben benieuwd welk spel jij speelt als een Q6600 van 2.4GHz het niet kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

YellowOnline schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:15:
[...]

Dat is niet helemaal waar :> Ik heb ook m'n Q6600 overclocked (naar 3.2GHz), maar ik ben er nogal zeker van dat die spellen even goed draaien met de standaardinstellingen. Dat je bij een spelletje hogere FPS krijgt met een overclockte videokaart, OK; maar ik ben benieuwd welk spel jij speelt als een Q6600 van 2.4GHz het niet kan trekken.
Bij games als GTA IV ga je het wel degelijk merken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
YellowOnline schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:15:
[...]

Voor GTA 4, Just Cause 2, Metro 2033, Crysis, en nog een paar andere spellen scheelt 2.4 of 3.5GHz heel veel. Met de HD5850 die ik gebruik is zelfs op 3.5GHz de CPU nog de bottleneck. Laat staan hoe groot die bottleneck wel niet is op de standaard 2.4GHz. Met die OC zijn hogere instellingen met met FPS mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiQie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10-2023
Simpelweg omdat het kan is het beste antwoord, haal eruit wat er in zit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
Er zijn dus eigenlijk twee redenen:

Of het is dus eigenlijk ter compensatie...

Of het is voor de uitstel, als je een echte poweruser bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertjuhh
Tarabass schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:12:
[...]

Het over laten klokken van je pc ook ;)
Je hebt toch een alternatieve ECU nodig... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bakkertjuhh schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 14:39:
Er zijn dus eigenlijk twee redenen:

Of het is dus eigenlijk ter compensatie...

Of het is voor de uitstel, als je een echte poweruser bent...
Of minder betalen voor meer. Als je een E8400 sneller kan laten lopen dan een E8600, waarom dan extra geld neer leggen voor een E8600 ? Je koopt iets dat goedkoper is en laat het sneller lopen dan en duurdere CPU. Je bespaard geld en hebt iets dat sneller is.

Met de Athlon XP serie was dat helemaal mooi. Of je nou een XP1800+ kocht of een XP2400+, het waren gewoon exaxt de zelfde CPU's die AMD op een andere snelheid liet lopen en voor een snellere meer geld vroeg.

Ik heb toen een XP2400+ op 3700+ laten lopen. Scheelde een hoop geld tegenover een 3000+ en was nog sneller ook.

Verder is het toch ook leuk om minder te betalen en meer te krijgen als je er een paar uurtjes in stopt. Als je een auto koopt met 200pk en met 3 uur instellingen aanpassen je 300pk kan krijgen waarom zou je dat dan niet doen ? Helemaal als het verder geen geld kost.

[ Voor 36% gewijzigd door PilatuS op 09-04-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20

BTU_Natas

Superior dutchie

Alle recente games?

Als ik mijn Q6600 van 3.6 naar 2.4 breng, heb ik een slide show in elk spel dat ik speel. (crysis,fa,bc2)

Daarom dus.

Een proc van 240 euro die ik 2 en een half jaar geleden gekocht heb, doet niet onder voor een i7 op ~3.0Ghz

Heeft dit nog verdere uitleg nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120346

ik zing met de rest mee, en vandaar ook deze waarschijnlijk nutteloze reactie :)
Ik overclock omdat het kan, en ik vindt het leuk/leerzaam op deze manier heb ik veel geleerd over hoe een cpu werkt en hoe een moederbord werkt nml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtsr
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-12-2023
Tsja, toch dat extra beetje snelheid uit een goedkopere processor halen. Je zegt dat processorkracht zo goedkoop is, dat is misschien wel waar, maar alleen parallel. Als je van de i7 bijvoorbeeld de (clockwise) snelste variant wil hebben dan is deze vele malen duurder dan de iets minder snelle variant. En dat terwijl voor heel veel toepassingen deze snelheid toch echt de bottleneck vormt (daar heel veel applicaties niet of beperkt schalen op multi-core). Als je dus de goedkopere versie kunt kopen en deze toch op dezelfde snelheid kunt draaien? Pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-05 10:07
voor mij geld het dat mijn Videokaart gewoon te snel is en zonder CPU overclock kan dit redelijk wat frames schelen... bij 3dmark zit het verschil met alleen cpu overclock al bij de 6 duizend punjten in de buurt. 16000 tegenover 22000. als ik ook in echt zware games ga kijken zoals GTA IV Crysis enzovoort merk ik het ook serieus dus voor sommige die een dikke videokaart willen maar geen nieuwe cpu kan het erg nuttig zijn.

@ BTU_Natas

Ga is video encode ofzo wedden dat een I7 op 3GHz jou Q6600 ownt op 3.6??

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 17:07
ik denk dat het de oerhollandse gedachte is om zoveel mogelijk te krijgen voor je geld, ik bedoel als iemand op de markt zegt:''ik verkoop deze voor €50,-'' denk ik dat de gemiddelde nederlander zou zeggen:''ik betaal er €40,- voor'' of minder maar het gaat er dus om dat mensen zoveel mogelijk willen hebben. het is altijd maar hebben, hebben, hebben ik zeg dit trouwens niet omdat ik het een slechte gedachte vind, nee ik vind het juist goed dat mensen willen werken of iets willen doen voor hun geld en dus eerder een goedkopere cpu kopen om hem dus te overclocken zodat je nog steeds meer krijgt voor je geld, of het is natuurlijk om de uitdaging en JUIST het risico dat er aan vastzit kijk maar op www.HWbot.org

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Gewoon, voor de lol en om te kunnen opscheppen :+

Alleen mijn Q9550 @ 2.83 heb ik niet overclock't op dit moment.

edit:
speciaal voor dit topic heb ik eventjes voor de lol de FSB verhoogt van 4x 333MHz naar 4x 400MHz. Met een CPU multiplier van 8.5 heb ik dus nu 3.4GHz ipv 2.83GHz, wat op zich niet zo'n mega overclock is. Wel verbaast het me dat dit overclocken zonder voltage tweak stabiel blijft zover ik heb kunnen testen. (paar minuten BFBC2)

Mijn bestaande ervaringen met overclocken is problemen, problemen en problemen. Ik doe het nu 'ff voor de lol; gewoon FSB verhogen naar 400, en het werkt gewoon in 1x :P

Offcourse, 10 minuten stabiel op onder de 50C is natuurlijk geen belofte dat-ie altijd stabiel is over langere termijn, maar ik vind het uberhaupt al een wonder dat-ie opstart :P

Ik laat 'm gewoon zo; ik heb morgen hopelijk ook mijn ATI HD5870 (ipv nvidia 9800GT) dus dan kan wat extra CPU power geen kwaad. Misschien in de toekomst kijken of ik 'm boven 3.6 krijg, of zelfs op 4.

[ Voor 144% gewijzigd door Gamebuster op 09-04-2010 20:53 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 07:40

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Gamebuster schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 20:24:

.................

Mijn bestaande ervaringen met overclocken is problemen, problemen en problemen. Ik doe het nu 'ff voor de lol; gewoon FSB verhogen naar 400, en het werkt gewoon in 1x :P

.....................

Ik laat 'm gewoon zo; ik heb morgen hopelijk ook mijn ATI HD5870 (ipv nvidia 9800GT) dus dan kan wat extra CPU power geen kwaad. Misschien in de toekomst kijken of ik 'm boven 3.6 krijg, of zelfs op 4.
Misschien wil je juist te veel en krijg je daardoor problemen... (het viel me gewoon op) O-) ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-03 15:03

Blord

Hello Kitty !

Op dit moment is een Dutch Power Cows Stampede gaande. Alle cpu-capaciteit gaat naar Einstein@home.
Hoe hoger de score , hoe liever ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-05 22:01

M2M

medicijnman

ocdaan schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:18:
[...]

Misschien wil je juist te veel en krijg je daardoor problemen... (het viel me gewoon op) O-) ;) :P
een tweakert wil toch nooit te veel? De limiet is de limiet, maar als die harde limiet nog niet bereikt is staat er nog een wereld van mogelijkheden open :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292447

De vraag is waarom....
Ik vraag:Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

als je alle niet dingen wegstreept, heb je je antwoord toch ook?

Maar waarom? Omdat de primaire drang van een tweakert is om uit een stukje electronica (ruim zien) het maximale te halen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
ocdaan schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 23:18:
[...]
Nou, een E6600 (2.4GHz) i.c.m. een P5N-32E SLi die al moeilijk doet boven 2.8GHz en met veel (voltage) tweaking eindelijk eens op 3.175GHz draait noem ik niet "teveel willen". Bovendien wil ik het niet in de zin van dat ik ontevreden van als het niet lukt. Ik wil het gewoon proberen en kijken hoe hoog-ie kan, en als-ie het kan: waarom zou ik 'm dan weer lager clocken? Owja, het moederbord is uiteindelijk overleden tijdens mijn overclock op 3.175GHz tijdens het spelen van Crysis.

De Q9450 die ik daarna (stock: 2.6GHz) kreeg ik ook amper boven de 3GHz i.c.m. een XFX n780i moederbord. Ik had heel snel last dat de PC helemaal niet opstartte na een overclock, voltage tweaks haalde niet veel uit; het was vooral het moederbord die ik verdenk van mank te zijn geweest. Moederbord + CPU had ik verkocht en was weer verder gegaan met mijn vertrouwde E6600 op mijn oudere en 1e los-aangeschafte moederbord P5N-e SLi.

Dit was me toch niet snel genoeg, dus ben ik gaan upgraden naar een quadcore: de Q9550 i.c.m. een P5K-WS (intel chipset). Dit setje overclockt zonder enig probleem (kom ik dus net achter). Ik dacht: ik probeer 'm 'ff op 3.4GHz; doe eens 'ff lekker gek, en het werkt zowaar opeens. Heb net ook weer 'ff spelletjes gedraaid en totaal geen problemen, en heb het voltage niet eens hoeven veranderen.

Dus... nu blijkt dat-ie zo makkelijk op 3.4GHz gaat wil ik natuurlijk wel weten wanneer de problemen beginnen. Eerst ga ik kijken hoe hoog-ie kan zonder voltage tweaks. Als ik dat limiet bereikt heb ga ik voltages verhogen totdat de temparaturen boven de 65C gaan zitten bij stress.

Even over de koelsituatie van mijn kast: In alle gevallen gebruikte ik een scythe infinity luchtkoeler en een ruim voldoende geventileerde kast. Temparaturen van de CPU probeer ik altijd onder de 65C te houden.

En ik doe het niet omdat ik het nodig heb ofzo; 2.83, 3.4, 4.0; het zal mij een worst wezen. Heb nog nooit echt een merkbaar verschil gehad, maar dat komt ook omdat ik de CPU nooit echt omhoog sterk kreeg. Morguh heb ik een nieuwe flinke GPU (die ATI HD5870 dus) en dan heb ik een grotere kans de CPU als bottleneck tegen te komen, en dan ga ik natuurlijk wel eventjes klieren met benchmarks, gewoon voor de lol.

-BFBC2 ga ik zeker benchen; kijken of die baat heeft bij een hogere CPU clock op mijn systeem.
-Crysis (Warhead/Wars) verwacht ik wel een merkbaar verschil in. Ik ga het misschien ook nog wel eens testen, maar heb niet echt meer interesse in de game.
-GTA IV verwacht ik een sterk-merkbaar verschil, alhoewel ik wel vermoed dat GTA IV meer een nvidia-game is. De game is leuk, maar de performance is kut. Hopelijk kan ik met een HD5870 icm. een Q9550 (+ overclock?) eens een leuke FPS neerzetten met wat hogere settings.
-Supreme Commander FA ga ik ook zeker eens proberen. Unlimited Resources aanzetten tegen cheating AI, unit-limit op 1000, grote map gebruiken, lekker turtle'n en kijken hoelang het duurt voordat de game praktisch onspeelbaar wordt :P

Dat waren zo'n beetje de CPU intensieve games op mijn games-stapel.

Misschien dat ik eens ga kijken of ik het geheugen + moederbord ook kan meeclocken om alles synced te houden. Mobo heeft 4x400MHz FSB en geheugen heeft 2x400MHz clock, dus alles moet meewerken boven de 3.4GHz als ik alles 1:1 wil houden: had begrepen dat dat het beste is.

[ Voor 32% gewijzigd door Gamebuster op 10-04-2010 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42323

Om meer waar voor je geld te krijgen, ik heb een E5200 van 49.- op 3,5Ghz draaien die de gemiddelde core 2 duo die 3x zoveel kosten er uittrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egemenox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Omdat we ghz en mhz "winnen" en winnen is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351481

Anoniem: 42323 schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 00:53:
Om meer waar voor je geld te krijgen, ik heb een E5200 van 49.- op 3,5Ghz draaien die de gemiddelde core 2 duo die 3x zoveel kosten er uittrekt.
Heb hier een 2e LAN pc staan met zo'n zelfde E5200, maar dan op 3,6. Zonder voltage aanpassingen. Beresterk ding voor zijn geld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Waarom autoracen? Je bent alleen maar bakken met geld kwijt om één seconde sneller terug te zijn op de plek waar je begon... blijf dat gewoon relaxed zitten :P

OCen doe ik vooral voor de technische uitdaging. het is een leuke puzzel om mee bezig te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:27

Herman

FP ProMod
Leuke vraag trouwens!
Ik denk dat benchmarks ook veel invloed hebben. Vooral 3dmark06 werd je haast gedwongen om je CPU te overclocken om een goede benchmarkscore te krijgen.
Voorbeeld: Stock perst mijn q6600 een score van 14.000 uit mijn gts250 en met een overclock 16.000 of meer.

Ook is het leerzaam om te overclocken. Als je een goede en stabiele overclock wilt maken, dan moet je veel verstand hebben van je pc.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zed29
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 13:58
je haalt meer baat bij je RAM te overclocken,
als je een groot bestand opvraagt die in je ram-geheugen staat dan moet je cpu toch steeds 'wachten' op de RAM om de gegevens te verwerken.
ik hoor je al vragen: Hoe moet je dat nu doen, RAM overclocken?
ja, ik weet het ook niet :p iets met CAS, CAS to RAS, clock, blabla in je bios

althans zo heb ik het verstaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Overklokken, waarom? Ik kan hier een heel lang relaas over houden. Komt ie!

...

Niet. Er zijn gewoon een paar puntjes:

1. het is fun.
2. omdat het kan.
3. hogere OC betekent meer puntjes met DPC-projecten.
4. en de rest draait ook nog eens sneller.
5. en in ruststand is het tegenwoordig zo goed geregeld dat het bijna geen extra stroom kost.

Dus... waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-04 23:39
Mijn geheugen werkt tegen.....

En ja waarom overklokken?
de reden waarom ik ben begonnen is om een beetje speelbare framerate in GTA IV te halen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik zie het als een sport.
Ik vind het gewoon leuk om je CPU en mobo zo hoog mogelijk te laten lopen, met een zo'n laag mogelijke temperatuur.
Daarbij hoort dan ook weer koeling, wat ook leuk is (goede airflows uitproberen, zit ook weer een beetje casemodding in)

En natuurlijk: Omdat het kan.

Maar ik merk mijn overclock (E5300 @ 3.9) niet echt aan de performance ofzo. Maar het is wel leuk om het zo te hebben draaien en bij encoding/uit/inpakken zal het vast wel een paar seconden schelen :P

[ Voor 25% gewijzigd door Compizfox op 15-04-2010 18:51 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Laatst online: 14-04 09:19
Ik zie het nut van de ts niet zo maar het lijkt me logisch dat het leuk/sneller is. En als je het nut er niet van inziet doe je het toch lekker niet :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:03
Zed29 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:09:
als je een groot bestand opvraagt die in je ram-geheugen staat dan moet je cpu toch steeds 'wachten' op de RAM om de gegevens te verwerken.

Nee, RAM overklokken heb je tegenwoordig niets aan. Dat is meer dan snel genoeg en er is bijna geen applicatie te vinden die daar wat aan heeft.
Je CPU staat heel wat vaker op je harde schijf te wachten. Die kun je beter overklokken.... maar aangezien dat niet kan wordt het tijd voor een SSD ;)

Verder doe ik overklokken ook puur voor de fun. Mn i7 920 draait op 4200 ipv 2666. En ik heb met mn HD5870 werkelijk nog geen game of whatever gedaan die daar iets aan heeft. tja..

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

omdat er budget gamers zijn.
Zo veel mogelijk voor bijna niks .

Tja we zijn Nederlanders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 20:01
Herman87 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:39:
Leuke vraag trouwens!
Ik denk dat benchmarks ook veel invloed hebben. Vooral 3dmark06 werd je haast gedwongen om je CPU te overclocken om een goede benchmarkscore te krijgen.
Voorbeeld: Stock perst mijn q6600 een score van 14.000 uit mijn gts250 en met een overclock 16.000 of meer.

Ook is het leerzaam om te overclocken. Als je een goede en stabiele overclock wilt maken, dan moet je veel verstand hebben van je pc.
Ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat. Tweakers zijn naar mijn mening nou eenmaal nieuwsgierig en als je dan het een en ander leest wil je zelf ook wel eens wat proberen. Zo kom je misschien weer tot de ontdekking dat jij betere of slechtere resultaten behaald dan anderen. Dan ben je weer nieuwsgierig en vraag je jezelf af waarom, etc. etc.

Internet is hier de accelerator, eerder las je hierover in tijdschriften als deze zoiets al publiceerden (tweakers waren volgens de redactie van deze bladen natuurlijk niet omvangrijk genoeg, how wrong they were!).

Overclocken van nieuwe hardware is naar mijn idee onderdeel van hardware benchmarking geworden, kun je een chip goed overklokken dan is de chip goed en andersom natuurlijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354075

Mede dankzij de techniek zijn wij als Nederlanders natuurlijk ook jaloers als jij vandaag een proc. op 2.8 hebt gekocht en je buurman koopt er morgen een op 3.0.... Dan wil jij dat natuurlijk ook. (in achting nemende het zelfde modelletje en niet een Quad vergelijken met een duo of whatever)

Klokken? ik niet, heb een redelijk systeem en kan alle nieuwe games bijna op de max spelen, Het verschil tussen mijn bijna max en de 'echte' max daardoor nog niet gezien, en wat niet weet... wat niet deert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 07:15

ikt

1: Grotere e-penis. Groter/sneller is altijd beter. Geen uitzondering.
2: Omdat het kan. Waarom zou je een standaard uitvoering auto gaan kopen als voor dezelfde prijs er een veel betere beschikbaar is, die voldoet aan je eisen?
3: Goedkoop. Bijvoorbeeld een autotje kopen, die gratis laten opvoeren zodat je hetzelfde vermogen hebt als een sportwagen die duurder is.
4: Showen aan anderen dat je net ietsjes beter bent. Gewoon menselijk opscheppen.

En het is gewoon leuk :) Net zoals je goudvisjes hebt. Nutteloos, maar ze zijn er wel.

[ Voor 19% gewijzigd door ikt op 23-04-2010 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Anoniem: 354075 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:35:
Mede dankzij de techniek zijn wij als Nederlanders natuurlijk ook jaloers als jij vandaag een proc. op 2.8 hebt gekocht en je buurman koopt er morgen een op 3.0.... Dan wil jij dat natuurlijk ook. (in achting nemende het zelfde modelletje en niet een Quad vergelijken met een duo of whatever)

...
Ook nog weer een thema inderdaad! Hebben we er dan nu 3?:
  • Rivaliteit
  • Nieuwsgierigheid
  • Benchmarking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 20:17

D4NG3R

kiwi

:)

Voor de lol voornamelijk.. maar overclocken brengt ook andere dingen als het CPU met zich mee.. zoals het Geheugen & de Northbridge.. Welke meestal WEL een merkbaar verschil in games (en in windows -of welk OS dan ook-) met zich mee brengen!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
D4NG3R NL schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:45:
overclocken brengt ook andere dingen als het CPU met zich mee.. zoals het Geheugen & de Northbridge.. Welke meestal WEL een merkbaar verschil in games (en in windows -of welk OS dan ook-) met zich mee brengen!
Dat is meer met oude systemen neem ik aan? Bij een test laatst was het verschil tussen ddr2 en ddr3 niet meetbaar met benchmarks in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:09

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik was altijd een P4 3ghz gewend en kreeg toen ineens een Q6600 @ 2,4 ghz.

Veel applicaties enz gebruiken maar 1 kern, waardoor ik dus van 3 naar 2,4ghz ging en zelf soms het idee had dat ik que snelheid achteruit was gegaan. Ben voor de fun gaan testen hoe ver het ging (3,8ghz ongeveer).

Nu draait hij al dik 1,5 jaar op 3,2 ghz en retestabiel. Waarom zou ik hem dan terugzetten naar 2,4ghz? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Azbest schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 13:48:
[...]

Dat is meer met oude systemen neem ik aan? Bij een test laatst was het verschil tussen ddr2 en ddr3 niet meetbaar met benchmarks in ieder geval.
Ikzelf heb 4GB DDR3 geheugen wat standaard op 667Mhz (DDR3 1333) loopt.. na OC trek ik dit door naar 800Mhz.. (Wat dus dezelfde kloksnelheden behaald als met DDR3 1600) wat ZEKERS wel een merkbaar verschil is ja.

Sneller geheugen = Minder cachen = Minder wachtrijen = Meer snelheid.

Ik heb zelf trouwens een Phenom systeem, maar ik praat over OC'en in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Het ligt een beetje aan je gebruiksprofiel. Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn Q6600 nu al bijna 2 jaar op 3.6 GHz lopen zonder problemen. Waar zich dat in uit?

- Zware Mathematica / Matlab calcuaties tot 50% sneller
- Acceptabele simspeed in Supreme Commander (wat ik VEEL speel)
- ICM een up-to-date videokaart het maximale qua GPU kracht
- ICM een goede SSD en windows 7 een OS wat vliegt en ook blijft vliegen (hetzij je het wel elke 6 maanden herinstalleerd)
- Het na 2 jaar nog niet te hoeven upgraden van je CPU, en ook niet het gevoel te hebben dat je er echt iets mee opschiet als je het wel zou doen

Maar daarbuiten: als je alleen GPU limited games speelt, niets geeft om een windows explorer scherm wat er 3 seconden over doet om te laden en ook geen grotere e-penis krijgt van een CPU die beter presteerd als zijn vijf keer zo dure topsegment tegenhanger van 1000 euro. Tja, dan heeft overclocken natuurlijk weinig zin..

Daarbij moet ik wel zeggen dat de OC signficant moet zijn wil het zin hebben. Er is gewoon om de zoveel tijd een model wat tegen weinig geld veel OC prestaties geeft (Athlon XP 2400-2600 / Athlon 3000+ winchester / Opteron 165 / Q6600 / E8400 / i670). Dan heb ik het over allemaal CPU's die al snel zonder blikken of blozen 50% overclock geven zonder gekke sprongen.

Mensen die een Phenom II systeem op 3.2 GHz kopen, er dan 250 MHz bijklokken, en daarbij dan een systeem hebben wat door de OC 1% van de tijd uitvalt, dan vind ik de OC al lang niet meer de moeite waard. Een goede OC CPU met goede OC is dan ook ramstabiel en presteerd net zo stabiel als een stock CPU met stock koeler. Tip: Waterkoeling helpt wel bij het in toom houden van je overklok.

[ Voor 29% gewijzigd door TRG op 23-04-2010 14:07 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^
Heb een AMD Phenom II X4 955 Black Edition voor een vriend OC'd

Stock 3.2Ghz.
Nu: 4.0Ghz ;)

Stabiel, geen problemen en/of uitvallers. Temps blijven onder de 70c onder 100% load.

Mijn eigen systeem heeft een Athlon II X3 435.. welke normaal triple core 2.9Ghz is, 4e core unlocked en OC'd naar 3.5Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Uiteraard snap ik het nut van het OC'en maar hoever ga je dan?

Ik bedoel, mijn GPU draait op 700mhz, een klok naar 710 zal weinig verschil geven,

En als ik mijn model X CPU wat standaard @ 2.5 draait oc naar 2.8,
Koop ik toch liever voor 20euri meer 1'tje die standaard op 2.8 loopt en die dan weer klok naar 3.0

Dit is altijd mijn euvel hierin, wanneer stop je met het bepalen van je budget voor een CPU :+

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Op lucht kom je toch even ver met een CPU van dezelfde serie, dus elke AMD Athlon II X4 zal ongeveer even ver komen (tenminste als je een beetje redelijk mobo hebt)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Is ook niet elke overclock morgen weer 'oud'? zoals de huidige techniek? wat je vandaag koopt is morgen weer verouderd?

en na elke overclock kopen we gerust na 2 jaar weer een nieuwe pc/proc ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoe kan een overclock nou oud zijn? Wat bedoel je? Er bestaan niet echt verschillende technieken, of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Nou ja,

Ik bedoel hiermee, ik koop standaard een 2.8 en jij een 3.4, na 2 jaar kopen we weer een nieuwe :)
En of we em nu overclocken of niet dat doen we gewoon want dan is het weer outdated,

En zo blijven onze euro's rollen :+

[ Voor 36% gewijzigd door Jelte,89 op 23-04-2010 22:54 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Valt reuze mee, de Core 2 Duo overleefde wel langer dan 2 jaar in de benches ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Raar, ik had tijdje terug een "Overclocking FAILED" melding, waarna de instellingen gereset waren van mijn overclock, terwijl die overclock al weken draait (zie eerder bericht). Na de instellingen weer exact hetzelfde gezet te hebben ging-ie vrolijk weer verder in zijn overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Zed29 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:09:

Dat is niet overclocken maar de timings verlagen, wat overigens hetzelfde effect heeft. 4-4-4-12 timings op 800MHz is exact even snel als 5-5-5-15 op 1000MHz en 3-3-3-9 op 600MHz. (In praktijk zal het vast wel weer op een of andere manier iets afwijken) Lagere timings en/of Hogere clock is zeker merkbaar in games. Het kan framedrops bij actie dramatisch verminderen.

Afhankelijk van je BIOS-settings en CPU socket clockt je geheugen mee met je FSB. Het beste is om je geheugen op de helft van je snelheid van de FSB te draaien: 1333MHz FSB = 667 MHz geheugen. Dit is omdat DDR2 geheugen een x2 multiplier heeft en een FSB een x4 multiplier. Als je dit ook nog een sync met de CPU laat lopen is het helemaal perfect. Als je CPU een multiplier van 9 heeft, krijg je dus bijv.:
Geheugen: 400MHz x2 = 800MHz
FSB: 400MHz x4 = 1600MHz
CPU: 400MHz x9 = 3600MHz

Let erop bij overclocken of je moederbord automatisch die clocks synchroniseert. Als dat zo is overclock je dus niet alleen je processor maar mogelijk ook het geheugen en FSB. Indien het moederbord automatisch voltages aanpast heb je dus kans dat de FSB/DDR voltage omhoog wordt gehaald. Als je dan lekker je CPU aan't overclocken ben en die heel nauwkeurig in de gaten aan het houden ben kan je moederbord heel stilletjes zichzelf doden, wat mij dus overkomen is: een moederbord was spontaan overleden tijdens een overclock. De native FSB was 1333MHz en deze stond op 1600MHz door het overclocken van de CPU. Het moederbord was hierbij dus overleden, terwijl de CPU nog bleek te werken.

Bij overclocken is het dus handig om te weten wat het moederbord allemaal doet tijdens je overclock. Houdt alles in de gaten, niet alleen je CPU. Moederborden kunnen bij overclocken heet worden waar geen temparatuur sensor aanwezig is en is dus niet altijd te zien via temp-monitors. Het overclocken van je moederbord zou ik persoonlijk afraden. Persoonlijk clock ik ook nooit hoger dan de native FSB van het moederbord. Daarboven zet ik synchronisatie uit of houd alles erg goed in de gaten.

Overigens ben ik echt geen professionele overclocker o.i.d.. Ik ben gewoon een wannabe die heeft geleerd van zijn vele fouten.

[ Voor 55% gewijzigd door Gamebuster op 24-04-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil dat mijn cpu stil, zuinig en koel is. Alle desktop cpu's van tegenwoordig zijn ruim snel genoeg voor de taken die ik ermee uitvoer.

Daarom voor mij dus niet overclocken. Misschien leuk om eens te "proberen" i.v.m. DPC, maar ik denk niet dat mijn Dell-machine daar erg geschikt voor is.

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Gamebuster schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 23:54:
[...]

Dat is niet overclocken maar de timings verlagen, wat overigens hetzelfde effect heeft. 4-4-4-12 timings op 800MHz is exact even snel als 5-5-5-15 op 1000MHz en 3-3-3-9 op 600MHz. (In praktijk zal het vast wel weer op een of andere manier iets afwijken) Lagere timings en/of Hogere clock is zeker merkbaar in games. Het kan framedrops bij actie dramatisch verminderen.
Toch vraag ik me het effect van die extra bandbreedte af. Hoeveel minder FPS krijg je, als je de timings van 5-5-5-15 naar 6-6-6-18 trekt?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Eigenlijk is dit topic best wel :F

Waarom? Daar zijn we toch Tweakers voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Waarom?
  • Omdat het kan
  • Omdat het extra performance per euro oplevert
  • Omdat het performance mogelijk maakt die niet te kopen valt
  • Omdat het leuk is om te doen
  • Omdat het het 'nodig' is
  • Omdat ... een combinatie van het bovenstaande ...

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301785

Omdat die 10% extra performance lokt .
Je weet als tweaker dat sommige zaken op te voeren zijn .
Maar bijvoorbeeld bij black editions is het geen vraag waarom.
Als je een black editie koopt is het eerder de vraag ,waarom klokt je hem niet over? die zijn er voor gemaakt .
Maar ook inderdaad voor de winst .Zoals ik persoonlijk een cpu van 2,4 naar 3.0 over klok .Die 2x 600 mhz ( het is een dual core) meer merk je wel .
Of bij een (mobile) videokaart van 27 fps naar 36 fps is ineens veel prettiger spelen .Vroeger nog voor het dualcore tijdperk ,was snelheid van de single core cpu best wel belangrijk .
Tegenwoordig is het belangrijker om ,vaak op lagere snelheid,toch te presteren.
O.a daarvoor zijn dual core ,multi cpu ,hypertrade uitgevonden.
En last but not least ,het kan ook gewoon een hobby zijn .
Waar jij wat oudere hardware gebruikt ,zijn andere mensen bezig met het nieuwste van het nieuwste .
Dat zijn overigens wel ,volgens mij ,hard core tweakers.
Die erg veel plezier mee hebben.
Deze mensen zijn meestal op technisch gebied byzonder kwiek en/of intelligent.
( bij de tijd = op de hoogte van het laatste) .
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 301785 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:13:
Omdat die 10% extra performance lokt .
Je weet als tweaker dat sommige zaken op te voeren zijn .
Maar bijvoorbeeld bij black editions is het geen vraag waarom.
Als je een black editie koopt is het eerder de vraag ,waarom klokt je hem niet over? die zijn er voor gemaakt .
Maar ook inderdaad voor de winst .Zoals ik persoonlijk een cpu van 2,4 naar 3.0 over klok .Die 2x 600 mhz ( het is een dual core) meer merk je wel .
Of bij een (mobile) videokaart van 27 fps naar 36 fps is ineens veel prettiger spelen .Vroeger nog voor het dualcore tijdperk ,was snelheid van de single core cpu best wel belangrijk .
Tegenwoordig is het belangrijker om ,vaak op lagere snelheid,toch te presteren.
O.a daarvoor zijn dual core ,multi cpu ,hypertrade uitgevonden.
En last but not least ,het kan ook gewoon een hobby zijn .
Waar jij wat oudere hardware gebruikt ,zijn andere mensen bezig met het nieuwste van het nieuwste .
Dat zijn overigens wel ,volgens mij ,hard core tweakers.
Die erg veel plezier mee hebben.
Deze mensen zijn meestal op technisch gebied byzonder kwiek en/of intelligent.
( bij de tijd = op de hoogte van het laatste) .
;)
Je noemt jezelf qwerty, maar wat een belabberd irritante punctuatie zeg!

hypertrade bestaat niet, het is óf HyperTransport óf HyperThreading (beide afgekort als: HT)

En volgens mij klokken veel Tweakers ook over om met hun wat verouderde hardware (lees: generatie oudere CPU, denk aan Q6600 oid) toch nog nieuwere games en / of hardware te kunnen ondersteunen (Q6600 + HD5850 in Crysis oid, het verschil tussen stock 2.4 GHz en OC @ 3.6 GHz schijn je volgens velen hier echt wel te merken...)

Just my 2 cents :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-02 21:02

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Omdat het kan. :7
Pagina: 1