Toon posts:

HD gevallen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweeks,

Mijn harde schijf is gevallen en nu ik hem aansluit vraag hij om te formatteren, met andere woorden hij wordt dus nog wel gevonden door mijn pc. Echter wil ik hem niet formatteren gezien er vele backups op staan, bijna 10 gb aan muziek, vele teksten, backup van school en mijn websites en vele installs.

Is er, en ik hoop het, een mogelijkheid om de harde schijf toch uit te lezen?

Alvast bedankt,

Mark

PS het gaat om een Iomega MDHD500-UE

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 20:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je hem hebt laten vallen is de kans zeer groot dat hij fysiek beschadigt is.
Het beste dat je kunt doen is gewoon een nieuwe schijf kopen en daar opnieuw je backups opzetten.
Mocht je nog data op deze schijf hebben staan die je eraf wilt halen zou ik het ding opsturen naar een datarecoverybedrijf en er niet zelf mee gaan klooien. Bij fysieke schade is de kans klein dat je hier zelf nog wat aan kan doen namelijk.

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 10:58

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Modbreak:Tekst verwijderd, in verband met het aanzetten tot het illegaal downloaden en gebruik van gelicenceerde recover software. (waarschuwing per PM verzonden)

Edit: Ik heb ook een keer zoiets gehad, harde schijf kon alleen nog maar formatteren, software eroverheen laten gaan en ik had op 10 bestanden na ofzo alles terug.

[ Voor 66% gewijzigd door _Dune_ op 09-04-2010 00:13 ]

Things are cheaper for a reason

• Nielson
  • Laatst online: 09:31
Reiniertjuhhh schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:43:
Hiermee is het meestal nog terug te halen.
Reken daar maar niet op als de schijf fysiek defect is.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Nielson schreef op donderdag 08 april 2010 @ 20:47:
[...]
Reken daar maar niet op als de schijf fysiek defect is.
Als de schijf fysiek defect is zou windows m waarschijnlijk ook niet vinden en willen formatteren. Het kan prima zijn dat alleen de MBR beschadigd is of wat dan ook, en dan zou easy recovery pro er genoeg vanaf kunnen halen.

Neem ook even het thema topic data recovery door, daar kun je genoeg vinden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op een schijf met valschade zou ik niet (ook niet softwarematig) zelf gaan proberen dingen terug te halen. Wie weet schaaft de kop over de platter heen, als je hem nu niet meer aansluit is er misschien nog wat te redden, als de kop over de platter blijft krassen dan wordt die kans alleen maar kleiner. Gewoon niet doen als die data belangrijk is.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:06

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Terw_Dan schreef op donderdag 08 april 2010 @ 21:27:
Gewoon niet doen als die data belangrijk is.
Tja, data die maar op 1 medium staat, zoals deze harde schijf kan nooit belangrijk zijn. Van belangrijke data is altijd een backup. Dus hij/zij kan best met wat tools zelf gaan lopen hobbyen, de kosten van een data recovery bedrijf (1000+ euro) lijkt het mij dan niet waard. Als het mislukt, jammer dan.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Q schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:02:
[...]

Tja, data die maar op 1 medium staat, zoals deze harde schijf kan nooit belangrijk zijn. Van belangrijke data is altijd een backup. Dus hij/zij kan best met wat tools zelf gaan lopen hobbyen, de kosten van een data recovery bedrijf (1000+ euro) lijkt het mij dan niet waard. Als het mislukt, jammer dan.
Wellicht is de data voor hem wel belangrijk. Alsof data alleen belangrijk is als er een backup van is gemaakt. :/

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Luister eens of ie vreemde geluiden maakt als ie nog op spint. Als verder de platters goed gaan draaien en hij geen vreemde geluiden maakt kan het zijn dat een nieuwe printplaat gaat werken. Je moet dan een printplaat hebben van exact de zelfde schijft. Als ie tikkende geluiden maakt of helemaal niet gaat draaien moet je eigenlijk wel naar een datarecovery bedrijf toe. Er is wel eens iemand geweest de de platters verwisseld heeft met een andere schijf en op die manier de data heeft kunnen redden, maar dat is absoluut niet aan te raden als de data belangrijk is.

Mocht ie echt vreemde geluiden maken, dat de kop dus tegen de platters aan loopt, zeker de schijf niet meer aanzetten als je nog wat wilt redden.

Het kan ook nog eens zo zijn dat alleen de aansturing van de externe behuizing kapot is. Dan kan je de HDD gewoon intern aansluiten.

[ Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 09-04-2010 00:13 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals reeds min of meer opgemerkt, wanneer de data niet ook elders staat (het orgineel) dan is de data op deze hardeschijf GEEN backup, maar het orgineel zelf. Zoals Q opmerkt, wanneer de data alleen op deze externe hardeschijf staat is de data blijkbaar ook niet belangrijk, aangezien er geen backup van gemaakt is.

Verder zoals Terw_Dan reeds aangeeft zal de hardeschijf hoogst waarschijnlijk meganisch defect geraakt zijn, omdat deze nog wel herkent wordt maar niet meer benaderd kan worden. Hier kun je uit opmaken dat de electronica hoogst waarschijnlijk nog in orde is.

Wanneer de hardeschijf meganisch defect is, is het verstandig zelf niet meer te gaan sleutelen, maar de hulp van een recovery bedrijf in te roepen, als de data die er op staat toch belanrijk is en terug gehaald moet worden. Wanneer er namelijk een meganisch defect is, loop je de kans dat bijvoorbeeld de koppen over de platters slepen en hiermee de opervlakte van de platters beschadigd raken. wanneer de gebeurd zal data recovery practisch niet meer mogelijk zijn.

Is de data minder belangrijk en je wilt toch zelf gaan sleutelen, dan is het verstandig om de hardeschijf eerst uit de externe behuizing te halen. Over de garantie hoef je al niet meer in te zitten aangezien de hardeschijf door user abuse defect is geraakt, wat zeker niet onder de garantie zal vallen.

Dit allemaal gezegd hebbende, raad ik aan ook eens de GoT search te gebruiken, omdat dit onderwerp al vrij veel behandeld is hier op GoT. Ook het sticky topic met betrekking tot DataRecovery is mogelijk interessant om eens door te nemen: Thematopic: Datarecovery

Daarnaast zou je ook deze eens kunnen doornemen hoe wel op een juiste manier backups te maken: Thematopic: Backups
Dj-sannieboy schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:08:
[...]
Wellicht is de data voor hem wel belangrijk. Alsof data alleen belangrijk is als er een backup van is gemaakt. :/
Ik roep het ook vaak op de manier zoals Q dat hier doet, simpel weg om de mensen duidelijk te laten realiseren dat je van belanrijke data gewoon een backup moet maken en dat wanneer je een backup maakt je het orgineel niet moet verwijderen, omdat dan je backup het orgineel wordt en je geen backup meer hebt. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 09-04-2010 00:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 11:35
_Dune_ schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 00:39:
Ik roep het ook vaak op de manier zoals Q dat hier doet, simpel weg om de mensen duidelijk te laten realiseren dat je van belanrijke data gewoon een backup moet maken en dat wanneer je een backup maakt je het orgineel niet moet verwijderen, omdat dan je backup het orgineel wordt en je geen backup meer hebt. ;)
Precies wat ik dacht. Wat is het probleem, het zijn backups, dus de originelen zijn er nog. :+

Hoe dan ook, ik heb goede ervaringen met het programma testdisk. Laatst data teruggehaald van een tikkende schijf die absoluut niet meer herkend wilde worden. Een aantal dagen in de diepvries gelegd, weer aangesloten en tot mijn verbazing werd de schijf vrij snel na aansluiten weer herkend (de eerste paar minuten was hij nog vastgevroren denk ik). Direct een kopie gemaakt en zo alle gegevens van de schijf weten te halen. Vrij onverantwoordelijk om zo te handelen, maar wellicht een poging waard. Zeker omdat een data recoverybedrijf wel vaak geadviseerd wordt, maar het voor de meeste particulieren toch te duur is. Als het niet werkt, dan was het een harde les en mag je je (hopelijk) gelukkig prijzen dat er geen foto's of familiefilmpjes op stonden. Muziek kan je weer rippen of downloaden, installs zijn weer te installeren. De "persoonlijke" schade lijkt mee te vallen (alhoewel ik besef dat het voor mij makkelijk praten is). ;)
Pagina: 1