c70070540 schreef op donderdag 01 april 2010 @ 10:33:
[...]
Ik kan natuurlijk geen oordeel over jou geven, maar het rustig inhalen is vaak het probleem met de mensen die geen haast hebben en daar dus irritatie mee opwekken bij de andere weggebruikers.
Hoe vaak het wel niet gebeurd dat er ingehaald wordt met een verschil van 1-3km/h... Inhalen is gas bijgeven en er zo snel mogelijk voorbij en weer naar je originele baan teruggaan. Inhalen is niet teutend, nog langzamer dan lopen, er voorbij gaan.
Nogmaals, ik zeg niet dat jij dat doet, en ik val je er dus ook niet op aan, maar de woordkeuze "rustig inhalen" doet mij deze reactie geven.
Ok rustig als in 'gewoon je snelheid aan houden zonder opgefokt te worden', bedoel dus niet rustig zoals jij bedoeld
Hoewel dan nog, het tijdsverlies dat je hebt doordat iemand met 2 km verschil een ander inhaalt, is zo miniem, het is vooral je gevoel dat je er zoveel tijd mee verliest... been there done that, en tegenwoordig kom ik liever 1 minuut later aan en gewoon relaxed, dan een beetje gestrest en gehaast omdat je voor je gevoel aan het jakkeren bent geweest, terwijl dat dus zo goed als geen tijdwinst oplevert. Hard rijden kan overigens natuurlijk wel degelijk behoorlijk wat tijd opleveren maar dan moet je gewoon continue door kunnen rijden op hoge snelheid. Dwars door Duitsland met 180 kost uiteraard minder tijd dan met 120, mits je die 180 ook 2 uur non stop aan kunt houden, als je steeds moet afremmen (wegwerkzaamheden, vrachtwagen, Nederlander, file, etc) schiet het natuurlijk alsnog niks op.
!null schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:21:
Als je het voor jezelf veilig wil houden hou je gewoon je koers aan, en ga je gewoon weer op tijd naar rechts als je daar de mogelijkheid voor krijgt. Het gewoon doen zoals je bedacht had, als je je daarmee aan de regels houdt. Iedere vorm van reactie tegen de acties van een bumperklever of wat dan ook is net zo slecht en waarschijnlijk net zo onveilig. Het is zo simpel als dat.
Ik heb het ook niet over onnodig nog even 400 meter extra op de linkerbaan blijven plakken om te narren. 9 van de 10 keer heb ik een bumperklever achter met terwijl ik simpelweg niet naar de andere baan KAN gaan omdat daar auto's rijden. En dat gebeurt mij veel te vaak, en dat geeft aan dat die mensen gewoon 0,0 verkeersinzicht hebben.... (en dan haal ik niet met 1km verschil in, maar geef ik wel wat gas bij, maar een rijtje vrachtwagens/caravans haal ik gewoon met 120 in, dan ga ik geen gas bijgeven omdat iemand gestrest is.
Hij hoeft hem er helemaal niet "tussen te proppen", waar haal je dat vandaan? Ik zit op gepaste afstand achter iemand, geen 2 seconden, maar ook geen 2 meter. Als iemand dan enkele keren de mogelijkheid heeft gehad om naar rechts te gaan (en dat is dus niet "ergens er tussen moeten proppen"! ), dan kruip ik dichterbij om aan te geven dat ik het wel mooi geweest vind en er de volgende keer wel langs wil. Ik kruip er dan ook alleen dichterbij als ik nog overzicht hou (door de auto voor me kunnen kijken) en als er een moment aan komt dat diegene naar rechts kan. Anders is het gevaarlijk en / of nutteloos. En dan nog hang ik niet op z'n achterbumper.
Wanneer 'heb je de mogelijkheid om naar rechts te gaan' ? Iemand die gehaast is, vind een gat van 100 meter ruim zat. Iemand die relaxed gewoon met 120 rondkachelt vind wellicht een gat van 300 meter pas ruim zit. Als ik dus 3 keer zo'n gat van 100 meter oversla vind jij dat wellicht heel irritant, en beschouw ik dat gat als veel te klein. (overigens is 100 meter een voorbeeld, ik denk niet in meters maar in aantal secondes dat ik erin kan blijven rijden... als ik inschat (terwijl ik de auto inhaal) dat als ik naar rechts ga, ik een seconde later weer naar links moet, blijf ik links. als ik inschat dat dat wel een paar (3 of 4 oid) seconde kan zijn, wil ik wel naar rechts gaan ).
In deze alinea concentreer je je weer op de hardrijdende bumperklever, terwijl de wellicht enigzins trage persoon die gaat afremmen als reactie op de actie van de bumperklever dezelfde argumenten op gaan. Wat geeft jou het recht om jou wil aan iemand anders op te leggen?
Zowel actie als reactie zijn beide net zo fout, en net zo gevaarlijk.
Ik keur geen van beiden goed, maar vind de reactie om even af te remmen en je daardoor te dwingen om ook af te remmen (waardoor vaak de afstand wat ruimer wordt) beter te verdedigen dan bumperkleven.
En nogmaals, je maakt allemaal conclusies die niet waar zijn. Ik laat vaak gewoon m'n gaspedaal op tijd los, ik rem amper. Terwijl ik wel de hogere snelheden aanhou meestal.
Als ik je of jij type heb ik het ook niet letterlijk over jou, want ik ken jou en je rijgedrag niet. Ik zie alleen zeer vaak mensen aan komen jakkeren terwijl je op een paar 100 meter al ziet dat je er niet langs kunt en het verkeer dat op de linkerbaan rijdt gewoon niet rechts KAN, en dat gebeurt naar mijn ervaring vaker dan de mensen die onnodig na een inhaal aktie nog een km links blijven plakken, of de sukkels die echt op de rem trappen om een bumperklever te zieken.