Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 12:09
Ik kon geen oldtimer thread vinden dus vandaar dit topic

Ik ben zelf op zoek naar een eerste auto en mijn keuze valt op een oude diesel mercedes.

W114/115 ( mercedes 200 serie tot 1978 ? )
w123 ( mercedes 200 serie 1978 - 1984 )

nou is mijn vraag of meer een start tot een leuke ervaringen collectie:

Zijn hier oldtimer mercedes rijders?

Wat zijn de pro's en con's?

w114/115
Afbeeldingslocatie: http://www.mbclassics.de/images/categories/34.jpg

w123
Afbeeldingslocatie: http://caserola.nl/blog/wp-content/uploads/2010/01/w123serie1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG => VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:32

-tom-562

Oliesjeik

Wat is je budget? Goedkope dingen zijn vaak door en door rot. Een vriend van me had zo'n w114 "ja lekker goedkoop gekocht, diesel, oldtimer, kost niks in vaste lasten!", dat ding roestte nog erger als een Alfa Romeo.

En wat verwacht je er zelf van, die ongeblazen diesels hebben niet veel vermogen en moeten heel veel auto meeslepen --> dus sloom

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
hmm naja ik heb een budget van 1500 - 2500 euro. en idd de vaste lasten en diesel rijden sprak me wel aan
en dat ze niet rap zijn maakt mij niets uit :) vind ik het sowieso de autos niet voor ;)

Maar ik moet dus concluderen, niet te goedkope bak kopen want er is altijd een rede voor die prijs. :X

maar mijn oog valt meer op de w123 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier een W123 rijder....

een oldtimer goed en goedkoop rijden is een illusie. Elke oldtimer (dus ook de w123) vecht tegen de roest.
Verder moet je denken aan elektra en vacuumproblemen en speling op het stuurhuis en op de aandrijflijn.Niet iets wat niet op te lossen valt, maar je ben zo een paar weekenden klussen verder.

voor 1500 euro koop je een rijdende sloper waar je als eerste vreselijk aan moet lassen, voor 2500 euro koop je een "auto met werk" waar je zomaar nog eens een stamp geld en tijd in moet steken om hem netjes te krijgen.

Wel is het zo dat de 200 - 220 en 240 diesel bijzonder betrouwbaar zijn en als de compressie nog goed is valt alles weer netjes af te stellen.

Kijk anders eens op w123club.nl en lees de restauratieverslagen daar, dan zie je precies waar 99% van de W123's roesten....

oh ja, de pro's:
Als ik voor een ritje ga, loop ik naar mijn auto, zie de klassieke lijn en het chroom. Ik doe de auto open (met CV), ga zitten in het leer, start de auto die altijd na 2 keer starten aanslaat. Haal de parkeerrem eraf, zet de airco aan, draai de becker radio aan en de automatische hirschmann komt omhoog. Ondertussen rij ik ergens over een dijkje met een glimlach van oor tot oor :)

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 23-03-2010 09:08 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Maar dan praten we wel natuurlijk over een ander budget als 1500-2500 euro :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik zou een simpel Japans hatchbackje kopen. Zoals gezegd heb je veel kosten aan oldtimers in dit segment veel werk.
Verder weet ik niet hoe oud je bent maar je hebt ook geen schadevrije jaren gok ik, ik weet niet hoe je het als verzekering bedacht had? Ik weet niet hoeveel KM per jaar je wil gaan rijden?

Ik heb zelf net een erg oude Landcruiser gekocht, ook een onverwoestbare diesel en belastingvrij (gelukkig wel, 2 ton pff), en hoewel zoiets nooit kapot gaat heb je er toch werk aan. Je moet inderdaad tegen de roest ingaan, en dat kost tijd en/of geld.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien relevante vraag als ik je icon zie: woon je in NL of in CZ?

Qua technische toestand van oldtimer Mercedes maakt het weinig tot niets uit, maar wel mbt regelgeving etc.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295814

!null schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:29:
Ik zou een simpel Japans hatchbackje kopen.
Jij maakt vaak mensen enthousiast?

Ik wil even zeggen dat ik je budget een beetje onrealistisch vind, het is wel een oldtimer dus die heb je er in goede staat en in slechte staat. In goede staat moet je er veel voor betalen (en terecht), en als je ze haalt in slechte staat dan moet je er veel aan versleutelen en dat is ook duur. Goedkoper als het laten doen, maar nog steeds duur.
Aangezien skeletten van old-timers ook duur zijn (de verkopers weten vaak wel wat ze hebben hoor) lijkt me 2500 redelijk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Niet enthousiast misschien, maar wel praktisch. Overigens rijden sommige Japanse hatchbackjes hartstikke leuk, vaak veel leuker dan het uiterlijk doet vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee maargoed, practisch is leuk maar ik verdenk TS van wat vooronderzoek, en dat ie zo uitkomt bij voor hem een leuke auto. Als de startpost was geweest "Ik zoek een practische auto, is een Merc w114 wat?" dan had ik inderdaad ook gewezen op andere auto's die in meerdere mate practisch zijn :) Maar schijnbaar gaat ie voor leuk oud en mercedes-achtig, en in dat licht vind ik jou suggestie wat vreemd :) nofi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39949

even voor mijn beeld: hoeveel kilometer wil je er per jaar mee rijden en kun je zelf sleutelen?

oldtimers zijn leuk voor de hobby, om zelf aan te sleutelen en op een vrije dag ritjes mee te maken, maar ik heb het idee dat je deze auto als day-to-day auto wilt gaan gebruiken en dat is een beetje naief
koop in dat geval liever een oude ford/alfa/honda, daar zal al genoeg geld in gaan zitten aan onderhoud, maar dan heb je wel iets wat ook daadwerkelijk kan rijden zonder dat er onderdelen afvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Anoniem: 39949 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 13:59:
even voor mijn beeld: hoeveel kilometer wil je er per jaar mee rijden en kun je zelf sleutelen?

oldtimers zijn leuk voor de hobby, om zelf aan te sleutelen en op een vrije dag ritjes mee te maken, maar ik heb het idee dat je deze auto als day-to-day auto wilt gaan gebruiken en dat is een beetje naief
koop in dat geval liever een oude ford/alfa/honda, daar zal al genoeg geld in gaan zitten aan onderhoud, maar dan heb je wel iets wat ook daadwerkelijk kan rijden zonder dat er onderdelen afvallen
Een oude alfa?

Koop dan een mercedes :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

teacher schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:02:
Ondertussen rij ik ergens over een dijkje met een glimlach van oor tot oor :)
En diegene die achter je rijden in de stank van zo'n oude diesel :r

Meer ontopic: zo'n auto lijkt me aardig ongeschikt als beginnersauto voor mensen met een beperkt budget.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 23-03-2010 14:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@EnzoMatrix, hij zoekt wat goedkoops, hij wil goedkoop rijden en vraagt zich af of zo'n oude Mercedes een goed idee is. Met zijn budget weten we allemaal het antwoord wel, het is niet echt een goed idee. Dan heb ik een beter idee, koop een gewoon een Japans hatchbackje en je rijdt ook goedkoop, met veel minder gezeur.

Edit: ik zie dat hij net achtien is, dan krijg je bijzonder moeilijk een klassiekerverzekering, en heb je alleen het voordeel van de wegenbelasting die je niet hoeft te betalen. Ja diesel is goedkoper, maar met een simpel hatchbackje rij je makkelijk veel zuiniger waardoor je het verschil weer opheft.

En ja, oude diesels stinken.

[ Voor 34% gewijzigd door !null op 23-03-2010 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:15

Destruction

(ex-)Automonteur

Mercedes != Japans hatchbackje..

Lijkt me niet dat de TS opzoek is naar een auto van dat formaat. Overigens, de Jappen zijn veel te duur tegenwoordig, vanwege het imago. Het verschilt. Goed onderhoud = betrouwbaarheid. Zo heb ik een Corolla voor APK staan, waar echt lomp veel aan mankeert. Veel oudere Opels bijvoorbeeld, lopen met weinig werk zo door de keuring heen.. Eigenlijk zegt het helemaal niks.

Om maar wat te noemen, voor die 2500 koop je een Civic van 1997.. Vergelijk dat eens met andere merken, heb je toch iets meer auto onder je kont..

[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 23-03-2010 14:52 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zit zelf eigenlijk ook met dezelfde vraag.

Ik zou ook graag "iets anders" willen ipv de standaard Opel of Jappanner. Nu zat ik eigenlijk te kijken naar een 190 serie te denken, maar wel tot 1985 en diesel of LPG.

Aanschaf budget zal ook niet al te hoog zijn, tussen de 3 en 5 duizend, afhankelijk van de staat natuurlijk.

Ik vraag mij bijvoorbeeld af of het verstandig is om zo'n oude auto te kopen die op LPG rijd. Die diesels vertrouw ik wel, maar 25 jaar oude benzine motoren met achteraf ingebouwde gas installaties lijken mij toch minder betrouwbaar.

Ik wil het trouwens wel dagelijks gebruiken voor woon werk verkeer, dat is al minstens 100 km per dag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Uit zijn 2e post concludeer ik dat hij goedkoop wil rijden, gezien hij nog jong is en beperkt budget heeft.
Misschien heb ik het mis, maar ik zie de zoveelste persoon die denkt goedkoop een oldtimer te kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gunner schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:06:
[...]

Meer ontopic: zo'n auto lijkt me aardig ongeschikt als beginnersauto voor mensen met een beperkt budget.
Met ^. Collega van me rijdt ook in een Mercedes van 26 jaar oud, ding laat een walm achter waar de planten bij doodgaan bij wijze van.

Verder rijden ze totaal niet zuinig, zijn sloom, onderhoudsgevoelig (en helemaal als je niet handig bent), zwaar (wat dan weer geen probleem is omdat je geen wegenbelasting betaalt, helemaal belachelijk als je ziet dat mijn A label Focus II 105 Euro per maand moet kosten :( ) en zoals gezegd vaak verroest.

Nee, als eerste auto lijkt het mij absoluut geen handige keus. Dan een japper uit 98 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, een oldtimer is goedkoop in de vaste lasten. Maar reken minstens het dubbele van de aanschafprijs voor onderhoud :) Ik kocht op mn 18e een Camaro van 1976, 5.7L v8. Ubernice ding, maar hij heeft een beste bom duiten gekost, zowel in aanschaf als onderhoud..

Oldtimer is leuk, maar het kost allejezus veel geld. Met een beperkt budget is het verplicht dat je zelf de nodige kennis van voertuigentechniek hebt. Ook moet je imo de auto binnen kunnen stallen, als-ie in weer en wind buiten staat roest-ie in een mum van tijd weg. Mijn (inmiddels ex) Camaro stond dan ook altijd binnen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 23-03-2010 15:05 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Algoed, een Haynes Manual en goed gereedschap zijn een goed begin. We missen natuurlijk wel een achtergrond verhaal, en ik heb ergens al gelezen dat we jong zijn en geen feeling voor auto's tussen de regels door al aan elkaar hebben gelinkt :) niet heel netjes van ons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-06 21:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:00:
Uit zijn 2e post concludeer ik dat hij goedkoop wil rijden, gezien hij nog jong is en beperkt budget heeft.
Misschien heb ik het mis, maar ik zie de zoveelste persoon die denkt goedkoop een oldtimer te kunnen rijden.
QFT. Zeker met een budget van 2500 euro. Dan kun je beter een goedkope moderne auto kopen.
De besparing van vaste lasten valt in het niet bij de totale kosten van autorijden. Denk aan 5% van de totale kosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
de vraag is natuurlijk waar je hem voor wilt gebruiken? Word het hobby of een dagelijkse auto.
denk dat dat voor oldtimer nog al wat uitmaakt.
en hoe zit het de technische kennis? en wil je er zelf veel aan doen?

Ik heb zelf 5 jaar geleden een oldtimer peugeot J7 camper gekocht. niet voor dagelijks gebruik dus. meestal alleen als het mooi weer is weekendjes weg. en in de zomer vakantie paar weken achter elkaar.
het is mijn eerste gemotoriseerde voertuig, en tijdens de aanschaf was mijn auto kennis niet echt veel. Maar in de loop der jaren erg veel van dat beestje geleerd. Bijna alles zeg gedaan, echt leuke ervaring is dat (als je er van houd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
Alle mensen dank voor reactie; had er nooit zoveel zo snel verwacht
Ik kan wel zelf sleutelen en een kennis van me rijdt een w114. Deze zegt dat je heel veel zelf kan doen, het is super leuk als project. Ik ben niet volledig afhankelijk van de auto en ik heb inderdaad wat voor onderzoek gedaan. Om terug te komen op de jappenbakken: heb her en der al eens gekeken maar er is niks wat me aanspreekt. Zown mercedes heeft gewoon echt alure, beter dan alle mazdaatjes en golfjes edg wat er op de school parkeerplaats staat. ( met grote bumpers 8)7 en asociale uitlaten en soundsystemen |:( )

Roest is dus een issue? Ik koop hem waarschijnlijk in overleg met mn vader dus word de 3e auto een project dingetje dus.
als ik rij: word dat minimaal 25/30 km dus niet voor stads gescheur, woon in noord-nederland. Maar als ik een autootje wil verzekeren van bijvoorbeeld 2000 dan ben ik toch ook veel verzekerings en belasting geld kwijt en als dat hier in onderhoud gaat zitten kan ik het tenminste delen. En mocht ie een paar weekenden in de garage staan: So be it. Het gaat mij om het rijden van een dijk van een auto, een auto met een ster, ein pkw von das haus :D

Off topic:

Ik zal die cz-icon wel ff vervangen mensen;)

Edit: Mercedes is niet zomaar een oldtimer hea, ik hoorde wel dat er massa's reserve onderdelen zijn omdat ze zoveel gebruikt zijn als taxis. En ik kies niet voor diesel omdat ik goedkoop wil rijden maar omdat diesel betrouwbaarder is. ( sorry had over dit argument heen gelezen ) ik heb gewoon altijd wat met die grote vierkante neus gehad, zelfde met die mooie rechtlijnigheid en niet te vergeten het chroom wat helaas uit de hedendaagse auto's verdwenen is ( niet helemaal waar maar het niveau van toen qua chroom is het nimmer meer geweest :( )

[ Voor 24% gewijzigd door twijg92 op 23-03-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok dan is het prima. Ik dacht dat het alleen om goedkoop rijden ging. Neem ik terug.
Maar dat je nog niet wist dat roest een issue was? Roest is altijd een issue bij auto's van jaren 80 en eerder, enkele uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
naja ik had wel roest verwacht ofc maar er werd hier uit elkaar vallende auto's gesuggereerd en dat had ik niet verwacht bij mercedes. Maar het draait niet om goedkoop rijden ik heb geen vast inkomen dus vaste lasten zijn lastig, daarom verzekert mijn vader hem ook. ;) Ik sleutel en rijden doen we er samen in, al zal ik er het meest in rijden. M'n beide ouders hebben een auto.

Zijn er geen opties om roest zoveel mogelijk tegen tegaan dan?
Ik denk aan hammerite op het cassis en dergelijke geintjes?

De auto word overigens pas over enkele maanden aan geschaft, eerst dat roze papiertje maar eens halen :+
Ik ben nu gewoon aan het orienteren en alvast kijken wat voor problemen er op gaan duiken en wat eraan te doen. Zodat ik straks niet stom verbaasd naar bijvoorbeeld een bekend euvel sta te kijken gewoon omdat ik onvoorbereid ben gaan kopen.

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen:

Zijn er trouwens nog dingen om op te letten bij aanschaf?
Specifieke roest plekken, dingen die aantonen dat de auto echt super slecht is waar je als oldtimer leek overheen kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

twijg92 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:17:
Ik kan wel zelf sleutelen en een kennis van me rijdt een w114. Deze zegt dat je heel veel zelf kan doen, het is super leuk als project. Ik ben niet volledig afhankelijk van de auto en ik heb inderdaad wat voor onderzoek gedaan. Om terug te komen op de jappenbakken: heb her en der al eens gekeken maar er is niks wat me aanspreekt. Zown mercedes heeft gewoon echt alure, beter dan alle mazdaatjes en golfjes edg wat er op de school parkeerplaats staat. ( met grote bumpers 8)7 en asociale uitlaten en soundsystemen |:( )
Ander voordeel: met een w114/w123 kun jij wel over een drempel heenrijden zonder **scrunch** >:)
ervan uitgaande dat de ophanging van je uitlaat tenminste niet weer doorgeroest is...
Roest is dus een issue? Ik koop hem waarschijnlijk in overleg met mn vader dus word de 3e auto een project dingetje dus.
Roest is absoluut een issue. Dit soort Mercedes is van veel dikker staal gemaakt dan nu gangbaar is, maar dan nog roest het gewoon door.
als ik rij: word dat minimaal 25/30 km dus niet voor stads gescheur, woon in noord-nederland. Maar als ik een autootje wil verzekeren van bijvoorbeeld 2000 dan ben ik toch ook veel verzekerings en belasting geld kwijt en als dat hier in onderhoud gaat zitten kan ik het tenminste delen. En mocht ie een paar weekenden in de garage staan: So be it. Het gaat mij om het rijden van een dijk van een auto, een auto met een ster, ein pkw von das haus :D
Het zijn wel fantastisch mooie auto's :)

M'n benedenburen hebben een donkerblauwe w123 (240D) van 30 jaar oud waarmee ze twee keer per jaar met vijf personen naar Marokko en terug rijden. Ding heeft hen nog nooit in de steek gelaten - maarja, de benedenbuur is ook een gepensioneerde automonteur, dus onderhoud is zo goed als mogelijk bij een auto die altijd buiten staat.
edit: Mercedes is niet zomaar een oldtimer hea, ik hoorde wel dat er massa's reserve onderdelen zijn omdat ze zoveel gebruikt zijn als taxis.
Zijn en worden. In veel landen waar de wegen slecht zijn en arbeid goedkoop is en er dus behoefte is aan auto's die niet teveel kosten, tegen een stoot kunnen en gerepareerd kunnen worden als er iets stuk gaat, domineren deze dingen (vooral de w123s) het straatbeeld. In Marokko ben ik nog nooit geweest, maar in bijv Albanie heb ik zelf gezien dat echt meer dan de helft van de rijdende auto's zo eentje is :o
En ik kies niet voor diesel omdat ik goedkoop wil rijden maar omdat diesel betrouwbaarder is. ( sorry had over dit argument heen gelezen )
Iha lichtelijk betrouwbaarder, maar bij deze auto's des te meer - de legendarische OM616/617 blokken zijn schoolvoorbeeld van Duitse degelijkheid. Die dingen halen letterlijk miljoenen km makkelijk als ze enigszins verzorgd worden.

Verbruik is trouwens rond de 1:12 - niet goed in vergelijking tot moderne kleine turbodiesel (een 1.4lTDI levert evenveel pk als deze met een verbruik dichter bij de 1:20), maar als je het vergelijkt met een redelijk zuinige benzinemotor (1:16 ofzo), dan zijn je kosten per km vergelijkbaar of zelfs lager.

Ander voordeel daarvan: ze kunnen op werkelijk alles lopen wat in de verste verte op diesel lijkt. Deze auto's zijn (ook ivm zat ruimte voor extra tank) flink in trek bij mensen die op slaolie willen rijden.
ik heb gewoon altijd wat met die grote vierkante neus gehad, zelfde met die mooie rechtlijnigheid en niet te vergeten het chroom wat helaas uit de hedendaagse auto's verdwenen is ( niet helemaal waar maar het niveau van toen qua chroom is het nimmer meer geweest :( )
Ach, als je echt chroom wilt moet je 20 jaar verder terug kijken - maar dan heb je het over zodanig oude oldtimers dat alles wat geen totale wrak is volstrekt onbetaalbaar. Maar goed, ik snap (en deel) je fascinatie met deze gevallen ook. Alleen ben ik niet in de gelegenheid (geld, tijd en bovenal (parkeer)plek) daar iets mee te doen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
dion_b schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:08:

[...]

Ach, als je echt chroom wilt moet je 20 jaar verder terug kijken - maar dan heb je het over zodanig oude oldtimers dat alles wat geen totale wrak is volstrekt onbetaalbaar. Maar goed, ik snap (en deel) je fascinatie met deze gevallen ook. Alleen ben ik niet in de gelegenheid (geld, tijd en bovenal (parkeer)plek) daar iets mee te doen :z
Mee eens, voor het echte chroom moet je heel ver terug. Maar dit volstaat :+

Ik heb best tijd en plek. En als er geen geld is. Dan vraagt de auto wat meer tijd op de plek :z
Wat ik hoop te vinden natuurlijk is een auto met een vrij gammel interieur maar die zo goed als roest vrij is, kijk een plekjes aan de onderkant bij werken met een staal borstel en chemicalien is geen probleem maar voor volledig plaatwerk restauratie heb ik helaas ook geen vaardigheden en gereedschap. Maargoed ik wil best leren en waar een wil is.. :P

Heb voorlopig eerst een rijbewijs en een schooljaar om te halen en de auto kan in de zomervakantie 6 weken tijd en garage ruimte opslurpen ( stoelen enzo staan toch buiten ) in de winter is er weer plek op de oprit omdat de caravan dan weer op stalling staat. Dan moet ik misschien wel een overkapping bouwen voor de benz.

Off topic:
Je laaste auto is meestal een benz ( wie o wie snapt em) 8)7

edit:
Heb inmiddels de w114/115 out of my picture gehaald kijk nu eigenlijk alleen nog naar w123, dit zijn er meer en minder oud. de betaalbare w114/115 wagens zijn eigenlijk rijp voor de sloop qua roest of technische te ver heen voor het gezamenlijk budget.

[ Voor 8% gewijzigd door twijg92 op 23-03-2010 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

twijg92 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:07:
Maar het draait niet om goedkoop rijden ik heb geen vast inkomen dus vaste lasten zijn lastig, daarom verzekert mijn vader hem ook. ;)
Waarom zou je dat doen? Zo'n ding kost toch nagenoeg niets in de oldtimer-verzekering? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
ja maar als ik als beginnend bestuurder een oldtimer verzekering af probeer te sluiten, moet ik apart bij de verzekering komen. Mijn "case" word persoonlijk beoordeeld. Met mijn vader is het 3 klikjes op internet et voila

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

twijg92 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:50:
ja maar als ik als beginnend bestuurder een oldtimer verzekering af probeer te sluiten, moet ik apart bij de verzekering komen. Mijn "case" word persoonlijk beoordeeld. Met mijn vader is het 3 klikjes op internet et voila
Zolang je bij de verzekeraar maar aangeeft dat jij de regelmatige bestuurder bent, en niet je vader zou je het zo kunnen doen ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 23-03-2010 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
ja daarom ;) maar dat is eigenlijk allemaal van later zorg.

On topic:

Oppassen voor roest en autos met diesels met motorische problemen zijn een duidelijke no go. Diesels zijn namelijk gecompliceerder dan benzines. en als het uiteindelijk stuk is kun je dat als doe het zelfer niet meer maken. ( dit heb ik me laten vertellen of dit waar is? klinkt heel aannemelijk though )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gunner schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:27:
[...]

Waarom zou je dat doen? Zo'n ding kost toch nagenoeg niets in de oldtimer-verzekering? :?
Best lastig, hij is 18, dat heb je wat minder (of geen) mogelijkheden in oldtimerverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Klopt, ik kon op mn 18e mn toenmalige Camaro alleen als oldtimer verzekerd krijgen, als het aantoonbaar de 2e auto was (ergo: een andere auto OOK bij hun verzekeren :+). Dat was bij mij dan wel het geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45
Wat betreft verzekering: http://www.ovhv.nl/

Oldtimers verzekeren voor bestuurders onder de 24 jaar en als eerste auto. Ik heb er zelf erg goede ervaringen mee, erg goede afhandeling na mijn crash.

nog een tipje van mij: Als je de auto hebt, knap hem een beetje op, poest hem goed en laat hem dan taxeren (kan al voor 70 euro bij een erkende taxateur) en verzeker de auto allrisk. Stel er gebeurd wat met de auto dan krijg je tenminste nog iets terug. Met een normale WA verzekering heb je echt niets meer (Ik weet het helaas uit ervaring :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
Mensen verzekering is pas een later issue

@ bramster dankje voor je link en je tips, die gaan goed van pas komen !

Leuk dat iedereen zo fanatiek mee denkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

twijg92 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:36:
Mensen verzekering is pas een later issue
Ik wil je alleen behoeden voor een frauduleuze oplossing. Teveel mensen die een auto op vader of moeders naam zetten om een hoge premie te ontlopen. Ik zeg niet dat jij dat doet, maar het gros wel.

Maar eigenlijk is het niet van later zorg. Moreel gezien zou je het ding op je eigen naam moeten zetten. Als je dat niet kan vind ik eigenlijk dat je zo'n ding dan ook niet moet kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gunner op 24-03-2010 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
Gunner schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 08:06:
[...]

Maar eigenlijk is het niet van later zorg. Moreel gezien zou je het ding op je eigen naam moeten zetten. Als je dat niet kan vind ik eigenlijk dat je zo'n ding dan ook niet moet kopen.
Zolang ik geen auto heb hoef ik me toch ook niet druk te maken over de verzekering :+
Moreel gezien, ja ik zet hem waarschijnlijk wel op eigen naam mits ik een goede verzekeraar vind die me niet gaat afzetten met uberpremies van 3x de koopwaarde van de auto :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je wordt niet afgezet, als 18-jarige ben je gemiddeld genomen gewoon een veel grotere risico op de weg dan over een paar jaar.

Dat gezegd, waar hebben we het over? Het is niet alsof je een Ferrari probeert te verzekeren ofzo, de premies gaan sowieso niet astronomisch zijn, maar allicht wel hoger dan van je vader die ouder (en dus gemiddeld veiliger) is, en waarschijnlijk dat jarenlang bewezen heeft, met bijbehorende bonus/malusvoordeel.

Maar goed, heb je de link in Bramster in "Oldtimer Mercedes" wel gelezen?
Veel verzekeraars accepteren geen verzekerden ouder dan 65 jaar of jonger dan 24 jaar. Wij wel. De Klassieke Voertuigenpolis hanteert geen leeftijdsgrenzen bij acceptatie en iedereen aan wie u uw klassieker toevertrouwt mag er van ons ook mee rijden voor de hobby.
Ik heb even voor de grap een berekening gedaan voor een 240D uit 1981 met een getaxeerde waarde van EUR 4500 en tussen de 5000 en 5999km/jaar en kwam uit op EUR 77/jaar WA. Dat ben ik (33j) in minder dan drie maanden al kwijt aan m'n Koreaanse koekblik, dus van "afzetten" is geen sprake lijkt me...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
teacher schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 09:02:
oh ja, de pro's:
Als ik voor een ritje ga, loop ik naar mijn auto, zie de klassieke lijn en het chroom. Ik doe de auto open (met CV), ga zitten in het leer, start de auto die altijd na 2 keer starten aanslaat. Haal de parkeerrem eraf, zet de airco aan, draai de becker radio aan en de automatische hirschmann komt omhoog. Ondertussen rij ik ergens over een dijkje met een glimlach van oor tot oor :)
De hele post klopt als een bus. Ik ben ondertussen de gelukkige (?) eigenaar van een Saab 99 uit 1983. Iets anders dan een Mercedes, maar ces't ca :)

Goedkoop rijden kan je er niet mee. Ik heb 'm voor 2k gekocht, en voor 2500k verbouwd ( 8)7 ). Ik heb ook een Becker (Indianapolis) erin gelegd (wel met nieuwe techniek, maar niet met alle bling, het blijft een ouwe bak).

Auto's kosten je klauwen met geld, maar mocht je twijfelen, haal dan nog even de bovenstaande post van Teacher aan _/-\o_

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dion_b schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 09:53:
Ik heb even voor de grap een berekening gedaan voor een 240D uit 1981 met een getaxeerde waarde van EUR 4500 en tussen de 5000 en 5999km/jaar en kwam uit op EUR 77/jaar WA. Dat ben ik (33j) in minder dan drie maanden al kwijt aan m'n Koreaanse koekblik, dus van "afzetten" is geen sprake lijkt me...
Wat is dit voor nutteloze toevoeging? Ik zie het hier op tweakers toch erg vaak voorbij komen, mensen die vinden dat autoverzekeraars geen absurd hoge kosten rekenen, gebaseerd op een berekening voor een hele andere leeftijd. Totaal geen relevante vergelijking. Ook nog eens met een verzekering die niet eens kan voor onder de 24.

@TS, wel alles of niets op je vaders naam he, niet de auto op je eigen naam en de verzekering op naam van je vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
nee bij deze verzekeraar valt het wel mee, maar ik moet alvorens te verzekeren eerst een wagen hebben :P
ik zeg ook waarschijnlijk zet ik em op eigen naam en verzeker hem ook op mijn naam, mits verzekeraar het toestaat, bij deze zit het goed dus plan gemaakt ;)

eerst rijbewijs maar halen, net weer 3 lessen gehad ( gister middag en vanochtend )
En de theorie is al binnen ( geldig tot februari 2011)
maar lessen gaat goed dus ik hoop dat ik met 2 maandjes een bevoegd bestuurder ben :)

@ !null

Zover was ik hoor ;)

@ rest ik richt mijn blik nu eigenlijk alleen nog op w123 220 /240 d

[ Voor 10% gewijzigd door twijg92 op 24-03-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
twijg92 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:03:
@ rest ik richt mijn blik nu eigenlijk alleen nog op w123 220 /240 d
Maak je volledig geen zorgen over evangelisch gebabbel :) Mijn (ons?) punt is: verkijk je niet op extra werk... Het kost klauwen met geld, maar is wel geweldig om zo'n auto te rijden :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
ik wil best de handjes uit de mouwen steken hoor, ben een redelijke auto fanaticus, deze auto word net zo zeer een hobby als eigenlijk vervoer. Tuurlijk ik ga er wel af een toe gewoon mee rijden maar ik wil em graag mooi poetsen, cassis onderhouden, op een skateboardje eronder door rijden om alles te checken en dergelijke dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Koop in ieder geval een 2 ton krik (oid) met 2 assteunen, niet met die lullige krikjes zonder assteunen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Inderdaad, en daar dan niet op besparen. Ik heb weleens onder een oude Suzuki Alto gelegen die op 2 2-tons krikken en 2 as-steunen van de Lidl stond en de boel kwam mooi naar beneden lazeren. :X

[ Voor 3% gewijzigd door AtleX op 24-03-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45
!null schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:01:
[...]

Wat is dit voor nutteloze toevoeging? Ik zie het hier op tweakers toch erg vaak voorbij komen, mensen die vinden dat autoverzekeraars geen absurd hoge kosten rekenen, gebaseerd op een berekening voor een hele andere leeftijd. Totaal geen relevante vergelijking. Ook nog eens met een verzekering die niet eens kan voor onder de 24.
uhm, kijk eens goed op die site...
OVHV kijkt niet naar leeftijd van de bestuurder/eigenaar, alleen de leeftijd van de auto (ouder = goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

!null schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:01:
[...]

Lange tenen?

Jonge rijders maken nu eenmaal meer brokken, en dat zie je in de premies terug. Maar goed, ik maakte hier juist de vergelijking om te tonen hoe goedkoop deze verzekeraar is, waar de 18-jarige TS wel voor EUR 77/jaar klaar kan zijn.
@TS, wel alles of niets op je vaders naam he, niet de auto op je eigen naam en de verzekering op naam van je vader.
Gewoon alles op naam van degene die rijdt. Simpel, eerlijk, en gegarandeerd geen gedoe achteraf als het toch mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:49
Ik had zo'n beetje hetzelfde idee, alleen is het uiteindelijk een W124 geworden ;) Veel degelijker / luxer kun je het niet krijgen voor 4000 euro, (helaas) wel een handgeschakelde bak. Achteraf gezien was ik liever voor een automaat gegaan, dat is zeker in zo'n grote sloep erg relaxed :) Qua model vind ik een W123 nog mooier eigenlijk, maar het rijdt ook iets 'klassieker' zegmaar. Voor een ritje af en toe natuurlijk geen probleem, leuke hobby auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik dacht te lezen, in een quote, dat deze verkering pas vanaf 24 jaar mogelijk was, de TS is 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
!null schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:51:
Ik dacht te lezen, in een quote, dat deze verkering pas vanaf 24 jaar mogelijk was, de TS is 18.
"Veel verzekeraars accepteren geen verzekerden ouder dan 65 jaar of jonger dan 24 jaar. Wij wel. De Klassieke Voertuigenpolis hanteert geen leeftijdsgrenzen bij acceptatie en iedereen aan wie u uw klassieker toevertrouwt mag er van ons ook mee rijden voor de hobby." http://www.ovhv.nl/

Dat is dan toch een mooie 'aanbieding', aangezien de oldtimerverzekeraars meestal de regel hanteren >24 of 2e auto. Ik ga hem in ieder geval ook even onthouden.. verzekering loopt via TVM.

Het budget zou ik trouwens iets naar boven stellen, 3000/4000 euro is realistischer. Dan kun je ook weer wat besparen op herstelwerkzaamheden / onderhoud vergeleken met een 'project' auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
auto mooi op eigen naam en zelf verzekeren dus

maar mijn budget is op het moment beperkt 1500 tot 2500 is al vrij grote slag in mijn financiën. Misschien dat ik ergens nog wat weet te regelen.

En in plaats van met krikjes werken kan ik toch ook een soort van smeer put maken?
Of een helling waar ik de auto in zijn geheel op zet?
Lijkt mij persoonlijk veiliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 14:50

Player1S

Probably out in the dark

ligt er natuurlijk aan waar je die helling van maakt.

Als je paar kratjes bier gaat stapelen met wat planken erop lijkt me een krik toch veiliger ;)

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
haha, zown bouwvakker ben ik niet hoor :P
Ik ga dan mijn eigen benz toch echt niet op bierkratjes zetten |:( :+

Is importeren vanuit duitsland misschien een idee?
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

( voor die import misschien nieuw topic maken ? )

[ Voor 11% gewijzigd door twijg92 op 24-03-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Import is goed zelf te doen, met duitse exportplaten direct naar de RDW rijden of later ééndags platen aanvragen. Komt in totaal uit op 300/400 euro zoiets dacht ik.. bij de buren zijn in ieder geval genoeg belastingvrije benzen te vinden, maar ondertussen in NL ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat wat koopjes betreft Duitsland al aardig leeg gekocht is door handelaren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
Cyclonist schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 19:56:
Import is goed zelf te doen, met duitse exportplaten direct naar de RDW rijden of later ééndags platen aanvragen. Komt in totaal uit op 300/400 euro zoiets dacht ik.. bij de buren zijn in ieder geval genoeg belastingvrije benzen te vinden, maar ondertussen in NL ook :+
ik kan hem dus zelf naar nederland rijden dan? Hoef geen auto met trailer te halen? dat scheelt een hoop werk dan :D
-tom-562 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:00:
Ik denk dat wat koopjes betreft Duitsland al aardig leeg gekocht is door handelaren.
Als Duitsland leeg gekocht is, dan is dat toch in NL ook gedaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:56
Ik ben vanmiddag bij deze Mercedes 190 2.0 uit 08-1985 gaan kijken. Hij staat in Boxtel bij autobedrijf Wielies http://www.wielies.nl :) (lol @ naam :P)

Afbeeldingslocatie: http://images.autodealers.nl/640/850261_1.jpg

Heb hem helemaal bekeken, alles, van binnen, achterbak, motorruimte, onderkant, wielophanging, enz enz enz. Hij heeft voor zo'n auto met maar 87K op de teller een behoorlijk lage km-stand. En dat voor 4000 euro. Ik vond het interessant om daar es te gaan kijken, aangezien die binnenkort belastingvrij wordt.

Hij zag er ERG goed uit. Overal, interieur, achterbak, motorruimte, onderkant, enz. Gewoon echt netjes en vrijwel geen roest! En dat voor zo'n oud ding. Die kerel erbij gehaald (had eerst zelf gekeken). Hij komt oorspronkelijk uit Frankrijk, en heeft dus geen geschiedenis van de auto. De lage km-stand is ook niet aantoonbaar en dat drukt de prijs.

Aan beide kanten ontbreekt de plastic sierstrip over de dorpels en ik zag een aardige laag verse tectyl aan de onderkant. Verdacht? Hij zei dat er wat roestplekken zaten waar hij nieuwe stukjes ingelast heeft en daarna natuurlijk in de tectyl. Ik kon met hard drukken en kloppen ook geen rotte plekken ontdekken, maar het blijft altijd uitkijken met zoiets.

Onder de kap was hij gelukkig niet afgespoten, en dat wilde hij ook niet. Her en der zat wat vettigheid en overal zat wel wat zand en stof, maar niks dat naar mijn idee boeiend is. Gewoon netjes dus. Heb nog verschillende stekkers en bougiekabels losgetrokken en contactjes waren als nieuw. Alleen de lamellen van de radiator zijn een beetje aan het vergaan, wat mij als ergste punt opviel. Niet heel boeiend dus.

Ik mocht er zo een eind mee rijden. Hij had wel ff moeite met starten, maar zat ook vrijwel geen peut meer in. De dash-controle lampjes brandden zo zwak dat ze amper te zien waren. Automaat vond ik niet geweldig schakelen maar die kerel zei dat ik eigenlijk langer moet rijden zodatie warm wordt. Daar heb ik hem de kans niet voor gegeven met 1 rondje bedrijventerrein :P De stoelen, het zitten, sturen, remmen, was allemaal goed. Alleen gasgeven en schakelen, tis met 116 PK of zo geen snelle auto maar het moet wel beter kunnen.

Zit ook net nieuwe APK op, alleen dat de richtingaanwijzer het nou niet deed vond hij erg vreemd en ging hij meteen wat aan doen (knopje van alarmlichten bleef hangen, kleinigheidje).

Dus als iemand interesse heeft, ik heb hem vast onderzocht :)

[ Voor 6% gewijzigd door Knightwolf op 25-03-2010 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:09

reuzekind

Ik geloof in GoT

^@Kw. Leuk die KM-stand, maar als hij totaal niet aantoonbaar is zegt dat niks. Mede ook dat je zegt dat de automaat slecht schakelt, dat hoort gewoon niet bij die kilometerstanden. Dat heeft niks met koud/warm te maken imho.
-tom-562 schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:00:
Dat merk je wel inderdaad. Plus de sloopregeling in .de heeft aardig z'n werk gedaan. Er worden daar een stuk meer auto's weggebracht voor de slooppremie dan in Nederland, mede ook omdat ze in Duitsland 2500 euro slooppremie geven.

[ Voor 21% gewijzigd door reuzekind op 25-03-2010 07:51 ]

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Het is heel populair tegenwoordig om auto's uit het buitenland te halen, een teringeind terug te draaien en dan verkopen.. Ik "ken" er een aantal, halen allemaal Aygo's/107's/C1'tjes uit het buitenland die ongeveer 100.000Km gelopen hebben, zetten ze op +/- 24.000Km en DAN gaan ze de auto's invoeren.. :|

Ik heb recent een 107 gekocht, die ik ook nog moet invoeren, maar ik laat hem dus staan op de huidige kmstand.. :) Ik kan er evengoed nog wat aan verdienen, maar ik houd het eerlijk.

Wat ik maar zeggen wil, een oude auto met weinig km's die toch vrij moeilijk schakelt.. Ik weet het niet, maar ik zou zo'n auto niet kopen :+ Het lijkt mij op zn minst verdacht :) Het is overigens niet gezegd dat die man zelf de schroevendraaier in de handen gehad heeft.. Handelaren verkopen elkaar ook, dus er kan een importbedrijfje tussen zitten, die de teller teruggezet heeft :)

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 25-03-2010 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik vind de kilometerstand vaak nog niet eens kwalijk voor de aanschaf, het gaat meer om het onderhoud wat je zo totaal niet verwacht. Als je distributie bijna moet en je teller maar op 24k staat, sta je wel gek te kijken als hij een keer uit elkaar klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Gelukkig hebben deze kwaliteitsbakken een distributieketting ipv riem ;) Die hoef je dus nooit te vervangen, een W124 heeft zelfs een dubbele. Maar inderdaad, een auto van 25 jaar mag best een paar ton op de teller hebben staan als het onderhoud maar goed uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

reuzekind schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 07:50:
^@Kw. Leuk die KM-stand, maar als hij totaal niet aantoonbaar is zegt dat niks. Mede ook dat je zegt dat de automaat slecht schakelt, dat hoort gewoon niet bij die kilometerstanden. Dat heeft niks met koud/warm te maken imho.
Kan ook zijn dat door het vele stilstaan de bakolie erg slecht is geworden. Sowieso is het bij zo'n oude auto met onbekende historie wel aan te raden om een automaatrevisie te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-03 16:01
L1nt schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:58:
ligt er natuurlijk aan waar je die helling van maakt.

Als je paar kratjes bier gaat stapelen met wat planken erop lijkt me een krik toch veiliger ;)
of een biels schuin doorzagen en de wagen daar op rijden.
smeerput is natuurlijk nog mooier, maarja dat is weer zoveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Een krik is ook niet veilig. Als je er onder gaat liggen, zet hem dan goed op een setje fatsoenlijke assteunen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Gunner schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 14:06:
[...]

:?
offtopic:
in mijn geval gaat het om een 230 benzine, die met 1%co glansrijk door de keuring komt
Exorcist schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 15:03:
[...]

Met ^. Collega van me rijdt ook in een Mercedes van 26 jaar oud, ding laat een walm achter waar de planten bij doodgaan bij wijze van.

Verder rijden ze totaal niet zuinig, zijn sloom, onderhoudsgevoelig (en helemaal als je niet handig bent), zwaar (wat dan weer geen probleem is omdat je geen wegenbelasting betaalt, helemaal belachelijk als je ziet dat mijn A label Focus II 105 Euro per maand moet kosten :( ) en zoals gezegd vaak verroest.
Een goed afgestelde diesel (nieuwe verstuivers, kleppen gesteld, pomp op tijd) komt met glans door de roetmeting heen die voor alle diesels gelijk is. Verbruik van zo'n ding is 1 op 10 a 12. Vind ik reuze meevallen. Snel zijn ze idd niet, maar je rijdt immers geen oldtimer om weg te sjonnie-en bij het stoplicht.
twijg92 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:17:

Off topic:

Ik zal die cz-icon wel ff vervangen mensen;)

Edit: Mercedes is niet zomaar een oldtimer hea, ik hoorde wel dat er massa's reserve onderdelen zijn omdat ze zoveel gebruikt zijn als taxis. En ik kies niet voor diesel omdat ik goedkoop wil rijden maar omdat diesel betrouwbaarder is. ( sorry had over dit argument heen gelezen ) ik heb gewoon altijd wat met die grote vierkante neus gehad, zelfde met die mooie rechtlijnigheid en niet te vergeten het chroom wat helaas uit de hedendaagse auto's verdwenen is ( niet helemaal waar maar het niveau van toen qua chroom is het nimmer meer geweest :( )
Je beredenering klopt wel. Elke taxi was een W123 begin jaren 80 en je kan voor niet al te veel geld onderdelen en plaatwerk scoren. Dat was ook de reden waarvoor ik voor een W123 gegaan ben. Ook levert mercedes nog 90% van alle onderdelen nieuw en dat is echt een pre.

Zeker de dieselblokken zijn legendarisch qua betrouwbaarheid, wel wil ik je aanraden om een 240 te zoeken, die heeft net wat meer puf als een 200.

Je moet zo'n auto ook echt zien als hobby auto, waar je af en toe kleine en soms grote dingen aan moet doen. Op zich is er niets mis met een auto kopen van 1500 euro en die helemaal netjes maken. Dan ben je nog een keer 1500 euro kwijt (en het komende half jaar al je weekenden), maar dan weet je wel wat je hebt, én dat alle plekken goed aangepakt zijn.

Een W123 roest op de volgende plekken:

1. onder de scharnierbakken van de motorkap
2. de dorpelkoppen voor en achter
3. onderaan de deuren
4. in de kofferbak achter de wielkasten vanwege een lek achterruitrubber
5. onder/achter de koplampen.

Het enige wat je kan doen is al het rotte blik eruit slijpen en er nieuwe stukken inlassen. Primeren, strijkkit, aflakken, daarna in de dinitrol zetten.

Luister, vanuit de w123club is er in het noorden in blesdijke een sleutelclub. Rij er eens heen en praat eens met de mannen daar, dan leer je een hele hoop. Daar is kennis, daar is een brug en gereedschap.
twijg92 schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:57:
roest en autos met diesels met motorische problemen zijn een duidelijke no go. Diesels zijn namelijk gecompliceerder dan benzines. en als het uiteindelijk stuk is kun je dat als doe het zelfer niet meer maken. ( dit heb ik me laten vertellen of dit waar is? klinkt heel aannemelijk though )
Precies andersom, nouja.. ehm.. de oude benzinemotoren (met zilveren kleppendeksel) zijn ook simpel op een andere manier. Maar een diesel is echt betrouwbaarder en simpeler (je mist nl een ontsteking die kuren kan vertonen) en als ie goed afgesteld is, is er echt niets mis mee.

To sum up: zie het niet als goedkoop vervoer, maar zie het als leuke hobby auto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
teacher schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:20:
[...]

:?
offtopic:
in mijn geval gaat het om een 230 benzine, die met 1%co glansrijk door de keuring komt
Oude diesels (jaren 80 en eerder) stinken nou eenmaal, wilde je dat ontkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

!null schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 13:05:
[...]

Oude diesels (jaren 80 en eerder) stinken nou eenmaal, wilde je dat ontkennen?
Niet per sé, maar ik vond het zo neerbuigend en daarom een beetje jammer. Zal wel aan mijn tere zieltje liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, nou ik heb zelf ook een oude diesel, ik hoor het liever ook niet, maar ik reed er laatst zelf achter en ik kan de stank niet ontkennen :P (maar het kan erger)
De auto is technisch wel in orde, maar er zit niet zoveel filtering op.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 25-03-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57
Zijn daar dan geen aftermarketoplossingen voor? ;)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Misschien roetfilter, maar daar schijnen de deeltjes alleen maar kleiner van te worden. Liever dan stank, dan weten mensen dat ze beter even niet kunnen ademen :P
Overigens gaat het apparaat dan nog trager gok ik, als ik dan een korte oprit heb bergopwaarts kom ik al helemaal niet meer op snelheid. Ik weet niet of dat goed werkt. En ik rij toch erg weinig met dat apparaat, het is niet mijn dagelijks vervoer.
Trouwens, ik zou ook niet onwelwillend tegenover staan om in mijn oude Landcruiser het dieselblok te vervangen door een veel schoner exemplaat uit een nieuwere Landcruiser. Ik denk dan aan een V8 twinturbo diesel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
v8 twinturbo :P schoner? :P

naja oude diesel is idd wel super nasty :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@!null: Why not? :P Oude kennis van me heeft een landrover uit 1967.. Van buiten is dat gewoon nog het geval, vanbinnen zit er eigenlijk alles op en aan, wat ze tegenwoordig hebben :+ Onder de kap een Mercedes dieselmotor, want de LaRo motor die erin lag had totaal geen kracht meer, en dit blok had-ie "over" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Destruction schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:24:

Wat ik maar zeggen wil, een oude auto met weinig km's die toch vrij moeilijk schakelt.. Ik weet het niet, maar ik zou zo'n auto niet kopen :+ Het lijkt mij op zn minst verdacht :) Het is overigens niet gezegd dat die man zelf de schroevendraaier in de handen gehad heeft.. Handelaren verkopen elkaar ook, dus er kan een importbedrijfje tussen zitten, die de teller teruggezet heeft :)
Ik vond het op zich ook verdacht, maar was toch benieuwd eens te gaan kijken. Ik verbaasde me wel over de staat van de auto, dat was echt best goed. En al is de teller teruggedraaid... motor/bakrevisie en hij kan er weer een tijdje tegen :)
Cyclonist schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:21:
Gelukkig hebben deze kwaliteitsbakken een distributieketting ipv riem ;) Die hoef je dus nooit te vervangen, een W124 heeft zelfs een dubbele. Maar inderdaad, een auto van 25 jaar mag best een paar ton op de teller hebben staan als het onderhoud maar goed uitgevoerd is.
Ik heb de olievuldop eraf gedraaid en zag tot m'n verbazing idd een dikke ketting onder de dop zitten. Alles zover ik van binnen kon zien door dat gat zag er als nieuw uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:09

reuzekind

Ik geloof in GoT

Knightwolf schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:55:
[...]
En al is de teller teruggedraaid... motor/bakrevisie en hij kan er weer een tijdje tegen :)
Dat klopt, alleen dan is die auto die prijs niet waard.

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 20:11

Ligone

Moeha!

Hij is misschien niet teruggedraaid maar rondgegaan. :) Is 1 van de bitter weinige auto's die een miljoen kilometers kon halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Destruction schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:09:
@!null: Why not? :P Oude kennis van me heeft een landrover uit 1967.. Van buiten is dat gewoon nog het geval, vanbinnen zit er eigenlijk alles op en aan, wat ze tegenwoordig hebben :+ Onder de kap een Mercedes dieselmotor, want de LaRo motor die erin lag had totaal geen kracht meer, en dit blok had-ie "over" :+
Jawel, maar die V8 twinturbo diesel is nog vrij jong en dat soort blokken zijn behoorlijk veel geld waard. En dan nog de hele conversie in mijn Cruiser die er totaal niet voor gemaakt is (motorsteuenen etc), als ik in totaal voor onder de 10K klaar ben dan mag ik blij zijn haha. Dus nee dank u.
Maar het zou wel vet zijn. Nu moet ik het doen met 90pk op 2 ton :X, maar zo'n V8 twinturbo diesel leverd 260pk en 650Nm in afgeknepen vorm. Even langs een fatsoenlijke chiptuner en je zit al over de 300pk en ik gok zomaar richting 800Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
reuzekind schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 07:33:
[...]

Dat klopt, alleen dan is die auto die prijs niet waard.
Dat weet ik nog niet. De rest van de auto zag er voor z'n leeftijd erg goed uit. En gezien het enorme overschot aan onderdelen lijkt me dat een andere bak of revisie niet perse heel duur hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
naja een andere bak kost sowieso geld hea, en een revisie is eigenlijk ook nooit goedkoop.
dus je moet dan wel behoorlijk afdingen en dan moet je uitrekenen of je er genoeg af krijgt of dat je beter een andere kan kopen denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Plenty of fish in the sea ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
true en true...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
maar dan kost het alsnog geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
We hebben hier zelf een W123 300D waarmee ik elke dag 80 km naar school rij, tenzij het weer goed genoeg is om met m'n Kever te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2365/2211360765_88a65e3f08.jpg

Voordelen:

- Degelijkheid
- Rijdt absoluut niet spartaans
- Ruimte
- Ontzettend betrouwbaar
- Lage kosten

Nadelen:

- Roestgevoeligheid
- Er is over het algemeen vaak 'gerommeld' met deze auto's. Bedrading, slechte plaatwerkreparaties, etc.

Als je eenmaal in een Mercedes hebt gereden wil je voor geen goud in een jaren '90 Japans autootje meer rijden. Sterker nog, ik ben nu geld opzij aan het zetten voor een W126 500 SEL. Als je geen sportieve rijder bent (ze dijnen zo lekker), is een Mercedes sedan een ideale auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat jaren 90 japanse autootje was bedoelt voor de momenten dat ik dacht dat hij alleen goedkoop wilde rijden. Dat is nu een nutteloze vergelijking.
Overigens zou ik er zelf een ander jaren 80 / 90 Japans autootje tegenover willen zetten, een LS400 :P En dan kijken welke lekkerder rijdt. Alleen is die wat jonger en zal nooit wegenbelasting vrij worden.

Maar goed, ik vind het allemaal vrij kansloos, op lange termijn ben je toch meer kwijt aan roest werkzaamheden dan aan de wegenbelasting die je anders zou moeten betalen. Dat soort auto's is niet voor niets zo vaak aan gerommeld, allemaal lui die voor een appel en een ei zo'n ding willen rijden.
Je kan misschien enkele jaren voor bijna niks rijden, en daarna een grote reparatie welke je goed wil laten doen en je dus geld gaat kosten, tenzij je het zelf kan. En begaan met het milieu ben je iig niet.

Ik heb zelf dus ook net een wegenbelastingvrije Landcruiser gekocht, ook op diesel en komt ook een hoop rotzooi uit. Maar ik vind het kansloos om zoiets als dagelijks vervoer te gaan rijden. Gaat me ook allemaal veel te traag om iedere dag mee te rijden en echt zuinig rijdt het ook niet, zal voor die Mercedessen ook zo zijn.. Maarja nu rij ik met een 175pk in de spits, ook weer overkill.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 30-03-2010 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Een Lexus LS400 rijdt op benzine, heeft een hoog verbruik en is complexer om aan te werken. Het is beter te vergelijken met een Mercedes W126, die ik overigens prefereer vanwege het merk, de daarbij behorende waardevastheid en verkrijgbaarheid van onderdelen. Het zijn allebei dure auto's om mee te rijden.

Er zijn voldoende mooie, roestvrije W123's te koop. Daarmee kun je goedkoop rijden, zonder vaak reparaties uit te hoeven voeren. Als je zuinig bent op zo'n auto verkoop je 'm na een tijdje voor een bedrag boven de aanschafwaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door mcdronkz op 30-03-2010 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha, denk je dat het moeilijk gaat worden onderdelen te vinden voor die LS400? Bij Toyota (en dus Lexus) is de onderdelenvoorziening altijd perfect, als ik wil kan ik voor mijn oude Landcruiser nog een nieuw chassis bestellen zelfs. Alleen LS400 onderdelen bij de dealer halen is wel duur rijden ja. Maar het zijn ook onverwoestbare auto's, met weinig onderhoud.
Dat van de restwaarde wil ik wel geloven, maar de aanschafwaarde van die Lexussen zijn al laag want niemand wil zo'n dure auto vanwege de wegenbelasting en het verbruik. Voor een paar duizend heb je echt een nette. Maarja, dit soort auto's rij je toch uit hobby op de zondag ofzo, net als zo'n 500SEL, dan vind ik de financien niet echt een issue.

Maar ontopic:
@twijg92, wat is nou precies je budget voor aanschaf, en je budget per maand, en hoeveel km verwacht je te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcdronkz schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:19:
We hebben hier zelf een W123 300D waarmee ik elke dag 80 km naar school rij, tenzij het weer goed genoeg is om met m'n Kever te gaan.

[afbeelding]
Wtf, zijn dat remsporen, of ben je door het weiland gaan rijden ermee??

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

!null schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:26:
Haha, denk je dat het moeilijk gaat worden onderdelen te vinden voor die LS400? Bij Toyota (en dus Lexus) is de onderdelenvoorziening altijd perfect, als ik wil kan ik voor mijn oude Landcruiser nog een nieuw chassis bestellen zelfs. Alleen LS400 onderdelen bij de dealer halen is wel duur rijden ja. Maar het zijn ook onverwoestbare auto's, met weinig onderhoud.
Dat van de restwaarde wil ik wel geloven, maar de aanschafwaarde van die Lexussen zijn al laag want niemand wil zo'n dure auto vanwege de wegenbelasting en het verbruik. Voor een paar duizend heb je echt een nette. Maarja, dit soort auto's rij je toch uit hobby op de zondag ofzo, net als zo'n 500SEL, dan vind ik de financien niet echt een issue.

Maar ontopic:
@twijg92, wat is nou precies je budget voor aanschaf, en je budget per maand, en hoeveel km verwacht je te gaan rijden.
Ik denk dat een oldtimermercedes en een LS400 geen goede vergelijking is. Temeer omdat je je bij een LS400 scheel betaald aan wegenbelasting.

Overigens zou ik persoonlijk wel voor die LS400 kiezen als ik het kon betalen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz

Maar ontopic:
Ik heb nooit gezegd dat het moeilijk is om onderdelen te vinden voor een LS400.

Het klopt dat de aanschafwaarde van een Lexus een stuk lager is dan die van een Mercedes oldtimer. Dat is op termijn echter niet bijzonder relevant omdat je met een Mercedes oldtimer geen wegenbelasting betaald, de verzekering een stuk goedkoper is, en de restwaarde veel hoger.
dion_b schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:46:
[...]

Wtf, zijn dat remsporen, of ben je door het weiland gaan rijden ermee??
Door het weiland :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
mcdronkz schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 01:19:

.. Als je geen sportieve rijder bent (ze deinen zo lekker), is een Mercedes sedan een ideale auto.
Zelf hebben we een c5 tourer en daarvoor een hyundai sonata, zijn beide geen snelheidsmonsters en uber comfort. Die stijl van vervoer bevalt me :)

budget zeg 2000 aanschaf?, maand budget is niet vast dus als ie stuk gaat, kan ie zomaar eens een maand niet gebruikt worden, maar ik ben ook niet afhankelijk we hebben nog 2 auto's en alles wat ik doe is wel op fiets afstand dus word naast vervoer eigenlijk ook liefhebberij. Verder een schatting van 800-1000 km/maand, betreft school-huis-vrienden verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
2000 euro? Ga het maar vergeten, voor dat geld heb je in elk geval geen fatsoenlijke W123.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nope, je hebt wel iets met vier wielen en een hoop staal erboven, maar dat staal wordt dan wel erg oranje aan de randjes...

Heb hier ooit een best mooie voor EUR 4500 zien staan. Allicht dat daar wat vanaf kan, maar niet zoveel ben ik bang :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Cyclonist schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:19:
[...]
Het budget zou ik trouwens iets naar boven stellen, 3000/4000 euro is realistischer. Dan kun je ook weer wat besparen op herstelwerkzaamheden / onderhoud vergeleken met een 'project' auto.
Dat dus ;) Maargoed, als knutselen helemaal je ding is kan 2000 euro misschien ook wel als je gelukt hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk ook dat je insteek (onregelmatig rijden, mag een maandje stilstaan etc) geen punt is, zeker met de lage vaste lasten etc. Maar je aankoop budget zal veel te laag zijn. Je wil namelijk iets goeds kopen, en er daarna weinig gezeur / werk aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:18
Ikzelf heb al 4 W123'er (inmiddels naar de W124) in mijn bezit gehad 200D/300D/230E/280E van de prijsklasse 1800 tot 4500. Maar je moet toch richting de 3000 a 4000 euro voor een redelijke auto, maar wat ik je wel kan aanraden is kijk naar een Duitse/Zwisterse auto. Deze zijn knapper onderhouden, maar wat ook belangrijk is, in de winter strooien ze daar niet met hetzelfde aggresieve pekel zoals hier.

De bekende roestplekken zijn, onderkant deuren, kofferbak, wielkassen. Haal ook de vloermatten eruit en kijk of deze vochtig zijn (dan zijn de rubbers van water afvoer verstopt, en dan blijft de auto vochtig van binnen).

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
ik wil sleutelen juist om de prijs te drukken, en import over weeg ik inderdaad
kun je de auto trouwens winterklaar maken? een soort van antipekel laag aanbrengen op de onderkant van de auto ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja tectyleren noemen we dat. Maar het is nog steeds geen wondermiddel dat alles voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Sterker nog, als die ML/Tectyl rommel gaat uitharden en barsten, heb je grote kans op vochtvorming waardoor de boel nog sneller gaat roesten. Ik koop nooit meer een auto waar tectyl op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Voor 2000 euro koop je een "hoop met schijt" waar je nog een keer 1500 euro in moet steken om hem netjes te krijgen. Goed, dat heeft het voordeel dat je elk hoekje van je auto kent én dat je zeker weet dat je auto in orde is, maar van rijden komt er dan even weinig en je zal een half jaar lang elk weekend aan de bak moeten.

Je kan de onderkant van een auto (en alle andere holle ruimtes) beschermen tegen roest. Alleen dit heeft alleen zin als er geen roest aanwezig is, anders gaat het proces gewoon door. Maar kijk eens naar spul van caprotech (rx5, 7 en 10) of dinitrol, dat is het betere/serieuzere spul.

Overigens: W123's hebben binnen anti dreunplaat, en buiten anti steenslag. Niets te zien, maar op sommige plekken zit er niets meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twijg92
maar koop ik voor 3500 euro een nette w123? of moet ik daar dan ook nog aan sleutelen?
Gesleuteld moet er altijd natuurlijk maar als ik in 3500 euro auto ook weer direct 1000 euro moet investeren dan ben ik met die van 2000 beter af omdat ik de auto ook goed ken daarna. Die tijd sleutel is niet echt een probleem, ik heb plek in onze garage en aanschaf zit iets voor mijn zomervakantie ( middelbaaronderwijs ) dus daarna tijd zat, 8 weken om non stop te sleuten in principe..
Pagina: 1 2 Laatste