Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik sta op het punt een Canon SX200 IS aan te schaffen (voornamelijk vanwege de mogelijkheid tot controle over de sluitertijd en diafragma in tegenstelling tot de DMC-TZ7) en daar heb ik een nieuw geheugenkaartje voor nodig. SD vanzelfsprekend, maar dat is er in diverse snelheden.

In hoeverre heeft het voor de camera zin om een extra snelle kaart te kopen? En dan bedoel ik in plaats van de Sandisk Ultra II een Extreme III bijvoorbeeld, waarbij de schrijfsnelheid van 10 naar 30MB/s gaat, en ook de leessnelheid verdubbeld wordt. Maar dat geldt helaas ook de prijs. Dan heb ik liever meer capaciteit voor hetzelfde geld, als ik het toch niet in snelheid kán merken.

Ik kan nergens op de website van Canon, in reviews, via google of in dit forum vinden wat de lees- en schrijfsnelheden zijn van de hardware (wel van spiegelrefex camera's, maar ja..) Overdracht naar m'n PC interesseert me niet veel, het gaat mij om het gebruik in de camera zelf - bij zowel schrijven als teruglezen.

Iemand een idee?

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16
Als je kijkt naar de volgende specs dan lijkt mij een Extreme III niets toevoegen:
Continuous Shooting Normal: approx. 0.8 fps; AF: approx. 0.5 fps; LV: approx. 0.6 fps (Large/Fine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kwiebus schreef op donderdag 23 april 2009 @ 23:53:
Als je kijkt naar de volgende specs dan lijkt mij een Extreme III niets toevoegen:

[...]
Nee klopt, zo zat ik ook te denken: max 0,8 frames per seconde, bestandsformaat van nog geen 4MB, dan heb je ruim over qua snelheid bij een Ultra II. Maar dan weet ik niet of t nog bij films een beperkende factor gaat zijn.

Daarnaast was mijn oude (helaas overleden) camera (Powershot A95) vooral ook vrij traag bij het lezen van de foto's in de playback. Dat was weliswaar CF, maar ik vraag me af of een snellere SD-kaart bij deze SX200 nog winst kan opleveren.

System Specs Desktop | System Specs Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is ook wel sterk afhankelijk van budget, wat wil je er maximaal aan kwijt zijn, voor die geheugenkaart(en).
Al denk ik trouwens niet dat Extreme III kaarten extreem duur zullen zijn tegenwoordig, dus waarom niet, als het toch in je budget past? En ben je eventueel ook voorbereid op de toekomst, mocht je dan weer een andere camera (moeten) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:01
Zit nu met een zelfde situatie.

Wil graag de panasonic TZ7 halen, alleen las ergens dat er juist voor de HD ready video kwaliteit er een class 6 geheugen kaart werdt geadviseerd.

Maar in hoeverre is dat echt nodig?

Zag namelijk een aanbieding (als ik mag spammen, is bij pixmania),
waar een class 4 geheugen kaart bij zit. (weet wel een class 6 is niet veel duurder, maar die zit niet in dat "pakket")

Dus merk je met foto's / video verschil tussen class 4 of class 6 geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

offtopic:
Heb je de shop reviews van pixmania wel eens doorgekeken?

Wat is je doel met de camera? Ik neem aan dat je vooral foto's wilt gaan schieten? In dat geval zal je genoeg hebben aan een class 4 kaart.
Blijkt dat in de praktijk niet te voldoen, dan kan je alsnog een class 6 kaart halen. Nogmaals, voor foto's zul je aan die class 4 kaart ruim voldoende hebben.

Als je vooral films wilt gaan schieten, dan zou ik die paar extra knaken uitgeven aan een class 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Het maakt toch ook niet heel veel uit? Het prijsverschil tussen een Class 4 en Class 6 op een 8 GB kaartje van Transcend is bijvoorbeeld 1,-. Niet echt iets om over te denken dus, behalve als je al een stapel class 4 hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:01
Anoniem: 176826 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:57:
offtopic:
Heb je de shop reviews van pixmania wel eens doorgekeken?
Nou dat heb ik, maar echt schokkend slecht of zo zijn ze niet.
Maar heb al wel verder gekeken, en denk ook dat ik anders de geheugenkaart en camera wel "los" ga kopen (en dan denk ik ook wel bij een andere aanbieder).

Kijk qua prijs zit er tegenwoordig weinig verschil tussen class 4 en 6, maar het ging me er juist om dat er in dat pakket een class 4 zat.

Maar bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:16
stimpyrulez schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:12:
Zit nu met een zelfde situatie.

Wil graag de panasonic TZ7 halen, alleen las ergens dat er juist voor de HD ready video kwaliteit er een class 6 geheugen kaart werdt geadviseerd.
Waarom wordt dat geadviseerd? Als ik met mijn LX3 een video maakt op 1280x720 dan gaat dat met zo'n 3 MB/s. Mijn sandisk class 4 kaartje zou maximaal 15 MB/s moeten kunnen doen.
Pagina: 1