Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb onlangs de Panasonic Lumic TZ10 aangeschaft en nu zoek ik daar nog een geschikte SD kaart voor.
De reden voor deze topic start komt een beetje voort uit verwarring.
Volgens mij zou ik een SD-kaart moeten hebben van minimaal Class 6.
Maar bij Sandisk zijn er verschillende sd kaarten met class 6 met toch verschillende schrijfsnelheden.
Namelijk 20 mb/sec en 30 mb/sec.
Als ik HD-filmpjes wil schrijven op de kaart wil schrijven heb ik volgens mij minimaal een snelheid nodig van 17 Mbps.
Wat voort kaart stemt daarmee overeen?

Wellicht is het een idee om een wat groter topic aan te maken voor geheugenkaarten?
De camera`s van tegenwoordig vragen erom volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je nog niet erg goed gezocht naar dit onderwerp:

geheugenkaart snelheid maakt bijna nooit uit?
Geheugensnelheid SD-kaart

En natuurlijk: http://gathering.tweakers...topics/forum/71/tag/sd-hc

Daarnaast staat nog eea vermeld in FV. De minimale snelheid die je nodig hebt om te filmen in HD is een class4 kaartje. Het gaat daarbij om de minimaal gegarandeerde snelheid (=class aanduiding). Class4 is voldoende voor het opnemen van film en is dus ook voldoende voor fotografie (zeker omdat het kaartje vaak meer haast maakt dan de minimaal gegarandeerde snelheid).

Als het nog niet duidelijk is, dan moet je je even verdiepen in classes. Let daarnaast even op het verschil tussen mbit en megabyte. De kaartjes geven de waardes in megabyte, terwijl de bitrate van de camera vaak werkt in mbit.

Het openen van een apart topic voor geheugenkaarten vind ik persoonlijk overbodig, aangezien de meeste kaarten tegenwoordig snel genoeg zijn voor zo'n beetje alle normale camera's. Mocht er echter behoefte aan zijn dan ga ik niet dwars liggen, maar dan verwacht ik een zeer uitgebreide OP. Neem dan even contact op, dan lever ik de lay-out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Ik had dat 1e topic al wel gelezen maar dat ging/gaat voornamelijk over het (snel) wegschrijven van foto`s.
Dat 2e topic had ik nog niet gezien en dat beantwoord idd grotendeels mijn vragen.

Hoe moet ik by the way dan 17 Mbps omrekenen naar mb/sec?

Excuses mod, er zou een slotje op mogen, of kijken we nog even of er nog aanvullingen/suggestie`s komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 byte = 8 bit. Dus pak em beet 2 megabyte/s ;)

offtopic:
Je zit wel op tweakers he :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
I know, ik ben meer een "wannabe" tweaker.

Maarre, met 2 mb/sec maakt het dus geen moer uit welke kaart ik neem?
Ik heb er voorlopig even een normale SD kaart in gedaan voor alleen foto`s.
Ik kan nu dus ook niet de HD-functie kiezen in het menu van de camera.
Class 6 is dus altijd goed, ongeacht het merk kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tooooony schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:46:
Maarre, met 2 mb/sec maakt het dus geen moer uit welke kaart ik neem?
Ik heb er voorlopig even een normale SD kaart in gedaan voor alleen foto`s.
Ik kan nu dus ook niet de HD-functie kiezen in het menu van de camera.
Verwijderd schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:30:
De minimale snelheid die je nodig hebt om te filmen in HD is een class4 kaartje. Het gaat daarbij om de minimaal gegarandeerde snelheid (=class aanduiding). Class4 is voldoende voor het opnemen van film en is dus ook voldoende voor fotografie (zeker omdat het kaartje vaak meer haast maakt dan de minimaal gegarandeerde snelheid).
Class 6 is dus altijd goed, ongeacht het merk kaart?
Zie boven :P
Wel even oppassen voordat je een class8 kaart pakt. Er zijn met diverse camera's wat problemen bekend. Neem even contact op met de maker van je camera voordat je je daaraan waagt (of lees even op internet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
Jaja, ik bedoelde ook vanaf Class 4.
Het is me kortom helemaal duidelijk en ik dank je hartelijk voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:19
Laatst een Class 4 gekocht, maar die is echt serieus merkbaar langzamer :X
Filmen heb ik er niet mee gedaan, maar als ik het verschil al merk met foto's zal dat ook zeker voor filmen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35
Collega had een vrijwel gelijk toestel gekocht. Class 6 kaartje van, ik meen a-data, erin en filmen maar!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tooooony
A-data is huismerk van Redcoon of zo toch? Zit er nog kwaliteitsverschil in merken onderling of komen die dingen allemaal uit 1 fabriek?
Pagina: 1