Hoe ga jij om met weghufters?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 4.907 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:43

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ja, je kent ze wel.

1) Ze komen met 160 aanzeilen op de linkerbaan, zien verkeer voor zich, en voordat ze besluiten gas terug te nemen proberen ze het eerst met groot licht, toeren, en/of knipperlichten, om te kijken of ze je opzij kunnen manen.

2) Of, van die mensen die links of rechts willen invoegen, maar te beroerd zijn om gas bij te geven/terug te nemen, in plaats daarvan gooien ze hun knipperlicht aan en kijken je boos omdat jij niet van koers verandert.

3) Ook een mooie: mensen die gas bijgeven zodra jij aangeeft in te willen voegen.

Dit topic gaat er niet om wat fout of goed is, toegestaan of niet, gevaarlijk of veilig, allemaal niet boeiend. Ik wil gewoon de (al dan niet wilde) verhalen horen van de manieren waarop jij deze situaties oplost, of laat escaleren. Uiteraard zijn nieuwe hufterbeschrijvingen welkom.

TS trapt af met een handelswijze voor de hufter die ik beschrijf in 'type 1':

Rustig je inhaalactie afmaken zoals je aan het doen was, vooral niet sneller gaan rijden, bij voldoende afstand richting naar rechts aangeven, 1 seconde pauze laten tussen knipperlicht aanzetten en naar rechts beginnen sturen, en dit ook zo rustig mogelijk doen, zodat je zeker weet dat ze alle snelheid hebben verloren tegen de tijd dat ze er voorbij kunnen.
Zodra ze naast je rijden maan je ze rustig aan te doen (handje horizontaal, pompende beweging van boven naar beneden maken) en daarna met een vriendelijke glimlach uitzwaaien zodra ze hun middelvinger opsteken en hun bedrijfsdiesel weer op gang trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Wat is het verschil met dit topic dan? Het Grote Wegmisbruikers Topic! Deel 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 12:29

Matis

Rubber Rocket

Wel of geen HKXS ;)

Ontopic, eigenlijk wat Stoffel al aangeeft, in de HK loopt daar al een topic over.

[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 31-03-2010 13:03 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:59:
Ja, je kent ze wel.

1) Ze komen met 160 aanzeilen op de linkerbaan, zien verkeer voor zich, en voordat ze besluiten gas terug te nemen proberen ze het eerst met groot licht, toeren, en/of knipperlichten, om te kijken of ze je opzij kunnen manen.

2) Of, van die mensen die links of rechts willen invoegen, maar te beroerd zijn om gas bij te geven/terug te nemen, in plaats daarvan gooien ze hun knipperlicht aan en kijken je boos omdat jij niet van koers verandert.

3) Ook een mooie: mensen die gas bijgeven zodra jij aangeeft in te willen voegen.

Dit topic gaat er niet om wat fout of goed is, toegestaan of niet, gevaarlijk of veilig, allemaal niet boeiend. Ik wil gewoon de (al dan niet wilde) verhalen horen van de manieren waarop jij deze situaties oplost, of laat escaleren. Uiteraard zijn nieuwe hufterbeschrijvingen welkom.
Type 1: Zelf een klein beetje gas bijgeven (als ik niet al te hard rijd), zodat we samen zonder al te veel gedoe doorkunnen. Ik kan mezelf ook ergeren aan mensen die niet gas geven als ze inhalen en mij aan zien komen en toch naar links komen. Als je zoveel haast hebt dat je gaat inhalen, doe het dan zo dat je anderen niet te veel last geeft. Oftewel, geeft de ruimte als het kan.

Type 2 en 3: Negeren en lekker verder rijden.

[ Voor 21% gewijzigd door Tukk op 31-03-2010 13:15 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
In mijn beleving is dat toch vooral een klaagtopic :P

Ik zie dit liever als berusten in het feit dat die eikels er nu eenmaal zijn, en met creative manieren komen om er voor jezelf mee om te gaan, en de reacties die je daarop krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:04
Hoe ga je daar mee om?? Niet.

Ik negeer ze altijd compleet. Voor groot Duits geschut dat met 180 aankomt ga ik altijd netjes naar rechts, wetende dat ik zelf ook zo zou rijden als ik het kon betalen. Echter, als ze bij voorbaat al knipperen met de lichten dan kunnen ze het shaken, dan ben ik niet te beroerd om van het gas af te gaan en met 100 de vrachtwagen in te halen ipv 125.

Soms kijken ze wel eens boos, maar ja. Ik heb staartje, baardje en auto van een stereotype Colombiaanse drugsdealer dus meestal kijken ze snel weer recht voor zich, hehe. Misschien je eigen uiterlijk wat criminaliseren, scheelt ook een stuk :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 12:47

CSB

:D

EvaluationCopy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:11:
Hoe ga je daar mee om?? Niet.

Ik negeer ze altijd compleet. Voor groot Duits geschut dat met 180 aankomt ga ik altijd netjes naar rechts, wetende dat ik zelf ook zo zou rijden als ik het kon betalen. Echter, als ze bij voorbaat al knipperen met de lichten dan kunnen ze het shaken, dan ben ik niet te beroerd om van het gas af te gaan en met 100 de vrachtwagen in te halen ipv 125.

Soms kijken ze wel eens boos, maar ja. Ik heb staartje, baardje en auto van een stereotype Colombiaanse drugsdealer dus meestal kijken ze snel weer recht voor zich, hehe. Misschien je eigen uiterlijk wat criminaliseren, scheelt ook een stuk :P
Rijd jij in een bepantserde hummer dan? :p

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
EvaluationCopy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:11:
Echter, als ze bij voorbaat al knipperen met de lichten dan kunnen ze het shaken, dan ben ik niet te beroerd om van het gas af te gaan en met 100 de vrachtwagen in te halen ipv 125.
Idd. Als ze netjes op tijd remmen en afstand houden leg ik ze ook geen strobreed in de weg, helaas zijn dat er niet zoveel. Ik heb zo'n auto gehad en joeg niemand tegen me in het harnas.
Strak plan, maar de auto in kwestie (Peugeot 205) komt dan weer niet geloofwaardig over, vrees ik.

OT: De hufter die vind dat de 2 auto's afstand die jij tot je voorganger houd luxueus groot is en best door hem ingenomen kan worden, wat hij aangeeft door gasgeven rechts langs je te schieten met de intentie ertussen te gaan rijden.

Ik ben absoluut tegen bumperkleven, maar vermits ik genoeg zicht heb op de 5~6 auto's voor mij om een inschatting te maken van remacties, mag ik zo'n eikel graag de pas afsnijden, zodat hij vervolgens 10 auto's lang op de rechterbaan achter een vrachtwagen moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jij bent zeker zo'n kereltje die eerst achter een vrachtwagen gaat plakken of jezelf klem rijdt achter een vrachtwagen?
Officieel hoeft het niet maar mijn ervaring is wel dat het relaxer rijdt als je gewoon 'met de flow' meegaat. Dus als er mensen willen invoegen, ga vast even naar links etc.
Als ze echt het gat dichtrijden dan is het aso, maar het kan natuurlijk ook zijn dat jouw invoegpoging gewoon mislukte omdat je niet voldoende snelheid kon maken, voeg dan gewoon in achter die auto... En bovendien, waarom niet gewoon rustig invoegen? Snelheid maken doe je toch op de linker baan.
1 seconde pauze laten tussen knipperlicht aanzetten en naar rechts beginnen sturen, en dit ook zo rustig mogelijk doen, zodat je zeker weet dat ze alle snelheid hebben verloren tegen de tijd dat ze er voorbij kunnen.
Met dit soort getreiter kan je bij mij iig een seintje verwachten. En nee, ik rij echt niet altijd 160 maar als ik gewoon met 140 (op de teller, 130 op gps) doorrij dan wens ik niet door van die idioten als jij worden tegengehouden.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 13:21

mace

Sapere Aude

Ik vind weinig dingen ergerlijk maar waar ik mij wel aan stoor is mensen die standaard 10 Km/u onder de snelheidslimiet gaan rijden, of erger nog, gaan inhalen. Rij gewoon 120 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Bumperklevers
De grootste ergernis.

Op eenbaanswegen laat ik net zo lang het gas los totdat doordringt dat ze er toch niets mee opschieten. Als ze dan afstand nemen ben ik niet te beroerd wat te snel te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

mace schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:21:
Ik vind weinig dingen ergerlijk maar waar ik mij wel aan stoor is mensen die standaard 10 Km/u onder de snelheidslimiet gaan rijden, of erger nog, gaan inhalen. Rij gewoon 120 dan.
Zorgen dat je lichten aan zijn en flink in de linker spiegel hangen. Mensen die langzamer dan 120 rijden mogen gewoon rechts houden. En mensen die voor eigen rechter willen spelen ook wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Joolee schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:22:
Bumperklevers
De grootste ergernis.

Op eenbaanswegen laat ik net zo lang het gas los totdat doordringt dat ze er toch niets mee opschieten. Als ze dan afstand nemen ben ik niet te beroerd wat te snel te gaan rijden.
Ja, maar rij je dan wel de Vmax? Want als je er onder gaat zitten houd je iedereen op en dat is ook asociaal. :)

Oh en eigen rechter spelen is ook slecht natuurlijk. Wel leuk vaak, maar slecht. :P

[ Voor 65% gewijzigd door mace op 31-03-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik stoor me vooral aan die mensen die denken dat ze mij moeten hinderen omdat ik een overtreding bega (te hard rijden) en daarom expres langer op de linkerbaan blijven. Sukkels :+

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:14

The End

!Beginning

Rustig je inhaalactie afmaken zoals je aan het doen was, vooral niet sneller gaan rijden, bij voldoende afstand richting naar rechts aangeven, 1 seconde pauze laten tussen knipperlicht aanzetten en naar rechts beginnen sturen, en dit ook zo rustig mogelijk doen, zodat je zeker weet dat ze alle snelheid hebben verloren tegen de tijd dat ze er voorbij kunnen.
Zodra ze naast je rijden maan je ze rustig aan te doen (handje horizontaal, pompende beweging van boven naar beneden maken) en daarna met een vriendelijke glimlach uitzwaaien zodra ze hun middelvinger opsteken en hun bedrijfsdiesel weer op gang trappen.
Je bent zelf zo iemand die je bedoelt in de topic titel? 8)7

Eigenrechter spelen is minstens net zo erg (en gevaarlijk) als bumberkleven e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:14

DropjesLover

Dit dus ->

Negeren, van je af zetten en chill door rijden. In situatie 1 is als ze vlakbij zijn (bumperkleven) ff de rem aan tippen (zodat je lampen gaan branden) optioneel.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ruitensproeiers werken op de snelweg ook aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 10:49
Bumperklevers
De grootste ergernis.

Idd doe exact hetzelfde, maar als ze na vertraging nog steeds niet meer dan 5 cm afstand willen nemen, laat ik mijn remlicht eventjes oplichten.

Maar wat ik niet snap is het nut van het bumperkleven, dat je erlangs wilt snap ik maar er bijna doorheen willen rijden, en dan lopen zeiken dat ze zoveel steenslag op hun motorkap hebben, plus het feit dat ze niet ontspannen rijdt maar constant opgefokt...

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Type 1:

Laatst nog een gevalletje gehad die met 160+ aan kwam rijden, druk seinend met z'n groot licht. Ik reed zelf ook 120+, terwijl je er 100 mocht, en was toevallig één van de weinige andere weggebruikers aan het inhalen op dit stukje tweebaans snelweg. Inhalen rustig afgemaakt en de rechterbaan opgezocht. Hij haalde me verder zonder misbaar in en ging op zoek naar het volgende bewegende doel om zijn groot licht op te laten schijnen.

Als ik zelf al aardig boven de maximum snelheid rijd, ga ik me meestal niet haasten voor iemand die toevallig nog sneller wil. Verder laat ik mensen die sneller willen rijden over het algemeen de ruimte, waar het kan. Ik vind het zelf ook vervelend als ik iets harder wil rijden en mensen blijven links hangen terwijl ze onder de max snelheid rijden.

Ook een beetje afhankelijk van de situatie dus.

Type 2:

Als iemand geen rij-inzicht heeft of wil tonen, ga ik me daar niet zo druk om maken.

Aan de andere kant, als ik de ruimte heb en ik zie verkeer de oprit opkomen, dan ben ik meestal al een baan opgeschoven. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand zomaar invoegt of je zelfs gewoon niet ziet.

Type 3:

Vaak zijn dit de mensen die zo snel mogelijk gaan invoegen en niet te beroerd zijn om daarvoor heel hard af te remmen midden op het kruispunt en ervoor te zorgen dat daarachter iedereen moet gaan stilstaan. Als jij dan doorrijdt en op een fatsoenlijke manier probeert te ritsen, doen ze alsof je een doodzonde hebt begaan.

Meestal negeer ik ze, maar als ik het écht onbeschoft en/of gevaarlijk vond, wil ik dat wel even duidelijk maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:17:
[...]
Jij bent zeker zo'n kereltje die eerst achter een vrachtwagen gaat plakken of jezelf klem rijdt achter een vrachtwagen?
Leuke aanname, maar nee ;)
Officieel hoeft het niet maar mijn ervaring is wel dat het relaxer rijdt als je gewoon 'met de flow' meegaat. Dus als er mensen willen invoegen, ga vast even naar links etc.
100% waar. Doe ik ook, als ik de kans krijg, maar die krijg je dus niet altijd...
Als ze echt het gat dichtrijden dan is het aso, maar het kan natuurlijk ook zijn dat jouw invoegpoging gewoon mislukte omdat je niet voldoende snelheid kon maken, voeg dan gewoon in achter die auto... En bovendien, waarom niet gewoon rustig invoegen? Snelheid maken doe je toch op de linker baan.
Het is bij druk verkeer vaak lastig een plekje te vinden om in te voegen. Ik prefereer dan de Franse manier, je aanwijzer gebruiken om duidelijk te maken dat je ergens heen wilt. Zeker als er gewoon geen plek is zul je toch moeten aangeven dat je ertussen wilt. Uiteraard gebeurt dat (in mijn geval) dan met rust en beleefdheid, maar ertussen moet je toch. Is meer van toepassing bij het voorsorteren op binnenwegen.
Met dit soort getreiter kan je bij mij iig een seintje verwachten. En nee, ik rij echt niet altijd 160 maar als ik gewoon met 140 (op de teller, 130 op gps) doorrij dan wens ik niet door van die idioten als jij worden tegengehouden.
Als ik met voldoende snelheid (vmax of iets daarboven) aan het inhalen ben, doe ik niks verkeerd. Waarom zou ik dan harder moeten rijden, of mijn inhaalactie afbreken, omdat jij haast hebt? Zolang jij voldoende afstand houd en niet met je lichten signaleert zal ik je geen strobreed in de weg leggen, maar mensen die provoceren kunnen de bal direct terugverwachten.
The End schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:33:
[...]

Je bent zelf zo iemand die je bedoelt in de topic titel? 8)7

Eigenrechter spelen is minstens net zo erg (en gevaarlijk) als bumberkleven e.d.
Lees de TT nog eens ;) topic is niet bedoeld (en dit is ook naar de rest gericht) om iemand af te zeiken of om zaken goed/af te keuren.

OT: Iemand ervaring met bumperklevende vrachtwagens? Beste remedie die ik ken, wanneer er geen plaats is om een andere baan te pakken, is om gewoon (veel) meer afstand tot je voorganger te maken. Op die manier geef je jezelf meer tijd/ruimte om af te remmen als er voor je wat gebeurt en is er minder kans dat je achterligger bovenop je knalt.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-03-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 10:49
mace schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:34:
Ruitensproeiers werken op de snelweg ook aardig.
Dat doe ik bij wielrenners die me er niet langs laten omdat ze met een groep denken dat de hele weg van hen is, zodra je erlangs bent eventjes ervoor rijden en de wielrenners 'wassen'. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hari-Bo schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:39:
[...]

Dat doe ik bij wielrenners die me er niet langs laten omdat ze met een groep denken dat de hele weg van hen is, zodra je erlangs bent eventjes ervoor rijden en de wielrenners 'wassen'. :)
Motorrijders, al is het dan meer voor hun eigen bescherming. Ik zal er geen dwarslaesie door oplopen als zo'n leermuis zich kapotrijd op mijn achterruit, maar irritant is het wel. Een beetje ruitenvloeistof doet dan wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb medelijden met diegenen die dit rijgedrag tentoon spreiden.
In plaats van dat ik ze hufters noem.

Verder rijd ik rustig verder: teller net boven de Vmax, afstand houdend, rustig van baan wisselend, knipperlichten gebruikend, vlot optrekkend zodra er in mijn ogen voldoende ruimte voor me is.

Owh, en ik geef ruimte als mensen in willen voegen. Ook als dat voor me is en er eigenlijk niet genoeg ruimte is. Het is niet anders dat ik dan 0,02 seconde later op mijn plaats van bestemming ben... scheelt weer frustratie bij de medeweggebruiker - en ik heb langer kunnen genieten van de muziek op de radio.

Happy Blessings <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RedSoniq schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:42:
Ik heb medelijden met diegenen die dit rijgedrag tentoon spreiden.
In plaats van dat ik ze hufters noem.

Verder rijd ik rustig verder: teller net boven de Vmax, afstand houdend, rustig van baan wisselend, knipperlichten gebruikend, vlot optrekkend zodra er in mijn ogen voldoende ruimte voor me is.

Owh, en ik geef ruimte als mensen in willen voegen. Ook als dat voor me is en er eigenlijk niet genoeg ruimte is. Het is niet anders dat ik dan 0,02 seconde later op mijn plaats van bestemming ben... scheelt weer frustratie bij de medeweggebruiker - en ik heb langer kunnen genieten van de muziek op de radio.
Daar kan ik me wel in vinden, behalve dat genieten dan. De radio van tegenwoordig is een lijdensweg, dus ik heb meestal een stick met mp3's bij :P

Heel veel mensen kijken niet naar de rechterbaan, en snappen niet (of negeren het) dat iemand die in rap tempo op de voorligger afkomt, ofwel uit wil voegen, of binnenkort naar links zal willen gaan. Je gas matigen is dan de sociale optie, maar ondanks dat ik dit vaak toepas, heb ik de gunst nog nooit terug mogen ontvangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:14

The End

!Beginning

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:37:
Lees de TT nog eens ;) topic is niet bedoeld (en dit is ook naar de rest gericht) om iemand af te zeiken of om zaken goed/af te keuren.
:? Jij hebt het toch over 'weghufters'. Dat zijn mensen die dingen doen die jij afkeurt. Ik keur het af dat jij voor eigen rechter speelt.

Ik doe niks als iemand zich misdraagt. (steek hoogstens mijn middelvinger op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

RedSoniq schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:42:
Haha, ik scheur altijd een beetje want dat vind ik leuk, (valt weinig te scheuren met een 1.2 corsa maarja) maar ik blijf meestal wel ff zitten als ik thuis geparkeerd heb om een liedje af te luisteren ofzo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
The End schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:47:
[...]

:? Jij hebt het toch over 'weghufters'. Dat zijn mensen die dingen doen die jij afkeurt. Ik keur het af dat jij voor eigen rechter speelt.

Ik doe niks als iemand zich misdraagt. (steek hoogstens mijn middelvinger op)
Je begrijpt me verkeerd :P

Het staat iedereen vrij iemand als weghufter te bestempelen, daar is niks mis mee. Ik bedoel te zeggen dat ik niet wil dat iedereen hier commentaar gaat leveren over hoe jij ermee om gaat. Dat er weghufters zijn is gewoon een feit, je mag voor jezelf invullen wat voor gedrag daaronder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

^^^ Met RedSoniq

Je kan je zelf wel helemaal gaan lopen opvreten om van alles en nog wat, randdebielen, klevers etc. maar uiteindelijk heb je alleen jezelf, en je hart, er mee.

Het enige waar ik standaard voor in de claxon hang is geen richting aangeven op rotondes... maar dat is ook het enige. Als iemand mij met 160+ nadert terwijl ik met 130 op de klok een vrachtwagen aan het inhalen ben, ben ik absoluut niet te beroerd om wat gas bij te geven. Hij blij, ik blij, iedereen blij ;)

Ik zet Radio4 op of een lekker ander stuk klassiek en ik zoef naar huis zonder irritatie in m'n Passie :+ O+

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WhizzCat schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:58:
... geen richting aangeven op rotondes. ...
Dan ben je veel aan het toeteren denk ik, dat wordt echt zoveel niet gedaan... (en dan heb ik het aleen over richtingaangeven naar rechts, naar links boeit me niet echt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zit dagelijks op de snelweg en heb eigenlijk alleen last van huismoedertjes die totaal niet nadenken over wat ze aan het doen zijn en zomaar van baan wisselen of juist bang zijn om van baan te wisselen en dan maar met 100 op de linker baan blijven hangen.

Ander voorbeeld, op het Prins Clausplein bij Den Haag, als je vanuit Den Haag komt en naar de A13 gaat moet je een bochtje nemen die de A12 en A13 verbind. Je mag daar 100 maar je hebt daar zo vaak van die kleine k*t autootjes met mensen die daar rustig 60 rijden omdat ze anders bang zijn uit de bocht te vliegen. Als ik daar met een normale snelheid aan kom rijden kom ik wel dicht bij hun achterbumper. En dan heb je weer zo'n idiote bumperklever hoor :')

Ik heb er zelf bijna nooit last van. Je ziet ruim van te voren als er iemand met een groot snelheidsverschil aan komt rijden en dan ga je gewoon op tijd opzij. Ik heb een hekel aan die mensen die weigeren ruimte te maken omdat ze al vmax rijden.

Naar mijn ervaring spelen de mensen die constant last van bumperklevers hebben zelf een hele grote rol daarin.

Verder is het inderdaad aan te raden om rustig te blijven, je kan jezelf wel helemaal opfokken over een of andere idioot. Maar je zal hem nooit van je leven meer zal zien, dus je verpest alleen je eigen humeur.

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2010 14:03 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fsfikke schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:01:
... Als ik daar met een normale snelheid aan kom rijden kom ik wel dicht bij hun achterbumper. ...
Gewoon kwestie van eerder gas loslaten of van baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit topic gaat er niet om wat fout of goed is, toegestaan of niet, gevaarlijk of veilig, allemaal niet boeiend. Ik wil gewoon de (al dan niet wilde) verhalen horen van de manieren waarop jij deze situaties oplost, of laat escaleren.
Heel simpel: als er zo'n huftertje achterop komt, gooi ik gewoon de cruisecontrol erop. Die laat zich lekker niet opjagen. Als het huftertje met zijn lampjes gaat spelen gaat de nachtstand van de binnenspiegel erop, heb je d'r ook geen last meer van.

En verder zoeken ze het maar lekker uit. Als je zogenaamd zoveel haast hebt vertrek je maar eerder van huis hoor.

Mezelf erover opwinden deed ik in het begin wel, maar dat leer je vanzelf wel af. Slecht voor je bloeddruk, en de huftertjes trekken zich er toch niks van aan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

begintmeta schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:02:
[...]

Gewoon kwestie van eerder gas loslaten of van baan wisselen.
Er zijn maar twee banen, de rechter zit vaak vol met langzame vrachtwagens dus dat gaat niet.
Maar jij ergert je niet aan mensen die 60 rijden ipv 100? Ik druk ze echt niet van de weg hoor, maar ik kom dichter bij dan normaal. Er rijd ook nooit iemand voor ze die ze tegen houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Laatst online: 30-05 16:29
Zelf me bijna de vangrail injagen omdat ik me drukmaak over een 'weghufter' ? :N
Negeren, laat ze lekker..

Vind wel dat er gecontroleerd mag worden op mensen die op de snelweg < 100 rijden. Tuurlijk vrachtwagens en aanhangwagens kunnen niet anders, maar personen auto's die zachter rijden dan 100 is voor mij not done..

[ Voor 51% gewijzigd door the-edge op 31-03-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

begintmeta schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:00:
[...]

Dan ben je veel aan het toeteren denk ik, dat wordt echt zoveel niet gedaan... (en dan heb ik het aleen over richtingaangeven naar rechts, naar links boeit me niet echt)
Mwah, valt mee. In Friesland zijn ze daar wel redelijk mee. Stadskanaal daarentegen :X daar doet _NIEMAND_ dat. Daar begin ik er idd al niet meer aan :+

Opvallend is wel dat het vooral Merc, BMW, Volvo en VW rijders zijn. Jaguars zijn er ook populair voor, vooral even met een telefoontje aan het oor omdat het zonde is om er een carkit in te zetten en er kennelijk niet genoeg geld voor een oortje is :+

Enfin, wat betreft die invoegers, als er ruimte is ga ik wel rustig naar links, mits de situatie het toelaat uiteraard om invoegers ruimte te geven. Voor de insiders, ik rij 's middags rond half vijf van Groningen naar Drachten (A7) en daar zit ik van Groningen tot Marum op de linkerhelft :D Maar dat is meer omdat er steevast 100.000 vrachtwagens dan ook naar huis gaan :+

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
the-edge schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:06:
Zelf me bijna de vangrail injagen omdat ik me drukmaak over een 'weghufter' ? :N
Negeren, laat ze lekker..

Vind wel dat er gecontroleerd mag worden op mensen die op de snelweg < 100 rijden. Tuurlijk vrachtwagens en aanhangwagens kunnen niet anders, maar personen auto's die zachter rijden dan 100 is voor mij not done..
Ook niet als ze netjes rechts blijven? Als ik geen haast heb wil ik dat ook nog wel eens doen hoor (ik haal wel in met 100+ maar zak dan weer af naar 90 rechts) - scheelt ook nog eens (flink) in de benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een direct (indirect is dat er eigenlijk natuurlijk al) verplicht minimaal snelheidsverschil bij inhalen (30km/u oid) zou eventueel wel OK zijn inderdaad.

Mensen die gewoon gevaarlijke dingen doen zijn IMHO het irritantst.

[ Voor 38% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2010 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Laatst online: 30-05 16:29
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:11:
[...]

Ook niet als ze netjes rechts blijven? Als ik geen haast heb wil ik dat ook nog wel eens doen hoor (ik haal wel in met 100+ maar zak dan weer af naar 90 rechts) - scheelt ook nog eens (flink) in de benzine.
Maar wat jij doet (100+ bij inhalen) doen heel veel mensen niet. En dat stoort me vooral.. Rechts rijden is dan in principe geen probleem, alleen pas had ik een inschattingsfout gemaakt toen ik een afslag nam, reed ook iemand 90 aan de rechterkant. Ik moest toen remmen en kwam heel opdringerig over, dat terwijl ik 110 / 120 reed.

Op zo'n moment voel je jezelf bijna schuldig, dat, terwijl ik me gewoon aan de snelheid hield.

[ Voor 6% gewijzigd door the-edge op 31-03-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
met 120km/u de afslag af is eventueel ook wel rap denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:11:
[...]

Het is daarbij ook heel relaxed rijden. Gewoon lekker rustig op de rechter baan, als die onzin van inhalen en gaatjes opzoeken aan je voorbij laten gaan :)
Maar dan moet je niet vrachtwagens gaan inhalen op hetzelfde tempo :P
begintmeta schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:15:
met 120km/u de afslag af is ook wel rap denk ik.
Dat hangt natuurlijk helemaal van de afslag af, dat kan je niet beoordelen op basis van een paar woordjes vanachter je pc.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

ephymerous schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:32:
Ik stoor me vooral aan die mensen die denken dat ze mij moeten hinderen omdat ik een overtreding bega (te hard rijden) en daarom expres langer op de linkerbaan blijven. Sukkels :+
Wat hij zegt, opzouten van die linkerbaan. :/

Links = snel (inhalen), rechts is "normaal" c.q. langzaam. Heb je geen haast? Prima, maar ga dan niet op de linkerbaan rijden.

Heb zeer vaak last van bumperklevers.. aan de voorkant! Vreselijk, mensen die niet aan de kant gaan terwijl ze wel naar rechts kunnen. Brr :/ :X

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
KhaZ schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:18:
...
Heb zeer vaak last van bumperklevers.. aan de voorkant!
LOL, dan doe je iets niet goed lijkt me ;)
fsfikke schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:16:
...
Dat hangt natuurlijk helemaal van de afslag af, dat kan je niet beoordelen op basis van een paar woordjes vanachter je pc.
Daarom staat er ook eventueel ;). In iedergeval was er sprake van een snelheid waarbij een inschattingsfout tot een onaangename situatie leidde.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2010 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

KhaZ

Alfa Romeo

begintmeta schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:19:
[...]
LOL, dan doe je iets niet goed lijkt me ;)
Eehh.. hoezo ik niet? 8)7

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik haal met de maximum snelheid in. Ongeacht of er iemand met 160 op die baan langs me wil. Als ik uitvoeg en de ander is niet in beeld (ik let wel op snelheden van medeweggebruikers) dan moeten ze niet zeiken als ze me mid-inhaal tegenkomen.
Hou je afstand, dan ga ik snel weer opzij na het inhalen of ga ik er rechts even tussen in plaats van dat ik een vrachtwagen lengte ook nog in ga halen.
Hou je geen afstand en ben je dus opdringerig in mijn ogen, dan kan het zijn dat je een heel tijd achter me blijft hangen totdat ik klaar ben met het inhalen.
Een baan naar rechts gaan doe ik dan ook heeeeeeeeeeeeeeel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

begintmeta schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:19:
[...]

Daarom staat er ook eventueel ;). In iedergeval was er sprake van een snelheid waarbij een inschattingsfout tot een onaangename situatie leidde.
Stond dat er al de hele tijd ;)
edit:
niet dus
In dit soort topics worden mensen gewoon vrij snel als wegpiraat bestempeld, zonder dat daar genoeg aanleiding voor is. Dus wees daar voorzichtig mee :)
Arunia schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:24:
Ik haal met de maximum snelheid in. Ongeacht of er iemand met 160 op die baan langs me wil.
[..]
Hou je afstand, dan ga ik snel weer opzij na het inhalen of ga ik er rechts even tussen in plaats van dat ik een vrachtwagen lengte ook nog in ga halen.
Hou je geen afstand en ben je dus opdringerig in mijn ogen, dan kan het zijn dat je een heel tijd achter me blijft hangen totdat ik klaar ben met het inhalen.
Een baan naar rechts gaan doe ik dan ook heeeeeeeeeeeeeeel langzaam.
Tja, wie is dan de 'hufter'. "Ik rij hier dus de rest heeft pech"...
Als mensen dus harder rijden dan jij moeten ze eerst afremmen, net zo hard gaan rijden als jij en twee seconden afstand houden voordat je ze er langs laat?

[ Voor 47% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Voor degenen die de situatie rond Drachten kennen, daar zijn een hele hoop gecombineerde in/uitvoeg stroken van 150m max. met daarna meteen flink scherpe bochten (die overigens niet als zodanig aangegeven staan :( ) waar je dus met max 70 doorheen kan. Daarna moet je dus met 120 proberen in te voegen op de A7, dan wel met 100 op de N31. Dat is altijd een gezellige bende kan ik je verzekeren :D

[ Voor 0% gewijzigd door WhizzCat op 31-03-2010 14:28 . Reden: typ-o ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
fsfikke schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:25:
... Stond dat er al de hele tijd ;)...

Kennelijk in elk geval wel toen jij dat zinnetje aanhaalde/op de quote knop duwde, getuige je quote ;)

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 31-03-2010 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:37:
100% waar. Doe ik ook, als ik de kans krijg, maar die krijg je dus niet altijd...
Tja dan heb je je maar te schikken, JIJ wil invoegen op de snelweg, jij moet voorrang verlenen.
Het is bij druk verkeer vaak lastig een plekje te vinden om in te voegen. Ik prefereer dan de Franse manier[..]
Prima maar druk jezelf je er dan wel gewoon tussen en ga niet twijfelen. De 'Franse manier' zorgt er ook voor dat je sneller aan het bumperkleven bent, ergo: als je je auto er tussen gaat persen is daar vaak niet de ruimte voor.
Als ik met voldoende snelheid (vmax of iets daarboven) aan het inhalen ben, doe ik niks verkeerd.
Jawel, JIJ bent aan het treiteren omdat je expres een seconde wacht. Zodra die vrachtwagen in je achterspiegel zit kan je naar rechts en geen seconde later.
Waarom zou ik dan harder moeten rijden, of mijn inhaalactie afbreken, omdat jij haast hebt?
Ik heb geen haast, ik rij graag door. En eigen rechter spelen is fout, heel simpel. Dus als je mensen gaat blokkeren kan je de een confrontatie krijgen.
OT: Iemand ervaring met bumperklevende vrachtwagens?
Weinig ervaring mee, ik blijf niet voor/tussen vrachtwagens hangen. Als er een vrachtwagen in je bumper zit dan is er 90% van de tijd iets aan de hand met jouw rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Laatst online: 09:23
Of mensen die vergeten dat je op bochtige stukken snelweg ook van rijbaan kan verwisselen (bij Utrecht of het Pr.Clausplein bijvoorbeeld). Dan ga je weer met een gangetje of 60 over de linkerbaan. Om over het invoegen verderop nog maar te zwijgen.
Prima dat mensen daar 60 willen rijden omdat ze denken om te kieperen etc. Wat mij betreft zijn ze dan ook vrij om hun eigen grenzen te bepalen, maar rijdt dan wel rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Ja, je kent ze wel.

Nou, ik rij regelmatig 160 op de teller, maar ik geef nooit groot licht, toeter of knipperlicht, tenzij er een rechterbaan is die over 100-den meters vrij is....
Inderdaad, als jij moet invoegen, moet jij zorgen dat het kan, en niet andersom. Is inderdaad een ergernis...

[...]
Dit vind ik een van de meest kinderachtige acties ooit. Net of die ene auto zo veel uit maakt... Met een beetje geduld kom je een heel eind..

En dit vind ik dus super aso, kinderachtig en achterlijk. Net of jij nooit te hard rijdt, nooit een verkeersregel overtreed. Accepteer dat niet iedereen Vmax rijdt en probeer nou niet om de correcte persoon uit te hangen. Dit is gewoon dom en achterlijk. Probeer nou niet express te treiteren omdat ze harder rijden dan jij. Echt waar, als je zulk gedrag vertoond verdien jij eerder een boete dan die persoon die iets te hard rijdt.....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

Ja, je kent ze wel.

Ik haal regelmatig vrachtauto's in met ca. 110kmh, als het redelijk rustig is op de weg. Ik ben daarbij niet in overtreding en rij ruim 20kmh harder dan de vrachtauto die ik inhaal.
Als er dan zo een aso stationwagon/bestelbusje achter mij gaat zitten plakken met groot licht dan zal ik het inhaalmaneuvre zeer rustig uitvoeren en extra langzaam naar de rechterbaan gaan. Remmen doe ik niet want dat is gevaarlijk. Helemaal als je bedenkt wat voor type persoon er achter je zit.

Als het mogelijk is geef ik zelf gas of rem wat bij. Je mag best wat helpen, er zijn zat mensen die veel moeite hebben met invoegen en niet zo goed kunnen anticiperen en daar hou ik graag rekening mee.

Daar wordt ik wel pissig van, en het gebeurt meestal als het druk is, waardoor de situatie nog gevaarlijker wordt. Veel kan ik er niet aan doen. Mijn auto ervoor gooien vind ik te gevaarlijk. Ik wacht dan liever en hoop dat er na de invoegstrook nog een vluchtstrook is zodat ik alsnog kan invoegen.
mace schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:21:
Je mag zo langzaam als je wilt zolang het geen gevaarlijke situatie oplevert. Als iemand 80 wil rijden om benzine te besparen dan is dat zijn goed recht.
Ik ben het er mee eens dat je niet met 80-90 op de linkerbaan moet rijden, want dat is zeer hinderlijk.

Ik had een keer een vrouw met iets van 6 kinderen in een groot familiebusje achter me zitten op de snelweg. Het was rustig, ik reed 90, en mevrouwtje ging met al die kinderen bijna tegen mijn bumper rijden (onverantwoord). Ik hoef maar een lekke band te krijgen en mevrouw vliegt met haar busje 6 keer over de kop. Ik liet mijn snelheid zakken naar 80 maar mevrouw durfde mij denk ik niet in te halen en bleef plakken. Ik ging weer naar 90 omdat dat toch wat veiliger is ivm achteropkomend verkeer. Zo heeft zijn 10km lang achter mij zitten plakken. Ik zat zelfs te twijfelen of ik ff zou uitvoegen bij een afrit of benzinepomp om haar voor te laten.
Bumperklevers
De grootste ergernis.

Dat doe ik meestal ook. Als iemand op zo een provinciale weg 120 wil rijden is dat niet mijn probleem, maar als hij gaat kleven dan wordt het gevaarlijk en laat ik mijn snelheid fors zakken in de hoop dat ze snappen dat ze te dicht op me zitten. Meestal dringt het niet tot ze door en halen ze je in, zelfs bij een inhaalverbod.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 170345 op 31-03-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

> Hoe ga jij om met weghufters?
Simpel: Ik film ze, zou iedereen moeten doen. :)
En dan kan iedereen/alle kijkers achteraf voor zichzelf bepalen wie de hufter is.

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 31-03-2010 15:02 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
LauPro schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:34:
[...]
Tja dan heb je je maar te schikken, JIJ wil invoegen op de snelweg, jij moet voorrang verlenen.
Ben ik helemaal met je eens :)
Prima maar druk jezelf je er dan wel gewoon tussen en ga niet twijfelen. De 'Franse manier' zorgt er ook voor dat je sneller aan het bumperkleven bent, ergo: als je je auto er tussen gaat persen is daar vaak niet de ruimte voor.
Nee, ertussen drukken vind ik een non-manier, als er een botsing van komt ben ik de schuldige.
Jawel, JIJ bent aan het treiteren omdat je expres een seconde wacht. Zodra die vrachtwagen in je achterspiegel zit kan je naar recht en geen seconde later.
Err... ik doe niks verkeerd met de manier waarop ik inhaal. Het 'treiteren' komt pas wanneer ik tijdens mijn inhaalactie word gesommeerd aan de kant te gaan omdat iemand achter mij de linkerbaan voor zichzelf wil hebben ;-) zolang die persoon voldoende afstand houd en geen lichten knippert oid, ga ik netjes op tijd naar rechts.
Ik heb geen haast, ik rij graag door. En eigen rechter spelen is fout, heel simpel. Dus als je mensen gaat blokkeren kan je de een confrontatie krijgen.
Precies, en die confrontatie is de manier waarop ik die mensen wil signaleren dat hij een zinloze actie heeft uitgehaald.
Weinig ervaring mee, ik blijf niet voor/tussen vrachtwagens hangen. Als er een vrachtwagen in je bumper zit dan is er 90% van de tijd iets aan de hand met jouw rijstijl.
Dat zou ik niet zo snel roepen. Als ik 90 km/h op de rechterbaan wil rijden is daar niks mis mee. Ik hinder niemand, rijd milieubewust en haal niemand in. Er zij genoeg vrachtwagens die ook 90 halen, als die vervolgens gaan bumperkleven omdat ze niet genoeg puf over hebben om mij in te halen, doe ik nog steeds niets verkeerd. Zelfde geld voor files of langzaamrijdend verkeerd. Hoe dichter men op mijn bumper zit, hoe meer afstand ik ga houden. Zolang ik die veiligheid voor mezelf kan creeëren zal het me aan mijn reet roesten wat ze achter me verder uithalen :P

@ topic: Ik merk dat er best wel een beetje vijandig word gereageerd, ik had gehoop het luchtig en vrolijk te houden. Niemand hoeft een ander hier ergens op aan te kijken en je mag gewoon eerlijk zeggen hoe jij erover denkt, en hoe jij iets op jouw manier oplost :>
remco_k schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:01:
En dan kan iedereen/alle kijkers achteraf voor zichzelf bepalen wie de hufter is.
:D das best wel een hele goeie :P helaas kun je er nooit zeker van zijn dat de overtreder zichzelf ooit terug gaat zien op internet. Wel goed dat je ze ook gewoon met kenteken en al laat zien _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 31-03-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat ik meestal met plakkers doe is even mijn waarschuwingslichten aan. Tot mijn grote verbazing werkt dit in 90% van de gevallen zeer goed. M.i. is dit ook een gerechtvaardig gebruik van dit signaal, immers, groot licht heeft weinig zin als ze achter je zitten :p

Als ze het dan nog steeds niet door hebben geef ik wel wat gas bij en haal bv iemand in en ga dan wat langzamer. Meestal rijden ze dan in 1x wel voorbij. Raar, maar waar :+

Soms moet je zelf actief (ja echt waar!) iets doen om een gevaarlijke situatie minder gevaarlijk te maken. Liever iets te snel en meer afstand creeren dan zo'n malloot in mijn achterbak hebben.

Mijn instructeur zei altijd "auto rijden is/zijn de fout(en) van andere goed maken". Dat vind ik nog steeds wel erg van toepassing, voor in topics zoals deze :)

@HTT: wel een geinig topic, ik zie dat er hier voor iedereen nog wel wat te leren en in te zien valt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
WhizzCat schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:06:
Mijn instructeur zei altijd "auto rijden is/zijn de fout(en) van andere goed maken". Dat vind ik nog steeds wel erg van toepassing, voor in topics zoals deze :)

@HTT: wel een geinig topic, ik zie dat er hier voor iedereen nog wel wat te leren en in te zien valt ;)
Die van die waarschuwingslichten ga ik onthouden, is wat minder agressief dan je remmen aantikken.
Ik zat zelf te denken aan een sticker op de achterruit:

"als je dit kunt lezen, rij je te dichtbij"

De eerste 2 jaar van mijn rijbewijs moest ik nog leren rijden. Ik slaagde in 1 keer met 10 lessen, maar ben daarna wel actief aan collega's en vrienden (die het geweldig vonden dat ze een vrijwillige bob hadden, ik rij liever dan dat ik drink) advies gaan vragen over hoe ik rij. Dat, plus 35k+ per jaar maken heeft in die eerste 2 jaar heel veel gedaan voor mijn rijvaardigheid. Sindsdien heb ik moeten leren dat zelfverzekerdheid goed is maar dat je jezelf vaak hoger/beter inschat dan je werkelijk bent, en je positie op de weg kennen. Vooral teruggaan van een 1600+ kilo BMW naar een 750 kilo peugeot 205 doet veel voor je rijhouding, je word er bewuster en defensiever van, je ziet beide kanten van de medaille.

Ik ben nog ver van een ideale chauffeur (en zal dat waarschijnlijk ook nooit van mijn leven worden) maar durf te zeggen dat ik goed genoeg weet hoe het moet (los van of ik het ook goed doe :P) om te kunnen lachen en wijzen naar sommige anderen op de openbare weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 09:54

vhal

ಠ_ಠ

Tellen hufters die op een 3baans snelweg stug in het midden blijven rijden met een gangetje van 95km/h ook, zelfs als de rechterbaan geheel leeg is?

Die kom ik nl. elke dag tegen op de A4 vanaf Zoeterwoude richting DH (en omgekeerd). En ja, rechts inhalen mag niet he...maar o zo irritant wanneer je rustig rondtuft op de rechterbaan met 110km/hr (dus op de tomtom gewoon 100km/hr). Blijkbaar zijn rechterbanen 'eng' ofzo.. |:(

Voor de rest stoor ik me niet aan 'hufters' die met 160km/h op de linkerbaan denderen. Ze gaan hun gang maar en ze zoeken het maar uit als ik een vrachtwagen wil inhalen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:16:
[...]

Ik ben nog ver van een ideale chauffeur (en zal dat waarschijnlijk ook nooit van mijn leven worden) maar durf te zeggen dat ik goed genoeg weet hoe het moet (los van of ik het ook goed doe :P) om te kunnen lachen en wijzen naar sommige anderen op de openbare weg :)
Eensch, ik zal ook niet (nooit) een ideale chauffeur worden, maar goed, iedereen die dat van zichzelf denkt loopt vanzelf es tegen de lamp ;)

Ik ben van een Starlet naar een Passat gegaan, rij nu een jaar of 3 denk ik en ondertussen ergens tussen de 40k en 50k geklokt. De ervaring begint dus langzaam maar zeker te komen. Overigens vind ik het best aardig om verkeerssituaties van andere mensen om mij heen goed te bekijken. Daar leer je ook heel wat van en ik vind het wel een relaxte methode om na mijn werk naar huis even in de "cooldown" te gaan en me ergens anders op te concentreren. Kan mooi in 40km naar huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Om eens lekker in te haken op de 3 situaties:

1. lastig, met 160 loop je vaak niet of nauwelijks op mij in. Daarnaast blijf ik van mening dat degene die gaat inhalen dan niet goed heeft opgelet.
2. volgens mij geef je pas richting aan als je werkelijk kúnt gaan verplaatsen, ik negeer die mensen dus gewoon. Alsin ik geef ze niet wat ze willen. Blijf uiteraard wel opletten, zijn er genoeg die ook gewoon hun auto opzij gooien.
3. succes, dan mag je flink doortrappen. Kwestie van terugschakelen en gas onderin en probleem opgelost voor mij.

Over het algemeen maak ik wel duidelijke gebaren als mensen lomp bezig zijn. Of het nut heeft betwijfel ik.
Het liefst trek ik mensen uit de auto als ze extreem lomp bezig zijn, je hebt het immers ook over veiligheid van mensen. Maar aan de andere kant kan ik dan bezig blijven en kan dat voor bijkomende problemen zorgen.
Dat vind ik ook. Vandaar dat ik het bij (hand)gebaren houd en mensen niet ga afsnijden of een remtest ga geven. Dan ben je zelf niet veel beter natuurlijk.
Heel veel mensen kijken niet naar de rechterbaan, en snappen niet (of negeren het) dat iemand die in rap tempo op de voorligger afkomt, ofwel uit wil voegen, of binnenkort naar links zal willen gaan. Je gas matigen is dan de sociale optie, maar ondanks dat ik dit vaak toepas, heb ik de gunst nog nooit terug mogen ontvangen
Zo zie ik het niet. Als ik rechts rijd en ik loop in op een vrachtwagen, dan wil ik gaan inhalen. Ik kan moeilijk verwachten dat de hele linkerbaan dan maar in de ankers gaat zodat ik kan inhalen. Daarnaast is deze manier van 'sociaal zijn' ook nog eens enorm slecht voor de doorstroming.
Nog los van het feit dat linkerbaan geen voorrang hoéft te verlenen.
Invoegen vind ik een ander verhaal, daar heb je als invoeger vaak geen keuze (of ruimte) en is het wel sociaal wat ruimte te laten.
Wat ik meestal met plakkers doe is even mijn waarschuwingslichten aan. Tot mijn grote verbazing werkt dit in 90% van de gevallen zeer goed
Dan heb je aan mij de verkeerde. Wat als iemand zich kapot schrikt op dat moment? Dan ben je zelf opeens schuldig aan opzettelijk gevaar veroorzaken. Fijn idee.
Soms moet je zelf actief (ja echt waar!) iets doen om een gevaarlijke situatie minder gevaarlijk te maken.
Dat ligt niet bepaald in lijn met je andere uitspraak!
Tellen hufters die op een 3baans snelweg stug in het midden blijven rijden met een gangetje van 95km/h ook, zelfs als de rechterbaan geheel leeg is?
Good point. Het stuk bij bv Schiphol is echt een drama. De rechterbaan lijkt daar een soort taboe.
Ook de A16 tussen Rotterdam en Breda zit vaak vol met rare figuren die ergens middenop blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Om dan maar even te bashen:
Filmpje: Vooral niet kijken als je oversteekt hoor! (mrt 18, 2010)
Waarom rem je daar niet af?

Maar er zitten ook dingen tussen waarvan ik denk omg! Zoals met de vuilniswagen die doodleuk gaat rijden terwijl ie wordt ingehaald |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
Alsjeblieft mensen, ga nou niet langzamer rijden om mensen te irriteren, of je ruitensproeier gebruiken op de snelweg. Dat is net zo walgelijk als bumperkleven en seinen en dergelijke. Het is hetzelfde gedrag, alleen is het langzamer ipv harder willen. Je legt iemand anders je wil op, of je boodschap. Dat hoort gewoon niet tijdens het autorijden.

Zelf moet ik zeggen dat ik wel eens dichterbij kruip om aan te geven dat ik er langs wil. Dan hang ik niet op iemands bumper. Maar dan ook geen nette afstand, want anders wordt het simpelweg niet duidelijk dat je er langs wil. Heel soms kom ik wel echt te dichtbij, maar dat is als iemand al 2 keer de mogelijkheid heeft gehad om naar rechts te kunnen en dat simpelweg niet doet. Rechts inhalen doe ik niet snel.

Voor de mensen die bij Schiphol midden op de 5 baans snelweg blijven rijden, ga ik altijd vanaf de rechterbaan (ik rij er vaak als het rustig is) helemaal via de 4e baan omheen en weer voor hun neus helemaal terug naar rechts. Dan ben ik legaal bezig en geef ik toch een dikke hint af. Werkt wat minder maar nog steeds wel op 3 baanswegen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Kan ik zoeken op nummerbord?

Ik herken nogal wat wegen en ik zal je heus wel ergens zijn tegen gekomen/hebben ingehaald.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

!null schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:35:
Alsjeblieft mensen, ga nou niet langzamer rijden om mensen te irriteren, of je ruitensproeier gebruiken op de snelweg. Dat is net zo walgelijk als bumperkleven en seinen en dergelijke. Het is hetzelfde gedrag, alleen is het langzamer ipv harder willen. Je legt iemand anders je wil op, of je boodschap. Dat hoort gewoon niet tijdens het autorijden.

Zelf moet ik zeggen dat ik wel eens dichterbij kruip om aan te geven dat ik er langs wil. Dan hang ik niet op iemands bumper. Maar dan ook geen nette afstand, want anders wordt het simpelweg niet duidelijk dat je er langs wil. Heel soms kom ik wel echt te dichtbij, maar dat is als iemand al 2 keer de mogelijkheid heeft gehad om naar rechts te kunnen en dat simpelweg niet doet. Rechts inhalen doe ik niet snel.

Voor de mensen die bij Schiphol midden op de 5 baans snelweg blijven rijden, ga ik altijd vanaf de rechterbaan (ik rij er vaak als het rustig is) helemaal via de 4e baan omheen en weer voor hun neus helemaal terug naar rechts. Dan ben ik legaal bezig en geef ik toch een dikke hint af. Werkt wat minder maar nog steeds wel op 3 baanswegen.
Nee dat zie je verkeerd! Dat langzaam rijden is niet om te irriteren. Die mensen hebben juist een hekel aan anderen die zich niet gedragen. Dan gaan ze toch zelf ook niet raar doen? :+

Ik zie eigenlijk helemaal geen reden om dicht achter iemand te gaan rijden. Ik kom bv hard aan op de linkerbaan en laat het gas dan los zodat ik uitrol richting mijn voorganger. Ik val daarna terug naar een normale afstand. Het feit dat ik hard aan kom zou al duidelijk genoeg moeten zijn dat ik door wil rijden. Ik hoef dan niet nog 10x de veiligheid op de korrel te nemen lijkt me. Ik verwacht dan ook dat zo iemand opzij gaat zodra hij daar de kans voor heeft. Ook al is dat tussen 2 vrachtwagens en met enigzins afremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Paulus0013 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:25:
Om eens lekker in te haken op de 3 situaties:

1. lastig, met 160 loop je vaak niet of nauwelijks op mij in. Daarnaast blijf ik van mening dat degene die gaat inhalen dan niet goed heeft opgelet.
2. volgens mij geef je pas richting aan als je werkelijk kúnt gaan verplaatsen, ik negeer die mensen dus gewoon. Alsin ik geef ze niet wat ze willen. Blijf uiteraard wel opletten, zijn er genoeg die ook gewoon hun auto opzij gooien.
3. succes, dan mag je flink doortrappen. Kwestie van terugschakelen en gas onderin en probleem opgelost voor mij.
Hmmm... meer ga ik er niet van zeggen
Dat vind ik ook. Vandaar dat ik het bij (hand)gebaren houd en mensen niet ga afsnijden of een remtest ga geven. Dan ben je zelf niet veel beter natuurlijk.
Dat soort flauwekul zul je mij ook niet zien uithalen
Zo zie ik het niet. Als ik rechts rijd en ik loop in op een vrachtwagen, dan wil ik gaan inhalen. Ik kan moeilijk verwachten dat de hele linkerbaan dan maar in de ankers gaat zodat ik kan inhalen. Daarnaast is deze manier van 'sociaal zijn' ook nog eens enorm slecht voor de doorstroming.
Nog los van het feit dat linkerbaan geen voorrang hoéft te verlenen.
Invoegen vind ik een ander verhaal, daar heb je als invoeger vaak geen keuze (of ruimte) en is het wel sociaal wat ruimte te laten.
Daar kan ik me dan ook wel redelijk in vinden. Voordat ik ga inhalen check ik altijd mijn spiegeltjes, mocht er iemand aankomen met net zoveel haast als jij dan wacht ik rustig even, daar doe ik echt niet moeilijk over ;)
Dan heb je aan mij de verkeerde. Wat als iemand zich kapot schrikt op dat moment? Dan ben je zelf opeens schuldig aan opzettelijk gevaar veroorzaken. Fijn idee.
Als iemand zich kapot schrikt is diegene dus al niet aan het opletten. M.i. is dit een veel redelijker methode om iemand attent te maken op ongewenste situaties dan de remtest zoals we het hierboven met elkaar eens zijn. Ik ga niet langzamer rijden, ik haal geen stunts uit, maar attendeer mede weggegebruikers op een potentieel gevaarlijke situatie.
Dat ligt niet bepaald in lijn met je andere uitspraak!
Mwah, ik doe iets om een gevaarlijke situatie minder gevaarlijk te maken, lijkt me duidelijk actief deelnemen aan het verkeer, maar wellicht zie ik dat verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

Tijdje terug in Belgie op rondweg van Antwerpen nog een tractor (Audi Q7) die mij via een verdrijvingsvak nog even snel inhaalde en voor mijn neus invoegde.
Zag hem net op tijd en kon dus gas los laten anders had ie in mijn zijkant gezeten.
Daarna heb ik even fijn een paar km op zijn achterbumper gezeten en opzij gedrukt.

Hufterigheid bestraf ik altijd met hufterigheid terug in het kwadraat. :)

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

HTT-Thalan schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 15:01:
Nee, ertussen drukken vind ik een non-manier, als er een botsing van komt ben ik de schuldige.
Hoe zou je de 'Franse methode' dan willen omschrijven?
Err... ik doe niks verkeerd met de manier waarop ik inhaal. Het 'treiteren' komt pas wanneer ik tijdens mijn inhaalactie word gesommeerd aan de kant te gaan omdat iemand achter mij de linkerbaan voor zichzelf wil hebben ;-) zolang die persoon voldoende afstand houd en geen lichten knippert oid, ga ik netjes op tijd naar rechts.
Als er ruim baan is, en iemand wil er langs, en jij verdomd het om tijdig naar rechts te gaan of een beetje gas bij te geven dan vind ik dat treiteren, heel simpel. Dat je het misschien te laat ziet dat is een fout van de persoon die je wil inhalen, het is misschien ook niet voor niets dat hij seint, misschien dook je nog net even naar links van achter die vrachtwagen (waardoor hij moest remmen). Als ik fors moet remmen omdat iemand naar links gaat krijgt hij ook standaard een seintje.
Precies, en die confrontatie is de manier waarop ik die mensen wil signaleren dat hij een zinloze actie heeft uitgehaald.
Ik ken de situatie niet ter plekke, als het zo is dat het tamelijk druk is en er niet doorgereden kan worden, oké dan is het zinloos, maar ik heb toch wel een hoop situaties gezien waar dit gewoon niet zo is, mensen kijken vaak niet en gaan maar naar links.
Dat zou ik niet zo snel roepen. [...] Zolang ik die veiligheid voor mezelf kan creeëren zal het me aan mijn reet roesten wat ze achter me verder uithalen :P
Je maakt hier een paar denkfouten. Ten eerste dient jouw personenauto op een autosnelweg gewoon veilig met het verkeer mee te kunnen rijden. Als jouw auto dus maar 90 km/u op de teller doet, omdat je het anders niet verantwoord vindt, dan kan je er op rekenen dat je tegen conflicten aan gaat lopen. Het verkeer moet doorstromen en daarom is voor personenauto's een snelheid van minimaal 100 km/u wenselijk, dan hinder je de vrachauto's niet. En zeg nou zelf, als een vrachtauto JOU moet gaan inhalen??? Waar ben je dan mee bezig, dat zorgt er alleen maar voor dat de doorstroming nog verder wordt belemmerd.
@ topic: Ik merk dat er best wel een beetje vijandig word gereageerd, ik had gehoop het luchtig en vrolijk te houden. Niemand hoeft een ander hier ergens op aan te kijken en je mag gewoon eerlijk zeggen hoe jij erover denkt, en hoe jij iets op jouw manier oplost :>
Je startte de TS ook redelijk vijandig, laat staan de titel. Blijkbaar is iedereen die een beetje door wil rijden een hufter en als je er even niet tussen wordt gelaten een klootzak. Neen, je dient je gewoon te schikken in het verkeer en go with the flow!

Laat je niet elke keer opnaaien en probeer niet steeds anderen op fouten te willen betrappen. Dat is een verdomd vervelende mentaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Paulus0013 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:46:
[...]

Nee dat zie je verkeerd! Dat langzaam rijden is niet om te irriteren. Die mensen hebben juist een hekel aan anderen die zich niet gedragen. Dan gaan ze toch zelf ook niet raar doen? :+

Ik zie eigenlijk helemaal geen reden om dicht achter iemand te gaan rijden. Ik kom bv hard aan op de linkerbaan en laat het gas dan los zodat ik uitrol richting mijn voorganger. Ik val daarna terug naar een normale afstand. Het feit dat ik hard aan kom zou al duidelijk genoeg moeten zijn dat ik door wil rijden. Ik hoef dan niet nog 10x de veiligheid op de korrel te nemen lijkt me. Ik verwacht dan ook dat zo iemand opzij gaat zodra hij daar de kans voor heeft. Ook al is dat tussen 2 vrachtwagens en met enigzins afremmen.
Wat noem je een normale afstand dan? Richting 2 seconde? Dan heeft men absoluut niet in de gaten dat je er graag langs wil. Ja je kwam hard aan, maar dit soort dichterbij kruipen doe ik alleen bij mensen met het omgevingsbewustzijn van een baksteen, waar dat dus geen argument is.
Meestal gaat het goed trouwens hoor, op een nette gepaste afstand (wel minder dan 2 sec, maar zo werkt het in de randstad) wacht je gewoon tot het weer vrij is, en gaan mensen op tijd wel naar rechts. Vaak kan het wel sneller van me maar dat is dan mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fsfikke schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:25:
[...]

Tja, wie is dan de 'hufter'. "Ik rij hier dus de rest heeft pech"...
Als mensen dus harder rijden dan jij moeten ze eerst afremmen, net zo hard gaan rijden als jij en twee seconden afstand houden voordat je ze er langs laat?
Iemand die met Vmax z'n best doet vlot in te halen is geen hufter.

Iemand die verwacht dat een ander een boete riskeert om hem z'n gang te laten gaan is dat IMHO wel.

Ik sluit me iig volledig bij Arunia aan - m'n cruising speed is doorgaans 110km/u (ik betaal m'n eigen benzine en 1:16.5 is een stuk goedkoper dan de 1:14 die ik haal op 120km/u), maar als het een tweebaansweg is en er is ander verkeer dan trek ik wel door naar Vmax om in te halen. Sneller dan dat? Nee :o

Ik heb er geen probleem mee dat anderen harder rijden, en ga ook absoluut niet abrupt vlak voor iemand die harder rijdt naar links (niet alleen asociaal maar ook dom en gevaarlijk). Maar als ik ruim van tevoren naar links ga om bijv een vrachtwagen in te halen, en een ander komt met hoge(re) snelheid achterop rijden, dan moet hij gewoon even geduld hebben. Ik ga zodra ik kan naar rechts, dan kan hij voorbij. Ik ga niet etteren, niet langzamer rijden of expres traag naar rechts. Maar ik ga ook geen boetes riskeren alleen omdat een ander geen geduld heeft.

Het moet toch niet gekker worden - zeggen dat iemand een overtreding moet begaan, anders is hij/zij een hufter 8)7

Als je harder rijdt en je ziet iemand voor je langzamer inhalen, dan kun je prima ruim van tevoren even je rechtervoet optillen (of cc uitzetten als je dat gebruikt). Dat is rustig en ontspannen, voorkomt onnodige abrupte rembewegingen die files riskeren, en het enige wat je hoeft te doen als de baan weer vrij is, is om diezelfde voet weer lichtjes in te drukken. Zo moeilijk is dat toch niet?

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 31-03-2010 18:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Mwah, ik doe iets om een gevaarlijke situatie minder gevaarlijk te maken, lijkt me duidelijk actief deelnemen aan het verkeer, maar wellicht zie ik dat verkeerd
Die dingen heten gevarenlichten. Zal dat een reden hebben denk je?
Ook al let je op tijdens je bumperkleefactie, je kunt je alsnog kapot schrikken. Je weet niet of de voorganger het doet omdat je er zo dicht achter zit, of omdat er werkelijk iets mis is.
Je weet ook niet hoe iemand er op reageert, wie weet gooit iemand uit schrik zijn stuur wel om. Mensen doen soms rare dingen als ze schrikken.
En het blijft not done om dingen te doen die niet de bedoeling zijn. Ongeacht hoe asociaal een ander zich ook gedraagt. Klinkt als een moraalridder, terwijl ik steevast overl flink doorrijd, how ironic. :+

En ja ik sein ook weleens met groot licht of gebruik de toeter weleens. Voornamelijk als een of ander hersenloos zich nog even voor mij propt. En de toeter mag je nu eenmaal gebruiken om gevaar af te wenden. Daar is ie zelfs voor.
En dat gebeurt niet alleen als ik hard rijd. Ook in het 80 stuk bij Rotterdam doet men vaak maar raak.
Wat noem je een normale afstand dan? Richting 2 seconde? Dan heeft men absoluut niet in de gaten dat je er graag langs wil.
Theoretisch de 2 seconden. Praktisch ga ik dat echt niet tellen. Laat ik het extreem uitdrukken dat 10m véél te kort is ;). Doodeng trouwens en ik snap niet dat mensen zo kilometers lang achter iemand aan kunnen rijden. De 2 seconden regel is praktisch trouwens nog best lastig toe te passen. De ruimte die je tussen je voorganger laat wordt dan regelmatig gevuld met een nieuwe voorganger.

Mijn instelling is overigens dat als iemand langere tijd op dezelfde afstand volgt, hij minstens mijn snelheid wil rijden. En als er voor me een lang leeg stuk ligt, geeft dat al aan dat ik mensen achter me ophoud. Dan heb ik 2 opties. Of ik rijd dat lege stuk redelijk vlot dicht zodat ik achter me niemand ophoud, of ik ga zodra het kan een baan opzij zodat men er langs kan.
Ja je kwam hard aan, maar dit soort dichterbij kruipen doe ik alleen bij mensen met het omgevingsbewustzijn van een baksteen, waar dat dus geen argument is
Mij valt juist op dat hoe harder je aan komt zetten, hoe sneller mensen opzij lijken te gaan.
Eigenlijk behoorlijk slecht, het zou bijna aanzetten om het pedaal overal maar diep in te trappen.
Als je harder rijdt en je ziet iemand voor je langzamer inhalen, dan kun je prima ruim van tevoren even je rechtervoet optillen
Ik vind wel dat er een verschil is tussen 'al aan het inhalen' of 'beginnen met inhalen'. In het eerste geval kan ik er niets van zeggen, in het tweede geval moet die ander eens leren spiegels gebruiken, regels toepassen en anticiperen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paulus0013 op 31-03-2010 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paulus0013 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:36:
[...]

Ik vind wel dat er een verschil is tussen 'al aan het inhalen' of 'beginnen met inhalen'. In het eerste geval kan ik er niets van zeggen, in het tweede geval moet die ander eens leren spiegels gebruiken, regels toepassen en anticiperen.
Eens, maar waar trek je de grens?

Als ik 120km/u rij en er een vrachtwagen voor me opdoemt kijk in in m'n spiegels. Als ik op dat moment iemand zou hinderen met naar links gaan, doe ik dat niet en minder ik zelf vaart. Maar als iemand 100m verderop rijdt, ga ik wel naar links, al weet ik dat hij door z'n hogere snelheid mij gaat bereiken voordat ik geheel voorbij de vrachtwagen komt.

De regels zijn trouwens simpel: je moet je plek op de weg kennen. Dat is zover mogelijk naar rechts. Inhalen mag, waarbij je een ander niet mag hinderen, waarbij je vlot door moet rijden, maar dat moet doen zonder >Vmax te rijden.

Als een ander wel >Vmax rijdt is dat zijn zaak, maar moet hij niet denken het recht te hebben dat continu te doen en te verwachten dat anderen om hem dat "recht" te gunnen niet gebruik maken van hun goed recht om in te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 31-03-2010 18:44 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:20

Destruction

(ex-)Automonteur

Ja, je kent ze wel.

Type 1: Als ik ruimte heb, rijd ik zelf 140-150.. Niet echt een probleem.. Ik rijd al door, die auto achter me moet niet zeiken :) Als ik niet harder kan, en de achterligger begint met bumperkleven, laat ik het gas los.. En dan laat ik hem rustig afzakken tot 80.. Zodra er weer wat ruimte komt, trek ik weer op, en houd de ex-klever afstand omdat het toch geen enkel effect sorteert :+
Type 2: Mooi laten rijden. Vaak (mits er voldoende ruimte is) ga ik naar links als er een auto probeert in te voegen, niks mis met elkaar een beetje helpen :)
Type 3: Negeren, mooi laten gaan..

Over het algemeen ben ik niet van het belonen van asociaal gedrag. Daar valt dus ook onder, iemand die zonder richting aan te geven wil invoegen, (bijv. vanuit een uitrit/parkeerplaats), dat je diegene dan voorrang geeft (ander verkeer hinderende).. Zulk gespuis kan bij mij de boom in, wacht maar tot middernacht om mijn part.

Voor de rest,
- Als je gaat inhalen, haal dan ook in. En ga er niet langsheen kruipen..
- Als het verkeerslicht groen word, moet je wegrijden. En niet wegkruipen.
- Als je 50 mag, rijd dan ook 50. En niet 50-teller, zodat de rest tussen de 30 en 40km/u achter je aan sukkelt, en zich doodergert..
- Buiten de BBK: Als nergens staat dat je 60 mag, mag je 80. Ga dan niet 60 rijden, maar terug naar je rijschool.
- Snelweg idem: Staat nergens aangegeven dat je max. 70/80/100 mag, dan mag je 120. Dan heb je met 100 totaal niks op de linkerbaan te zoeken. Een ander moet wel ergens optijd zijn.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Maar als iemand 100m verderop rijdt, ga ik wel naar links, al weet ik dat hij door z'n hogere snelheid mij gaat bereiken voordat ik geheel voorbij de vrachtwagen komt
Je hebt hinderen en hinderen.
De grens leg ik op het punt dat ik vol in de ankers moet.
Daarnaast leg ik de grens ook daar waar de inhalende auto had kunnen weten dat ik hem snel zou bereiken en hij mij dus zou gaan hinderen.
Als ik er meerdere seconden achter moet hangen omdat hij gaat inhalen, dan vind ik dat niet netjes.
Als ik hem echter pas tref als hij er al bijna langs is, zou ik daar geen moeite mee hebben.

Auto rijden is niet alleen voor en naast je kijken, maar 360 graden om je heen.

Als een ander boven de vmax rijdt is dat niet alleen zijn zaak, maar ook die van het overige verkeer. Zoals alle idiote acties van anderen dat ook zijn. Is ook geen enkel excuus voor welke andere idiote reactie daarop dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 11:21

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ja, je kent ze wel.

Ik laat me in ieder geval niet opjagen naar een overtreding. Als ik netjes met Vmax een vrachtwagen aan het inhalen ben, rem je maar af. Als je 160+ kunt rijden, weet je ook je rem te vinden. Wil je niet wachten? Heel vervelend, maar ik maak netjes m'n inhaalactie af, hoeveel knipperende koplampen je ook hebt.

Nee, ik ga niet jennen door terug te zakken naar Vmax -10 of extra langzaam naar rechts te schuiven. Maar ook in een dikke Audi Q7 (of Fiat 500 wat dat betreft) kun je gewoon even wachten, toch?
Ligt aan de situatie. Als men echt geen gas bij wil geven, zoek je het maar uit, maar meestal maak ik wel ruimte. Ik waardeer het ook als anderen dat voor mij doen :)
Prima hoor, ik sluit wel achter je aan. 2 minuten later aankomen is voor mij niet het einde van de wereld :)

In tegenstelling tot een paar jaar terug, rij ik tegenwoordig veel rustiger en bewuster. Met ongeveer 12.000 km per jaar ben ik niet veel op de weg, maar ik laat me niet (meer) opfokken door anderen en hou me over het algemeen netjes aan de regels.

Zie ik iemand met 160+ aankomen voor ik wil inhalen, wacht ik netjes. Houd ik netjes afstand, maar gooit iemand 'm er toch tussen, ga ik even van het gas. Ik ben al dat gejakker en gestress in het verkeer beu. Je wint misschien 5% in tijd, maar mijn veiligheid en gezondheid zijn me meer waard, net als dat van een ander.

Imo een gezonde instelling waarvan ik blij ben dat ik het kan volhouden :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Paulus0013 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:58:
...
Als ik er meerdere seconden achter moet hangen omdat hij gaat inhalen, dan vind ik dat niet netjes.
...
Zijn vaak lastige afwegingen, soms is het zo dat ofwel de een een paar seconden moet hangen, ofwel de ander.

Wat betreft doorstroming: geinig 'spel'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 12:55

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Paulus0013 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:32:
[...]

Om dan maar even te bashen:
Filmpje: Vooral niet kijken als je oversteekt hoor! (mrt 18, 2010)
Waarom rem je daar niet af?
Van de website:
... Maar of de bestuurder (grote vrachtwagen) achter me ook zo snel zou kunnen stoppen, vraag ik me af.
Toevallig een filmpje van mij; dus:
Met andere woorden; ik had er écht wel voor gezorgd dat zij niet zouden verongelukken als ze onverhoopt doorliepen, daarvoor waren nog genoeg mogelijkheden, maar heel sociaal stoppen/afremmen voor deze 2 zou voor hun wel aardig zijn en voor mij een lieve glimlach van 2 meiden, maar voor mijn achterliggers niet en niet leuk. Die glimlach maakt dat niet goed. :)
Zoals je ziet is de weg voor me behoorlijk vrij. Genoeg bestuurders (achter me) die dan niet rekenen op zulke situaties. Sociaal afremmen of stoppen was in die setting onaanvaardbaar / een keuze van dat moment, die split second. Het had ook goed kunnen gaan met afremmen... Tja, niemand zal het weten.
Tukk schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:36:
[...]
Kan ik zoeken op nummerbord?
Nee, er worden geen kentekens in de teksten geplaatst - dus niet zoekbaar.

[ Voor 41% gewijzigd door remco_k op 31-03-2010 19:29 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, verkeershufters vs moraalridders, de eeuwig durende discussie ;)

Als ik dit filmpje even als voorbeeld neem. Persoonlijk vind ik de Audi rijder hier absoluut geen hufter en begrijp ik zijn frustratie volkomen. Kijk eens hoe godsgruwelijk _traag_ de 'camdriver' inhaalt en weer naar rechts gaat |:( Je zou eens iets boven de max. snelheid gaan zitten zeg! crimineel!
Even verderop die links/middenplakkers.. tja, daar zou ik ook rechts voorbij gaan.. Zeker als ik haast heb.

echter zal 99% hier de camdriver een voorbeeldig bestuurder vinden.. Het is imo maar net hoe je het bekijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 21:44
En zelf ook in het midden blijven rijden terwijl je naar recths kan !!!
Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
tlpeter schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:08:
En zelf ook in het midden blijven rijden terwijl je naar recths kan !!!
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Precies.. maar och och, wat een verkeershufters om ons heen zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 19:26
Vanavond weer een gevalletje #3 meegemaakt, vond het nodig om ook nog eens 3 seconden te toeren :-)
Ik reed voor, niet aan het einde van de vluchtstrook en mijn voorganger op de linkerbaan was netjes een auto ervoor al ingevoegd dus het was netjes om en om.. maar goed, desbetreffende meneer was nu een auto-lengte eerder thuis, hij blij :)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Opzettelijk remmen op de linkerbaan, alarmlichten gebruiken, met opzet 80kmh rijden op de snelweg...

:o

Menen jullie dit nou? Doen jullie dat nou echt als er iemand iets harder dan toegestaan rijdt, willen
jullie nou echt op die (imho) domme en gevaarlijke manieren jullie moraalridder-regeltjes opdringen?
Beseffen jullie dan niet dat jullie zelf met dat soort acties eigenlijk de verkeershufters zijn?

Ik bedoel, wat is er mis met gewoon even aan de kant gaan? Ik doe het zelf ook als ik bijvoorbeeld 140km/h rij (óóóh, boven de vmax! :') ) en ik zie dat iemand achter mij nog wat sneller gaat (en er dus hoogst
-waarschijnlijk langs wil). Ik voer dan gewoon mijn inhaalactie iets vlotter uit en ga weer naar rechts, klaar.

Mijn achterligger kan er dan langs en we tuffen beide vredig voort. Niets mis mee lijkt me. Waarom zou
ik hem (en mezelf/anderen) storen en/of in gevaar brengen door allerlei rare capriolen uit te gaan halen
waardoor hij er niet langs kan en langzamer moet gaan rijden omdat ík dat persé wil?

Ik snap jullie gasten echt niet.. (gelukkig)

(en nee, Opa heeft niet net zijn rijbewijs. 20jr geleden gehaald en zo'n 1.200.000 kilometers rij-ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Opa_vertelt schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:46:
Opzettelijk remmen op de linkerbaan, alarmlichten gebruiken, met opzet 80kmh rijden op de snelweg...

Menen jullie dit nou? Doen jullie dat nou echt als er iemand iets harder dan toegestaan rijdt, willen
jullie nou echt op die (imho) domme en gevaarlijke manieren jullie moraalridder-regeltjes opdringen?
Beseffen jullie dan niet dat jullie zelf met dat soort acties eigenlijk de verkeershufters zijn?

...
met ^

[ Voor 42% gewijzigd door Luuk op 31-03-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zag een filmpje dat je op Hilversum Zuid rijdt (filmpje Audi+BMW). Kom je daar vaak?
Dan kom ik misschien nog wel een keer op je website >:)
Het is overigens wel een k*tpunt bij die rotonde, gelukkig gaat het verbeterd worden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 15:45
Nadat ik het volgende heb meegemaakt ben ik geen wegmisbruiker meer:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Wyqq5VxDa2c]

(Ik reed >160, en tijdens het overkop gaan viel ik uit het dakraam van mijn geliefde vw golf 1.9TDI GT) Gelukkig hield ik niks over aan het ongeval (ik had enkele schramen op men rug, van door het dakraam te vallen

Ik heb nooit andere bestuurders lastig gevallen maar kan begrijpen dat sommige bestuurders even verast zijn als ze iets voorbij zien vliegen

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[...]
Ola, ik ga toch even nuanceren ;)

De gevarenlichten (huh? gevaar? toeter? schrikken? someone...?) gebruik ik op het moment dat iemand dusdanig lang achter mij blijft plakken dat het irritant wordt. Ergo, 30s+

Het is dus niet zo dat ik in een situatie waarbij ik achter een vrachtwagen "plak" en er achter mij verkeer ook trappelt om die vrachtwagen in te halen ik ga seinen of iets in die geest. Laten we wel zijn, dat kan gewoon niet.

Zeker op een snelweg waar de linkerbaan vrij is en iemand achter mij langer dan, zeg 30s achter mij kleeft, dan pas ga ik mogelijk seinen (gevaar afwenden, ik zou ook kunnen toeteren, maar daar konden ze wel eens van schrikken...). Of op de beroemde 80 of 100km wegen waar ik dus al standaard Vmax +10 aan hou gemiddeld. Als men dan nog kleeft, ja, dan ga ik wel iets ondernemen om mogelijk gevaar af te wenden.

Laten we wel zijn, iedereen hier is uiteindelijk een beetje moraalridder, ik ook. Nogmaals, ik zal niet om ieder lullig dingetje gaan seinen, maar wel als de situatie voor _langere_ tijd aanhoudt waarbij ernstig gevaar kan onstaan.

Ik hoop dat jullie dat wel kunnen snappen ;)

-edit-

Ook zoals eerder gezegt, ik heb absoluut geen probleem met hardrijders! Sterker nog, ik hou er ieder moment rekening mee, dus irriteren door langzamer te rijden zul je mij niet zien doen.

[ Voor 6% gewijzigd door WhizzCat op 31-03-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

WhizzCat schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:10:
[...]

Ola, ik ga toch even nuanceren ;)

De gevarenlichten (huh? gevaar? toeter? schrikken? someone...?) gebruik ik op het moment dat iemand dusdanig lang achter mij blijft plakken dat het irritant wordt. Ergo, 30s+
Irritatie is geen gevaar. (gelukkig) Ik irriteer me dagelijks, maar ben nog nooit echt in gevaar geweest.
Zeker op een snelweg waar de linkerbaan vrij is en iemand achter mij langer dan, zeg 30s achter mij kleeft, dan pas ga ik mogelijk seinen (gevaar afwenden, ik zou ook kunnen toeteren, maar daar konden ze wel eens van schrikken...).
Waarom niet gewoon naar rechts gaan in plaats van je alarmlichten te gaan gebruiken?
Niet om lullig tegen je te doen hoor, maar wat is er nou zo moeilijk aan om rechts een 'gaatje' te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoel, wat is er mis met gewoon even aan de kant gaan? Ik doe het zelf ook als ik bijvoorbeeld 140km/h rij (óóóh, boven de vmax! :') ) en ik zie dat iemand achter mij nog wat sneller gaat (en er dus hoogst
-waarschijnlijk langs wil). Ik voer dan gewoon mijn inhaalactie iets vlotter uit en ga weer naar rechts, klaar.

Mijn achterligger kan er dan langs en we tuffen beide vredig voort. Niets mis mee lijkt me. Waarom zou
ik hem (en mezelf/anderen) storen en/of in gevaar brengen door allerlei rare capriolen uit te gaan halen
waardoor hij er niet langs kan en langzamer moet gaan rijden omdat ík dat persé wil?

(en nee, Opa heeft niet net zijn rijbewijs. 20jr geleden gehaald en zo'n 1.200.000 kilometers rij-ervaring)
Lees alle reacties nog eens door zou ik zeggen. Als iemand langzamer gaat rijden dan zit jij te plakken. Ik denk niet dat iemand 80 gaat rijden omdat ze zien dat jij 160 wilt.
Wikipedia: Bumperkleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

Anoniem: 170345 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:53:
[...]

Lees alle reacties nog eens door zou ik zeggen. Als iemand langzamer gaat rijden dan zit jij te plakken. Ik denk niet dat iemand 80 gaat rijden omdat ze zien dat jij 160 wilt.
Wikipedia: Bumperkleven
Als jij gewoon na je inhaalactie (waarom zit je anders op de linkerbaan) weer teruggaat naar de rechter
rijbaan geef je degene achter jou ook weer kans om jou in te halen (en voorkom/ontloop je bumperkleven).
Zo makkelijk is het écht.

Bumperkleven is trouwens ook afhankelijk van de bestuurder. Zo zat ik eens bij iemand in de auto welke
helemaal gestressed beweerde dat degene achter hem bij hem aan het bumperkleven was. Zelf vond ik
het wel meevallen, gezien er toch wel een 2 seconden tussen hen in zat. Maarja.. Dat was dan zo'n gast
met een "leuke" 'als je dit kunt lezen..' -sticker op zijn bumper en welke altijd een kleine 10-15km onder
de toegestane snelheid reed. Typische mensen, maar dat is een heel ander verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat een ongelooflijk kinderachtige reacties van veel mensen.

Ik rij doorgaans zo'n 15-20km/h boven de toegestane snelheid. Soms doe ik het wat rustiger aan om brandstof te besparen zodat ik een bepaald tankstation kan bereiken. Ik heb werkelijk nooit last van bumperklevers. Het recept is simpel: niet onnodig links hangen en plaats maken als anderen willen inhalen. Als iedereen dat nou is zou doen zou er veel minder irritatie zijn op de weg.

Als ik zie hoe dramatisch er wordt gereden bij een opengestelde spitsstrook is het geen wonder dat veel automobilisten bumperklevers (of rechts inhalers, mijn oplossing) achter zich aan krijgen. Vaak heb ik een halve kilometer vrij zicht op de spitsstrook terwijl er op de middenstrook tientallen auto's rijden. Vermoedelijk dezelfde personen die de linkerbaan blokkeren met linksplakken en traag/niet inhalen als er nog maar twee rijstroken over zijn. Ik snap niet hoe je je dan nog kunt verbazen over bumperklevers en rechts inhalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens. Opmerkelijk genoeg verschilt dat gedrag van spitsstrook tot spitsstrook. Bij knooppunt Ewijk zie je hooguit een verdwaalde Duitser links hangen die (op zich zeer begrijpelijkerwijs) niet doorheeft dat je in NL juist wel geacht wordt om doorgetrokken witte strepen te overschrijden, maar bijv op de A1 tussen Hoevelaken en Barneveld is het soms echt krankzinnig - ik heb daar meegemaakt dat ik nota bene op de opgengestelde spitsstrook een file voorbijgereden ben, beide overige rijstroken stilstaand, maar muv een paar vrachtwagens letterlijk niemand op de spitsstrook |:(

Dat is niet eens "hufterig" maar gewoon dom en contraproductief...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Verkeerhufters... Zijn dat niet:
1) notoire linksrijders terwijl er ruimte zat is rechts
2) mensen die met een verschil van 1-3km/h enkele vrachtwagencombinaties gaan inhalen
3) moraalridders die denken dat hun rijwijze de enige juiste is en er alles aan doen om dat ook anderen op te dringen?

Of de typetjes die in de TS zijn genoemd?

Ik weet het wel.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:20

Destruction

(ex-)Automonteur

Voor het geval dit op mijn post slaat.. Een situatie waarin ik in druk verkeer 100 rijdt, naast mij een vrachtwagen en voor mij een Renault die niet weet op wat voor soort weg hij rijd, en ik een klevende met lichten seinende hufter achter me heb, ga ik niet aan de kant. Waar moet ik heen dan? Als blijkt dat na enige tijd de hufter het nogsteeds niet door heeft, laat ik idd mn gas los..

Voor de rest, ik rijd ook liever 140/150. Prima snelheid. Dus niks moraalridderigs aan, ik mag ook graag lekker doorrijden. Maar ik ga niet kleven bij mn voorganger, ik ga er eigenlijk altijd vanuit dat mijn voorganger met een goede reden die lage snelheid aanhoud.. Neemt niet weg, dat die voorganger die alle tijd heeft, van mij best even naar rechts mag gaan, zodat ik WEL kan doorrijden :)

Als ik op de motor zit, en ik rijd 120 (imo op de motor hard zat, bij 140 word je de helm van je kop gerukt), en ik zie dat er een auto met hogere snelheid naderd van achter, zorg ik dat ik ruimte maak, zo snel mogelijk. Dat dan weer wel.

Overigens, mijn rijbewijs B is in November 2004 afgegeven, in die tijd nu zo'n 300-350.000Km rij-ervaring (tussentijds nog bijbaantjes gehad als koerier en taxichauffeur op de zaterdagnachten, dan vliegen de kilometers erbij...). Niet dat rijervaring alles zegt. Routine kan ook gevaarlijk zijn, en rijervaring zegt nog niks over verkeersinzicht. Als die eerder door mij genoemde hufter over dat laatste beschikte, had-ie geduldig gewacht tot ik ruimte had om gas te geven danwel opzij te gaan, en niet op mn bumper hangen..

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 31-03-2010 23:22 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ben ik een weghufter?

Ik rij in 4 minuten naar de snelweg vanaf mijn werk. Omdat mijn motor nog niet warm is, en omdat het druk is op de snelweg, rij ik de hele invoegstrook uit. Ik voeg rustig aan met 80 a 90 km/h in. Daarna rij ik rustig met 100km/h op de cruise control een 20 km richting huis.

Onderweg komen 50 a 60 a 70 auto's mij voorbij. Nadat ik de stad uit ben, zakt de verkeersdruk en stijgt de algemene snelheid naar de 120km/h. Dan rij ik dus te langzaam, maarja ik ben er zo - dus ik vind het eigenlijk niet zo boeiend. Is dat hufterig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Heb er de laatste tijd flink wat gehad dit een discoshow opvoerden. :') Vooral bij het stuk tussen Gouda en Zoetermeer is het echt kansloos. Je mag daar 100. Ik rijd daar zelf 120 (125 op de teller) op de cruisecontrol, dat is al te hard dus. Dan komen er van die sjonnies die me willen inhalen, terwijl ik een eindeloze stroom 100-rijders inhaal, en geen mogelijkheid heb om er tussen te gaan. En maar plakken en maar seinen :')
Er is daar een spitsstrook die bijna altijd dicht is als ik daar rij. Wil je er zo graag voorbij? Dan gebruik je die maar lekker. Ik doe verder helemaal niets, maar pas mijn snelheid echt niet aan, tenzij ik 120 rij en iemand van 110 inhaal, dan geef ik nog wel wat gas bij zodat de inhaalactie iets sneller gaat.

Mooiste was nog 1 figuur die erg aggressief zat te knipperen, op een gegeven moment kon ik naar rechts, haalt hij me in, gaat hij ook rechts rijden, liep uit op mij met ~140-150km/h en ongeveer 1km later haalde ik hem weer in 8)7 en heb ik heb niet meer terug gezien (lang stuk zonder afritten, dus die mafkees ging ineens gewoon 110 rijden oid |:(

[ Voor 12% gewijzigd door Angeloonie op 31-03-2010 23:59 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blasterxp schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 23:38:
Ben ik een weghufter?

Ik rij in 4 minuten naar de snelweg vanaf mijn werk. Omdat mijn motor nog niet warm is, en omdat het druk is op de snelweg, rij ik de hele invoegstrook uit. Ik voeg rustig aan met 80 a 90 km/h in. Daarna rij ik rustig met 100km/h op de cruise control een 20 km richting huis.

Onderweg komen 50 a 60 a 70 auto's mij voorbij. Nadat ik de stad uit ben, zakt de verkeersdruk en stijgt de algemene snelheid naar de 120km/h. Dan rij ik dus te langzaam, maarja ik ben er zo - dus ik vind het eigenlijk niet zo boeiend. Is dat hufterig?
Waarom denk je dat jij een hufter bent als je het overige verkeer niet hindert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-03 13:45

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Ja, je kent ze wel.

1:
Zodra ik met Vmax (+5/+10) aan het inhalen ben dan wachten ze maar even. Ik ga niet de wet overtreden omdat zij zichzelf zo enorm belangrijk vinden dat ze harder willen. Ik houd me op dat moment netjes aan de regels, gebruik mijn richting aanwijzers en ga in een vloeiende beweging van links naar rechts.
Als ik er echter eentje aan zie komen stuiven dan beoordeel ik eerst wel eventjes in de binnenspiegel of de ruimte groot genoeg is voor ik hem er lomp voor zou gooien zodat hij gewoon rustig kan afremmen (hey, hij overtreed de regels, het is al heel wat dat ik uberhaupt rekening daar mee houd)
En aan het eind van mijn inhaalmaneuvre ga ik heus niet sneller aan de kant (maar ook niet langzamer)

Simpelste oplossing, gewoon doen wat ik altijd doe: Zoals ik het geleerd heb.
En als dat betekend dat ze een vrachtwagentje of 4 achter me moeten blijven hangen, dan is dat meer hun probleem dan het mijne.

2:
Ook simpel, als het gat niet groot genoeg is en/of ik vol in de ankers moet om ze ertussen te laten... dan wachten ze maar. Mij is geleerd dat een knipperlicht een "verzoek" is en geen "PAS OP IK KOM ER AAN" dus als ik de mogelijkheid heb zonder teveel hinder aan dat verzoek te voldoen dan krijgen ze van mij alle ruimte. Maar als ik Vmax rijd en vlak voor me knalt iemand met 80 zijn licht aan omdat hij/zij achter de vrachtwagen uit wil dan wachten ze maar die anderhalve seconde die ik nog nodig heb om er voorbij te komen.
Bij invoegers op de snelweg zit ik vaak al vantevoren te kijken of ik een gaatje heb om naar links te duiken (zonder daar iemand te hinderen)

3:
Wat nou aangeven in te willen voegen? Beoordelen of het gat groot genoeg is, knipperlichtje aan en in een vloeiende beweging ertussen. Hooguit 3 secondes werk :P
Verder ben ik eerder geneigd te kijken of iemand toevallig net iets harder of zachter rijd en daar mijn invoegstrategie op aan te passen. Ik zit al vanaf het moment dat ik snelheid aan het maken ben te kijken waar de mogelijke "gaten" zijn dus deze kom ik vrijwel niet tegen omdat ik er al op geanticipeerd heb.
(en vaak hangt dit soort hufter toch chronisch op de linkerbaan dus kom je ze al minder snel tegen ;))

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Opa_vertelt schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:25:
[...]

Als jij gewoon na je inhaalactie (waarom zit je anders op de linkerbaan) weer teruggaat naar de rechter
rijbaan geef je degene achter jou ook weer kans om jou in te halen (en voorkom/ontloop je bumperkleven).

Bumperkleven is trouwens ook afhankelijk van de bestuurder. Zo zat ik eens bij iemand in de auto welke
helemaal gestressed beweerde dat degene achter hem bij hem aan het bumperkleven was. Zelf vond ik
het wel meevallen, gezien er toch wel een 2 seconden tussen hen in zat. Maarja.. Dat was dan zo'n gast
met een "leuke" 'als je dit kunt lezen..' -sticker op zijn bumper en welke altijd een kleine 10-15km onder
de toegestane snelheid reed. Typische mensen, maar dat is een heel ander verhaal..
Nu heb je het over linkshangers; daar zou ik ook niet vrolijk van worden.

Waar ik op doelde zijn mensen die extra langzaam inhalen zodra iemand achter ze gaat kleven, maar daarna wel weer naar de rechter rijstrook terugkeren.
Oorzaak -> gevolg.
Verboden gedrag - > hinderlijk gedrag.

Wat is erger? Ik denk het eerste, het is niet voor niets verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013

Paulus0013

pom pom

Als ik er echter eentje aan zie komen stuiven dan beoordeel ik eerst wel eventjes in de binnenspiegel of de ruimte groot genoeg is voor ik hem er lomp voor zou gooien zodat hij gewoon rustig kan afremmen (hey, hij overtreed de regels, het is al heel wat dat ik uberhaupt rekening daar mee houd)
Het verkeer dat aangestuifd komt heeft wél voorrang op jou!
En voorrang verlenen is nog altijd de ander ONgehinderd zijn weg kunnen laten vervolgen.
Je uitspraak gaat dus redelijk mank.
Mij is geleerd dat een knipperlicht een "verzoek" is
Vreemd, mij is juist geleerd dat het inhoudt dat iemand zich gáát verplaatsen. Je zet dat ding toch ook pas aan als je je kúnt verplaatsen.
Dat is ook waarom mensen soms schrikken als iemand direct naast je die dingen gebruikt.
Maar als ik Vmax rijd en vlak voor me knalt iemand met 80 zijn licht aan omdat hij/zij achter de vrachtwagen uit wil dan wachten ze maar die anderhalve seconde die ik nog nodig heb om er voorbij te komen.
Vreemd dat jij hem er wel voorgooit bij iemand die aan komt stuiven, maar iemand die hetzelfde bij jou doet ben je niet blij mee. 80-120 komt best overeen met bv 120-160.
Of is die vmax het issue? Het is niet aan jou om daar rechter over te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Laatst online: 19-07-2024
Vandaag weer bijna dood, samen met mijn vriendin.
3 baansweg waar je 120 mag. Ik rij helemaal links, 140. Niets voor mij en niets achter mij. Middenbaan om de 50 meter auto's die langzamer rijden, dus ik ga nog niet terug naar rechts. Op de rechterbaan zie ik een bestelbus zijn knipperlicht aan doen en hij gaat naar het midden. Op het moment dat hij in het midden zit, zit ik ten hoogte van zijn bumper. De auto voor hem op de middenbaan rijdt net zo snel als de auto die hij op de rechterbaan aan het inhalen was. Dus.... hij schuift hem gewoon door naar de linkerbaan.
Ik zat inmiddels halverwege zijn bus. Heel hard in de remmen en zoveel mogelijk naar links. Net geen vangrail en net geen kus van zijn achterkant. Wel een stokstijve vriendin...
Heb daarna getoeterd en toen hij weer naar rechts ging even naast hem gereden en naar hem gekeken. Toen kijk hij mij aan en een kleine glimlach kwam op zijn gezicht. Ik kon het niet laten om een van mijn vingers te tonen en ben toen doorgereden. :(
Een paar kilometer later neem ik mijn afslag en sta voor het stoplicht (rechterbaan, netjes achter een paar auto's), zie ik hem in mijn achteruitkijk spiegel aankomen rijden op de linkerbaan. Als hij in mijn buurt komt besluit ik mijn auto ervoor te zetten. Hij moet stoppen en ik stap uit om verhaal te halen. Niet boos, maar wel geirriteerd vraag ik of hij blind is en waarom hij mij in de vangrail duwde. Als antwoord komt er enkel maar een paar keer "ikke nie gesjien, ikke nie gesjien"... pffff. Ik zeg nog "Als je twee banen in een keer opschuift... dan kijk je toch in je freakin (hou het hier netjes) spiegels"... Enkel weer dezelfde nie gesjien... Hopeloos.

Ook even over de linkshangers... Op de terugweg is het erg rustig op de weg. 4 baansweg bij schilhol rij ik 160 (nog een paar km voor trajectcontrole). Er zit werkelijk niemand op de andere banen, op 1 na. Helemaal links rijdt er iemand... 120... Niemand voor hem, niemand naast hem... Ik haal hem 3 banen naar links in en zie hem na een tijdje verdwijnen in mijn spiegels... nog steeds links. Net zo hopeloos 8)7 .

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Opa_vertelt schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 21:21:
[...]

Irritatie is geen gevaar. (gelukkig) Ik irriteer me dagelijks, maar ben nog nooit echt in gevaar geweest.

[...]

Waarom niet gewoon naar rechts gaan in plaats van je alarmlichten te gaan gebruiken?
Niet om lullig tegen je te doen hoor, maar wat is er nou zo moeilijk aan om rechts een 'gaatje' te vinden?
Je snapt mijn situatie denk ik niet helemaal. Ik zit netjes op rechterbaan, terwijl het links leeg is. Ruimte zat om in te halen dus, als er dan alsnog mensen blijven plakken (wat ze over het algemeen niet doen, het gaat om zeldzame gevallen), dan pas gebruik ik mijn alarmlichten.

Ik zelf zit gewoon standaard rechts zoals het hoort en tijdens inhaalacties doe ik dit soort geintje natuurlijk niet, dat zou echt nergens op slaan.

Irritatie kan overigens wel degelijk uitlopen tot gevaar bij een gefrustreerde hufter die achter jou zit te drukken imho.

edit:
Opa_vertelt schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:25:
[...]

^ met dit dus :)

En nogmaals, ik heb er absoluut niets tegen als jij met 140 aan komt jakkeren en ik heel even mijn gas moet loslaten om jou voorbij te laten gaan. Dat is echt geen frustratie bij mij :) Ik wacht wel ff :)

[ Voor 22% gewijzigd door WhizzCat op 01-04-2010 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Onverwachte acties, daar heb ik een hekel aan.
Pas geleden naar Duitsland geweest, in Kleef even shoppen, op de terugweg in NL op de A12 op een gegeven moment lange file voor ons. Aangesloten en besloten de eerste afrit te nemen en relaxed binnendoor langs de rijn richting huis te rijden. Bij de afrit uitvoegstrook opgereden en ineens een hoop getoeter en piepende banden achter me, idioot die over de vluchtstrook kwam met minsten 60 km/h. En dan ook nog raam los, middelvinger gedoe en geschreeuw dat ik moet opletten...
Ook een hekel aan mensen die tegen het verkeer inrijden (dorp waar ik woon) Ga ik geen moeite doen en aan de kant of uitwijken/remmen of de stoep op ofzo, moeten ze achteruit, worden ze kwaad, ja, hallo, jij overtreed de regels...

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.